Perustelut
Lausunnon lähtökohtia
Hallintovaliokunta on käsitellyt Lissabonin sopimuksen
määräysten asiallista sisältöä aiemmin
sekä perustuslakisopimuksen valmistelun että sen
hyväksymisen yhteydessä (HaVL 7/2006
vp ja HaVL 42/2006 vp). Hallintovaliokunnan
toimialaan kuuluvat kokonaisuudet ovat asiasisältönsä osalta
säilyneet pääosin samansisältöisinä nyt
käsittelyssä olevassa Lissabonin sopimuksessa.
Hallintovaliokunta keskittyy siksi käsittelemäään
tässä lausunnossa lähinnä vain niitä määräyksiä,
jotka tehtiin Lissabonin sopimukseen vuoden 2007 hallitustenvälisen
konferenssin (HVK) tuloksena.
Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alue
Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueen määräyksiin
tehtiin vuoden 2007 hallituksenvälisessä konferenssissa
joitain muutoksia koskien erityisesti päätöksentekomenettelyitä.
Muutoin jo peruslakisopimuksessa esitetyt merkittävät muutokset
säilyvät ennallaan. Lissabonin sopimuksen voimaantulon
myötä poistuu unionin pilarirakenne, jonka seurauksena
koko vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alan säädöksiin
sovelletaan unionin tavanomaista lainsäätämismenettelyä ja
unionin oikeuden yleisiä periaatteita. Tämä tarkoittaa
sitä, että myös poliisiyhteistyössä ja
rikosoikeuden alan yhteistyössä otetaan käyttöön
pääsääntöisesti määräenemmistöpäätöksenteko,
komissio käyttää aloiteoikeutta, Euroopan
parlamentti saa neuvostoon rinnastettavan lainsäätäjän
roolin ja EU-tuomioistuimen toimivalta ulottuu myös poliisi-
ja rikosoikeudelliseen yhteistyöhön. Myös
Lissabonin sopimuksen joustolauseke sekä tiiviimmän
yhteistyön määräykset soveltuvat
poliisi- ja rikosoikeudelliseen yhteistyöhön.
Lissabonin sopimuksessa on myös erillinen oikeusperustamääräys pelastuspalvelusta.
Valiokunta on johdonmukaisesti tukenut näitä uudistuksia
ja on käsitellyt niitä yksityiskohtaisemmin lausunnossaan HaVL
7/2006 vp.
Hätäjarrumenettely
Vuoden 2007 HVK:n toimeksiantoon sisältyi perustuslakisopimukseen
verrattuna uusi määräys ns. hätäjarrumenettelystä viranomaisten
välisessä operatiivisessa poliisiyhteistyössä.
Yhdeksän jäsenvaltion ryhmä voi turvautua
hätäjarrumenettelyyn eli siirtää asian
käsittelyn Eurooppa-neuvostolle operatiivista viranomaisyhteistyötä koskevassa
lainsäädäntöehdotuksessa, jos
asiasta ei päästä yksimielisyyteen neuvostossa.
Jos yksimielisyyttä ei saavuteta neljän kuukauden aikana
Eurooppa-neuvoston tasollakaan, yhdeksän jäsenvaltioita
voi halutessaan aloittaa asiassa tiiviimmän yhteistyön
Lissabonin sopimuksessa olevien tiivimmän yhteistyön
sääntöjen mukaisesti. Hätäjarrumenettelyä ei
voida soveltaa, jos säädöksellä kehitetään
Schengenin säännöstöä.
Operatiivisen viranomaisyhteistyön säädöksistä on
siis jatkossakin tarkoitus päättää yksimielisesti
ja Euroopan parlamenttia vain kuullaan. Yksimielisyysvaatimus sisältyi
myös perustuslakisopimukseen, mutta tiivistetyn yhteistyön
joustavampi aloittamismahdollisuus on lisätty määräykseen
vuoden 2007 HVK:ssa.
Valiokunta pitää esitettyä määräystä tiivistetystä yhteistyöstä tarpeellisena.
Sen avulla voidaan tehostaa päätöksentekoa
operatiivisen yhteistyön alalla, jossa yksimielisyyden
saavuttaminen on tähänastisen kokemuksen perusteella ollut
usein vaikeaa. Operatiivista yhteistyötä koskevissa
säädöksissä linjataan viranaomaisten
julkisen vallan käyttöä sekä valtion
täysivaltaisuutta koskevia seikkoja, mikä puolestaan puoltaa
yksimielisyysvaatimuksen säilyttämistä edelleen
näissä kysymyksissä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ne jäsenvaltiot, joiden oikeusjärjestelmät
mahdollistavat tiiviimmän keskinäisen operatiivisen
yhteistyön ja joilla voi olla erityisestä rikollisuustilanteesta
johtuen painavampi tarve operatiivisen yhteistyön kehittämiselle kuin
muilla jäsenvaltioilla, voivat uuden määräyksen
pohjalta säätää yhteistyöstä unionin puitteissa.
Prümin sopimuksen valmistelussa käytetyn unionin
toimielinjärjestelmän ulkopuolella tapahtuneen
järjestelyn kaltaiselle menettelylle ei siten ole enää jatkossa
tarvetta. Lissabonin sopimuksen mukaan yhdellä neljäsosalla
jäsenvaltioista on mahdollisusuus tehdä myös
poliisiyhteistyötä koskeva aloite.
Tiiviimmässä yhteistyössä on
noudattettava perussopimuksia ja unionin oikeutta, mikä takaa sen,
ettei tiiviimmäin yhteistyön säädösten
kautta voida poiketa unionin noudattamasta tasosta perus- ja ihmisoikeuksien
kunnioittamisessa. Valiokunta pitää tätä seikkaa
olennaisena, sillä operatiivisesta yhteistyöstä päätettäessä joudutaan
lähes poikkeuksetta puuttumaan myös yksilön
oikeusasemaa koskeviin kysymyksiin. Lisäksi valiokunta
painottaa Schengenin säännöstön
johdonmukaisen kokonaisuuden säilyttämisen tärkeyttä.
Kansallista turvallisuutta koskeva yhteistyö
Vuoden 2007 HVK:n tuloksena Lissabonin sopimukseen lisättiin
määräys, jonka mukaan jäsenvaltiot
voivat vapaasti järjestää keskenään
ja omalla vastuullaan tarkoituksenmukaisiksi katsomiaan yhteistyön
ja yhteensovittamisen muotoja kansallisesta turvallisuudesta vastaavien hallintonsa
toimivaltaisten yksiköiden kesken. Tätä artiklaa
on tulkittava rinnan SEU 3 a artiklan 2 kohdan kanssa, jonka mukaan
kansallinen turvallisuus säilyy kunkin jäsenvaltion
yksinomaisessa toimivallassa yhdessä yleisen järjestyksen
turvaamisen kanssa. Näillä määräyksillä rajataan
kansallisesta turvallisuudesta vastaavien viranomaisten
yhteistyön järjestäminen unionin rakenteiden
ulkopuolella tapahtuvaksi.
Valiokunta pitää tätä määräystä tarpeellisena toimivallan
täsmennyksenä, mutta korostaa kuitenkin samalla
tarvetta varmistaa riittävä vuoropuhelu kansallisesta
turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja unionin toimivaltaisten
virastojen ja toimielinten välillä. Unionin kykyä toimia kriisitilanteissa
on viime aikoina pyritty kehittämään
muun muuassa luomalla erityisiä neuvoston työskentelyrakenteita.
Unionin päätöksenteon pohjaksi näissä tilanteissa
voidaan tarvita myös sitä tietoa, joka on kansallisesta
turvallisuudesta vastaavien viranaomaisten hallussa.
Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueen erityisjärjestelyt
ja siirtymäsäännökset
Lissabonin sopimus sisältää oikeudellisesti
monimutkaisia määräyksiä Yhdistyneen
kuningaskunnan, Irlannin ja Tanskan asemasta sekä Schengenin
säännöstön kehittämistoimenpiteistä.
Vaikka nämä määräykset
eivät kohdistukaan suoranaisesti Suomeen, voi niistä aiheutua
oikeudellisia tulkintaongelmia, jotka viime kädessä ratkaisee
EU-tuomioistuin. Valiokunta painottaa, että Suomen on aktiivisesti
pyrittävä toimimaan niin, että erityisjärjestelyistä huolimatta
unionin oikeusjärjestelmän yhtenäisyys
voidaan säilyttää mahdollisimman pitkälle.
Tämä on erityisen tärkeää vapauden,
turvallisuuden ja oikeuden alueen säädösten
osalta, jotka hyvin usein vaikuttavat suoraan henkilöiden
oikeusasemaan.
Lissabonin sopimukseen sisältyy myös määräykset
siitä, miten toimitaan nykyisen III pilarin alalla ennen
Lissabonin sopimuksen voimaantuloa hyväksyttyjen säädösten
osalta. Komission ja EU-tuomioistuimen toimivaltaa koskevat rajoitukset
lakkaavat viimeistään viiden vuoden kuluttua Lissabonin
sopimuksen voimaantulosta. Valiokunnan mielestä Lissabonin sopimuksella
tavoiteltuja tehokkaampia ja demokraattisempia päätöksentekomenettelyitä on voitava
ottaa käyttöön mahdollisimman pikaisesti
ja siksi nykyiset III pilarin säädökset
on pyrittävä korvaamaan tai muuttamaan jo ennen siirtymäajan
päättymistä.
Henkilötietojen suoja
Lissabonin sopimuksen määräykset
henkilötietojen suojasta poikkevat perustuslakisopimuksen
määräyksestä. Perustulakisopimuksen
yhden oikeusperustamääräyksen sijaan
Lissabonin sopimuksessa on kaksi määräystä,
joista toinen sisältää henkilötietojen
suojaa koskevat yleiset periaatteet ja toinen koskee henkilötietojen
suojaa yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan alalla. Lisäksi
Lissabonin sopimuksen liitteenä olevat julitukset 20 ja
21 sisältävät mahdollisuuden poiketa
henkilötietojen suojan yleisistä periaatteista
tapauksissa, joissa kansallinen turvallisuus tai poliisi- ja rikosoikeudellisen
yhteistyön erityisluonne sitä edellyttävät.
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että Lissabonin sopimuksen myötä saadaan
ensimmäistä kertaa kattava oikeusperusta henkilötietojen suojasta
unionissa, mutta samalla on valitettavaa, että se ei kata
kaikkia unionin politiikka-aloja eikä EU-tuomioistuimella
ole toimivaltaa käsitellä kokonaisuudessaan henkilötietojen suojaa
unionissa. Valiokunta on monessa yhteydessä korostanut
tarvetta saada poliisi- ja rikosoikeudellisen yhteistyön
alueelle yhtenäiset tietosuojasäännöt.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi toimii asiassa edelleen aktiivisesti siitä riippumatta,
milloin Lissabonin sopimus tulee mahdollisesti voimaan.
Kunnat sekä alue- ja rakennepolitiikka
Kuntien ja alueiden asemaa sekä rakennepolitiikkaa
koskevat Lissabonin sopimuksen määräykset
vastaavat perustuslakisopimuksen määräyksiä (kts. HaVL
7/2006 vp). Vuoden 2007 HVK:ssa Lissabonin sopimukseen
liitettiin pöytäkirja 28 yleistä etua
koskevista palveluista. Valiokunta pitää hyvänä,
että pöytäkirjalla on pyritty täsmentämään
yleistä taloudellista etua koskevien palveluiden osalta
niiden tavoitteita ja jäsenvaltioiden roolia niiden järjestämisessä. Alueiden
komitean roolia on vahvistettu antamalla sille kanneoikeus EU-tuomioistuimessa, jos
se katsoo, että lainsäädännössä ei
ole kuntia tai alueita koskevissa kysymyksissä noudatettu toissijaisuusperiaatetta.
Komissiolle on lisäksi asetettu velvoite kuulla muun muassa
kuntien ja alueiden etujärjestöjä unionin
säädösvalmistelussa.
Lopuksi
Valiokunta pitää tärkeänä Lissabonin
sopimuksen sisältämiä määräyksiä hyvästä hallinnosta
ja avoimuudesta, jotka sisältönsä puolesta
vastaavat perustuslakisopimuksen määräyksiä ja
Suomen neuvottelutavoitteita (kts. HaVL 7/2006 vp).
Vaikka Lissabonin sopimuksella ei saavuteta sopimusuudistukselle
asetettuja tavoitteita sopimusjärjestelmän selkeyttämisestä ja
yksinkertaistamisesta, se sisältää kuitenkin
keskeiset määräykset, joiden pohjalta
unionin toimintaa voidaan jatkossa parantaa. Sopimuksella vahvistetaan
unionin perus- ja ihmisoikeusulottuvuutta antamalla perusoikeuskirjalle
sama oikeudellinen arvo kuin unionin perussopimuksille. Tällä on
erityistä merkitystä vapauden, turvallisuuden
ja oikeuden alueen yhteistyölle. Sopimuksessa mahdollistetaan
myös unionin liittyminen Euroopan ihmisoikeussopimukseen,
joka on yksi Suomen pitkäaikaisista unionin tavoitteista.
Lissabonin sopimukseen sisältyy myös määräyksiä,
joiden tulkinta muovautuu vasta Lissabonin sopimuksen voimaantultua.
Suomen edun mukaista on toimia aktiivisesti jo uuden sopimuksen
täytäntöönpanon valmistelussa.