Sisäisen turvallisuuden kysymykset kuuluvat laajalti
hallintovaliokunnan toimialaan. Valiokunta on pitempään
eri yhteyksissä, esimerkiksi edellisellä vaalikaudella
valtion talousarvioesityksistä antamissaan lausunnoissa,
kiinnittänyt huomiota erityisesti poliisin ja rajavartiolaitoksen
tehtäviin ja niiden edellyttämiin resursseihin.
Hallituksen esityksestä valtion talousarvioksi vuodelle
2004 (HE 55/2003 vp) antamassaan lausunnossa (HaVL 4/2003
vp) valiokunta toteaa poliisitoimen tulevaisuutta käsittelevässä osiossa,
että hallitusohjelman mukaan kansalaisten turvallisuuden
lisäämiseksi sekä erityisesti huumausaine-,
väkivalta- ja uusintarikollisuuden vähentämiseksi
laaditaan kattava, sektorirajat ylittävä sisäistä turvallisuutta
käsittelevä ohjelma. Lisäksi hallitusohjelman
mukaan huolehditaan poliisin palvelukyvystä sekä toimintaedellytyksistä niin,
että kansalaisten luottamus poliisin kykyyn suoriutua sille
kuuluvista tehtävistä säilyy korkealla.
Valiokunta on mainitussa lausunnossaan HaVL 4/2003 vp pitänyt
tärkeänä sisäasiainministeriön
9.10.2003 käynnistämää hanketta
sisäisen turvallisuuden ohjelman valmistelemiseksi.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että yhteiskunnassa
määritellään mahdollisimman
konkreettisesti tavoitteet sisäisen turvallisuuden tasolle, myös
sen eri osa-alueilla tarvittavat toimenpiteet, sekä samalla
sitoudutaan rahoittamaan määritelty taso. Tällä tavoin
voidaan turvata poliisin ja muiden viranomaisten mahdollisuudet pitkäjänteiseen
toimintaan tehtävien ja toimintaympäristön
edellyttämällä tavalla.
Hallintovaliokunta on pyytänyt perustuslain 47 §:n
2 momenttiin viitaten sisäasiainministeriön
kirjallista selvitystä vireillä olevista hankkeista
sisäisen turvallisuuden kehittämiseksi sekä niiden
tavoitteista, linjauksista ja toimenpiteistä. Koska kihlakuntajärjestelmällä on
myöskin merkitystä sisäisen turvallisuuden
kannalta, selvityksessä on pyydetty esittämään
samalla kihlakuntahallinnon nykytilaa koskeva arvio ja mahdolliset
kehittämislinjaukset. Selvitys on pyydetty toimittamaan
valiokunnalle vuoden 2004 valtiopäivien alkuun mennessä.
MINISTERIÖN SELVITYS
I Selvitys 30.1.2004
1. Taustaa
Viitaten hallintovaliokunnan selvityspyyntöön sisäasiainministeriö on
esittänyt yleisen katsauksen rikollisuuden ja
sen torjunnan tilasta ja kehittämistoimista, samoin kuin
valmisteilla olevan sisäisen turvallisuuden ohjelman lähtökohdat,
työskentelyn silloisen vaiheen ja aikataulun. Lisäksi
selvityksessä on kuvattu kihlakuntahallinnon nykytilaa
koskevaa arviointia. Selvitys kattaa sekä poliisin rikostorjunnan
kehittämistoimet että hallitusohjelman mukaisesti käynnistetyn
poikkihallinnollisen, rikollisuutta ja turvallisuutta laaja-alaisesti
käsittelevän hankkeen.
2. Rikollisuustilanne ja toimintaympäristön muutokset
Poliisin tilastoiman rikollisuuden pitkään
jatkunut kasvu pysähtyi 1990-luvulla monessa rikoslajissa.
Väkivalta- ja huumausainerikosten suhteellinen osuus rikoslakirikoksista
on kuitenkin kasvanut. Huolestuttavia väkivallan ilmenemismuotoja
ovat muun muassa 1) nuorison väkivaltainen käyttäytyminen,
joskin se on viime aikoina vähentynyt, 2) vakava ja toistuva,
pääasiassa naisiin kohdistuva perheväkivalta
sekä 3) työssä kohdattu väkivalta.
Perinteinen massarikollisuus työllistää poliisin
rikostorjuntaa edelleen eniten. Näpistysten määrä on
kasvanut, ja myymälävarkaudet ovat osittain lisääntyvästi
muuttuneet ryöstöiksi, eli mukaan on tullut ammattimaisen
rikollisuuden piirteitä, kuten aseiden käyttöä ja
henkilökunnan uhkailua. Asunto- ja liikemurrot ovat viime vuosina
vähentyneet toisin kuin autoista tehdyt varkaudet.
