Yleisperustelut
Hallituksen esityksessä on kyse avopuolisoiden yhteistalouden
purkamisesta annettavista erityissäännöksistä,
joita sovellettaisiin avoliiton päättyessä.
Esityksen tavoitteena on edistää avoliiton aikana
karttuneen omaisuuden jakoa oikeudenmukaisesti sekä tarjota
oikeussuojakeinoja niitä tilanteita varten, joissa avopuolisot
eivät pääse yhteisymmärrykseen
omaisuuden jaosta.
Esityksen myötä lainsäädäntöön
otettaisiin ensi kertaa perhevarallisuusoikeudellisia erityissäännöksiä avoliitosta.
Kyseessä on siten periaatteellisesti merkittävä esitys.
Avopuolisoiden välisiä suhteita ei kuitenkaan
säänneltäisi aviopuolisoiden tavoin kattavasti,
sillä säännökset keskittyvät
avoliiton päättymisen varallisuusoikeudellisiin
kysymyksiin. Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Avoliittojen sääntely
Avoliitto parisuhteen ja perhe-elämän muotona on
1970-luvulta lähtien nopeasti yleistynyt. Tilastokeskuksen
vuoden 2009 perhetilaston mukaan avoliittojen määrä oli
yli 310 000 eli noin 21 prosenttia suomalaisista perheistä.
Lähes 40 prosentissa avoliittoperheitä on lapsi
tai lapsia.
Avopuolison oikeudellinen asema on aviopuolisoa merkittävästi
heikompi, sillä avoliitto ei perusta oikeuksia eikä velvollisuuksia
osapuolten välille. Avopuolisolla ei ole avio-oikeutta
tai siihen rinnastettavaa oikeutta toisen omaisuuteen. Avopuoliso
ei myöskään lain nojalla peri toista
avopuolisoa, eikä hänellä ole aviopuolison
tavoin oikeutta pitää jäämistöä jakamattomana
hallussaan. Avoliitossa eläminen on siten riski, jos avopuolisoiden
tulot ja varallisuus ovat erisuuruiset tai omaisuus on
vain toisen avopuolison nimissä, sillä avoliiton
päättyessä omaisuuden omistussuhteet
muodostuvat ratkaiseviksi. Avopuolisolla on tosin jo nykyisin ilman
erityislainsäädännön tukeakin
oikeus saattaa tuomioistuimen ratkaistavaksi avopuolisoiden omaisuuden
jakamista koskeva erimielisyys. Niin ikään
avopuolisolla voi yleisten siviilioikeudellisten periaatteiden ja
oikeuskäytännön nojalla olla oikeus ns.
perusteettoman edun palautukseen, jos hän on työllään,
varoja sijoittamalla tai muutoin parantanut toisen osapuolen varallisuusasemaa
ilman kohtuullista vastiketta.
Ottaen huomioon avoliittojen yleisyys ja se, että useassa
avoliittoperheessä on myös lapsi tai lapsia, lakivaliokunta
ei pidä kirjaamattomiin yleisiin siviilioikeudellisiin
periaatteisiin ja oikeuskäytäntöön
nojautuvaa oikeustilaa tyydyttävänä selkeyden
ja ymmärrettävyyden saati ennakoitavuuden
kannalta. Se, että nykyinen oikeustila on pitkälti
kirjoittamattomien säännösten varassa,
voi myös käytännössä muodostaa
heikommalle osapuolelle korkean kynnyksen vaatia oikeuksiaan. Lakivaliokunta
pitääkin oikeustilan selkeyttämistä erityissäännöksin
tarpeellisena.
