Perustelut
Liikenne- ja viestintävaliokunta käsittelee
tässä lausunnossaan valtiontalouden tarkistettuja
kehyksiä vuosille 2010—2013 toimialansa eli liikenne-
ja viestintäministeriön hallinnonalan näkökulmasta,
lähinnä hallinnonalan kehittämishankkeiden,
perusväylänpidon, merenkulun ja vesiliikenteen,
joukkoliikenteen sekä Laajakaista kaikkien ulottuville
-toimintasuunnitelman kannalta.
Valiokunta viittaa liikennepolitiikan linjoja ja liikenneverkon
kehittämis- ja rahoitusohjelmaa vuoteen 2020 koskeneesta
valtioneuvoston selonteosta (VNS 3/2008 vp)
antamaansa eduskunnan yksimielisesti hyväksymään
mietintöön (LiVM 9/2008 vp).
Mietinnön sisältämät kannanotot
ovat edelleen ajankohtaisia käsiteltäessä tätä kehysselontekoa.
Mietinnön eräitä keskeisiä viestejä olivat,
että perusväylänpitoon on osoitettava
jo vaalikauden kehyspäätöksessä liikenneverkon
riittävän kunnon ja tarpeellisen kehittämisen
turvaava rahoitus ja että liikenneinvestoinneista ja niiden rahoituksesta
on päätettävä parlamentaarisesti yhtä vaalikautta
pidempinä kokonaisuuksina ja siten, että rakentamisen
volyymi on tasainen myös hallituskausien taitteessa. Lisäksi
kehotettiin selvittämään mahdollisuudet
tie- ja liikennerahastojen käyttämiseen jo tällä hallituskaudella ja
kehittämään joukkoliikenteen houkuttelevuutta.
Kehittämishankkeet
Suuret väylien kehittämishankkeet toteutetaan liikennepoliittisen
selonteon mukaisella tavalla, mitä valiokunta pitää tärkeänä.
Kyseisiä hankkeita on kehyskaudella käynnissä yhteensä 36. Osa
hankkeista toteutetaan varhennetulla aikataululla osittain aikaistamisrahoitusta
hyväksi käyttäen. Valiokunta pitää erittäin
hyvänä, että hankkeiden yhtäaikaista
kilpailuttamista ja käynnistämistä pyritään
vähentämään aikaistamisrahoituksen
avulla. Tällä alennetaan kustannuksia ja edistetään
hankkeiden kustannusarvioiden pitävyyttä.
Valiokunta näkee myönteisenä, että valiokunnan
saaman selvityksen mukaan vuosina 2010—2013 aiotaan käynnistää kymmenen
uutta hanketta, joista kaksi toteutetaan niin sanotulla elinkaarimallilla.
Valiokunta ei voi kuitenkaan hyväksyä sitä, että käynnissä olevista
rataverkon kehittämishankkeista suurin, eli Seinäjoki—Oulu-radan parantaminen,
uhkaa keskeytyä sen vuoksi, että vuodeksi 2010
hankkeelle ei ole varattu lainkaan rahoitusta. Työhön
on osoitettu vuosina 2008 ja 2009 normaalia budjettirahoitusta 110 miljoonaa
euroa ja vuoden 2009 ensimmäisessä lisäbudjetissa
VR-Yhtymän rahoitusta 40 miljoonaa euroa. Saadun selvityksen
mukaan hankekokonaisuuteen liittyvä välin Kokkola—Ylivieska
2. raiteen toteutus elinkaarihankkeena voi käynnistyä aikaisintaan
vuoden 2010 lopulla ja valtion normaalilla budjettirahoituksella
toteutettavan Ylivieska—Oulu-rataosan töiden valmistuminen
venyy 2010-luvun loppuvuosille. Koko hankkeen valmistuminen voi
pahimmassa tapauksessa siirtyä jopa 2020-luvulle. Aikataulujen
viivästymisen lisäksi valiokunta korostaa, että hankkeen
toteutuksen keskeyttäminen ja uudelleen aloittaminen lisäävät
olennaisesti kustannuksia ja vaikeuttavat olennaisesti hanketoteutusten
suunnittelua.