Omaisuusrikoksilla on yhtymäkohta päihteiden
ongelmakäyttöön. Varsinkin huumausaineiden
käytön rahoittamiseksi tehdään
paljon omaisuusrikoksia. Huumeiden käytön kasvu
on osoittanut viime vuosina hidastumisen merkkejä, mutta
samalla erityisesti nuorten aikuisten niin kutsuttu huumeiden viihdekäyttö on
lisääntynyt. Huumeiden käytön
ja muun rikollisuuden kietoutuminen yhteen koskee kuitenkin lähinnä huono-osaista
ja yhteiskunnasta vieraantunutta osaa käyttäjistä.
Massarikollisuus liittyykin yleisesti yhä enemmän
päihteiden ongelmakäyttöön ja
yleiseen sosiaaliseen syrjäytymiseen. Arviolta päihteiden
ongelmakäyttäjät tekevät ainakin
puolet omaisuusrikoksista.
Parin viime vuosikymmenen aikana tilastoitu huumausainerikollisuus
on kasvanut voimakkaasti siitä huolimatta, että huumausainerikollisuus
on pääosin piilorikollisuutta, jonka paljastuminen
perustuu lähinnä poliisin torjuntatyön käytettävissä oleviin
resursseihin. Vuoden 2002 tilastot osoittivat pitkästä aikaa
huumausainerikollisuuden kasvun hiipumista, vaikka nousu on jatkunut
edelleen vuonna 2003. Vuoden 2003 huumausainerikosten erittely osoittaa,
että lisäys kohdistui erityisesti huumausaineen
käyttörikoksiin, mikä viittaa siihen,
että kontrolli on kohdistunut suhteellisesti tehokkaammin
huumeiden käyttöön kuin huumekauppaan.
Suomessa toimiva järjestäytynyt rikollisuus liittyy
keskeisesti huumekauppaan. Ammattimainen ja järjestäytynyt
rikollisuus on kansainvälistynyt voimakkaasti, ja se on
suurelta osin Virosta ja Venäjältä johdettujen
rikollisorganisaatioiden ohjaamaa tai vähintäänkin
niistä riippuvaista. Suomeen jo muodostuneet, erityisesti tunnukselliset
järjestäytyneet rikollisryhmät ovat osoittautuneet
Viron ja Venäjän kansainvälisesti toimivan
järjestäytyneen rikollisuuden luotettaviksi yhteistyökumppaneiksi.
Suomen tämänhetkinen tilanne järjestäytyneen
rikollisuuden osalta on keskusrikospoliisin mukaan se, että vakavan
rikollisuuden parissa toimii noin 1 000 ihmistä ja
70 rikollisryhmää, joista 27 täyttää EU:n
järjestäytyneelle rikollisuudelle asettamat määrittelykriteerit.
Vaikka ryhmien määrä on viime vuosina
pysynyt samana, niihin kuuluvien jäsenten määrä on
kasvanut.
Järjestäytyneen rikollisuuden tavoite on suurten
taloudellisten voittojen hankkiminen nopeasti. Rikollisryhmät
toimivat rikollisuuden monilla eri aloilla ja hyödyntävät
tehokkaasti erikoistumisen tarjoamia etuja. Esimerkiksi salakuljetus
on pitkälti erikoistunut omaksi toimialakseen. Samassa
rikollisorganisaatiossa voidaan esimerkiksi talous- ja petosrikoksilla
saatua hyötyä käyttää huumausainekaupan
rahoittamiseen. Suomen kannalta erityisen huomionarvoinen seikka
on Viron ja Venäjän järjestäytyneen
rikollisuuden johtomiesten vaikutusvaltaisuus laillisessa taloudessa
kotimaissaan sekä heidän määrätietoiset
pyrkimyksensä vahvistaa sitä myös ulkomailla.
Myös talousrikollisuus on suurimmalta osaltaan piilorikollisuutta.
Esimerkiksi verorikosten määrät ovat
riippuvaisia veroviranomaisten ja poliisin kyvystä selvittää harmaan
talouden ilmiöitä. Kirjanpitorikokset
paljastuvat usein verorikosten ja velallisen rikosten tutkinnan
yhteydessä ja ovat siten liitännäisiä näiden
rikosten kehitykselle. Onnistunut tutkinta voi siten paljastaa suuren
määrän muita rikoksia.
1990-luvun alussa tehtiin runsaasti pankki- ja konkurssirikoksia,
jotka ovat työllistäneet rikostutkintaa aina 2000-luvun
puolelle asti. 1990-luvun loppuun tultaessa yleistyivät
veropetokset, joissa käytettiin hyväksi muun muassa
yritysketjuja ja kuittikauppaa. Tähän tarjosivat
mahdollisuuksia laillisetkin yritysrakenteet aliurakoinnin ja toiminnan
ulkoistamisen myötä. Seurauksena on ollut muun
muassa talousrikosten tutkinnan ja rikosoikeudellisen vastuun selvittämisen vaikeutuminen.
Erityisesti rakennus- sekä hotelli- ja ravintola-alan yritystoiminnassa
esiintyy laajamittaista pimeän työvoiman käyttöä ja
veropetosrikoksia.
Parhaillaan avoinna olevien talousrikosasioiden yhteenlaskettu
vahinkoarvo on noin kaksisataa miljoonaa euroa vuodessa. Talousrikollisuus aiheuttaa
yhteiskunnalle suuria tappioita verotulojen menetyksinä.
