sellaisina kuin niistä ovat 95 a ja 97 b § laissa
432/2009, 97 § osaksi laeissa 973/2007
ja 432/2009, 97 a § laissa 749/2011,
101 ja 102 § osaksi laissa 973/2007,
105 § laissa 973/2007, 147 a § laissa 1214/2013
sekä 201 § osaksi laeissa 432/2009
ja 195/2011, sekä
95 §
Kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen jättäminen
Kansainvälistä suojelua koskeva hakemus on jätettävä poliisille
tai rajatarkastusviranomaiselle maahan saavuttaessa tai mahdollisimman
pian sen jälkeen.
Hakemus voidaan jättää myöhemminkin,
jos:
1) olosuhteet ulkomaalaisen kotimaassa tai pysyvässä asuinmaassa
ovat hänen täällä ollessaan
muuttuneet;
2) ulkomaalainen on vasta myöhemmin voinut
esittää selvitystä hakemuksensa tueksi;
taikka
3) siihen on muu perusteltu syy.
Poliisin tai rajatarkastusviranomaisen on rekisteröitävä hakemus
viipymättä. Jos kansainvälistä suojelua
koskeva hakemus tehdään Maahanmuuttoviraston,
vastaanottokeskuksen, säilöönottoyksikön
tai Tullin henkilöstölle, hakija on ohjattava
jättämään hakemus poliisille
tai rajatarkastusviranomaiselle ja hakemus on rekisteröitävä kuuden
arkipäivän kuluessa hakemuksen tekemisestä.
Jos hakemusten määrä on voimakkaasti
lisääntynyt, poliisi tai rajatarkastusviranomainen
voi jatkaa rekisteröinnin määräaikaa
kymmeneen arkipäivään. Määräajan
jatkaja ilmoittaa tästä komissiolle vähintään
kerran vuodessa ja heti, kun määräajan
jatkaminen ei ole enää tarpeen.
95 a §
Tietojen antaminen kansainvälistä suojelua
hakevalle
Kansainvälistä suojelua hakevalle kerrotaan turvapaikkamenettelystä sekä hänen
oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan menettelyssä. Poliisi tai
rajatarkastusviranomainen antaa tiedon hakijalle hänen
jättäessään kansainvälistä suojelua koskevan
hakemuksen. Tiedon voi antaa myös Maahanmuuttovirasto tai
vastaanottokeskus mahdollisimman pian hakemuksen jättämisen jälkeen.
Tieto annetaan hakijan äidinkielellä tai kielellä,
jota hänen perustellusti voidaan olettaa ymmärtävän.
Jos päätöstä kansainvälistä suojelua
koskevaan hakemukseen ei voida tehdä kuuden kuukauden kuluessa
hakemuksen jättämisestä, hakijalle on
tiedotettava käsittelyn viivästymisestä. Hakijan
pyynnöstä on myös annettava tietoa viivästymisen
syystä ja siitä, milloin päätös
on odotettavissa.
96 a §
Erityiset menettelylliset takeet
Hakijalle, jolla on kansainvälistä suojelua hakevan
vastaanotosta annetun lain (746/2011) 6 §:ssä tarkoitetusta
haavoittuvasta asemasta johtuvia tai muuten turvapaikkamenettelyn
aikana todettuja erityistarpeita, annetaan tukea sen varmistamiseksi,
että hän voi hyötyä turvapaikkamenettelyyn
liittyvistä oikeuksista ja noudattaa siihen liittyviä velvollisuuksia.
97 §
Turvapaikkatutkinta
Poliisi tai rajavartiolaitos selvittää kansainvälisen
suojelun perusteella oleskelulupaa hakevan ulkomaalaisen henkilöllisyyden,
matkareitin ja maahantulon sekä suullisesti turvapaikkahakemuksen
käsittelystä vastuussa olevan valtion määrittämiseksi
tarpeelliset tiedot. Hakijan henkilöllisyyttä selvitettäessä kerätään
henkilötiedot hänen perheenjäsenistään
ja muista omaisistaan.
