Perustelut
Yleistä
Valiokunta on tässä lausunnossaan tarkastellut vain
laajan toimialansa keskeisimpiä valtion talousarvioesitykseen
liittyviä kysymyksiä. Erityisesti valiokunta kantaa
huolta kuntataloudesta, poliisin rahoituksesta ja valtion tehtävien
asianmukaisen hoitamisen edellyttämistä palkkausmäärärahoista.
Tärkeänä yksityiskohtana valiokunta nostaa
esiin turvapaikkaprosessin kokonaiskustannusten korkean tason, elleivät
Helsingin hallinto-oikeuden toimintaedellytykset tule paremmin turvatuiksi.
Maamme julkinen talous on kaikkiaan suurten haasteiden edessä johtuen erityisesti
kansainvälisistä tekijöistä.
Tällä seikalla on oma vaikutuksensa myös
mahdollisuuksiin rahoittaa julkisyhteisöjen tehtäviin
ja toimintaan liittyviä menoja. Yleisesti voidaan todeta,
että tässä tilanteessa on tärkeää noudattaa tiukkaa
menokuria.
Kuntatalous
Yleisesti tarkastellen kuntatalouden tila on ollut suhteellisen
hyvä vuonna 2010 ja säilyy sellaisena myös
kuluvana vuonna. Verotilitysten kertymä on vuonna 2011
ollut tähän saakka ennakoitua parempi. Yleinen
talouskehitys heijastuu luonnollisesti kuntatalouteen ja koko julkiseen talouteen.
Kuntatalouteen kohdistuu lisäksi myös tulevaisuudessa
etenkin väestön ikääntymisestä johtuvia
voimakkaita menopaineita. Olennaisin kuntatalouden tasapainoon vaikuttava
tekijä on toimintamenojen kasvu. Mikäli toimintamenojen
kasvu kyetään pitämään
pidemmällä aikavälillä alle
neljän prosentin tason, kohtuullinen tasapaino on mahdollista
säilyttää myös lähivuosina.
Kuntatalouden rahoitustilannetta kuvaavan vuosikatteen arvioidaan
riittävän kattamaan poistot vuonna 2012. Kuntien
velkaantuminen on jatkunut, mutta se ei ole vielä kansainvälisesti
poikkeuksellisen korkealla tasolla. Lainarahoituksella on voitu
rakentaa palveluvarustusta ja investointien tason arvioidaan pysyvän
myös ensi vuonna suhteellisen korkealla yli neljän miljardin
euron vuositasolla. Kunnallisveroaste on noussut viime vuosina merkittävästi,
mikä vaikeuttaa talouden tasapainottamista veroprosenttia
korottamalla, vaikka paine kunnallisveroprosentin korotuksiin on
edelleen olemassa.
Kuntatalouden näkymät vaihtelevat kunnittain.
Valtionosuuksiin vaikuttavat esimerkiksi kunnan väestörakenne
ja etäisyydet. Verotuloihin vaikuttavat puolestaan muun
muassa elinkeinorakenne ja työllisyyskehitys. Kuntatalouden eriytyminen
jatkuu. Herkkiä toimintaympäristön muutoksille
ovat pienet kunnat ja toisaalta yhteisöveron tuotosta merkittävästi
riippuvaiset kunnat.
Verotulojen ja valtionosuuksien arvioidaan kasvavan lähivuosina
keskimäärin 3,4 prosenttia vuosittain. Peruspalvelubudjettitarkastelun piiriin
kuuluvia valtionapuja lisätään vuodelle 2012
yhteensä 368 miljoonaa euroa. Kuntien valtionavut ovat
ensi vuonna yhteensä 10,463 miljardia. Valtionosuuksia
kasvattavat muun muassa indeksikorotukset, lakisääteinen
kustannustenjaon tarkistus sekä verotulojen menetysten
kompensaatiot. Toisaalta valtionosuuksia pienentävät
valtiontalouden tasapainottamiseksi tehtävä tilapäinen
peruspalvelujen valtionosuuksien 631 miljoonan euron leikkaus sekä yksittäiset
säästöt.
