1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on ylläpitää ja
kehittää rautateiden henkilö- ja tavaraliikenteen vaatimia
toimivia, turvallisia ja kestävää kehitystä edistäviä rautatieyhteyksiä osana
liikennejärjestelmää.
Lisäksi lain tarkoituksena on turvata rautateiden ylläpitäminen,
kehittäminen ja rakentaminen valtakunnan eri osia yhdistävänä liikennemuotona
sekä turvata osallistumismahdollisuudet rautatieliikenneratkaisuja
koskevaan suunnitteluun toteuttamalla ja edistämällä hyvää hallintoa
ja oikeusturvaa rataverkkoa koskevissa asioissa.
2 §
Soveltamisala
Tässä laissa säädetään
rataverkosta, radanpidosta, radan lakkauttamisesta sekä radanpitäjälle
kuuluvista oikeuksista ja velvollisuuksista samoin kuin kiinteistön
omistajien ja muiden asianosaisten oikeusasemasta radanpitoon
liittyvissä asioissa sekä yksityisraiteista 2
momentissa säädetyllä tavalla.
Tätä lakia ei sovelleta yksityisraiteeseen
kuuluvalla yleiseltä liikenteeltä eristetyllä satama-, varasto-,
tehdas- tai muulla vastaavalla alueella. Tällaisella alueella
rautatie on kuitenkin suunniteltava, rakennettava ja kunnossapidettävä siten,
että juna- ja muu liikenne voi toimia turvallisesti eikä rautatie
aiheuta vaaraa alueella tapahtuvalle toiminnalle.
Yksityisraiteisiin ei sovelleta tämän lain
31—34 §:ää. Tätä lakia
ei sovelleta yksityisraiteen lakkauttamiseen.
3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) rautatiellä yksi- tai useampiraiteista
rataa sekä rautatiealuetta ja sillä olevia rakennuksia, rakennelmia
ja laitteita, joita tarvitaan liikenteen hoitamiseksi ja turvaamiseksi
sekä kaikkea näihin liittyvää toimintaa
varten;
2) rautatiealueella aluetta, joka tarvitaan rataa,
rata-aluetta, rakennuksia ja laitteita sekä liikenteen
hoitamista sekä kaikkea näihin liittyvää toimintaa
varten, ja tarpeellisia rautatieliikenteen palvelualueita;
3) rautatieliikenteen palvelualueella rautatieliikenteen
palvelutoimintojen välittömästi tarvitsemia
alueita;
4) näkemäalueella tasoristeyksessä aluetta, jolta
on esteetön näkyvyys radalle;
5) liitännäisalueella radanpidossa
tarvittavaa maa-aineksen ottopaikkaa, läjityspaikkaa tai
radanpidossa tarpeelliselle laitteistolle varattua aluetta;
6) suoja-alueella rautatiealueen ulkopuolista aluetta,
joka perustetaan edistämään radan turvallista
käyttöä;
7) radanpidolla rautatien ja siihen liittyvän kiinteän
omaisuuden suunnittelua, hankintaa, rakentamista, hallintaa ja kunnossapitoa
sekä olemassa olevan rautatien parantamista;
8) rakentamisella uuden rautatien rakentamista ja olemassa
olevan rautatien parantamista;
9) rataverkolla Ratahallintokeskuksen hallinnassa olevia
valtion omistamia rautateitä;
10) yksityisraiteella muuta kuin valtion omistamaa
ja Ratahallintokeskuksen hallinnoimaa rautatietä, jolla
on liityntä rataverkkoon;
11) tiellä yksityisistä teistä annetussa
laissa (358/1962) tarkoitettuja yksityisiä teitä sekä muita
yksityisiä teitä, maantielaissa (503/2005) tarkoitettuja
maanteitä sekä maankäyttö- ja
rakennuslaissa (132/1999) tarkoitettuja katuja; sekä
12) kiinteistöllä myös määräalaa
ja kiinteistöjen yhteistä aluetta.
4 §
Rautateiden luokitus
Rautateiden runkoverkko koostuu nopean henkilöliikenteen
ja raskaan tavaraliikenteen radoista, joilla on valtakunnallista
merkitystä ja jotka palvelevat lisäksi maakuntien
välistä pitkämatkaista liikennettä.
Runkoverkon tulee tarjota mahdollisuus sekä nopean henkilöliikenteen
että tehokkaan tavaraliikenteen harjoittamiseen.
Muu rataverkko koostuu henkilö- ja tavaraliikenteen
radoista, jotka täydentävät runkoverkkoa.
Liikenne- ja viestintäministeriö määrää,
mitkä radat kuuluvat rautateiden runkoverkkoon.
5 §
Rataverkon kehittäminen ja kunnossapito
Rataverkon tulee tarjota yhteydet turvalliseen ja toimivaan
liikkumiseen ja kuljettamiseen maan eri alueiden välillä ottaen
huomioon väestön sekä eri elinkeinoalojen
kuljetustarpeet. Huomiota on kiinnitettävä luonnonvarojen
säästeliääseen käyttöön
ja siihen, että rataverkon ja rautatieliikenteen ympäristölle
aiheuttamat haitat jäävät mahdollisimman
vähäisiksi.
Rataverkkoa kehitettäessä ja pidettäessä kunnossa
on kiinnitettävä huomiota siihen, että rautatiet
osana koko liikennejärjestelmää edistävät valtakunnallisten
alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista ja alueiden
kehittämistä sekä maankäytön
suunnittelussa yhdyskuntarakenteelle ja ympäristölle
asetettavien tavoitteiden toteuttamista.
6 §
Rautatien rakentaminen
Rautateitä rakennetaan liikenteen tai turvallisuuden
edellyttämän yleisen tarpeen vaatiessa taikka
liikenteestä aiheutuvien haittojen poistamiseksi tai vähentämiseksi
tai maankäytön sitä edellyttäessä.
Rautatietä ei saa rakentaa vastoin oikeusvaikutteista kaavaa.
Uusi rautatie voidaan rakentaa, jos olemassa oleva rataverkko
ei täytä enää liikenteen tai alueidenkäytön
tarpeita eikä rataosuuden parantamisella tai muutoin liikennejärjestelmää kehittämällä
voida
tarkoituksenmukaisesti tyydyttää näitä tarpeita
taikka poistaa tai riittävästi vähentää liikenteestä aiheutuvia
haittoja.
Rautatie on rakennettava siten, että rautatien tarkoitus
saavutetaan mahdollisimman edullisesti ja tuottamatta kenellekään
enempää vahinkoa tai haittaa kuin tarve vaatii.
Rautatien rakentamisessa on erityisesti otettava huomioon junaliikenteen
ja muun liikenteen turvallisuus, radan liikenteellinen ja tekninen
toimivuus, alueen nykyinen ja suunniteltu maankäyttö sekä ympäristönäkökohdat.
Eri väestöryhmien tarpeisiin ja esteettömään liikkumiseen
on mahdollisuuksien mukaan kiinnitettävä huomiota
rautatien rakentamisen yhteydessä.
7 §
Ratahallintokeskus, radanpitäjä ja radanpidon kustannukset
Ratahallintokeskus toimii radanpitoviranomaisena ja hallinnassaan
olevan rataverkon radanpitäjänä. Valtio
vastaa valtion omistaman rataverkon radanpidon kustannuksista. Muu
taho voi osallistua valtion omistaman rataverkon radanpidon kustannuksiin
Ratahallintokeskuksen kanssa tehtävän sopimuksen
nojalla, jos osallistumiseen on erityinen syy.
Yksityisraiteen radanpitäjänä toimii
rautatien omistaja tai se, jonka hallinnassa rautatie on. Yksityisraiteen
omistaja tai haltija vastaa yksityisraiteen radanpidon kustannuksista.
Rataverkkoa kunnossapidetään ja rakennetaan
sekä muista radanpitoon kuuluvista toimista huolehditaan
valtion talousarviossa osoitettujen määrärahojen
ja muun rahoituksen sallimassa laajuudessa. Radanpidon muusta rahoituksesta
säädetään erikseen.
2 luku
Rautatien suunnittelu
8 §
Yleistä rautatien suunnittelusta
Yleissuunnitelmat ja ratasuunnitelmat koskevat rautateiden rakentamishankkeita
siten kuin tässä luvussa säädetään.
Suunnitelmia tehtäessä radanpitäjä toimii
yhteistyössä maakunnan liittojen, kuntien ja alueellisten
ympäristökeskusten sekä muiden viranomaisten
kanssa. Suunnittelun on perustuttava rautatien kehittämisen
tarpeisiin, valtakunnallisiin alueidenkäyttötavoitteisiin
sekä muuhun alueidenkäytön suunnitteluun.
Rautatien suunnittelun tulee tarpeen mukaan perustua liikennejärjestelmän
kehittämistä koskevaan suunnitteluun.
9 §
Tutkimusoikeus
Kun radanpitäjä on päättänyt
aloittaa yleis- tai ratasuunnitelman laatimisen, sillä on
oikeus tehdä tutkimustöitä suunnittelualueeseen
kuuluvalla kiinteistöllä. Tässä tarkoituksessa
saadaan tässä pykälässä tarkoitetulla
kiinteistöllä suorittaa mittaus, maastoon merkitseminen,
kartoitus tai maaperän tutkimus taikka muu valmistava toimenpide.
Tutkimustyössä ei toisen oikeuteen saa puuttua
enempää kuin tutkimuksen tuloksen saavuttamiseksi
on välttämätöntä eikä omistajalle
tai oikeudenhaltijalle saa aiheuttaa tarpeetonta häiriötä.
Suunnitelman laatimisesta sekä siihen liittyvien tutkimusten
aloittamisesta on ilmoitettava kunnalle sekä kuuluttamalla
tai muulla sopivaksi katsottavalla tavalla 22 §:n 1 momentissa
mainituille henkilöille ja näillä on
oikeus olla tutkimuksissa saapuvilla ja lausua mielipiteensä asiasta.
10 §
Rautatiealueen suunnittelu ja alueiden käytön suunnittelu
Rautatien rakentamista koskevan yleissuunnitelman ja ratasuunnitelman
tulee perustua maankäyttö- ja rakennuslain mukaiseen
oikeusvaikutteiseen kaavaan, jossa rautatiealueen sijainti ja suhde
muuhun alueiden käyttöön on selvitetty. Alueella,
jolla on laadittavana tai muutettavana oikeusvaikutteinen kaava,
voidaan ryhtyä toimenpiteisiin kaavan tavoitteisiin perustuvan yleis-
tai ratasuunnitelman laatimiseksi.
Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet sekä maakuntakaava
ja yleiskaava on otettava huomioon siten kuin maankäyttö-
ja rakennuslaissa säädetään.
Sen estämättä, mitä 1 momentissa
säädetään, voidaan olemassa
olevan rautatien rakentamista koskeva yleissuunnitelma ja ratasuunnitelma laatia,
jos hankkeen luonne huomioon ottaen suunnitelman suhde muuhun alueiden
käyttöön voidaan riittävästi
selvittää yhteistyössä liikenneviranomaisten,
kunnan, maakunnan liiton ja alueellisen ympäristökeskuksen
kanssa.
Yleissuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa
tai oikeusvaikutteista yleiskaavaa. Yleissuunnitelma voidaan hyväksyä vastoin
voimassa olevaa asemakaavaa, jos kunta ja alueellinen ympäristökeskus
sitä puoltavat. Ratasuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin
oikeusvaikutteista kaavaa.
Yleis- ja ratasuunnitelmaa laadittaessa on otettava huomioon,
mitä luonnonsuojelulaissa (1096/1996) ja sen nojalla
säädetään.
11 §
Yleissuunnitelma
Yleissuunnitelma on laadittava, jolleivät hankkeen
vaikutukset ole vähäiset taikka rautatiealueen
sijainti ja sen vaikutukset ole jo riittävässä määrin
ratkaistu asemakaavassa tai oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa.
Yleissuunnitelma on aina laadittava sellaisissa hankkeissa, joihin
sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun
lain (468/1994) 2 luvun mukaista arviointimenettelyä.
12 §
Yleissuunnitelman sisältö
Yleissuunnitelmassa on esitettävä selvitys rautatien
rakentamisen tai rataverkon kehittämisen tarpeellisuudesta
sekä tutkituista vaihtoehdoista, radan liikenteelliset
ja tekniset perusratkaisut, rautatiealueen likimääräinen
sijainti sekä rautatiealueen ja rautatieliikenteen arvioidut vaikutukset,
kuten vaikutukset tie- ja liikenneoloihin, liikenneturvallisuuteen,
maankäyttöön, kiinteistörakenteeseen
ja ympäristöön sekä ihmisten
terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen. Suunnitelmassa on lisäksi
esitettävä mahdollisuudet haitallisten vaikutusten
poistamiseksi tai vähentämiseksi sekä alustava
kustannusarvio.
13 §
Yleissuunnitelman oikeusvaikutukset
Yleissuunnitelma on ohjeena ratasuunnitelmaa laadittaessa. Kun
yleissuunnitelman hyväksymispäätös
on annettu tiedoksi ja tullut lainvoimaiseksi, käsiteltäessä lupahakemusta
rakennuksen rakentamiseksi on katsottava, ettei luvan myöntämisellä vaikeuteta
yleissuunnitelman toteuttamista. Jos rakennusluvan myöntämisen edellytykset
muutoin ovat olemassa, lupa on myönnettävä,
jos sen epäämisestä aiheutuisi hakijalle
huomattavaa haittaa eikä radanpitäjä lunasta
aluetta tai suorita haitasta korvausta (ehdollinen rakentamisrajoitus).
Rakentamisrajoitus on voimassa siihen saakka, kunnes yleissuunnitelman
hyväksymispäätös on rauennut
26 §:n 1 tai 2 momentin nojalla.
14 §
Ratasuunnitelma
Ennen rautatien rakentamista on laadittava ja hyväksyttävä ratasuunnitelma.
Jos rautatien rakentamista koskeva hanke on vaikutuksiltaan
vähäinen, ratasuunnitelmaa ei ole tarpeen laatia,
jos hanketta varten ei oteta lisäaluetta taikka jos kiinteistön
omistaja tai omistajaan verrattava haltija on antanut kirjallisen suostumuksen
lisäalueen ottamiseen.
15 §
Ratasuunnitelman sisältö
Rautatien rakentamista koskevassa ratasuunnitelmassa on osoitettava
rautatie ja sen sijainti, käyttö eri tarkoituksiin,
korkeusasema, poikkileikkaus ja kuivatus niin, että vaikutukset
voidaan riittävästi arvioida ja rautatie voidaan
merkitä maastoon. Ratasuunnitelmassa osoitetaan suunnitellut
eritasoristeykset, tasoristeykset ja kulkuyhteydet. Suunnitelmaan
on liitettävä arvio rautatien vaikutuksista sekä esitettävä ne
toimenpiteet, jotka ovat tarpeen radan rakentamisen tai junaliikenteen
haitallisten vaikutusten poistamiseksi tai vähentämiseksi.
Suunnitelmassa on otettava mahdollisuuksien mukaan
huomioon maanomistusolot. Suunnitelmasta tulee käydä ilmi
radan suoja-alueet ja tasoristeysten näkemäalueet
sekä se, varataanko aluetta radan myöhempää leventämistä varten. Suunnitelmaan
on liitettävä arvio rautatien rakentamisen kustannuksista.
Jos rautatie rakennetaan uuteen paikkaan ja vanha rautatie jää vanhan
suunnan osalta edelleen radaksi taikka käytettäväksi
muihin radanpitotarkoituksiin, on siitä määrättävä ratasuunnitelmassa.
16 §
Liitännäisalueet ja radanpitoa varten tarvittavat
erityiset oikeudet
Ratasuunnitelmassa osoitetaan liitännäisalueet
ja niiden käyttämiseen tarvittavat tieyhteydet.
Jos radan rakentamisen ajaksi on tarpeen perustaa oikeus maa-aineksen
ottamiseen rajoitettuun määrään,
työssä irrotettavien maa-ainesten läjittämiseen
tai alueen käyttämiseen tilapäisenä kulkutienä,
varasto- tai muuna sellaisena alueena taikka oikeus työssä tarvittavan
yksityisen tien käyttöön tai tekemiseen,
voidaan tämä osoittaa ratasuunnitelmassa.
17 §
Tasoristeysten perustaminen
Uuden pysyvän tasoristeyksen saa rakentaa vain muun
rataverkon kuin runkoverkon vähäliikenteiselle
osalle. Tasoristeyksen rakentamiseen on oltava radanpitäjän
lupa. Runkoverkolla olevan tasoristeyksen paikkaa voidaan tasoristeysten
poistamisen yhteydessä siirtää.
Lupa uuden tasoristeyksen rakentamiseen voidaan myöntää tienpitäjälle
tai kiinteistön omistajalle, jos uuden tasoristeyksen rakentaminen
on tarpeen kiinteistöjen välttämätöntä kulkuyhteyttä varten
ja tasoristeyksen turvallisuus varmistetaan turvalaittein tai muilla
järjestelyillä.
Jos tasoristeyksen käyttö lisääntyy
olennaisesti tai sen käyttötarkoitus muuttuu,
tienpitäjän tai kiinteistön omistajan
on haettava lisääntyvään tai
muuttuvaan käyttöön oikeuttava radanpitäjän
lupa.
Radanpitäjä voi liittää tasoristeyksen
rakentamista tai uudenlaista käyttöä koskevaan
lupaan rakentamista ja kunnossapitoa koskevia ehtoja.
Työnaikaiselle, tilapäiselle tasoristeykselle voidaan
myöntää lupa, jos tasoristeyksestä ei
aiheudu vaaraa liikenneturvallisuudelle.
Moottorikelkkareittiä tai muuta vastaavaa kulkuyhteyttä ei
saa perustaa eikä maastoajoneuvoa kuljettaa rautatiealueella
tai tasoristeyksessä ilman radanpitäjän
lupaa. Lupa voidaan myöntää vain, jos
maastoajoneuvon käyttö ei vahingoita rataa tai
rautatiealueen rakenteiden toimivuutta, haittaa radanpitoa eikä vaaranna
liikenneturvallisuutta.
18 §
Tasoristeysten poistaminen
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja rautatieliikenteen
tehostamiseksi voidaan ratasuunnitelmassa osoittaa tasoristeys poistettavaksi
tai tasoristeyksiä järjesteltäviksi sekä osoittaa
tasoristeykselle käyttörajoituksia tai tasoristeysten turvallisuuteen
liittyviä järjestelmiä ja laitteita. Jos
ratasuunnitelmassa osoitetaan tasoristeys poistettavaksi, on uuden
kulkuyhteyden järjestäminen osoitettava ratasuunnitelmassa.
Radanpitäjä tekee tarvittavan uuden tien ja tasoristeyksen
tai hankkii oikeuden ennestään olevaan tiehen.
Radanpitäjä voi poistaa ratasuunnitelmassa poistettavaksi
osoitetun yksityisen tien tasoristeyksen, kun hyväksytty
ja suunnitelman mukainen korvaava kulkuyhteys on järjestetty.
Radanpitäjä poistaa asemakaavan vastaisen tasoristeyksen,
kun hyväksytty korvaava kulkuyhteys on rakennettu ja kadunpitopäätös
on tehty.
Jos olemassa olevasta yksityisen tien tasoristeyksestä aiheutuu
välitöntä vaaraa juna- tai liikenneturvallisuudelle,
voi radanpitäjä päätöksellään
määrätä sen suljettavaksi, poistettavaksi tai
siirrettäväksi taikka määrätä rajoituksia
tasoristeyksen ajoneuvoliikenteelle. Radanpitäjän tulee
ilmoittaa tässä momentissa tarkoitetusta muutoksesta
hyvissä ajoin etukäteen tienpitäjälle
tai kiinteistön omistajalle. Radanpitäjän
on päätöksen annettuaan haettava yksityistietoimitusta,
jossa järjestetään tarpeelliset korvaavat kulkuyhteydet
ja käsitellään korvauksia koskevat asiat.
19 §
Laskuojat ratasuunnitelmassa
Jos rautatiealueen kuivattamiseksi on tarpeen perustaa oikeus
laskuojan pitämiseen toisen maalla tai oikeus johtaa kuivatusvettä toisen ojaan
tai puroon, on tästä mainittava ratasuunnitelmassa,
jossa on osoitettava laskuojaksi tarvittava alue. Laskuojasta on
muutoin voimassa, mitä vesilaissa (264/1961) säädetään
ojituksesta.
