Perustelut
Komission Lissabon-tiedonantopaketti on laaja asiakirjakokonaisuus,
joka sisältää analyysin kauden 2005—2007
tuloksista kasvu-, kilpailukyky- ja työllisyystavoitteiden
toteutuksessa sekä komission ehdotukset siitä,
miten strategiaa tulisi viedä eteenpäin.
Jäsenvaltioiden tulevan kauden tärkein tehtävä on
toimeenpanna ne niiden vastuulla olevat uudistukset, joita ei vielä ole
toteutettu. Komissio esittää, että vuonna 2006
Eurooppa-neuvoston hyväksymät neljä painopistealuetta — osaaminen
ja innovaatiot, yritysympäristö, ihmisiin investointi
ja työmarkkinoiden uudistaminen sekä energia ja
ilmastonmuutos — säilytetään
myös kaudella 2008—2010.
Valiokunta pitää perusteltuna, että Lissabonin
strategian pääpaino vuosina 2008—2010
on jatkuvuudessa ja jo määriteltyjen kilpailukykyä ja
kasvua vahvistavien uudistusten toteuttamisessa. Siten voidaan keskittyä strategian
tehokkaaseen toimeenpanoon. Myönteistä on, että strategian
ulkoinen ulottuvuus ja globaalikytkennät näkyvät
strategiassa aikaisempaa vahvemmin. Suomen kansallisen toimenpideohjelman
toteutuksen osalta valiokunta viittaa lausunnossaan HaVL
48/2006 vp esittämiinsä kannanottoihin.
Valiokunta kannattaa strategian vaikuttavuuden vahvistamista.
Uuden kauden Lissabon-ohjelma on aikaisempaa rakenteellisesti selkeämpi,
minkä voidaan arvioida helpottavan seurantaa. On tärkeää,
että yhteisön Lissabon-ohjelmaan sisällytettävät
toimet perustuvat arviointeihin niiden vaikutuksista, vahvistavat
kilpailukykyä ja tuovat aidosti lisäarvoa kansallisen
tason toimiin.
Lissabonin strategian toteuttaminen ja alue- ja rakennepolitiikan
toimeenpano liittyvät olennaisesti yhteen. Koheesiopolitiikalla
ja EU:n rakennerahastojen rahoituksella vaikutetaan suoraan strategian
toteuttamiseen. Rakennerahastokaudelle 2007—2013 valmistelluissa
ohjelmissa seurataan Lissabonin strategian toteuttamista varsin
tarkkaan. Tavoitteena on, että yli 75 % hankkeista
toteuttaa Lissabonin strategiaa. Suomen ohjelmat tukevat vahvasti
Lissabonin tavoitteita. Arviolta 88 % rahoituksesta suuntautuu
Lissabonin strategian toteuttamiseen.
Tavoitteiden toteuttamista on tärkeä tukea
kehittämällä ja yksinkertaistamalla hallinnointia. Valiokunnan
näkemyksen mukaan toimenpiteiden seurantaa ja arviointia
on mahdollista tehostaa nykyisiä raportteja kehittämällä ilman,
että luodaan uusia raportointivelvollisuuksia.
Myös EU:n tulevan koheesiopolitiikan eli vuonna 2014
alkavan kauden valmistelu kytkeytyy kiinteästi Lissabonin
strategiaan. Valiokunta on neljännen koheesioraportin yhteydessä tarkastellut
koheesiopolitiikan tulevaisuutta vuoden 2013 jälkeen (HaVL
20/2007 vp). Valiokunta pitää perusteltuna
lähtökohtana, että myös tulevaisuudessa
koheesiopolitiikan painopiste on EU:n heikoimmin kehittyneillä alueilla.
EU:n koheesiota tukevan politiikan voidaan katsoa tuottavan myös
nettomaksajien kannalta lisäarvoa edistämällä yhteisön
vakautta, sisämarkkinoiden kehitystä sekä kasvu-,
työllisyys- ja kilpailukykytavoitteiden toteuttamista.
Samalla valiokunta pitää Lissabonin tavoitteiden
saavuttamiseksi välttämättömänä,
että kasvua, työllisyyttä ja kilpailukykyä edistäviä toimenpiteitä toteutetaan
määrätietoisesti ja koordinoidusti kaikilla
EU:n alueilla, siis myös konvergenssialueen ulkopuolella,
ja että toimenpiteiden toteutukselle on olemassa tehokkaat
välineet.
Laaja-alaisten tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan EU:n eri
politiikkalohkojen välineitä ja yhdensuuntaisia
toimenpiteitä. Valiokunta viittaa edellä mainittuun
lausuntoonsa (HaVL 20/2007 vp) ja yhtyy
valtioneuvoston näkemykseen, että koheesiopolitiikan
ja EU:n muiden politiikkojen kuten innovaatio-, maaseutu-, ympäristö-,
ilmasto- ja energiapolitiikkojen keskinäistä suhdetta
tulee arvioida perusteellisesti synergiaetujen lisäämiseksi.
Valiokunta pitää myönteisenä työperäisen maahanmuuton
huomioimista Lissabonin strategiassa. Tässä yhteydessä valiokunta
tähdentää myös sen merkitystä,
että jäsenvaltiolla säilyy mahdollisuus
huomioida lainsäädännössään omat
erityispiirteensä. Komission ehdottamissa Suomen maakohtaisissa
suosituksissa kehotetaan ottamaan huomioon taloudellisista syistä tapahtuvan
maahanmuuton tarjoamat mahdollisuudet. Suomessa on juuri uudistettu
maahanmuuttohallintoa ja maahanmuuttopoliittisen ohjelman toimeenpano
on käynnissä. Valiokunnan mielestä on
myös tärkeää, että työvoiman
maahanmuuton edistämisessä voidaan hyödyntää myös
Euroopan sosiaalirahaston ohjelmia.