sellaisina kuin niistä ovat 1 §:n 1 momentti
laissa 904/1995, 4 § osaksi laissa 504/1986,
6 ja 14 § osaksi mainitussa laissa 904/1995, 11 § laeissa
540/1982, 500/1995 ja 525/2003 ja 12 § laissa 586/1998,
sekä
1 §
Soveltamisala
Oikeus tarkastusmaksun perimiseen ilman asianmukaista matkalippua
joukkoliikenteessä matkustavalta voidaan myöntää kunnalle,
Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnalle
sekä rautatieliikenteen turvallisuudesta vastaavalle viranomaiselle.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2 §
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneiden tahojen välinen
yhteistoiminta
Edellä 1 §:n 1 momentissa tarkoitetut julkisyhteisöt
ja viranomainen voivat sopia toimivaltansa piirissä olevien
tarkastusmaksujen perimisestä yhteistoiminnassa. Kunnat
voivat myös sopia yhteistoiminnan järjestämisestä niin,
että tarkastusmaksujen periminen annetaan toisen kunnan
tai Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan
hoidettavaksi yhden tai useamman kunnan puolesta siten kuin kuntalaissa
(365/1995) ja Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta annetussa
laissa (1269/1996) säädetään.
Yhteistoimintaa koskeva sopimus on toimitettava liikenne- ja viestintäministeriölle
tiedoksi tai liitettävä tarkastusmaksun perimisoikeutta
koskevaan hakemukseen, jos tarkastusmaksut on alun perin tarkoitus
periä yhteistoiminnassa.
4 §
Tarkastusmaksun perimisoikeuden myöntäminen
Oikeuden tarkastusmaksun perimiseen myöntää hakemuksesta
liikenne- ja viestintäministeriö.
Oikeus tarkastusmaksun perimiseen on myönnettävä,
jos:
1) tarkastusmaksujärjestelmää on
tarkoitus soveltaa:
a) raideliikenteessä; tai
b) muussa joukkoliikenteessä, jossa matkustajien
määrä on suuri ja käytössä on
yhtenäinen matkalippu- ja hintajärjestelmä;
ja
2) hakija esittää selvityksen
siitä, että:
a) matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi
ja niiden käyttö yksinkertaiseksi;
b) tarkastajien perehdyttäminen ja tarkastusmaksujärjestelmästä yleisölle
tiedottaminen on asianmukaisesti suunniteltu; ja
c) tarkastus on suunniteltu järjestettäväksi niin
kuin tässä laissa edellytetään.
Oikeus tarkastusmaksujen perimiseen on voimassa toistaiseksi.
Oikeuden myöntämistä koskevassa päätöksessä määritellään
tarkastustoiminnan piirissä oleva joukkoliikenne ja siihen voidaan
tarvittaessa liittää matkalippujen hankinnan järjestämistapaan
ja niiden käytön yksinkertaisuuteen, tarkastajien
perehdyttämiseen, järjestelmästä tiedottamiseen
sekä tarkastusmaksujen perimisessä sovellettavaan
yhteistoimintaan liittyviä ehtoja.
5 §
Tarkastusmaksun suuruus
Tarkastusmaksu on enintään 40 kertaa niin suuri
kuin linja-autoliikenteen alin aikuisen kertamaksu kysymyksessä olevan
julkisyhteisön alueella tai halvimman junatyypin alin aikuisen kertamaksu.
Tarkastusmaksun suuruudesta säädetään
tarkemmin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.
6 §
Matkalippujen tarkastajat
Matkalippujen tarkastajan hyväksyy tehtäväänsä se
poliisilaitos, jonka toimialueeseen tarkastusmaksun perimisoikeuden
saanut kunta kuuluu taikka jonka toimialueella 1 §:n
1 momentissa mainitun muun julkisyhteisön kotipaikka on
tai siinä tarkoitettu viranomainen sijaitsee.
