LAKIALOITE 146/2007
vp
LA 146/2007
vp - Paavo Arhinmäki /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Tienkäyttömaksulaki
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan säädettäväksi
viisi vuotta kestävästä tienkäyttömaksukokeilusta, jossa
raskaalle liikenteelle asetettaisiin päästöluokkaan
perustuva, alueellisesti rajattu tienkäyttömaksu
ja henkilöliikenteelle asetettaisiin pääkaupunkiseudulla
liikennöintiajan mukaan määräytyvä tienkäyttömaksu
(ruuhkamaksu). Lakia sovellettaisiin viisivuotisena kokeilulakina.
Kokeilun tulosten perusteella tienkäyttömaksua
laajennettaisiin ruuhkaisimmille tieosuuksille ja suurten kaupunkien
ruuhkaliikenteeseen.
Aloitteessa ehdotetaan perittäväksi henkilöliikenteen
ruuhkamaksua Helsinkiin kulkevilla valtaväylillä ja
pääkaupunkiseudun kehäteillä sekä asetuksella
tarkemmin säädettävillä liityntä-
ja rinnakkaisväylillä. Ruuhkamaksu perittäisiin
alkuvaiheessa tietulleina kuvantamis- tai lyhytaaltosignaalitekniikalla
ja myöhemmin mahdollisesti teknisten järjestelmien
kehittyessä matkapuhelinverkkoon (GSM + GPRS
-paikannukseen) perustuvilla tekniikoilla. Teknisiin järjestelmiin
lakialoitteessa ei oteta kantaa.
Aloitteessa ehdotetaan perittäväksi alueellisesti
rajattua ja päästöluokkiin perustuvaa
tienkäyttömaksua raskaan liikenteen ajoneuvoilta tai
ajoneuvoyhdistelmiltä. Maksun suuruus vaihtelisi 20 ja
35 euron välillä/matka.
Raskaan liikenteen tienkäyttömaksukokeilu toteutettaisiin
valtatiellä 25 välillä Hanko—Karjaa,
valtatiellä 7 välillä Virolahti—Vaalimaa,
tiellä 387 välillä Vaalimaa—Ylämaa,
valtatiellä 13 välillä Lappeenranta—Nuijamaa
ja tiellä 3921 Nuijamaa—Nevala.
Tienkäyttömaksukokeilu Tukholmassa osoittautui
erittäin tulokselliseksi. Ruuhkamaksut ovat vähentäneet
autoilua Tukholman keskustassa 20—25 prosenttia. Lisäksi
kuljettajien jonotusajat ovat lyhentyneet 30—50 prosenttia. Myös
Lontoon ruuhkamaksujärjestelmällä on
ollut selvästi turhaa yksityisautoilua vähentävä vaikutus.
Vuonna 2005 Suomen kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt
olivat noin 16 % maan kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.
Liikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä oli
noin 18 %, me-taanipäästöistä noin
1 % ja typpioksiduulipäästöistä noin
8 %. Ilman toimenpiteitä liikenteen päästöjen
arvioidaan kasvavan noin miljoonan hiilidioksiditonnin verran vuosiin
2020—2025 mennessä (Liikenne- ja viestintäministeriö).
EU:n tasolla liikenteen kokonaispäästöt
kasvoivat vuosien 1990 ja 2004 välillä 32 % ja
vastasivat vuonna 2004 jo 28 %:a EU:n hiilipäästöistä.
EU:n autokanta kasvoi lähes 40 prosentilla vuodesta 1990
vuoteen 2004, Suomen 21 %:lla. Tieliikenteen osuus
on 60 % EU:n öljynkulutuksesta. Henkilö-
ja pakettiautot tuottavat noin 19 % EU:n hiilidioksidipäästöistä (YmVL
10/2007 vp — HE 61/2007
vp).
Ilmansaasteet ja meluhaitat lisääntyvät
vuosi vuodelta. Maantieliikenteen aiheuttamista hiili-dioksidipäästöistä 40
prosenttia ja muista epäpuhtauksista 70 prosenttia tulee
kaupunkiliikenteestä (EU:n Vihreä kirja Uutta
ajattelua kaupunkiliikenteeseen 25.9.2007).
Näistä syistä Suomessa pitää tehdä merkittäviä poliittisia
uudistuksia, joilla hillitään autois-tumista ja
lisätään joukkoliikenteen suosiota. Ilmaston
kannalta on täysin kestämätöntä,
jos Nurmijärvi-ilmiö voimistuu eli ihmiset käyttävät
entistä enemmän yksityisautoja työ- ja asiointimatkoihin.
Siksi vastuullista ympäristö- ja ilmastopolitiikkaa
on taloudellisesti ohjata yksityisauton käytöstä joukkoliikenteeseen.
