Perustelut
         
         Yleistä
         
         Oikeusasiamiehen erilliskertomuksessa tarkastellaan oikeusasiamiehen
            havaitsemia ongelmia sellaisten viranomaisille kuuluvien tehtävien hoitamisessa,
            jotka liittyvät lapsen suojelemiseen perheväkivallalta.
            Oikeusasiamies on perehtynyt muun muassa siihen, miten eri viranomaiset
            täyttävät niille kuuluvan velvollisuuden lastensuojeluilmoituksen
            tekemiseen sosiaaliviranomaisille. Oikeusasiamiehen keskeinen johtopäätös
            on, että lastensuojeluilmoitusta koskevaa lainsäädäntöä tulee
            selkeyttää ja että ilmoitusvelvollisten
            eri hallinnonaloja edustavien viranomaisten salassapitoa koskevat
            säännökset tulee saattaa yhdenmukaisiksi
            lastensuojeluilmoitusta koskevan velvoitteen kanssa. Valiokunta
            yhtyy tähän johtopäätökseen
            ja kiirehtii lainsäädännön selkeyttämistä ja
            yhdenmukaistamista. Selkeä ja johdonmukainen sääntely
            olisi valiokunnan käsityksen mukaan omiaan tehostamaan
            viranomaisten toimintaa lasten suojelemiseksi perheväkivallalta.
         
         
         Valiokunta pitää kuitenkin selvänä,
            että säännöspohjan selkeyttäminen
            ei yksistään ole riittävä keino
            edistää lapsiin kohdistuvan perheväkivallan
            ilmituloa ja vähentämistä. Lisäksi
            tarvitaan laajalla rintamalla tehtäviä toimenpiteitä, kuten
            eri hallinnonalojen viranomaisten välisen yhteistyön
            kehittämistä sekä ohjeistusta, koulutusta,
            valvontaa ja tutkimusta. Valiokunta korostaa tässä yhteydessä erityisesti
            lääninhallitusten tehtävää läänin
            sosiaalihuollon suunnittelusta, ohjauksesta ja valvonnasta vastaavana
            viranomaisena. Lääninhallituksille tulee osoittaa
            riittävät voimavarat tämän tehtävän
            asianmukaiseen hoitamiseen.
         
         
         Perheasioiden sovittelu ja lastensuojeluilmoitus
         
         Perheasioiden sovittelusta säädetään
            avioliittolaissa (234/1929). Sovittelijan salassapitovelvollisuudesta
            on erityissäännös lain 23 a §:ssä. Pykälässä viitataan
            sosiaalihuoltolain (710/1982) salassapitosäännöksiin,
            jotka on korvattu 1 päivänä tammikuuta
            2001 voimaan tulleen sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
            annetun lain (812/2000) säännöksillä. Avioliittolain
            23 a §:n mukaan sovittelijaan ei sovelleta,
            mitä sosiaalihuoltolain 56 §:ssä säädetään
            velvollisuudesta antaa tietoja sosiaalihuollon viranomaisille. Viittauksen
            on nykyisin katsottava kohdistuvan sosiaalihuollon asiakkaan asemasta
            ja oikeuksista annetun lain 20 §:ään.
            Avioliittolain 23 a §:ssä säädetyn
            korostetun salassapitovelvollisuuden on katsottu merkitsevän
            sitä, että perheasioiden sovittelija ei ole myöskään
            velvollinen tekemään lastensuojeluilmoitusta. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että avioliittolain 23 a §:stä,
            sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain salassa
            pidettäviä tietoja koskevista säännöksistä sekä lastensuojeluilmoituksen
            tekemistä koskevasta lastensuojelulain (683/1983)
            40 §:stä muodostuva sääntelykokonaisuus
            on soveltajien kannalta vaikeasti hahmotettava. Sääntelyn
            epäselvyys on myös johtanut tulkintaan, jonka
            mukaan velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus ei koske
            sovittelijaa. Kuitenkin myös toisenlainen tulkinta olisi mahdollinen
            ottaen huomioon, että lastensuojelulain 40 §:ää voidaan
            pitää erityissäännöksenä eikä sen
            soveltumista sovittelijaan ole nimenomaisesti rajoitettu.
         
         
         Valiokunta yhtyy oikeusasiamiehen käsitykseen, jonka
            mukaan lainsäädäntöä on
            tarkistettava siten, että kysymys perheasioiden
            sovittelijan velvollisuudesta tehdä lastensuojeluilmoitus tulee
            yksiselitteisesti säännellyksi. Valiokunta pitää oikeusasiamiehen
            tavoin perusteltuna myös sitä, että sovittelijalla
            tulisi olla velvollisuus tehdä tarvittaessa lastensuojeluilmoitus. Tämä on
            lapsen turvallisuuden varmistamiseksi tarpeen esimerkiksi tilanteessa,
            jossa sovittelija saa sovittelun yhteydessä tietää perheessä lapseen
            kohdistuvasta väkivallasta tai seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
            Tällaisessa tilanteessa lapsen edun tulee mennä sovittelun
            luottamuksellisuuden edelle. Valiokunnan mielestä valtioneuvostossa
            on syytä valmistella lainsäädännön tarkistamista
            näiden lähtökohtien mukaisesti.
         
