Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            uusi laki henkilötietojen käsittelystä Tullissa, johon
            on tarkoitus koota Tullin henkilötietojen käsittelyä koskevat
            säännökset. Valiokunta toteaa,
            että ehdotettu laki liittyy vireillä olevaan kokonaisvaltaiseen
            tullilainsäädännön uudistamishankkeeseen,
            jossa nykyinen tullilaki (1466/1994)
            jaettaisiin kolmeen erilliseen lakiin eli tullilakiin, valiokunnan
            käsiteltävänä olevaan säädettävään
            uuteen lakiin rikostorjunnasta Tullissa (HE 174/2014
               vp) ja nyt käsiteltävänä olevaan
            lakiin henkilötietojen käsittelystä Tullissa.
            Valiokunnan käsityksen mukaan tullilain uudistaminen tapahtuu
            erillisen valmistelun pohjalta. 
         
         
         Nykyisin Tullin henkilörekistereistä ja henkilötietojen
            käsittelystä säädetään
            tullilaissa, jossa on säännöksiä muun
            muassa Tullin henkilörekistereiden tietosisällöstä,
            henkilötietojen luovuttamisesta sekä tietojen
            saamisesta eräistä rekistereistä. Siltä osin
            kuin tullilaissa tai Euroopan unionin lainsäädännössä ei
            ole toisin säädetty, henkilötietojen
            käsittelyyn Tullissa sovelletaan henkilötietolain
            (523/1999) ja viranomaisten toiminnan
            julkisuudesta annetun lain (621/1999)
            säännöksiä. 
         
         
         Uudistuksen tarve
         
         Voimassa oleva tullilaki on tullut voimaan vuoden 1995 alusta
            lukien eli samaan aikaan kuin Suomi on liittynyt Euroopan unionin
            jäseneksi. Tullin perustehtävät ja henkilötietojen
            käsittelyn tarve eivät ole Suomen EU-jäsenyyden
            aikana merkittävästi muuttuneet. Tullilain voimaantulon
            jälkeen sen henkilötietojen käsittelyä koskeviin
            erityissäännöksiin on tehty lähinnä muun lainsäädännön
            muuttumisesta johtuneita muutoksia ja tarkistuksia. Näitä muutoksia
            on tehty käytettävissä olevan tiedon
            perusteella toistakymmentä kertaa, ja tämä on
            johtanut tarpeettoman hajanaiseen lainsäädäntöön. 
         
         
         Valiokunta tähdentää, että tullilain
            voimaantulon jälkeen tapahtunut perus- ja ihmisoikeussäännösten
            kehitys, poliisin ja Rajavartiolaitoksen henkilörekisterilakien
            säätäminen, muut lainsäädäntömuutokset
            ja rikostorjunta- ja lainvalvontayhteistyön kehittyminen
            sekä kansainvälisen tietojenvaihdon ja siihen
            liittyvän lainsäädännön
            kehitys ovat synnyttäneet tarpeen saattaa Tullin henkilörekistereitä koskeva
            lainsäädäntö vastaamaan muuttuneita
            olosuhteita. 
         
         
         Valiokunta korostaa lisäksi, että rikostorjunnan
            tehokkuuden ylläpitäminen edellyttää Tullin
            henkilörekisterilainsäädännön
            yhdenmukaistamista nykyistä enemmän erityisesti
            poliisin vastaavan lainsäädännön
            kanssa. Myös säännösten soveltamisen
            näkökulmasta on selkeämpää, että henkilötietojen
            käsittelyä koskevat keskeiset säännökset
            kootaan myös Tullin osalta, kuten poliisin ja Rajavartiolaitoksen
            osalta on tapahtunut, omaan erilliseen lakiin. 
         
         
         Uudistuksen keskeiset tavoitteet
         
         Valiokunta pitää asianmukaisena hallituksen esityksen
            lähtökohtaa, että henkilötietolaista
            ja julkisuuslaista ehdotetaan poikettavaksi vain, jos se on tullitoiminnan
            tehokkuuden turvaamiseksi tai Euroopan unionin tulli- tai
            muita tietojärjestelmiä koskevien normien huomioon
            ottamiseksi välttämätöntä.
            Mainituista yleislaeista poikkeaminen koskee lähinnä arkaluonteisten tietojen
            keräämistä ja tallettamista, rekisteröidyn
            tarkastusoikeutta sekä henkilötietojen käyttöä ja
            luovuttamista koskevia säännöksiä.
            Luonnollisesti uuteen lakiin on sisällytettävä,
            kuten tällaiseen erityislainsäädäntöön
            yleensäkin, säännökset Tullin
            henkilörekisterien perustamisesta, rekisterien tietosisällöstä,
            rekisterinpitäjästä, henkilörekisterien
            tietojen säilytysajoista sekä kansallisesta ja
            kansainvälisestä tietojenvaihdosta. 
         
