1 a luku
Kuntarakenneuudistuksen toteuttaminen
4 a §
Kuntarakenneuudistuksen tavoite
Tässä luvussa säädetään
kuntarakenteen uudistamisen perusteista ja menettelyistä vuosina
2013—2016. Kuntarakenneuudistuksen toteuttamiseen liittyvästä taloudellisesta
tuesta kunnille säädetään 9
luvussa.
Kuntarakenneuudistuksen tavoitteena on kehittää kuntarakennetta
2 §:ssä tarkoitettujen tavoitteiden mukaisesti
ja erityisesti vahvistaa kuntien edellytyksiä järjestää yhdenvertaisesti palveluja,
eheyttää yhdyskuntarakennetta sekä vahvistaa
kunnallista itsehallintoa. Tarkoitus on lisäksi vahvistaa
kuntien kykyä vastata palvelutuotannosta pääosin
itse sekä kykyä hyödyntää markkinoita.
4 b §
Selvitysvelvollisuus
Kunnan tulee yhdessä muiden kuntien kanssa selvittää 4 §:ssä säädetyt
kuntajaon muuttamisen edellytykset täyttävää kuntien
yhdistymistä 4 c—4 f §:ssä säädettyjen
selvitysperusteiden mukaisesti.
Vaikka kunnalla ei olisi 1 momentin mukaan velvollisuutta selvittää kuntien
yhdistymistä, sen tulee osallistua yhdistymisselvitykseen,
jollei muuten ole saavutettavissa selvitysperusteet täyttävää 2 §:ssä tarkoitettua
toiminnallista kokonaisuutta.
Jos yhdistymisselvitysten ulkopuolelle on jäämässä kunta,
joka muodostaisi toiminnallisen kokonaisuuden siihen rajoittuvan
kunnan kanssa, on näiden kuntien selvitettävä yhdessä kuntien
yhdistymistä tai ensiksi mainittu kunta on otettava mukaan
selvitykseen, johon jälkimmäinen kunta osallistuu.
Yhdistymisselvityksen tavoitteena on 6 §:ssä tarkoitettu
esitys kuntien yhdistymisestä ja siihen liittyvä 8 §:ssä tarkoitettu
yhdistymissopimus. Selvityksen tulee aina sisältää vähintään
suunnitelma hallinnon ja palvelujen järjestämisestä sekä palvelujen
tuottamisesta selvitysalueella, selvitys yhdistymisen vaikutuksista kuntien
yhteistoimintaan, selvitys taloudellisesta tilanteesta, arvio asukkaiden
osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien sekä lähidemokratian toteutumisesta
sekä yksityiskohtainen arvio kuntien yhdistymisen eduista
ja haitoista. Kaksikielistä kuntaa ja saamelaisten kotiseutualueen kuntaa
koskevassa selvityksessä on arvioitava kielellisten oikeuksien
toteutumista. Selvityksestä päätetään
kuntien valtuustoissa.
4 c §
Palveluiden edellyttämä väestöpohja
Kunnan, jossa on alle 20 000 asukasta, tulee yhdessä muiden
kuntien kanssa selvittää yhdistymistä palveluperusteella alueella,
jossa on:
1) palveluiden järjestämisen, rahoittamisen
ja kehittämisen kannalta riittävä väestöpohja
sekä kyky riittävään omaan palvelutuotantoon;
2) erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen
kannalta vähintään noin 20 000 asukasta;
sekä
3) perusopetuksen laadukkaan ja yhdenvertaisen järjestämisen
kannalta alle yksivuotiaiden ikäluokan koko vähintään
noin 50.
4 d §
Työpaikkaomavaraisuus, työssäkäynti
ja yhdyskuntarakenne
Kunnan tulee selvittää kuntien
yhdistymistä, jos:
1) kunnan työssäkäyvästä väestöstä alle 80 prosentilla
on työpaikka kunnan alueella (työpaikkaomavaraisuusperuste);
sekä
2) kunnan työssäkäyvästä väestöstä Tampereen,
Turun, Oulun, Lahden, Jyväskylän tai Kuopion työssäkäyntialueella
sijaitsevassa kunnassa vähintään 35 prosenttia
ja muilla työssäkäyntialueilla sijaitsevissa
kunnissa vähintään 25 prosenttia
käy työssä työssäkäyntialueen
keskuskunnan alueella (työssäkäyntiperuste).