Yhteisöveron tuoton vahvaa kehitystä on ylläpitänyt
se, että kuntien osuutta veron tuotosta on nostettu määräaikaisesti
vuosille 2009—2011 10 prosenttiyksiköllä.
Valiokunta toteaa myönteisenä sen, että korotettua
jako-osuutta jatketaan myös vuosina 2012 ja 2013. Tämä 5
prosenttiyksikön korotus merkitsee noin 260 miljoonan euron
lisäystä kuntien verotulokertymään.
Kiinteistövero poistetaan kuntien verotuloihin perustuvasta
valtionosuuksien tasausjärjestelmästä ensi
vuoden alusta. Tasauksen muutosta vastaava summa vähennetään
kustannusneutraalisti peruspalvelujen valtionosuuksista. Valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että tasauksen
muutoksen vaikutus vaihtelee kuntakohtaisesti varsin suuresti. Suurin
lisäys on 640 euroa asukasta kohti ja suurin menetys 114
euroa asukasta kohti.
Kuntatalous on osa julkista taloutta, ja kunnat ovat valtion
ohella keskeinen toimija julkisen talouden tasapainottamisessa.
Nykyisissä talouden näkymissä valiokunta
pitää tärkeänä kuntien
ja kuntayhtymien omaa tiukkaa menokuria sekä hyvien käytänteiden
kehittämistä ja innovatiivisuutta toiminnan tuloksellisuuden
parantamisessa. Samalla valiokunta pitää tärkeänä,
että valtio-kuntasuhteen kehittymistä seurataan.
Valiokunta tähdentää, että tässä taloudellisessa
tilanteessa tulee suhtautua erittäin pidättyvästi
kunnille annettaviin uusiin tehtäviin. Mikäli kunnille
annetaan poikkeuksellisesti uusia tehtäviä tai
laajennetaan nykyisiä, valtion tulee osallistua hallitusohjelman
mukaisesti niiden rahoitukseen yli puolella todellisista kustannuksista.
Hallitusohjelmaan sisältyvällä kuntauudistuksella
pyritään tarttumaan edellä todettuihin haasteisiin.
Osana kuntauudistusta uudistetaan myös valtionosuusjärjestelmä sekä toteutetaan kuntalain
kokonaisuudistus. Hallituksen käynnistämä kuntauudistus
tulee toteuttaa, jotta kunnat pystyvät sen avulla varmistamaan
kansalaisille peruspalveluohjelman mukaiset palvelut.
Sisäinen turvallisuus
Poliisi.
Valtion talousarvioesityksessä poliisin toimintamenomomentille
esitetään vuodelle 2012 yhteensä 699,9
miljoonaa euroa. Määräraha on noin 3
miljoonaa euroa suurempi kuin kuluvalle vuodelle osoitettu rahoitus.
Lisäys muodostuu keskeisesti talousrikollisuuden ja harmaan
talouden torjuntaan osoitettavasta 5,6 miljoonan euron lisäyksestä ja
valmistuvien poliisien työllistämiseen
kohdennettavasta 5 miljoonan euron lisämäärärahasta.
Hallitusohjelman mukaisten säästöjen
toteuttaminen puolestaan merkitsee poliisin osalta ensi vuodelle
yhteensä 7,2 miljoonan euron määrärahaleikkauksia.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella valtion vuoden 2012
talousarvioesitykseen sisältyvä määrärahataso
edellyttää kustannustason noususta sekä toimitilojen
vuokriin ja palvelujen ostoon liittyvistä kasvupaineista
johtuen poliisin toimintaan vaikuttavia säästöjä.
