Perustelut
Yleistä
Valtion virkamiesten yleinen eroamisikä on nostettu
68 vuoteen valtion virkamieslain (750/1994)
vuoden 2005 alusta voimaan tulleella muutoksella (682/2004).
Kyseinen muutos on liittynyt valtion eläkejärjestelmän
uudistamiseen. Virkamieslainsäädännön
muuttamisen tavoitteena on ollut keskimääräisen
eläkkeelle siirtymisiän myöhentäminen.
Valtion eläkelaissa (1295/2006)
on vastaavasti säädetty työntekijälle
oikeus jäädä vanhuuseläkkeelle
63—68 vuoden iän täyttämistä seuraavan
kalenterikuukauden alusta. Työntekijällä on
oikeus jäädä vanhuuseläkkeelle
jo edellä mainittua aikaisemmin, jos hän on saavuttanut
eroamisikänsä.
Poliisimiesten erityiset eroamisiät perustuvat edellä lausutusta
poiketen poliisin hallinnosta annettuun asetukseen (158/1996).
Koska perustuslain 80 §:n mukaan lailla on säädettävä yksilön
oikeusaseman perusteista, joihin myös eroamisikä kuuluu,
on välttämätöntä säätää poliisimiesten
eroamisiästä nykyisen asetustasoisen sääntelyn
sijasta lain tasolla. Hallituksen esityksessä ehdotetaankin,
että poliisiin hallinnosta annettua lakia (110/1992)
muutetaan siten, että nykyisistä poliisimiesten
erityisistä eroamisikäsäännöksistä luovutaan
siirtymäajan jälkeen. Hallituksen esitys on valmisteltu
sisäasiainministeriön 19 päivänä elokuuta
2010 asettaman poliisimiesvirkojen eroamisikää koskevan
selvityshankkeen pohjalta (sisäasiainministeriön
julkaisu 30/2011).Hallituksen esityksessä poliisimiesten
työuran pidentämiseen liittyvät muutokset
ehdotetaan toteutettaviksi siten, että ennen vuotta 1960
syntyneet miehistöön ja alipäällystöön
kuuluvat poliisimiehet voivat jäädä joustavasti
vanhuuseläkkeelle 60—68 vuoden iässä ja ennen
vuotta 1960 syntyneet päällystöön
kuuluvat 63—68 vuoden iässä. Lisäksi
on syytä todeta, että merkittävä osa
vanhemmista miehistöön ja alipäällystöön
kuuluvista poliisimiehistä on vanhan valtion eläkelain
(280/1966) siirtymäsäännöksen
(103/1989) nojalla valinnut aiemmin
58 vuoden ammatillisen eläkeiän. Tällainen
valintamahdollisuus, joka on koskenut myös osaa poliisipäällystöä,
on ollut vuodesta 1989 alkaen aina vuoden 1999 kesäkuun
loppuun saakka, ja valinnan tehneistä työelämässä on
vielä noin 2 500 poliisimiestä eli noin kolmasosa
poliisimiesten kokonaismäärästä.
Nyt käsiteltävinä olevat lainsäädännön
muutokset eivät vaikuta näiden henkilöiden
mahdollisuuteen hyödyntää aiemmin tehtyä valintaansa.
Valiokunta tähdentää, että siirtymäaikana
aina vuoteen 2020 saakka poliisimiehet voivat jäädä eläkkeelle
nykyiseen tapaan tai jatkaa työuraansa enimmillään
68 vuoden ikään saakka. Vuonna 1960 ja sen jälkeen
syntyneillä poliisimiehillä ei sen sijaan olisi
erityisiä eroamisikiä, vaan heihin sovellettaisiin
valtion virkamiehiä koskevaa yleistä eroamisikää.
Käytännössä tämä merkitsee
sitä, että alipäällystöön
ja miehistöön kuluvien poliisimiesten eläkkeelle
siirtymisen alaikäraja nousee siirtymäajan jälkeen
60 vuodesta 63 vuoteen.