Poliisi tai rajavartiolaitos selvittää suullisesti 103 §:n
1 ja 3 kohdassa tarkoitetun tutkimatta jättämisen
edellyttämät tiedot.
Maahanmuuttovirasto suorittaa turvapaikkapuhuttelun, jossa suullisesti
selvitetään hakijan perusteet häneen
kotimaassaan tai pysyvässä asuinmaassaan kohdistuneesta
vainosta tai muista oikeudenloukkauksista ja niiden uhkista. Poliisi
voi Maahanmuuttoviraston pyynnöstä suorittaa unionin
kansalaisten puhutteluja sekä tilapäisesti muiden
hakijoiden puhutteluja silloin, kun hakemusten määrä on
voimakkaasti lisääntynyt. Kun poliisi suorittaa
puhutteluja hakemusmäärän lisääntymisen
vuoksi, Maahanmuuttovirasto ilmoittaa tästä komissiolle
vähintään kerran vuodessa ja heti, kun
poliisin suorittamat puhuttelut eivät ole enää tarpeen.
Suojelupoliisi voi osallistua turvapaikkapuhutteluun, jos Suomen
kansallinen turvallisuus tai kansainväliset suhteet sitä edellyttävät.
97 a §
Turvapaikkapuhuttelu
Hakijaa turvapaikkapuhuttelussa kuultaessa perheenjäsenen
läsnäolo on sallittu vain perustellusta syystä.
Alaikäistä hakijaa kuultaessa sovelletaan tämän
lain 6 §:ää ja hallintolain 14 §:ää.
Turvapaikkapuhuttelussa on erityisesti tiedusteltava, miten
hakija suhtautuu mahdolliseen maasta poistamiseen turvalliseen alkuperämaahan
sekä maahantulokieltoon. Hakijalta on selvitettävä erityisesti
ne perusteet, joiden vuoksi hän katsoo, ettei kyseinen
valtio ole hänelle turvallinen. Lisäksi on selvitettävä,
onko hakijalla kansainvälisen suojelun tarpeen ohella muita
perusteita oleskeluoikeuden saamiseen.
Turvapaikkapuhuttelu voidaan tallentaa äänenä ja
kuvana. Tallentamisesta on ennen sen aloittamista ilmoitettava hakijalle.
Turvapaikkapuhuttelusta laaditaan pöytäkirja.
Puhuttelun päätyttyä pöytäkirja
tulkitaan hakijalle ja hänelle ilmoitetaan mahdollisuudesta tehdä siihen
korjauksia ja lisäyksiä. Hakija vahvistaa pöytäkirjan
sisällön allekirjoituksellaan. Hakijalle annetaan
pöytäkirjasta jäljennös heti tai
mahdollisimman pian puhuttelun jälkeen.
Kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta
annetun lain 39 §:ssä tarkoitetun tai muun alaikäisen
edustajan on oltava läsnä ilman huoltajaa olevan
alaikäisen turvapaikkapuhuttelussa.
97 b §
Tiedon hankinta yksittäisessä kansainvälistä suojelua
koskevassa asiassa
Tässä laissa tarkoitetut viranomaiset eivät
saa yksittäisessä kansainvälistä suojelua
koskevassa asiassa hankkia tietoa tavalla, jonka seurauksena vainoa
harjoittavat tai vakavaa haittaa aiheuttavat toimijat saavat tietää kansainvälistä
suojelua
koskevasta asiasta ja joka vaarantaa asianomaisen tai hänen
läheistensä turvallisuuden.
Hakijalle järjestetään tämän
suostumuksella lääkärintarkastus aiempaan
vainoon tai vakavaan haittaan viittaavien seikkojen selvittämiseksi,
jos se on tarpeen kansainvälistä suojelua koskevan
hakemuksen arvioimiseksi.