Henkilöstökustannusten osuus on noin 80 prosenttia
poliisin toimintamenoista, minkä vuoksi määrärahatilanne
heijastuu väistämättä myös
henkilöstömääriin. Kuluvan
vuoden lopulla poliisien määrän arvioidaan
jäävän hieman alle 7 700 poliisimieheen.
Työttömänä on ollut lokakuussa
2011 44 poliisimiestä, ja määrän
arvioidaan nousevan vuoden loppuun mennessä noin 100 henkilöön.
Budjettiriihessä talousarvioesitykseen otettu 5 miljoonan
euron lisämääräraha helpottaa
tilannetta, mutta työttömien poliisien määrä tulee
joka tapauksessa nousemaan vuoden 2012 aikana, jolloin Poliisiammattikorkeakoulusta
valmistuu 360 uutta poliisia.
Poliisin henkilöstötarpeet heijastuvat paikallispoliisissa
sekä taajaan asuttujen alueiden lukumääräisesti
suureen poliisipalvelujen kysyntään että harvaan
asutuilla alueilla pitkistä etäisyyksistä johtuen
yleensäkin poliisin palvelujen saavutettavuuteen. Poliisin
näkyvyys on olennainen osa ennalta estävää turvallisuustyötä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että poliisipalvelujen saatavuus turvataan vähintään
nykyisellä tasolla koko maassa.
Keskusrikospoliisin osalta keskeisimmät haasteet koskevat
muun muassa edellytyksiä torjua vakavaa ja järjestäytynyttä rikollisuutta
mukaan lukien kansainvälisen rikollisuuden ja harmaan talouden
torjunta. Suojelupoliisin osalta valiokunta pitää tärkeänä terrorismin
torjuntakyvyn pitämistä vähintään
nykyisellä tasolla etenkin, kun terrorismin uhkaelementtejä on
siirtynyt viime vuosina yhä lähemmäs
Suomea. Tässä suhteessa 0,85 miljoonan euron hankerahoituksen,
jolla on voitu parantaa huomattavasti suojelupoliisin kykyä torjua
terrorismia sekä kotimaassa että Suomen suurlähetystöissä tapahtuvan
ennalta ehkäisevän yhdysmiestoiminnan kautta ulkomailla,
jatkuminen on tärkeää. Liikkuvan poliisin
osalta valiokunta kiinnittää huomiota erityisesti
kuljetusalan harmaan talouden torjuntaan maanteillä. Helsingin
poliisilaitoksella pääkaupungin poliisilaitoksena
on muun muassa suurista kansainvälisistä kokouksista
ja tapahtumista johtuen erityistehtäviä sekä lisäksi poliisin
valtakunnallisia tehtäviä, kuten esimerkiksi poliisin
valmiusyksikkö KARHUn tehtävät. Valiokunta
esittää, että Helsingin poliisilaitoksen
velvoitteet valtakunnallisten ja erityistehtävien hoitamisessa
otetaan tarkasteltavaksi poliisitoiminnan kokonaisvaltaisen voimavarasuunnitelman
laatimisen yhteydessä.
Lupahallinnon henkilöstö työskentelee
vuonna 2012 koko valtakunnan tasolla entisillä resursseilla,
vaikka työpaineet ovat lisääntyneet ja lisääntyvät
yhä edelleen lupa-asioiden määrän kasvaessa
jatkuvasti muun muassa uusien biometristen passien voimassaoloajan
lyhenemistä ja ampuma-aselain muutosten johdosta.
Myös poliisihallinnossa pyritään
kehittämään tuottavuutta muun muassa
panostamalla tietojärjestelmähankkeisiin. Käynnissä on
useita tuottavuushankkeita, kuten poliisin tietojärjestelmän
uudistamishanke VITJA, sähköisen asioinnin lisääminen,
toimitilojen kustannusten vähentämiseen tähtäävä hanke
sekä koko poliisitoiminnan kehittämishanke. Näiden
kehittämistoimien tulokset eivät kuitenkaan vaikuta
vielä vuonna 2012, eivätkä oleellisesti
myöskään vielä vuonna 2013.