Valiokunta muistuttaa, että sen liikennepoliittisesta
selonteosta antamassa mietinnössä korostettiin
ainoastaan kolmea nimeltä mainittua hankekokonaisuutta,
jotka olivat itäliikenteestä johtuvat Kaakkois-Suomen
liikenneverkkohankkeet, Kehä III:n parantaminen sekä Seinäjoki—Oulu-rataosuuden
kehittämishanke. Valiokunta painotti erityisesti kahden
viimeksi mainitun hankkeen osalta, että näiden
pääväylien ruuhkautuminen huonon kunnon
ja välityskyvyn tai vuosikausiksi venyvien hitaiden korjaustöiden takia
vaikuttaa merkittävällä tavalla elinkeinoelämän
välttämättömien kuljetusten
sujuvuuteen, ihmisten arkiliikkumiseen sekä selvästi ympäristön
päästöjen lisääntymiseen.
Valiokunta kehotti mietinnössään hallitusta
nopeuttamaan näiden nimenomaisten hankkeiden toteuttamista
ja rakentamaan Seinäjoki—Oulu-rataosuuden pikaisesti
ensin kaksiraiteiseksi ennen laajoja, liikennettä haittaavia
peruskorjauksia. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hankkeen
optimaalinen ja kustannustehokas toteuttaminen edellyttää 90
miljoonan euron vuosittaista rahoitusta ja 400 miljoonan euron valtuuden myöntämistä.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
liikenneinvestointien ja niiden rahoituksen pitkäjänteisen
suunnittelun ja toteutuksen tarpeeseen. Asiantuntijakuulemisen mukaan
seuraava hallituskauden taite tulee merkitsemään
infrahankkeiden suunnittelun ja toteutuksen hidastumista, sillä ns.
kakkoskoriin sijoitetuista kehittämishankkeista ei ole
tehty tarvittavan suunnittelutyön mahdollistavia toteuttamispäätöksiä.
Valiokunta painottaa edelleen liikenneinvestointien suunnittelujärjestelmän
kehittämistä siten, että suurista kehittämishankkeista
voidaan päättää parlamentaarisesti
yhtä vaalikautta pidempinä kokonaisuuksina ja
siten, että rakentamisen volyymi on tasainen myös
hallituskausien taitteessa. Tähän liittyen on
tarkasteltava myös vaihtoehtoisia liikenneinvestointien
rahoitusratkaisuja.
Perusväylänpito, merenkulku ja vesiliikenne
Hallituksen ohjelman mukaan hallituksen tavoitteena on osoittaa
vaalikauden aikana liikenneväylien hoitoon ja ylläpitoon
rahoitus, jolla turvataan väyläverkoston palvelutaso
ja liikenneturvallisuus. Tämän toteuttamiseksi
hallitus muun muassa kiinnittää huomiota perusväylänpidon
rahoituksen jälkeenjääneisyyteen.
Kehyspäätöksessä perusväylänpitoon
osoitetaan 883,1 miljoonaa euroa vuonna 2010, josta se nousee 895,3
miljoonaan euroon vuonna 2013. Vuonna 2009 perusmääräraha
oli 855,4 miljoonaa euroa, johon on tehty puuhuollon ja muiden kertaluonteisten
toimenpiteiden sekä lisätalousarvion elvytystoimien
johdosta yhteensä 121,3 miljoonan euron lisäykset,
minkä jälkeen vuoden 2009 määräraha
on 976,7 miljoonaa euroa.
Valiokunta kiinnittää vakavaa huomiota siihen,
että perusväylänpidon rahoitus on ollut
jo pitkään alempi kuin mitä esimerkiksi
väylävirastot ovat perustellusti esittäneet
tarvittavan. Tilanne on huolestuttava, koska rahoitusvajeen jatkuessa
pitkään on uhkana, että ajaudutaan merkittäviin
palvelutaso- ja liikenneturvallisuusongelmiin sekä suuriin
kertainvestointitarpeisiin. Valiokunta ei näe, että tämän
kehyspäätöksen linjaukset toisivat nimenomaan
perusväylänpitoon riittävästi
kipeästi kaivattuja lisäresursseja tai poistaisivat
rahoituksen jälkeenjääneisyyttä. Perusväylänpidon
rahoitus on riittämätön myös siitä syystä,
että määrärahoissa ei riittävästi
oteta huomioon kustannustason nousua. Vaikka väylänpidon
tehokkuus ja tuottavuus ovat parantuneet, kustannusten nousu johtaa
väistämättä palvelutason alenemiseen.