20 §
Ratasuunnitelma erityistapauksissa
Ratasuunnitelma on laadittava ja hyväksyttävä,
kun rautatie lakkautetaan muulloin kuin rautatiealueen rakentamisen
yhteydessä.
Ratasuunnitelma voidaan laatia ja hyväksyä myös
rautatieliikenteen palvelualueen tai liitännäisalueen
perustamiseksi taikka tasoristeystä koskevana.
21 §
Ratasuunnitelman oikeusvaikutukset
Hyväksytty ratasuunnitelma oikeuttaa ratasuunnitelmassa
osoitettujen alueiden ja oikeuksien lunastamiseen.
Kun hyväksytty ratasuunnitelma on annettu yleisesti
tiedoksi, on rakennuksia rakennettaessa asemakaava-alueen ulkopuolella
rautatien tarkoituksiin tarvittavalla alueella sekä 37
ja 38 §:ssä mainituilla alueilla vastaavasti
noudatettava, mitä mainituissa pykälissä säädetään
rakennuksen pitämisestä suoja- ja näkemäalueella.
22 §
Vuorovaikutus
Yleis- ja ratasuunnitelmaa laadittaessa on kiinteistön
omistajille ja muille asianosaisille sekä niille, joiden
asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin suunnitelma saattaa
vaikuttaa, varattava mahdollisuus osallistua suunnitelman valmisteluun,
arvioida suunnitelman vaikutuksia ja lausua kirjallisesti tai suullisesti
mielipiteensä asiassa.
Ennen suunnitelman hyväksymistä on 1 momentissa
mainituille tahoille varattava tilaisuus muistutuksen tekemiseen
suunnitelmasta. Tässä tarkoituksessa kunnan tulee
pitää yleis- ja ratasuunnitelma yleisesti nähtävänä 30
päivän ajan. Muistutukset suunnitelmaa vastaan
on toimitettava kunnalle ennen nähtävänäoloajan
päättymistä. Kunnan tulee toimittaa lausuntonsa
nähtävillä olleesta suunnitelmasta ja
sitä vastaan tehdyistä muistutuksista sekä jätetyt
muistutuskirjelmät radanpitäjälle. Suunnitelman
nähtäväksi asettamisesta sekä muistutusten
tekemistavasta ja -ajasta on kunnan kuulutettava niin kuin kunnalliset
ilmoitukset asianomaisessa kunnassa julkaistaan. Ilmoitus on aina
julkaistava vähintään yhdessä vaikutusalueella
yleisesti leviävässä sanomalehdessä.
Radanpitäjän on lähetettävä kirjallinen
ilmoitus suunnitelman nähtäväksi asettamisesta
sellaisille suunnitelman vaikutusalueen kiinteistön omistajille
ja haltijoille, joiden asuinpaikka on toisessa kunnassa ja jotka
on asiakirjoissa mainittu tai muuten tunnettu.
Radanpitäjä ilmoittaa perustellun kannanottonsa
esitettyihin muistutuksiin niille muistutuksentekijöille,
jotka ovat sitä kirjallisesti pyytäneet ja samalla
ilmoittaneet osoitteensa.
Radanpitäjän on pyydettävä yleis-
ja ratasuunnitelmasta lausunto niiltä alueellisilta ympäristökeskuksilta,
maakunnan liitoilta ja kunnilta, joiden alueelle suunnitelma sijoittuu
ja joiden alueella suunnitelman vaikutukset muutoin ilmenevät.
Radanpitäjän tulee pyytää muulta
viranomaiselta lausunto, jos se on päätösharkinnassa
tarpeen.
Jos yleisesti nähtävillä ollutta
ratasuunnitelmaa on tarpeen muuttaa ja muutoksen vaikutukset arvioidaan
vähäisiksi, voidaan noudattaa yksinkertaisempaa
menettelyä kuin 2—4 momentissa säädetään.
Tarkemmat säännökset vuorovaikutusmenettelystä annetaan
valtioneuvoston asetuksella.
23 §
Menettely vähäisissä ratahankkeissa
Milloin ratasuunnitelma koskee vähäistä rautatien
rakentamista, joka ei sanottavasti muuta paikallisia liikenneolosuhteita
ja jonka vaikutukset muutenkin ovat vähäiset,
voidaan noudattaa yksinkertaisempaa menettelyä kuin 22 §:ssä säädetään.
Jollei ratasuunnitelmaa aseteta yleisesti nähtäväksi,
on rautatiealueeseen ulottuvan kiinteistön omistajalle
tai haltijalle kuitenkin muulla tavalla varattava tilaisuus muistutusten tekemiseen
ja kunnalta on pyydettävä asiasta lausunto.
Jos kyseessä on olemassa olevaa rautatietä koskeva
vähäinen hanke, joka edellyttää ratasuunnitelman
laatimista, voidaan 15 §:n mukaisista ratasuunnitelman
sisältövaatimuksista poiketa tarkoituksenmukaisella
tavalla. Ratasuunnitelmasta on aina käytävä ilmi
rautatiealueen sijainti ja suunnitelmaan sisältyvät
rautatien rakenteet 15 §:ssä säädetyllä tavalla.
24 §
Ympäristövaikutusten arviointimenettely
Jos ratahankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten
arviointimenettelystä annetussa laissa tarkoitettua arviointimenettelyä,
yleissuunnitelmaan on liitettävä kyseisen lain
mukainen arviointiselostus. Siltä osin kuin arviointiselostukseen
sisältyvät tämän lain säännösten
soveltamiseksi tarpeelliset tiedot ympäristövaikutuksista,
uutta selvitystä ei tarvitse tehdä.
Yleis- ja ratasuunnitelmasta on käytävä ilmi, miten
1 momentissa tarkoitettu arvio on otettu suunnitelmassa huomioon.
Jos ympäristövaikutukset on yleissuunnitelmaa
laadittaessa arvioitu ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun
lain mukaisesti, ei yleissuunnitelman mukaista ratasuunnitelmaa laadittaessa
tarvitse tehdä uutta arviointia.
25 §
Suunnitelmien muuttaminen
Jos hyväksyttyä yleis- tai ratasuunnitelmaa
on tarpeen muuttaa, on soveltuvin osin voimassa, mitä tässä laissa
ja sen nojalla säädetään uudesta yleis-
ja ratasuunnitelmasta. Hyväksyttyyn ratasuunnitelmaan voidaan
kuitenkin tehdä edellä säädetyn
estämättä sellaisia vaikutuksiltaan vähäisiä muutoksia,
jotka radanpitäjä rakentamisen yhteydessä harkitsee
tarpeellisiksi ja tarkoituksenmukaisiksi.
26 §
Suunnitelmien voimassaoloaika
Ratasuunnitelman laatiminen on aloitettava kahdeksan vuoden
kuluessa sen vuoden päättymisestä, jona
hankkeesta laadittu yleissuunnitelma on lainvoimaisesti hyväksytty.
Muuten yleissuunnitelman hyväksymispäätös
raukeaa. Ratahallintokeskus voi pidentää yleissuunnitelman voimassaoloaikaa
enintään neljällä vuodella. Voimassaoloaikaa
voidaan jatkaa vain, jos 10 ja 12 §:n edellytykset täyttyvät.
Ratasuunnitelman laatimisen katsotaan alkaneen, kun siitä on
ilmoitettu 9 §:n 2 momentissa säädetyllä tavalla.
Yleissuunnitelman hyväksymispäätös
raukeaa myös siltä osin, kuin sen perusteella
laadittu ratasuunnitelma on hyväksytty ja hyväksymispäätös
on saanut lainvoiman.
Ratasuunnitelma on hyväksyttävä neljän
vuoden kuluessa sen laatimisen aloittamisesta.
Päätös ratasuunnitelman hyväksymisestä raukeaa,
jos ratatyötä ei ole aloitettu ennen kuin neljä vuotta
on kulunut sen vuoden päättymisestä,
jona ratasuunnitelma on lainvoimaisesti hyväksytty. Liikenne-
ja viestintäministeriö voi pidentää ratasuunnitelman
voimassaoloaikaa enintään neljällä vuodella.
Ratatyö katsotaan alkaneeksi, kun rautatien tarkoituksiin
tarvittava alue on otettu radanpitäjän haltuun
46 §:n mukaisesti.
27 §
Seuranta
Ratahallintokeskuksen tulee järjestelmällisesti
seurata, miten ratahankkeen arvioidut ja muut vaikutukset ovat toteutuneet
ja käyttää hyväksi seurannan
tuloksia tulevien hankkeiden vaikutusarvioinnissa ja suunnitteluratkaisujen valinnassa.
28 §
Suunnitelmien hyväksyminen
Liikenne- ja viestintäministeriö hyväksyy rautatien
lakkauttamista koskevat ratasuunnitelmat. Muut ratasuunnitelmat
ja yleissuunnitelmat hyväksyy Ratahallintokeskus. Jos kunta, maakunnan
liitto tai alueellinen ympäristökeskus on suunnitelman
olennaisista kohdista eri mieltä Ratahallintokeskuksen
kanssa, on asia siirrettävä liikenne- ja viestintäministeriön
ratkaistavaksi. Ratahallintokeskus voi erityisistä syistä muutoinkin
siirtää suunnitelman liikenne- ja viestintäministeriön
hyväksyttäväksi.
3 luku
Rautatien kunnossapito, väliaikaiset liikennejärjestelyt
ja rautatiealueeseen kohdistuvat muut toimenpiteet
29 §
Kunnossapito
Rautatie on pidettävä luokitustaan vastaavassa
ja verkkoselostuksen mukaisessa sekä turvallisessa kunnossa.
Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan
huomioon liikenteen määrä ja laatu, radan
liikenteellinen merkitys, alueen sijainti sekä säätila
ja sen ennakoitavissa olevat muutokset sekä muut olosuhteet.
Rautatien kunnossapidossa on liikenteen toimivuuden sekä liikenne-
ja junaturvallisuuden lisäksi otettava huomioon ympäristönäkökohdat.
30 §
Rataosuuden rajoitettu kunnossapito
Ratahallintokeskus voi erityisestä syystä päättää,
että jotakin rataosuutta ei pidetä 29 §:ssä tarkoitetussa
kunnossa.