PERUSTELUT
Yleistä
Euroopan yhteisön liikennepolitiikan mukaan jäsenmaissa
tulisi harmonisoida liikenteestä perittäviä veroja
ja maksuja sekä siirtää verotuksen ja
maksujen painopistettä ajoneuvojen hankinnan ja omistamisen
verottamisesta liikkumisen ja tienkäytön veroihin
ja maksuihin. Euroopan yhteisön liikennepolitiikka, liikenteen
kasvu, kansainvälisen liikenteen lisääntyminen
ja liikennejärjestelmän kehittämiseen
varatun rahoituksen riittämättömyys ovat
osia toimintaympäristön muutoksista (Liikenne-
ja viestintäministeriön julkaisuja 17/2006.
Tienkäyttömaksujärjestelmät.
Esiselvitys).
Euroopan parlamentti ja neuvosto ovat antaneet vuonna 2004 direktiivin,
joka koskee sähköisten tienkäyttömaksujen
keräämisen tapaa ja järjestelmien yhteen
toimivuutta yhteisön alueella. Tienkäyttömaksujen
perintä tapahtuu direktiivin mukaan joko satelliittipaikannukseen
(GPS/GNSS), matkapuhelinverkkoon (GSM + GPRS)
tai lyhyen kantaman radiotiedonsiirtoon (DSRC 5,8 GHz)
perustuvien ajoneuvolaitteiden avulla. Asiasta on Suomessa säädetty
lailla sähköisten tienkäyttömaksujen keräämisjärjestelmistä (995/2006).
Kansainvälisten sopimusten mukaan tienkäyttömaksujärjestelmien
asennettavia ajoneuvolaitteita ei kuitenkaan voida asettaa pakollisiksi
ulkomaalaisille ajoneuvoille, joten maksun saamiselle on oltava
vaihtoehtoinen tapa. Maksun suuruuden tulee olla tasapuolisuusvaatimusten
takia riippumaton maksutavasta. Raskaan liikenteen maksuja säätelee
lisäksi ns. vinjettidirektiivi.
Toimiva tienkäyttömaksujärjestelmä on
kokonaisuus, joka koostuu maksullisen tieverkon määrittelystä,
maksujen ja maksuperusteiden määrittelystä sekä maksamiseen
ja valvontaan käytettävästä teknisestä järjestelmästä (LVM:n julkaisuja
17/2006).
Käyttömaksuja peritään yleensä yksittäisiltä tieosilta
(esimerkiksi moottoritie, silta tai tunneli), erikseen määritellyiltä alueilta
(esimerkiksi kaupunkiseudut), tieverkon osilta (moottoritiet, TERN-verkko)
tai koko tieverkolta. Maksun perusteina ovat yleensä aina
ajoneuvotyyppi tai ajoneuvon ominaisuudet, kuten akselien lukumäärä,
kokonaispaino tai päästöluokka. Lisäksi maksuun
vaikuttavat usein paitsi ajettu matka myös mahdollisesti
alue, jolla liikutaan, sekä liikkumisen ajankohta (LVM:n
julkaisuja 17/2006).
Maksujen perinnässä ja valvonnassa käytetty tekniikka
perustuu joko manuaaliseen ratkaisuun, rekisterikilpien automaattiseen
tunnistamiseen, ajoneuvopiirturin tietoihin, mikroaaltotekniikkaan
tai uusimpana ratkaisuna GSM + GPRS -pohjaiseen viestintään
ja satelliittipaikannustekniikkaan. Yksinkertaisimmat käyttömaksut
on toteutettu vinjettimaksuna. Maksujärjestelmä sisältää myös
menettelyt ja ratkaisut satunnaisten ja ulkomaisten käyttäjien
kohtelusta sekä yksityisyyden suojasta ja tietoturvasta (LVM:n
julkaisuja 17/2006).
Suomi on Baltian maiden ohella ainoa Manner-Euroopan maa, jossa
liikenteen käyttömaksuja ei ole käytössä missään
muodossa. Raskaan liikenteen vinjettimaksu on käytössä useissa
Euroopan maissa. BENELUX-maissa, Ruotsissa ja Tanskassa on käytössä ns.
Eurovinjetti (aikaperusteiset raskaan liikenteen maksut).
Yksittäisiltä tieosilta perittäviä maksuja
on käytössä mm. Ranskassa, Espanjassa,
Italiassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa yli 40 kohteessa.
Alueelliset käyttömaksut ovat puhtaimmillaan
käytössä Lontoon ja Tukholman ydinkeskustoissa.
Sveitsissä, Itävallassa ja Saksassa ovat käytössä maailman
edistyksellisimmät raskaan liikenteen maksujärjestelmät.
