Ehdotus
Belgian kuningaskunta, Bulgarian tasavalta, Viron
tasavalta, Espanjan kuningaskunta, Itävallan tasavalta,
Slovenian tasavalta ja Ruotsin kuningaskunta ovat 29.4.2010 tehneet
ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi
rikosoikeuden alan eurooppalaisesta tutkintamääräyksestä,
jäljempänä eurooppalainen tutkintamääräys
(9145/10 COPEN 115 CODEC 363 EUROJUST 47 EJN 12). Eurooppalainen tutkintamääräys
perustuu vastavuoroisen tunnustamisen periaatteelle, ja sen tarkoituksena
on toteuttaa tiettyjä tutkintatoimia todisteiden keräämiseksi.
Jatkoneuvotteluissa ehdotuksen 1—10 artikloihin on
tehty pääasiassa seuraavia muutoksia.
Toimivaltaisten viranomaisten määritelmiä koskevaan
2 artiklaan liittyy uuden eurooppalaisen tutkintamääräyksen
antamisedellytyksiä koskevan 5a artiklan 3 kohta, joka
sisältää ns. validointisäännöksen.
Sen mukaan, kun eurooppalaisen tutkintamääräyksen
on antanut jokin 2 artiklan a kohdan ii alakohdan mukainen viranomainen
(muu kuin tuomari, tuomioistuin, tutkintatuomari tai syyttäjä),
tulee tuomarin, syyttäjän tai tutkintatuomarin
validoida tutkintamääräys ennen sen toimittamista
täytäntöönpanoviranomaiselle.
Lisäksi uudessa 5a artiklassa todetaan, että eurooppalainen
tutkintamääräys voidaan antaa
vain, jos määräyksen antanut viranomainen
on vakuuttunut, että seuraavat edellytykset on täytetty:
a) eurooppalaisen tutkintamääräyksen
antaminen on tarpeen ja oikeassa suhteessa 4 artiklassa tarkoitettujen
menettelyjen tarkoitukseen nähden; ja b) eurooppalaisessa
tutkintamääräyksessä mainittu
tutkintatoimi olisi voitu määrätä samoin
edellytyksin vastaavassa kansallisessa. Mainittu a kohta liittyy
suhteellisuusperiaatetta koskevaan kysymykseen.
Soveltamisalaa koskevasta 3 artiklasta on poistettu tietyt telekuuntelua
koskeneet rajoitukset.
Velvollisuutta tunnustaa ja panna täytäntöön eurooppalainen
tutkintamääräys koskevan 8 artiklan kohtaa
3 on hieman täsmennetty ja artiklaan on lisätty
uusi 3a kohta. Sen mukaan täytäntöönpanovaltiossa
läsnä olevia määräyksen
antaneen valtion viranomaisia sitoo täytäntöönpanovaltion
laki täytäntöönpanon aikana.
Heillä ei ole lainvalvontavaltuuksia täytäntöönpanovaltion
alueella paitsi, jos tällaisten valtuuksien käyttö täytäntöönpanovaltion
alueella on täytäntöönpanovaltion
lainsäädännön mukaista ja siitä on
sovittu määräyksen antaneen viranomaisen
ja määräyksen täytäntöönpanoviranomaisen
kesken.
Mahdollisuudet turvautua muuhun kuin eurooppalaisessa tutkintamääräyksessä määrättyyn
tutkintatoimeen koskevasta 9 artiklasta on poistettu a—b
kohdat. Kohdista ensimmäinen koski tilannetta, jossa eurooppalaisessa
tutkintamääräyksessä ilmoitettua
tutkintatointa ei ole täytäntöönpanovaltion
lainsäädännössä, ja
toinen tilannetta, jossa eurooppalaisessa tutkintamääräyksessä ilmoitettu
tutkintatoimi on olemassa täytäntöönpanovaltion
lainsäädännössä, mutta
sen käyttö on rajoitettu sellaisten rikosten luetteloon,
joka ei sisällä eurooppalaisessa tutkintamääräyksessä tarkoitettua
rikosta.
Kieltäytymisperusteita koskevaan 10 artiklaan on lisätty
ns. ne bis in idem -kieltäytymisperuste ("ei kahdesti samassa
asiassa"). Kieltäytymisperusteisiin liittyy myös
uusi 9a artikla, joka koskee erityisiä kieltäytymisperusteita.
Artikla liittyy ns. kategoriseen lähestymistapaan, joka
tarkoittaa sitä, että eurooppalaisessa tutkintamääräyksessä pyydetyt
toimenpiteet luokitellaan eri kategorioihin riippuen siitä,
kuinka syvälle perusoikeuksiin kajoavasta pakkokeinosta tai
muutoin arkaluontoisesta toimenpiteestä on kyse.
Valtioneuvoston kanta
Eduskunnan suuri valiokunta antoi käsitellessään
eduskunnalle 29.9.2010 toimitettua U-jatkokirjelmää lausuman,
jonka mukaan se yhtyy asiassa eduskuntakäsittelyn aikana
täsmentyneeseen valtioneuvoston kantaan tukien
hallinto- ja lakivaliokunnan tavoin puheenjohtajamaan kompromissimallia.
