33 §
                  
                  Mainonnan säätely
                  
                  Väkevän alkoholijuoman mainonta, epäsuora mainonta
                     ja muu myynninedistäminen sekä sen liittäminen
                     muun tuotteen tai palvelun mainontaan ja myynninedistämistoimintaan
                     on kielletty.
                  
                  
                  
                     
                     Miedon alkoholijuoman ja vähintään
                        1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän
                        juoman mainonta, epäsuora mainonta ja muu myynninedistämistoiminta
                        on kielletty, paitsi jos siinä esitetään
                        yksinomaan seuraavia totuudenmukaisia tuotetietoja:
                     
                     
                     1) juoman nimi ja hinta;
                     
                     2) pakkausmerkinnöissä esitetyt tiedot sekä valokuva
                        tai piirros juomasta tai sen myyntipakkauksesta;
                     
                     
                     3) juoman valmistajaan, maahantuojaan, edustajaan ja myyntipaikoista
                        saatavuuteen liittyvät kuluttajalle tarpeelliset tiedot;
                     
                     
                     4) juoman maantieteelliseen alkuperään, valmistustapaan,
                        valmistusaineisiin, ainesosiin, koostumukseen, terveysvaaroihin
                        ja erityisiin käyttötarkoituksiin liittyvät
                        tiedot; sekä
                     
                     
                     5) viittaukset juoman makuun, tuoksuun, väriin, rakenteeseen
                        sekä muihin aistinvaraisiin ominaisuuksiin sekä tuotevertailuihin.
                     
                     
                   
                  
                  
                     
                     Edellä 2 momentista poiketen mainonta on kiellettyä myös,
                        jos:
                     
                     
                     1) se kohdistuu alaikäisiin tai muihin henkilöihin,
                        joille alkoholijuomaa ei 16 §:n mukaan saa myydä,
                        taikka siinä kuvataan tällaisia henkilöitä;
                     
                     
                     2) se toteutetaan televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain
                        (744/1998) mukaisessa televisio-
                        tai radiotoiminnassa kello 7—23 tai kuvaohjelmalain (710/2011)
                        mukaisesti 18 vuotta nuoremmille esitettäväksi
                        sallitun kuvaohjelman elokuvateatterissa tapahtuvan julkisen esittämisen
                        yhteydessä;
                     
                     
                     3) siinä yhdistetään alkoholin käyttö ajoneuvolla
                        ajamiseen;
                     
                     
                     4) siinä korostetaan alkoholijuoman alkoholipitoisuutta
                        myönteisenä ominaisuutena;
                     
                     
                     5) siinä luodaan kuva, että alkoholin käyttö lisää suorituskykyä taikka
                        edistää sosiaalista tai seksuaalista menestystä;
                     
                     
                     6) siinä luodaan kuva, että alkoholilla on
                        lääkinnällisiä tai terapeuttisia
                        ominaisuuksia tai että se piristää, rauhoittaa
                        tai on keino ristiriitojen ratkaisemiseksi; tai
                     
                     
                     7) se on hyvän tavan vastaista, siinä käytetään
                        kuluttajan kannalta sopimatonta menettelyä taikka annetaan
                        muutoin alkoholista, sen käytöstä, vaikutuksista
                        tai muista ominaisuuksista totuuden vastaista taikka harhaanjohtavaa tietoa.
                     
                     
                   
                  
                  Epäsuorana mainontana pidetään erityisesti
                     1 ja 2 momentissa tarkoitetun juoman ja alkoholijuoman myynnin edistämistä muun
                     hyödykkeen mainonnan yhteydessä siten, että muun
                     hyödykkeen tunnuksena käytetään
                     sellaisenaan tai tunnistettavasti muunnettuna 1 tai 2 momentissa tarkoitetulle
                     juomalle tai alkoholijuomalle vakiintunutta tunnusta tai että siitä muutoin
                     välittyy mielikuva tietystä 1 ja 2 momentissa
                     tarkoitetusta juomasta tai alkoholijuomasta.
                  
                  
                  
                     
                     Sen estämättä, mitä 1
                        momentissa säädetään, väkevän
                        alkoholijuoman mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa
                        voidaan harjoittaa siten kuin sosiaali- ja terveysministeriö siitä tarkemmin
                        määrää:
                     
                     
                     1) Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston hyväksymässä majoitus-
                        ja ravitsemisalan tai vähittäismyynnin
                        ammattijulkaisussa tai muussa alkoholijuomien myyntiin osallistuville levitettävässä
                        painokirjoituksessa,
                        jonka levikki ja levitystapa ovat sosiaali- ja terveysministeriön
                        antamien määräysten mukaisia; sekä
                     
                     
                     2) alkoholijuomien anniskelupaikoissa, vähittäismyyntipaikoissa
                        ja valmistuspaikoissa;
                     
                     
                     Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
                        voi peruuttaa edellä tässä momentissa
                        tarkoitetun hyväksymisensä, jos:
                     
                     
                     a) ammattijulkaisun tai painokirjoituksen levikissä tai
                        levitystavassa on tapahtunut muutos;
                     
                     
                     b) tuotevalvontakeskukselle ei ole ilmoitettu kaikkia hyväksymisen
                        kannalta tärkeitä tietoja; tai
                     
                     
                     c) julkaisemisessa on tapahtunut väärinkäytöksiä.