LAKIALOITE 129/2004
vp
LA 129/2004
vp - Päivi Räsänen /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain 9 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan, että vaikeavammaisen henkilön
avustajapalvelu siirretään kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden
piiriin niissä tilanteissa, joissa avun tarve on runsas,
säännöllinen, toistuva tai jatkuvaluonteinen.
Avun tarpeen ollessa tilapäinen ja satunnainen henkilökohtaisen
avustajan palkkaamisesta aiheutuvien kustannusten korvaaminen säilyy
harkinnanvaraisena.
PERUSTELUT
Henkilökohtainen avustajapalvelu mahdollistaa vaikeavammaisen
itsenäisen elämän. Tukimuoto on vaikeavammaisen
henkilön kannalta välttämätön,
mutta sen toimivuudessa on useita ongelmia. Palvelun saatavuus vaihtelee
kunnittain, avustajat ovat usein kouluttamattomia ja vammaisella
henkilöllä voi olla vaikeuksia toimia työnantajana
ja selvittää työoikeudellisia ongelmia.
Ne, jotka eivät kykene tai halua hoitaa työnantajan
velvollisuuksia, jäävät nykyisin ilman
avustajapalvelua. Kunta voi kieltäytyä avustajan
palkkakustannusten maksamisesta, jos vammainen henkilö ei
pysty osoittamaan, että hän tarvitsee avustajaa
päivittäisistä toiminnoista suoriutumisessa
laissa määrätyllä tavalla. Kuntien
erityinen järjestämisvelvollisuus ei koske henkilökohtaista
avustajapalvelua.
Nykyisen käytännön mukaan henkilökohtaisen
avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset voidaan korvata
vammaiselle henkilölle, joka tarvitsee runsaasti toisen
henkilön apua kotona jokapäiväiseen elämään
liittyvissä asioissa tai kodin ulkopuolella asioiden hoitamisessa, opiskelussa,
harrastuksissa, työssä ja yleensä yhteiskunnallisessa
osallistumisessa. Vammaisfoorumi on todennut, että monien
vaikeavammaisten kohdalla avustajan tarve ei ole runsas, mutta välttämätön
säännöllisenä, toistuvana ja jatkuvana
itsenäisen suoriutumisen mahdollistamiseksi. Esimerkiksi
näkövammaisen kohdalla säännöllinen
apu on välttämätöntä,
jotta itsenäinen suoriutuminen jokapäiväisissä toiminnoissa on
mahdollista. Ei ole perusteltua rajata henkilökohtaisen
avustajan myöntämiskäytäntöjä vain tilanteisiin,
joissa avun tarve on runsas, ja rajata useita yhtäläisesti
apua tarvitsevia vammaisryhmiä järjestelmän
ulkopuolelle. Vammaisten henkilöiden perusoikeuksien, erityisesti
yhdenvertaisuuden ja itsemääräämisoikeuden,
toteutuminen edellyttää, että kun vaikeavammaisen
henkilön avun tarve on runsasta tai pysyvää ja
säännöllistä, oikeus avustajaan
on subjektiivinen.
Jos vammaisen henkilön avun tarve on tilapäistä ja
satunnaista, järjestämisvelvollisuus säilyy
aloitteen mukaan määrärahasidonnaisena. Yleisen
järjestämisvelvollisuuden piiriin ei saa kuitenkaan
tulkinnalla siirtää henkilöitä,
joiden avun tarve tosiasiassa voidaan tyydyttää vain erityisen
järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvasta järjestelmästä.
Jos vammainen henkilö ei kykene tai halua toimia työnantajana,
kunta tai muu palvelunjärjestäjä voi
hoitaa työnantajan tehtävät. Vamman tai
sairauden laatu ei tällöin aseta ketään
eriarvoiseen asemaan ja johda sen perusteella erilaiseen kohteluun.
Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa kunta vastaa kokonaan henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän rahoituksesta. Avustajajärjestelmän
vuotuisien kustannusten vertailu osoittaa, että esimerkiksi
Ruotsissa panostetaan avustajatoimintaan yli kymmenkertainen määrä Suomeen
verrattuna. Kunnilla on vakavia vaikeuksia peruspalveluiden järjestämisessä.
Henkilön asuinpaikka ei saa olla vaikuttamassa siihen,
saako hän tarvitsemansa vammaispalvelulain mukaiset palvelut.
Valtion ja kuntien yhteisvastuuta vammaispalvelulain mukaisten
palvelu- ja tukitoimien järjestämiskustannuksista
tulisikin pikaisesti kehittää.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain 9 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista 3 päivänä huhtikuuta
1987 annetun lain (380/1987) 9 §:n
1 ja 2 momentti, sellaisena kuin niistä on 1 momentti laissa 101/1995,
sekä
lisätään 9 §:ään
uusi 3 momentti seuraavasti:
9 §
Taloudelliset tukitoimet
Vammaiselle korvataan hänen vammansa tai sairautensa
edellyttämän tarpeen mukaisesti kokonaan tai osittain
kustannukset, jotka hänelle aiheutuvat henkilökohtaisen
avustajan palkkaamisesta avun tarpeen ollessa tilapäinen
ja satunnainen ja muista tämän lain toteuttamiseksi
tarpeellisista tukitoimista. Vastaavasti korvataan ylimääräiset
kustannukset, jotka aiheutuvat vamman tai sairauden edellyttämän
tarpeellisen vaatetuksen ja erityisravinnon hankkimisesta. Päivittäisistä toiminnoista
suoriutumisessa tarvittavien välineiden, koneiden ja laitteiden hankkimisesta
aiheutuvat kustannukset korvataan siten kuin asetuksella tarkemmin
säädetään.
Kunnan on korvattava vaikeavammaiselle kohtuulliset kustannukset
henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta avun tarpeen
ollessa runsas, säännöllinen, toistuva
tai jatkuvaluonteinen sekä asunnon muutostöistä,
asuntoon kuuluvien välineiden ja laitteiden hankkimisesta
hänelle aiheutuneet kohtuulliset kustannukset, jos hän
vammansa johdosta tai välttämättä tarvitsee näitä toimenpiteitä suoriutuakseen
tavanomaisista elämän toiminnoista eikä hän
ole jatkuvan laitoshuollon tarpeessa.
Kunnan on tarvittaessa järjestettävä henkilökohtaisen
avustajan palkkaukseen liittyvien työnantajavelvollisuuksien
hoitaminen.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 28 päivänä lokakuuta
2004
- Päivi Räsänen /kd
- Sari Essayah /kd
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Leena Rauhala /kd