Samalla valiokunta edellytti, että eduskunta pidetään
hyvin informoituna asian jatkokäsittelystä ottaen
huomioon hallinto- ja lakivaliokunnan tietyt jatkoneuvotteluja
koskevat lausuntojen perusteluista ilmenevät painotuserot.
Poliisiyhteistyötä ja oikeudellista yhteistyötä rikosasioissa
koordinoivan komitean (CATS) 25.—26.10.2010 pidetyssä kokouksessa
päästiin yhteisymmärrykseen siitä,
että määräyksen antavana viranomaisena
voisi olla myös muu kuin oikeusviranomainen, mutta tällöin
määräykseen on hankittava aina
oikeusviranomaisen vahvistus (validointimenettely). Neuvoston
oikeuspalvelu on todennut, ettei direktiiviin voida ottaa sellaista
säännöstä, joka mahdollistaisi
jäsenvaltion antamaan deklaraation siitä,
että se hyväksyy myös muilta kuin oikeusviranomaisilta
tulleita tutkintamääräyksiä.
Oikeuspalvelun mukaan vain oikeusviranomaisen antamat tai vahvistamat
(validoimat) määräykset ovat SEUT 82
artiklan 1 kohdan mukaisia. Jos tästä poiketaan,
kyseessä olisi oikeuspalvelun mukaan "opt out", eikä sellaista
voida perustaa unionin sekundäärilainsäädäntöön, vaan
ainoastaan primäärilainsäädäntöön.
Edellä selostettua ratkaisua voidaan pitää eduskunnan suuren
valiokunnan lausuman mukaisena kompromissiratkaisuna.
Neuvotteluiden kuluessa on ehdotettu, että eurooppalaisessa
tutkintamääräyksessä pyydetyt
toimenpiteet luokitellaan eri kategorioihin riippuen siitä,
kuinka syvälle perusoikeuksiin kajoavasta pakkokeinosta
tai muutoin arkaluontoisesta toimenpiteestä on kyse (ns.
kategorinen lähestymistapa). Kieltäytymisperusteet
olisivat erilaiset riippuen siitä, mistä kategoriasta
on kysymys. Valtioneuvosto voi tukea kategorista lähestymistapaa,
joka vastaa myös eduskunnalle 29.9.2010 toimitetussa U-jatkokirjelmässä esiintuotua
kantaa, jonka mukaan täytäntöönpanovaltiolle
tulisi jättää toimivalta soveltaa omaa lainsäädäntöään,
kun kyse on syvälle perusoikeuteen kajoavasta
pakkokeinosta. Eri kategorioiden sisältöä tulee
vielä tarkastella tarkemmin, ja lähtökohdan
tulisi olla, ettei säännöksillä oteta
askelia taaksepäin verrattuna niihin velvollisuuksiin,
joita jäsenvaltioilla jo nykyisten oikeusapuinstrumenttien
perusteella on.
Suhteellisuusperiaatteen osalta neuvotteluissa on
keskusteltu siitä, tulisiko toimenpiteen suhteellisuusperiaatteen
mukaisuuden arviointi tapahtua määräyksen
antavassa valtiossa vai tulisiko direktiiviin sisällyttää suhteellisuutta
koskeva kieltäytymisperuste. Jäsenvaltioiden enemmistö on
pitänyt suhteellisuuteen liittyvää kieltäytymisperustetta
rikosoikeudellista yhteistyötä heikentävänä.
Valtioneuvosto kannattaa lähtökohtaa, jonka mukaan
toimenpiteen suhteellisuusperiaatteen mukaisuuden arvioinnin
tulisi tapahtua määräyksen antavassa
valtiossa. Valtioneuvosto ei pidä välttämättömänä,
että direktiiviin lisätään suhteellisuuteen
liittyvä kieltäytymisperuste. Neuvotteluissa olisi
hyvä tutkia sellaista vaihtoehtoa, joka perustuisi määräyksen
antavan viranomaisen ja täytäntöönpanoviranomaisen
väliseen konsultaatioon. Tällaisen konsultaatiomekanismin
avulla saattaisi olla mahdollista ratkaista suhteellisuusperiaatteeseen
liittyvät ongelmat.
Kieltäytymisperusteisiin liittyy myös kysymys
kuluista. Kulujen osalta on ehdotettu, että direktiiviin
ei sisällytettäisi suhteettomia kuluja koskevaa
kieltäytymisperustetta, mutta poikkeuksellisissa
tilanteissa voitaisiin sopia siten, että kuluista vastaisi
määräyksen antava valtio tai kuluvastuu
jaettaisiin määräyksen antaneen valtion
ja täytäntöönpanovaltion kesken.
Valtioneuvosto voi hyväksyä esitetyn lähestymistavan.
Valtioneuvosto pitää hyvänä sitä,
että direktiiviehdotus perustuu vastavuoroisen tunnustamisen
periaatteelle. Valtioneuvosto kiinnittää huomiota
perusoikeuskirjaan ja toteaa, että direktiivin mukaisessa
yhteistyössä tulee ottaa huomioon perusoikeudet.
Direktiiviehdotusta neuvoteltaessa on noussut esille se, että direktiiviehdotuksesta
pyydettäisiin perusoikeusviraston kantaa. Valtioneuvosto
voi tukea tätä.