Lakivaliokunnan näkemyksen mukaan esityksessä on
pitkälti kyse nykyisen avopuolisoita koskevan varallisuusoikeudellisen
oikeustilan kirjaamisesta lakiin. Jatkossakin lähtökohtana on,
että kumpikin avopuoliso pitää niin avoliiton
aikana kuin sen jälkeenkin oman omaisuutensa. Lisäksi
lain tasolla nimenomaisesti mahdollistetaan avopuolison yhteistalouden
hyväksi antaman panoksen hyvittäminen avoliiton
päättyessä nykyisten yleisten siviilioikeudellisten periaatteiden
ja oikeuskäytännön mukaisesti. Erityissäännöksillä voidaan
kuitenkin lisäksi täydentää nykyistä oikeustilaa
sekä parantaa parisuhteen heikomman osapuolen suojaa. Tällaisia
täydennyksiä ja parannuksia ovat muun muassa
irtainta omaisuutta koskeva yhteisomistusolettama, jota
sovellettaisiin, kun omaisuuden omistussuhteista ei ole varmuutta,
samoin kuin mahdollisuus hakea pesänjakajan määräämistä omaisuuden
erottelun toimittamiseksi ja hyvitystä koskevan vaateen
ratkaisemiseksi sekä oikeus saada harkinnanvaraista
avustusta toisen avopuolison kuoleman jälkeen.
Avoliitto voi olla parisuhteen osapuolten harkittu ratkaisu.
Avoliitossa elämisellä voidaan haluta välttää ne
oikeusvaikutukset, jotka liittyvät avioliittoon.
Tämän vuoksi lakivaliokunta korostaakin, ettei
nyt esitetty sääntely tuo avioliiton oikeusvaikutuksia
avoliittoon. Avopuolisolle ei esitetä aviopuolison vahvoja
oikeuksia, kuten avio-oikeutta tai siihen rinnastettavaa oikeutta,
perintöoikeutta eikä oikeutta hallita jäämistöä jakamattomana
hallussaan toisen avopuolison kuoleman jälkeen. Näin
ollen jatkossakin säilyy varallisuusoikeudellisesti merkittävä ero
siinä, onko parisuhde avioliitto vai avoliitto. Uudistuksen
toteuttamisen jälkeenkin avioliitto tarjoaa parhaimman
ja kattavimman suojan avioeron tai toisen puolison kuoleman varalta.
Uusia säännöksiä sovellettaisiin
paitsi tuleviin avoliittoihin myös taannehtivasti niihin avoliittoihin,
jotka ovat alkaneet ennen lain voimaantuloa. Niitä ei kuitenkaan
sovellettaisi taannehtivasti lain voimaan tullessa jo päättyneisiin
avoliittoihin. Taannehtivuuden kannalta on tärkeä huomata,
ettei esitetty sääntely sisällä aineellisesti
olennaisia muutoksia nykytilaan. Lisäksi säännökset
ovat pääosin tahdonvaltaisia, joten
niistä voidaan sopia toisin. Jos siis avopuolisot ovat
ennen lain voimaantuloa tehneet sopimuksen omaisuuden jakamisesta
avoliiton päättymisen varalta, tällaiset
sopimukset ovat lain voimaantulon jälkeenkin päteviä.
Myös jatkossa avopuolisot voivat sopimuksin järjestää omaisuutta
koskevat kysymykset avoliiton päättymisen
varalta uuden lainsäädännön voimaantulosta
riippumatta. Menettelyllisistä oikeuksista eli oikeudesta
vaatia omaisuuden erottelua tai pesänjakajan määräämistä,
joka suojaa heikompaa osapuolta, ei kuitenkaan voida sopimuksella
pätevästi luopua.
Ottaen huomioon uuden sääntelyn periaatteellinen
merkitys ja sen taannehtiva vaikutus lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että uudistuksesta tiedotetaan mahdollisimman laaja-alaisesti
ja hyvissä ajoin ennen sen voimaantuloa.
Avopuolison ja avoliiton määritelmät
Avopuolisoiden yhteistalouden purkamista koskevassa lakiehdotuksessa
avopuolisoilla tarkoitetaan yhteistaloudessa asuvia parisuhteen osapuolia,
jotka ovat asuneet yhteistaloudessa vähintään
viisi vuotta tai joilla on tai on ollut yhteinen tai yhteisessä huollossa
oleva lapsi. Avopuolisoksi ei kuitenkaan katsota henkilöä, joka
on avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa.
Avopuolisoiden välistä suhdetta kutsuttaisiin
avoliitoksi.
