2 luku
Puunkorjuu ja metsän uudistaminen
5 §
Kasvatushakkuu ja siihen liittyvä uudistamisvelvoite
Kasvatushakkuu on tehtävä siten, että kasvatushakkuun
jälkeen käsittelyalueelle jää riittävästi
kasvatuskelpoista puustoa tasaisesti jakautuneena. Kasvatushakkuussa
jätettävän kasvatuskelpoisen puuston
riittävän määrän arvioinnissa
otetaan huomioon käsittelyalueen maantieteellinen sijainti,
kasvupaikka, kasvatushakkuiden toteuttamistapa sekä valtapituus,
jolla tarkoitetaan hehtaarin sadan paksuimman puun pituuden aritmeettista
keskiarvoa.
Kasvatushakkuusta aiheutuu metsän uudistamisvelvoite,
jos jäljelle jäävän puuston
määrä ja laatu eivät ole riittävät
puuston kasvattamiseksi edelleen. Uudistamisvelvoite täyttyy,
kun alueelle on saatu taimikko 8 §:n mukaisesti.
Jos käsittelyalueeseen sisältyy yhtenäinen 8 §:n
mukainen taimikko, taimikon muodostamaa aluetta ei lasketa mukaan
käsittelyalueen puuston riittävyyttä arvioitaessa.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin kasvatushakkuussa jätettävän
kasvatuskelpoisen puuston riittävästä laadusta,
määrästä ja jakautumisesta kasvatushakkuun
toteuttamistavan mukaisesti maan eri osissa ja erilaisilla kasvupaikoilla.
5 a §
Uudistushakkuu ja siihen liittyvä uudistamisvelvoite
Uudistushakkuun päättymisestä seuraa
metsän uudistamisvelvoite. Uudistushakkuu katsotaan päättyneeksi,
kun puunkorjuun seurauksena käsittelyalueelle
on syntynyt yli 0,3 hehtaarin avoin alue. Uudistamisvelvoite täyttyy,
kun alueelle on saatu taimikko siten kuin 8 §:ssä säädetään.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua uudistamisvelvoitetta
ei ole puuntuotannollisesti vähätuottoisella ojitetulla
turvemaalla, jolla runkopuun vuotuinen kasvu on alle kuutiometrin
hehtaaria kohden. Tällöin käsittelyalueelle
on jätettävä luonnon monimuotoisuutta
edistävää puustoa. Uudistamisvelvoitetta
ei ole myöskään alueella, jolla Suomen
metsäkeskuksen alueyksikön, jäljempänä metsäkeskus,
tai viranomaisen hyväksymän suunnitelman perusteella
ennallistetaan alun perin avoin tai harvapuustoinen suo taikka perinneympäristö.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarvittaessa tarkemmin vähätuottoisiksi katsottavista turvemaista
ja niille jätettävästä puustosta
sekä menettelystä ennallistamisen hyväksymistä haettaessa.
5 b §
Hakkuu erityiskohteissa
Jos hakkuun kohteella on metsän monimuotoisuuden säilyttämisen,
maiseman tai metsän monikäytön kannalta
erityistä merkitystä, hakkuu voidaan tehdä kohteen
erityisluonteen edellyttämällä tavalla.
Tutkimus-, opetus- tai muussa erityiskäytössä oleva
metsä voidaan käsitellä sen käyttötarkoituksen
edellyttämällä tavalla.
Erityiskohteissa toteutettavat käsittelyalueen toimenpiteet
ja niiden perustelut on esitettävä metsänkäyttöilmoituksessa.
6 §
Puunkorjuun toteutus
Puunkorjuu on toteutettava niin, että vältetään
käsittelyalueelle kasvamaan jätettävän
ja käsittelyalueen ulkopuolella kasvavan puuston vaurioitumista.
Lisäksi on vältettävä aiheuttamasta
puuston kasvuolosuhteita heikentäviä maastovaurioita.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarvittaessa tarkemmin siitä, milloin puu katsotaan vaurioituneeksi,
vaurioituneiden puiden määrästä ja
maastovaurioista.
