Ydinenergian hyväksikäyttöön
liittyy sellaisia vaaratekijöitä, joiden täydellinen
hallitseminen on mahdotonta. Kaikista varotoimista huolimatta aina
jää jäljelle teknisen vian tai inhimillisen erehdyksen
mahdollisuus. Vaikka vahingon todennäköisyys olisikin
pieni, se on kuitenkin olemassa. Seuraukset vahinkotapahtumasta
voivat olla äärettömän suuret.
Ydinenergian hyväksikäyttö kuuluu
niihin uuden teknologian myötä syntyneisiin toimintoihin,
joissa perinteisen vahingonkorvausoikeudellisen tuottamusvastuun
ei ole katsottu antavan riittävää turvaa
vahingonkärsijöille. OECD:n piirissä laaditulla
kansainvälisellä vahingonkorvauksesta ydinvoiman
alalla tehdyllä yleissopimuksella luotiin tuottamuksesta
riippumattomaan, mutta tiettyyn määrään
rajoitettuun vahingonkorvausvastuuseen perustuva korvausjärjestelmä.
Ydinvastuujärjestelmästä tuli syntymäajankohtanaan
moderni länsimainen korvausjärjestelmä,
joka rakentui jo silloin tunnetuille, mutta vahingonkorvausoikeudessa
yleensä noudatettavista poikkeaville periaatteille. Järjestelmän
tavoitteena oli turvata vahingonkärsijöiden asema
niin hyvin kuin mahdollista, mutta kuitenkin siten, etteivät
ydinteollisuuden toimintaedellytykset estyisi. Suomessa kansainvälisen ydinvastuujärjestelmän
määräykset (Pariisin yleissopimus ja
sitä täydentävä Brysselin lisäyleissopimus)
on saatettu voimaan ydinvastuulailla (8.6.1972/484).
Ensisijainen vastuu ydinvahingosta on ydinvastuulain 12 §:ssä asetettu
ydinlaitoksen haltijalle. Ydinlaitoksen haltijan korvausvelvollisuus
on kuitenkin rajoitettu lain 18 §:ssä 150 miljoonaan
erityisnosto-oikeuteen, joka tämän päivän
valuuttakurssien perusteella on noin 104 miljoonaa euroa. Ydinlaitoksen
haltijalle on asetettu velvollisuus ottaa vakuutus tähän
määrään asti. Mikäli
vahinkojen määrä ylittää ydinlaitoksen
haltijan korvausvelvollisuudelle asetetun enimmäismäärän,
on vahingonkärsijöillä oikeus
saada korvausta lisäksi valtiolta tai kansainvälisiin
yleissopimuksiin liittyneiltä valtioilta enintään
150 miljoonaa erityisnosto-oikeutta. Tämä tarkoittaa
sitä, että ydinvahingon johdosta on vahingonkärsineillä oikeus
saada korvausta yhteensä enintään 300
miljoonaa erityisnosto-oikeutta eli noin 209 miljoonaa euroa.
Tuottamuksesta riippumaton eli niin sanottu ankara vastuu parantaa
vahingonkärsijöiden asemaa vain vastuuperusteen
osalta. Ydinvastuujärjestelmän yksi keskeisimmistä epäkohdista
vahingonkärsijän kannalta on vastuun määrällinen rajoittaminen.
Ydinvastuulaissa asetetut vastuurajoitukset estävät
vahingonkärsineiden mahdollisuuden saada täysi
korvaus kärsimistään vahingoista, jos
vahinkojen määrät ylittävät
ydinvastuulaissa vastuulle asetetut enimmäismäärät. Ydinvastuulaissa
korvausvastuuta on rajoitettu myös vahingon syyn perusteella.
Ydinvastuulain 12 §:n mukaan ydinlaitoksen haltija
ei ole vastuussa ydinvahingosta, jos vahinko on suoranaisesti johtunut
aseellisesta selkkaukseen, vihollisuuksiin, sisällissotaan
tai kapinaan kuuluvasta toimesta taikka epätavallista laatua olevasta
luonnonmullistuksesta.
Saksalaisen Prognos AG:n tutkimuksen mukaan ydinonnettomuus
voisi aiheuttaa jopa 5 046 miljardin euron vahingot. Tähän
arvioon verrattuna ydinvastuulaissa asetettu korvausvelvollisuuden
noin 2,1 miljardin euron enimmäismäärä on
säädetty kohtuuttoman pieneksi. Yleensäkin
mahdollisen ydinvahingon aiheuttamia vahinkoja on etukäteen
mahdotonta arvioida määrällisesti. Suomalaisten
ydinvoimayhtiöiden liikevaihtoon verrattuna korvausvelvollisuuden
enimmäismäärä voidaan katsoa
epäsuoraksi tueksi Suomen ydinvoimateollisuudelle. Korvausvastuun
määrällinen rajoittaminen merkitsee epänormaalia
riskinjakoa, jossa lainsäätäjä siirtää riskiä vahingonaiheuttajalta
takaisin vahingonkärsijälle siltä osin
kuin vahingon määrä ylittää asetetun
vastuurajan. Tällaiselle ydinvoimateollisuuden tuelle
ei ole enää tarvetta eikä talouspoliittisia
perusteita.
Kansainvälinen ydinvastuujärjestelmä (Pariisin
yleissopimus ja Brysselin lisäyleissopimus) luotiin 1950—1960-luvuilla,
jolloin ydin- ja muiden vastaavien ympäristövahinkojen
korvaaminen oli niin Suomessa kuin muissakin maissa pääasiassa
vahingonkorvausoikeudellisten yleissäännösten
varassa. Nyttemmin yhä useammissa kansainväliseen
ydinvastuujärjestelmään kuuluvissa valtioissa
on säädetty yleiset ympäristövahinkolait.
Ympäristövahinkojen korvaaminen on saamassa vakiintuneita
ja yhtenäisiä muotoja myös kansainvälisellä tasolla.
Ydinvastuujärjestelmä onkin tänä päivänä — toisin
kuin sitä luotaessa — nähtävä
osana ympäristövahinkojen korvausjärjestelmää,
jonka keskeisimmän osan muodostavat yleisiä ympäristövahinkoja koskevat
normit. Ne taas antavat parempaa korvausturvaa vahingonkärsijöille
kuin aikanaan modernina pidetty ydinvastuujärjestelmä.
Esimerkiksi Suomen ympäristövahinkojen korvaamisesta
annettu laki (19.8.1994/737, jälj. ympäristövahinkolaki),
joka myös perustuu ankaralle vastuulle, ei tunne vastuun
määrällistä rajoittamista. Ydinvastuujärjestelmän
puutteita onkin luontevaa korjata yleisemmällä vastuusääntelyllä,
ympäristövahinkolailla, jos ja kun ydinvastuujärjestelmä on
jäänyt ajastaan jälkeen eikä sen
modernisoiminen ole käytännössä mahdollista.
Ydinvahinkojen erikoisasemalle muihin ympäristövahinkoihin
ja samalla ydinvoiman erikoisasemalle muihin energiamuotoihin nähden
ei ole perusteita.
Ympäristövahinkolain mukaisena ympäristövahinkona
korvataan tietyllä alueella harjoitetusta toiminnasta johtuva
vahinko, joka on ympäristössä aiheutunut
muun muassa säteilystä. Ydinvahingot korvattaisiinkin
ympäristövahinkolain perusteella, ellei ydinvahinkojen
korvaamista olisi säännelty omassa laissaan eli
ydinvastuulaissa. Ympäristövahinkojen korvaamisesta
annetun lain 2 §:n mukaan laki ei koske vahinkoja, joiden
korvaamisesta säädetään muussa
laissa. Säännöstä voidaan tulkita
mahdollisesti sitenkin, että se ei sulje pois lain soveltamista niiden
vahinkojen osalta, joista vahingonkärsinyt ei voi muussa
laissa olevan vastuunrajoituksen vuoksi saada korvausta. Kun asiasta
vallitsee tulkinnallinen epäselvyys, oikeustilan selkeyttämiseksi
on ympäristövahinkolakia syytä muuttaa.
Ydinvastuulain mukaista korvausjärjestelmää olisikin
tarpeen täydentää muuttamalla ympäristövahinkolakia
siten, että mikäli ydinvastuulain mukaiset korvausmäärät
eivät riitä täyden korvauksen maksamiseen,
olisi vahingonkärsijöillä oikeus korvaukseen
ympäristövahinkolain nojalla. Tämä muutos
mahdollistaisi sen, että vahingonkärsijät
voisivat saada oikeudenmukaisen, täyden korvauksen kärsimistään
vahingoista.
Ympäristövahinkolain korvausturvaa täydentävä vaikutus
ydinvahinkojen varalta on lakiteknisesti yksinkertaista toteuttaa.
Muotoilemalla ympäristövahinkolain 2 §:n
soveltamisalarajausta ydinvastuulain osalta uudelleen
ympäristövahinkolaki koskisi myös ydinvahinkoja,
koska ne voivat olla myös ympäristövahinkolaissa tarkoitettuja
ympäristövahinkoja (ympäristövahinkolain
1.1,2 §). Säännös, joka lisättäisiin
ympäristövahinkolain 2 §:ään,
esimerkiksi sen kolmanneksi momentiksi, voisi kuulua seuraavasti: "Tätä lakia
sovelletaan kuitenkin myös ympäristövahinkoon,
joka on samalla myös ydinvastuulain (484/1972)
mukainen ydinvahinko, mutta josta vahinkoa kärsinyt ei
sanotun lain perusteella voi saada korvausta."
Ympäristövahinkolain 2.2 §:ssä on
myös esikuva poikkeukselle soveltamisalan rajaamisesta,
kun siinä on säädetty, että ympäristövahinkolaki
täydentää tuotevastuulakia (17.8.1990/694). Jos
vahinko on yhtä aikaa sekä ympäristövahinko
(esimerkiksi puhdistusaine aiheuttaa vahingon sekä puhdistettavalle
esineelle että ympäristölle) molempia
lakeja voidaan soveltaa rinnakkain. Siltä osin kuin tuotevastuulaki
ei anna korvausturvaa, mutta ympäristövahinkolaki
antaa, sovelletaan ympäristövahinkolakia. Vastaavasti tapahtuisi
ydinvahinkojen kohdalla. Siltä osin kuin vahingot jäisivät
ydinvastuulain ulkopuolelle, mutta ne olisivat ympäristövahinkoja,
ne tulisivat korvattaviksi ympäristövahinkolain
perusteella.
Säännös johtaisi siihen, että ydinlaitoksen haltija
joutuisi vastuuseen ydinvahingoista myös ydinvastuulain
ylittäviltä osin. Tällöin vastuu olisi
määrältään rajoittamaton.
Lisäksi muutkin ympäristövahinkolain
vahingonkärsijän asemaa parantavat normit suhteessa
ydinvastuulakiin tulisivat vahingonkärsijän eduksi.
Samalla ydinlaitoksen haltijan vastuu tulisi yhtä laajaksi
kuin muissa ympäristöriskejä sisältävissä toiminnoissa.
Tämän lakialoitteen mukainen lainmuutos ei vaikuttaisi
muiden vahinkojen kuin ydinvahinkojen korvattavuuteen ympäristövahinkoina
ympäristövahinkolain nojalla. Ydinvahingot korvattaisiin
edelleenkin ensisijaisesti ydinvastuulain nojalla.
Vaikka määrältään
rajoittamatonkaan vastuu ei anna rajatonta korvausturvaa, sen mukainen korvausturva
on laajempi kuin rajoitetun vastuun tilanteissa. Näin sen
vuoksi, että tällöin myös laitoksenhaltijan
oma varallisuus (muun muassa sen itsensä omaisuusvakuutuksista
saamat korvaukset) olisi vahinkojen katteena, jos vakuutettu vastuun
määrä ei riittäisi vahinkojen korvaamiseen.
Määrältään rajoittamaton
vastuu voisi suuronnettomuuden sattuessa, jota ydinteollisuus Suomessa
pitää lähes teoreettisena mahdollisuutena,
johtaa osaltaan vahingon aiheuttaneen ydinlaitoksen toimintaedellytysten
estymiseen. Se ei kuitenkaan johtaisi koko ydinteollisuuden toimintaedellytysten
estymiseen, jota aikanaan haluttiin suojella. Sen sijaan se toteuttaisi
ydinvastuujärjestelmän ensisijaista tavoitetta:
korvausturvan tulisi olla järjestetty niin hyvin
kuin mahdollista ja potentiaaliset vahingonkärsijät
eli kansalaiset, elinkeinoelämä, valtio jne. kantaisivat
pienemmän osan ydinvastuuriskistä kuin nyt. Tämä olisi
myös perusoikeusnäkökulmasta parempi
tilanne kuin nykyinen.
Tämänhetkinen laitoksenhaltijan vastuumäärä Suomessa
(n. 2,1 miljardia euroa) ei aiheuta juuri minkäänlaista
taloudellista rasitusta ydinteollisuudelle, koska vakuutusmaksut
ovat toimintaan nähden pieniä. Vakuutusmaksuilla
ei ole käytännössä vaikutusta
sähkön hintaan. Vastuumäärät
eivät myöskään toteuta ydinvastuujärjestelmän
ensisijaista tavoitetta, puhumattakaan että ne ilmentäisivät
ympäristövahinkovastuussa tapahtunutta kehitystä,
missä vastuu on määrältään
rajoittamaton.
Suomi on sitoutunut kansainväliseen ydinvastuujärjestelmään.
Vallitsevana kantana on, että ydinvastuujärjestelmän
mukainen vastuumäärä ei voi olla rajoittamaton,
koska vastuumäärän tulee olla kokonaisuudessaan
katettu vakuutuksin tai muulla yhtä turvaavalla tavalla.
Toisaalta järjestelmä ei estä sopimusvaltioita
parantamasta korvausturvaa myös muulla tavoin kuin ydinvastuujärjestelmän
avulla. Pariisin yleissopimuksen 15 artikla nimenomaisesti sallii
toimenpiteet, joilla yleissopimuksessa asetettua korvauksen määrää lisätään.
Jos sopimusvaltio kehittää korvausturvaa esimerkiksi
ympäristövahinkolain avulla, sille ei voi olla
kansainvälisestä ydinvastuujärjestelmästä johtuvia
esteitä, jos tällä ei ole vaikutusta,
tai ainakaan negatiivista vaikutusta, muiden järjestelmään
kuuluvien valtioiden asemaan. Jos Suomessa ydinvahinkoihin sovellettaisiin
ympäristövahinkolakia ydinvastuulakia täydentävänä säännöstönä,
tämä ei heikentäisi muiden jäsenvaltioiden
asemaa. Päinvastoin muidenkin jäsenvaltioiden
kansalaiset voisivat päästä nauttimaan
ratkaisun tuomasta lisäturvasta, kun ympäristövahinkolain
mukainen lisävastuu johtaisi siihen, että myös
laitoksenhaltijan varallisuutta voitaisiin käyttää vahinkojen
katteena. Muitakaan esteitä täydentää ydinvastuujärjestelmän mukaista
korvausturvaa ympäristövahinkovastuulla ei ole
nähtävissä.
Myös ympäristövahinkolain mukainen
vastuu voi edellyttää vakuuttamista. Ympäristövahinkojen
vakuuttamisesta annetun lain (30.1.1998/81) 2 §:n
mukaan ympäristövahinkovastuun varalta tulee olla
vakuutus, jos harjoitettuun toimintaan liittyy olennainen ympäristövahingon
vaara tai siitä aiheutuu yleisesti haittaa ympäristölle.
Jos noudatetaan ydinteollisuuden omaa käsitystä ydinlaitosten
aiheuttamasta vahinkoriskistä, vakuuttamisvelvollisuutta
ei liene. Jos ydinlaitosten katsotaan aiheuttavan olennaisen ympäristövahingon
vaaran, on vakuutettavan vastuun määrän
osalta todettava, ettei siitä ole laissa erityistä säännöstä.
Näin ollen toiminnanharjoittajan on vakuutettava vain se
vastuumäärä, jota pidetään
todellisena riskin määränä. Tästä lienee
ainakin ydinteollisuudella itsellään selvät
laskelmat. Vakuuttamisvelvollisuus ei ympäristövahinkovastuussa
tarkoita sitä, että vakuutusmäärän
tulisi olla rajoittamaton, vaikka vastuulle ei ole ylärajaa.
Vastaavaa keinotekoista perustetta vastuun rajoittamiselle määrällisesti,
mikä halutaan nähdä ydinvastuujärjestelmään
sisältyvän, ei ympäristövahinkovastuussa ole.
Näin ollen ympäristövahingon vakuuttamisvelvollisuus
ei ole esteenä sille, että ympäristövahinkolakia
sovellettaisiin ydinvahinkoihin.
Edellä mainituilla perusteilla pyydämme, että ydinlaitoksen
haltijoiden korvausvastuu ja potentiaalisten vahingonkärsijöiden
asema saatettaisiin ympäristövahinkolain em. muutoksella samaksi
kuin se on muiden ympäristövahinkojen kohdalla.