Hallituksen esityksen mukaan poliisimiesten erityisestä eroamisikäsääntelystä luopumisen
taloudellisten ja henkilöstöön liittyvien
vaikutusten arviointi on haasteellista, koska lainmuutosten vaikutukset
kohdistuvat pääosin vuoden 2020 jälkeiseen
aikaan ja päätös eläkkeelle
jäämisestä joustavan ajanjakson puitteissa
perustuu kunkin poliisimiehen omaan henkilökohtaiseen harkintaan.
Valiokunta pitää joka tapauksessa pitkähköä siirtymäaikaa
perusteltuna, sillä se mahdollistaa asianmukaisen varautumisen muutosprosessiin
ja pehmentää samalla tarpeellisella tavalla muutosten
vaikutuksia. Syntymävuoteen 1960 sidotulla ratkaisulla
turvataan myös eläkejärjestelmän
mukainen niin sanottu pääteikä sekä vanhat
lisäturvan mukaiset suojaukset eläkkeisiin.
Poliisin omista eroamisikäsäännöksistä luopuminen
tukee ihmisten elinajan pidentyessä osaltaan yhteiskunnallista
pyrkimystä myös työurien pidentämiseen,
vaikka vaikutukset tulevat siirtymäajan vuoksi näkymään
vasta pidemmällä aikavälillä.
Virkauran jatkaminen mahdollistaa puolestaan poliisimiehen eläketurvan
paranemisen.
Poliisin tehtävistä ja poliisimiesten erityisistä velvollisuuksista
Poliisin tehtävänä on oikeus- ja
yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen, yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten
ennalta estäminen, selvittäminen ja syyteharkintaan
saattaminen. Erikseen on syytä todeta, että poliisin
tehtävien luonteesta johtuen poliisimiehet joutuvat tehtävästä ja
olosuhteista riippuen käyttämään
työssään myös lainsäädännössä määriteltyjä voima-
ja pakkokeinoja.
Jokaiselle poliisimiehelle on säädetty lisäksi erityinen
toimimisvelvollisuus koko maassa, myös poliisimiehen toimialueen
ulkopuolella, ja vapaa-aikana, jos se on välttämätöntä vakavan rikoksen
estämiseksi, tällaista rikosta koskevan tutkinnan
aloittamiseksi tai yleistä järjestystä ja turvallisuutta
uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi. Lisäksi poliisimiehiä koskee
erityinen velvollisuus kunnon ja ammattitaidon ylläpitämiseen.
Valiokunta korostaa, että poliisimiesten työkykyä ja
työn kuormittavuutta on tarkasteltava suhteessa poliisille
säädettyihin tehtäviin ja poliisimiesten
toimintavelvollisuuksiin.
Poliisimiehistön työajankäyttö painottuu
operatiivisten poliisitehtävien suorittamiseen. Eniten
työaikaa kuluu rikostutkintaan, hälytystehtäviin
sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden valvontatehtäviin.
Alipäällystön työajasta eniten
kohdentuu myös rikostutkintaan ja yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden valvontaan sekä lisäksi johtamiseen
ja kehittämiseen. Päällystön työajan
käytössä keskeisimpiä ovat puolestaan johtamistehtävät
ja rikostutkinta.
Työkyky ja kuormittavuus poliisitehtävissä
Poliisityössä on luonteensa vuoksi erityisiä psyykkisiä ja
fyysisiä kuormittavuustekijöitä. Työlle
ovat ominaisia äkilliset siirtymiset normaalitilanteesta
maksimaaliseen suoritusvaatimukseen ja rasitukseen. Fyysisiä kuormitushuippuja
aiheutuu muun muassa tilanteissa, joissa poliisi joutuu ottamaan
kiinni ja kuljettamaan väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.