Velkojien tappiot voivat olla myös mittavia ja kilpailun
vääristyminen joillakin elinkeinoelämän
alueilla merkittävää. Yhteiskunnalle
aiheutuvia epäsuoria vahinkoja voivat olla muun muassa
verotason ja hintojen nousu, markkinoiden epävakauden aiheuttama
taloudellinen turvattomuus ja työpaikkojen epävarmuus,
jopa työttömyys. Mahdollisia fyysisiä vahinkoja
ovat tuoteturvallisuuden, ympäristönsuojelun ja
työturvallisuuden laiminlyönneistä aiheutuvat
vahingot.
Poliisityön hajautuminen yhä useampaan ja vaikeammin
tutkittavaan rikostyyppiin ja monialarikollisuuteen on osaltaan
vaikuttanut siihen, että paitsi niiden myös perinteisten
rikosten selvitysasteet ovat heikentyneet. Lisäksi suullisen
todistelun merkitys rikosvastuun toteuttamisessa on vähentynyt,
jolloin poliisi joutuu yhä useammin hankkimaan tarvittavan
näytön työlään teknisen
todistelun avulla. Rikostorjunnassa korostuukin nykyisin poliisin
osalta massarikosten selvittämisprosentin nostaminen ja
järjestäytyneen rikollisuuden torjunta sekä rikollisuuden
kokonaismäärän vähentämisen
kannalta viranomaisyhteistyön tehostamisen tarve. Viranomaisten
tietojen ja tilanteen hallinnan kehittäminen sekä toimintaympäristön
muutosten ymmärtäminen on yhä keskeisempää.
Arvioitaessa mahdollisia lähivuosien muutoksia rikollisuuden
toimintaympäristössä rikollisuuden määrän
voidaan ennakoida pysyvän kokonaisuudessaan suurin piirtein
nykyisellä tasolla. Rikollisuuden muodot kuitenkin muuttuvat, osin
vakavampaan suuntaan. Alkoholin käytön kulutuksen
ennustettu nousu lisännee väkivalta- ja massarikollisuutta.
Huumeiden käyttö lisääntynee
myös, ja siihen liittyvät rikollisuuden muodot
tulevat todennäköisesti muuttumaan. Erityisenä uhkakuvana
on järjestäytyneen monialarikollisuuden
kasvu.
Viime aikoina on käyty keskustelua EU:n laajentumisen
merkityksestä järjestäytyneen rikollisuuden
kasvulle. EU:n laajentuminen tulee lisäämään
jonkin verran järjestäytyneen rikollisuuden uhkaa,
vaikka toisaalta Suomen ja varsinkin Viron välinen liikkuminen
on jo nyt hyvin vapaata. Uhkaa pienentävät myös
EU-jäsenyyden edellyttämät kompensoivat
toimenpiteet ja muun muassa uusien jäsenmaiden mahdollisuudet
hyödyntää täysimääräisesti
Europolin palveluja. Organisoituneen rikollisuuden lisääntymisen
keskeisin uhka perustuukin sisärajatarkastukset lähes
kokonaan poistavan Schengen- sopimuksen voimaantuloon EU:n uusien
jäsenmaiden osalta. Tämä kehitys helpottaa
erityisesti uusissa jäsenmaissa ja EU:n itäisissä naapurimaissa
vaikuttavien järjestäytyneiden rikollisryhmien
toimintaa EU-alueella.
3. Rikostorjunnan kehittäminen
3.1. Poliisin rikostorjunnan tilanne ja kehittämistoimet
Poliisin suorittama rikostorjunta on ollut viime vuosina jatkuvan
kehittämisen kohteena. Tehostaakseen rikostorjuntaa poliisin
ylijohto käynnisti 19.3.2002 rikostorjunnan tilan selvityshankkeen,
joka valmistui 19.2.2003. Hankkeen tehtävänä oli
selvittää rikostutkinnan nykytila, tehdä johtopäätöksiä tutkinnan
kehittämistarpeista ja laatia toimenpide-ehdotuksia.
Selvityksen mukaan poliisin tuottaman tilastollisen tiedon luotettavuuden
ja käytettävyyden parantamiseksi kirjaamiskäytäntöjä tulisi
yhtenäistää ja tunnuslukujen tuottamista
tulisi kehittää vastaamaan paremmin ohjaustarpeita.
Rikostiedustelun ja tarkkailun valtakunnallisia ja alueellisia
ulottuvuuksia tulisi sovittaa paremmin yhteen ja pimeiden rikosten
selvittäminen ja sarjoittaminen olisi systematisoitava.
Esitutkinnan osalta todetaan, että yksittäisten
rikosten selvittämiseen perustuvasta tekokeskeisestä toimintamallista
tulisi siirtyä tekijäkeskeisempään tutkintastrategiaan,
jolloin laajemmat rikoskokonaisuudet voidaan selvittää keskitetysti.
Samoin rikoksista epäillyiden rekisteröintiä ehdotettiin
lisättävän.