         
         Lisäksi valiokunta pitää tarpeellisena
            Tullin henkilötietojen käsittelyyn liittyvien
            lainsäädännöllisten puutteiden
            korjaamista sekä Tullia koskevien henkilötietosäännösten
            korjaamista ottaen huomioon kansallisessa soveltamisessa ilmi tulleet
            epäkohdat, nykyisten säännösten
            voimaantulon jälkeen tapahtuneet merkitykselliset lainsäädäntömuutokset
            ja kansainvälinen kehitys. Lisäksi on perusteltua
            saattaa Tullin henkilötietosäännökset
            yhdenmukaisiksi erityisesti poliisin ja Rajavartiolaitoksen henkilötietojen käsittelyä
            koskevien
            säännösten kanssa sellaisissa tapauksissa,
            joissa Tullin toiminta on lähtökohtaisesti yhdenmukaista
            mainittujen muiden viranomaisten toiminnan kanssa. Erityisesti Tullin
            rikostorjuntatoiminta edellyttää yhdenmukaista
            sääntelyä muiden rikostorjuntaa suorittavien
            viranomaisten kanssa. Tätä edellyttää valiokunnan
            mielestä myös PTR-yhteistyö, jota on jatkuvasti
            kehitettävä. 
         
         
         Edellä lausutun lisäksi säädettävällä uudella lainsäädännöllä on
            aiheellista panna täytäntöön Euroopan
            unionin neuvoston puitepäätös rikosasioissa
            tehtävässä poliisi- ja oikeudellisessa
            yhteistyössä käsiteltävien henkilötietojen
            suojaamisesta (2000/977/YOS) eli niin sanottu
            EU:n tietosuojapuitepäätös. 
         
         
         Tässä yhteydessä on syytä mainita
            myös se seikka, että käsiteltävänä olevassa
            esityksessä on liittymäkohtia valiokunnassa samanaikaisesti
            käsiteltävänä olevan hallituksen
            esityksen laiksi rikostorjunnasta Tullissa (HE 174/2014 vp)
            kanssa. Tullin henkilötietojen käsittelyä koskevan
            hallituksen esityksen säännökset on muotoiltu
            ottaen huomioon mainittu Tullin rikostorjuntaa koskeva lakiehdotus. 
         
         
         Yleisluonteista arviointia
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotettu Tullin henkilötietolainsäädäntö on
            asetettujen tavoitteiden mukaisesti oleellisilta osiltaan yhdenmukainen
            sekä henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
            annetun lain (761/2003) että henkilötietojen
            käsittelystä Rajavartiolaitoksessa annetun lain (579/2005)
            kanssa. Molemmat edellä mainitut lait on säädetty
            hallintovaliokunnan mietintöjen pohjalta ja perustuslakivaliokunnan
            myötävaikutuksella. 
         
         
         Lisäksi myös henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
            annetun lain muutokset on pääosin säädetty
            perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella. Perustuslakivaliokunnan
            lausunnosta ilmenee se myönteinen seikka, että nyt
            ehdotetussa sääntelyssä on pyritty Tullin
            toiminnan erityispiirteet huomioiden ottamaan perustuslakivaliokunnan
            aiempi lausuntokäytäntö huomioon. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan ja myös hallintovaliokunnan
            käytännöissä ehdotetun kaltaista
            rekisterisääntelyä arvioitaessa on kiinnitetty
            huomiota erityisesti rekisteröinnin tavoitteisiin, rekisteröitävien
            henkilötietojen sisältöön, niiden sallittuihin
            käyttötarkoituksiin, tietojen luovutettavuuteen,
            tietojen säilytysaikaan ja rekisteröidyn oikeusturvaan.
            Näitä seikkoja koskevan sääntelyn
            tulee olla lain tasolla kattavaa ja yksityiskohtaista. Lailla säätämisen
            vaatimus ulottuu myös mahdollisuuteen luovuttaa henkilötietoja
            teknisen käyttöyhteyden avulla. 
         