Psyykkisinä kuormitustekijöinä poliisin
työssä nousevat esiin erityisesti asioiminen epäasiallisesti
käyttäytyvien asiakkaiden kanssa, psyykkisen ja
fyysisen väkivallan uhka, väkivalta- ja onnettomuustilanteet,
yksittäiset traumatisoivat tapahtumat sekä vaatimus
reaaliaikaisen toiminnan samanaikaisesta oikeudellisesta arvioinnista.
Työ on usein myös vuorotyötä,
ja kenttätyössä toimivien poliisimiesten
varusteet ovat painavia. Yhteensä vuorotyötä tekevien
määrän arvioidaan olevan noin
64 prosenttia poliisimiehistä. Päivätyötä tekevät
poliisit ovat yleensä iältään
vanhimpia.
Valiokunta tähdentää, että poliisimiesten
vaativa työ edellyttää hyvää fyysistä ja
psyykkistä toimintakykyä koko työuran
ajan. Tämä on otettu huomioon poliisikoulutuksen
valintamenettelyssä. Ikä vaikuttaa kuitenkin kaikkiin,
ja iän myötä ihmisen aistit, fyysinen
suorituskyky, reaktioaika, päättelykyky
ja palautumiskyky alkavat vähitellen heikentyä.
Tässä suhteessa yksilötasolla erot voivat
olla suuria.
Hallituksen esityksen mukaan henkilöstöbarometrissä huonoimmat
terveys- ja työkykyarviot on saatu poikkeuksetta
miehistön ja alipäällystön virkaryhmissä.
Barometrin perusteella erityistä huomiota on kiinnitettävä sekä poliisityön
fyysisten vaatimusten vuoksi että psyykkisen työkyvyn
säilyttämiseksi ikääntyviin
poliisimiehiin. Fyysisen työkyvyn näkökulmasta
haasteet kohdistuvat etenkin miehistöön ja poliisin tehtäväalueista
yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen.
Psyykkisen työkyvyn osalta toimenpiteiden tulee painottua
miehistön ohella myös alipäällystöön,
ja tehtäväalueista esiin nousevat kuormituksessa
tekninen rikostutkinta ja talousrikostutkinta. Saamansa selvityksen
ja hallituksen esityksessä lausutun perusteella valiokunta
toteaa, että poliisimiesten erityissääntelystä luopuminen
merkitsee yleisesti ottaen ikääntyvän
henkilöstön työkyvyn ja kenttäkuntoisuuden
heikkenemistä. Tämä koskee erityisesti
valvonta- ja hälytystehtävissä sekä osin
myös psyykkisesti kuormittavissa rikostutkinnan tehtävissä työskenteleviä.
Toimintakyky vaihtelee henkilöstöbarometrin perusteella
kuitenkin merkittävästi eri ikäryhmissä yksilöittäin.
Valiokunta korostaa, että työurien pidentämiseksi
tarvitaan etenkin korkeampiin ikäluokkiin kokonaisvaltaista
panostamista työkyvyn ylläpitoon ja työhyvinvointiin.
Hyvä terveys on työssä jaksamisen edellytys.
Työterveyshuollon toimintaa tulee oleellisesti tehostaa
ennalta estävässä työssä ja
puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa työkyvyn alenemiseen.
Terveystarkastukset ja kuntotestaukset on korkeammissa ikäluokissa
tehtävä aiempaa tiheämmällä aikataululla.
Valiokunnan mielestä on myös tarpeen kehittää poliisille
yhtenäinen ja laadukas fyysisen toimintakyvyn arviointimenetelmä.
Lisäksi tarvitaan psyykkistä toimintakykyä mittaavia
toimivia käytännön työkaluja.
Myös varhaiskuntoutusta ja työkykyä ylläpitävää kuntoutusta on
lisättävä selvästi, jotta työssä jatkaminen
entistä pidempään on mahdollista. Poliisimiehen alentunut
toimintakyky on riski hänelle itselleen ja myös
muille poliisimiehille sekä riski sivullisille ja asiakkaille.