99 §
Turvallinen turvapaikkamaa
Hakijalle turvalliseksi turvapaikkamaaksi voidaan
hakemusta turvapaikkamenettelyssä ratkaistaessa katsoa
valtio:
1) joka ilman maantieteellistä varaumaa on liittynyt
pakolaisten oikeusasemaa koskevaan yleissopimukseen, kansalaisoikeuksia
ja poliittisia oikeuksia koskevaan kansainväliseen yleissopimukseen
(SopS 8/1976) sekä kidutuksen ja muun julman,
epäinhimillisen tai halventavan kohtelun tai rangaistuksen
vastaiseen yleissopimukseen (SopS 60/1989) ja noudattaa
niitä; ja
2) jossa hakija on saanut ja edelleen voi saada 87
tai 88 §:ssä tarkoitettua taikka muuten riittävää suojelua.
99 a §
Turvallinen kolmas maa
Hakijalle turvalliseksi kolmanneksi maaksi voidaan
hakemusta turvapaikkamenettelyssä ratkaistaessa katsoa
valtio:
1) joka ilman maantieteellistä varaumaa on liittynyt
pakolaisten oikeusasemaa koskevaan yleissopimukseen, kansalaisoikeuksia
ja poliittisia oikeuksia koskevaan kansainväliseen yleissopimukseen
(SopS 8/1976) sekä kidutuksen ja muun julman,
epäinhimillisen tai halventavan kohtelun tai rangaistuksen
vastaiseen yleissopimukseen (SopS 60/1989) ja noudattaa
niitä; ja
2) jossa hakija olisi voinut saada 87 tai 88 §:ssä tarkoitettua
taikka muuten riittävää suojelua.
Turvalliseen kolmanteen maahan palautettavalle ulkomaalaiselle
annetaan kyseisen maan kielellä asiakirja, josta ilmenee,
että hänen hakemustaan ei ole tutkittu aineellisesti
Suomessa.
101 §
Ilmeisen perusteeton hakemus
Hakemus voidaan katsoa ilmeisen perusteettomaksi,
jos:
1) perusteeksi ei ole esitetty 87 §:n 1 momentissa
tai 88 §:n 1 momentissa mainittuja taikka muita
sellaisia perusteita, jotka liittyvät palautuskieltoihin,
tai esitetyt väitteet ovat selvästi epäuskottavia;
2) hakijan ilmeisenä tarkoituksena on käyttää väärin
turvapaikkamenettelyä:
a) antamalla hakemuksen ratkaisemisen kannalta
keskeisistä seikoista tahallaan vääriä,
harhaanjohtavia tai puutteellisia tietoja;
b) esittämällä väärennettyjä asiakirjoja
ilman hyväksyttävää syytä;
tai
c) tekemällä hakemuksensa vain viivyttääkseen
tai estääkseen sellaisen jo tehdyn tai välittömästi
odotettavissa olevan päätöksen täytäntöönpanoa,
joka merkitsisi hänen poistamistaan maasta; taikka
3) hakija on saapunut turvallisesta alkuperämaasta,
jonne hänet voidaan palauttaa.
102 §
Uusintahakemus
Uusintahakemuksella tarkoitetaan kansainvälistä suojelua
koskevaa hakemusta, jonka ulkomaalainen tekee saatuaan lainvoimaisen päätöksen
Maahanmuuttovirastolta tai hallintotuomioistuimelta aikaisemmin
tekemäänsä hakemukseen, kun hän
oleskelee edelleen maassa tai on päätöksen
saatuaan lyhyeksi ajaksi poistunut maasta. Uusintahakemuksena ei
kuitenkaan pidetä hakemusta, joka on tehty sen jälkeen,
kun Maahanmuuttovirasto on tehnyt 95 c §:n nojalla raukeamispäätöksen.
