Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunnan puhemies on 8 päivänä lokakuuta 2009 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän Euroopan unionin ja Amerikan yhdysvaltojen välisestä sopimuksesta (rahaliikenteen sanomavälitystietojen luovuttaminen Yhdysvaltojen valtiovarainministeriölle terrorismin ja sen rahoittamisen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi — SWIFT) (U 63/2009 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että hallintovaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
neuvotteleva virkamies Leena Rantalankila, oikeusministeriö
Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut
Sopimuksen tarkoituksena on varmistaa, noudattaen yksityisyyttä ja henkilötietojen suojaa koskevia periaatteita, että nimetyt maksuliikenteen sanomanvälityspalvelujen tarjoajat asettavat pyynnöstä hallussaan olevat maksuliikenteen sanomanvälitystiedot Yhdysvaltain valtiovarainministeriön saataville terrorismin tai sen rahoituksen ehkäisyä, tutkintaa, selvittämistä ja/tai niistä syyttämistä varten. Tietojen siirrot on tehtävä sopimuksessa määriteltyjä ehtoja noudattaen.
Tietojen perusteella saadut johtolangat asetetaan Euroopan unionin jäsenvaltioiden toimivaltaisten viranomaisten sekä Europolin ja Eurojustin saataville edellä mainittuja tarkoituksia varten.
Sopimus olisi voimassa vain 12 kuukautta, ja se neuvoteltaisiin uudelleen Lissabonin sopimuksen tultua voimaan. Tällöin päätöksentekoon osallistuisi myös Euroopan parlamentti.
Valtioneuvosto on katsonut, että huomioiden SWIFTin (vuonna 1973 perustettu maailmanlaajuinen pankkien välinen tiedonsiirtoverkko, joka helpottaa kansainvälisten tilisiirtojen suorittamista) suunnitelmat toimintaperiaatteidensa muuttamiseksi sekä komission perusteluista ilmenevät USA:n valtiovarainministeriön terrorismin rahoituksen jäljittämisohjelman kautta saatujen tietojen käytöstä saadut kokemukset, valtioneuvosto ei vastusta oikeudellisten edellytysten luomista TFTP-ohjelman soveltamisen jatkamiselle myös EU:sta peräisin oleviin tietoihin, mikäli asiassa löytyy neuvostossa päätöksenteon edellyttämä yksimielisyys. Edellytyksenä ohjelman jatkamiselle on kuitenkin, että nyt neuvoteltavalla järjestelyllä varmistetaan EU:n tietosuojaperiaatteiden soveltaminen kaikkiin sopimuksen perusteella EU:sta Yhdysvaltoihin siirrettäviin rahaliikenteen sanomanvälitystietoihin.
Neuvoston heinäkuussa hyväksymiin neuvotteluohjeisiin tehtiin Suomen ja Itävallan yhteisestä aloitteesta lukuisia tarkennuksia, joiden tavoitteena on varmistaa valtioneuvoston kannan mukaisesti oikeusvarmuus, oikeussuojatoimet ja henkilötietojen riittävä ja asianmukainen suoja. Valtioneuvosto katsoo, että puheenjohtajan jakama sopimusluonnos ei kaikilta osin täytä neuvotteluohjeissa asetettuja edellytyksiä. Keskeiset ongelmat liittyvät tietopyyntöjen rajaamiseen, tietojen siirtämiseen kolmansille osapuolille sekä EU-kansalaisten oikeussuojakeinoihin Yhdysvalloissa.
Suomi ja Itävalta ovat tehneet puheenjohtajalle kirjalliset ehdotukset, joiden tavoitteena on esittää, millä tavoin luonnosta tulisi neuvottelujen aikana pyrkiä kehittämään niin, että neuvotteluohjeissa ja Suomen kannassa asetetut edellytykset täyttyisivät.
Hallintovaliokunta katsoo, että sopimuksessa tulee edellyttää tietopyyntöjen tarkkaa rajaamista sekä määrätä tietojen siirtojen ja henkilötietojen käsittelyn tarkoituksesta sekä siitä, mitä tietoja palveluntarjoajien tulee luovuttaa. Arkaluonteisia henkilötietoja ei pidä luovuttaa. Tietojen käyttö on rajattava vain terrorismin ja sen rahoituksen ehkäisemiseen ja torjumiseen. Tietoja ei saa käyttää muuhun tarkoitukseen.
Valiokunta korostaa tietosuojaa koskevien suoja- ja valvontatoimien sekä tietojen riittävän suojauksen tarvetta. Suoja- ja valvontatoimista on määrättävä oikeudellisesti velvoittavalla tavalla. Neuvottelujen yhteydessä on myös arvioitava huolella se, minkä viranomaisen tehtäväksi Yhdysvaltojen pyyntöjen vastaanottaminen ja tarkistaminen annetaan.
Valiokunta katsoo, että sopimisluonnokseen sisältyvien suojatoimien kohdalla on määriteltävä selkeästi, että mikäli Yhdysvaltain valtiovarainministeriö siirtää tietoja edelleen muille viranomaisille USA:ssa tai kolmansissa maissa, tulee myös tietojen vastaanottajan noudattaa sopimuksessa määriteltyjä suojatoimia.
Sopimusluonnokseen sisältyvät määräykset oikeussuojatoimista vaikuttavat puutteellisilta. Keskeinen ongelma on se, että EU-kansalaisilla ei ole mahdollisuutta saada asiaansa käsiteltyä tuomioistuimessa tai itsenäisessä viranomaisessa USA:n liittovaltion yksityisyyden suojaa koskevan lain (Privacy Act) nojalla. Olisikin pyrittävä pääsemään vuoden 2006 PNR-sopimuksen kohdalla sovellettua vaihtoehtoa vastaavaan menettelyyn, jolla USA:n Privacy Actin mukainen hallinnollinen suoja laajennettaisiin koskemaan nyt neuvoteltavan sopimuksen kattamia henkilöitä näiden kansallisuudesta tai asuinmaasta riippumatta.
Lausuntonaan hallintovaliokunta ilmoittaa,
että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan edellä esitetyin painotuksin.
Helsingissä 16 päivänä lokakuuta 2009
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Tuula Sivonen