EU:n kannatus on Suomessa pohjamudissa. Selitykset
ovat moninaisia, mutta totuutta kierretään
kuin kissa kuumaa puuroa. Vastaukseksi luottamuskriisiin johtavat
poliitikot tarjoavat kahdessa maassa hylätyn EU:n perustuslain
ratifiointia.
Sopimus EU:n perustuslaista jyrää oman perustuslakimme
ja samalla valtiosääntömme, jonka mukaan
ylin valta, valtiovalta, Suomessa kuuluu kansalle, lainsäädäntövalta
kansan valitsemalle eduskunnalle ja tuomiovalta riippumattomille
oikeusistuimille. Tämä perustuslakimme ydinsisältö mitätöityy,
jos EU:n perustuslaki, joka on oman perustuslakimme yläpuolella, tulee
voimaan maassamme.
Tähän asti EU-lainsäädännön
ensisijaisuus jäsenmaiden lainsäädäntöön
nähden on perustunut EY-tuomioistuimen tulkintaan Maastrichtin sopimuksesta.
Nyt Euroopan unionin lainsäädäntö määrätään
jäsenmaiden perustuslakien ja muiden lakien yläpuolella
olevaksi EU:n perustuslain I-6 artiklassa. Sama perustuslaki sisältää säädökset
jäsenmaiden oikeusistuimien yläpuolella olevasta
unionin tuomioistuimesta, johon kuuluvat Euroopan tuomioistuin,
yleisen oikeusasteen tuomioistuin ja erityistuomioistuimia.
Vain valtioilla on perustuslaki. Perustuslaki tekee EU:sta valtion.
Koska valtiot ovat myös oikeushenkilöitä,
EU:n perustuslain I-7 artiklassa säädetään
varmemmaksi vakuudeksi, että unioni on oikeushenkilö.
Tämä tarkoittaa sitä, että EU
voi solmia kansainvälisiä sopimuksia, jotka suoraan
sitovat jäsenmaita. EU-valtion syntyminen tehdään
tiettäväksi heti perustuslain ensimmäisessä artiklassa.
Siinä todetaan, että tällä perustuslailla
"perustetaan Euroopan unioni". Perustuslailla syntyy EU-valtio nykyisen vailla
oikeushenkilöllisyyttä olevan EU:n tilalle.
Tällä perustuslailla lopetetaan jäsenmaiden suvereniteetti
ja valtiollinen itsenäisyys, siltä osin kuin niitä vielä on
jäljellä. Sopimus EU:n perustuslaista, joka voimaan
tullessaan muuttuu EU:n perustuslaiksi, on johdonmukaista jatkoa Maastrichtin,
Amsterdamin ja Nizzan sopimuksille tiellä kohti lopullista
päämäärää,
Euroopan liittovaltiota, jossa kaikkia siihen kuuluvia maita ja
kansoja hallitaan yhdestä keskuksesta yhteisellä lainsäädännöllä.
EU:n perustuslaki sisältää valtion
symbolit, valtioelimet ja niiden toimivaltajaon sekä kansalaisten
perusoikeudet. Perustuslaissa unionin rahaksi ilmoitetaan euro,
vaikka suuri osa EU-maista käyttää omaa
valuuttaa. Tämä kaikki kertoo euroeliitin halusta
tehdä EU:sta liittovaltio.
Laajaa unionia ei ole mahdollista hallita nykyisen EU:n päätöksentekojärjestelmällä.
Tämän vuoksi perustuslaissa laajennetaan määräenemmistöllä tapahtuva
päätöksenteko koskemaan jokseenkin kaikkia
muita asiaryhmiä paitsi ulko- ja tuvallisuuspolitiikkaa.
Tämä minimoi väistämättä Suomen
ja muiden pienten jäsenmaiden mahdollisuuden vaikuttaa
unionissa tehtäviin päätöksiin.
Ainoa, missä Suomen panos kasvaa, on jäsenmaksuosuus.
Puheet, että EU:n perustuslaki ei olennaisesti muuta
nykyistä tilannetta, ovat kansalaisten tarkoituksellista
harhauttamista ja harhaanjohtamista. EU-valtion syntyminen, EU:n
oikeushenkilöllisyys, perustuslakiin sisältyvä säädös
unionin lainsäädännön ensisijaisuudesta,
unionin toimivallan ujuttaminen entistä enemmän
myös rikoslain puolelle ja määräenemmistöllä tehtävien
päätösten huomattava kasvu ovat erittäin merkittäviä muutoksia,
joiden vähättely on röyhkeää kansalaisten
aliarvioimista ja poliittisen tarkoituksenmukaisuuden asettamista
lain edelle.
Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, joka luovuttaa sen neljäksi
vuodeksi kerrallaan eduskunnalle. Tällä ei ole
oikeutta luovuttaa sitä edelleen, niin kuin nyt tehdään.
Emme hyväksy Suomen kansalle ja vielä syntymättömille
suomalaisille sukupolville kuuluvan valtiovallan siirtämistä Euroopan
unionille.
Maamme liittäminen EU:iin lakkautti mm. oman, itsenäisen
maatalous- ja aluepolitiikan. Ensin pantiin matalaksi maanviljelijät,
minkä jälkeen vuorossa ovat toimintojaan ulkomaille siirtävien
suuryritysten työttömiksi joutuvat työntekijät.
EU:n säätämä pääomien
vapaa liikkuvuus on johtanut mm. siihen, että jo huomattavasti
yli puolet suomalaisen metsäteollisuuden työpaikoista
on maamme rajojen ulkopuolella.
Euroopan unionin perustuslaki on ratkaiseva askel liittovaltio-EU:n
suuntaan. Suomen ei pidä hyväksyä oman
itsenäisyytensä ja suvereniteettinsa kaventamista.
Suomen ei pidä hyväksyä eikä ratifioida
ehdotettua EU-perustuslakia.