7 §
Metsän hakkaajan ja suunnittelijan vastuu
Metsän hakkaajan tulee puunkorjuussa ja muissa siihen
liittyvissä toimenpiteissä osaltaan huolehtia
siitä, että noudatetaan tämän
lain säännöksiä.
Jos metsänhakkuusopimukseen on liitetty hakkuun toteutusta
ohjaava leimikkosuunnitelma, joka sisältää tiedot
suunnitelluista hakkuista hakkuutavoittain ja tiedossa olevat 10 §:n 2 momentissa
tarkoitetut erityisen tärkeät elinympäristöt
rajauksina kartalla, leimikkosuunnitelman tekijä vastaa
siitä, että leimikkosuunnitelma on tämän
lain mukainen. Leimikkosuunnitelman tekijä ottaa vastuun
allekirjoittamalla leimikkosuunnitelman tai muulla vahvistamismenettelyllä.
Metsän hakkaajan ja leimikkosuunnitelman tekijän
vastuuta arvioitaessa otetaan huomioon, onko toteutettu hakkuu perustunut
2 momentissa tarkoitettuun leimikkosuunnitelmaan ja onko metsän
hakkaaja saanut tiedon 10 §:n 2 momentissa tarkoitetuista
erityisen tärkeistä elinympäristöistä 7
a §:n mukaisesti.
Leimikkosuunnitelman sisällöstä säädetään tarvittaessa
tarkemmin maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella.
7 a §
Maanomistajan ja metsäkeskuksen ilmoitusvelvollisuus
Maanomistaja on velvollinen luovuttaessaan hakkuuoikeuden ilmoittamaan
hakkuuoikeuden ostajalle metsänkäyttöilmoitukseen
merkitsemänsä tiedot hakkuussa huomioon
otettavista 10 §:n 2 momentissa tarkoitetuista erityisen
tärkeistä elinympäristöistä.
Jos maanomistajan edustaja tekee metsänkäyttöilmoituksen,
häntä koskee vastaava ilmoitusvelvollisuus.
Metsäkeskuksen on ilmoitettava välittömästi maanomistajalle,
tiedossaan olevalle maanomistajan edustajalle ja metsänhakkuuoikeuden
haltijalle, jos metsäkeskukselle on toimitettu metsänkäyttöilmoitus,
johon sisältyvällä käsittelyalueella
tai sen läheisyydessä on tai sitä koskee metsäkeskuksen
tiedossa oleva:
1) 10 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen tärkeä elinympäristö;
2) luonnonsuojelulaissa tarkoitettua erityisesti suojeltavan
lajin tai suojellun luontotyypin esiintymää koskeva
päätös;
3) Natura-2000 verkostoon sisältyvä alue;
tai
4) muu vastaava viranomaisen toimittamaan päätökseen
perustuva kohde.
Metsäkeskuksen on ilmoitettava välittömästi vastaanottamastaan
metsänkäyttöilmoituksesta elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskukselle, jos ilmoituksen
mukaista käsittelyaluetta tai osaa siitä koskee
2 momentin 2 tai 3 kohdassa tarkoitettu päätös.
Maanomistajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava
metsäkeskukselta saamansa 2 momentissa tarkoitetut tiedot
hakkuuoikeuden haltijalle.
8 §
Uudistamisvelvoitteen täyttäminen
Metsän uudismisvelvoite on täytetty, kun käsittelyalueelle
on saatu aikaan taimikko alueen maantieteellisestä sijainnista
riippuen viimeistään 10—25 vuoden kuluessa
velvoitteen muodostavan puunkorjuun päättymisestä.
Taimikko katsotaan saaduksi aikaan, kun se on riittävän
tiheä, taimet ovat tasaisesti jakautuneina, niiden keskipituus
on 0,5 metriä ja niiden kehittymistä ei uhkaa
välittömästi muu kasvillisuus.
Uudistaminen voidaan toteuttaa viljelemällä tai
luontaisella uudistamisella. Uudistamisen yhteydessä on
tarvittaessa raivattava taimikon kasvua haittaavat puut ja pensaat,
torjuttava heinittyminen, käsiteltävä maanpinta
ja järjesteltävä vesitalous.