Uutta sääntelyä sovelletaan vain
niihin parisuhteisiin, jotka täyttävät
edellä mainittujen määritelmien edellytykset.
Ne parisuhteet, jotka eivät täytä kyseisiä edellytyksiä,
jäävät voimassa olevan oikeustilan
varaan. Varallisuusoikeudelliselta kannalta avoparit jaetaan
siten kahteen ryhmään, mitä ei oikeustilan
selkeyden ja ymmärrettävyyden kannalta voida pitää ihanteellisena
lopputuloksena. Lakivaliokunta kuitenkin kannattaa esityksessä valittua
ratkaisua, koska yhteistalouden purkamista koskevaa erityissääntelyä ei
ole oikeussuojan kannalta tarpeen eikä tarkoituksenmukaista
ulottaa kaikkiin avoliittoihin.
Esityksen perusteluissa käsitellään
varsin seikkaperäisesti, mitä avopuolison ja avoliiton määritelmillä tarkoitetaan.
Lisäksi lakivaliokunta toteaa selvyyden vuoksi, että edellytys
siitä, että avoliiton osapuolet eivät
ole naimisissa keskenään tai kolmannen osapuolen
kanssa, liittyy tarpeeseen varmistaa, että avioliittoa
ja avoliittoa koskevat varallisuusoikeudelliset järjestelmät
pysyvät erillään. Lisäksi esimerkiksi
ns. uusperheet eivät tule lain soveltamisalan piiriin pelkästään
sen vuoksi, että toisen avopuolison biologinen lapsi asuu
parin kanssa, sillä määritelmän
mukaan vaaditaan, että tällainen lapsi on avoliiton
osapuolten yhteisessä huollossa.
Niissä tapauksissa, joissa parilla ei ole tai ei ole
ollut yhteistä tai yhteisessä huollossa olevaa lasta,
edellytetään, että pari on elänyt
yhteistaloudessa vähintään viisi vuotta.
Lakivaliokunta kannattaa vähimmäiskestoajan asettamista,
koska oikeussuojan kannalta sääntelyä ei
ole tarpeen ulottaa lyhytkestoisiin tai kokeiluluonteisiin avoliittoihin.
Viiden vuoden määräaikaa puoltaa se,
että näin pitkään kestäneessä avoliitossa
voidaan arvioida muodostuneen siinä määrin
omaisuuden yhteisomistusta, yhteistä rahankäyttöä ja
työnjakoa, että esitettyjä säännöksiä voidaan
pitää tarpeellisina.
Avoliiton alkamiselle tai päättymiselle ei
esitetä rekisteröintiä tai muuta muotovaatimusta. Jos
toinen suhteen osapuolista kiistää vähimmäiskestoajan
täyttymisen, avoliittoon vetoavan on voitava
näyttää avoliiton kesto toteen. Lakivaliokunta
ei pidä todennäköisenä, että avoliiton
kestoa koskevasta näyttökysymyksestä syntyisi
käytännössä kovin suuria tulkintaongelmia.
Ensisijaisesti voidaan nojautua väestötietojärjestelmän
merkintöihin, jotka luovat vahvan olettaman osapuolten
asumisolosuhteista. Väestökirjamerkinnöillä olisi
kuitenkin vain välinearvo, joten tosiasiallisista olosuhteista
voidaan esittää myös muuta näyttöä.
Tosiasiallisten olosuhteiden merkitystä avoliiton edellytysten arvioinnissa
onkin syytä korostaa ottaen huomioon, että sääntely
perustaa avopuolisoille oikeuksia ja velvollisuuksia.
Kun näyttökysymykset niin suhteen laadusta kuin
kestostakin jäävät pitkälti
oikeuskäytännön varaan, valiokunta pitää tärkeänä,
että avopuolison ja avoliiton määritelmien
soveltamista ja toimivuutta käytännössä seurataan.