Kunnalla on kuitenkin selvitysvelvollisuus yhdyskuntarakenneperusteella,
jos sen tai siihen rajoittuvan kunnan yhtenäinen keskustaajama
ulottuu kunnan rajan yli tai keskustaajamaan kytkeytyvä lähitaajama
ulottuu kunnan rajan yli, taikka jos toisen kunnan keskustaajaman
kasvupaine kohdistuu merkittävästi kunnan alueella sijaitsevaan
lähitaajamaan.
Jos kunnat työssäkäyntiperusteen
tai yhdyskuntarakenneperusteen perusteella muodostavat yhtenäisen
alueen, niiden on selvitettävä kuntien
yhdistymistä yhdessä.
4 e §
Helsingin metropolialue
Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Hyvinkään,
Pornaisten, Tuusulan, Keravan, Järvenpään,
Nurmijärven, Mäntsälän, Sipoon
ja Vihdin kuntien tulee 4 d §:ssä säädetystä poiketen
selvittää yhdistymistä alueilla,
joilla on merkittävä yhdyskuntarakenteen eheyttämistarve
yhteisen keskustaajaman ja sen kasvupaineen vuoksi ja jotka muodostavat
toiminnallisen kokonaisuuden sekä ovat perusteltuja alueen
kokonaisuuden kannalta.
Edellä 1 momentissa mainittuihin kuntiin ei sovelleta,
mitä 4 g §:ssä säädetään
selvitysalueesta poikkeamisesta. Niiden tulee osallistua yhdistymisselvityksiin
muiden kuntien kanssa, jos se on tarpeen toiminnallisen kokonaisuuden muodostamiseksi.
Yhdistymisselvityksessä, johon osallistuu 1 momentissa
tarkoitettu kunta, tulee arvioida 4 b §:n 4 momentissa
säädetyn lisäksi kuntien yhdistymisen
suhdetta metropolihallinnon tarpeeseen erityisesti yhdyskuntarakenteen
eheyttämisen, joukkoliikenteen ja sosiaalisen asuntotuotannon
näkökulmasta.
4 f §
Kunnan taloudellinen tilanne
Kunnan tulee selvittää kuntien
yhdistymistä talousperusteella, jos kunnan rahoituksen
riittävyyttä tai vakavaraisuutta kuvaavat talouden tunnusluvut
täyttävät vähintään
yhden seuraavista edellytyksistä:
1) kunnan viimeisessä hyväksytyssä tilinpäätöksessä ja
sitä edeltäneessä tilinpäätöksessä alittuvat
kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009)
63 a §:n mukaisen erityisen vaikeassa
taloudellisessa asemassa olevan kunnan arviointimenettelyn edellytyksenä olevat
raja-arvot;
2) kunnan viimeisessä hyväksytyssä ja
kahdessa sitä edeltävässä tilinpäätöksessä kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetun lain 63 a §:n mukaisen erityisen
vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan arviointimenettelyn
edellytyksenä olevista kuudesta raja-arvosta täyttyy
neljä; tai
3) kunnan viimeisessä hyväksytyssä tilinpäätöksessä taseen
kertynyt alijäämä asukasta kohti on vähintään
500 euroa ja kahdessa sitä edeltäneessä tilinpäätöksessä taseessa
on kertynyttä alijäämää.
4 g §
Selvitysalueesta poikkeaminen
Edellä 4 c §:ssä ja 4
d §:n 3 momentissa säädettyjen selvitysperusteiden
osoittamasta selvitysalueesta voidaan poiketa, jos selvitysalueella
on riittävät edellytykset vastata lakisääteisten
palvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta,
ja:
1) selvitysperusteista poikkeava alue on 2 §:ssä säädetyt
kuntajaon kehittämisen tavoitteet ja 4 §:ssä säädetyt
kuntajaon muuttamisen edellytykset täyttävä vaihtoehtoinen
toiminnallinen kokonaisuus;
2) toiminnallisen kokonaisuuden muodostaminen ei erityisen
harvan asutuksen vuoksi muutoin ole mahdollista;
3) poikkeaminen on tarpeen suomen- tai ruotsinkielisten
asukkaiden kielellisten oikeuksien turvaamiseksi; taikka
4) poikkeaminen on tarpeen saamelaisten kieltä ja
kulttuuria koskevien oikeuksien turvaamiseksi.