Lisäksi edellä mainittujen perustamistoimenpiteiden
jälkeen on tarvittaessa huolehdittava taimikon täydennysistutuksesta tai
-kylvöstä ja muusta jälkihoidosta. Luontaista uudistamista
käytettäessä käsittelyalueella
on oltava edellytykset taimien syntymiselle.
Taimikon aikaansaamiseksi tehtävät perustamistoimenpiteet
on saatettava loppuun kolmen vuoden kuluessa velvoitteen aiheuttaneen puunkorjuun
päättymisestä.
Jos 2 §:n 1 momentin 4—6 kohdan mukaiselle
alueelle kohdistuvassa maankäyttö- ja rakennuslaissa
tarkoitetussa maisematyöluvassa on metsätaloudelle
asetettu sellaisia toimenpiderajoituksia, joiden noudattaminen ei
mahdollista tämän lain mukaista metsän
uudistamisvelvoitteen täyttämistä, tätä lakia
katsotaan kuitenkin noudatetun. Edellä 1 momentissa tarkoitettu
velvoite raukeaa, jos kohtuullisiksi katsottavista toimenpiteistä huolimatta
alueelle ei synny taimikkoa.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
1 momentissa tarkoitetun taimikon saavuttamisen tarkemmista määräajoista
maantieteellisen sijainnin mukaan sekä luontaisen uudistamisen
edellytyksistä. Valtioneuvoston asetuksella säädetään
myös taimikon riittävästä tiheydestä ja muista
arviointiperusteista, kohtuullisiksi katsottavista toimenpiteistä taimikon
aikaansaamiseksi ja taimikon perustamistoimenpiteistä erilaisilla
kasvupaikoilla.
8 a §
Metsän uudistamisessa käytettävät
puulajit
Edellä 8 §:n 1 momentissa tarkoitetussa metsän
uudistamisessa taimikon saa perustaa männyn, kuusen, rauduskoivun,
haavan, siperianlehtikuusen, vaahteran, tervalepän, tammen,
kynäjalavan, vuorijalavan, metsälehmuksen, saarnen ja
hybridihaavan alkuperältään ja kasvupaikalle sopivilla
taimilla tai siemenillä. Taimikon saa perustaa hieskoivun
taimilla tai siemenillä vain turvemailla, kangasmaiden
soistuneissa osissa ja tiiviillä savi- tai hiesuvaltaisilla
mailla. Muilla kasvupaikoilla hieskoivua voidaan käyttää sen kasvupaikasta
ja alueen maantieteellisestä sijainnista riippuen täydentävänä puulajina.
Jos taimikko perustetaan muilla kuin 1 momentissa mainituilla
puulajeilla, on metsänkäyttöilmoituksessa
esitettävä riittävä selvitys
niiden kasvatuskelpoisuudesta ja alkuperän soveltuvuudesta
uudistettavan alueen olosuhteisiin.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
hieskoivun käytöstä täydentävänä puulajina.
9 §
Vastuu uudistamisvelvoitteesta
Maanomistajan on täytettävä 8 §:ssä säädetty uudistamisvelvoite.
Kiinteistön tai muun alueen omistusoikeuden siirtyessä 8 §:n
mukainen uudistamisvelvoite siirtyy uudelle omistajalle.
Siltä osin kuin kiinteistön tai muun alueen sellainen
hallintaoikeus, käyttöoikeus tai muu erityinen
oikeus, johon sisältyy oikeus tehdä uudistushakkuu,
kuuluu muulle kuin maanomistajalle, myös vastuu uudistamisvelvoitteen
toteuttamisesta kuuluu tällaisen oikeuden haltijalle, ellei
toisin ole sovittu tai määrätty tai ellei olosuhteet
huomioon ottaen ole erityisestä syystä kohtuullista
kohdistaa velvoite oikeuden haltijan sijasta maanomistajaan. Silloin
kun maanomistaja on luovuttanut yksinomaan metsänhakkuuoikeuden,
uudistamisvelvoitteen toteuttaminen kuuluu maanomistajalle.