         
         Lausunnossaan perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt
            huomiota myös siihen, mihin ja ketä koskeviin
            tietoihin tiedonsaantioikeus ulottuu ja miten tiedonsaantioikeus
            sidotaan tietojen välttämättömyyteen.
            Viranomaisen tietojensaantioikeus ja tietojenluovuttamismahdollisuus
            ovat perustuslakivaliokunnan mukaan voineet liittyä jonkin
            tarkoituksen kannalta "tarpeellisiin tietoihin",
            jos tarkoitetut tietosisällöt on pyritty luettelemaan
            laissa tyhjentävästi. Jos taas tietosisältöjä ei
            ole samalla tavoin luetteloitu, sääntelyyn on
            pitänyt sisällyttää vaatimus "tietojen
            välttämättömyydestä" jonkin
            tarkoituksen kannalta. Toisaalta perustuslakivaliokunta ei ole pitänyt hyvin
            väljiä ja yksilöimättömiä tietojensaantioikeuksia
            perustuslain kannalta mahdollisina edes silloin, kun ne on sidottu
            välttämättömyyskriteeriin. 
         
         
         Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksessa on perustuslakivaliokunnankin
            suorittaman tarkastelun perusteella yksityiskohtaiset säännökset sekä Tullin
            oikeudesta saada tietoja eräistä rekistereistä ja
            tietojärjestelmistä (13 ja 14 §)
            että tietojen luovuttamisesta muille viranomaisille (17 §).
            Samoja teemoja koskevia säännöksiä on tämän
            lisäksi myös säännöksissä viitatuissa laeissa.
            Tämä merkitsee perustuslakivaliokunnan mukaan
            kaksinkertaista sääntelyä, mikä ei kuitenkaan
            sellaisenaan ole lausunnon mukaan valtiosääntöoikeudellisesti
            ongelmallista. Se kuitenkin johtaa raskaaseen sääntelyrakenteeseen
            ja on omiaan synnyttämään tulkintaongelmia. 
         
         
         Hallituksen esityksessä on ymmärrettävästi käytetty
            mallina poliisin henkilötietolakia valmisteltaessa lakiehdotusta
            henkilötietojen käsittelystä Tullissa
            (jäljempänä lakiehdotus, ellei muuta
            lausuta). Hallintovaliokunta on kiinnittänyt eri yhteyksissä huomiota
            poliisin henkilötietolain kokonaisuudistuksen tarpeeseen,
            koska nykyinen laki on rakenteeltaan ja sisällöltään varsin
            monimutkainen. Asia on noussut esiin muun muassa hallintovaliokunnan
            mietinnössä HaVM 26/2013 vp koskien hallituksen
            esitystä poliisin henkilötietolain muuttamisesta (HE 66/2013
               vp). Eduskunta on edellyttänyt hallintovaliokunnan
            mietinnön pohjalta antamassaan vastauksessa, että hallituksen
            on käynnistettävä mahdollisimman pian
            poliisin henkilötietolain kokonaisuudistus ja että sen
            yhteydessä tulee huomioida muiden seikkojen ohella EU:ssa valmisteilla
            olevan uuden tietosuojalainsäädännön
            lopullinen sisältö ja vaatimukset kansalliselle
            lainsäädännölle sekä hallintovaliokunnan mietinnöstä HaVM
            26/2013 vp ilmenevät lain rakennetta ja sisältöä koskevat
            huomautukset mukaan lukien poliisin henkilötietolaissa
            tarkoitettujen rekisterien valvonnan kehittäminen. Samassa
            yhteydessä tulee tarkistaa myös Rajavartiolaitoksen
            henkilötietolain säännökset. 
         
         
         Lisäksi hallintovaliokunta painottaa, että samassa
            yhteydessä tulee tarkistaa Rajavartiolaitoksen henkilötietolain
            säännösten ohella nyt säädettävän
            lain henkilötietojen käsittelystä Tullissa
            säännökset. Myös perustuslakivaliokunta kiinnittää lausunnossaan
            asiaan huomiota. 
         
         
         Sekä perustuslakivaliokunnan lausunnossa että asiantuntijakuulemisessa
            on korostettu tehostetun laillisuusvalvonnan tärkeyttä Tullin tiedustelurekisterin
            osalta ottaen huomioon muun muassa poliisin epäiltyjen
            rekisterin ja sen käyttöön liittyvät
            viimeaikaiset epäselvyydet ja rekistereihin tallennettavien
            arkaluontoisten tietoluokkien lisääntyminen. 
         
