Perustelut
Komissio on kesällä 2013 antanut pitkään
valmistellun direktiiviehdotuksen, joka koskee kilpailusääntöjen
rikkomisen johdosta nostettuja vahingonkorvauskanteita. Ehdotuksen
tarkoittamia kilpailurikkomuksia ovat esimerkiksi kartelli
ja markkina-aseman väärinkäyttö.
Jäsenvaltioiden säännökset
kilpailurikkomuksista aiheutuneiden vahinkojen korvaamisesta poikkeavat
nykyisin toisistaan. Komission ehdotuksen mukaan tämä aiheuttaa
kansallisia eroja oikeussuojan tasolle ja voi vääristää kilpailua
ja sisämarkkinoiden moitteetonta toimintaa. Ehdotuksen
tavoitteena on helpottaa kilpailurikkomuksiin perustuvien vahingonkorvauskanteiden
nostamista kansallisissa tuomioistuimissa ja varmistaa, että kilpailusääntöjen
rikkomisen uhrit voivat saada täyden korvauksen kärsimästään vahingosta.
Lisäksi tavoitteena on EU:n kilpailusääntöjen
tehokas täytäntöönpano ja tasapainon
luominen julkisoikeudellisen täytäntöönpanon
(kilpailuviranomaiset ja muutoksenhakutuomioistuimet) ja yksityisoikeudellisen
täytäntöönpanon (yleiset
tuomioistuimet) välille. Tavoitteena on niin
ikään vähentää vahingon todistamiseen
liittyviä vaikeuksia ja kustannuksia. Tavoitteiden toteuttamiseksi
direktiiviehdotus sisältää paitsi
menettelyllisiä myös aineellisoikeudellisia säännöksiä.
Lakivaliokunta pitää direktiiviehdotuksen
tavoitteita sinällään kannatettavina.
Toisaalta direktiiviehdotus vaikuttaa edellyttävän
kansalliseen lainsäädäntöömme
monia muutoksia, ja eräisiin säännösehdotuksiin
sisältyy myös periaatteellisia kysymyksiä.
Ottaen huomioon, että direktiiviehdotusta koskevat neuvottelut
ovat verraten alkuvaiheessa valiokunta pitkää tärkeänä,
että niiden kuluessa vielä huolellisesti arvioidaan
ehdotusten sisältöä ja vaikutuksia samoin
kuin ehdotettujen ratkaisujen tarkoituksenmukaisuutta. Erityistä huomiota
valiokunta kiinnittää seuraaviin säännösehdotuksiin.
Direktiiviehdotuksen 9 artiklan mukaan kansalliset tuomioistuimet
eivät voi tehdä vahingonkorvauskanteita käsitellessään
päätöksiä, jotka olisivat ristiriidassa
lopullisen rikkomisen toteavan päätöksen
kanssa. Vastaava vaikutus on jo tällä hetkellä komission
päätöksillä, jotka koskevat
kilpailusääntöjen rikkomista (kilpailusääntöjen
täytäntöönpanoasetus 1/2003).
Ehdotus merkitsisi sitä, että kilpailurikkomukseen syyllistynyt
ei voisi saattaa kilpailurikkomusta koskevaa päätöstä uudelleen
arvioitavaksi vahingonkorvauskanteen käsittelyn yhteydessä. Tämä helpottaisi
vahingonkärsijän asemaa poistamalla oikeudellista
epävarmuutta sekä mahdollisesti myös
lyhentäisi oikeudenkäynnin kestoa ja vähentäisi
sen kustannuksia. Valiokunta kuitenkin kiinnittää valtioneuvoston
tavoin huomiota siihen, että ehdotus laajentaisi kilpailurikkomusta
koskevan viranomaisen ja hallintotuomioistuimen päätöksen
sitovuutta ja vaikuttaisi siten rajoittavan yleisen tuomioistuimen
toimivaltaa käsitellä ja ratkaista itsenäisesti
kilpailurikkomukseen perustuvaa vahingonkorvausasiaa.
Tämä on periaatteellisesti ongelmallista yleisten
tuomioistuinten riippumattomuuden kannalta, sillä Suomessa
hallintoviranomaisen tai -tuomioistuimen päätös
ei sido yleistä tuomioistuinta. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että jatkoneuvotteluissa
asiaan pyritään löytämään tasapainoinen
ratkaisu, joka ei vaaranna tuomioistuinten riippumattomuutta.