Kasvava kustannuskehitys on jatkunut jo useiden vuosien ajan, minkä seurauksena
ehdotettu rahoituskehys merkitsee kokonaisuuden kannalta resurssien
tosiasiallista heikkenemistä edellisvuosiin verrattuna. Eduskunta
on lausunut useaan otteeseen perusväylänpidon
tason tarkistamisesta, mm. kuluvan vuoden talousarvioehdotusta koskevassa
mietinnössä, liikennepoliittisen selonteon käsittelyssä sekä aiempien
kehyspäätösten yhteydessä. Perusväylänpidon
kokonaisuuden kannalta puhutaan valiokunnan saaman selvityksen mukaan
jo yli 200 miljoonan euron tasokorotustarpeesta.
Vuosina 2006—2009 väylänpidon rahoitusta on
jouduttu hallituksen budjettikäsittelyn, talousarvion eduskuntakäsittelyn
ja lisätalousarvioiden yhteydessä lisäämään
merkittävästi vuosittain. Liikenne- ja viestintävaliokunta
toteaa, että kehyspäätöksen
mukainen määrärahataso ei poista väylänpidon
rahoituksen jälkeenjääneisyyttä,
vaan on ilmeistä, että perusväylänpidon rahoitusta
joudutaan korottamaan lisätalousarvioiden yhteydessä.
Toistuva lisäbudjettirahoitus ei voi olla pysyvä ratkaisu,
sillä se ei anna riittävästi mahdollisuuksia
asianmukaisen ja kustannustehokkaan väylänpidon
pitkäjänteiseen ja taloudelliseen suunnitteluun.
Valiokunnan näkemyksen mukaan perusväylänpitoon
tulisi osoittaa jo vaalikauden kehyspäätöksessä liikenneverkon
riittävän kunnon ja tarpeellisen kehittämisen
turvaava rahoitus. Pitkään jatkuneen alhaisen
rahoitustason vuoksi väyläverkkoa ei ole kaikin
osin voitu pitää riittävän hyvässä kunnossa,
millä on selkeä kielteinen vaikutus myös liikenneturvallisuuteen.
Tämä koskee sekä tienpitoa, radanpitoa
että merenkulkua. Perustienpidon rahoituksen merkittävä nostaminen
on välttämätöntä, jotta
voidaan toteuttaa liikenneturvallisuuden parantamiseksi välttämättömiä hankkeita.
Näistä kiireisimpiä liikenneympäristön
parantamistoimia ovat vilkkaimpien pääteiden varustaminen
keskikaiteilla ja ohituskaistoilla sekä rakenteelliset
liikenteen rauhoittamiseen tähtäävät
toimet taajamissa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta kantaa erityisesti
huolta siitä, että perustienpidon ja tieinvestointien
määrärahat eivät riitä liikenneturvallisuuden
kannalta tärkeiden kevyen liikenteen väylien merkittävään
lisärakentamiseen. Yhdyskuntarakenteen muutoksen vuoksi
kevyen liikenteen väylät ovat nimenomaan liikenneturvallisuutta
lisääviä rakenteita. Niitä kehittämällä voitaisiin
myös edistää esimerkiksi lasten ja vanhusten
turvallisen liikkumisen mahdollisuuksia. Valiokunta toteaa, että kevyen
liikenteen väylien osalta tarpeet ovat huomattavia, mutta
resurssit kevyen liikenteen väylien rakentamiseksi ovat
täysin riittämättömät.
Myös Suomen vesiväylillä on lukuisia
kohteita, jotka eivät niin palvelutasoltaan kuin turvallisuudeltaankaan
vastaa vesiliikenteen vaatimuksia.