31 §
Liikenteen tilapäinen kieltäminen tai rajoittaminen
Ratahallintokeskus voi määräajaksi
kieltää liikenteen radalla tai sen osalla taikka
rajoittaa sitä, jos rata on sellaisessa kunnossa, ettei
radalla voida turvallisesti liikennöidä tai jos
rautatieliikenne saattaa vaurioittaa rataa, joka roudan sulamisen
tai sateen vuoksi taikka muusta syystä on rakenteeltaan
heikentynyt.
32 §
Tilapäinen kulkutie
Jos radan sortumisen vuoksi tai muusta yllättävästä syystä taikka
poikkeuksellisten luonnonolosuhteiden johdosta liikenne radalla
estyy, Ratahallintokeskuksella on oikeus järjestää toisen maalle
tilapäinen kulkutie esteen poistamisen ajaksi. Ennen kulkutien
järjestämistä on asianomaiselle kiinteistön
omistajalle tai haltijalle, mikäli mahdollista, varattava
tilaisuus tulla kuulluksi.
33 §
Kiireellinen ratatyö
Jos radan sortumisen vuoksi tai muusta yllättävästä syystä taikka
poikkeuksellisten luonnonolosuhteiden johdosta rautatie on vaarassa
vaurioitua ja tämän vuoksi liikenne
radalla estyisi, on Ratahallintokeskuksella oikeus rakentaa toisen
maalle tilapäinen rakennelma, laite, oja, rumpu tai penger.
Ennen rakentamista on asianomaiselle kiinteistön omistajalle
tai haltijalle, jos mahdollista, varattava tilaisuus tulla kuulluksi.
Jos 1 momentissa mainittu rakennelma, laite tai penger jää pysyvästi
toisen maalle, tulee Ratahallintokeskuksen käynnistää viivytyksettä ratasuunnitelman
laatiminen, jollei se ole 14 §:n 2 momentin perusteella
tarpeetonta.
34 §
Tasoristeyksen ja sinne johtavan tien tekeminen, muuttaminen
ja hoito
Tienpitäjä tai kiinteistön omistaja
on velvollinen tekemään tasoristeykseen liittyvän
tienosan ja pitämään sen kunnossa Ratahallintokeskuksen
ohjeiden mukaan sillä tavoin, ettei siitä ole vaaraa
liikenteelle tai junaturvallisuudelle eikä haittaa radan
kunnossapidolle.
Tienpitäjän tai kiinteistön omistajan
on tehtävä tasoristeys kustannuksellaan.
Tienpitäjä tai kiinteistön omistaja
on velvollinen poistamaan tai vähentämään
tasoristeyksen merkittävästi lisääntyneestä tai
muuttuneesta käytöstä liikenteelle aiheutuvan
vaaran tai radanpidolle aiheutuvan haitan muuttamalla tietä tai
tekemällä risteysjärjestelyjä Rautatieviraston
määräyksissä edellytetyllä tavalla.
Jos tienpitäjä tai kiinteistön omistaja
laiminlyö velvollisuutensa, Ratahallintokeskus voi suorittaa
tai teettää tässä momentissa
tarkoitetut toimenpiteet tienpitäjän tai kiinteistön
omistajan kustannuksella siten kuin uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.
35 §
Ratatöiden vaikutus tasoristeyksiin
Jos tie katkaistaan rautatien rakentamisen vuoksi, radanpitäjän
on kustannuksellaan tehtävä ne työt ja
toteutettava ne laitteet, jotka ovat tarpeen tien johtamiseksi rautatiealueen
poikki.
Jos rautatien rakentamisen yhteydessä tasoristeyksen
olosuhteet heikkenevät vaarantaen liikenneturvallisuuden
tai muuttuvat Rautatieviraston määräysten
vastaisiksi olennaisilta osiltaan, radanpitäjä on
velvollinen korjaamaan tasoristeykseen liittyvän tien Rautatieviraston määräysten
mukaiseksi tai entistä vastaavaksi taikka poistamaan tasoristeyksen.
36 §
Rautatiealueella tehtävä muu työ sekä rakennelmien
ja laitteiden sijoittaminen rautatiealueelle
Rautatiealueella tehtävään muuhun
kuin radanpitoon liittyvään työhön
sekä johtojen, rakennelmien ja laitteiden sijoittamiseen
rautatiealueelle on oltava radanpitäjän lupa.
Lupa voidaan myöntää, jos toimenpiteestä ei
aiheudu vaaraa liikenteelle eikä merkittävää haittaa
radanpidolle, eikä työtä tai laitteiden
sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi
ja kohtuullisin kustannuksin. Lupaan voidaan liittää vaaran
tai haitan torjumiseksi tarpeellisia ehtoja.
Luvansaaja on velvollinen tekemään rakennelman
tai laitteen ja pitämään sen kunnossa
radanpitoviranomaisen ohjeiden mukaan. Jos rakennelman tai laitteen
käyttämisestä aiheutuu ennakoimatonta
vaaraa liikenteelle tai merkittävää haittaa
radanpidolle, on luvansaaja velvollinen kustannuksellaan tekemään
radanpitäjän vaatimat muutokset tai siirtämään
taikka poistamaan rakennelman tai laitteen.
Rautatiehen kohdistuvaan työhön sekä johtojen,
rakennelmien ja laitteiden sijoittamiseen rautatiealueelle sovelletaan
tämän lain säännöksiä,
ellei oikeudesta toimenpiteen suorittamiseen säädetä erikseen
muussa laissa. Jos toimenpiteen suorittaminen perustuu muun lain
nojalla annettuun viranomaisen päätökseen,
on radanpitäjän ja toimenpiteen suorittajan sovittava
toimenpiteen suorittamisajankohdasta ja toteutustavasta.
5 luku
Alueiden hankkiminen ja korvaukset
43 §
Ratatoimitus
Radanpidon tarpeisiin tarvittavien alueiden ja oikeuksien lunastaminen
sekä tasoristeyksiin liittyvien oikeuksien muuttaminen
suoritetaan ratatoimituksessa. Lunastamisessa ja tasoristeyksiin
liittyvien oikeuksien muuttamisessa noudatetaan, mitä kiinteän
omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetussa laissa
(603/1977), jäljempänä lunastuslaki,
säädetään, jollei tästä laista
muuta johdu.
Ratatoimitus voidaan suorittaa ilman uskottuja miehiä,
jos kukaan ratatoimituksen asianosaisista ei vaadi uskottujen miesten
paikalla oloa eikä toimituksessa ole kysymys korvauksista.
Tasoristeysten lakkauttamista koskeva asia voidaan radanpitäjän
hakemuksesta käsitellä myös yksityistietoimituksessa
siten kuin yksityisistä teistä annetussa laissa
säädetään.
44 §
Ratatoimituksen vireilletulo
Radanpitäjällä on oikeus 21 §:n
1 momentin perusteella hakea ratatoimitusta, kun hyväksytty
ratasuunnitelma on saanut lainvoiman tai on pantavissa täytäntöön
valituksesta huolimatta, taikka 14 §:n 2 momentissa tarkoitetun
kirjallisen suostumuksen perusteella.
45 §
Asianosaiset ratatoimituksessa
Ratatoimituksen asianosainen on toimituksen hakija ja muu henkilö,
jonka oikeutta tai etua toimitus koskee.
Mitä tässä laissa säädetään
haitan tai vahingon korvaamisesta kiinteistön omistajalle,
koskee soveltuvin osin kiinteistöön kohdistuvan
erityisen oikeuden haltijaa. Rautatien rakentamisesta tai sen käyttämisestä aiheutuvasta
haitasta tai vahingosta voidaan vaadittaessa määrätä korvaus
lunastuslain 38 §:n estämättä.
46 §
Haltuunotto
Ratasuunnitelmassa osoitettu rautatiealue, tiealue ja muut radanpitäjän
käyttöön osoitetut alueet sekä perustettavat
oikeudet otetaan radanpitäjän haltuun ratatoimituksessa
pidettävässä haltuunottokatselmuksessa
määrättävänä ajankohtana.
Ratasuunnitelmassa osoitetut tiealueet otetaan radanpitäjän
haltuun siksi ajaksi, kunnes tie on tehty ja vastaanotettu. Haltuun
otettaessa radanpitäjälle syntyy oikeus
käyttää alueita ja oikeuksia
ratasuunnitelmassa osoitettuihin tarkoituksiin kiinteistöön
kohdistuvan muun oikeuden estämättä.
Jos haltuunotosta aiheutuu asunnon menetys, toimeentulon huonontuminen
elinkeinon tai ammatin harjoittamisen vaikeutumisen vuoksi taikka
muu lunastuslain 57 §:n 2 momentissa tarkoitettu seuraus,
voi lunastustoimikunta asianosaisen vaatimuksesta määrätä,
että haltuunotto siltä osin saa tapahtua aikaisintaan
toimikunnan määräämän
enintään kolmen kuukauden pituisen ajan kuluttua
siitä, kun asianomaiselle määrätty
ennakkokorvaus tai ensimmäisessä toimituksessa
määrätty korvaus on maksettu.
Edellä 14 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa
vaikutuksiltaan vähäisiksi arvioiduissa radan
parantamisissa voi haltuunotto tapahtua suostumuksen perusteella.
Haltuunoton jälkeen tulee radanpitäjän
kuitenkin viipymättä hakea ratatoimitusta.
Jos haltuun otetulla alueella olevan omaisuuden poistamisesta
tai siirtämisestä ei päästä sopimukseen,
radanpitäjän on asetettava poistettavan omaisuuden
omistajalle tai haltijalle kohtuullinen ja rakentamistyön
kannalta sopiva määräaika, jonka päätyttyä radanpitäjä poistaa omaisuuden.
Tällöin on radanpitäjän ennen omaisuuden
poistamista, mikäli mahdollista, ilmoitettava siitä poistettavan
omaisuuden omistajalle tai haltijalle.
Jos radanpitäjän käyttöön
luovutetulta tai luovutettavalta alueelta joudutaan poistamaan tai siirtämään
rakennuksia, varastoja tai laitteita taikka puita, kasvavaa satoa
tai muuta kasvillisuutta, on siitä aiheutuvan vahingon
tai haitan lisäksi korvattava asianomaiselle aiheutuneet poistamis-
tai siirtämiskustannukset.