10 §
Monimuotoisuuden säilyttäminen ja erityisen tärkeät
elinympäristöt
Metsiä tulee hoitaa ja käyttää siten,
että turvataan yleiset edellytykset metsien biologisen
monimuotoisuuden kannalta tärkeiden elinympäristöjen
säilymiselle.
Monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeät elinympäristöt
ovat luonnontilaisia tai luonnontilaisen kaltaisia kohteita, jotka
erottuvat ympäröivästä metsäluonnosta
selvästi. Näiden kohteiden ominaispiirteitä ovat:
1) lähteiden, purojen ja pysyvän
vedenjuoksu-uoman muodostavien norojen sekä enintään 0,5
hehtaarin suuruisten lampien välittömät
lähiympäristöt, joiden ominaispiirteitä ovat
veden läheisyydestä ja puu- ja pensaskerroksesta
johtuvat erityiset kasvuolosuhteet ja pienilmasto;
2) seuraavat a—e-alakohdissa luetellut suoelinympäristöt,
joiden yhteinen ominaispiirre on luonnontilainen tai luonnontilaisen
kaltainen vesitalous:
a) lehto- ja ruohokorvet, joiden ominaispiirteitä ovat
rehevä ja vaatelias kasvillisuus, erirakenteinen
puusto ja pensaskasvillisuus;
b) yhtenäiset metsäkorte- ja muurainkorvet, joiden
ominaispiirteitä ovat erirakenteinen puusto ja yhtenäisen
metsäkorte- tai muurainkasvillisuuden vallitsevuus;
c) letot, joiden ominaispiirteitä ovat maaperän
runsasravinteisuus, puuston vähäinen määrä ja
vaatelias kasvillisuus;
d) vähäpuustoiset jouto- ja kitumaan suot; sekä
e) luhdat, joiden ominaispiirteenä on erirakenteinen
lehtipuusto tai pensaskasvillisuus sekä pintavesien pysyvä vaikutus;
3) rehevät lehtolaikut, joiden ominaispiirteitä ovat
lehtomulta, vaatelias kasvillisuus sekä luonnontilainen
tai luonnontilaisen kaltainen puusto ja pensaskasvillisuus;
4) kangasmetsäsaarekkeet, jotka sijaitsevat ojittamattomilla
soilla tai soilla, joissa luontainen vesitalous on pääosin
säilynyt muuttumattomana;
5) kallioperässä olevat tai kivennäismaahan uurtuneet,
jyrkkärinteiset, pääosiltaan vähintään kymmenen
metriä syvät rotkot ja kurut, joiden ominaispiirteenä on
luonteenomainen muusta ympäristöstä poikkeava
kasvillisuus;
6) pääosiltaan vähintään
kymmenen metriä korkeat jyrkänteet ja niiden välittömät
alusmetsät;
7) karukkokankaita puuntuotannollisesti vähätuottoisemmat
hietikot, kalliot, kivikot ja louhikot, joiden ominaispiirre on
harvahko puusto.
Edellä 2 momentissa tarkoitetut erityisen tärkeät
elinympäristöt ovat pienialaisia tai metsätaloudellisesti
vähämerkityksellisiä. Elinympäristön
taloudellista arvoa arvioitaessa otetaan huomioon mitä 11 §:ssä säädetään.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarvittaessa tarkemmin erityisen tärkeiden elinympäristöjen
luonnontilaisuudesta, luonnontilaisuuden kaltaisuudesta ja ominaispiirteistä.
10 a §
Elinympäristöjen käsittelyn yleiset
periaatteet ja kielletyt toimenpiteet
Edellä 10 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa
erityisen tärkeissä elinympäristöissä voidaan
tehdä varovaisia hoito- ja käyttötoimenpiteitä,
joissa elinympäristöjen ominaispiirteet säilytetään
tai niitä vahvistetaan. Toimenpiteissä on säilytettävä elinympäristölle
erityinen vesitalous, puuston rakenne, vanhat ylispuut, kuolleet
ja lahot puut sekä otettava huomioon kasvillisuus, maaston
vaihtelevaisuus ja maaperä.