Selvitysalueesta ei kuitenkaan voida poiketa 1 momentin
1 ja 2 kohdissa tarkoitetuilla perusteilla, jos poikkeaminen estäisi
muita kuntia muodostamasta toiminnallisen kokonaisuuden.
Edellä 1 momentin 2 kohdassa erityisen harvalla asutuksella
tarkoitetaan kuntaa, jonka kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta
annetun lain 8 §:ssä tarkoitettu syrjäisyysluku
on 1,00 tai sitä suurempi.
4 h §
Selvitysten määräaika ja seuranta
Kunnan tulee ilmoittaa ministeriölle viimeistään
30 päivänä marraskuuta 2013,
minkä kunnan tai kuntien kanssa se selvittää 4 b §:n
mukaisesti kuntien yhdistymistä.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun ilmoituksen sisällöstä voidaan
säätää tarkemmin valtiovarainministeriön
asetuksella.
Kuntien tulee tehdä 4 b §:ssä tarkoitettu
yhdistymisselvitys ja mahdollinen siihen perustuva yhdistymisesitys
viimeistään kuuden kuukauden kuluttua tämän
momentin voimaantulosta.
Ministeriö voi kunnan hakemuksesta pidentää 3
momentissa tarkoitettua määräaikaa yhdistymisselvityksen
laajuuden tai muun erityisen vaativuuden perusteella. Ministeriön
päätöksestä voi hakea muutosta
siten, kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.
4 i §
Päätöksenteko selvitysalueesta poikkeamisesta
Ministeriö voi myöntää poikkeuksen
4 c §:ssä säädetyn
palveluperusteen osoittamasta alueesta. Ministeriön päätös
selvitysalueesta poikkeamisesta voidaan tehdä kunnan tai
kuntien yhteisen hakemuksen perusteella tai ministeriön aloitteesta.
Päätös voidaan tehdä ministeriön aloitteesta
vain, jos kuntien hakemukset poikkeavat toisistaan tai
osa alueen kunnista on hakenut poikkeusta ja palveluperusteen täyttävän selvitysalueen
muodostaminen edellyttäisi myös sellaisen kunnan
mukanaoloa, joka ei ole hakenut poikkeusta.
Jos kunta hakee poikkeusta 4 d §:n 3 momentissa tarkoitetusta
selvitysalueesta, ministeriö voi määrätä alueella
toimitettavaksi 4 luvussa tarkoitetun erityisen kuntajakoselvityksen.
Selvitysalueesta poikkeamisesta ei tällöin tehdä erillistä päätöstä.
Erityisessä kuntajakoselvityksessä voidaan selvittää vaihtoehtoisia
toiminnallisia kokonaisuuksia.
Ministeriön tulee ennen 1 momentissa tarkoitetun päätöksen
tekemistä neuvotella niiden kuntien kanssa, joita päätös
koskisi.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuun ministeriön
päätökseen voi hakea muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Päätös
voidaan panna täytäntöön ennen
kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon
ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos korkein hallinto-oikeus kieltää täytäntöönpanon.
4 j §
Erityisen kuntajakoselvityksen määrääminen
Ministeriö voi, sen ohella mitä 4 i §:n 2 momentissa
ja 4 luvussa säädetään, tarvittaessa
määrätä erityisen kuntajakoselvityksen
toimittamisesta 4 §:ssä säädetyt
edellytykset täyttävällä alueella,
jos kunta ei ole viimeistään kuuden kuukauden
kuluttua tämän pykälän voimaantulosta
tehnyt kuntien yhdistymisesitystä.
4 k §
Henkilöstön asema uudistuksessa
Edellä 4 b §:ssä tarkoitettu yhdistymisselvitys
valmistellaan yhteistoiminnassa kuntien henkilöstön
edustajien kanssa.
Henkilöstön osallistumisesta kuntajaon muutosta
koskevan esityksen valmisteluun säädetään
7 ja 12 §:ssä. Henkilöstön asemasta
kuntajaon muutoksessa säädetään
29 §:ssä.
