KIRJALLINEN KYSYMYS 329/2008 vp
KK 329/2008 vp - Petri Pihlajaniemi /kok
Tarkistettu versio 2.0
Pankkien tilitysvelvollisuutta koskeva tuomioistuinkäytäntö
Eduskunnan puhemiehelle
1990-luvun pankkikriisin jälkeisissä oikeudenkäynneissä pankkien
ja näiden asiakasvelallisten välillä on
tuomioistuinlaitoksessa ilmennyt systemaattista kielteistä suhtautumista
pankkien velvollisuuteen tehdä tilitys haltuun saamiensa realisointi-
tai muiden varojen käytöstä.
Lukuisissa oikeudenkäynneissä on päätösten perusteluista
löydettävissä selvänä yksiselitteisenä tekstinä se,
että pankilla ei ole ollut tilitysvelvollisuutta haltuun
saamiensa varojen käytöstä.
Lainsäädännössämme
ei sinänsä ole välttämättä mitään
vikaa. Kauppakaaren 18 luvun 1 § edellyttää,
että toisen varoja haltuun saaneen asiamiehen on toimeksiantonsa
päättyessä tehtävä tilitys
päämiehelleen. Tätä säännöstä pidetään siviilioikeutemme
tilitysvelvollisuutta koskevana pääsääntönä,
jonka vaikutus ulottuu paljon suppeata asiamiessuhdetta laajemmallekin.
Velalliselle on tärkeätä tietää,
mihin velkaan suoritus on käytetty lyhennykseksi, mitä korkoja on
peritty, miltä kaudelta ja mitä korkoprosentteja
on käytetty. Lukuisissa tapauksissa pankille menneet suoritukset
näyttävät myös kadonneen tilittämättöminä kokonaan.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mihin toimenpiteisiin hallitus ryhtyy, että tilitysvelvollisuus
tulee voimaan myös pankkien toimiessa pantinhaltijoina
tai saadessa muutoin haltuunsa asiakkaansa varoja säännönmukaisten velanlyhennysten
aikataulusta poiketen ja
onko syytä selvittää, mitä oikeuskeinoja on
käytettävissä pantinhaltijan tai asiamiehen
velvoittamiseksi tilityksen tekemiseen tapauksissa, joissa tilitys
on jäänyt tekemättä, ilman että jokaisessa
tapauksessa on ryhdyttävä laajamittaiseen oikeudenkäyntiin
tilitysvelvollista pankkia vastaan?
Helsingissä 25 päivänä huhtikuuta
2008
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Petri Pihlajaniemen /kok näin kuuluvan
kirjallisen kysymyksen KK 329/2008 vp:
Mihin toimenpiteisiin hallitus ryhtyy, että tilitysvelvollisuus
tulee voimaan myös pankkien toimiessa pantinhaltijoina
tai saadessa muutoin haltuunsa asiakkaansa varoja säännönmukaisten velanlyhennysten
aikataulusta poiketen ja
onko syytä selvittää, mitä oikeuskeinoja on
käytettävissä pantinhaltijan tai asiamiehen
velvoittamiseksi tilityksen tekemiseen tapauksissa, joissa tilitys
on jäänyt tekemättä, ilman että jokaisessa
tapauksessa on ryhdyttävä laajamittaiseen oikeudenkäyntiin
tilitysvelvollista pankkia vastaan?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Kauppakaaren 18 luvun 1 §:ssä säädetään
toisen varoja haltuunsa saaneen asiamiehen tilitysvelvollisuudesta.
Pantinhaltijan tilitysvelvollisuudesta pantin tultua realisoiduksi
panttivelkojan saatavien maksuksi ei ole nimenomaisia säännöksiä.
Tästä huolimatta oikeudessamme on vakiintuneesti
pidetty itsestään selvänä, että myös pantinhaltijalla
on sellaisessa tilanteessa tilitysvelvollisuus. Siten pantinhaltijan
on tehtävä pantinomistajalle selko muun muassa
siitä, paljonko pantista saatiin sitä realisoitaessa
ja millä tavoin realisoinnista saatu määrä on
käytetty panttivelkojen maksuksi. Mahdollinen ylijäänyt
osa realisoinnista saadusta määrästä kuuluu
pantinomistajalle. Jos ylijäämä jätetään
tilittämättä pantinomistajalle, saattavat
sovellettaviksi siviilioikeudellisten seuraamusten ohella tulla
myös esimerkiksi rikoslain kavallusrikosta koskevat säännökset.
Lisäksi saatavien perinnästä annetussa
laissa on yleisiä säännöksiä velallisen
tiedonsaantioikeudesta. Lakia täydennettiin vuonna 2005
siten, että velallisella on lain 4 a §:n
mukaan pyynnöstä ja yleensä maksutta
oikeus saada velkojalta ajantasainen tieto velkojensa kokonaismäärästä ja
perusteista, erittely maksamattomista veloista ja niiden lyhennyksistä sekä selvitys
velkapääomalle kertyneiden korkojen ja kulujen
määräytymisestä.
Kuten kysymyksessäkin todetaan, lainsäädäntöämme
ei näiltä osin ole sinänsä pidettävä puutteellisena.
Oikeusministeriön tietoon ei myöskään
ole saatettu oikeuskäytäntöä,
erityisesti korkeimman oikeuden ennakkopäätöksiä,
jossa esimerkiksi pantinhaltijan tilitysvelvollisuus olisi saatettu
kyseenalaiseksi. Oikeusministeriö seuraa jatkuvasti oikeuskäytännön
kehitystä toimialaansa kuuluvissa asioissa. Tällä hetkellä ei
kuitenkaan vaikuta siltä, että lainmuutokset panttivelkojan
tilitysvelvollisuuden vahvistamiseksi taikka velallisen tiedonsaantioikeuksien
tehostamiseksi olisivat ajankohtaisia.