Lisäksi lakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että lainsäädäntöön
sisältyy jo ennestään käsitteitä avioliitonomaisesta
suhteesta ja avoliitosta. Esimerkiksi tuloverotuksessa puolisoina pidetään
tuloverolain (1535/1992) 7 §:n
3 momentin mukaan myös avioliitonomaisissa olosuhteissa
verovuonna yhteisessä taloudessa avioliittoa solmimatta
jatkuvasti eläneitä henkilöitä,
jotka ovat aikaisemmin olleet keskenään avioliitossa
tai joilla on tai on ollut yhteinen lapsi. Kansaneläkelain
(568/2007) 5 §:n mukaan avoliitolla
tarkoitetaan sitä, että mies ja nainen, jotka
eivät ole keskenään avioliitossa, elävät
jatkuvasti yhteisessä taloudessa avioliitonomaisissa
olosuhteissa.
Nyt esitetyllä avopuolison ja avoliiton määritelmillä on
edellä mainittuihin määritelmiin verrattuna
yhtäläisyyksiä, mutta myös eroja.
Valiokunta toteaa, että lainsäädäntöön
sisältyvät erilaiset avopuolison ja avoliiton
määritelmät voivat vaikeuttaa avopuolison
aseman hahmottamista ja ymmärtämistä eri
yhteyksissä. Määritelmien eroille on
kuitenkin hyväksyttävät perusteet, sillä määritelmät
on eri laeissa laadittu kunkin lain tarkoitusta ja tavoitteita varten.
Esityksestä ei ilmene, kuka ratkaisee, täyttyvätkö avoliiton
edellytykset, jos avoliitto riitautetaan pesänjakajaa haettaessa.
Kyse on siitä, ratkaiseeko asian tuomioistuin hakemusvaiheessa
vai pesänjakaja määräyksen saatuaan.
Lakivaliokunta toteaa, että oikeuskäytännöstä löytyy ratkaisuja
(KKO:1979-II-67 ja KKO 2007:99), joissa on katsottu, että pesänjakajan
tehtävänä on jakotoimituksessa ratkaista
perinnön jakamiseen liittyvät riitaiset kysymykset,
kuten se, onko henkilöllä esimerkiksi osakkuuteen
perustuva oikeus. Näitä kysymyksiä ei
siten pääsääntöisesti
tule tutkia tuomioistuimessa pesänjakajan määräämistä haettaessa.
Lakivaliokunnan näkemyksen mukaan oikeuskäytännöstä voidaan
näin ollen saada tukea sille, että kiistanalainen
avopuolisoasema kuuluisi pääsääntöisesti
pesänjakajan ratkaistavaksi, jollei se, täyttyvätkö avopuolison
edellytykset vai eivät, ole niin ilmeistä, että käräjäoikeus
voi sen ratkaista jo pesänjakajahakemusta käsitellessään.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta
7 §. Omaisuuden erottelun toimittaminen.
Pykälän 2 momentin mukaan pesänjakaja
määrätään
ja hän toimittaa omaisuuden erottelun siten kuin perinnönjaosta
säädetään. Tällä viitataan
perintökaaren 23 lukuun. Kyseisen luvun 4 §:n
4 momentin mukaan pesänjakajalla on oikeus saada
pesän varoista kohtuullinen palkkio sekä korvaus
kuluistaan. Edellä mainittua perintökaaren säännöstä on
oikeuskäytännössä tulkittu aviopuolisoiden
osalta niin, että aviopuolisot vastaavat pesänjakajan
palkkiosta henkilökohtaisesti yhdessä (KKO:1985-II-88, KKO:1992:47
ja KKO:2006:21). Kun pesänjakajan palkkio- ja vastuukysymykset
ovat luonteeltaan yleisiä, voidaan lakivaliokunnan näkemyksen
mukaan avioliittotapauksia koskevaan oikeuskäytäntöön
tukeutua myös avoliittotapauksissa.
8 §. Hyvityksen edellytykset.
Pykälän 1 momenttiin on tehty kielellinen
täsmennys.
9 §. Hyvityksen vaatiminen.
Pykälän 1 momentin mukaan hyvityksestä voidaan
sopia tai hyvitysvaatimus voidaan tehdä omaisuuden
erottelua varten määrätylle
pesänjakajalle. Jollei pesänjakajan määräämistä ole
haettu, hyvitysvaatimus voidaan saattaa kanteella käräjäoikeuden ratkaistavaksi.