         
         Rikosilmoituksen tekeminen
         
         Jos lastensuojeluilmoitusta selvitettäessä herää epäily,
            että lapsi on joutunut väkivaltarikoksen tai seksuaalisen
            hyväksikäytön uhriksi, sosiaaliviranomaisen
            on ratkaistava, ilmoittaako se epäillystä rikoksesta
            poliisille. Voimassa olevan lainsäädännön
            mukaan sosiaaliviranomaisilla ei ole velvollisuutta rikosilmoituksen
            tekemiseen. Oikeusasiamies on erityiskertomuksessaan katsonut, että sosiaaliviranomaisen
            oikeutta tehdä poliisille ilmoitus lapseen kohdistuneen
            väkivaltarikoksen tai seksuaalisen hyväksikäytön
            epäilystä tulee selkeyttää.
            Hän on esittänyt myös harkittavaksi,
            olisiko syytä säätää sosiaaliviranomaisille
            joissakin tilanteissa myös velvollisuus ilmoittaa poliisille
            rikosepäilystä, joka koskee lapseen kohdistunutta
            väkivaltarikosta tai seksuaalista hyväksikäyttöä.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että poliisi tutkii, onko epäilty rikos tapahtunut,
            ja päättää mahdollisista jatkotoimista.
            Tämä on tärkeää sekä oikeusturvasyistä että mahdollisen
            väkivallan käytön lopettamiseksi. Valiokunta
            katsoo sen vuoksi, että sosiaaliviranomaisille tulisi ainakin
            vakavimmissa tapauksissa säätää velvollisuus
            ilmoittaa poliisille epäillystä lapseen kohdistuneesta
            väkivaltarikoksesta tai seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
            Valiokunnan mielestä tämä on otettava
            huomioon vireillä olevan lastensuojelulain kokonaisuudistuksen
            valmistelussa.
         
         
         Tilastointi ja tutkimus
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomessa ei ole saatavilla
            tilastoja eikä ajantasaista tutkimustietoa lapsiin kohdistuvasta
            väkivallasta ja sen määrän kehityksestä eikä lasten
            peloista ja turvattomuuden kokemuksista. Oikeusasiamies on erityiskertomuksessaan
            katsonut, että lasten koskemattomuutta ja turvallisuutta
            koskevia tietoja tulisi kerätä ja tilastoida järjestelmällisesti,
            jotta lasten turvallisuuden tilasta saataisiin nykyistä luotettavampi
            kuva. Valiokunta yhtyy tähän kannanottoon ja kiirehtii
            lapsiin kohdistuvan väkivallan tilastoinnin ja tutkimuksen kehittämistä sekä tähän
            toimintaan osoitettujen riittävien ja pysyvien voimavarojen
            turvaamista.
         
         
         Lakivaliokunta on jo aikaisemmin kiinnittänyt
            huomiota siihen, että oikeusministeriön hallinnonalan
            panostus tutkimukseen on vähäinen, ja esittänyt
            tutkimusmäärärahojen suunnitelmallisen
            kasvattamisen aloittamista. Valiokunta on tuolloin pitänyt
            tarkoituksenmukaisena jo olemassa olevien rakenteiden hyödyntämistä ja
            sen vuoksi pitänyt perusteltuna lisärahoituksen
            osoittamista Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen käyttöön
            (LaVL 18/2004 vp).
            Valiokunta toistaa aikaisemman kannanottonsa tarpeesta lisätä oikeusministeriön
            hallinnonalan tutkimusmäärärahoja. Osoittamalla
            riittävät voimavarat Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen käyttöön
            voidaan valiokunnan käsityksen mukaan edistää myös
            sitä, että lapsiin kohdistuvasta väkivallasta
            on käytettävissä ajantasaista, riittävää ja
            laadukasta tutkimustietoa.
         
         
         Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
            myös väkivallan uhriksi joutumista koskevasta
            tutkimuksesta saatuihin tuloksiin, joiden mukaan väkivaltariskissä on
            tapahtunut tulotason mukaista eriytymistä. Korkeatuloisin
            väestönosa kokee aiempaa vähemmän
            väkivaltaa, matalatuloisin aiempaa enemmän. Mahdollisina syinä väkivaltariskin
            eriytymiseen on pidetty 1990-luvun taloudellisen laman seurauksia
            ja asuinalueiden sosiaalista eriytymistäReino Sirén & Päivi
            Honkatukia (toim.): Suomalaiset väkivallan uhreina. Tuloksia
            1980—2003 kansallisista uhrihaastattelututkimuksista. Oikeuspoliittisen
            tutkimuslaitoksen julkaisuja 215, 2005.. Valiokunta pitää syrjäytymisen
            ja väkivallan uhriksi joutumisen välistä yhteyttä huolestuttavana
            ilmiönä, jota koskevaan lisätutkimukseen
            on osoitettava voimavaroja ja johon tulee jatkossa kiinnittää huomiota
            väkivallan vähentämisohjelmia laadittaessa.