8 §
Yhdistymissopimus
Kunnat tekevät kuntien yhdistymisestä yhdistymissopimuksen,
jossa on sovittava ainakin:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8) yhdistyvien kuntien palvelujärjestelmien yhteensovittamisen
ja lähipalvelujen järjestämisen
periaatteista;
9) uuden kunnan taloudenhoidon yleisistä periaatteista;
10) asukkaiden vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksien
sekä lähidemokratian toteuttamisen keinoista uudessa
kunnassa; sekä
11) periaatteista, joiden mukaan 42 a §:ssä tarkoitettu
yhdistymisavustus käytetään mainitun
pykälän 3 momentissa säädettyyn
tarkoitukseen.
Jos yhdistyminen koskee kaksikielistä kuntaa, kuntien
on sovittava yhdistymissopimuksessa niistä periaatteista,
joiden mukaan uuden kunnan palvelut ja hallinto järjestetään
suomen- ja ruotsinkielisten asukkaiden kielellisten oikeuksien turvaamiseksi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos kuntien yhdistyessä uudelle kunnalle aiotaan
antaa nimi, joka ei ole ollut aiemmin kunnan nimenä, nimestä on
ennen yhdistymissopimuksen hyväksymistä hankittava
Kotimaisten kielten keskuksen lausunto. Lausunto on liitettävä yhdistymissopimukseen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 §
Vireillepano
Esityksen kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan
voi tehdä muutoksen kohteena olevan kunnan valtuusto, kuntien
valtuustot yhdessä, kunnan jäsen tai ministeriö.
Kunnan tai kuntien tekemä esitys on toimitettava ministeriölle.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
15 §
Erityisen kuntajakoselvityksen määrääminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 63 a §:ssä tarkoitetussa
menettelyssä ollutta erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa
olevaa kuntaa koskeva erityinen kuntajakoselvitys
voi tulla vireille myös mainitun pykälän
2 momentissa tarkoitetun arviointiryhmän ehdotuksesta.
16 a §
Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevaa kuntaa koskeva
selvitys
Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevaa kuntaa koskevassa
erityisessä kuntajakoselvityksessä kuntajakoselvittäjän
on tehtävä mukana olevien kuntien valtuustoille
ehdotus kuntien yhdistymisestä sekä kuntien yhdistymissopimuksesta.
Kuntajakoselvittäjän ehdotus kuntien
yhdistymisestä voi koskea:
1) erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan
kunnan yhdistymistä olemassa olevaan kuntaan;
2) erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan
kunnan alueen jakamista kahden tai useamman kunnan kesken; taikka
3) useamman kuin kahden kunnan yhdistymistä.
Edellä 2 momentissa mainitun lisäksi selvittäjän
ehdotus voi koskea kunnan osan siirtämistä toiseen
kuntaan.
Jos kaikkien muutoksen kohteena olevien kuntien valtuustot hyväksyvät
selvittäjän ehdotuksen, kunnat tekevät
selvittäjän ehdotuksen mukaisen yhteisen esityksen
kuntajaon muuttamisesta ministeriölle. Muutoin selvittäjä toimittaa
esityksensä kuntajaon muuttamisesta ministeriölle.
18 §
Päätöksenteon edellytykset kuntien
yhdistyessä
Valtioneuvosto voi päättää kuntien
yhdistymisestä yhdistyvien kuntien valtuustojen yhteisestä esityksestä.
Kuntien esitys kuntien yhdistymisestä voidaan hylätä,
jos kuntajaon muuttaminen olisi ilmeisesti vastoin 4 §:ssä säädettyjä kuntajaon
muuttamisen edellytyksiä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Valtioneuvosto voi päättää 16
a §:ssä tarkoitetusta kuntajakoselvittäjän
esityksestä erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa
olevaa kuntaa koskevasta kuntajaon muuttamisesta muutoksen kohteena
olevan kunnan tai kuntien valtuustojen vastustuksesta huolimatta,
jos muutos on välttämätön erityisen
vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan asukkaiden lakisääteisten
palvelujen turvaamiseksi ja 4 §:ssä säädetyt
kuntajaon muuttamisen edellytykset täyttyvät.