47 §
Lunastuksen kohteen vahvistaminen ja omistusoikeuden syntyminen
rautatiealueeseen
Lunastuspäätöksessä vahvistetaan
lunastuksen kohde ratasuunnitelman tai 14 §:n 2 momentissa
tarkoitetun kirjallisen suostumuksen perusteella tarvittaessa Ratahallintokeskuksen
osoituksen mukaan. Ratasuunnitelmasta voidaan vähäisessä määrin
poiketa, jos siihen on erityinen syy.
Rautatiealueeksi vahvistettu alue siirtyy radanpitäjän
omistukseen lunastuspäätöksen saatua
lainvoiman.
Rautatiealueesta, joka on tullut radanpitäjän omistukseen,
muodostetaan lunastusyksikkö. Tällainen alue voidaan
radanpitäjän suostumuksella liittää radanpitäjällä olevaan
tai radanpitäjälle muodostettavaan lunastusyksikköön.
Yksityisraiteen omistajalle muodostetaan muu kiinteistö.
48 §
Käyttöoikeuden perustaminen
Jos rautatiealue sijoitetaan kiinteistön alueella tunneliin,
sillalle, padolle, kannelle tai kannen alle taikka jos radan ylä-
tai alapuolelle on oikeusvaikutteisessa kaavassa osoitettu rakentamista,
perustetaan radanpitäjälle 47 §:n
2 momentissa tarkoitetun omistusoikeuden sijasta rautatiealueeseen
lunastuslain 3 §:n mukainen käyttöoikeus
siten kuin ratasuunnitelmassa määrätään.
Jos rata sijoitetaan sellaisen lunastusyksikön alueelle,
joka ei ole radanpitäjän omistuksessa ja jota
edelleen käytetään siihen tarkoitukseen,
jota varten se on lunastettu, perustetaan radanpitäjälle
rautatiealueeseen lunastuslain 3 §:n mukainen käyttöoikeus.
Radanpitäjälle syntyy liitännäisalueeseen
sen käyttötarkoitusta vastaava käyttöoikeus
lunastuspäätöksen saatua lainvoiman.
49 §
Oikeuksien raukeaminen
Rautatiealueen siirtyessä radanpitäjän
omistukseen taikka radanpitäjän saatua käyttöoikeuden
raukeavat lunastettavaan rautatiealueeseen kohdistuvat kiinnitykset,
käyttöoikeudet ja muut erityiset oikeudet.
Jos 1 momentissa tarkoitettujen oikeuksien raukeamisesta aiheutuu
vahinkoa oikeuden haltijalle, radanpitäjän on
se korvattava.
Ratatoimituksessa voidaan kuitenkin päättää tietyn
käyttöoikeuden tai erityisen oikeuden pysyttämisestä radanpitäjän
suostumuksella edellyttäen, että oikeudesta ja
sen käyttämisestä ei aiheudu vaaraa liikenneturvallisuudelle
tai haittaa radanpidolle eikä oikeuden pysyttäminen vaaranna
kiinteistöjärjestelmän selkeyttä.
Tasoristeyksiin kohdistuvat oikeudet lakkaavat, kun tarpeellinen
ja korvaava tieyhteys on järjestetty ja korvaavaa tieoikeutta
koskeva toimitus on lainvoimainen.
50 §
Laskuojat
Radanpitäjälle perustetaan rasiteoikeus ratasuunnitelmassa
osoitettuun laskuoja-alueeseen.
Jos ratatoimituksessa ei sovita yhteisestä ojituksesta
tai jos muutoin on erityisiä syitä, voidaan ojitusta
koskeva asia siirtää käsiteltäväksi vesilaissa
tarkoitetussa ojitustoimituksessa, jossa voidaan tarvittaessa vähäisessä määrässä
poiketa
ratasuunnitelmassa osoitetusta laskuojan paikasta.
Jos laskuojasta aiheutuu sen tekemisen jälkeen vahinkoa
tai haittaa eikä korvauksista sovita, käsitellään
asia vesilain mukaan.
51 §
Suoja- ja näkemäalueiden merkitseminen
Jos kiinteistöön kohdistuu 37 ja 38 §:n
mukaisia rautatiealueen ulkopuolisia käyttörajoituksia,
ne on merkittävä toimituskartalle ja tarpeen mukaan
maastoon. Rajoitus on merkittävä kiinteistörekisteriin.
52 §
Lunastuksen käsitteleminen kahtena toimituksena
Sen lisäksi, mitä lunastuslain 20 §:ssä säädetään,
toimitusinsinööri voi radanpitäjän
esityksestä jakaa toimitusmääräyksessä tarkoitettua alueiden
lunastusta tai tasoristeystä koskevat asiat käsiteltäviksi
kahdessa eri ratatoimituksessa, jos se ratkaistavien asioiden määrän
tai laadun vuoksi taikka muusta syystä on tarkoituksenmukaista.
Jos lunastus tai tasoristeysasia 1 momentin mukaisesti käsitellään
kahdessa eri toimituksessa, toimitusinsinöörin
tulee ensimmäisen toimituksen lopettamisen jälkeen
jatkaa lunastusta ilman eri hakemusta uudella toimituksella sitten, kun
se on asioiden käsittelemiseksi tarpeen. Ratkaisemattomien
toimitusasioiden lisäksi käsitellään
ja ratkaistaan tässä toimituksessa myös asiat,
jotka koskevat aikaisemman toimituksen lopettamisen jälkeen
lunastuksen kohteeseen tehtäviä muutoksia.
53 §
Tilusjärjestely
Ratatoimituksessa on selvitettävä tilusjärjestelyjen
suorittamisen tarpeellisuus. Tilusjärjestelyn tarpeellisuus
selvitetään ja ratkaistaan kuitenkin ratatoimituksen
sijasta kiinteistönmuodostamislain (554/1995)
67 §:n 4 momentissa tarkoitetussa uusjakotoimituksessa,
jos ratatoimituksen ajankohtana sellainen on vireillä.
Tällaisessa uusjaossa sovelletaan sen lisäksi,
mitä kiinteistönmuodostamislaissa ja lunastuslain 82 §:ssä säädetään,
soveltuvin osin tämän lain 54—57 §:n
säännöksiä.
Tilusjärjestelytoimenpiteenä voidaan suorittaa
tilusvaihto kiinteistöjen kesken tai, jos sitä ei voida
sopivasti toimittaa, alueen siirtäminen kiinteistöstä toiseen
rahana suoritettavaa täyttä korvausta vastaan.
Mitä tässä säädetään
kiinteistöstä, koskee myös lakkautetun
tai lakkautettavan rautatien aluetta tai sen osaa.
Tilusvaihdosta ja alueen siirtämisestä ratatoimituksessa
on soveltuvin osin voimassa, mitä kiinteistönmuodostamislain
59, 65 ja 66 §:ssä säädetään,
jollei tämän lain 54—56 §:stä muuta johdu.
54 §
Tilusjärjestelyn edellytykset
Tilusjärjestely voidaan suorittaa, jos:
1) se on tarpeen rautatiealueen aiheuttaman tilusten haitallisen
pirstoutumisen korjaamiseksi;
2) sillä voidaan poistaa tai huomattavasti vähentää niitä kustannuksia
tai korvauksia, jotka muutoin aiheutuisivat uuden kulkuyhteyden
järjestämisestä rautatiealueen katkaiseman
kulkuyhteyden sijaan tai tasoristeyksen poistamisesta;
3) tilusvaihto tai alueen siirtäminen lisäalueen
antamiseksi rautatiealueeseen rajoittuvalle taikka suoja- tai näkemäalueella
olevalle kiinteistölle tien rakentamisen taikka 37 tai 38 §:n
mukaisen kiellon johdosta on erityisen tärkeää kiinteistön
käyttökelpoisuuden lisäämiseksi;
taikka
4) se on tarpeen sellaisen arvoltaan vähäisen, rautatiealueen
vuoksi erilleen jäävän alueen siirtämiseksi
toiseen kiinteistöön, jota alueen omistaja ei
voi käyttää tarkoituksenmukaisella tavalla
hyväkseen, mutta jota voidaan käyttää toisen kiinteistön
yhteydessä.
Tilusjärjestelyn suorittaminen edellyttää lisäksi,
että:
1) sillä saadaan 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetussa
tapauksessa aikaan merkittävä parannus kiinteistöjaotukseen;
2) siitä ei aiheudu kenellekään sanottavaa haittaa;
ja
3) se ei vaikeuta asemakaavan toteuttamista.
Tilusjärjestelyn suorittamiseen ei vaadita kiinteistön
omistajan eikä siihen kohdistuvan pantti- tai erityisen
oikeuden haltijan suostumusta.
55 §
Tilusjärjestelyjen korvaukset
Tilusjärjestelyssä arvioidaan kiinteistöstä toiseen
siirtyvä alue erikseen luovuttavan ja vastaanottavan kiinteistön
kannalta. Jos nämä arvot eroavat toisistaan, on
erotus määrättävä radanpitäjän
korvattavaksi, jollei 69 §:n 2 momentista muuta johdu.
56 §
Tilusjärjestelysopimukset
Jos asianomaisten kiinteistöjen omistajat sopivat,
voidaan ratatoimituksessa muissakin kuin 54 §:n 1 momentissa
mainituissa tapauksissa tehdä rautatiealueen rakentamisen
johdosta muitakin tarpeellisia, kiinteistöjaotusta parantavia tilusjärjestelyjä noudattaen,
mitä 54 §:n 2 momentin 2 ja 3 kohdassa säädetään.
57 §
Lunastuksen laajentaminen
Jos rautatiealueen aiheuttaman tilusten pirstoutumisen, tilusalan
vähenemisen, tieoikeuksiin liittyvien muutosten taikka
37 tai 38 §:n mukaisen kiellon johdosta taikka muusta sellaisesta
syystä aiheutuu huomattavaa haittaa kiinteistön
tai sen osan käyttämiselle eikä haittaa
voida poistaa tai olennaisesti vähentää tilusjärjestelyillä,
kiinteistön omistajalla on oikeus vaatia, jos tämä ei
halua saada korvausta haitastaan, että radanpitäjä lunastaa
kiinteistön tai sen osan.