         
         Tältä osin hallintovaliokunnalle on esitetty, että Tullissa
            on usean vuoden ajan tehty suunnitelmallista rikostorjunnan laillisuusvalvonnan kehitystyötä,
            johon on tiiviisti sidottu mukaan organisaation eri tasot Tullin
            pääjohtajan esikunnasta aina tutkinnanjohtajiin
            saakka. Poliisin epäiltyjen rekisteriin liittyvien epäselvyyksien
            paljastuttua Tulli on valiokunnalle annetun tiedon mukaan käynnistänyt
            perusteellisen tarkastuksen oman vastaavan rekisterinsä (nykyinen
            valvontarekisteri) osalta kirjausten ja niihin liittyvien käytäntöjen
            lainmukaisuuden selvittämiseksi. Ongelmia ja puutteita
            ei Tullin toiminnassa tarkastuksen aikana ole havaittu. Rekisterien
            sisällön valvonta on Tullissa jatkuvaa, ja seuraava
            laaja tarkastus tiedustelurekisteriin tullaan valiokunnalle esitetyn
            tiedon mukaan tekemään Tullin toimesta keväällä 2015. 
         
         
         Yhteenveto
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen
            sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä tästä mietinnöstä ilmenevin
            kannanotoin ja muutosehdotuksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki henkilötietojen käsittelystä Tullissa
         
         1 luku. Yleiset säännökset
         
         2 §. Määritelmät.
         
          Tullirikoksen käsite lakiehdotuksessa vastaa voimassa
            olevaa käsitettä tullilaissa. Tästä huolimatta
            hallintovaliokunta on mietinnössään HaVM
            54/2014 vp koskien hallituksen esitystä HE 174/2014
            vp (Tullin rikostorjunta) ehdottanut epämääräisenä pidettävän
            tullirikoksen käsitteen täsmentämistä olennaisesti niin,
            että teko tai laiminlyönti, joka kuuluu käsitteen
            piiriin, edellyttää laintasoista normia. Vastaavasti
            hallintovaliokunta ehdottaa käsiteltävänä olevan
            lakiehdotuksen 2 §:n 1 a kohdassa tullirikoksen
            käsitteen muuttamista näin kuuluvaksi: 
         
         "a) rikosta, jolla rikotaan sellaista tullilain
            (1466/1994) tai muun lain säännöstä, jonka
            noudattamisen valvonta tai täytäntöönpano
            on Tullin tehtävänä (poist.);"
         
         Hallintovaliokunta korostaa, että henkilötietojen
            suojan kannalta muutos on tärkeä, koska tullirikoksen
            käsite vaikuttaa laajalti säädettävän lain
            soveltamiseen. 
         
         
         2 luku. Tullin tietojärjestelmät ja muut
            henkilörekisterit
         
         
         4 §. Tiedustelurekisteri.
         
          Lakiehdotuksen 4 §:n 1 momentin mukaan tiedustelurekisteri
            on Tullin valtakunnalliseen käyttöön
            tarkoitettu pysyvä, automaattisen tietojenkäsittelyn
            avulla ylläpidettävä henkilörekisteri.
            Rekisteriin saa kerätä ja tallettaa tullirikosten
            estämiseksi, paljastamiseksi ja selvittämiseksi
            sekä syyteharkintaan saattamiseksi tarpeellisia tietoja
            henkilöistä, joiden on syytä epäillä: 
         
         
         
            - syyllistyvän tai syyllistyneen
               rikokseen, josta saattaa seurata vankeutta; tai
            
 
            - myötävaikuttavan tai myötävaikuttaneen rikokseen,
               josta saattaa seurata vähintään vuosi vankeutta. 
            
 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt lausunnossaan
            huomiota siihen, että tiedustelurekisteriin saa 4 §:n
            2 momentin mukaan tallettaa muun muassa henkilön oman turvallisuuden
            tai viranomaisten työturvallisuuden kannalta välttämättömät
            tiedot. Perustuslakivaliokunta huomauttaa, että säännöksessä on
            ainakin osittain kysymys niin sanotuista arkaluonteisista tiedoista. Tämän
            vuoksi on erityisen tärkeää, että sallitut tietosisällöt
            ilmenevät säännöksestä mahdollisimman
            tyhjentävästi. 
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa, että lakiehdotuksen 4 §:n
            2 momentti vastaa voimassa olevan tullilain 23 §:n
            2 momenttia ja että 4 §:n 2 momentti
            sisältää "välttämättömyys"-edellytyksen. Muutoinkin
            asian luonne määrittää rekisteröitävien
            henkilötietojen sisältöä. Tästä huolimatta hallintovaliokunta
            pitää aiheellisena 4 §:n 2 momentin
            sallittujen tietosisältöjen täsmentämistä seuraten
            poliisin henkilötietolain 2 §:n 3 momentin
            6 kohdan sanamuotoa seuraavasti: 
         