Esityksen valiokuntakäsittelyssä on noussut esiin
kysymys siitä, onko lainkaan tarpeen mahdollistaa hyvitysvaatimuksen
saattamista käräjäoikeuden
käsiteltäväksi.
Lakivaliokunta katsoo, että pesänjakajan määräämisellä on
etuja tapauksissa, joissa omaisuuden määrä on
vähäistä suurempi ja omistussuhteet ovat
mutkikkaita. Kun omaisuuteen liittyy useita riidanalaisia kysymyksiä,
on niiden ratkaiseminen tarkoituksenmukaista keskittää pesänjakajalle.
Tällaisissa tapauksissa pesänjakajamallin
joustavuus, nopeus ja kustannustehokkuus toteutuvat hyvin. Valiokunta
ei kuitenkaan puolla sellaista ratkaisua, jossa asianosaisella olisi
kaikissa tapauksissa käytettävissään vain
pesänjakajan hakeminen. Tämä olisi merkittävä poikkeus
nykytilaan ottaen huomioon, että tuomioistuin ratkaisee
nykyisin perusteettoman edun palautuskanteen, johon nyt
tarkoitettu hyvitysvaatimus perustuu, samoin kuin avioerotapauksissa
niin osapuolten sopiman kuin myös pesänjakajan
toimittaman osituksen sovitteluvaateen. Valiokunnan mielestä hyvitysvaateen
ratkaiseminen on tyypillisesti tuomioistuimen tehtäviin
kuuluva asia. Lisäksi, kun hyvitysvaade ratkaistaan tuomioistuimessa,
avopuoliso voi saada julkista oikeusapua. Tällä voi
olla keskeinen merkitys vähävaraiselle avopuolisolle.
Pykälän 3 momentissa säädetään,
että jos omaisuuden erottelua ei ole toimitettu, oikeus hyvitykseen
raukeaa kolmen vuoden kuluessa avopuolison kuolemasta tai siitä,
kun avopuolisot ovat muuttaneet pysyvästi erilleen. Ottaen huomioon,
että esitetty hyvitys pohjautuu nykyiseen perusteettoman
edun palautukseen, johon sovelletaan kolmen vuoden vanhentumisaikaa (velan
vanhentumisesta annetun lain 4 ja 7 §), lakivaliokunta
puoltaa esitettyä raukeamisaikaa. Jatkossa on kuitenkin
tarpeen seurata, onko kyseinen määräaika
avoliitoissa varallisuussuhteiden ennakoitavuuden kannalta liian
pitkä.
2. Laki perintökaaren 8 luvun 2 ja 8 §:n
muuttamisesta
2 §.
Lakivaliokunta ehdottaa, että pykälän 1 momenttia täsmennetään
niin, että siitä käy ilmi,
että avustuksena voidaan antaa rahaa, muuta omaisuutta
tai käyttöoikeus omaisuuteen. Avustuksen antaminen
käyttöoikeutena omaisuuteen on jo nykyisenkin
lainsäädännön ja oikeuskäytännön
nojalla mahdollista. Aviopuolison jäämistöoikeudellinen
suoja on kuitenkin niin vahva, ettei avustuksena myönnettävällä käyttöoikeudella
perittävän omaisuuteen ole aviopuolison kannalta
ollut käytännössä juuri merkitystä.
Ottaen huomioon, ettei avopuolisolla ole aviopuolison tavoin oikeutta
pitää perittävän jäämistöä jakamattomana
hallussaan, voi avustuksena myönnettävällä käyttöoikeudella olla
avopuolison kannalta suurempi käytännön merkitys.
Tämän vuoksi valiokunta pitää selkeyssyistä perusteltuna,
että mahdollisuus antaa avustus käyttöoikeutena
perittävän omaisuuteen ilmenee lakitekstistä.