29 §
Henkilöstön asema
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vuosien 2014—2017 alusta voimaan tulevissa kuntajaon
muutoksissa, joissa henkilöstöä siirtyy
3 §:ssä tarkoitetun uuden tai toisen kunnan palvelukseen,
työnantajalla ei ole oikeutta irtisanoa palvelussuhdetta
työsopimuslain (55/2001) 7 luvun 3 §:ssä tai
kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 37 §:ssä tarkoitetuilla
taloudellisilla tai tuotannollisilla irtisanomisperusteilla. Työntekijä ja
viranhaltija voidaan kuitenkin irtisanoa, jos hän kieltäytyy vastaanottamasta
työnantajan hänelle tarjoamaa työsopimuslain
7 luvun 4 §:n tai kunnallisesta viranhaltijasta annetun
lain 37 §:n mukaista uutta työtehtävää tai
virkaa. Tämä kielto koskee kaikkia kuntajaon muutoksessa
mukana olevia kuntia ja on voimassa viisi vuotta kuntajaon muutoksen
voimaantulosta.
9 luku
Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
41 §
Yhdistymisselvityksen kustannukset
Kunnalle maksetaan avustusta 4 c—4 e §:ssä säädettyjen
selvitysperusteiden osoittamalla selvitysalueella tai 4 i §:n
1 momentissa tarkoitetun ministeriön
päätöksen perusteella niistä poikkeavalla
alueella toteutettavan yhdistymisselvityksen kustannuksiin.
Kunnalle maksetaan avustusta uuden kunnan talouden tervehdyttämiskeinojen
selvittämiseen, jos yhdistymisselvitykseen osallistuu 4 f §:ssä tarkoitetun
talousperusteen täyttävä kunta.
Edellä 1 ja 2 momentin mukaisista avustuksista päättää ministeriö.
Avustukseen sovelletaan, mitä valtionavustuslaissa (688/2001)
säädetään.
Ministeriön määräämän
erityisen kuntajakoselvityksen kustannukset maksetaan 16 §:n 6 momentin
mukaisesti valtion varoista.
42 §
Yhdistymisavustus
Kuntien yhdistyessä syntyvälle
uudelle kunnalle maksetaan yhdistymisavustusta. Yhdistymisavustuksen
saamisen edellytyksenä on, että:
1) uusi kunta on 4 c—4 e §:ssä säädettyjen selvitysperusteiden
osoittaman selvitysalueen mukainen;
2) 4 d §:n 3 momentissa tarkoitetulla alueella uuteen
kuntaan sisältyy työssäkäyntialueen
keskuskunta;
3) yhdistyminen toteutetaan 4 i §:ssä tarkoitetun
ministeriön päätöksen tai erityisen
kuntajakoselvityksen perusteella; taikka
4) uuteen kuntaan sisältyy 4 f §:n
1 kohdassa tarkoitettu erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa
oleva kunta.
Lisäksi edellytyksenä yhdistymisavustuksen maksamiselle
on, että kuntien yhdistyminen tulee voimaan viimeistään
vuonna 2017 ja kunnat ovat tehneet 6 §:ssä tarkoitetun
yhdistymisesityksen viimeistään 4 h §:n
3 tai 4 momentissa tarkoitettuna ajankohtana.
Vuosina 2014—2015 voimaan tulevissa kuntien yhdistymisissä yhdistymisavustuksen
maksamiseksi edellytetään, että kuntien
yhdistymisesitys on tehty 5 §:n 3 momentissa tarkoitettuun määräaikaan
mennessä.
42 a §
Yhdistymisavustuksen maksaminen ja käyttäminen
Yhdistymisavustus muodostuu yhdistyvien kuntien lukumäärän
ja asukasmäärän mukaan määräytyvästä perusosasta
sekä lisäosasta.
Yhdistymisavustus maksetaan kolmen vuoden aikana. Avustuksesta
maksetaan 40 prosenttia vuonna, jona muutos tulee voimaan, ja 30 prosenttia
molempina seuraavina kahtena vuotena.
Yhdistymisavustus tulee käyttää välttämättömiin
kuntien yhdistymisen kustannuksiin, uuden kunnan palvelujärjestelmän
kehittämiseen ja palvelujen tuottavuuden parantamiseen
tai uuden kunnan talouden vahvistamiseen. Yhdistymisavustuksen
viimeistä maksuvuotta seuraavan vuoden loppuun mennessä kunnan
tulee toimittaa ministeriölle tilintarkastajan lausuman
sisältävä selvitys yhdistymisavustuksen
käytöstä. Yhdistymisavustuksen takaisinperintään
sovelletaan valtionavustuslakia.
Jos yhdistymisavustuksen maksukauden aikana kuntajakoa muutetaan
siten, että kunnat olisivat oikeutettuja uuteen avustukseen,
avustus lasketaan sen mukaan kuin aiemmin toteutettu muutos olisi
toteutettu yhtä aikaa viimeksi toteutetun muutoksen kanssa.
Aiemmin toteutetun muutoksen perusteella maksetun avustuksen ja uudelleen
lasketun avustuksen erotus maksetaan viimeksi toteutetun kuntajaon
muutoksen voimaantulovuotena ja sitä seuraavana kahtena vuotena
siten kuin 2 momentissa säädetään.
Ministeriö maksaa yhdistymisavustuksen vuosittain kunkin
vuoden kesäkuun loppuun mennessä. Jos avustusta
saa useampi kuin yksi kunta, avustus jaetaan kuntien kesken kuhunkin kuntaan
siirtyvän asukasmäärän mukaisessa suhteessa.
Kunkin kunnan osuus lasketaan euromäärästä,
joka kunnalle olisi maksettu yhdistymisavustuksena, jos
lakkaava kunta olisi liitetty kokonaan asianomaiseen kuntaan. Kunnan asukasmääränä
käytetään
väestötietojärjestelmästä ja
Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista annetun
lain (661/2009) 80 §:n 6 kohdan mukaista
kunnan asukasmäärää kuntajaon
muutoksen voimaantulovuotta edeltävän vuoden alussa.
43 §
Yhdistymisavustuksen perusosa ja lisäosa
Yhdistymisavustuksen perusosa määräytyy yhdistymisessä mukana
olevien kuntien lukumäärän ja asukasmäärän
perusteella seuraavasti:
|
Asukasmäärä
|
alle 20 000 |
20 000—49 999 |
50 000—80 000 |
yli 80 0000 |
|
Kuntien lkm
|
|
|
|
|
|
2
|
2 000 000 euroa
|
3 000 000 euroa
|
3 500 000 euroa
|
4 000 000
euroa
|
|
3—4
|
3 000 000 euroa
|
4 500 000 euroa
|
5 000 000 euroa
|
6 000 000
euroa
|
|
5—6
|
4 000 000 euroa
|
5 500 000 euroa
|
6 500 000 euroa
|
8 000 000
euroa
|
|
yli 6
|
5 000 000 euroa
|
7 000 000 euroa
|
8 000 000 euroa
|
10 000 000
euroa
|
Yhdistymisavustuksen lisäosaa maksetaan kuntajaon muutoksessa,
jossa on mukana 4 f §:ssä tarkoitetun
talousperusteen täyttävä kunta tai kuntia.
Lisäosa on 150 euroa mainitun edellytyksen täyttävän
kunnan asukasta kohden ja enintään miljoona euroa
yhdistymistä kohden.
44 §
Valtionosuuksien vähenemisen korvaaminen
Jos vuosina 2014—2017 voimaan tuleva kuntien yhdistyminen
vähentää uuden kunnan valtionosuuksia
verrattuna yhdistyvien kuntien yhteenlaskettuihin valtionosuuksiin,
ministeriö myöntää uudelle kunnalle
vähennyksen johdosta kuntien yhdistymisen voimaantulovuotena
ja sitä seuraavina vuosina vuoden 2019 loppuun saakka valtionosuuksien
vähenemisen korvausta. Vuosina 2014—2015 voimaan
tulevissa kuntien yhdistymisissä korvauksen maksamiseksi edellytetään,
että kunnat ovat tehneet 6 §:ssä tarkoitetun
kuntien yhdistymisesityksen 5 §:n 3 momentissa
tarkoitettuun määräaikaan mennessä.
Vuosina 2016—2017 voimaan tulevissa kuntien yhdistymisissä 1
momentissa tarkoitetun korvauksen saamisen edellytyksenä on,
että kunnat ovat tehneet 6 §:ssä tarkoitetun
yhdistymisesityksen viimeistään 4 h §:n
3 tai 4 momenteissa tarkoitettuna ajankohtana.