Radanpitäjällä on oikeus lunastaa
kiinteistö tai sen osa, jos 1 momentissa tarkoitettu haitankorvaus
taikka kustannukset uuden kulkuyhteyden järjestämisestä rautatiealueen
katkaiseman kulkuyhteyden sijaan olisivat huomattavan suuret kiinteistön
tai sen osan arvoon verrattuna.
Kiinteistöistä tai niiden osista, jotka lunastetaan
1 ja 2 momentin nojalla, voidaan muodostaa yksi tai useampi rautatiealueesta
erillinen lunastusyksikkö noudattaen soveltuvin osin, mitä lunastuslain
49 a §:n 1 momentissa säädetään.
58 §
Lunastuksen laajentaminen asemakaava-alueella
Kun rautatietä rakennetaan maankäyttö-
ja rakennuslain 83 §:n 4 momentin mukaisella rautatien
liikennealueeksi osoitetulla alueella, radanpitäjä on
velvollinen kiinteistön omistajan ratatoimituksessa sitä vaatiessa
lunastamaan kiinteistön tai sen osan asemakaavan mukaisen
liikennealueen rajaan saakka. Radanpitäjällä on myös
oikeus lunastaa mainitunlainen kiinteistö tai sen osa alueen
rajaan saakka. Lunastusyksikön muodostamisesta on voimassa,
mitä 57 §:n 3 momentissa säädetään.
Jos asemakaavan muutos, joka voi vaikuttaa 1 momentin mukaiseen
lunastusoikeuteen tai -velvollisuuteen, on vireillä tai
alueen lunastaminen on maankäyttö- ja rakennuslain
nojalla vireillä, ei ratatoimituksessa saa päättää lunastamisesta ennen
kuin asemakaavan muutos on lainvoimaisesti ratkaistu tai alueen
lunastamista koskeva asia on lakannut olemasta maankäyttö-
ja rakennuslain nojalla vireillä. Tarvittaessa asia voidaan
erottaa eri toimituksessa käsiteltäväksi.
59 §
Yksityisten teiden järjestelyt
Ratatoimituksessa on tehtävä sellaiset teitä ja tieoikeuksia
koskevat järjestelyt, jotka ovat tarpeen rautatiealueen
rakentamisen taikka tasoristeyksiin liittyvien määräysten
tai kieltojen vuoksi. Toimituksessa käsitellään
ja ratkaistaan myös muut yksityisistä teistä annetun
lain mukaisessa tietoimituksessa käsiteltäväksi
säädetyt asiat.
Yksityistieyhteydet ja tieoikeudet voidaan järjestellä yksityisistä teistä annetun
lain 38 c §:ssä tarkoitetussa
alueellisessa tietoimituksessa, joka voidaan suorittaa radanpitäjän pyynnöstä ilman
erillistä hakemusta ratatoimituksen vireillä ollessa.
Tällöin alueellisessa tietoimituksessa käsitellään
myös 62 §:n mukaiset korvaukset ja alueelliseen
tietoimitukseen sovelletaan myös, mitä lunastuslain
82 §:ssä säädetään.
60 §
Korvaussopimukset
Asianosaiset voivat sopia lunastuskorvauksista. Sopimusta ei
alisteta lunastustoimikunnan vahvistettavaksi lunastuslain 40 §:n
2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Korvauksia koskeva sopimus sitoo
myös sitä, jolle asianosaisen oikeus kiinteistöön
siirtyy.
Rautatiealueesta, joka on luovutuksella tullut radanpitäjän
omistukseen, muodostetaan lunastusyksikkö. Tällainen
alue voidaan liittää radanpitäjällä olevaan
tai radanpitäjälle muodostettavaan lunastusyksikköön.
Alueeseen kohdistuvien kiinnitysten ja muiden erityisten
oikeuksien raukeamisesta on voimassa, mitä 49 §:ssä säädetään.
Jos 2 momentissa tarkoitettujen oikeuksien raukeamisesta aiheutuu
vahinkoa oikeuden haltijalle, on radanpitäjän
korvattava vahinko. Jollei korvauksesta sovita, siitä määrätään
ratatoimituksessa.
61 §
Korvaus suoja- ja näkemäalueista
Jos kiinteistön käyttämiselle aiheutuu
vahinkoa tai merkittävää haittaa siitä,
että omistajan oikeutta rajoitetaan 37—39 §:ssä tarkoitetulla tavalla
alueella, jonka käyttöä ei aikaisemmin ole
vastaavasti rajoitettu, on radanpitäjä velvollinen
korvaamaan vahingon tai haitan.
Jos kiinteistön omistajalle aiheutuu vahinkoa siitä,
että omaisuutta poistetaan suoja- tai näkemäalueelta
37 tai 38 §:n perusteella, kiinteistön omistajalla
on oikeus saada radanpitäjältä korvaus
vahingostaan. Edellä 41 §:n 2 momentin mukaisesta
omaisuuden poistamisesta, siirtämisestä tai muutostyöstä aiheutuvasta
kustannuksesta on omistajalla oikeus saada radanpitäjältä korvaus.
62 §
Korvaus tasoristeyksen poistamisesta tai siirtämisestä
Jos jollakulla on oikeus yksityisen tien tasoristeykseen, hänellä on
oikeus saada korvaus tasoristeyksen poistamisesta tai siirtämisestä,
jos siitä aiheutuu merkittävää haittaa.
Oikeus tasoristeykseen selvitetään toimituksessa,
jossa käsitellään tasoristeyksen poistamista
tai siirtämistä koskevaa asiaa.
63 §
Korvaus tutkimustyöstä ja eräistä muista
toimenpiteistä
Jos 9 §:n 1 momentin nojalla suoritetusta toimenpiteestä,
32 §:n mukaisen tilapäisen kulkutien järjestämisestä tai
sellaisen käyttämisestä taikka 33 §:n
mukaisesta kiireellisestä ratatyöstä aiheutuu
kiinteistölle vahinkoa tai haittaa, kiinteistön
omistajalla on oikeus saada siitä korvaus radanpitäjältä.
64 §
Ympäristövahinkojen korvaaminen
Ympäristövahinkojen korvaamisesta annetussa
laissa (737/1994) tarkoitetun ympäristövahingon
korvaamisesta on voimassa, mitä mainitun lain 12 §:ssä säädetään.
65 §
Muut korvaukset ja korvauksia koskeva ratatoimitus
Jos rautatien rakentamisesta tai käyttämisestä aiheutuu
kiinteistölle muuta kuin tässä luvussa tarkoitettua
vahinkoa tai haittaa, kiinteistön omistajalla on oikeus
saada korvaus radanpitäjältä. Jollei
korvauksesta sovita, on korvausasia ratkaistava ratatoimituksessa.
Jos tästä laista johtuva korvaus- tai lunastuskysymys
tulee esille muulloin kuin ratatoimituksen yhteydessä tai
jos korvaus voidaan määrätä vasta
ratatoimituksen päätyttyä eikä korvauksista
sovita, korvausasia on ratkaistava ratatoimituksessa.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettua ratatoimitusta
voi hakea joko radanpitäjä tai korvausta vaativa.
66 §
Arvohetki ja yleisen hintatason muutoksen huomioon ottaminen
Korvaus lunastettavasta omaisuudesta on määrättävä haltuunoton
ajankohdan (arvohetki) arvon perusteella.
Jos yleinen hintataso on arvohetken jälkeen ennen korvauksen
määräämistä kohonnut,
on lopullinen korvaus tai, jos ennakkokorvausta on määrätty,
lopullisen lunastuskorvauksen ja toimituksessa määrätyn
ennakkokorvauksen välinen erotus sovitettava kohonnutta
hintatasoa vastaavaksi.
67 §
Arvohetki erityisissä tapauksissa
Edellä 65 §:n mukaisissa ratatoimituksissa korvattava
omaisuus, haitta tai vahinko arvioidaan ja korvaus määrätään
toimituksen päättymisajankohdan mukaisena.
68 §
Korvauksensaajan määrääminen
Korvaus on ratatoimituksessa määrättävä suoritettavaksi
sille, jolle lunastettava omaisuus tai korvauksen kohde kuuluu korvauksen
määräämisen ajankohtana, jollei
toimituksessa esitetystä selvityksestä muuta johdu.
69 §
Korvausten maksaminen ja korko
Radanpitäjän suoritettavaksi määrätyt
ennakko- ja lopulliset korvaukset niille maksettavine kuuden prosentin
vuotuisine korkoineen tulee suorittaa kolmen kuukauden kuluessa
niiden määräämisestä.
Korvauksen maksamisen viivästyessä sille maksetaan
vuotuista viivästyskorkoa korkolain (633/1982)
4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan.
Ratatoimituksessa maksettavaksi määrätyt
tilusjärjestelykorvaukset suorittaa radanpitäjä.
Tilusjärjestelyssä alueen saaja on velvollinen
maksamaan saamastaan alueesta korvauksen radanpitäjälle
siltä osin kuin korvausta ei voida vähentää radanpitäjän
maksettaviksi määrätyistä suorituksista,
ja alueen luovuttaja saa radanpitäjältä korvauksen
luovuttamastaan alueesta. Tässä momentissa tarkoitettuihin
korvauksiin sovelletaan, mitä 1 momentissa koron laskemisesta
ja korvausten maksamisesta säädetään.
Edellä 1 momentin mukainen kuuden prosentin vuotuinen
korko lasketaan alkavaksi 46 §:ssä tarkoitetusta
haltuunotosta lukien, jollei 46 §:n 3 momentin mukaisen
haltuunoton osalta ole toisin sovittu, sekä 65 §:ssä mainituissa
tapauksissa kyseisen ratatoimituksen loppukokouksen ajankohdasta
lukien. Tilusjärjestelyn johdosta määrätylle
korvaukselle korko lasketaan toimituksessa määrätystä alueiden
haltuunottoajankohdasta lukien.
70 §
Riidanalaisen korvauksen maksaminen
Jos radanpitäjä valittaa ratatoimituksessa määrätyistä korvauksista,
riidanalaista osaa korvauksista ei tarvitse tallettaa. Korvauksensaajalla
on kuitenkin oikeus saada riidanalainen osa korvauksesta asettamalla
radanpitäjän hyväksymä vakuus
riidanalaisen osan ja sille varojen nostopäivästä laskettavan
kuuden prosentin vuotuisen koron takaisin maksamisesta.