         "Henkilön henkilöllisyyttä koskevista
            tiedoista saadaan tallettaa tietojärjestelmän käyttötarkoituksen
            kannalta seuraavat tarpeelliset tiedot: henkilön nimet,
            syntymäaika, henkilötunnus, sukupuoli, äidinkieli,
            kansalaisuus, kansalaisuudettomuus, kansallisuus, kotivaltio, siviilisääty,
            syntymävaltio, syntymäkotikunta, kotikunta, ammatti,
            osoite ja puhelinnumero tai muu yhteystieto, henkilöä koskevat ääni-
            ja kuvatallenteet sekä henkilön fyysisiin ominaisuuksiin
            perustuvat tunnistetiedot, tieto henkilön kuolemasta tai
            kuolleeksi julistamisesta, viranomaisen antama asiakasnumero, ulkomaalaisen
            henkilön vanhempien nimet ja osoite, matkustusasiakirjan
            tiedot sekä muut maahantuloon ja rajanylittämiseen
            liittyvät tarpeelliset tiedot, henkilön oman turvallisuuden
            tai viranomaisten työturvallisuuden turvaamiseksi välttämättömät
            tiedot henkilön terveydentilan ja sen seurannan taikka
               hänen sairautensa hoidon kannalta, tiedot kohteen tai henkilön
               vaarallisuudesta tai arvaamattomuudesta sekä tiedot
            epäillystä rikoksesta, epäillyn rikoksen
            yhteydessä käytettävästä kulkuneuvosta
            ja epäiltyyn rikokseen liittyvästä liikeyrityksestä."
         
         Asiantuntijakuulemisessa on esitetty näkemys, että hallituksen
            esityksessä ollaan säätämässä Tullille
            oikeus tallettaa biometrisiä tunnisteita 4 §:ssä tarkoitettuun
            tiedustelurekisteriin ilman selkeää toimivaltaperustetta.
            Hallintovaliokunta toteaa, että toimivaltaperuste fyysisten
            tuntomerkkien osoittamiseen on säädetty voimassa olevan
            tullilain 43 §:ssä ja vastaava sääntely
            sisältyy myös valiokunnassa samanaikaisesti käsiteltävänä olevaan
            Tullin rikostorjuntaa koskevan lakiehdotuksen 1 luvun 4 §:ään (HE 174/2014
               vp), jossa tullirikostorjunnan tullimiehelle annetaan
            sama oikeus ryhtyä tutkintatoimenpiteisiin ja käyttää pakkokeinoja
            kuin poliisimiehellä on poliisiviranomaisen suorittamassa
            esitutkinnassa, ellei laissa toisin säädetä. Näitä tietoja
            Tulli voi säädettävän henkilötietolain
            4 §:n mukaan tallettaa tiedustelurekisteriin. Tietojen
            erityisestä tietoturvasta sisältyy säännös
            lakiehdotuksen 10 §:ään. Tässä lakiehdotuksessa
            ehdotetut edellä mainitut pykälät vastaavat
            poliisin henkilötietolain 4 ja 10 a §:ää. 
         
         
         7 §. Tullin muut henkilörekisterit.
         
          Lakiehdotuksen 7 §:n 2 momentin 1 kohdan
            mukaan yhden tai useamman Tullin toimintayksikön käyttöön
            voidaan perustaa "muu kuin 3—6 §:ssä tarkoitettu
            tietojärjestelmä tai henkilörekisteri". Perustuslakivaliokunta
            on aivan oikein lausunnossaan kiinnittänyt huomiota siihen,
            että lakiehdotuksesta ja sen perusteluista puuttuu kokonaan
            pykälän 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetun henkilörekisterin
            käyttötarkoitus ja tietosisältö.
            Perustuslakivaliokunta on esittänyt lausunnossaan tämän
            kohdan poistamista kokonaan liian epämääräisenä tai
            säännöksen täsmentämistä. 
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta toteaa,
            ettei tarkoitus ole ehdottaa muutosta voimassa olevaan lainsäädäntöön.
            Kyseinen säännös on sisällytetty
            lakiehdotukseen, jotta mahdollistetaan sellaisten valvonta- ja
            rikostorjunnallisten tehtävien hoitamiseen tarvittavan
            rekisterin perustaminen, joita on voitu perustaa tullilain 22 §:n
            1 momentin 2 kohdan nojalla. Valiokunnalle esitetyssä selvityksessä on tuotu
            esiin, että tällainen rekisteri on esimerkiksi
            toimenpiderekisteri, jollaisen tarpeeseen on valiokunnalle esitetyn
            ilmoituksen mukaan kiinnittänyt huomiota eduskunnan oikeusasiamies, ja
            siihen kirjataan muun muassa sisäliikenteen tarkastustoimenpiteitä.
            Perusteluna on myös esitetty, että säännös
            vastaa poliisin henkilötietolain 6 §:n
            2 momentin 1 kohdan säännöstä. 
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa, ettei Tullin erityislainsäädäntöön
            voida ottaa sellaista henkilörekisteriä, josta
            puuttuu henkilörekisterin käyttötarkoitus
            ja tietosisältö. Hallintovaliokunta viittaa henkilötietojen
            suojaa koskevien vaatimusten osalta edellä yleisperusteluissa
            lausuttuun. Tällainen sääntely ei myöskään
            ole asianmukainen poliisin henkilötietolainsäädännössä,
            vaan sääntelyä on tältä osin
            pikimmiten täsmennettävä tai säännös
            on poistettava lainsäädännöstä. Tässä yhteydessä hallintovaliokunta
            ehdottaa, että lakiehdotuksen 7 §:n 2
            momentin 1 kohta poistetaan lakiehdotuksesta. 
         