Jos uusi hakemus tehdään asian ollessa vielä vireillä,
hakijan esittämät tiedot toimitetaan käsittelevälle
viranomaiselle otettavaksi huomioon uutena selvityksenä vireillä olevassa asiassa.
103 §
Hakemuksen tutkimatta jättäminen
Kansainvälistä suojelua koskeva
hakemus voidaan jättää tutkimatta, jos
hakija:
1) on saapunut sellaisesta 99 §:ssä määritellystä turvallisesta
turvapaikkamaasta tai 99 a §:ssä määritellystä turvallisesta
kolmannesta maasta, jonne hänet voidaan palauttaa;
2) voidaan lähettää toiseen
valtioon, joka vastuuvaltion määrittämisestä annetun
neuvoston asetuksen mukaan on vastuussa turvapaikkahakemuksen käsittelystä;
3) on saanut kansainvälistä suojelua
toisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa, johon hänet voidaan
lähettää; taikka
4) on tehnyt 102 §:ssä tarkoitetun
uusintahakemuksen, joka ei sisällä uusia asian
ratkaisuun vaikuttavia perusteita maahan jäämiselle.
104 §
Nopeutetun menettelyn käyttäminen
Kansainvälistä suojelua koskeva hakemus voidaan
ratkaista nopeutetussa menettelyssä, kun hakemus katsotaan
101 §:n nojalla ilmeisen perusteettomaksi.
Ilman huoltajaa olevan alaikäisen jättämä hakemus
voidaan ratkaista nopeutetussa menettelyssä vain 101 §:n
3 kohdassa säädetyllä perusteella.
Jos 96 a §:ssä tarkoitettua tukea ei pystytä antamaan
nopeutetussa menettelyssä, nopeutettua menettelyä ei
sovelleta.
Käytettäessä nopeutettua menettelyä Maahanmuuttoviraston
on ratkaistava hakemus viiden kuukauden kuluessa sen jättämisestä.
105 §
Euroopan unionin kansalaisen turvapaikkahakemus
Maahanmuuttoviraston on ilmoitettava välittömästi
sisäministeriölle unionin kansalaisen tekemästä turvapaikkahakemuksesta,
jos se ei katso asianomaisen valtion olevan hakijalle turvallinen
alkuperämaa eikä ratkaise hakemusta soveltaen
101 §:n 3 kohtaa ja 104 §:ää.
Sisäministeriö ilmoittaa asiasta neuvostolle.
147 a §
Vapaaehtoinen paluu
Käännyttämistä tai maasta
karkottamista koskevassa päätöksessä määrätään
vähintään seitsemän ja enintään
kolmenkymmenen päivän aika, jonka kuluessa kolmannen
maan kansalainen voi poistua maasta vapaaehtoisesti. Vapaaehtoisen paluun
aika lasketaan siitä, kun päätös
on täytäntöönpanokelpoinen.
Aikaa voidaan erityisestä syystä pidentää.
Aikaa ei määrätä, jos kolmannen
maan kansalaisen pääsy evätään
tai hänet käännytetään
välittömästi rajanylityksen yhteydessä taikka
jos kyse on käännyttämisestä tai maasta
karkottamisesta rikosoikeudellisen seuraamuksen johdosta.
Aikaa vapaaehtoiseen paluuseen ei määrätä myöskään
silloin, kun on olemassa pakenemisen vaara, henkilön katsotaan
olevan vaaraksi yleiselle järjestykselle tai turvallisuudelle,
oleskelulupahakemus on hylätty maahantulosäännösten
kiertämisen johdosta tai kysymys on 103 §:ssä tarkoitetusta
kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen tutkimatta
jättämisestä taikka 104 §:ssä tarkoitetusta
nopeutetun menettelyn käyttämisestä.
Pakenemisen vaaraa arvioidaan siten kuin 121 a §:ssä säädetään.
Tätä pykälää ei
sovelleta, kun päätös käännyttämisestä tai
maasta karkottamisesta tehdään 10 luvun
perusteella.