Saksan satelliittipaikannukseen ja matkapuhelinviestintään
perustuva järjestelmä on toistaiseksi lajissaan
ainoa, mutta se koskee vain moottoriteitä ja raskasta liikennettä.
Sveitsin raskaan liikenteen maksujärjestelmä on
kilometriperusteinen ja koskee koko verkkoa, mutta se ei rekisteröi
ajoneuvon sijaintia. Ajettuun matkaan ja ajankohtaan perustuvia
koko verkkoa ja kaikkia ajoneuvoja koskevia tienkäyttömaksujärjestelmiä ei
ole toteutettu vielä missään (LVM:n julkaisuja
17/2006).
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1 §. Soveltamisala.
Tienkäyttömaksulain 1 §:n
1 momentin mukaan lakia sovellettaisiin raskaan liikenteen ja henkilöliikenteen
tieosuuskohtaiseen tienkäyttömaksujärjestelmään.
Lakia sovellettaisiin viisivuotisena kokeilulakina. Kokeilun tulosten
perusteella tienkäyttömaksua laajennettaisiin
ruuhkaisimmille tieosuuksille ja suurten kaupunkien ruuhkaliikenteeseen.
2 momentin mukaan lakia sovelletaan raskaan liikenteen osalta
ajoneuvoihin ja ajoneuvoyhdistelmiin, joiden bruttopaino ylittää 12
tonnia.
3 momentin mukaan lakia sovelletaan raskaan liikenteen osalta
sen estämättä, mitä maantielain
(503/2005) 12 §:ssä säädetään,
seuraavilla tieosuuksilla: valtatie 25 välillä Hanko—Karjaa,
valtatie 7 välillä Virolahti—Vaalimaa, tie
387 välillä Vaalimaa—Ylämaa,
valtatie 13 välillä Lappeenranta—Nuijamaa
ja tie 3921 Nuijamaa—Nevala.
4 momentin mukaan tätä lakia sovelletaan lisäksi
henkilöliikenteen osalta pääkaupunkiseudulla
sen estämättä, mitä maantielain
12 §:ssä säädetään,
seuraavilla tieosuuksilla: kehätiet I—III, valtatie
51 välillä Espoo—Helsinki, valtatie 1
välillä Espoo—Helsinki, tie 120 välillä Vantaa—Helsinki,
valtatie 3 välillä Vantaa—Helsinki, valtatie
45 välillä Vantaa—Helsinki, valtatie
E75 välillä Vantaa—Helsinki, tie 140 välillä Vantaa—Helsinki
sekä valtatie 7 ja tie 170 välillä Sipoo—Helsinki
(ruuhkamaksu). Tämän lisäksi
asetuksella säädetään tarkemmin tienkäyttömaksusta
edellä mainittuihin väyliin liittyvillä liityntä-
ja rinnakkaisväylillä.
5 momentin mukaan lakia sovellettaessa henkilöajoneuvoja
ovat kaikki ne ajoneuvot, joiden käyttötarkoitus
ei ole yksinomaan tavaraliikenne.
2 §. Soveltamisalan ulkopuolelle jäävät
ajoneuvot.
Tienkäyttömaksulain 2 §:n
1 momentin mukaan tienkäyttömaksuvelvollisuuden
ulkopuolelle jäisivät: 1) linja-autot; 2) poliisi-,
tulli- ja rajavartioviranomaisten ajoneuvot; 3) puolustusvoimien
ajoneuvot; 4) pelastuslaitosten ajoneuvot; 5) diplomaattiajoneuvoiksi
rekisteröidyt ajoneuvot; 6) palokuntien ajoneuvot; 7) muut
hätäajoneuvot; 8) Suomen valtion ajoneuvot; 9)
ajoneuvot, joiden yksinomainen käyttötarkoitus
on teiden ylläpito tai hoito, mukaan lukien tienpuhdistus-
ja talvikunnossapitoajoneuvot; 10) ajoneuvot, joiden yksinomainen
käyttötarkoitus liittyy näytteillepano-
tai sirkustoimintaan.
2 momentin mukaan ajoneuvoyhdistelmien osalta ratkaiseva tienkäyttömaksuvelvollisuuden
arvioinnin kannalta on vetoajoneuvo.
3 momentin mukaan tienkäyttömaksusta vapautettu
ajoneuvo tai ajoneuvoyhdistelmä on mahdollisuus rekisteröidä tiemaksujen
perintään valtuutetun ylläpitäjäyhteisön
tai viranomaisen järjestelmään.
3 §. Tienkäyttömaksun suorittamisvelvollisuus.