Tarkastajaksi hyväksytään
tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön
tai viranomaisen palveluksessa virkasuhteessa oleva henkilö,
joka:
1) on täyttänyt 18 vuotta;
2) on suorittanut hyväksytysti liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella tarkemmin säädetyn koulutuksen, joka
sisältää ainakin perehdyttämisen
asianomaiseen joukkoliikenteeseen ja sen maksujärjestelmään,
joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskeviin säännöksiin
ja määräyksiin sekä tarkastajan
tehtäviin ja niiden toteuttamisessa tarvittaviin oikeuksiin
ja velvollisuuksiin ja niihin liittyvään vastuuseen;
sekä
3) tunnetaan rehelliseksi ja luotettavaksi ja joka
on henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan tehtävään
sopiva.
Poliisilaitos antaa tarkastajalle valokuvalla varustetun tarkastuspassin.
Siinä mainitaan ainakin tarkastajan sukunimi, etunimi ja
valtuudet sekä liikenne, jossa hänellä on
toimivalta. Tarkastajan on tarvittaessa esitettävä tarkastuspassinsa
matkustajalle.
Tarkastaja on tehtävässään
poliisin valvonnan alainen. Jos tarkastaja toimii velvollisuuksiensa
vastaisesti tai osoittautuu muutoin tehtävään
sopimattomaksi, poliisi voi peruuttaa tarkastajan hyväksymisen
tai, jos peruuttaminen olisi oloihin nähden kohtuutonta,
antaa hänelle varoituksen. Hyväksyminen on peruutettava,
jos tarkastaja tai hänen työnantajansa sitä pyytää tai tarkastajan
virkasuhde päättyy taikka julkisyhteisön
tai viranomaisen oikeus tarkastusmaksun perimiseen peruutetaan.
Jos hyväksyminen peruutetaan, tarkastajan on luovutettava
tarkastuspassinsa poliisille.
Poliisi pitää luetteloa tarkastajaksi hyväksymistä ja
hyväksymisen peruuttamista koskevista päätöksistä.
Henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan lisäksi
henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
annettua lakia (761/2003).
6 a §
Tarkastuksessa apuna olevat järjestyksenvalvojat
Matkalipun tarkastuksessa voi olla apuna tarkastusmaksun
perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön tai viranomaisen
toimeksiannosta järjestyksenvalvoja, joka on järjestyslain (612/2003)
mukaisesti asetettu liikenneasemalle tai joukkoliikenteen kulkuneuvoon
ylläpitämään järjestystä ja
turvallisuutta. Järjestyksenvalvojan tulee olla suorittanut
hyväksytysti soveltuvin osin 6 §:n 2
momentin 2 kohdassa tarkoitetun koulutuksen.
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saanut julkisyhteisö tai
viranomainen ja järjestyksenvalvojan työnantaja
sopivat matkalipun tarkastuksessa avustavien järjestyksenvalvojien
tehtävien suorittamisesta.
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön
tai viranomaisen on pidettävä luetteloa
järjestyksenvalvojista, joille se on antanut toimeksiannon
avustaa matkalippujen tarkastuksessa. Mitä 6 §:n
3 momentissa säädetään tarkastuspassista,
sovelletaan myös tarkastuksessa apuna olevaan järjestyksenvalvojaan.
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön
tai viranomaisen on peruutettava tarkastuksessa apuna olevan järjestyksenvalvojan
toimeksianto, jos tämä toimii velvollisuuksiensa
vastaisesti tai osoittautuu tehtävään
muutoin sopimattomaksi taikka jos toimeksiantajan oikeus tarkastusmaksun
perimiseen peruutetaan. Jos toimeksianto peruutetaan, järjestyksenvalvojan
on luovutettava tarkastuspassinsa poliisille.
7 §
Tarkastusmaksun perimisoikeuden peruuttaminen
Liikenne- ja viestintäministeriön
on peruutettava julkisyhteisön tai viranomaisen oikeus
tarkastusmaksun perimiseen, jos:
1) julkisyhteisö tai viranomainen sitä pyytää; tai
2) tarkastustoiminta on lopetettu.