Tienpito.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan perustienpidossa joudutaan
kehyskaudella varautumaan reaalisesti vähentyvään
rahoitukseen mm. rakennuskustannusindeksin nousun takia. Perusväylänpidossa
se tarkoittaa 15—20 miljoonan euron ostovoiman leikkautumista vuosittain.
Tämä merkitsee tinkimistä sekä tieverkon
ylläpidosta että alueellisista investoinneista.
Suomen maantieverkon pituus on 78 200 kilometriä, ja
sen arvo on noin 15 miljardia euroa. Valiokunta kantaa huolta siitä,
että valtion suurin omaisuuserä rapistuu ja sen
arvo laskee jatkuvasti perustienpidon riittämättömien
resurssien vuoksi. Edellisen kehyspäätöksen
pohjalta perusväylän ja yksityisteiden rahoitusta
kohdennettiin puuhuollon turvaamiseen, jolla saadaan aikaan parannuksia
alempiasteisen puunkuljetusten kannalta keskeisen soratiestön
kuntoon. Muun tieverkon ja puunkuljetusreittien ulkopuolelle jäävän
alemmanasteisen tieverkon rahoitusta tulisi lisätä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan perustienpidon rahoituksen
tulisi saada 100 miljoonan euron tasokorotus.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rahoituksen puutteen ja
hintatasomuutosten vuoksi päällystetyt seutu-
ja yhdystiet ovat lähivuosina selvästi tavoitetasoa
huonommassa kunnossa. Kehysrahoituksella maanteiden päällystysohjelma
jää alle 3 000 kilometrin, kun päällysteiden
kuluminen edellyttäisi vuosittain jatkuvasti yli 4 000
kilometrin päällysteiden uusimista. Päällysteiden
kunnon säilyttäminen edellyttäisi valiokunnan
saaman selvityksen mukaan kehyksiin 40 miljoonan euron vuosittaista
lisäystä.
Radanpito.
Rataverkon kunnon lasku on valiokunnan saaman selvityksen mukaan
väistämätöntä esitetyllä rahoitustasolla,
mikä tuo epävarmuutta rautatieliikenteen toimintaedellytyksiin. Valiokunta
toteaa, että eri yhteyksissä asetetut radanpidon
tavoitteet jäävät saavuttamatta, koska
korvausinvestoinnit jäävät jatkuvasti
vähimmäistason alapuolelle. Saadun selvityksen
mukaan radan huonosta kunnosta johtuvien rajoitusten määrä vuonna
2010 on 300 kilometriä, josta 80 km on keskeisellä rataverkolla,
jolla ei saisi olla rajoituksia lainkaan. Heikkokuntoinen rataverkko
sisältää myös piileviä turvallisuusriskejä.
Perusradanpidon kehysrahoitus on 299,1 miljoonaa euroa. Radanpidon
ylläpito- ja korvausinvestointeihin on vuonna 2010 käytettävissä 148,2
miljoonaa euroa. Kun puuhuollon investoinnit lasketaan erikseen,
jää korvausinvestointeihin ainoastaan vajaat 103
miljoonaa euroa, mikä on noin 60 miljoonaa euroa vähemmän kuin
vuosina 2008—2009. Rataverkon ylläpitäminen
liikenteen tarvetta vastaavassa kunnossa ja korvausinvestointikasauman
purkaminen edellyttävät valiokunnan saaman selvityksen mukaan
100 miljoonan euron lisäystä vuosittaiseen kehykseen.
Valiokunta kantaa huolta rataverkon kilpailukyvystä, turvallisuudesta
ja palvelutasosta kokonaisuutena. Rataverkon yksittäiset
kehittämisinvestoinnit eivät riitä, jos
samaan aikaan lyödään laimin muun rataverkon palvelutason
ylläpito ja kehittäminen.
Merenkulku ja vesiliikenne.
Suomen ulkomaankauppa on riippuvainen ympäri vuoden
toimivista merikuljetuksista. Viennistä 90 prosenttia ja tuonnista
70 prosenttia hoidetaan meritse. Merikuljetusten määrä on
kasvanut nykyiseen taloudelliseen taantumaan asti jatkuvasti. Vuonna 2007
Suomen ja ulkomaiden väliset merikuljetukset olivat ennätysmäiset
102,6 miljoonaa tonnia. Kotimaisen kauppalaivaston tulevaisuuden ja
koko varustamoelinkeinon kilpailukyvyn turvaamiseksi on tärkeää saada
pikaisesti käyttöön uusi tonnistovero.