1 momentin mukaan tienkäyttömaksun suorittamisvelvollisuudesta
on vastuussa ajoneuvon omistaja tai hänen sijastaan se,
jolle ajoneuvoja koskevaan rekisteriin tehdyn ilmoituksen mukaan
on pysyvästi luovutettu ajoneuvon hallinta, jollei omistaja
tai haltija saata todennäköiseksi, että ajoneuvo
tuolloin oli ollut luvattomasti kuljettajan käytössä,
taikka osoita, ettei hän muusta hyväksyttävästä syystä ole
velvollinen vastaamaan maksusta.
2 momentin mukaan ulkomaalaisten ajoneuvojen osalta ajoneuvon
omistaja tai ajoneuvon haltija on velvollinen suorittamaan tienkäyttömaksun,
jollei omistaja tai haltija saata todennäköiseksi,
että ajoneuvo tuolloin oli ollut luvattomasti kuljettajan
käytössä, taikka osoita, ettei hän
muusta hyväksyttävästä syystä ole
velvollinen vastaamaan maksusta. Ulkomailla rekisteröidyt
ajoneuvot on vapautettu jäljempänä 15 §:ssä säädetystä ruuhkamaksusta.
3 momentin mukaan tienkäyttömaksun suorittamisvelvollisuus
alkaa siitä, kun tässä laissa tarkoitettua
ajoneuvoa kuljetetaan Tielaitoksen erikseen määräämien
tarkastusasemien kautta.
4 momentin mukaan tienkäyttömaksun suuruus
määrätään raskaan liikenteen
osalta tämän lain 12 ja 13 §:n
mukaan ja henkilöliikenteen osalta tämän
lain 15 §:n mukaan.
12 §. Raskaiden ajoneuvojen päästöluokat.
Tienkäyttömaksuvelvollisuuden piiriin kuuluvat
1 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetut raskaat ajoneuvot
jaetaan päästöluokkiin ajoneuvon ensimmäisen
rekisteröinnin mukaisesti seuraavasti: 1) päästöluokka
3, jos ajoneuvo on rekisteröity ensimmäisen kerran
30 päivän syyskuuta 2001 jälkeen; 2)
päästöluokka 2, jos ajoneuvo on rekisteröity
ensimmäisen kerran 30 päivän syyskuuta
1996 jälkeen mutta ennen 1 päivää lokakuuta
2001; 3) päästöluokka 1, jos ajoneuvo
on rekisteröity ensimmäisen kerran 30 päivän
syyskuuta 1993 jälkeen mutta ennen 1 päivää lokakuuta
1996; 4) ei päästöluokkaa, jos ajoneuvo
on rekisteröity ensimmäisen kerran ennen 1 päivää lokakuuta
1993.
13 §. Raskaan liikenteen tienkäyttömaksun
maksuluokat.
Edellä 1 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetun
raskaan liikenteen osalta tienkäyttömaksuvelvollisen
ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän, jossa on enintään
3 akselia, tiemaksun suuruus on luokassa A 20 euroa, luokassa B
25 euroa ja luokassa C 30 euroa. Tienkäyttömaksuvelvollisen
ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän, jossa on 4 akselia tai
enemmän, tienkäyttömaksun suuruus on
luokassa A 25 euroa, luokassa B 30 euroa ja luokassa C 35 euroa.
Päästöluokat jakautuvat tienkäyttömaksuluokkiin
seuraavasti: 1) luokka A: päästöluokka
3; 2) luokka B: päästöluokka 2; 3) luokka
C: päästöluokka 1 ja ajoneuvot ilman
päästöluokkaa.
15 §. Henkilöliikenteen aikaan sidottu tienkäyttömaksun
peruste.
Edellä 1 §:n 4 momentissa tarkoitetun
henkilöliikenteen tienkäyttömaksu porrastetaan
ajoneuvon liikennöintiajankohdan perusteella seuraavan
taulukon mukaan (ruuhkamaksu):
| Kellonaika |
Maksu euroina |
| 6.30—6.59 |
1,00 |
| 7.00—7.29 |
1,50 |
| 7.30—8.29 |
2,00 |
| 8.30—8.59 |
1,50 |
| 9.00—15.29 |
1,00 |
| 16.00—17.29 |
2,00 |
| 17.30—17.59 |
1,50 |
| 18.00—18.29 |
1,00 |
16 §. Henkilöliikenteen tienkäyttömaksun
maksuvelvollisuuden rajaukset.
1 momentin mukaan edellä 1 §:n 4
momentissa tarkoitetun henkilöliikenteen osalta tienkäyttömaksuvelvollisen
ajoneuvon maksu tulee maksaa arkipäiviltä lauantaita
lukuun ottamatta.