Liikenne- ja viestintäministeriö voi
peruuttaa julkisyhteisön tai viranomaisen oikeuden tarkastusmaksun
perimiseen, jos:
1) julkisyhteisö tai viranomainen on toiminut olennaisesti
vastoin tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä;
2) julkisyhteisö tai viranomainen on toiminut olennaisesti
vastoin oikeuden myöntämistä koskevaan
päätökseen liitettyjä keskeisiä ehtoja; taikka
3) tarkastusmaksutoiminnassa on ilmennyt muita vakavia
epäkohtia eikä julkisyhteisö tai viranomainen
ole ryhtynyt välittömästi toimenpiteisiin
niiden korjaamiseksi niistä tiedon saatuaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö voi 2 momentissa
tarkoitetuissa tapauksissa tarkastusmaksun perimisoikeuden peruuttamisen
sijasta antaa perimisoikeuden saaneelle julkisyhteisölle
tai viranomaiselle huomautuksen, jos perimisoikeuden peruuttaminen
olisi tarkastusmaksujärjestelmän tarkoitus ja
tavoitteet huomioon ottaen kohtuutonta tai jos epäkohdat
on jo korjattu.
8 §
Tarkastusmaksun määrääminen
Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään
matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua,
hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan
tarkastajan määräämän
tarkastusmaksun. Matkustajan, joka ei esitä asianmukaista matkalippua,
on ilmoitettava tarkastajan vaatimuksesta tälle henkilötietoinaan
nimensä, henkilötunnuksensa ja osoitteensa.
Matkustaja on velvollinen myös tarkastuksessa apuna
olevan järjestyksenvalvojan vaatimuksesta esittämään
matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua,
järjestyksenvalvoja voi ilmoittaa asiasta tarkastajalle
tarkastusmaksun määräämistä varten
tai ryhtyä 11 §:n 1 momentin
mukaisiin toimenpiteisiin. Järjestyksenvalvoja ei voi määrätä tarkastusmaksua.
Jos matkustaja ei välittömästi maksa
vaadittua tarkastusmaksua, tarkastajan on annettava hänelle
kirjallinen määräys suorittaa tarkastusmaksu
viikon kuluessa sen määräämisestä uhalla,
että maksu muuten peritään ulosottotoimin. Matkustajalle
annettavassa kirjallisessa määräyksessä on
ilmoitettava maksun suuruus ja sen määräämisen
syy, maksun eräpäivä ja tapa, jolla maksu
on suoritettava sekä edellä tarkoitettu uhka.
Määräyksessä on lisäksi
mainittava matkustajan henkilötiedot sekä maksun
määräämisaika ja liikennereitti
tai rataosa, jolla maksu on määrätty.
Määräykseen on liitettävä oikaisuvaatimusosoitus.
Oikaisuvaatimusosoitus on liitettävä myös
kuittiin, joka annetaan tarkastusmaksun välittömästi
tarkastajalle suorittaneelle matkustajalle.
Tarkastusmaksu, jota ei ole suoritettu 3 momentissa
tarkoitetussa määräajassa, voidaan periä matkustajalta
ilman tuomiota tai päätöstä siinä järjestyksessä kuin
verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin säädetään.
11 §
Tarkastajan ja järjestyksenvalvojan oikeudet ja vastuu
Tarkastajalla on oikeus ottaa kiinni ilman asianmukaista matkalippua
oleva matkustaja, joka ei luotettavasti selvitä henkilöllisyyttään. Tarkastaja
voi myös poistaa tällaisen matkustajan kulkuneuvosta
tai 1 §:n 2 momentissa tarkoitetulta laiturialueelta,
jollei se matkustajan ikä ja muut seikat huomioon ottaen
ole kohtuutonta tai aiheuta vaaraa matkustajan terveydelle. Jollei kiinniotettua
poisteta kulkuneuvosta tai edellä tarkoitetulta laiturialueelta,
tarkastajan on viivyttelemättä luovutettava hänet
poliisin haltuun. Tarkastuksessa apuna olevalla järjestyksenvalvojalla
on oikeus tarkastajan pyynnöstä antaa matkustajan
kiinniottamiseksi, poistamiseksi tai poliisin haltuun luovuttamiseksi
tarvittavaa apua. Samoin edellytyksin kuin tarkastaja voi myös
tarkastuksessa avustava järjestyksenvalvoja ilman tarkastajan
pyyntöäkin poistaa matkaliputtoman matkustajan
kulkuneuvosta tai edellä tarkoitetulta laiturialueelta.