Oikeuskeinoista totean, että oikeusjärjestyksemme
mukaan normaali oikeussuojakeino riita-asiassa on kanne yleisessä tuomioistuimessa.
Riitoja, jotka koskevat yksityisten pantinantajien sitoumuksia luotonantajalle,
voidaan käsitellä myös kuluttajariitalautakunnassa.
Kuluttaja-asiamies puolestaan valvoo muun muassa edellä mainittujen
perintälain säännösten noudattamista
silloin, kun perintä koskee kuluttajasaatavaa. Jos pantinhaltija
on jättänyt tilittämättä pantinomistajalle
kuuluvia varoja, saattaa edellä sanotun mukaisesti kyseeseen
tulla myös rikosilmoituksen tekeminen poliisiviranomaiselle,
jolloin asia käsitellään rikosprosessuaalisessa
järjestyksessä. Lisäksi pankkien ja muiden
luottolaitosten toiminnan lainmukaisuuden valvonta ja muun muassa
luottolaitosten hyvien menettelytapojen noudattamisen edistäminen
kuuluu rahoitustarkastuksen yleisen valvonnan piiriin.
Näillä perusteilla oikeusministeriössä ei
tässä vaiheessa nähdä tarpeellisena
ryhtyä pantinhaltijan tilitysvelvollisuutta koskeviin lainsäädäntötoimiin
tai muihinkaan erityisiin toimiin.
Helsingissä 16 päivänä toukokuuta
2008
Oikeusministeri Tuija Brax
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 329/2008 rd undertecknat
av riksdagsledamot Petri Pihlajaniemi /saml:
Vilka åtgärder kommer regeringen att vidta
för att redovisningsskyldigheten ska gälla också i
de fall där bankerna är panthavare eller på annat
sätt får hand om sina kunders tillgångar
på ett sätt som avviker från tidsplanen
för regelbundna amorteringar och
är det skäl att utreda vilka rättsmedel som
står till buds för att få panthavare eller
ombud att upprätta redovisning i sådana fall där
redovisningen har försummats, utan att man i varje enskilt
fall ska vara tvungen att inleda omfattande rättegång
mot den redovisningsskyldiga banken?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
I 18 kap. 1 § i Handels Balken finns bestämmelser
om redovisningsskyldighet för ombud som fått hand
om annans tillgångar. Några uttryckliga bestämmelser
finns inte om panthavares redovisningsskyldighet i sådana
fall där panten har realiserats för att betala
pantborgenärens fordran. Trots detta har det i vårt
rättssystem av hävd ansetts självklart
att panthavaren har redovisningsskyldighet i dessa fall. Panthavaren
ska alltså för pantägaren redovisa bl.a.
hur mycket man fick när panten realiserades och hur beloppet
användes för att betala pantskulderna. Ett eventuellt överskott
tillhör pantägaren. Om överskottet inte
redovisas för pantägaren kan t.ex. strafflagens
bestämmelser om förskingring bli tillämpliga
utöver civilrättsliga sanktioner.
Allmänna bestämmelser om gäldenärens
rätt att få uppgifter finns dessutom i lagen om
indrivningen av fordringar. Den kompletterades 2005 så att
gäldenären enligt 4 a § har
rätt att på begäran och i regel kostnadsfritt
få uppdaterade uppgifter om det totala beloppet av sina
skulder och grunderna för dem, en specifikation över
obetalda skulder och amorteringar på dem samt en utredning över
hur upplupna räntor och kostnader på skuldkapitalet
bestäms.
Som spörsmålsställaren påpekar
kan det inte anses att vår lagstiftning i sig är
bristfällig i fråga om detta. Justitieministeriet
har inte heller informerats om någon rättspraxis,
särskilt inte om högsta domstolsprejudikat, där
t.ex. panthavarens redovisningsskyldighet skulle ha ifrågasatts.
Justitieministeriet följer kontinuerligt med utvecklingen
av rättspraxis inom ministeriets verksamhetsområde.
I dagens läge verkar det dock inte aktuellt med lagändringar
för att stärka pantborgenärernas redovisningsskyldighet
eller effektivisera gäldenärens rätt
att få uppgifter.
Vad gäller frågan om olika rättsmedel
konstaterar jag att i tvistemål är talan i allmän
domstol den vanliga möjligheten till rättslig
prövning i vårt rättssystem. Tvister
om enskilda pantsättares utfästelser gentemot
kreditgivare kan också behandlas i konsumenttvistenämnden.
När indrivningen gäller en konsumentfordran är
det däremot konsumentombudsmannen som övervakar att
bestämmelserna i lagen om indrivning av fordringar iakttas.
Om en panthavare har underlåtit att redovisa tillgångar
som tillhör en pantägare kan det i enlighet med
det anförda också bli fråga om brottsanmälan
till polisen. I sådana fall handläggs saken i
straffprocessuell ordning. Att övervaka att verksamheten
i banker och andra kreditinstitut sker i enlighet med lag och att
bl.a. främja tillämpningen av goda förfaranden
i kreditinstituten omfattas av Finansinspektionens allmänna
tillsynsuppgift.
Av dessa skäl anses det i justitieministeriet inte
nödvändigt att i detta skede inleda vare sig lagstiftningsåtgärder
eller andra särskilda åtgärder i fråga
om panthavares redovisningsskyldighet.
Helsingfors den 16 maj 2008
Justitieminister Tuija Brax