Ehdotuksen mukaan kilpailusääntöjä yhdessä rikkovat
yritykset vastaavat yhdessä rikkomisen aiheuttamasta koko
vahingosta (11 artikla). Tämä ei tuo muutosta
Suomen nykytilaan. Suomen vahingonkorvausoikeuden mukaan vahingonkärsijä voi
vaatia vahingonkorvauksen koko määrää yhdeltä yhteisvastuussa
olevalta vahingonaiheuttajalta, jolla on vuorostaan oikeus vaatia
muilta yhteisvastuullisilta näiden osuutta vahingonkorvauksen
määrästä. Korvausvelvollisten
kesken korvausmäärä jaetaan sen mukaan kuin
harkitaan kohtuulliseksi ottaen huomioon muun muassa syyllisyyden
määrä ja vahinkotapahtumasta
saatu etu.
Muutosta nykytilaan sen sijaan merkitsevät yhteisvastuuseen
ehdotetut poikkeukset, jotka koskisivat sakoista vapautettuja yrityksiä.
Poikkeuksilla pyritään varmistamaan sakoista vapautumisen
eli nk. leniency-järjestelmän tehokkuus. Koska
kilpailuviranomaisten sakoista vapauttamista tai lieventämistä koskevat
ohjelmat ovat käytännössä olennaisia
kilpailurajoitusten paljastamisen kannalta, valiokunta pitää tärkeänä,
että sakoista vapautumisen järjestelmä ei
direktiiviehdotuksen myötä vaarannu. Poikkeuksien
säätäminen yleisistä säännöksistä voi
siten tämän toteuttamiseksi olla tarpeen ja perusteltua.
Toisaalta on tärkeää, että poikkeukset
laaditaan tasapainoisiksi eri osapuolten kannalta.
Direktiiviehdotukseen sisältyy myös mahdollisuus
vedota ylihinnan siirtämiseen (12—15 artiklat).
Tällainen mahdollisuus on Suomen nykytilaan nähden
uutta, minkä vuoksi on tärkeä arvioida
sen yhteensopivuutta kansallisiin säännöksiimme
nähden. Lisäksi ehdotetaan, että kansallisten
tuomioistuinten tulisi ottaa huomioon samaan kilpailuoikeuden rikkomiseen
liittyvät vahingonkorvauskanteet, joiden nostajat toimivat
jakeluketjun muilla tasoilla, sekä tällaisista kanteista
annetut ratkaisut (15 artikla). Tämä ehdotus voi
olla periaatteellisesti ongelmallinen tuomioistuinten riippumattomuuden
kannalta. Jatkoneuvotteluissa onkin tärkeä vielä selvittää, millainen
ja kuinka laaja vaikutus muille oikeudenkäynneille ja niissä annetuille
ratkaisuille on tarkoitus antaa. Ehdotukseen sisältyy myös kumottavissa
oleva olettama, jonka mukaan kartelli aiheuttaa vahinkoa (16 artikla).
Komissio perustelee olettamaa sillä, että tutkimusten mukaan
kartellit ovat vahingollisia ja yli yhdeksän kymmenestä kartellista
johtaa ylihintaan. Komission tavoitteena on helpottaa
kartellista aiheutuneen vahingon todistamista ja näin parantaa
vahingonkärsijän asemaa. Valiokunta pitää tavoitetta
kannatettavana, mutta toteaa, että ehdotus merkitsisi periaatteellista
muutosta Suomen nykytilaan, jossa lähdetään
siitä, että todistustaakka vahingosta ja sen määrästä on
vahingonkorvausta vaativalla. Ehdotus loisikin kilpailuoikeudellisiin
vahingonkorvausasioihin yleisestä vahingonkorvausoikeudesta
poikkeavan todistustaakkasääntelyn. Sitä,
onko tämä tarpeen ja perusteltua, on tärkeää vielä arvioida.
Lopuksi valiokunta kiinnittää huomiota vahingonkorvauskanteen
nostamisen vanhentumisaikaa koskevaan säännösehdotukseen.
Ehdotusta on tarpeen selkeyttää, sillä se
vaikuttaa jättävän vanhentumisajan alkamisen
tulkinnanvaraiseksi.