Yleisperustelut
         
         Ehdotetulla lailla annetaan räjähteiden lähtöaineiden
            markkinoille saattamisesta ja käytöstä annetun
            Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 98/2013
            (jäljempänä lähtöaineasetus)
            edellyttämät, täydentävät
            kansalliset säännökset. Lähtöaineasetuksella
            pyritään rajoittamaan yksityisten henkilöiden
            pääsyä tiettyihin räjähteiden
            lähtöaineisiin. Asetus ei tältä osin
            koske ammattikäyttöä. Asetuksessa tarkoitetut
            aineet luetellaan asetuksen liitteessä I, jossa myös
            määritellään ne pitoisuuksien
            raja-arvot, joita korkeammat pitoisuudet kuuluvat asetuksen soveltamisalaan.
            Lähtöaineasetuksen tavoitteena on estää terroristeja
            saamasta kyseisiä aineita.
         
         
         Lähtöaineasetuksen mukaan jäsenvaltio
            voi toteuttaa rajoitukset kolmella eri tavalla: kieltämällä kaikki
            kyseiset aineet, ottamalla käyttöön lupajärjestelmä tai
            ottamalla käyttöön tiettyjen aineiden
            osalta rekisteröintijärjestelmä ja muiden
            asetuksessa tarkoitettujen aineiden osalta joko lupajärjestelmä tai
            kieltämällä ne kokonaan.
         
         
         Suomessa ehdotetaan otettavaksi käyttöön
            lupajärjestelmä. Esityksen mukaan lupaviranomaisena
            toimii Poliisihallitus. Luvan voisi saada 18 vuotta täyttänyt,
            joka esittää aineelle laillisen käyttötarkoituksen
            ja jota terveydentilansa ja käyttäytymisensä perusteella
            voidaan pitää sopivana pitämään
            hallussa ja käyttämään kyseistä ainetta.
            Lupa myönnetään enintään
            kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Alaikäinen, joka täyttää edellä mainitut
            vaatimukset, voi saada luvan huoltajan suostumuksella.
         
         
         Poliisihallitus ja sen alaiset yksiköt valvovat lähtöaineasetuksen
            ja ehdotetun lain noudattamista. Tulli valvoo rajoitettujen aineiden
            yksityistä tuontia EU:n ulkopuolelta. Turvallisuus- ja
            kemikaaliviraston tehtävänä on valvoa,
            että kyseisiä aineita sisältävien
            kemikaalien pakkausmerkinnöissä on asetuksessa
            tarkoitettu merkintä. Keskusrikospoliisi toimii kansallisena
            yhteyspisteenä, jolle ilmoitetaan epäilyttävistä liiketoimista
            ja aineiden huomattavista varkauksista.
         
         
         Hallituksen esityksen perustelujen ja saadun selvityksen perusteella
            hallintovaliokunta pitää ehdotettua lupajärjestelmää tarkoituksenmukaisena
            ratkaisuna.
         
         
         Lupajärjestelmän perustamisesta ja ylläpidosta,
            kuten myös lupaharkintatehtävästä,
            aiheutuu Poliisihallitukselle jonkin verran lisätyötä.
            Selvityksen mukaan tehtävät pystytään
            hoitamaan ainakin alkuvaiheessa poliisin lupahallinnon nykyisten
            resurssien puitteissa. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että vaikutuksia arvioidaan tarkemmin, kun ilmenee vuosittaisten
            lupahakemusten määrä. Tullin on arvioitu
            suoriutuvan tehtävästään nykyisillä voimavaroilla.
            Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tehtävä voidaan
            hoitaa osana kemikaalivalvontaa.
         
         
         Yritysten näkökulmasta merkittävin
            vaikutus on lähtöaineita myyvän henkilöstön
            koulutustarve. Henkilöstön tulisi osata pyytää yksityishenkilöltä luvan
            esittämistä ennen myyntitapahtumaa. Henkilöstön
            tulisi myös osata tunnistaa epäilyttävät
            liiketoimet ja merkittävät aineiden katoamiset
            sekä ilmoittaa niistä. Nykyisin on voimassa useita
            rajoituksia, joilla tiettyjen kemikaalien myynti on rajattu vain
            ammattikäyttöön, joten asetuksen velvoite
            ei tältä osin ole siinä mielessä uusi.
            Komissio on julkaissut lähtöaineasetuksen soveltamisesta
            ohjeet, joilla pyritään edistämään
            toiminnan yhdenmukaisuutta jäsenvaltioissa. Valiokunta
            kiirehtii ohjeiden saamista yritysten käyttöön.
         
         
         Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
            että yritysten lisäksi myös kansalaisia
            ja asianomaisia harrastepiirejä tiedotetaan uudesta laista
            ja sen sisällöstä.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1.	 Laki räjähteiden lähtöaineiden
            markkinoille saattamisesta ja käytöstä
         
         
         7 §. Valvonta.
         
         Lähtöaineasetuksen mukaan asetuksen soveltamisalaan
            kuuluvien kemikaalien pakkausmerkinnöissä on oltava
            asetuksen 5 artiklassa tarkoitettu merkintä. Lähtöaineasetuksessa
            ei kuitenkaan säädetä siitä,
            millä kielellä merkintä on tehtävä.
            Komission antamat soveltamisohjeet lähtevät siitä,
            että kussakin maassa varoitusmerkinnät ovat maan
            virallisella kielellä. Valiokunta katsoo, että lakiin
            on aiheellista ottaa asiasta nimenomainen maininta. Kemikaalilainsäädännön
            mukainen varoitusetiketti on Suomessa oltava suomeksi ja ruotsiksi.
            Valiokunta katsoo, että myös lähtöaineasetuksessa tarkoitetun
            merkinnän on tarpeen Suomessa olla molemmilla kansalliskielillä.
            Valiokunta ehdottaa tätä koskevan säännöksen
            lisäämistä 7 §:n 3 momentin loppuun.
            Valiokunnan ehdottama säännös ei tarkoita
            sitä, etteikö merkintä voisi olla myös
            joillain muilla kielillä esimerkiksi tuotteen markkina-alue
            huomioon ottaen.