Jos matkustaja koettaa vastarintaa tekemällä välttää kiinni
ottamisen, poliisin luo toimittamisen taikka kulkuneuvosta tai 1 §:n
2 momentissa tarkoitetulta laiturialueelta poistamisen,
tarkastajalla on oikeus käyttää sellaisia
toimenpiteen suorittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan
pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon tehtävän
tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus, käytettävissä olevat
voimavarat sekä muut tilanteen kokonaisarvosteluun liittyvät
seikat. Sama oikeus on tarkastajan apuna olevalla järjestyksenvalvojalla.
Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain
(39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.
Tarkastajalla ja järjestyksenvalvojalla on 1 ja 2 momentissa
tarkoitetuissa tapauksissa oikeus saada virka-apua poliisilta.
Tarkastuksessa apuna olevaa järjestyksenvalvojaa pidetään
hänen suorittaessaan 8 §:n 2 momentissa tarkoitettuja
tehtäviä tai käyttäessään tässä pykälässä tarkoitettuja
oikeuksiaan rikoslain 40 luvun 11 §:n 5 kohdassa tarkoitettuna henkilönä.
12 §
Matkustajan rangaistusvastuu
Rangaistus tässä laissa tarkoitetun tarkastajan
tai järjestyksenvalvojan vastustamisesta säädetään
rikoslain 17 luvun 6 §:ssä ja rangaistus väärän
henkilötiedon antamisesta rikoslain 16 luvun 5 §:ssä.
13 §
Muutoksenhaku tarkastusmaksua koskevaan päätökseen
Matkustaja, jolle on määrätty tarkastusmaksu,
saa vaatia tarkastajan päätökseen oikaisua 14 päivän
kuluessa tarkastusmaksun määräämisestä tarkastusmaksun
perimiseen oikeutetun julkisyhteisön tai viranomaisen tähän
tehtävään määräämältä toimielimeltä tai
virkamieheltä. Tarkastusmaksun määräämistä koskevaan
tarkastajan päätökseen ei saa hakea valittamalla muutosta.
Oikaisuvaatimuksesta annettuun päätökseen saa
hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996)
säädetään. Hallinto-oikeuden
päätökseen ei saa hakea valittamalla
muutosta.
Valitus tehdään sille hallinto-oikeudelle,
jonka tuomiopiirissä tarkastusmaksun perimisoikeuden
saanut kunta on taikka jossa 1 §:n 1 momentissa
mainitun muun julkisyhteisön kotipaikka on tai siinä tarkoitettu
viranomainen sijaitsee. Jos hallinto-oikeus valituksen johdosta poistaa
tarkastusmaksun, jäljennös päätöksestä on
lähetettävä asianomaiselle julkisyhteisölle
tai viranomaiselle maksun palauttamista varten.
13 a §
Muutoksenhaku muuhun päätökseen
Tässä laissa tarkoitettuun poliisin tai tarkastusmaksuoikeuden
saaneen julkisyhteisön tai viranomaisen päätökseen
saa vaatia oikaisua 14 päivän kuluessa päätöksen
tiedoksisaamisesta. Oikaisua 6 §:n 2 ja 4 momentissa
tarkoitettuun päätökseen vaaditaan kirjallisesti
poliisilta. Oikaisua julkisyhteisön tai viranomaisen 6
a §:n 4 momentissa tarkoitettuun päätökseen
vaaditaan kirjallisesti julkisyhteisön tai viranomaisen
tähän tehtävään määräämältä toimielimeltä tai
virkamieheltä.
Oikaisuvaatimuksesta annettuun päätökseen saa
hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Hallinto-oikeuden
päätökseen saa hakea valittamalla muutosta,
jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan
siten kuin siitä hallintolainkäyttölaissa
säädetään.
Muuhun tämän lain mukaiseen päätökseen haetaan
muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
14 §
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin tarkastusmaksun perimisoikeuden hakemisesta, matkalipun
tarkastajaksi hyväksymiseen tarvittavista asiakirjoista
ja hyväksymismenettelystä sekä tarkastusmaksujärjestelmästä tiedottamisesta.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20 .
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimenpiteisiin.