Perustelut
Valiokunta suhtautuu komission ehdotuksissa tarkoitettuun EU:n
laajuiseen eCall-järjestelmään lähtökohtaisesti
myönteisesti. Ehdotukset ovat osa EU:n toimia tieliikenneturvallisuuden parantamiseksi.
ECall-järjestelmällä tarkoitetaan
ajoneuvoon asennettua järjestelmää, joka
aktivoituu automaattisesti ajoneuvon jouduttua vakavaan onnettomuuteen.
Palvelu ottaa langattoman matkaviestinverkon kautta yhteyttä lähimpään
hätäkeskukseen ilmoittaen keskukselle muun muassa
onnettomuuspaikan. Lisäksi järjestelmä avaa numeroon
112 perustuvan puheyhteyden ajoneuvossa olevien henkilöiden
ja hätäkeskuksen välille. Palvelu voidaan
tarvittaessa aktivoida myös manuaalisesti. Järjestelmä on
pakollinen uusissa henkilö- ja pakettiautoissa 1.10.2015
alkaen, johon mennessä hätäkeskuksissa
on otettava käyttöön eCall-palveluiden
vastaanottamiseksi ja käsittelemiseksi tarvittava infrastruktuuri.
Hätäkeskustoiminnasta annetun lain (692/2010)
mukaan hätäkeskuspalvelut tuottaa Manner-Suomen
alueella sisäasiainministeriön alainen valtakunnallinen
virasto, Hätäkeskuslaitos. Viraston toiminnallisesta
ohjauksesta vastaavat sisäasiainministeriö ja
sosiaali- ja terveysministeriö yhteistyössä.
Edellä mainitun lain soveltamisalan ulkopuolella on Ahvenanmaan
maakunta, jossa maakunnan hallitus ylläpitää hätäkeskusta
hätäilmoitusten vastaanottamiseksi ja pelastusyksiköiden
hälyttämiseksi.
Suomessa on käytössä yleiseurooppalainen hätänumero
112. Hätäkeskukset käsittelevät e-Call-ilmoitukset
hätäilmoitusten käsittelyä koskevien
vahvistettujen vaatimusten mukaisesti. Käynnissä olevan
Hätäkeskuslaitoksen rakenneuudistuksen myötä virastossa
toimii vuoden 2015 alussa kuusi hätäkeskusta (Oulu,
Kuopio, Kerava, Turku, Pori ja Vaasa), jotka kaikki tulevat toimimaan
eCall-keskuksina.
Hätäkeskuslaitoksessa valmistellaan parhaillaan
uutta hätäkeskustietojärjestelmää (ERICA),
johon toteutetaan valmius eCall-ilmoitusten vastaanottoon ja käsittelyyn.
Suunnitellun käyttöönottoaikataulun mukaan
järjestelmä otetaan käyttöön
vaiheittain vuoden 2015 aikana, joten sen perusteella hätäkeskukset
pystyvät toteuttamaan eCall-hätäkeskusinfrastruktuurin käyttöönoton
asetusehdotuksessa määritellyllä tavalla
ja eCall-päätösehdotuksen mukaisessa määräajassa.
Valmius käsitellä eCall-ilmoituksia edellyttää,
että viranomaisyhteistyönä tehtävä ohjeistus
on valmis.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ERICAn käyttöönottoaikataulun
suurimpana haasteena on tällä hetkellä turvallisuusverkkoon (TUVE)
liittyvien töiden hidas eteneminen. Hätäkeskuslaitos
on TUVE:n käyttäjäksi velvoitettava organisaatio
ja ERICAn tulisi toimia TUVE-ympäristössä.
Aikatauluhaasteiden lisäksi ERICAn TUVE-yhteyksien osalta
on ratkaisematta eräitä kriittisiä osakokonaisuuksia,
esimerkiksi hätäpuheluiden siirtäminen
TUVE-verkossa. Jos ERICA ei ole käyttöönotettavissa vuoden
2015 aikana, Hätäkeskuslaitos joutuu suunnittelemaan
vaihtoehtoisen tavan toteuttaa tarvittavat tietoliikenneratkaisut,
mistä aiheutuu Hätäkeskukselle myös
lisärahoituksen tarvetta.
Tarkan ja luotettavan paikannustiedon tarjoaminen on olennainen
osa eCall-järjestelmän tehokasta toimintaa. Paikannustieto
on henkilötietolain (523/1999)
mukainen henkilötieto, kun se on yhdistettävissä luonnolliseen
henkilöön. Selvityksen mukaan ajoneuvoon ei kohdistu
jatkuvaa paikantamista, vaan hälytykseen liittyvä paikannus
aktivoituu ainoastaan vakavan onnettomuuden tapahtuessa tai jos
toiminto otetaan ajoneuvosta käyttöön
manuaalisesti. Valiokunta pitää valtioneuvoston
tavoin tärkeänä, että järjestelmän
käyttäjien yksityisyyden suoja huomioidaan asianmukaisesti
järjestelmälle asetettavissa vaatimuksissa ja
teknisissä standardeissa. Asian jatkovalmistelussa tulee
edelleen seurata yksityisyyden suojaa ja tietosuojaa koskevia vaatimuksia
ja tarkastella niiden yhteensopivuutta henkilötietolain
ja sähköisen viestinnän tietosuojalain
(516/2004) kanssa.
Kirjelmään U 51/2013 vp sisältyvän
valtioneuvoston kannan mukaan asian jatkokäsittelyssä tulee
selventää ns. eCall-asetuksen (komission
delegoitu asetus (EU) N:o 305/2013) 3 artiklan 7 kohtaa,
jossa säädetään hätäkeskuksen pääsystä ajoneuvon
ominaisuuksia koskeviin tietoihin, ja myös yhteyksien luominen
ja ylläpito ulkomaisiin rekistereihin tulee ottaa esille
ja säännöksiä tulee tältä osin
selventää. Tähän liittyen valiokunta
toteaa, että Ahvenanmaan maakunnalla on ajoneuvojen rekisteröintiä Ahvenanmaalla
koskeva lainsäädäntövalta ja
että Ahvenanmaan maakunnalla on oma ajoneuvotoimiston ylläpitämä ajoneuvorekisteri,
mikä on syytä ottaa huomioon asian jatkokäsittelyssä.