Rikollisuustilanne on pysynyt vakaana vuosina 2010 ja 2011.
Rikoslakirikosten osalta arvioidaan selvitystason laskevan selvästi
vuonna 2012. Kiireellisissä hälytystehtävissä poliisin
tavoitteena on säilyttää keskimääräinen
toimintavalmiusaikansa vuoden 2011 tasolla.
Valiokunta tähdentää, että poliisin
tulee tarkastella perusteellisesti toimintojaan ja toimia käytettävissä olevin
keinoin tuottavuuden parantamiseksi. Hankintoja ja palveluostoja
on myös tässä taloustilanteessa arvioitava
kriittisesti.
Valiokunta on eri yhteyksissä pitänyt välttämättömänä poliisin
tehtäviin perustuvan pitkäjänteisen henkilöresurssit
ja rahoitustarpeet sisältävän poliittisesti
sitovan voimavarasuunnitelman laatimista (ks. esim HaVL
18/2009 vp). Poliisilain kokonaisuudistuksen
yhteydessä eduskunta on hallintovaliokunnan mietinnön mukaisesti
edellyttänyt hallituksen laativan ajantasaisen pitkän
aikavälin tehtävä-, resurssi- ja rahoitussuunnitelman,
johon myös sitoudutaan (HaVM 42/2010
vp — HE 224/2010 vp). Valiokunta
katsoo, että hallitusohjelman mukaisesti poliisien määrä on
syytä vakiinnuttaa vähintään
vuoden 2011 tasolle koko vaalikaudeksi. Voimavarasuunnitelman valmistelussa,
ja muutoinkin, tulee arvioida myös mahdollisuuksia siirtää poliisin
tehtäviä muille tahoille.
Poliisin määrärahatilanne on vuodesta
toiseen ja talousarvioon sisältyvistä lisäyksistä huolimatta
osoittautunut ongelmalliseksi. Budjetoinnin ja taloushallinnon
kehittämistä onkin välttämätöntä arvioida
uudelleen. Myös poliisin hallinnon rakenneuudistusten vaikutuksia
on tarpeen selvittää. Tarkoituksena on ollut varsinaiseen
poliisin kenttä- ja rikostutkintatyöhön osoittaa
mahdollisimman suuri osuus poliisimiehistä.
Edellä lausuttuun viitaten hallintovaliokunta
esittää, että poliisin toimintamenomomentille
(26.10.01) osoitetaan lisärahoituksena 5 miljoonaa euroa
poliisipalvelujen turvaamiseksi tasapuolisesti koko maassa ja että suojelupoliisille
osoitetaan hankerahoituksena 0,85 miljoonaa euroa terrorismin
torjuntaan.
Rajavartiolaitos.
Valiokunta toteaa tyydytyksellä, että Rajavartiolaitos
kykenee saadun selvityksen mukaan hoitamaan tehtävänsä asianmukaisesti
talousarvioesitykseen sisältyvällä rahoituksella.
Rajavartiolaitos onkin kohdentanut kehittämisstrategiansa
mukaisesti voimavaroja rajatarkastuksiin kasvavan rajaliikenteen
hallitsemiseksi sekä vanhenevan tekniikan uudistamiseksi
valvontakyvyn ja liikkuvuuden ylläpitämiseksi.
Voimavarat on irrotettu keventämällä hallintoa,
vähentämällä johtoportaita ja
rajavalvontaa painopistealueiden ulkopuolella.
Tulli.