Ominaispiirteitä vahvistavia hoito- ja käyttötoimenpiteitä ovat
suunnitelmalliset luonnonhoitotoimet ja luonnontilan ennallistamistoimet.
Ominaispiirteet säilyttäviä hoito- ja
käyttötoimenpiteitä ovat varovaiset,
poimintaluonteiset hakkuut, yksittäisten kuokkalaikkujen
tekeminen sekä Suomen luontaiseen lajistoon kuuluvien
puiden taimien istuttaminen ja niiden siementen kylväminen.
Erityisen tärkeissä elinympäristöissä voidaan
erityistä varovaisuutta noudattaen kuljettaa puutavaraa
ja ylittää puron uoma, mikäli
se ei vaaranna ominaispiirteiden säilyttämistä.
Erityisen tärkeissä elinympäristöissä ei
saa tehdä uudistushakkuuta, metsätietä,
kasvupaikalle ominaista kasvillisuutta vahingoittavaa maanpinnan
käsittelyä, ojitusta, purojen ja norojen
perkausta eikä käyttää kemiallisia
torjunta-aineita.
10 b §
Elinympäristökohtainen käsittely
Edellä 10 §:n 2 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa
elinympäristöissä voidaan tehdä varovaisia
poimintaluonteisia hakkuita, jotka säilyttävät
puuston luonnontilaisena tai luonnontilaisen kaltaisena siten, ettei
elinympäristön luonnontilainen tai luonnontilaisen
kaltainen vesitalous muutu.
Elinympäristön puuston rakenne rehevillä lehtolaikuilla
on säilytettävä siten, että hoito-
ja käyttötoimenpiteiden yhteydessä tehdään
vain varovaisia, poimintaluonteisia hakkuita.
Jyrkänteissä ja niiden välittömissä alusmetsissä ei
saa toteuttaa puunkorjuuta.
Hietikoilla, kallioilla, kivikoissa ja louhikoissa voidaan tehdä varovaisia
poimintaluonteisia hakkuita siten, että säilytetään
vanhimmat ja kuolleet sekä lahot puut.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarvittaessa tarkemmin 10 §:n 2 momentissa tarkoitettujen
erityisen tärkeiden elinympäristöjen
puuston rakenteen ja kerroksellisuuden sekä pensaskerroksen
elinvoimaisuuden ja alueen maaperän vesitalouden säilyttämisestä.
11 §
Poikkeuslupa
Jos 10 a ja 10 b §:ssä tarkoitettujen velvoitteiden
täyttämisestä tai rajoitteiden noudattamisesta
aiheutuu maanomistajalle taikka hallintaoikeuden tai muun
sellaisen erityisen oikeuden haltijalle metsäntuoton vähenemistä tai
muuta taloudellista menetystä tai haittaa, mikä ei
ole vähäistä, metsäkeskuksen
tulee maanomistajan tai erityisen oikeuden haltijan hakemuksesta myöntää poikkeuslupa
toteuttaa hoito- ja käyttötoimenpiteet tavalla,
josta asianomaiselle aiheutuva menetys jää vähäiseksi.
Menetys katsotaan vähäiseksi, kun 10 §:n
mukaisten kohteiden käyttörajoitusten aiheuttama taloudellinen
menetys on pienempi kuin neljä prosenttia poikkkeusluvan
hakijan sen metsäkiinteistön markkinakelpoisen
puuston arvosta, jolla käsittelyalue sijaitsee, tai alle
3 000 euroa.
Poikkeuslupaa ei kuitenkaan saa myöntää,
jos kysymyksessä olevaa toimenpidettä varten on myönnetty
tai myönnetään kestävän
metsätalouden rahoitusta koskevassa lainsäädännössä tarkoitettua
ympäristötukea tai muuten riittävä tuki valtion
varoista. Jos taloudellinen menetys on vähäistä suurempi
eikä ympäristötuella voida välttää poikkeusluvan
tarvetta, 10 §:n 2 momentissa tarkoitettua erityisen tärkeää elinympäristöä on
käsiteltävä siten, että sen
arvokkain osa säilyy.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin markkinakelpoisen puuston arvon määrittelystä.