         
         8 §. Henkilörekisterin perustaminen ja rekisterinpitäjä.
         
          Lakiehdotuksen 8 §:n 3 momentin mukaan Tullin
            valtakunnallisessa käytössä olevien rekistereiden
            rekisterinpitäjäksi ehdotetaan Tullin valvontaosastoa.
            Asiantuntijakuulemisessa on arvioitu, että tästä aiheutuu
            toimivallan jakoon ja laillisuusvalvontaan liittyviä ongelmia. 
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa, että Tullin pääjohtajan,
            esikunnan ja Tullin yksiköistä sekä niiden päälliköiden
            tehtävistä ja toimivallanjaosta on säädetty
            Tullin hallintoa koskevassa laissa (960/2012)
            sekä sen nojalla annetussa valtioneuvoston asetuksessa
            Tullin hallinnosta (VNA 1061/2012), minkä lisäksi
            mainituista asioista määrätään
            Tullin työjärjestyksessä. Mainitusta
            normikokonaisuudesta ilmenee, että tullirikostorjuntaan
            ja -valvontaan liittyvät tehtävät — mukaan
            lukien Tullin henkilörekisterit — kuuluvat Tullin
            valvontaosaston tehtäviin. Tästä lähtökohdasta
            hallituksen esitykseen on päädytty ehdottamaan
            rekisterinpitäjäksi Tullin valvontaosastoa. 
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa esitetyn perusteella hallintovaliokunta
            ehdottaa kuitenkin lakiehdotuksen 8 §:n 3 momentin
            muuttamista seuraavan sisältöiseksi: 
         
         "Edellä 3—6 §:ssä ja
            7 §:n 1 momentissa tarkoitettuja henkilörekistereitä ylläpitää Tulli ja
            7 §:n 2 momentissa tarkoitettua henkilörekisteriä rekisterin
            toiminnasta vastaava Tullin toimintayksikkö."
         
         3 luku. Henkilötietojen käsittelyn erityissäännöksiä
         
         11 §. Salaisilla tiedonhankintakeinoilla saatujen
            ylimääräisten tietojen käsittely.
         
         
          Valiokunnan edellä 7 §:n 2 momenttiin ehdottaman
            muutoksen johdosta on tarpeen tehdä 11 §:ään
            tekninen muutos. 
         
         
         12 §. Yksittäiseen tehtävään
            liittymättömien tietojen käsittely.
         
         
          Lakiehdotuksen 12 §:n 1 momenttia on myös
            muutettava hallintovaliokunnan 7 §:n 2 momenttiin ehdottaman
            muutoksen johdosta.
         
         
         13 §. Tullin oikeus saada tietoja eräistä rekistereistä ja
            tietojärjestelmistä.
         
         
          Lakiehdotuksen 13 §:n 1 momentin 12 kohdassa
            säädetään Tullin oikeudesta
            saada tietoja ulkoasiainministeriön tietojärjestelmistä Suomessa
            lähettäjävaltiota edustavan diplomaatti- ja
            konsuliedustuston, kansainvälisen järjestön
            Suomessa olevan toimielimen ja muun samassa asemassa olevan kansainvälisen
            toimielimen henkilökuntaan kuuluvista ja näiden
            perheenjäsenistä sekä yksityisessä palveluksessa
            olevista henkilöistä Tullille ulkomaalaislaissa
            (301/2004) säädettyjen
            tehtävien suorittamista, tullivalvontaa sekä tullirikostorjuntaa
            varten. 
         