Tulli kantaa valtiolle vuositasolla noin 10 miljardia euroa
erilaisia veroja. Lisäksi Tullilla on tärkeä tehtävä tullirikollisuuden
ja etenkin harmaan talouden torjunnassa. Vuosina 2009—2011
Tulli on joutunut tekemään 300 henkilötyövuoden
vähennykset sen johdosta, että Tullin toimintamenot,
erityisesti vuokramenot itärajalla ja tietohallintomenot,
ovat kasvaneet. Tullille vuoden 2005 jälkeen syntynyt
noin 4 miljoonan euron suuruinen vuotuinen rakenteellinen
alijäämä on jouduttu rahoittamaan erityisesti
henkilöstömenoista. Tästä huolimatta Tulli
arvioi kykenevänsä hoitamaan talousarvioesitykseen
sisältyvän 27 henkilötyövuoden
lisäsäästövelvoitteen hallitusti.
Hätäkeskuslaitos.
Hätäkeskuslaitoksessa on meneillään
merkittävä rakennemuutos, joka edellyttää myös
resurssien uudelleen kohdentamista. Valiokunta tähdentää,
että muutosprosessissa tulee huolehtia hätäkeskusten
henkilöstön koulutuksesta ja ammatillisesta osaamisesta sekä kansalaisten
hätäkeskuspalvelujen turvaamisesta. Valiokunta
tulee omalta osaltaan seuraamaan hätäkeskusuudistuksen
toteutumista kansalaisten turvallisuuden, alueellisen ja kielellisen
tasavertaisuuden sekä henkilöstön ammattitaidon
turvaamiseksi.
Turvapaikka-asiat
Turvapaikkamenettely on esimerkki viranomaisprosessista, jossa
eri toimijoiden vaikutus ulottuu palvelun laatuun ja kokonaistuottavuuteen. Vastaanottojärjestelmän
kustannukset kutakin hakijaa kohti ovat huomattavan suuret. Maahanmuuttoviraston
osalta talousarvioesitykseen sisältyy kehyksen ylittävänä määräaikaisena
lisäyksenä 2,7 miljoonaa euroa määräaikaisen henkilöstön
palkkaukseen. Tällä määrärahalla maahanmuuttoviraston
turvapaikkapäätöksenteko pystytään
pitämään 4 000 päätöksen
vuositasolla. Sen sijaan Helsingin hallinto-oikeus ei kykene käsittelemään
tehokkaasti turvapaikkapäätöksistä tehtäviä valituksia.
Tuomioistuimen rahoitusvaje on valiokunnan käsityksen mukaan kestämätön.
Hallintovaliokunta esittää, että Helsingin
hallinto-oikeudelle osoitetaan turvapaikka-asioiden käsittelyyn
lisärahoituksena 1 miljoona euroa (25.10.03).
Valtion henkilöstöpolitiikka
Yleinen tiukka taloustilanne heijastuu myös valtion
toiminta- ja henkilöstömäärärahoihin,
minkä vuoksi on tärkeää parantaa
valtionhallinnossa tuottavuutta muun muassa työtapojen
uudistamisella, sähköisillä prosesseilla
ja asiointipalveluilla.
Valiokunta on korostanut jo aiemmin aitoa hallinnon tuottavuuden
ja tehokkuuden parantamista. Uuteen vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmaan
onkin syytä asettaa olennaisesti suurempia odotuksia kuin
aiempaan valtion tuottavuusohjelmaan, joka kehittämistoimenpiteistä huolimatta
on jäänyt liiallisesti kaavamaiseksi henkilöstön
supistamishankkeeksi. Toimenpiteet julkisen hallinnon tietojärjestelmien
yhteentoimivuuden parantamiseksi ovat ensiarvoisen tärkeitä tuottavuushankkeita
(HaVM 34/2010 vp — HE
246/2010 vp).
Valiokunta ilmaisee tässä yhteydessä yleisen huolensa
valtion tehtävien asianmukaisen hoitamisen vaatiman henkilöstön
palkkaukseen osoitettavan määrärahan
riittävyydestä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että arvioidaan, onko ulkoistamisista ja muista uudelleen
järjestelyistä syntynyt todellisia kustannussäästöjä.