Riski korostuu poliisin kenttätehtävien voimankäyttötilanteissa
ja erityistehtävissä.
Sairauspoissaolojen määrä kasvaa
selvitysten mukaan henkilöstön iän myötä kaikissa
poliisihallinnon henkilöstöryhmissä.
Yli 45-vuotiaissa suurimmat sairauspoissaolojen osuudet ovat vartijoiden
ja poliisimiehistön virkaryhmissä. Miehistön
sairauspoissaolojen kasvu alkaa 45 ikävuoden jälkeen
ja alipäällystön 50 vuoden iässä. Eri
toimenpiteistä huolimatta voidaan arvioida, että henkilöstön
ikääntyessä myös työkyvyttömyyseläkkeelle
jäävien määrässä on
odotettavissa ainakin asteittaista kasvua. Tällä hetkellä työkyvyttömyyseläkkeelle
jäävien poliisimiesten suhteellinen osuus on muuta
valtionhallintoa alhaisempi.
Ikääntyvien poliisimiesten työtehtävistä
Valiokunta pitää hallituksen esityksen tavoin
todennäköisenä, että fyysisiltä ja
psyykkisiltä riskitekijöiltään
kuormittavimmissa tehtävissä työskentelevistä ikääntyvistä poliisimiehistä merkittävällä
osalla
työ- ja toimintakyky heikkenee siinä määrin,
että työnantajan on velvoitteensa mukaisesti etsittävä muuttuneessa
tilanteessa henkilöstön työkykyyn soveltuvia
tehtäviä. Työnantajan on myös
velvollinen huolehtimaan työntekijöidensä turvallisuudesta
ja terveydestä työssä. Esityksessä on
arvioitu, että vuodesta 2019 lukien ikäluokissa
58—65-vuotiaat työskentelisi operatiivisissa
valvonta- ja hälytystehtävissä laskennallisesti
yhteensä noin 300 poliisimiestä. Tämän
vuoksi on varauduttava siihen, että huomattava osa tällaisissa
tehtävissä olevista poliisimiehistä kyetään
sijoittamaan muihin heidän työkykyään
vastaaviin tehtäviin ennen 65 ikävuotta. Tämä edellyttää poliisihallinnolta
muun muassa uudenlaisia toimintoja ja tapoja hoitaa tehtäviä sekä hyvin
toteutettua ikäjohtamista.
Mahdollisuudet henkilöstön uudelleen sijoittamiseen
muihin miehistö- ja alipäällystötason tehtäviin
ovat tänä päivänä varsin
rajalliset. Lisäksi meneillään olevan
poliisin hallintorakenneuudistuksen tarkoituksena on turvata poliisin operatiivisen
toiminnan resurssit ja vähentää hallinnollisia
tehtäviä mahdollisuuksien mukaan. Joka tapauksessa
tulevaisuudessa tarvitaan myös vähemmän
kuormittavia poliisitehtäviä, joissa voidaan hyödyntää pitkän
kokemuksen myötä syntynyttä ansiokasta
osaamista ja ammattitaitoa.
Valiokunta tähdentää, että hallituksen
esityksen onnistunut toimeenpano edellyttää pitkäjänteistä ja
kokonaisvaltaista poliisin tehtävien ja toiminnan suunnittelua
sekä ikääntyvien poliisimiesten kouluttamista
heille sopiviin tehtäviin. Mahdollisuus kehittyä työssään
luo osaltaan edellytyksiä hoitaa uusia työtehtäviä.
Pitkähkö siirtymäaika on tärkeää hyödyntää muun
muassa edistämällä tehtävä-
ja henkilökiertoa työyhteisöissä.
Toiminta- ja työkykyä tukevien työjärjestelyjen
lisäksi tarvitaan myös toimivia joustoja. Hallituksen
esityksessä puhutaan erillisten senioripoliisipolkujen
tai muiden vaihtoehtoisten urapolkujen luomisesta. Valiokunta muistuttaa
myös toimivan työyhteisön ja hyvän
esimiestyön merkityksestä poliisin linjaorganisaatiossa.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, ettei poliisiyksiköiden toimintakyky
hoitaa tehtäviään saa heiketä käsiteltävänä olevien
lainmuutosten vuoksi.