71 §
Pakkotäytäntöönpano erityisissä tapauksissa
Ratatoimituksessa määrättyyn korvaukseen, joka
asiaosaisen on maksettava radanpitäjälle, ja omaisuuteen,
jonka omistus on tilusjärjestelyn vuoksi vaihtunut, sovelletaan,
mitä kiinteistönmuodostamislain 288 §:ssä säädetään.
72 §
Panttioikeuden haltijan oikeus korvaukseen
Jos panttioikeuden haltija on kokonaan tai osaksi menettänyt
saamisensa sen vuoksi, että korvausta ei ole talletettu,
korvaukseen oikeutettu on luopunut korvauksesta tai korvaus on sovittu
ilmeisesti liian pieneksi, hänellä on oikeus saada
radanpitäjältä korvaus vahingostaan.
Jos kiinteistö, johon kohdistuu panttioikeus, lunastetaan
kokonaan, kiinteistön lunastuksen johdosta suoritettava
kohteenkorvaus on määrättävä talletettavaksi.
Muutoin tallettamisesta on voimassa, mitä lunastuslain
49 §:n 2—4 momentissa säädetään.
73 §
Vähäiset korvaukset
Jos lunastustoimikunnan radanpitäjän samalle
asianosaiselle maksettavaksi määräämä kokonaissumma
ei ylitä 20 euroa, sitä ei tarvitse maksaa tai
tallettaa.
74 §
Korvauksettomat luovutukset
Valtiolla ei ole oikeutta tässä laissa tarkoitettuun
korvaukseen Ratahallintokeskukselta. Ratahallintokeskukselta korvaukseen
oikeutettuja ovat kuitenkin valtion liikelaitoksista annetun lain
(1185/2002) mukaiset liikelaitokset. Valtioneuvosto voi
päättää valtion korvausoikeudesta toisin,
jos tähän on erityisiä syitä.
75 §
Ratatoimituksen kustannukset
Radanpitäjä vastaa ratatoimituksen toimituskustannuksista.
Edellä 65 §:n mukaisessa ratatoimituksessa toimituskustannukset
on määrättävä osaksi
tai kokonaan vaatimuksen esittäjän maksettavaksi,
jos vaatimus on tehty ilmeisen aiheettomasti.
76 §
Ratatoimituksen rekisteröinti
Ratatoimitus voidaan rekisteröidä korvausten suorittamisesta
riippumatta sen jälkeen kun ratatoimitus on saanut lainvoiman,
eikä korvausten suorittamisesta tarvitse ilmoittaa maanmittaustoimistolle.
Ratatoimituksesta voidaan tehdä merkinnät kiinteistörekisteriin
muutoksenhakemuksista huolimatta niiden kiinteistöjen osalta,
joita muutoksenhaku ei koske. Myös muutoksenhaun kohteena
olevien kiinteistöjen osalta ratatoimituksesta voidaan
tehdä merkinnät kiinteistörekisteriin,
jos muutoksenhaku ei vaikuta lunastuksen kohteen vahvistamiseen
taikka tehtäviin merkintöihin. Kiinteistörekisterin
pitäjän on näissä tapauksissa
pyydettävä maaoikeudelta lupa rekisteröintiin.
Asian ratkaisee maaoikeuden puheenjohtaja.
77 §
Muutoksenhaku ratatoimituksessa tehtyihin päätöksiin
Toimitusinsinöörin 52 §:n 1 momentin
mukaan tekemään päätökseen
ei saa hakea muutosta. Muutoksenhausta ratatoimituksessa tehtyihin
päätöksiin on muutoin voimassa, mitä lunastuslain
89—93 §:ssä säädetään.
6 luku
Rautatien ja sen liitännäisalueen lakkauttaminen
78 §
Rautatien lakkauttaminen rautatietä rakennettaessa
Jos rautatietä rakennettaessa rautatie on siirretty
uuteen paikkaan eikä ratasuunnitelmassa ole määrätty,
että rata jää entisellä paikallaan edelleen
rautatieksi, se lakkautetaan siltä osin rautatienä Ratahallintokeskuksen
hyväksymän ratasuunnitelman perusteella. Tämän
estämättä radanpitäjä saa
käyttää entistä rautatiealuetta muihin
radanpidon tarpeisiin, jos ratasuunnitelmassa niin määrätään.
79 §
Rautatien lakkauttaminen muussa yhteydessä
Liikenne- ja viestintäministeriö voi
lakkauttaa rautatien Ratahallintokeskuksen valmisteleman ratasuunnitelman
perusteella, jos:
1) rautatietä ei enää käytetä rautatieliikenteen harjoittamiseen,
radanpitoon liittyvään liikennöintiin
eikä muihin liikenteen tarpeisiin;
2) rautatielle ei ole odotettavissa 1 kohdassa mainittua käyttöä;
3) rautatiellä ei ole käyttöä yksityisraiteena; ja
4) alueen saavutettavuus sekä kuljetustarpeet on turvattu
muulla tavoin.
Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö voi lakkauttaa
rautatien Ratahallintokeskuksen valmisteleman ratasuunnitelman perusteella,
jos rautatien liikenne on vähäistä eikä rautatietä ole taloudellisesti
kannattavaa pitää valtion varoilla turvallisesti
liikennöitävässä, 29 tai 30 §:ssä tarkoitetussa
kunnossa ja jos alueen saavutettavuus sekä kuljetustarpeet
on turvattu muulla tavoin.
Liikenneministeriön tulee ennen tässä pykälässä tarkoitetun
päätöksen tekemistä kuulla tarvittaessa
asianomaisia ministeriöitä, maakunnan liittoja
ja kuntia.
80 §
Rautatiealueen luovuttaminen rautatien lakkauttamisen yhteydessä
Ratahallintokeskus luovuttaa 78 tai 79 §:ssä tarkoitetun
päätöksen perusteella rautatiealueen,
jollei alueen säilyminen Ratahallintokeskuksen hallinnassa
ole perusteltua. Alueiden luovutuksessa menetellään
siten kuin oikeudesta luovuttaa valtion kiinteistövarallisuutta
annetussa laissa (973/2002) säädetään.
Ratahallintokeskus voi ratasuunnitelmassa päättää luopua
rautatiealueesta korvauksetta, jos rautatie on lakkautettu ja alueella
on vähäinen arvo tai merkitys. Rautatiealue siirtyy
siihen rajoittuviin kiinteistöihin radan raiteen tai raiteiden
muodostaman alueen keskilinjaa myöten. Rajaa saadaan entisellä rautatiealueella
rajankäynnissä oikoa ja suorittaa muita kiinteistöjaotuksen
kannalta tarkoituksenmukaisia rajansovituksia siten, että pinta-alaltaan
ja arvoltaan vähäisiä alueita vaihtuu
kiinteistöjen kesken tai, jollei sopivaa vastikemaata ole,
siirtyy kiinteistöstä toiseen. Rautatiealue siirtyy
kuitenkin kunnan omistukseen asemakaava-alueella ja alueella, jolle
kunta on päättänyt laatia asemakaavan.
Kun rautatie on lakkautettu eikä rautatiealuetta ole
määrätty käytettäväksi
muihin radanpidon tarpeisiin taikka kun Ratahallintokeskus lakkauttaa
rautatiealueen käyttämisen muihin tarpeisiin,
lakkaa siihen kohdistunut 48 §:n 1 momentin mukainen käyttöoikeus.
Ratasuunnitelmassa on määrättävä,
mistä lukien alue lakkaa olemasta rautatie.
81 §
Lakkautetun ja luovutettavan rautatiealueen rakenteet ja laitteet
Ratasuunnitelmassa on osoitettava, tarvitaanko aluetta tiealueeksi,
museorautatieksi tai muuhun tarkoitukseen ja kuuluuko alueeseen
erityistä hoitoa vaativia rakenteita tai laitteita. Jos
näin on, alue on jätettävä sellaiseksi,
ettei sen käyttö mainittuun tarkoitukseen vaikeudu.
Jos edellä tarkoitettua käyttöä ei
ole, ratasuunnitelmassa on tarvittaessa osoitettava toimenpiteet,
jotka ovat tarpeen entisen rautatiealueen palauttamiseksi ennalleen.
Ratahallintokeskus poistaa rautatiealueelle radanpitoa varten rakennetut
tai sijoitetut rakenteet ja laitteet ja tekee mahdolliset ennallistamistoimenpiteet
kahden vuoden kuluessa rautatien lakkauttamista koskevan
päätöksen voimaantulosta, jollei luovutuksensaajan kanssa
sovita toisin.
82 §
Lakkautettua rautatiealuetta koskevat menettelyt
Radanpitäjän on haettava viipymättä ratatoimituksen
pitämistä, kun rautatie on lakkautettu ja Ratahallintokeskus
on päättänyt luopua rautatiealueesta.
Ratatoimituksessa todetaan 80 §:n 2 momentin nojalla
viereiseen kiinteistöön siirtynyt rautatiealue
ja sen pinta-ala sekä merkitään alue karttaan
ja tarvittaessa maastoon.
Kunnan omistukseen siirtyneet alueet muodostetaan sen mukaan
kuin on tarkoituksenmukaista yhdeksi tai useammaksi kiinteistöksi
taikka liitetään kunnan ennestään
omistamaan kiinteistöön noudattaen soveltuvin
osin, mitä kiinteistönmuodostamislain 41 §:ssä säädetään.
83 §
Liitännäisalueen lakkauttaminen
Ratahallintokeskus lakkauttaa liitännäisalueen,
jos sitä ei enää tarvita siihen tarkoitukseen,
jota varten se on perustettu. Liitännäisalueen
lakkauttamista koskevasta menettelystä on soveltuvin osin
voimassa, mitä ratasuunnitelmasta säädetään.
Kun liitännäisalue lakkautetaan, lakkaa samalla
siihen kohdistunut käyttöoikeus.
Jos liitännäisalueen lakkauttamisesta aiheutuu
jollekulle hyötyä, jota ei ole pidettävä vähäisenä,
hyödynsaaja on velvollinen korvaamaan Ratahallintokeskukselle
saamansa hyödyn. Jollei korvauksesta sovita,
asia on ratkaistava ratatoimituksessa.