Rikostorjuntaa on voimakkaasti kehitetty selvityksen ohjaamaan
suuntaan. Rikostorjunnan kehittämiseen tähtääviä toimenpide-ehdotuksia on
työstetty poliisin ylijohdossa yhdessä läänien ja
valtakunnallisten yksiköiden kanssa osana vuoden 2004 tulosneuvotteluja
ja -sopimuksia. Massarikollisuuden osalta erityisiä kehittämiskohteita
olivat rekisteröinnit, rikospaikkatutkimukset, kätkentärikosten
paljastaminen ja massarikosten sarjoittaminen. Tulossopimuksissa näihin
on sitouduttu, ja poliisin ylijohto tulee eri hankkeilla varmistamaan
kehittämiskohteiden toteuttamisen ja järjestämään
tehostetun seurannan.
Rikostorjunnan tilan selvityshankkeen yhteydessä kävi
ilmi, että vastaavantyyppinen selvitys tarvitaan myös
järjestäytyneen rikollisuuden osalta. Tämän
toteuttamiseksi poliisin ylijohto käynnisti 12.6.2003 vakavan
rikollisuuden torjunnan tilan selvityshankkeen. Vakava rikollisuus
käsittää selvityksessä kansainvälisen,
järjestäytyneen, ammattimaisen, taloudellisen
ja muun vakavan rikollisuuden. Tavoitteena on laatia yhteenveto
vakavan rikollisuuden nykytilasta Suomessa, tulevaisuuden uhkista,
torjunnan ja tutkinnan nykyjärjestelyistä sekä kehittämisen
vaihtoehdoista. Selvitys on parhaillaan menossa, ja sen tiimoilta
tullaan alkuvuodesta 2004 laatimaan johtopäätökset.
Jo tässä vaiheessa voidaan kuitenkin todeta, että keskeistä järjestäytyneen
rikollisuuden torjunnassa on ensinnäkin kotimaisten viranomaisten,
varsinkin lainvalvontaviranomaisten, yhteistyö muun muassa
tehokkaan tilannekuvan ylläpitämiseksi järjestäytyneestä rikollisuudesta päällekkäisten
toimintojen välttämiseksi. Ajantasaista tilannekuvaa
tarvitaan, jotta nykyisin käytössä oleva
kohdevalintaan perustuva suunnitelmallinen torjuntatyö olisi
tehokasta.
Vakavan rikollisuuden selvityshankkeen tiimoilta on käynyt
ilmi, että myös lainsäädännön osalta
tulee tarkastella lainvalvontaviranomaisten mahdollisuuksia torjua
vakavaa rikollisuutta. Tätä taustaa vasten sisäasiainministeriössä on valmisteltu
poliisilain päivittämistä, jonka osalta
tullaan antamaan eduskunnalle ehdotus vuoden 2004 aikana. Siinä on
muun muassa tarkasteltu poliisin mahdollisuuksia hankkia nykyistä tehokkaammin
vakavaa rikollisuutta koskevaa rikostorjunta- ja tutkintamateriaalia.
Keskeisin syy poliisilain päivittämiselle on kuitenkin
perustuslain voimaantulo, jonka perusteella poliisimiehiä koskevat
velvoitteet halutaan lain tasoiseen säännökseen.
Järjestäytyneen rikollisuuden liittyessä kansainväliseen
rikollisuuteen sen torjunta edellyttää lisäksi
tehokasta kansainvälistä yhteistyötä. Sillä varmistetaan
riittävä tiedonsaanti operatiiviselle toiminnalle,
kuten valvotulle läpilaskulle, jolla selvitetään
rikollisen toiminnan takana olevat rahoittajat ja toimeksiantajat.
Tulevaisuudessa kansainvälisessä yhteistyössä tullaan
yhä enemmän siirtymään siihen,
että useat maat arvioivat yhdessä, ovatko
niihin kohdistuneiden rikosilmiöiden takana samat ulkomaalaiset
tahot. Tällaisissa tapauksissa maat sopivat keskenään
yhteisistä tutkintatoimenpiteistä. Esimerkiksi
eduskunnan säätämä vuoden 2003
alussa voimaan tullut laki yhteisistä tutkintaryhmistä tukee
tällaista kansainvälistä yhteistyötä.
Kansainvälisen yhteistoiminnan tärkeydestä johtuen sisäasiainministeriössä laaditaan
parhaillaan poliisin kansainvälisen toiminnan strategiaa,
johon edellä kuvatun kaltaiset linjaukset liitetään.
3.2. Vakavan rikollisuuden torjuntaa viranomaisyhteistyössä
Vakavan rikollisuuden torjunnassa tarvitaan, kuten aikaisemmin
on todettu, laaja-alaista yhteistyötä eri viranomaisten
kesken. Myös nykyisen hallituksen ohjelmassa korostuu viranomaisyhteistyön
merkitys. Esimerkiksi poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen (PTR)
rikostorjuntastrategia on juuri päivitetty kattamaan huumausainerikollisuuden
torjunnan lisäksi koko vakavan rikollisuuden ala.
