Perustelut
Valiokunta katsoo, että i2010-strategiaehdotuksen tavoitteet
ja kolme toimintalinjaa ovat kannatettavia, tärkeitä ja
oikean suuntaisia. Tieto- ja viestintäteknologian nopea
kehittäminen ja sen yhdistäminen muuhun teknologian
kehittämiseen, hyödyntämiseen sekä palveluiden
ja markkinoiden liiketoimintaan luo Euroopalle kykyä vastata
Lissabonin strategian tavoitteisiin. Ehdotetut toimenpiteet antavat
hyvän pohjan ja niihin jatkossa tulevat täydennykset
mahdollistavat kehityksen jatkumisen. Valiokunnan huomiota on kuitenkin
kiinnitetty siihen, että strategian tavoitteiden tulee
olla kunnianhimoisempia. Kuten keskeisenä kilpailualueena
olevassa Aasiassa, tavoitteeksi tulee asettaa niin sanottu "ubiikkiyhteiskunta"
(ubiquitous computing), jossa loppukäyttäjä voi
kaikkialla hyödyntää läsnä olevilla
helppokäyttöisillä päätelaitteilla
kulloinkin parhaimmat palvelut antavaa verkkoteknologiaa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen
ja käytön edistäminen nostetaan esiin
horisontaalisena, kaikille yhteiskunnan toimijoille kuuluvana kehityskohteena,
missä tarvitaan yhteistyötä ja koordinointia.
Tämän lisäksi EU:ssa on sitouduttu
kestävän kehityksen edistämiseen. Tieto-
ja viestintätekniikan ja sen palvelujen laaja käyttö edistää kestävää kehitystä vähentämällä
ympäristöön
kohdistuvaa kuormitusta ja luonnonvarojen käyttöä (materiaalin
ja energian kulutus), edistämällä sosiaalista
kehitystä sekä luomalla edellytyksiä talouden
kehitykselle.
Yhtenäinen eurooppalainen tietoalue
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että ehdotuksessa
annetaan liian myönteinen kuva lainsäädäntökehikon
vaikutuksista yritysten kilpailukykyyn, tuottavuuteen ja innovaatiohalukkuuteen.
Strategiassa tulee edelleen korostaa, että alan liiketoiminnan
edistäminen edellyttää sääntelyn
keventämistä ja lainsäädännön
yksinkertaistamista. Valiokunta katsoo, että strategiaan
tulee sisällyttää kattava sektorikohtaisten lainsäädäntöjen
uudistamista koskeva arviointi. Tärkeää on,
että lainsäädännön
uudistaminen ja yksinkertaistaminen tukee tietoyhteiskunnan kehitystä ja
sisältöpalveluiden tarjontaa sekä ottaa huomioon
markkinatilanteen ja teknologianeutraalin lähestymistavan.
Komission tulee puolestaan varmistaa, että harmonisointi
etenee eri jäsenmaissa yhtäaikaisesti.
Valiokunnan näkemyksen mukaan strategiassa pitää korostaa
voimakkaammin sisältöpalveluiden merkitystä sekä sitä,
että sisältöpalveluiden laajamittainen
käyttöönotto edellyttää panostamista
verkkoturvallisuuteen.
Asiantuntijakuulemisen mukaan strategiassa tulee myös
huomioida se, että eri jakelukanavien konvergoituminen
ei saa johtaa sääntelyn lisääntymiseen,
vaan sääntelyssä tulee ottaa huomioon
markkinoiden kehittyminen ja teknologian mukanaan tuomat mahdollisuudet.
Tästä esimerkkinä on mainittu televisioalan
keskeisimmän direktiivin uudistaminen, jossa vaarana on
pidetty sitä, että televisioalan tiukka sääntely siirretään
koskemaan myös uuden teknologian sallimia palveluita. Valiokunnan
huomiota on kiinnitetty siihen, että tämä suuntaus
koskee erityisesti ns. non-linear-palveluita ja esimerkiksi kehittymässä olevia
MobiiliTV- ja IPTV-palveluja.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että strategiassa kiinnitetään oikealla
tavalla huomiota verkkoturvallisuuden kehittämiseen, sillä se
on edellytyksenä mm. sähköisen julkisen
hallinnon palvelujen käyttöönotolle.