Vuotuinen korvauksen määrä saadaan
vertaamalla uudelle kunnalle kuntien yhdistymisen voimaantulovuodelle
maksettavia valtionosuuksia ja kotikuntakorvauksia niihin vastaaviin
valtionosuuksiin ja kotikuntakorvauksiin, jotka yhdistyville kunnille
olisi maksettu yhdistymisen voimaantulovuonna, jos kunnat eivät
olisi yhdistyneet. Korvausta laskettaessa otetaan huomioon
verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus sekä käyttökustannuksiin
myönnettävä valtionosuus ja muu rahoitus,
joista säädetään kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetussa laissa, opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta annetussa laissa (1705/2009) sekä vapaasta
sivistystyöstä annetussa laissa (632/1998).
Ministeriö laskee korvauksen määrän
mainittujen lakien mukaisten valtionosuuksien myöntämisestä vastaavien
ministeriöiden antamien tietojen perusteella.
Jos korvausta saa useampi kuin yksi kunta, korvaus jaetaan kuntien
kesken kuhunkin kuntaan siirtyvien asukkaiden määrien
mukaisessa suhteessa. Kunkin kunnan osuus lasketaan euromäärästä,
joka kunnalle olisi maksettu korvauksena, jos lakkaava kunta olisi
liitetty kokonaan asianomaiseen kuntaan. Kunnan asukasmääränä käytetään
väestötietojärjestelmästä ja
Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista
annetun lain 80 §:n 6 kohdan mukaista
kunnan asukasmäärää kuntajaon
muutoksen voimaantulovuotta edeltävän vuoden alussa.
Ministeriö maksaa korvaukset yhdistymisavustuksen
yhteydessä. Jos kunnalle ei makseta yhdistymisavustusta,
ministeriö maksaa korvaukset kunkin vuoden kesäkuun
loppuun mennessä.
53 §
Muutoksenhaku kuntajaon muuttamista koskevaan valtioneuvoston
tai ministeriön päätökseen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos valtioneuvosto päättää kuntien
yhdistymisestä 18 §:n 2 tai 3 momentin
nojalla, päätökseen saa hakea muutosta
valittamalla muutoksen kohteena oleva kunta tai sen jäsen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
59 §
Yhdistymisavustusten rahoitus
Jos 42 §:ssä tarkoitettua yhdistymisavustusta, tai
ennen vuotta 2014 voimaan tulleen kuntien yhdistymisen perusteella
maksettavaa yhdistymisavustusta maksetaan vuosina 2012—2015 ja
2016—2019 kumpanakin yhteensä enemmän kuin
200 miljoonaa euroa, vähennetään kunnan peruspalveluiden
valtionosuudesta annetun lain mukaista valtionosuutta ylitystä vastaavalla osuudella.
Valtionosuuden vähennys on kaikissa kunnissa asukasta kohden
yhtä suuri.
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Lain 1 a luku, 8 §:n 1 momentin 11 kohta ja 9 luku
ovat voimassa 31 päivään joulukuuta 2019
saakka ja 29 §:n 2 momentti 31 päivään joulukuuta
2021 saakka. Mainittuja lainkohtia ei kuitenkaan sovelleta enää vuoden
2017 jälkeen voimaan tuleviin kuntajaon muutoksiin. Lain 59 § on
voimassa 31 päivään joulukuuta 2019 saakka.
Jos kuntajaon muutos on tullut voimaan ennen tämän
lain voimaantuloa, siihen sovelletaan tämän lain
asemesta tämän lain voimaan tullessa voimassa
olleita 29 §:n 2 momentin säännöksiä henkilöstön
irtisanomissuojasta, 41—43 §:n säännöksiä kuntien
yhdistymisavustuksista ja 44 §:n säännöksiä valtionosuuksien
vähenemisen korvaamisesta.
Lain 42 §:n 6 momenttia sovellettaessa ei oteta
huomioon ennen tämän lain voimaantuloa voimaan
tulleita kuntien yhdistymisiä.
Tämän lain 4 h §:n 3 ja 4 momentin,
4 j §:n, 42 §:n 2 momentin ja 44 §:n
2 momentin voimaantulosta säädetään
kuitenkin erikseen lailla.