PTR-viranomaisten uusi toimintastrategia painottaa vakavan rikollisuuden
osalta tekijäkeskeistä torjuntatyötä,
torjuntakohteiden määrittely- ja valintaprosessin
kehittämistä sekä poliisin, tullin, rajavartiolaitoksen
ja syyttäjän yhteistoiminnan lisäämistä.
Tekijäkeskeisyydessä oleellista on rikoksesta
epäillyn koko rikollisen toiminnan paljastaminen riittävän
vaikuttavuuden aikaansaamiseksi ja kaikkien lainsäädännön mahdollistamien
torjuntakeinojen tehokas käyttäminen. Parhaillaan
selvitetään, missä määrin aiemmin
mainittua reaaliaikaisen kuvan muodostamista rikollisuudesta ja
torjuntakohteiden valintaa voidaan parantaa muodostamalla yhteisiä rikostiedustelu-
ja analyysiyksiköitä. Tavoitteena on myös
PTR-viranomaisten yhteistyön lisääminen
tarkkailussa, teknisessä ja rajan yli jatkuvassa tarkkailussa,
valvotussa läpilaskussa sekä epäkonventionaalisiin
tutkintamenetelmiin liittyvässä tiedonhankinnassa
erikseen sovittavalla tavalla.
Vakavan rikollisuuden torjunnan tehostamiseksi on kehitteillä myös
toiminnallisten linjausten laatiminen yhteistyölle lähialueiden
kanssa. Sisäasiainministeriö on viime vuosina
ollut aktiivinen luodessaan asianmukaiset puitteet yhteistyölle.
Kahdenkeskisiä rikostorjuntasopimuksia on tehty useimpien
lähialueiden valtioiden kanssa. Myös pohjoismaiden
osalta on päivitetty poliisien yhteistoimintaa koskevaa
yhteistä sopimusta.
Hallitusohjelmassa on myös nostettu esille työministeriön
kolmikantahanke harmaan talouden estämiseksi yritysten
tasavertaisen kilpailuasetelman turvaamiseksi ja talousrikollisuuden torjumiseksi.
Voimassa olevan talousrikostorjuntaohjelman määräaika
päättyy vuoden 2005 lopussa. Parhaillaan pohditaan,
kuinka työministeriön kolmikantahanke ja nykyinen
talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaohjelma sovitetaan
yhteen päällekkäisyyksien estämiseksi
ja mahdollisimman suuren torjuntavaikutuksen aikaansaamiseksi.
4. Sisäisen turvallisuuden ohjelma
Pääministeri Matti Vanhasen hallituksen ohjelma
edellyttää, että kansalaisten turvallisuuden lisäämiseksi
sekä erityisesti huumausaine-, väkivalta- ja uusintarikollisuuden
vähentämiseksi laaditaan kattava sisäistä turvallisuutta
käsittelevä ohjelma. Sisäasiainministeriö asetti 2.10.2003
hankkeen (SM 039:00/2003) tämän hallituksen
strategia-asiakirjaan sisältyvän poikkihallinnollisen
ohjelman laatimiseksi.
Ohjelmassa tullaan linjaamaan sisäisen turvallisuuden
keskeiset tulevaisuuden kehitysennusteet, tavoitteet, toimenpiteet
ja tarvittavat resurssit. Valmistelussa korostuu sosiaalinen turvallisuus
ja sen merkityksen arviointi. Ohjelman valmistelu sovitetaan yhteen
turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon kanssa. Valmistelussa
otetaan huomioon myös valtioneuvoston päätös
yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista, kuntien
rooli ja edustus sekä muut sisäisen turvallisuuden
kannalta keskeiset olemassa, tekeillä tai suunnitteilla
olevat ohjelmat. Näitä ovat esimerkiksi alkoholiohjelma,
huumausainepoliittinen toimenpideohjelma, talousrikostorjuntaohjelma,
kansallisen rikoksentorjuntaohjelman seurantaraportti ja väkivallan
vähentämisen ohjelma. Myös hallinnonalakohtaiset
ohjelmat huomioidaan keskeisiltä osin. Muutoinkin ohjelman
laadinnassa hyödynnetään tarvittava asiantuntijaedustus.
Ohjelman valmistelussa on mukana kahdeksan ministeriötä.
Valmisteluhanke koostuu johtoryhmästä, ohjausryhmästä,
sihteeristöstä ja valmisteluryhmistä.
Valmisteluryhmät työstävät strategisia
linjauksia ja toimenpide-ehdotuksia, joita hankkeen sihteeristö ja
ohjausryhmä koordinoi ja sovittaa yhteen ohjelmakokonaisuutta
silmällä pitäen ja valmisteluryhmiä edelleen
ohjeistaen.
Ohjelma valmistuu 31.3.2004 mennessä, ja se tuodaan
valtioneuvoston käsittelyyn toukokuussa. Ohjelma tulee
sisältämään noin 4—5
keskeistä tavoitetta sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseksi.
Tavoitteille laaditaan arviointimenetelmät, joiden avulla
niiden saavuttamista voidaan mitata säännöllisesti.