Valiokunta pitää edellä todettuja
kehittämistoimenpiteitä haasteellisina, mutta
suhtautuu niiden toteuttamiseen positiivisesti, kun otetaan huomioon
käytettävissä oleva siirtymäaika
ja työskentelytapojen uudistuminen poliisin tehtäväkentässä esimerkiksi
laajenevien sähköisesti hoidettavien palvelujen
ja tehtävien myötä. Työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtymisen tulee vastaisuudessakin olla aivan poikkeuksellinen
ja viimesijainen ratkaisu.
Voimaantulosäännöksen tarkistaminen
Poliisihallinnosta annetun lain 15 §:n 2 momentin muuttamista
koskevan 1. lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen
2 momentissa ehdotetaan, että ennen vuotta 1960 syntyneen
alipäällystöön ja miehistöön
kuuluvan poliisimiehen eroamisikä on 15 §:n
2 momentin estämättä 60 vuotta. Vastaavasti
3 momentissa lueteltujen päällystöön
kuuluvien ennen vuotta 1960 syntyneiden poliisimiesten eroamisikä on
15 §:n 2 momentista huolimatta 63 vuotta. Lisäksi
voimaantulosäännöksen 4 momentista ilmenee,
että 2 ja 3 momentti koskevat myös Hätäkeskuslaitoksen
ja Hallinnon tietotekniikkakeskuksen poliisimiehiä.
Ei ole kuitenkaan tarkoitus, että edellä mainitut
poliisimiehet olisivat velvollisia eroamaan edellä mainitun
eroamisiän täyttyessä. Tarkoitus on ainoastaan
taata heidän oikeutensa jäädä vanhuuseläkkeelle
joko 60 tai 63 vuoden iässä. Pakollinen eroamisikä on
vasta 15 §:n 2 momentista ilmenevä 68 vuoden ikä.
Tämän vuoksi voimaantulosäännöksen
5 momentissa säädetään, että 2
ja 3 momentissa tarkoitettu poliisimies ei ole velvollinen eroamaan
mainituissa momenteissa säädetyssä eroamisiässään.
Valiokunta ehdottaa selvyyden vuoksi voimaantulosäännöksen
5 momentin muuttamista siten, ettei myöskään
Hätäkeskuslaitoksen tai Hallinnon tietotekniikkakeskuksen
miehistöön, alipäällystöön
tai päällystöön kuuluva poliisimies
ole velvollinen eroamaan voimaantulosäännökseen
sisältyvässä eroamisiässä,
vaan myös tältä osin on kysymys sen takaamisesta,
että asianomainen poliisimies voi jäädä eläkkeelle
joko 60 tai 63 vuoden iässä. Jokaisen poliisimiehen
omassa harkinnassa on sitten, jatkaako työssä aina
68-vuotiaaksi saakka.
Seuranta ja yhteenveto
Käsiteltävänä olevien lakiehdotusten
onnistunut toimeenpano vaatii tehokkaita kehittämistoimenpiteitä poliisihallinnossa.
Käytettävissä oleva siirtymäaika
on tärkeää hyödyntää kunnolla. Valiokunta
edellyttääkin, että hallitus seuraa tarkkaan
poliisin erityisestä eroamisikäsääntelystä luopumisen
vaikutuksia ja muutosprosessin toteuttamista sekä ryhtyy
tarvittaessa seurantatulosten vaatimiin lainvalmistelu- ja muihin toimenpiteisiin
(Valiokunnan lausumaehdotus).
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa 2. ja 3. lakiehdotuksen
hyväksymistä muuttamattomana ja 1. lakiehdotuksen
hyväksymistä muutettuna tästä mietinnöstä ilmenevin
kannanotoin.