Kehittämistä tulee tehdä teknisin ja
lainsäädännöllisin keinoin,
mutta myös valistuksella sekä esimerkillisellä toiminnalla.
Sisältöpalveluiden ja laajakaistan käyttöä jarruttavan
virus- ja roskapostiongelman vastaisia toimia tulee jatkaa EU-tasolla.
EU-tasolla tulee edistää toimia, joilla voidaan
lisätä kuluttajien luottamusta verkkoliiketoimintaan
mm. panemalla täytäntöön rakenteellisia
ratkaisuja virusten ja roskapostin torjuntaan. Tästä hyvänä esimerkkinä on
roskapostin lähettämisen kieltäminen
EU:ssa. EU-tasolla on myös tärkeää säädellä vastuista
tilanteissa, joissa markkinoilla toimivat yritykset eivät
noudata pelisääntöjä.
Asiantuntijakuulemisessa on suhtauduttu varauksella komission
esittämiin taajuuspolitiikan kehittämistä koskeviin
näkemyksiin ja on korostettu, että taajuuspolitiikan
kehittämiselle asetettuja tavoitteita ei voida saavuttaa
taajuuksien arvottamisella ja kauppaamisella. Asiantuntijoiden mukaan
taajuuksien hinnoittelun ei ole voitu osoittaa tehostavan taajuuksien
käyttöä eikä se myöskään
ole omiaan nopeuttamaan siirtymistä digitaalisiin lähetyksiin.
Päinvastoin on olemassa riittävän varoittavina
esimerkkeinä USA:ssa ja monissa EU:n jäsenvaltioissa
toteutetut 3G-taajuushuutokaupat, jotka osaltaan hidastivat kolmannen
sukupolven matkapuhelinverkkojen investointeja ja käyttöönottoa.
Valiokunta katsoo, että strategiassa on otettava huomioon
se, että taajuuksien käytön tehostamiseksi
tulee aktiivisesti panostaa uusien jakelumenetelmien kehittämiseen
ja käyttöönottamiseen. Mikäli
taajuuksien arvottamiseen ja hinnoitteluun kuitenkin päädytään,
tulee jäsenmailla olla mahdollisuus päättää arvottamisesta
ja hinnoittelusta itsenäisesti.
Tutkimusinvestoinnit ja innovointi
Pysyäkseen kehityksen kärjessä Suomen
kannattaa erityisen vahvasti tukea tutkimusinvestointien ja innovoinnin
resursointia. Kansallisilla ohjelmilla tulee edelleen sekä täydentää että luoda
mahdollisuuksia osallistua koko Euroopan laajuiseen tutkimus- ja
kehitystoimintaan ja toisaalta hyödyntää tutkimustuloksia.
Strategiassa tulee myös selkeämmin korostaa,
että kilpailukykyinen ICT-teollisuus on välttämätön
edellytys talouden kasvulle ja työpaikkojen luomiselle
unionin alueella. EU:n tasolla on tärkeää ryhtyä toimiin,
joilla voidaan ehkäistä työpaikkojen
siirtyminen matalapalkkaisiin maihin.
Tämän lisäksi strategiassa tulee
esittää toimia, joilla edistetään
uusien teknologioiden kehittämistä ja käyttöönottoa.
Samalla on varmistettava, että mahdollinen sääntely
ja viranomaistoiminta eivät johda tietyn teknologian suosimiseen
toisten kustannuksella, vaan että sääntely on
teknologianeutraalia.
Valiokunta katsoo, että on tavoiteltavaa, että komission
puolelta keskeiset seitsemännen puiteohjelman osuudet sekä kilpailukyky-
ja innovointiohjelmat toteutetaan resursseiltaan mahdollisimman
laajoina ja ohjelmarakenteeltaan monipuolisina niin, että koko
teollisuusskaala (pienet, keskisuuret sekä suuret yritykset)
ja tutkimuslaitokset yhdessä innovoivat ja yhdessä hyötyvät
Euroopan mittakaavaedusta, kotimarkkinoista ja julkisista investoinneista.