Toimenpiteet, joilla tavoitteita toteutetaan, ja toimenpiteiden
aikataulu ja vastuun jako määritellään
myös. Valmis ohjelma sisältää lisäksi
raportointijärjestelmän ja toimintaympäristön
muutoksen kuvauksen.
Toistaiseksi hanke on edennyt aikataulun mukaisesti. Johtoryhmä käsitteli
hankkeen väliraportin 17.12.2003. Käsittelyssä määriteltiin alustavasti
keskeiset tulevaisuuden uhat, tavoitteet sisäisen turvallisuuden
edistämiseksi ja strategiset linjaukset toimenpide-ehdotusten
toteuttamisen tueksi. Tulevaisuuden uhiksi määriteltiin
seuraavat riskitekijät: 1) arkielämän
turvallisuuden heikentyminen, 2) syrjäytymisen ja köyhyyden
lisääntyminen, 3) onnettomuuksien lisääntyminen,
4) rajavalvonnan ylläpito muuttuvassa toimintaympäristössä,
5) tietoyhteiskunnan haavoittuvuus ja 6) ulkomailta johdettu, kova
rikolliskulttuuri. Seuraavassa esitetään sisäiselle
turvallisuudelle ohjelmassa alustavasti asetetut tavoitteet:
Rikollisuuden ja sen aiheuttamien haittojen väheneminen,
rikosten selvitystason nousu ja sen varmistaminen, että kansalaisten
luottamus viranomaisten kykyyn ylläpitää arjen
turvallisuutta säilyy. Tämän tavoitteen
toteuttamiseksi väliraportissa on painotettu muun muassa
keinoja kehittää viranomaisyhteistyötä,
varhaista puuttumista, rikoskierteen katkaisua sekä huumausaine-,
väkivalta-, talous-, omaisuus- ja tietotekniikkarikosten
määrän vähentämistä ja
selvittämistä. Toimenpiteissä painottuu
sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisy, mikä on
ohjelman yksi keskeinen lähtökohta. Tehokas syrjäytymisen ehkäisy
tukee poliisin perustehtävää, mutta se
on pääosin muiden viranomaisten vastuulla. Poliisin
ja muiden viranomaisten yhteisenä tehtävänä on
huolehtia siitä, että rikoskierteen vähentämiseksi
on tarjolla riittävästi sosiaalisia tukitoimia.
Kaikkien viranomaisten vastuulla on myös erityisesti nuoriin
suuntautuva ehkäisevä työ. Keinot vähentää ammattimaista
tai järjestäytynyttä rikollisuutta ovat
kuitenkin lähtökohtaisesti erilaiset: säädöksiin,
kiinnijoutumisriskin lisäämiseen ja kontrolliin
perustuvia. Keskeistä on myös ulkomaalaisten rikoksen
tekijöiden saattaminen rikosvastuuseen heidän
omissa kotimaissaan muun muassa verkostoitumisen estämiseksi
suomalaisten rikoksen tekijöiden kanssa.
Rikosvastuun ja -seuraamusten tehokas ja tarkoituksenmukainen
toteuttaminen. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi
väliraportissa painottuu vankeinhoidon lainsäädännön
ja organisaation meneillään oleva uudistaminen,
nuorten rikoksentekijöiden seuraamusjärjestelmän
kehittäminen, rikoksen tehneiden päihteiden ongelmakäyttäjien
hoidon järjestäminen, sakkovankien määrän
vähentäminen ja uhrin aseman parantaminen.
Onnettomuuksien väheneminen ja ennalta estävän
työn tehostaminen. Tämän tavoitteen
toteuttamiseksi väliraportissa on haluttu korostaa keinoja
vähentää koti- ja vapaa-ajan tapaturmia, kehittää onnettomuuksien
tilastojärjestelmiä, tehdä tie- ja yksityistä vesiliikennettä turvallisemmaksi,
turvata maahanmuuttajien, ulkomaalaisten, vammaisryhmien ja yksinasuvien
vanhusten elinoloja sekä laatia yksin työskentelylle turvallisemmat
puitteet.
Rajaturvallisuuden ja tullivalvonnan ylläpitäminen;
maahanmuuttovirtojen hallinta. Tavoitteen toteuttamiseksi väliraportissa
korostuvat muun muassa kansainvälisen yhteistyön
kehittäminen, laittoman maahantulon torjunta ja rajat ylittävän
rikollisuuden paljastumisriski sisämaassa, sujuva lupahallinto,
lupamenettelyjen väärinkäytön
ja maahanmuuttosäännösten kiertämisen
paljastaminen, nopeutetut turvapaikkakäsittelyt sekä hyvä valmius
hallita vaativat ja erityistilanteet raja- ja merialueilla.
Keskeinen elementti koko ohjelmaa ajatellen on viranomaisyhteistyön
sekä toiminnan organisoinnin tehostaminen. Tämä tavoite
on sisäänrakennettu kaikkiin tavoitteisiin ja
niiden toteuttamiseen, mikä edellyttää toimenpidesuositusten hyvin
konkreettista muotoilua ja vastuun jakoa. Yksi valmisteluryhmä keskittyy
kokoavasti tehostetun viranomaisyhteistyön kehittämisen haasteisiin.
