Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Suuri valiokunta on 20 päivänä lokakuuta 2006 lähettänyt jatkokirjelmän 1. STM 09.10.2006 asiassa U 49/2005 vp hallintovaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
hallitussihteeri Heidi Manns-Haatanen, sosiaali- ja terveysministeriö
Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut
Valiokunta on aikaisemmin antanut asiasta lausunnon HaVL 1/2006 vp.
Euroopan unionin Daphne-ohjelma perustuu komission Daphne-aloitteeseen, jolla on vuodesta 1997 alkaen tuettu lasten, nuorten ja naisten suojeluun liittyviä toimenpiteitä. Lapsiin, nuoriin ja naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaa koskevan Daphne-ohjelman ensimmäisen vaiheen voimassaolo päättyi 31.12.2003. Ohjelman toteutuksesta saaduista positiivisista kokemuksista johtuen komissio päätti jatkaa ohjelmaa perustamalla Daphne II -ohjelman vuosille 2004—2008 (EUVL L 143).
Komissio antoi tiedonannon 6.4.2005 (KOM (2005) 122 lopullinen) perustaa erityisohjelma väkivallan torjuntaan sekä huumetorjuntaan ja -tiedotukseen vuosiksi 2007—2013 osana perusoikeuksien ja oikeusasioiden yleisohjelmaa. Jäsenmaat vastustivat ehdotusta, ja komissio antoi muutetun ehdotuksen (KOM(2006) 230 lopullinen), jossa ohjelmat on erotettu toisistaan. Ehdotus ei sisällä sisällöllisiä muutoksia. Ehdotettu Daphne III -ohjelma kumoaa Daphne II -ohjelman 1.12.2008 voimassaolopäätöksen. Daphne III -ohjelmaan on esitetty EU-rahoitusta 116,85 miljoonaa euroa.
Suomi vastaanottaa komission tiedonannon muutetusta ehdotuksesta, jossa erotetaan väkivallan torjuntaohjelma ja huumeohjelma toisistaan, muita muutoksia ohjelmaan ei ole tehty.
Suomi pitää tärkeänä ohjelmien erottamista ja erityisesti väkivallan torjunta-ohjelman perustamista tarpeellisena jatkona jo meneillään olevaan Daphne II -ohjelmaan. On tärkeätä, että Daphne III -ohjelmassa jatketaan Daphne ja Daphne II -ohjelmista saatujen tulosten levittämistä ja muokkaamista. Aina ei tarvitse kehittää uusia toimintatapoja vaan on hyvä arvioida ja syventää olemassa olevia hyviä käytäntöjä. Tulosten levittämiseen ja kansainvälisen toiminnan edistämiseen on ehdotettu monialaisten verkostojen perustamista, koulutusta ja opintokäyntejä sekä henkilöstövaihtoa. Näillä toiminnoilla tulosten levittäminen voi saada uutta syvyyttä ja vaikuttavuutta.
Suomi pitää hyvänä, että Daphne III -ohjelmassa väkivaltaa käsitellään myös kansanterveysongelmana. Väkivaltaa on sen luonteen ja seurausten vuoksi tarpeen tarkastella kansanterveyden näkökulmasta. Väkivalta on moniulotteinen ilmiö ja sitä on lähestyttävä kokonaisvaltaisesti.
Suomi pitää tärkeänä, että ohjelman tavoitteita täsmennetään siten, että naisiin, lapsiin ja nuoriin kohdistuvan väkivallan ehkäisy ja torjunta ilmenisi selkeämmin tavoitteena. Ohjelman tavoitteet vastaavat siten Daphne II -ohjelman tavoitteita.
Suomi tukee kaikkia niitä tavoitteita ja esitettyjä päätöksiä, joita ohjelmalle on asetettu.
Euroopan unionin Daphne-ohjelmalla tuetaan lapsiin, nuoriin ja naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaan liittyviä toimenpiteitä. Hallintovaliokunta pitää perusteltuna komission ehdotusta erottaa väkivallan torjuntaa koskeva ohjelma Daphne ja huumetorjuntaan ja -tiedottamiseen liittyvä ohjelma toisistaan. Ohjelmien tavoitteet ovat erilaiset, ja erillisinä kumpikin tärkeä ohjelma saa itsenäisen painoarvon. Nyt käsiteltävänä oleva Daphne III -ohjelma on laadittu vuosiksi 2007—2013, ja se voimaan tullessaan kumoaa nykyisen Daphne II -ohjelman.
Väkivallan torjuntaa koskevan ohjelman perustaminen on tarpeellinen ja hyödyllinen jatko aikaisemmille Daphne-ohjelmille. Ohjelmat ovat tuoneet lisäarvoa väkivallan torjuntaan kansallisesti ja laajentaneet tietoa väkivallan vastaisesta toiminnasta jäsenmaiden välillä. Ohjelmista saatuja kokemuksia on tarpeen arvioida ja pyrkiä hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti.
Valiokunta korostaa väkivallan torjunnassa monialaista ja kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Keskeisin ohjelman kohderyhmä ovat väkivallan uhrit ja väkivallan uhkaa kokevat. Valiokunta pitää myönteisenä, että ohjelman kohderyhmiin kuuluvat myös sellaiset ryhmät, jotka esimerkiksi työssään ovat suoraan tai välillisesti tekemisissä väkivallan kanssa. Ohjelma tähdentää myös väkivallan tekijöiden hoito-ohjelmien merkitystä.
Väkivaltarikollisuuden vähentäminen ja ennaltaehkäisy on tärkeä painopistealue myös kansallisesti. Ajankohtaisia teemoja ovat muun muassa lapsi- ja perheväkivallan torjunta sekä ihmiskaupan vastainen toiminta. EU:n Daphne-ohjelmaa tulee valiokunnan mielestä pyrkiä hyödyntämään tehokkaasti väkivallan torjuntaa koskevien kansallisten toimenpideohjelmien toteuttamisessa.
Lausuntonaan hallintovaliokunta ilmoittaa,
että valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan.
Helsingissä 28 päivänä marraskuuta 2006
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Minna-Liisa Rinne