12 §
Metsätalous suojametsissä
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää suojametsäalueeksi
alue, jolla metsän säilyminen on tarpeen
metsärajan alenemisen estämiseksi. Suojametsäalueella
metsää on hoidettava ja käytettävä erityistä varovaisuutta
noudattaen ja siten, ettei toimenpiteillä aiheuteta
metsärajan alenemista. Valtioneuvoston asetuksella voidaan
antaa myös tarkempia säännöksiä metsän
hoitamisesta ja käyttämisestä sekä uudistumisen
seurannasta suojametsäalueella. Ennen valtioneuvoston asetuksen
antamista on kuultava maanomistajia, asianomaista kuntaa ja muita viranomaisia.
Lisäksi ennen valtioneuvoston asetuksen antamista on neuvoteltava
saamelaiskäräjien kanssa saamelaiskäräjistä annetussa laissa
(974/1995) tarkoitetulla tavalla.
Jos erityiset paikalliset olosuhteet sitä vaativat,
maa- ja metsätalousministeriö voi rajoittaa kotitarvepuun
ottoa suojametsäalueella tai kieltää sen
kokonaan. Kotitarvepuun ottoa koskevista rajoituksista on maksettava
maanomistajalle taikka hallintaoikeuden tai muun sellaisen erityisen
oikeuden haltijalle puuston hakkuuarvon mukainen korvaus. Korvausta
ei makseta Metsähallitukselle eikä muulle valtion
maaomaisuuden haltijalle. Korvauksen myöntää hakemuksesta
metsäkeskus.
Metsäntutkimuslaitoksen tehtävänä on
seurata suojametsäalueiden uudistumista metsäkeskuksen
avustuksella.
13 §
Suoja-alueet
Jos metsän säilyminen asutuksen tai viljelyksen
suojaamiseksi tuulille erittäin alttiilla meren tai sisävesien
saarilla ja rannoilla tai ylänteillä ja jyrkänteillä taikka
maanvyörymien ehkäisemiseksi vaatii
suurempia rajoituksia metsän käytössä kuin
mitä tässä laissa säädetään,
maa- ja metsätalousministeriö voi päättää pienialaisten, metsän
säilymisen ja sen suojavaikutuksen kannalta arimpien alueiden
muodostamisesta suoja-alueiksi sekä sisällyttää päätökseensä määräyksiä suoja-alueilla
sallittavasta, metsän säilymiseksi tarpeellisesta
metsän käytöstä. Ennen päätöksen
antamista on kuultava 12 §:n 1 momentissa mainittuja tahoja.
14 §
Metsänkäyttöilmoitus
Maanomistajan taikka hallintaoikeuden tai muun sellaisen erityisen
oikeuden haltijan tai hänen valtuuttamansa on tehtävä metsäkeskukselle
metsänkäyttöilmoitus käsittelyalueella
aiotusta kasvatushakkuusta, uudistushakkuusta, metsätuhon
johdosta tehtävästä hakkuusta ja muusta
hakkuusta sekä 10 §:n 2 momentissa tarkoitettujen
erityisen tärkeiden elinympäristöjen käsittelystä.
Jos kyseessä on kasvatushakkuu, toteuttamistapa on ilmoitettava
kuvioittain. Jos kyseessä on uudistushakkuu, on lisäksi
ilmoitettava uudistamistapa. Metsätuhon johdosta tehtävässä hakkuussa
on ilmoitettava myös tuhon aiheuttaja.
Metsänkäyttöilmoitusta
ei kuitenkaan tarvitse tehdä seuraavista hakkuista, elleivät
ne kohdistu 10 §:n 2 momentissa tarkoitettuun erityisen
tärkeään elinympäristöön:
1) kotitarvehakkuusta;
2) pienikokoisen puuston hakkuusta;
3) sähkölinjojen ja junaratojen reunavyöhykkeiden
hakkuista eikä oja-, vesijohto- tai viemärilinjan
hakkuusta eikä pienialaisista tie-, sähkö-
tai muun vastaavan linjan hakkuusta.