198 b §
Täytäntöönpanoa koskeva
hakemus eräissä kansainvälistä suojelua
koskevissa asioissa
Jos päätös käännyttämisestä on
tehty 95 b, 103 tai 104 §:n nojalla, täytäntöönpanon
kieltämistä tai keskeyttämistä koskeva
hakemus on tehtävä seitsemän päivän
kuluessa siitä, kun päätös on
annettu tiedoksi hakijalle. Määräaikaan sisältyy
vähintään viisi arkipäivää.
199 §
Täytäntöönpanoa koskevan
hakemuksen ratkaiseminen
Hallinto-oikeus voi ratkaista täytäntöönpanon
kieltämistä tai keskeyttämistä koskevan
hakemuksen yhden tuomarin kokoonpanossa esittelystä. Päätös
voidaan tehdä ilman viranomaisen toimittamia asiakirjoja,
jos asian ratkaisemiseksi tarpeelliset seikat käyvät
ilmi valituskirjelmästä tai muutoin.
Hallinto-oikeuden päätökseen täytäntöönpanon
kieltämistä tai keskeyttämistä koskevassa asiassa
ei saa erikseen hakea muutosta valittamalla.
Korkein hallinto-oikeus voi samoin ratkaista täytäntöönpanon
kieltämistä tai keskeyttämistä koskevan
hakemuksen yhden jäsenen kokoonpanossa esittelystä.
Hakemus voidaan 1 momentissa säädetyin edellytyksin
ratkaista ilman asiassa kertyneitä asiakirjoja.
Edellä 198 b §:ssä tarkoitettua
hakemusta koskeva päätös on tehtävä seitsemän
päivän kuluessa. Määräaikaan
sisältyy vähintään viisi arkipäivää.
201 §
Käännyttämispäätösten
täytäntöönpano
Päätös käännyttämisestä voidaan
panna täytäntöön muutoksenhausta
huolimatta, jollei hallinto-oikeus toisin määrää.
Maahanmuuttoviraston päätöstä käännyttämisestä,
kun ulkomaalainen on hakenut oleskelulupaa kansainvälisen suojelun
perusteella, ei kuitenkaan saa panna täytäntöön,
ennen kuin asia on lainvoimaisesti ratkaistu, ellei jäljempänä tässä pykälässä toisin
säädetä.
Jos asiassa tarvitaan valituslupa korkeimmalta hallinto-oikeudelta,
valitus ei estä täytäntöönpanoa,
ellei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.
Jos päätös käännyttämisestä on
tehty 95 b §:n taikka 103 §:n 2, 3 tai
4 kohdan nojalla, päätös voidaan panna
täytäntöön sen jälkeen,
kun se on annettu hakijalle tiedoksi, jollei hallinto-oikeus toisin
määrää.
Päätös, joka on tehty turvallisesta
turvapaikkamaasta tulleen ulkomaalaisen käännyttämisestä 103 §:n
1 kohdan nojalla tai sellaisen ulkomaalaisen käännyttämisestä 104 §:n
nojalla, jonka hakemus on katsottu ilmeisen perusteettomaksi,
voidaan panna täytäntöön aikaisintaan kahdeksantena
päivänä sen jälkeen, kun päätös on annettu tiedoksi hakijalle,
jollei hallinto-oikeus toisin määrää.
Täytäntöönpanoa ennen on varmistauduttava
siitä, että määräaikaan
on sisältynyt vähintään viisi
arkipäivää.
Päätöstä käännyttämisestä ei
saa panna täytäntöön 2 ja 3
momentissa säädetyllä tavalla, ennen
kuin 198 b §:ssä tarkoitettu hakemus on ratkaistu.
Toisen 102 §:ssä tarkoitetun uusintahakemuksen
jättäminen ei estä 103 §:n
4 kohdan nojalla tehdyn lainvoimaisen käännyttämispäätöksen täytäntöönpanoa.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.