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään
liitännäisalueesta, sovelletaan myös
sellaiseen tämän lain mukaiseen liitännäisalueeseen
verrattavaan alueeseen, johon radanpitäjä on
lunastamalla saanut käyttöoikeuden ennen tämän
lain voimaantuloa.
84 §
Panttioikeuden ja erityisen oikeuden raukeaminen
Jos kiinteistöön, johon kuulunut alue on tämän
luvun nojalla siirtynyt toiseen kiinteistöön, kohdistuu
pantti- tai erityinen oikeus, raukeaa sanottu oikeus siirtyneen
alueen osalta. Jos oikeuden raukeamisesta aiheutuu sen
haltijalle vahinkoa, tällä on oikeus saada radanpitäjältä siitä korvaus.
Tällöin on soveltuvin kohdin noudatettava, mitä 5
luvussa säädetään.
85 §
Suoja- ja näkemäaluemerkintöjen poistaminen
Edellä 51 §:ssä mainitut kiinteistöihin
kohdistuvat merkinnät poistetaan kiinteistörekisteristä sen
jälkeen kun rautatie on lakkautettu tai tasoristeys poistettu.
7 luku
Erinäiset säännökset
86 §
Rangaistukset
Joka
1) rikkoo 17, 31—33 tai 40 §:ssä olevan
tai niiden nojalla annetun kiellon tai määräyksen taikka
toimii niiden nojalla annetun luvan ja siinä olevien ehtojen
vastaisesti taikka
2) tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta menettelee
21 §:n 2 momentissa taikka 37—39 §:ssä olevan
tai niiden nojalla annetun kiellon vastaisesti,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta, ratalain säännösten
rikkomisesta sakkoon.
87 §
Hallinnolliset pakkokeinot
Lääninhallitus voi kieltää sitä,
joka rikkoo tätä lakia tai sen nojalla annettuja
säännöksiä, jatkamasta tai toistamasta
lainvastaista menettelyä. Lääninhallitus
voi myös määrätä sen,
joka rikkoo tätä lakia tai sen nojalla annettuja
säännöksiä, täyttämään
muulla tavoin velvollisuutensa. Lääninhallitus
voi tehostaa päätöstään
uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty
toimenpide tehdään laiminlyöjän
kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa,
teettämisuhkaa ja keskeyttämisuhkaa koskevaan asiaan
sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa säädetään.
Jos kiireellinen toimenpide on tarpeen liikennettä välittömästi
uhkaavan vaaran poistamiseksi taikka jos kysymys on rautatiealueeseen
kohdistuvan luvattoman toimenpiteen oikaisemisesta, Rautatievirastolla
tai Ratahallintokeskuksella on oikeus toimenpiteeseen tai luvattoman
toimenpiteen oikaisemiseen siihen velvollisen kustannuksella.
Jos joku estää Ratahallintokeskusta toimittamasta
2 momentissa tarkoitettua virkatehtävää tai
9 §:n 1 momentissa tarkoitettua tutkimustyötä,
poliisin on annettava Ratahallintokeskuksen pyynnöstä virka-apua.
88 §
Kustannusten periminen
Jos radanpitäjällä on oikeus tässä laissa
tarkoitetun toimenpiteen suorittamiseen toisen kustannuksella, kustannukset
voidaan periä siten kuin verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin
annetussa laissa (367/1961) säädetään.
89 §
Tasoristeyksen ja siihen liittyvän tien sekä siltojen
kunnossapito
Radanpitäjä pitää kunnossa
tien ja rautatien tasoristeyksen sen kannen leveydeltä.
Tienpitäjä vastaa tien talvikunnossapidosta.
Radanpitäjä asettaa ja pitää kustannuksellaan kunnossa
tiellä rautatien tasoristeyksen kohdalla olevat varoituslaitteet
sekä tasoristeysmerkit, jollei kustannusvastuusta toisin
sovita. Kun uusi tie rakennetaan tienpitäjän aloitteesta
rautatiealueelle, tien- tai kadunpitäjä huolehtii
kustannuksellaan tasoristeyksen varoituslaitteiden ja tasoristeysmerkkien
asettamisesta. Tienpitäjä asettaa ja pitää kustannuksellaan
kunnossa rautatiestä varoittavat liikennemerkit.
Tien ja rautatien risteyssiltojen kunnossapidosta vastaa se
väylänpitäjä, jonka vastuulla
oleva väylä ylittää toisen väylän,
jollei toisin sovita. Tien ja rautatien yhteisten siltojen kunnossapidosta
osapuolet sopivat keskenään.
Tässä pykälässä tienpitäjästä sanottu
koskee soveltuvin osin myös kadunpitäjää.
90 §
Päätösten tiedoksi antaminen ja tiedoksisaanti
Yleis- tai ratasuunnitelman hyväksymistä sekä niiden
voimassaoloajan pidentämistä koskeva päätös
on annettava yleisesti tiedoksi. Päätöksen
tiedoksi antamiseksi radanpitäjän on toimitettava
päätös ja sen perusteena olevat asiakirjat
asianomaiseen kuntaan, jonka on ilmoitettava niiden nähtäväksi
asettamisesta siten kuin kuntalain (365/1995) 64 §:ssä säädetään.
Päätös ja asiakirjat on pidettävä kunnassa
yleisesti nähtävinä 30 päivän
ajan. Tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen silloin, kun päätös
on asetettu yleisesti nähtäville.
Merkitykseltään vähäinen
ratasuunnitelman hyväksymispäätös
voidaan antaa tiedoksi todisteellisesti siten kuin hallintolaissa
(434/2003) säädetään.
Päätösten sähköisestä tiedoksi
antamisesta säädetään sähköisestä asioinnista
viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003).
91 §
Päätösten ilmoittaminen muistutuksen
tehneille ja viranomaisille
Radanpitäjän tulee lähettää yleis-
ja ratasuunnitelman hyväksymispäätöksestä ilmoitus
niille suunnitelman johdosta muistutuksen tehneille, joiden osoite
on tiedossa, samanaikaisesti, kun päätös
annetaan 90 §:n mukaisesti yleisesti tiedoksi.
Radanpitäjän tulee lähettää yleis-
ja ratasuunnitelman hyväksymispäätöksestä ilmoitus
kunnalle, alueelliselle ympäristökeskukselle ja
maakunnan liitolle sekä tarvittaessa muullekin viranomaiselle.
Ilmoitukseen tulee tarvittaessa liittää jäljennös
suunnitelmasta.
92 §
Muutoksenhaku
Tämän lain nojalla tehtyyn päätökseen
haetaan muutosta valittamalla siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään,
jollei 77 §:stä muuta johdu. Radanpitäjän
päätöksestä 17, 40 ja 41 §:ssä tarkoitetuissa
tapauksissa valitetaan siihen hallinto-oikeuteen, jonka tuomiopiirissä päätöksessä
tarkoitettu
tasoristeys tai kiinteistö sijaitsee.
Kunnalla, alueellisella ympäristökeskuksella ja
maakunnan liitolla on oikeus hakea valittamalla muutosta sellaiseen
yleis- ja ratasuunnitelman hyväksymispäätökseen,
jonka vaikutukset ulottuvat kunnan alueelle tai viranomaisen toimialueelle.
Rekisteröidyllä paikallisella tai alueellisella yhteisöllä tai
säätiöllä on oikeus toimialaansa kuuluvissa
asioissa hakea valittamalla muutosta sellaiseen yleis- ja ratasuunnitelman
hyväksymispäätökseen, jonka
vaikutukset ulottuvat yhteisön tai säätiön
toiminta-alueelle.
Yhteiskunnallisesti merkittäväksi katsottavaa
yleis- ja ratasuunnitelman hyväksymispäätöstä koskeva
valitus on käsiteltävä kiireellisenä.
93 §
Muutoksenhaun rajoitukset
Yleissuunnitelman hyväksymispäätökseen
ei saa hakea valittamalla muutosta siltä osin kuin rautatiealueen
sijainti ja rautatien tekniset ratkaisut on jo hyväksytty
lainvoimaisesti oikeusvaikutteisessa kaavassa.
Mitä 1 momentissa säädetään,
koskee myös ratasuunnitelman hyväksymispäätöstä.
Siihen ei saa hakea muutosta myöskään
siltä osin kuin radan sijainti ja tekniset ratkaisut on
jo hyväksytty lainvoimaisessa yleissuunnitelmassa.
94 §
Päätösten välitön
täytäntöönpano
Yleis- tai ratasuunnitelman hyväksymistä tai yleissuunnitelman
voimassaoloajan pidentämistä koskeva päätös
voidaan panna täytäntöön valituksesta
huolimatta, jollei muutoksenhakutuomioistuin toisin määrää.
Päätöksessä, jonka Ratahallintokeskus
antaa 41 §:n 2 momentin nojalla, voidaan määrätä,
että päätös on pantavissa täytäntöön
valituksesta huolimatta.
95 §
Kuuluttaminen
Milloin tämän lain nojalla on julkaistava
kuulutus, määräys, kielto tai muu asia
yleisesti tiedoksi eikä tiedoksi antamisen tavasta ole
erikseen säädetty, tulee Ratahallintokeskuksen
tiedottaa asiasta kuuluttamalla siitä vähintään
30 päivän ajan asianomaisen kunnan ilmoitustaululla
siten kuin julkisista kuulutuksista annetussa laissa (34/1925)
säädetään. Kuulutuksen julkaisemisesta
on ilmoitettava ainakin yhdessä toiminnan vaikutusalueella
yleisesti leviävässä sanomalehdessä,
jollei asian merkitys ole vähäinen tai ilmoittaminen
ole muutoin ilmeisen tarpeetonta.
96 §
Tarkemmat säännökset ja määräykset
Tarkemmat säännökset suunnitelma-asiakirjojen
säilyttämisestä, jälkihoitovelvoitteista
ja rakennusten etäisyyden mittaamisesta annetaan valtioneuvoston
asetuksella.
Maanmittauslaitoksen keskushallinto antaa ratatoimituksen suorittamisen
ohjaamiseksi tarpeelliset asiakirjojen kaavat, määräykset
rajamerkeistä ja muista maastomerkeistä sekä ratatoimituksessa
suoritettavien mittausten tarkkuudesta.