Edellä kuvatun valmistelun pohjalta sisäasiainministeriö ja
oikeusministeriö liittivät toimenpiteiden resurssivaikutukset
jo vuosien 2005—2008 kehysesitykseen. Hallituksen ohjelmassa
päätetyn mukaisesti sisäisen turvallisuuden
ohjelman toteuttamisessa tarvittavat resurssit tullaan esittämään
kokonaisuudessaan vuosien 2006—2009 kehysesityksessä.
Valmistelun seuraavassa vaiheessa täsmennetään
tavoiteltu tulostaso sekä arvioinnissa käytettävät
mittarit. Nykytilan ja tulevaisuuden uhkien kuvausta, strategioita
ja tavoitteita sekä valmisteilla olevia toimenpide-ehdotuksia
tarkistetaan, syvennetään ja saatetaan yhteismitallisiksi.
Resurssitarpeen näkökulmasta tarkistetaan, mitkä toimenpiteet
jo sisältyvät olemassa oleviin resursseihin ja
miten lisäresurssitarvetta voidaan korvata tai vähentää kehittämällä viranomaisyhteistyötä.
Tarkoituksena on, että ohjelma päivitetään säännöllisin
väliajoin sen valmistuttua. Samoin kuin turvallisuus- ja
puolustuspoliittisesta ohjelmasta myös tästä tullaan
tiedottamaan aktiivisesti. Se pyritään pitämään
helposti saatavilla. Kansalaiset ja päättäjät
voivat paitsi seurata myös kommentoida ohjelman toteutumista
ja kehittymistä. Tämä tehostaa ohjelman
päivittymistä ja mahdollistaa laaja-alaisen ja
varhaisen reagoinnin tulevaisuuden erityisiin ongelma-alueisiin
ja uhkatekijöihin.
5. Kihlakuntahallinnon nykytila
Tehostettaessa poliisin toimintaa resurssien ja toimintojen
sujuvuuden lisäksi tulee tarkastella myös itse
organisaation toimivuutta. Sisäasianministeriön
poliisiosasto asetti 17.9.2003 työryhmän, jonka
tehtävänä on selvittää,
miten paikallishallintouudistus on toteutunut poliisin toiminnan,
palvelukyvyn, talouden ja tehokkuuden näkökulmasta,
sekä tehdä ehdotukset tarvittavista muutoksista
paikallishallinnon organisaatioon, ohjaussuhteisiin ja
kihlakuntarakenteeseen. Työryhmän määräaika
arvioinnin tekemiselle on 30.9.2004.
Hallitus antoi vuoden 2000 marraskuussa eduskunnalle selonteon
Aluehallinto 2000 -uudistuksen toteutumisesta (VNS 3/2000
vp). Selontekoa käsitellessään
eduskunta hyväksyi lausuman, jonka mukaan eduskunta edellyttää hallituksen
huolehtivan siitä, että eduskunnalle annetaan
vuoden 2005 loppuun mennessä kokonaisvaltainen selonteko
maamme keskus-, alue- ja paikallishallinnon toimivuudesta ja kehittämistarpeista.
Eduskunta oli lisäksi kihlakuntauudistuksen toteuttamista
koskevaa selontekoa (VNS 1/1999 vp)
käsitellessään liittänyt siihen lausuman,
jonka mukaan selonteossa tulisi ottaa huomioon muun ohella muun
muassa eri toimialojen palvelujen riittävän ja
tasapuolisen saatavuuden turvaaminen maan eri osissa, toimenpiteet
eri toimialojen resurssitarpeiden johdosta, kihlakuntajaon säilyttäminen
paikallisen luonteensa mukaisesti ja läheisyysperiaatetta
noudattaen riittävän tiheänä,
toimenpiteet viranomaisten yhteispalvelun syventämiseksi
ja laajentamiseksi ja toimenpiteet yhteisen määrärahan
käytön käyttöalan laajentamiseksi
ja yhteiseen määrärahaan liittyvän
ohjauksen yhteensovittamiseksi osastojen omien määrärahojen
ja niihin liittyvän ohjauksen kanssa.
Työryhmä tulee selvityksessään
tarkastelemaan paikallishallintouudistuksen toteutumista myös
eduskunnan lausumaan sisällytettyjen näkökulmien
valossa. Poliisitoimen osalta tämä tarkoittaa
sitä, että paikallishallintouudistuksen vaikutuksia
poliisin toimintaan, palvelukykyyn, talouteen ja tehokkuuteen arvioitaessa
työryhmä tulee kiinnittämään
erityistä huomiota eduskunnan esittämien näkökulmien
toteutumiseen ja esittämään näkemyksensä mainittujen
asiaryhmien kehittymisen ja paikallishallintouudistuksen välisestä yhteydestä.