Ilmoitus katsotaan toimitetuksi metsäkeskukselle, kun
se on saapunut metsäkeskuksen toimipaikkaan taikka kun
ilmoitus tai vastaavat tiedot on toimitettu metsäkeskuksen
toimihenkilölle. Metsänkäyttöilmoitusta
on tarkistettava ennen toimenpiteen toteuttamista, jos hakkuutapa
tai käsittelyalue muuttuu merkittävästi
aikaisemmin ilmoitetusta. Metsänkäyttöilmoitukseen
voi sisältyä useita eri käsittelyalueita.
Ilmoitus on toimitettava viimeistään kymmenen
päivää ja aikaisintaan kolme vuotta ennen hakkuun
tai muun toimenpiteen aloittamista. Metsäkeskus voi hakemuksesta
myöntää poikkeuksen edellä mainitusta
määräajasta.
Jos kyse on laajasta merkittäviä tuhoja elävässä puustossa
aiheuttaneesta metsätuhosta, metsänkäyttöilmoituksen
tekemiselle 4 momentissa säädettyä poikkeuksen
hakemista ei edellytetä, ellei kyseessä ole 10 §:n
2 momentissa tarkoitettu erityisen tärkeä elinympäristö.
Metsäkeskuksen on tällöin osoitettava
tuhoalue ja ilmoituksen kohteena olevalla käsittelyalueella
korjataan pääasiallisesti metsätuhossa
kaatunutta, vaurioitunutta tai tuhoissa kuollutta puuta.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin pienikokoisen puuston hakkuusta. Maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella säädetään 10 §:n
2 momentissa tarkoitettujen erityisen tärkeiden elinympäristöjen
käsittelyn ilmoittamisesta metsänkäyttöilmoituksessa
ja muista kyseisessä ilmoituksessa ilmoitettavista tiedoista.
14 c §
Ennakkotieto erityisen tärkeästä elinympäristöstä
Maanomistaja tai hänen valtuuttamansa metsänhakkuuoikeuden
haltija voi hakea ennen hakkuuta tai muuta metsän käsittelyä metsäkeskukselta
metsänkäyttöilmoitukseen liittyvän
ennakkotiedon siitä, onko esitetty kohde 10 §:n
2 momentissa tarkoitettu erityisen tärkeä elinympäristö ja
onko ilmoitettu metsän käsittely 10 a ja
10 b §:n mukainen.
Metsäkeskuksen on noudatettava antamaansa ennakkotietoa
valvoessaan tämän lain noudattamista. Ennakkotietoa
on noudatettava niin kauan kuin 14 §:n mukaan
hakkuun tai muun toimenpiteen aloittaminen on mahdollista
1 momentissa tarkoitetun metsänkäyttöilmoituksen
perusteella.
Ennakkotietoa koskeva hakemus on käsiteltävä olosuhteet
huomioon ottaen kiireellisesti. Jos metsänkäyttöilmoituksessa
tarkoitettu hakkuu tai muu metsän käsittely
aloitetaan hakemuksen kohteella ennen ennakkotiedon antamista,
asian käsittely raukeaa. Hakemuksessa esitettävistä tiedoista
voidaan säätää tarkemmin maa-
ja metsätalousministeriön asetuksella.
15 §
Neuvotteluvelvollisuus
Jos on perusteltua syytä epäillä,
että suunniteltu, aloitettu tai toteutettu hakkuu tai muu
toimenpide on tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten
tai määräysten vastainen taikka että uudistushakkuun
jälkeen ei metsänkäyttöilmoituksessa
mainitulla tavalla saataisi aikaan 8 §:ssä tarkoitettua
taimikkoa, metsäkeskuksen on pyrittävä neuvottelemaan
maanomistajan taikka hallintaoikeuden tai muun sellaisen erityisen
oikeuden haltijan kanssa ja tarvittaessa metsänhakkuuoikeuden
haltijan kanssa tarpeellisen muutoksen aikaansaamiseksi. Maanomistajan
on metsäkeskuksen pyynnöstä esitettävä suunnitelma
korjaavista toimenpiteistä.