2 momentin mukaan henkilöliikenteen tienkäyttömaksu
maksetaan Tielaitoksen määräämillä maksuasemilla
tai sopimissa kauppa- ja kioskiliikkeissä. Maksua ei peritä arkipyhiä edeltäviltä
päiviltä eikä heinäkuun
ajalta. Matka-aika määrätään
tunnin ja alkavan minuutin mukaan. Henkilöliikenteen tienkäyttömaksun ajoneuvokohtainen
enimmäismäärä kalenterikuukaudessa
on 6 euroa.
3 momentin mukaan henkilöliikenteen tienkäyttömaksun
maksuaika ilman eri kehotusta on neljätoista (14) päivää siitä,
kun maksuvelvollisuus alkaa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Tienkäyttömaksulaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala
Tässä laissa säädetään
raskaan liikenteen ja henkilöliikenteen tieosuuskohtaisesta
tienkäyttömaksujärjestelmästä.
Lakia sovelletaan raskaan liikenteen osalta ajoneuvoihin ja
ajoneuvoyhdistelmiin, joiden bruttopaino ylittää 12
tonnia.
Lakia sovelletaan raskaan liikenteen osalta sen estämättä,
mitä maantielain (503/2005) 12 §:ssä säädetään,
seuraavilla tieosuuksilla: valtatie 25 välillä Hanko—Karjaa,
valtatie 7 välillä Virolahti—Vaalimaa,
tie 387 välillä Vaalimaa—Ylämaa,
valtatie 13 välillä Lappeenranta—Nuijamaa
ja tie 3921 Nuijamaa—Nevala.
Lisäksi tätä sovelletaan henkilöliikenteen osalta
pääkaupunkiseudulla sen estämättä,
mitä maantielain 12 §:ssä säädetään,
seuraavilla tieosuuksilla: kehätiet I—III, valtatie
51 välillä Espoo—Helsinki,
valtatie 1 välillä Espoo—Helsinki,
tie 120 välillä Vantaa—Helsinki, valtatie
3 välillä Vantaa—Helsinki, valtatie 45
välillä Vantaa—Helsinki, valtatie E75
välillä Vantaa—Helsinki, tie
140 välillä Vantaa—Helsinki
sekä valtatie 7 ja tie 170 välillä Sipoo—Helsinki
(ruuhkamaksu). Tämän lisäksi
asetuksella säädetään tarkemmin
tienkäyttömaksusta edellä mainittuihin
väyliin liittyvillä liityntä- ja rinnakkaisväylillä.
Lakia sovellettaessa henkilöajoneuvoja ovat kaikki
ne ajoneuvot, joiden käyttötarkoitus ei ole yksinomaan
tavaraliikenne.
2 §
Soveltamisalan ulkopuolelle jäävät
ajoneuvot
Tienkäyttömaksuvelvollisuuden ulkopuolelle jäävät:
1) linja-autot;
2) poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten ajoneuvot;
3) puolustusvoimien ajoneuvot;
4) pelastuslaitosten ajoneuvot;
5) diplomaattiajoneuvoiksi rekisteröidyt ajoneuvot;
6) palokuntien ajoneuvot;
7) muut hätäajoneuvot;
8) Suomen valtion ajoneuvot;
9) ajoneuvot, joiden yksinomainen käyttötarkoitus
on teiden ylläpito tai hoito, mukaan lukien tienpuhdistus-
ja talvikunnossapitoajoneuvot;
10) ajoneuvot, joiden yksinomainen käyttötarkoitus
liittyy näytteillepano- tai sirkustoimintaan.
Ajoneuvoyhdistelmien osalta ratkaiseva tienkäyttömaksuvelvollisuuden
arvioinnin kannalta on vetoajoneuvo.
Tienkäyttömaksusta vapautettu ajoneuvo tai ajoneuvoyhdistelmä on
mahdollisuus rekisteröidä tiemaksujen perintään
valtuutetun ylläpitäjäyhteisön
tai viranomaisen järjestelmään.
3 §
Tienkäyttömaksun suorittamisvelvollisuus
Tienkäyttömaksun suorittamisvelvollisuudesta
on vastuussa ajoneuvon omistaja, tai hänen sijastaan se,
jolle ajoneuvoja koskevaan rekisteriin tehdyn ilmoituksen mukaan
on pysyvästi luovutettu ajoneuvon hallinta, jollei omistaja
tai haltija saata todennäköiseksi, että ajoneuvo
tuolloin oli ollut luvattomasti kuljettajan käytössä, taikka
osoita, ettei hän muusta hyväksyttävästä syystä ole
velvollinen vastaamaan maksusta.
Ulkomaalaisten ajoneuvojen osalta ajoneuvon omistaja tai ajoneuvon
haltija on velvollinen suorittamaan tienkäyttömaksun,
jollei omistaja tai haltija saata todennäköiseksi,
että ajoneuvo tuolloin oli ollut luvattomasti kuljettajan käytössä,
taikka osoita, ettei hän muusta hyväksyttävästä syystä ole
velvollinen vastaamaan maksusta. Ulkomailla rekisteröidyt
ajoneuvot on vapautettu jäljempänä 14 §:ssä säädetystä ruuhkamaksusta.
Tienkäyttömaksun suorittamisvelvollisuus alkaa
siitä, kun tässä laissa tarkoitettua
ajoneuvoa kuljetetaan Tielaitoksen erikseen määräämien tarkastusasemien
kautta.
Tienkäyttömaksun suuruus määrätään
raskaan liikenteen osalta tämän lain 12 §:n
mukaan ja henkilöliikenteen osalta tämän
lain 14 §:n mukaan.
4 §
Yksittäistä tienkäyttömaksua
koskeva päätös
Tielaitos määrää tienkäyttömaksun
jokaiselle ajoneuvolle sen perusteella, mitä edellä 3 §:n
3 momentissa määrätään
maksuvelvollisuuden alkamisesta.
Jos maksupäätös on ilmeisen väärä maksuvelvollisuuden
rekisteröinnissä tapahtuneen erehdyksen vuoksi,
päätöksen tehnyt viranomainen voi oikaista
virheellisen maksupäätöksen.
5 §
Tienkäyttömaksujärjestelmän
hallinnointi ja maksun suorittamista koskevat toimeenpanomääräykset
Tämän lain mukaisten tehtävien ylin
johto ja valvonta kuuluu liikenne- ja viestintäministeriölle
sekä tienkäyttömaksun järjestäminen
ja ylläpito kuuluu Tielaitokselle.
Tienkäyttömaksu voidaan suorittaa käteisellä tiemaksuasemilla,
manuaalisella kirjauksella tiemaksupäätteellä,
manuaalisella kirjauksella Internetin kautta (manuaalinen tiemaksujärjestelmä)
tai automaattisena veloituksena (automaattinen tiemaksujärjestelmä).
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään,
mikä tai mitkä näistä vaihtoehdoista ovat
kulloinkin käytettävissä.
6 §
Manuaalinen tiemaksujärjestelmä
Tienkäyttömaksu kirjataan manuaalisesti tiemaksuasemilla.
Kirjaus Internetin kautta edellyttää rekisteröitymistä.
Tienkäyttömaksuvelvollisen tulee syöttää päätteelle
10 tai 13 §:n mukaiset tiedot maksuvelvollisuuden
perusteesta riippuen. Kirjauksesta saa kirjaustositteen, johon on
merkitty maksullisen tieosuuden käyttöoikeuden
voimassaoloaika. Jos kirjaus on tehty Internetin kautta, kirjauksesta
saa kirjausnumeron sekä maksullisen tieosuuden käyttöoikeuden
voimassaoloajan.
7 §
Automaattinen tiemaksujärjestelmä
Valittaessa automaattinen tienkäyttömaksujärjestelmä,
valinta edellyttää rekisteröitymistä ja
elektronisen ajoneuvolaitteen asentamista ajoneuvoon tiemaksun veloitusta
varten ennen maksullisen tieosuuden käyttöä.
Raskaassa liikenteessä ajoneuvolaitteen avulla määritellään
ajettu maksullinen tieosuus.
Rekisteröidyttäessä tienkäyttömaksun
veloitusta varten tulee antaa 10 tai 13 §:n mukaiset tiedot
maksuvelvollisuuden perusteesta riippuen.
Tiedot tallentuvat raskaassa liikenteen maksuvelvollisen ajoneuvossa
ajoneuvolaitteeseen. Henkilöliikenteessä maksuvelvollinen
voi hankkia Tielaitoksen erikseen standardisoiman tekniikan mukaan
tarvittavan ajoneuvolaitteen. Tällöin maksuvelvollisen
yksilöidyt tiedot matkasta tallentuvat Tielaitoksen automaattiseen
tietojenkäsittelyohjelmaan.
Käytettävän raskaan ajoneuvon tai
ajoneuvoyhdistelmän akselien määrä tulee
tarkistaa ennen maksullisen tieosuuden käyttöä ja
tarvittaessa korjata tiedot ajoneuvolaitteeseen. Ajoneuvolaite laskee
tiemaksun suuruuden tallennettujen tietojen ja säädetyn
maksutason perusteella ja veloittaa maksun automaattisesti.
Ennen maksullisen tieosuuden käyttöä tulee tarkistaa,
että ajoneuvolaite on valmiustilassa maksun veloitusta
varten. Muussa tapauksessa tulee varmistaa, että ajoneuvolaite
on toimintakuntoinen ennen maksullisen tieosuuden käyttöä.
Jos tämä ei ole mahdollista, tulee käyttää manuaalista
tienkäyttömaksujärjestelmää tai maksaa
tiemaksu lähimmällä tiemaksuasemalla.
Muutoin automaattisen tienkäyttömaksujärjestelmän
teknisten vaatimuksien tarkemmassa sääntelyssä otetaan
huomioon sähköisten tienkäyttömaksujen
keräämisjärjestelmistä annetun lain
(995/2006) säännökset.
8 §
Tiemaksua varten annettujen tietojen oikeellisuus
Poliisin, tullin, rajavartiolaitoksen tai Tiehallinnon tiemaksuvelvollisen
tulee osoittaa tiemaksun veloitusta varten annettujen tietojen oikeellisuus
tarvittavilla asiakirjoilla. Tietojen oikeellisuus voidaan osoittaa
kirjausotteella, kirjausnumerolla ja Internet-kirjauksen tulosteella, ajoneuvon
rekisteriotteella sekä muilla ajoneuvoasiakirjoilla.
9 §
Tiemaksun palautus
Tienkäyttömaksun palautusta voi vaatia manuaalisen
kirjauksen jälkeen millä tahansa tiemaksuasemalla
ennen kirjaustositteesta näkyvän maksullisen tieosuuden
käyttöoikeuden voimassaoloajan alkua. Jos kirjaus
on tehty Internetin kautta, palautusta voi vaatia millä tahansa tiemaksuasemalla
tai Internetin kautta ennen käyttöoikeuden voimassaoloajan
alkua.
Kirjaustositteesta tai Internet-kirjauksesta näkyvänä voimassaoloaikana
maksu voidaan palauttaa siltä osin kuin jo maksettua matkaa
ei ole tehty. Maksu voidaan palauttaa vain sellaisella tiemaksuasemalla,
joka on maksetulla tieosuudella.
Kirjaustositteesta tai Internet-kirjauksesta näkyvän
voimassaoloajan jälkeen tiemaksua voi vaatia palautettavaksi
vain, jos tiemaksuvelvollinen voi osoittaa, että hän
ei ole aiemmin voinut vaatia palautusta tosiasiallisista syistä.
Vaatimus tulee osoittaa liikenne- ja viestintäministeriölle
kahden kuukauden kuluessa voimassaoloajan loppumisesta.
2 luku
Raskaan liikenteen tienkäyttömaksu
10 §
Raskaan liikenteen ajoneuvosta annettavat tiedot tienkäyttömaksua
varten
Raskaan liikenteen tienkäyttömaksun
suorittamista varten tulee antaa seuraavat tiedot:
1) tiemaksuvelvollisen ajoneuvon rekisterinumero;
2) matkan suunniteltu aloituspäivämäärä ja kellonaika;
3) ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän akselien
määrä; ja
4) ajoneuvon osalta ajoneuvon päästöluokka.
11 §
Raskaiden ajoneuvojen päästöluokat
Tienkäyttömaksuvelvollisuuden piiriin
kuuluvat 1 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetut raskaat ajoneuvot
jaetaan päästöluokkiin ajoneuvon ensimmäisen
rekisteröinnin mukaisesti seuraavasti:
1) päästöluokka 3, jos ajoneuvo on
rekisteröity ensimmäisen kerran 30 päivän
syyskuuta 2001 jälkeen;
2) päästöluokka 2, jos ajoneuvo on
rekisteröity ensimmäisen kerran 30 päivän
syyskuuta 1996 jälkeen mutta ennen 1 päivää lokakuuta 2001;
3) päästöluokka 1, jos ajoneuvo on
rekisteröity ensimmäisen kerran 30 päivän
syyskuuta 1993 jälkeen mutta ennen 1 päivää lokakuuta 1996;
4) ei päästöluokkaa, jos ajoneuvo
on rekisteröity ensimmäisen kerran ennen 1 päivää lokakuuta
1993.
12 §
Raskaan liikenteen tienkäyttömaksun maksuluokat
Edellä 1 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetun raskaan
liikenteen osalta tienkäyttömaksuvelvollisen ajoneuvon
tai ajoneuvoyhdistelmän, jossa on enintään
3 akselia, tiemaksun suuruus on luokassa A 20 euroa, luokassa B
25 euroa ja luokassa C 30 euroa. Tienkäyttömaksuvelvollisen
ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän, jossa on 4 akselia tai
enemmän, tienkäyttömaksun suuruus on
luokassa A 25 euroa, luokassa B 30 euroa ja luokassa C 35 euroa.
Päästöluokat jakautuvat
tienkäyttömaksuluokkiin seuraavasti:
1) luokka A: päästöluokka 3;
2) luokka B: päästöluokka 2;
3) luokka C: päästöluokka 1 ja ajoneuvot
ilman päästöluokkaa.
3 luku
Henkilöliikenteen tienkäyttömaksu
13 §
Henkilöliikenteen ajoneuvosta annettavat tiedot tienkäyttömaksua
varten
Henkilöliikenteen tienkäyttömaksun
suorittamista varten tulee antaa seuraavat tiedot:
1) tiemaksuvelvollisen ajoneuvon rekisterinumero;
2) matkan suunniteltu aloituspäivämäärä ja kellonaika.
14 §
Henkilöliikenteen aikaan sidottu tienkäyttömaksun
peruste
Edellä 1 §:n 4 momentissa tarkoitetun
henkilöliikenteen tienkäyttömaksu porrastetaan
ajoneuvon liikennöintiajankohdan perusteella seuraavan
taulukon mukaan (ruuhkamaksu):
| Kellonaika |
Maksu euroina |
| 6.30—6.59 |
1,00 |
| 7.00—7.29 |
1,50 |
| 7.30—8.29 |
2,00 |
| 8.30—8.59 |
1,50 |
| 9.00—15.29 |
1,00 |
| 16.00—17.29 |
2,00 |
| 17.30—17.59 |
1,50 |
| 18.00—18.29 |
1,00 |
15 §
Henkilöliikenteen tienkäyttömaksun
maksuvelvollisuuden rajaukset
Edellä 1 §:n 4 momentissa tarkoitetun
henkilöliikenteen osalta tienkäyttömaksuvelvollisen ajoneuvon
maksu tulee maksaa arkipäiviltä lauantaita
lukuun ottamatta.
Henkilöliikenteen tienkäyttömaksu
maksetaan Tielaitoksen määräämillä maksuasemilla
tai sopimissa kauppa- ja kioskiliikkeissä. Maksua ei peritä arkipyhiä edeltäviltä
päiviltä eikä heinäkuun
ajalta. Matka-aika määrätään
tunnin ja alkavan minuutin mukaan. Henkilöliikenteen tienkäyttömaksun
ajoneuvokohtainen enimmäismäärä kalenterikuukaudessa
on 6 euroa.
Henkilöliikenteen tienkäyttömaksun
maksuaika ilman eri kehotusta on neljätoista päivää siitä,
kun maksuvelvollisuus alkaa.
4 luku
Seuraamukset ja muutoksenhaku
16 §
Tienkäyttömaksuvelvollisuuden laiminlyönnistä määrättävä seuraamusmaksu
Edellä 3 §:ssä määrätylle
tienkäyttömaksuvelvolliselle on annettava kirjallinen
kehotus suorittaa maksu kahden viikon kuluessa kehotuksen antamispäivästä.
Milloin maksukehotusta ei ole noudatettu, Tielaitoksen tai sen
perintään määräämän
tahon on viipymättä annettava maksusta vastuussa
olevalle ajoneuvon omistajalle tai haltijalle tiedoksi kehotus suorittaa
maksu kahden viikon kuluessa tiedoksisaamisesta.
17 §
Muutoksenhaku
Tielaitoksen vastalauseen johdosta antamaan päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla lääninoikeuteen
30 päivässä päätöksen
tiedoksisaannista noudattaen, mitä hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Valituskirjelmään on sen lisäksi, mitä siitä on
erikseen säädetty, liitettävä todistus
vaaditun maksun suorittamisesta määräajassa
uhalla, että valitus muuten jätetään
tutkimatta. Ennen asian ratkaisemista lääninoikeuden
on hankittava asiassa Tielaitoksen lausunto. Valituskirjelmän
saa toimittaa myös Tielaitokselle, jonka tulee silloin
oman lausuntonsa ohella toimittaa se lääninoikeudelle.
Lääninoikeuden päätökseen
ei saa hakea muutosta valittamalla.
5 luku
Voimaantulo
18 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2009 ja on voimassa 31 päivään joulukuuta
2014. Sitä sovelletaan kuitenkin 2 päivästä tammikuuta
2009.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.
_______________
Helsingissä 21 päivänä joulukuuta
2007
- Paavo Arhinmäki /vas
- Annika Lapintie /vas
- Martti Korhonen /vas
- Jyrki Yrttiaho /vas
- Markus Mustajärvi /vas
- Matti Kauppila /vas
- Erkki Virtanen /vas
- Minna Sirnö /vas
- Merja Kyllönen /vas
- Pentti Tiusanen /vas
- Jaakko Laakso /vas
- Matti Kangas /vas