Käsiteltävänä olevassa pykälässä tarkoitettu harkinnanvarainen
avustus on voimassa olevan momentin mukaan mahdollista antaa myös
perittävän kihlakumppanille. Hallituksen esityksessä esitetään,
että kihlakumppanit poistetaan säännöksen
soveltamisalasta vanhentuneena. Lakivaliokunta kuitenkin toteaa,
että edelleenkin on pareja, jotka seurustelevat perinteiseen
tapaan, kihlautuvat ja muuttavat asumaan yhteen vasta avioliiton
solmimisen jälkeen. Lisäksi on mahdollista, että kihlakumppanit
asuvat yhdessä, mutta he eivät täytä 1.
lakiehdotuksessa tarkoitettuja avopuolison ja avoliiton määritelmiä eli he
eivät ole asuneet yhdessä vähintään
viittä vuotta eikä heillä ole yhteistä lasta.
Jos toinen kihlakumppaneista menehtyy ennen avioliiton solmimista,
eloonjäänyt kihlakumppani jäisi edellä mainituissa
tapauksissa nyt tarkoitetun avustuksen antamismahdollisuuden ulkopuolelle,
vaikka hänen toimeentulonsa turvaaminen saattaisi yksittäisessä tapauksessa
olla kohtuullista ja perusteltua. Lakivaliokunta ei näin
ollen puolla hallituksen esityksen hyväksymistä tältä osin.
Lisäksi, vaikka kihlakumppanin asemaa koskevan kysymyksen
merkitys on käytännössä vähäinen,
valiokunta korostaa kihlauksen ja kihlakumppanin aseman turvaamisen
periaatteellista merkitystä. Kihlaus on osoitus
siitä, että parisuhteen osapuolten tarkoituksena
on ollut solmia avioliitto, joka olisi suojannut eloonjääneen osapuolen
asemaa nyt esitettyä avustusta merkittävästi
vahvemmin.
Edellä esitettyyn viitaten lakivaliokunta ehdottaa,
että perittävän kihlakumppani säilytetään
avustuksen saajien joukossa voimassa olevan lain mukaisesti. Koska
avustus on harkinnanvarainen, kihlakumppanin on avopuolison tavoin
kyettävä joka tapauksessa näyttämään
toteen, että hänen toimeentulonsa on heikentynyt
perittävän kuoleman vuoksi ja avustus on tarpeen
hänen toimeentulonsa turvaamiseksi. Valiokunta on tehnyt
kihlakumppanin säilyttämistä koskevat
muutokset pykälän 1 ja 4 momenttiin.
3. Laki perintö- ja lahjaverolain 11 §:n
muuttamisesta
11 §.
Voimassa olevan pykälän 1 momentissa kuolinpesästä tulevien
osuuksien saajat jaetaan perintö- ja lahjaveron suhteen
kahteen ryhmään. Ensimmäiseen eli kevyemmin
verotettavaan veroluokkaan kuuluvat momentin 1 kohdan mukaan perinnönjättäjän
lähimmät perintöön oikeutetut
ja toiseen veroluokkaan 2 kohdan mukaan muut sukulaiset
ja vieraat. Ensimmäiseen veroluokkaan kuuluu nykyisin perinnönjättäjän
kihlakumppani, jolle annetaan perintökaaren 8 luvun 2 §:ssä tarkoitettu
avustus. Nyt esitetään, että 11 §:n 1
momentin 1 kohdan viittaus kihlakumppaniin korvataan 2. lakiehdotuksen johdosta
viittaukseksi avopuolisoon.
Lakivaliokunta on edellä ehdottanut, ettei perinnönjättäjän
kihlakumppania esitetyn mukaisesti poisteta 2. lakiehdotuksen 8
luvun 2 §:ssä tarkoitettujen avustuksensaajien
joukosta. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, ettei
perinnönjättäjän kihlakumppania
poisteta myöskään nyt käsiteltävänä olevassa
säännöksessä tarkoitettujen
ensimmäiseen veroluokkaan kuuluvien joukosta. Voimassa
oleva sääntely jäisi siten kihlakumppanin
osalta entiselleen ja säännöstä täydennettäisiin
viittauksella avopuolisoon.