Päätettäessä tulevista merenkulun
päästörajoituksista on myös
selkeästi tiedostettava ratkaisujen taloudellinen merkitys
varustamoelinkeinolle ja sitä kautta kilpailukykyisen viennin
varassa toimivalle elinkeinoelämällemme.
Valiokunta painottaa meri- ja sisävesiväylien liikennöitävyyden
varmistamista ja parantamista ja väylien turvajärjestelmien
merkitystä erityisesti vilkkaasti liikennöidyllä Suomenlahdella.
Saadun selvityksen mukaan vesiväyliä varten osoitettu
rahoitustaso vähenee vuoden 2009 talousarvioon verrattuna
vuoden 2010 alusta yli 10 miljoonalla eurolla. Tällä rahoituksella
vesiväylien palvelutaso ja sen myötä turvallisuustaso
heikkenevät, mitä ei voi pitää lainkaan
perusteltuna. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan, jotta kehyskaudella
kyetään ylläpitämään merenkulun
peruspalvelut sekä toteuttamaan mm. Merenkulkulaitoksen
sisäisen tuotannon yhtiöittäminen, tarvitaan
20,8 miljoonan euron kehyskorjaus vuodelle 2010 sekä vuosille
2011 ja 2012 20 miljoonan euron ja vuodelle 2013 18 miljoonan euron
vuosittainen korotus. LVM:n hallinnonalan tuottavuusmäärärahasta
tehtävän 5,4 miljoonan euron vuosittaisen siirron
jälkeen rahoituksen lisätarve on vuonna 2010 15,4
miljoonaa euroa, vuosina 2011 ja 2012 14,6 miljoonaa euroa ja vuonna
2013 12,6 miljoonaa euroa. Suunnitteilla olevan sisäisen
tuotannon yhtiöittämisestä aiheutuvat
lisämenot ovat noin 6 miljoonaa euroa kolmen vuoden siirtymäaikana.
Jatkossa on ensiarvoisen tärkeää,
että väylävirastojen yhdistämisestä syntyvissä uusissa
yksiköissä, joihin Merenkulkulaitoksen toiminnot hajautuvat,
säilyy vahva merenkulun asiantuntemus ja ymmärrys
meri- ja sisävesiväylien merkityksestä elinkeinoelämän
kuljetuksille. Valiokunta korostaa erityisesti merenkulun turvajärjestelmien
kehittämistä sekä sisävesiväylien
tarjoamien kuljetusmahdollisuuksien selvästi nykyistä parempaa
hyödyntämistä ja sisävesiväylien
kehittämistä.
Saaristoliikenteen järjestämiseen on osoitettu vuositasolla
7 867 000 euroa, mikä on 400 000 euroa
vähemmän kuin vuoden 2009 talousarviossa.
Kehysrahoituksella ei pystytä säilyttämään
saariston yhteysalusliikenteen palvelutasoa nykyisellään,
kuten hallitusohjelma edellyttää. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan palvelutason säilyttämiseksi
ja liikenteen toimivuuden edellyttämien laiturien kunnostamiseksi tarvittava
lisämääräraha on 550 000
euroa. Valiokunta korostaa, että saariston yhteysalusliikenteessä on
kyse joukkoliikenteestä, jolla turvataan saaristossa asuvien
ihmisten ja siellä toimivien yritysten tasavertaiset elinmahdollisuudet
verrattuna mantereella asuviin.