Maanomistajalta pyydettävän suunnitelman sisällöstä säädetään
tarvittaessa tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
16 §
Käsittelykielto
Jos 15 §:ssä tarkoitettua neuvottelua ei ole muusta
kuin metsäkeskuksesta riippuvasta syystä saatu
aikaan tai jos neuvottelu ei ole johtanut tulokseen ja jos on perusteltua
syytä epäillä, että suunniteltu,
aloitettu tai toteutettu hakkuu tai muu toimenpide on tämän
lain tai sen nojalla annettujen säännösten
tai määräysten vastainen, Maaseutuvirasto
voi metsäkeskuksen esityksestä kieltää toimenpiteen
toistaiseksi tai määräajaksi. Käsittelykielto
voidaan antaa myös, jos metsänkäyttöilmoitusta
ei ole annettu 14 §:ssä säädetyssä määräajassa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
18 §
Metsärikos ja metsärikkomus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
1) laiminlyö antaa 14 §:ssä säädetyn
metsänkäyttöilmoituksen tai tekee ilmoituksen
säädetyn määräajan
jälkeen,
2) rikkoo 6 §:n puunkorjuun toteutusta koskevaa
säännöstä tai sen nojalla annettua
säännöstä,
3) rikkoo 8 §:n uuden puuston aikaansaamista
koskevaa säännöstä tai sen nojalla
annettua säännöstä,
4) tekee metsän monimuotoisuuden kannalta 10 §:n
2 momentissa tarkoitettuun erityisen tärkeään
elinympäristöön kohdistuvan hoito- tai käyttötoimenpiteen
10 a tai 10 b §:n taikka 10 b §:n
nojalla annetun säännöksen vastaisesti taikka
ilman lupaa tai lupaehdon vastaisesti tai
5) laatii 7 §:ssä tarkoitetun leimikkosuunnitelman,
joka on tämän lain säännösten
vastainen ja jonka nojalla toteutetaan puunkorjuu,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta, metsärikkomuksesta sakkoon.
Jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta, metsärikkomuksesta tuomitaan myös
se, joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
rikkoo 12 §:n 1 tai 2 momentin metsätaloutta suojametsissä koskevaa
säännöstä taikka maa- ja metsätalousministeriön
12 §:n 3 momentin tai 13 §:n nojalla
antamaa määräystä ja rikkomus
on vähäinen.
20 §
Korjaavat toimenpiteet
Joka käsittelee metsää 5, 5 a, 5
b, 10 a tai 10 b §:n tai 12 §:n
1 tai 2 momentin säännösten tai niiden
nojalla annettujen säännösten tai määräysten
taikka 13 §:n nojalla annettujen määräysten
vastaisesti taikka laiminlyö uuden puuston aikaansaamista
koskevan velvoitteen, on velvollinen poistamaan lainvastaisen toimenpiteen
vaikutukset tai palauttamaan vallinneen olotilan siinä määrin
kuin se on kohtuullisin kustannuksin mahdollista. Jos 8 §:ssä säädettyä uudistamisvelvollisuutta
ei ole täytetty, asianomaisen on toteutettava korjaavana
toimenpiteenä tarvittavat uudet perustamistoimenpiteet
tai muu jälkihoito.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos joku muu kuin asianomainen omistaa kiinteistön
tai on erityisen oikeuden nojalla oikeutettu päättämään
asiasta, korjaavia toimenpiteitä koskevaan sopimukseen
on saatava hänen suostumuksensa. Jos maanomistaja tai erityisen
oikeuden haltija ei anna suostumustaan sille, että Maaseutuvirasto
velvoittaa asianomaisen lakia rikkoneen tekemään
tarvittavat toimenpiteet, Maaseutuvirasto voi metsäkeskuksen
esityksestä päättää,
että se tai metsäkeskus tekee tai teettää ne
asianomaisen kustannuksella. Toimenpiteistä aiheutuvat
kustannukset maksetaan etukäteen valtion varoista ja Maaseutuvirasto
voi periä ne takaisin asianomaiselta ulosottotoimin siten
kuin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta
annetussa laissa (706/2007) säädetään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -