Tämän lakiehdotuksen tarkoituksena
         on matkakuluvähennyksen oikeudenmukaistaminen siten, että se
         voitaisiin myöntää henkilöille,
         jotka voivat osoittaa tarvitsevansa omaa autoa työtehtäviensä asianmukaiseen
         suorittamiseen, sekä niille verovelvollisille, joille oman
         auton käyttö selvästi kohtuullistaa työmatkoihin
         käytettävää aikaa. Tällä lakimuutoksella
         halutaan varmistaa kansalaisten oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu
         riippumatta siitä, minkä veropiirin alueella
         kukin asuu.
      
      
      Hallitusohjelmassa on kirjattu tavoitteeksi selvittää mahdollisuudet
         työmatkakulujen verovähennysjärjestelmän
         yksinkertaistamiseksi. Elinkeinoelämän tulevaisuuden
         haasteita tulee olemaan erityisesti ammattitaitoisen työvoiman
         saatavuus suurien ikäluokkien poistuessa vähitellen
         työmarkkinoilta. Haasteita työvoiman saatavuuteen
         parhaillaan aiheuttaa myös se, etteivät elinkeinoelämän
         ja yhteiskunnan työvoimatarpeet sekä koulutusmäärät
         kohtaa. Erilaisista ammattiin valmistavista oppilaitoksista ja korkeakouluista
         valmistuu joko liian vähän tai liian paljon uusia
         työntekijöitä yritysten ja julkisten
         organisaatioiden tarpeisiin. Opetusministeriön johdolla
         on menossa useita toimenpiteitä koulutuksen ja yritysten
         sekä yhteiskunnan työvoimatarpeiden kohtaannon
         parantamiseksi. Lisäksi, jotta työvoiman saatavuutta
         voitaisiin parantaa ja työvoiman joustavaa liikkumista
         edistää, on työmatkakulujen vähennysjärjestelmää yksinkertaistettava
         ja myös oman auton käytön mahdollisuutta
         helpotettava. Talouden taantumassa työttömyys
         lisääntyy ja työtä joudutaan pakostakin
         ottamaan vastaan pidempienkin matkojen päästä.
         Myös työmatkakuluvähennysten tulee tukea
         joustavaa työssäkäyntiä ja turvata
         oikeudenmukaiset korvaukset työmatkakuluista.
      
      
      Työssäkäyntialueet ovat yhä laajempia,
         ja useat ammatit asettavat isoja haasteita ajankäytölle.
         Suurten ikäluokkien ikääntyessä ja
         työvoimapulan kasvaessa työssäkäyntialueet
         laajenevat entisestään. Matkakuluvähennysten
         tulee vastata todellisia välttämättömiä matkakuluja
         ja niiden tulee taata kansalaisten tasapuolinen sekä oikeudenmukainen
         verotuskohtelu. Lain tulisi mahdollistaa oman auton käyttö kodin
         ja työpaikan välisessä työmatkaliikenteessä silloin,
         kun omaa autoa tarvitaan myös työpisteestä toiseen siirryttäessä ja
         kun oman auton käyttö selkeästi kohtuullistaa
         työmatkaan käytettyä aikaa. Nykyinen
         työmatkakulujen vähennysjärjestelmä on epätäsmällinen,
         aiheuttaa tarpeetonta byrokratiaa eikä kohtele
         kansalaisia tasapuolisesti. Työmatkalaiset ovat joutuneet
         käyttämään paljonkin aikaa työmatkakulujen
         vähennysasioiden selvittämiseen veroilmoituksessaan.
         Kansalaisten tasavertainen kohtelu ei ole edes mahdollista tällä hetkellä.
         Tämä johtuu verovirastojen paljonkin toisistaan
         poikkeavista työmatkavähennyksiin liittyvistä lain
         tulkinnoista.
      
      
      Joissain kunnissa halutaan muun muassa pitää huolta
         hyvin koulutettujen ja hyvin palkattujen ihmisten säilymisestä kunnan
         asukkaina. Heille saatetaan hyväksyä oman auton
         käyttö löyhemmin perustein kuin joillekin
         toisille toisella paikkakunnalla. Lisäksi eräät
         työnantajat suovat työntekijöilleen mahdollisuuden
         pitää näennäistä työpaikkaa
         kotikunnassaan tai lähellä sitä todellisen
         työpisteen ollessa kuitenkin etäämpänä toisella
         paikkakunnalla. Näiden usein toistuvien matkojen kulut
         voidaan sitten veloittaa työnantajalta kilometrikorvauksina. Monet
         verovelvolliset kuitenkin saavat vähentää työmatkakulunsa
         vain seutulipun tai muun vastaavan kuukausilipun hinnan mukaan,
         vaikka oma auto on eräs tärkeimpiä työvälineitä tai oman
         auton käyttö työpaikalle kuljettaessa
         on ainoa kohtuullinen vaihtoehto nykyisten työajan vaihteluiden
         ja vaadittujen joustojen takia. Jotta työmatkakulujen vähentämisoikeus
         kohtelisi kansalaisia tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti kaikkialla
         Suomessa, matkakuluvähennysten tulisi vastata todellisia
         matkakuluja tarkoituksenmukaisimman ja joustavimman kulkutavan mukaisesti.
         Nykyajan kovenevan työtahdin ja työelämän
         kasvavien haasteiden vuoksi työmatkojen joustavuutta ei
         voi vähätellä — työntekijöillä tulee
         olla mahdollisuus viettää aikaa myös perheensä ja
         läheistensä kanssa. Työmatkoihin ei saa
         kulua aikaa kohtuuttomasti.
      
      
      Polttonesteiden hinnat ovat viime vuosien aikana kohonneet tuntuvasti.
         Samaan aikaan kuitenkaan oman auton työmatkakulujen vähennysoikeus
         ei ole vastaavalla tavalla noussut. Verotuksessa oman auton käytöstä myönnettävän
         työmatkakuluvähennyksen
         tulisi paremmin vastata todellista kustannustasoa.
      
      
      Haja-asutusalueiden linja-autovuoroja on jouduttu viime vuosina
         lakkauttamaan linjojen kannattamattomuuden vuoksi. Näin
         ollen maaseudulla asuvien mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä ovat
         eri puolilla Suomea heikentyneet merkittävästi,
         ja haja-asutusalueiden asukkaat ovat vielä aiempaakin riippuvaisempia
         oman auton käytöstä. Ns. kimppakyytien
         käyttämistä tulisi verotus- ja muunlaisin
         tukitoimenpitein lisätä. Nykyisellään
         suurin osa haja-asutusalueilta kaupunki- ja muihin keskuksiin työhön
         kulkevista ajaa yksin tai korkeintaan kaksi henkilöä matkustaa
         samassa autossa. Energian kulutuksen vähentämiseksi,
         ruuhkien välttämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
         olisi tarkoituksenmukaista kannustaa kimppakyytien käyttämiseen.
      
      
      Monet ovat jopa joutuneet luopumaan työpaikastaan,
         koska työssäkäynnin kustannukset ovat nousseet
         liian korkeiksi suhteessa saatuun palkkaan: he ovat asuneet huonojen
         liikenneyhteyksien takana, mutta eivät kuitenkaan ole saaneet vähentää oman
         auton käyttöä verotuksessa. Monen kohdalla
         tilanne on ollut sellainen, että työmatka on pakosta
         pitkä, kun asuinpaikan läheltä ei löydy
         koulutusta vastaavaa työtä. Moni heistä on
         valittanut eri oikeusasteisiin saadakseen korjausta tilanteeseen.
         Useissa tapauksissa päätös on ollut kielteinen.
         Päätöksissä on hyvistä selvityksistä huolimatta
         kyseenalaistettu työn luonne ja joustavuuden tarve työtehtävien
         hoitamisessa. Jossain päätöksessä on
         evätty oman auton käyttö vedoten siihen,
         ettei avioparilla ole yhteisiä lapsia ja näin
         ollen heillä ei olisi perusteluja oman auton käytölle.
         Kaikki nämä tietooni tulleet tapaukset kertovat
         kansalaisten epäoikeudenmukaisesta ja epäjohdonmukaisesta
         kohtelusta. Hallitusohjelman mukaisesti tulee ihmisiä kannustaa
         työntekoon ja yrittämiseen, ja näihin heille
         on luotava edellytykset myös siltä osin, että työmatkat
         pystytään hoitamaan järkevästi
         ja kohtuullisin kustannuksin.
      