Sisäasiainministeriö on asettanut oman työryhmän
valmistelemaan keskus-, alue- ja paikallishallintoa koskevaan selontekoon
kihlakuntahallintoa koskeva osuus. Edellä mainitut työryhmät
toimivat yhteistyössä selonteon valmistelussa.
Koska kihlakuntahallinnon nykytilaa koskeva arvio ja mahdolliset
kehittämislinjaukset ovat edellä mainitulla tavalla
valmisteltavina, työskentelyn tässä vaiheessa
on ennenaikaista ennakoida työryhmän mahdollisia
johtopäätöksiä. Yleisellä tasolla
voidaan kuitenkin todeta, että Suomessa on huomattavasti
enemmän poliisipiirejä muihin Pohjoismaihin verrattuna.
Poliisitoiminnan tehokkaan hoitamisen kannalta kihlakuntien tulisi
olla toimivia kokonaisuuksia, jotka kykenevät lähes
itsenäisesti hoitamaan oman alueensa yleistä järjestystä ja
rikostorjuntaa. Tehokkaasti toimiva kihlakuntajärjestelmä kykenee
vastaamaan tarkoituksenmukaisesti toimintaympäristöön
ja sen tilapäisiin tilannemuutoksiin. Toinen yleinen kehittämistä ja
selkiyttämistä vaativa asia on poliisin nykyinen
ohjausjärjestelmä, siltä osin kuin se
on sivuttaisohjausta sisältävä. Tavoitteena
voisi olla nykyisestä hallinnon ulkopuolisesta sivuttaisohjauksesta
irtaantuminen sekä laaja-alaisen ja avoimen verkostoyhteistyön
kehittäminen.
6. Toimintaympäristön muutosten ja poliisitoiminnan
haasteiden edellyttämät taloudelliset resurssit
Uudessa hallituksen ohjelmassa rikostorjunta ja -tutkinta määrittyvät
keskeisimmiksi poliisitoiminnan kehittämiskohteiksi. Hallituksen
ohjelmassa todetaan myös, että poliisin palvelukyvystä ja
toimintaedellytyksistä tulee huolehtia niin, että kansalaisten
luottamus poliisin kykyyn suoriutua sille kuuluvista tehtävistä säilyy korkealla
tasolla. Lisäksi siinä on kirjaukset muun muassa
siitä, että poliisipalvelujen saatavuutta kaikkialla
Suomessa parannetaan Kosken työryhmän esityksen
pohjalta, että poliisien koulutusmääriä nostetaan
poliisien laajan eläkkeelle siirtymisen takia ja että poliisille
turvataan kaiken kaikkiaan ammattitaitoinen henkilöstö.
Käytännössä nämä velvoitteet
ja varsinkin sisäisen turvallisuuden ohjelman tavoitteiden
toteuttaminen edellyttävät, että poliisilla
on riittävät resurssit. Jo nykyisellään
poliisien määrä on muihin Pohjoismaihin
verrattuna alhaisempi asukkaiden määrään
suhteutettuna. Lisäksi poliisien palvelujen saatavuuden
tasapuoliseksi varmistamiseksi on tärkeää,
että kiireellisiä toimenpiteitä vaativissa
hälytystehtävissä poliisi on paikalla
mahdollisimman nopeasti. Tämä edellyttää,
että poliisien saatavuus turvataan myös harvaan
asutuilla seuduilla. Riittävien henkilöresurssien
lisäksi poliisin kaluston tulee olla tarkoituksenmukaisessa
kunnossa, mikä varsinkin nopean teknisen kehityksen johdosta edellyttää toisinaan
mittavia investointeja. Esimerkkinä tällaisesta
on parhaillaan toteutettava yhteisen tietoverkoston rakentaminen
viranomaisten käyttöön, ns. VIRVE-hanke.
Vuoden 2004 osalta poliisi on sisäasiainministeriön
linjausten mukaisesti suunnannut taloudelliset voimavaransa poliisimiesten
määrän ylläpitämiseen
ja toisaalta sellaisten investointien ja kalustohankintojen
toteuttamiseen, jotka tukevat poliisille asetettujen toiminnallisten
tavoitteiden saavuttamista. Poliisin talouden osalta vuonna 2004
pystytään täyttämään
sovitut velvoitteet käytettävissä olevalla
rahoituksella, mutta poliisin siirtyvä rahoitus tulee laskemaan tuntuvasti
vuoteen 2005 siirryttäessä. Tämä lisää haasteita
tulevien vuosien rahoitukselle.
Viimeaikaiset esimerkit ovat osoittaneet, että kohtuullisella
lisärahoituksella tuloksellisuutta voidaan parantaa huomattavasti.
Talousrikostorjunnan kärsittyä työn kuormittavuudesta
johtuen tutkijavajeesta ministeriön nykyisen
johdon ponnistelut tilanteen korjaamiseksi lisämäärärahalla
ovat jo nyt tuottaneet tuloksia.
II Selvityksen täydentäminen
Sisäasiainministeriö on täydentänyt
selvitystä 4.6.2004 valiokunnalle toimitetulla tiivistelmällä sisäisen
turvallisuuden ohjelmasta (versio 02, 1.6.2004).