Joukkoliikenne
Kehyskaudella korotetaan joukkoliikenteen palvelujen ostoon
ja kehittämiseen varattuja määrärahoja
vuoden 2010 62,7 miljoonasta eurosta 65,2 miljoonaan euroon vuonna
2013. Lisäys noudattaa liikennepoliittisessa selonteossa
asetettuja tavoitteita, ja se on tarkoitus kohdentaa joukkoliikenteen
edistämiseen. Korotuksella luodaan osaltaan edellytyksiä vastata
ilmastonmuutoksen asettamiin haasteisiin. Valiokunta pitää tätä korotusta
inflaatiotarkistuksen luonteisena ja tarpeeseensa nähden
riittämättömänä. Valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että joukkoliikenteen
osuus kotimaisesta henkilöliikennesuoritteesta on noin
15 prosenttia, ja sen osuus on vuosi vuodelta laskenut. Henkilöliikenteen määrällinen
kasvu koostuu lähes yksinomaan henkilöautoilun
lisääntymisestä. Tämä tarkoittaa
sitä, että joukkoliikenteen kehittämiseen
ja tukemiseen ja sitä kautta myös liikenteen haitallisten
päästöjen vähentämiseen
on löydettävä nykyistä selvästi
tehokkaammat keinot.
Suurten kaupunkien joukkoliikennettä on tuettu
vuoden 2009 alusta valtion toimesta. Tätä kautta
on mahdollista vaikuttaa suoraan matkustamisen hintaan. Paras hyöty
joukkoliikennerahoista saadaan kohdistamalla kehittämisrahat suurille
kaupunkiseuduille ja etenkin pääkaupunkiseudulle,
jossa joukkoliikenteellä on runsaasti potentiaalisia uusia
käyttäjiä. Suurten kaupunkien joukkoliikenteen
tukemiseen varatut määrärahat ovat kuitenkin
riittämättömät, jos vakavasti
tähdätään joukkoliikenteen osuuden merkittävään
nostamiseen. Joukkoliikennetuen lisäksi on myös
harkittava täydentäviä keinoja joukkoliikenteen
kilpailukyvyn ja houkuttelevuuden parantamiseksi. Esimerkiksi joukkoliikenteen
polttoaineveron ja matkalippujen hinnassa olevan arvonlisäveron
laskemisella voidaan vaikuttaa joukkoliikenteen kilpailukykyyn suhteessa
muihin liikennemuotoihin. Liikenne- ja viestintävaliokunta
korostaa myös liikennepalvelujen tarjonnan ja liikenteen
sujuvuuden merkitystä matkustajan päivittäisissä liikennemuotojen
valinnoissa. Joustavalla hinnoittelulla voidaan lisätä joukkoliikenteen
houkuttelevuutta myös muiden kuin päivittäisliikkujien
parissa. Valiokunta toteaa, että myös joukkoliikenteen
yhtenäisen lippukäytännön aikaansaaminen
on tärkeä tavoite.
Haja-asutusalueilla on vaikeaa tarjota kohtuullisia julkisen
liikenteen palveluita. Valiokunta painottaa tasavertaisten, asiointiyhteydet turvaavien
joukkoliikennepalvelujen tarjoamista myös haja-asutusalueiden
asukkaille. Mikäli joukkoliikennettä ei haja-asutusalueilla
saada tuettunakaan riittävän kattavasti turvattua,
tulee tarkastella ja turvata myös muita vaihtoehtoja, kuten
kutsuliikenteen käyttömahdollisuuksia. Valiokunta
esittää edelleen myös huolensa valmisteilla
olevan joukkoliikennelainsäädännön uudistuksen
vaikutuksesta nykyiseen toimivaan valtakunnalliseen linja-autoliikenneverkostoon.
Sen
toimintakyvystä kokonaisuudessaan on jatkossakin huolehdittava.
Laajakaista kaikkien ulottuville -toimintasuunnitelma
Kansallisella Laajakaista kaikkien ulottuville -toimintasuunnitelmalla
parannetaan tietoyhteiskunnan infrastruktuuria. Toimintasuunnitelman
rahoitukseen varataan yhteensä 66 miljoonaa euroa vuosille
2009—2015. Vuonna 2010 laajakaistahankkeiden avustuksiin
varataan 8,5 miljoonaa euroa, vuosina 2011 ja 2012 kunakin 12 miljoonaa
euroa ja tämän jälkeen 11 miljoonaa euroa
vuodessa. Valiokunta korostaa ohjelman toteuttamisen tärkeyttä ja
toteaa, että ohjelman toteuttamisen aikataulua tulisi pyrkiä kiirehtimään
erityisesti haja-asutusalueiden osalta.