      
      Tuloverolain 93 § määrittelee
         vähennyskelpoisiksi ansiotulon hankkimisesta aiheutuneiksi menoiksi
         matkakustannukset asunnon ja työpaikan välillä.
         Kyseisellä lainkohdalla on ainoastaan yksi vakiintunut
         tulkintatapa, jota tukee muun muassa korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu
         vuodelta 1979. Lainkohdan tulkinnan mukaan matkakustannukset voidaan
         vähentää ainoastaan julkisten kulkuneuvojen
         maksujen suuruisina. Ainoastaan siinä tapauksessa, että Verohallituksen
         erikseen antamissa ohjeissa mainitut julkisten kulkuneuvojen odotusajat ylittyvät,
         oman auton käytön voi verotuksessa vähentää.
         Korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 1979 antama ratkaisu (KHO:1979-B-II-561) on
         ennakkotapaus, jota on käytetty tulkintamallina. Sen mukaan
         oman auton tarvitseminen työpisteestä toiseen
         liikuttaessa ei ole peruste vähentää oman
         auton käyttöä asunnon ja työpaikan
         välillä. Kyseinen ratkaisu ei ollut edes yksimielinen,
         vaan syntyi tiukan äänestyksen (3—2) jälkeen
         kahden tuomarin vastustaessa tulkintaa. Yli kaksikymmentä vuotta
         vanhan äänestyksen jälkeen syntyneen
         ratkaisun käyttäminen ennakkotapauksena vaatii
         muutosta tuloverolain 93 §:ään,
         jotta se vastaisi todellista tilannetta. Nyky-yhteiskunnassa työssäkäynti
         on hyvin erilaista kuin tuohon aikaan, ja elinkeinoelämän
         ja yhteiskunnan toiminnat edellyttävätkin laajempia
         työssäkäyntialueita ja työvoiman
         parempaa liikkuvuutta.
      
      
      Työ- ja elinkeinoministeriön asettama toimikunta
         ehdottaa jopa työmatkavähennyksen poistamista
         energiatehokkuuden ja ympäristönsuojelun nimissä.
         Pääkaupunkiseudulla sekä isommissa kaupungeissa
         ja niiden läheisyydessä on mahdollista verotuksellisin
         keinoin ohjata työmatkailijoita käyttämään
         joukkoliikennettä ja muita ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Sen
         sijaan muualla Suomessa samoja mahdollisuuksia työmatkaliikenteessä ei
         ole, ja monissa tapauksissa oma auto on ainoa vaihtoehto ylipäätään
         päästä töihin. Työmatkakuluvähennystä ei
         pidä ainakaan missään tapauksessa poistaa, koska
         se asettaisi kansalaiset hyvin epätasa-arvoiseen
         asemaan eri puolilla Suomea. Tuloverolain 93 §:ää tulisi
         muuttaa siten, että se mahdollistaisi laajemmalti matkakuluvähennyksen oman
         auton käytöstä. Matkakuluvähennys
         tulisi myöntää henkilöille,
         jotka voivat osoittaa tarvitsevansa omaa autoa työtehtäviensä asianmukaiseen
         suorittamiseen, sekä niille verovelvollisille, joille oman
         auton käyttö selvästi kohtuullistaa työmatkoihin
         käytettävää aikaa. Tuloverolain
         tulisi myös ehdottomasti varmistaa kansalaisten oikeudenmukainen
         ja tasapuolinen kohtelu riippumatta siitä, minkä veropiirin
         alueella kukin asuu.