         
         Lakiehdotuksen 14 § koskee muiden viranomaisten
            tietojen luovuttamista Tullille suorakäyttöisesti
            tallettamalla tai tietojoukkona tallettamista varten. Valiokunta
            kiinnittää huomiota siihen, että 14 §:n
            perusteluissa tietojen käyttötarkoitus määritellään
            toisin kuin 13 §:n 1 momentin 12 kohdassa. Lakiehdotuksen
            14 §:n yksityiskohtaisten perustelujen mukaan
            tiedot ovat tarpeen lähinnä diplomaattisten erioikeuksien takaamiseksi.
            Sen sijaan lakiehdotuksen 13 §:n 1 momentin 12
            kohta ei näytä oikeuttavan saamaan tietoja diplomaattisten
            erioikeuksien takaamiseksi. 
         
         
         Lakiehdotuksen 13 §:n 1 momentin 15—19 kohdista
            on valmistelun aikana jäänyt jossakin vaiheessa
            pois sana "varten". Hallintovaliokunta ehdottaa
            kyseisten lainkohtien teknistä tarkentamista. 
         
         
         4 luku. Tietojen käyttäminen ja luovuttaminen
         
         16 §. Tietojen käyttäminen muuhun
            kuin tietojen keräämis- ja tallettamistarkoitukseen. 
         
         
          Lakiehdotuksen 16 §:n 2 momenttia valiokunta ehdottaa
            muutettavaksi 7 §:n 2 momenttiin hallintovaliokunnan ehdottaman
            muutoksen johdosta.
         
         
         17 §. Tietojen luovuttaminen muille viranomaisille.
         
          Tulli saa luovuttaa salassapitosäännösten estämättä myös
            teknisen käyttöyhteyden avulla tai tietojoukkona
            17 §:n 1 momentin 7 kohdan nojalla henkilörekistereistään
            tarpeellisia tietoja muun muassa asevelvollisuusrekisterin rekisterinpitäjälle
            asevelvollisuuslain (1438/2007) 96 §:n
            1 momentin 15 kohdassa tarkoitettuja tehtäviä varten.
            Valiokunta ehdottaa mainittuun lainkohtaan tehtäväksi
            teknisluontoisen tarkistuksen korjaamalla ilmaisun "asevelvollisuusrekisteri" muotoon
            "asevelvollisrekisteri". 
         
         
         Lakiehdotuksen 17 §:n 2 momentin mukaan tiedustelurekisterin
            ja 7 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetun tilapäisen
            analyysirekisterin tietoja saa luovuttaa vain poliisin, Puolustusvoimien,
            Rajavartiolaitoksen ja Rikosseuraamuslaitoksen rikostiedustelu-,
            rikosanalyysi- tai tarkkailutehtäviin määrätyille
            virkamiehille sekä ulkoasiainministeriön palveluksessa
            olevalle poliisin yhdyshenkilölle, joilla on poliisilain 8 §:ssä säädetyt
            erityiset poliisivaltuudet. Tarkoitus on kuitenkin ollut, että vaatimus
            erityisten poliisivaltuuksien olemassaolosta koskee vain Rikosseuraamuslaitoksen
            virkamiehiä. Tämän vuoksi hallintovaliokunta
            ehdottaa lakiehdotuksen 17 §:n 2 momentin hyväksymistä näin kuuluvana: 
         
         "Tiedustelurekisterin ja 7 §:n 2 momentin
            2 kohdassa tarkoitetun tilapäisen analyysirekisterin tietoja
            saa kuitenkin luovuttaa vain poliisin, puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen rikostiedustelu-,
               rikosanalyysi- tai tarkkailutehtäviin
               määrätyille virkamiehille, Rikosseuraamuslaitoksen
            rikostiedustelu-, rikosanalyysi- tai tarkkailutehtäviin
            määrätyille virkamiehille, joilla
               on poliisilain (493/1995) 8 §:ssä säädetyt
               erityiset poliisivaltuudet, sekä ulkoasiainministeriön
            palveluksessa olevalle poliisin yhdyshenkilölle (poist.).
            Rekisterinpitäjä voi erityisestä syystä antaa
            salassapitosäännösten estämättä näihin
            rekistereihin teknisen käyttöyhteyden."
         
         Pykälän 3 momenttia on lisäksi muutettava
            7 §:n 2 momentin muuttamisen vuoksi.
         
         
         5 luku. Tietojen poistaminen ja arkistointi
         
         23 §. Tietojen poistaminen muista Tullin henkilörekistereistä.
         
          Lakiehdotuksen 23 §:n 2 momentin sanamuotoa on tarkistettava
            7 §:n 2 momenttiin ehdotetun muutoksen vuoksi.
         
         
         24 §. Virheelliseksi todettu tieto.
         