Esityksen valiokuntakäsittelyssä on noussut esiin
kysymys siitä, kuuluuko perintökaaren 8 luvun
2 §:ssä tarkoitetun avustuksen saaja 1 kohdassa
tarkoitettuun ensimmäiseen veroluokkaan vain avustuksen
osalta vai myös muun saannon osalta, jos avustuksen saaja
saa kuolinpesästä muutakin omaisuutta esimerkiksi
testamentilla. Saadun selvityksen mukaan avustuksia on ylipäätään
myönnetty hyvin harvoin, ja tyypillisesti elonjääneen
osapuolen asema on pyritty varmistamaan keskinäisellä testamentilla.
Sellaiseen tilanteeseen, jossa avustuksen saaja saisi avustuksen
lisäksi varoja myös testamentilla, ei ole saatavissa
tulkintaohjetta verotuskäytännöstä.
Oikeustilan tulkinnanvaraisuus huomioon ottaen lakivaliokunta pitää oikeusvarmuussyistä
samoin
kuin testamentinsaajien tasavertaiseksi kohtelemiseksi perusteltuna,
että 1 kohtaa tarkennetaan niin, että kevennetty
verokohtelu koskee vain avustusta. Tästä seuraa,
että avustuksen saajan mahdollisesti testamentilla saamia
varoja verotettaisiin kyseisen säännöksen
2 kohdan eli toisen veroluokan mukaan. Koska käytännössä tällaisia
tilanteita ei saadun arvion mukaan juuri ole ollut, tarkennuksen
ei voida katsoa muuttava nykytilaa.
Säännöstä sovellettaessa
ilmaisua "saamansa...avustuksen määrään
asti" olisi tulkittava siten, että kun avustusta saanut
saa lisäksi varoja testamentin perusteella tai esimerkiksi
perintöverotuksen piiriin kuuluvan henkivakuutuskorvauksen
muodossa, niin laskettaessa perintöveroa ja sovellettaessa
perintöveroasteikkoja alarajoineen avopuolison tai kihlakumppanin yhteensä saaman
määrän katsottaisiin muodostuvan "ensin"
avustuksesta.
Jos avopuoliso esimerkiksi saa 30 000 euroa avustusta
ja lisäksi 40 000 euroa testamentilla eli yhteensä 70 000
euroa, avustukseen kohdistuva perintövero olisi I veroluokan
veroasteikon mukaan 30 000 euron määräisestä perinnöstä menevä vero
eli 800 euroa. Testamentilla saadusta 40 000 eurosta vero
taas laskettaisiin siten, että se vastaa II veroluokassa
30 000 euron päälle tulevasta 40 000
eurosta menevää veroa. Testamentista menevä vero
saataisiin siis laskemalla ensin 70 000 euron perinnöstä II
veroluokan mukaan menevä vero ja vähentämällä siitä 30 000
euron perinnöstä II veroluokan mukaan menevä vero.
Testamenttisaantoon kohdistuisi veroa siten 10 400 euroa.
Veron kokonaismäärä olisi siten 11 200
euroa.
Esityksen myötä nyt käsiteltävänä olevaan 1 kohtaan
lisättäisiin ilmaisu "avopuoliso". Lakivaliokunta
on kiinnittänyt huomiota siihen, että saman pykälän 3
momentissa käytetään jo ennestään
ilmaisua "avioliitonomaisissa olosuhteissa elänyt henkilö".
Tämä ilmaisu liittyy edellä yleisperusteluissakin
käsiteltyyn tuloverotuksessa noudatettuun puolisokäsitteeseen
(TVL 7 §:n 3 momentti). Näin ollen nyt
käsiteltävänä olevassa 11 §:ssä käytettäisiin
sekä tuloverolain puolisokäsitettä että 1.
lakiehdotuksessa tarkoitettua avopuolison käsitettä,
jotka ovat vain osin päällekkäisiä.
Samankaltaisten käsitteiden erottamiseksi valiokunta pitää tarpeellisena,
että pykälän 1 momentin 1 kohta täsmennetään
koskemaan 1. lakiehdotuksen tarkoittaman avopuolisoiden
yhteistalouden purkamisesta annetun lain avopuolisoa.