          Virheelliseksi todettu tieto on lakiehdotuksen 24 §:n
            1 momentin mukaan merkittävä virheelliseksi ja
            tieto on säilytettävä, jos se on tarpeen
            rekisteröidyn, muun asianosaisen tai Tullin henkilöstöön
            kuuluvan oikeuksien turvaamiseksi. Tällaista tietoa saa
            käyttää ainoastaan mainitussa tarkoituksessa. 
         
         
         Pykälän 2 momentin perusteella virheelliseksi
            todettu tieto on poistettava heti, kun tiedon säilyttäminen
            ei ole enää tarpeen, viimeistään kuitenkin
            viiden vuoden kuluttua tiedon poistamiselle säädetyn
            määräajan päättymisestä. 
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on nostettu esiin kysymys lisäperustelujen
            tarpeesta virheellisten tietojen poistamista koskevan 24 §:n
            2 momentin osalta. Hallintovaliokunta toteaa saamansa selvityksen
            johdosta, että myös "muita asianosaisia
            ja Tullin henkilöstöön kuuluvia" voidaan
            pitää EU:n tietosuojapäätöksen
            4 artiklan 3 kohdassa tarkoitettuina rekisteröityinä,
            jos heidät voidaan tunnistaa Tullin henkilörekistereihin
            merkittyjen henkilötietojen perusteella. Näin
            ollen valiokunnalle esitetyn tiedon perusteella lakiehdotuksen 24 §:n
            2 momenttia voidaan pitää EU:n tietosuojapuitepäätöksen
            mukaisena. Hallintovaliokunta toteaa, että vastaava sääntely
            sisältyy myös poliisin henkilötietolain
            27 §:ään. 
         
         
         7 luku. Tarkastusoikeus
         
         28 §. Tarkastusoikeus.
         
          Pykälän 1 momentin nojalla tarkastusoikeuden
            toteuttamiseen sovelletaan henkilötietolain 26 ja 28 §:ää.
            Rekisterinpitäjä antaa tiedot tarkastamista varten.
            Rekisterinpitäjän on osoitettava riittävä määrä henkilöitä tarkastusoikeuden
            toteuttamista ja siihen liittyvää tietojen antamista
            varten. 
         
         
         Pykälän 2 momentti sääntelee
            rekisteröidyn tarkastusoikeutta. Hänen on esitettävä tätä tarkoittava
            pyyntö henkilökohtaisesti rekisterinpitäjälle
            tai tullitoimipaikassa, ja samalla hänen on todistettava
            henkilöllisyytensä. 
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa esiin nousseen tarkastusoikeuden käytön
            rajaamista koskevan seikan osalta hallintovaliokunta toteaa, että tarkastusoikeuden
            käyttämistä koskeva pyyntö on
            esitettävä yleisessä henkilötietolainsäädännössä omaksutun
            lähtökohdan mukaisesti rekisterinpitäjälle.
            Tullin valtakunnalliseen käyttöön tarkoitettujen
            henkilörekisterien osalta pyyntö voidaan 2 momentin
            nojalla kuitenkin osoittaa palveluperiaatteen mukaisesti myös
            rekisterinpitäjän määräämälle
            muulle Tullin toimintayksikölle. Tullin toimintayksikön
            on nimettävä riittävä määrä henkilöitä,
            jotka päättävät tarkastusoikeuden
            toteuttamisesta ja siihen liittyvästä tietojen antamisesta.
            Hallintovaliokunta katsoo saamaansa selvitykseen viitaten, että säännös
            mahdollistaa tarkastusoikeuden käytön riittävän joustavasti
            ja kattavasti. Säännös on tarkoitettu vastaamaan
            tullitoimintaan sopeutettuna poliisin henkilötietolain
            44 §:ää. 
         
         
         29 §. Tarkastusoikeuden rajoittaminen.
         
          Pykälän 1 momentin 3 kohtaa hallintovaliokunta
            ehdottaa muutettavaksi 7 §:n 2 momentin muuttamisen johdosta.
         
         
         4. Laki poliisin, Tullin ja rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta
            annetun lain 6 §:n muuttamisesta
         
         
         6 §. Tietojen käsittely PTR-rikostiedusteluyksikössä.
         
          Hallintovaliokunta on ehdottanut 1. lakiehdotuksen yksityiskohtaisista
            perusteluista ilmenevistä syistä mainitun lakiehdotuksen
            7 §:n 2 momentin muuttamista. Koska 7 §:n 2 momentista
            valiokunta on ehdottanut 1 kohdan poistamista, on 4. lakiehdotuksen
            6 §:n viittaus kohdistettava 1. lakiehdotuksen 7 §:n
            2 momenttiin.