Perustelut
Valtioneuvoston selvityksen ja saamansa selvityksen perusteella
valiokunta pitää valtioneuvoston kantaa tarkoituksenmukaisena
ja perusteltuna. Tämän vuoksi valiokunta yhtyy
asiassa valtioneuvoston kantaan.
Uudistettu strategia painottuu kasvun ja työllisyyden
edistämiseen. Sen taustalla on 24 yhdennettyä suuntaviivaa,
jotka käsittelevät makrotaloutta, mikrotaloutta
ja työllisyyttä. Suuntaviivat käsittelevät
mm. Euroopan infrastruktuurin kehittämistä, tietoyhteiskunnan
rakentamisen tehostamista sekä tiedonsiirron ja verkostojen
tärkeyttä EU:n kilpailukyvyn parantamisessa.
Suomen kansallinen toimenpideohjelma perustuu hallituksen tuoreisiin
talouspoliittisiin linjauksiin ja käynnissä oleviin
hankkeisiin, joilla arvioitiin olevan merkitystä kasvun
ja työllisyyden kannalta. Näitä on varsin
runsaasti, kuten poikkihallinnolliset politiikkaohjelmat, eläkeuudistus,
ilmasto- ja energiastrategian uudistaminen ja kunta- ja palvelurakennehanke.
Valiokunta pitää hyvänä, että yksi
ohjelman painoalueista käsittelee tieto-, viestintä-
ja liikenneyhteyksien parantamista. Tärkeänä osatekijänä on
myös tietoyhteiskunnan tarvitseman infrastruktuurin parantaminen
ja informaatioteknologian käytön edistäminen.
Tämän lisäksi kansallisen ohjelman yhteydessä on
raportoitu toimenpiteistä tietoyhteiskunnan edistämiseksi
eEurope/i2010-hankkeen puitteissa, miltä osin
valiokunta viittaa asiasta E 89/2005 vp (valtioneuvoston
selvitys tiedonannosta neuvostolle, Euroopan parlamentille, Euroopan
talous- ja sosiaalikomitealle ja alueiden komitealle "i2010 — kasvua
ja työllisyyttä edistävä eurooppalainen
yhteiskunta") antamaansa lausuntoon LiVL 16/2005
vp.
Hallituksen tietoyhteiskuntaohjelma ja laajakaistastrategia
ovat keskeiset välineet, joilla haasteisiin vastataan.
Laajakaistaliittymien määrä on ohjelman
mukaan kasvanut noin 1 000 000 liittymään.
Kiinteän verkon laajakaistan alueellinen saatavuus kotitalouksiin
on noussut koko maassa kahden vuoden kuluessa noin 75 prosentista
noin 95 prosenttiin. Valiokunta pitää hyvänä,
että tietoyhteiskuntaohjelman tavoitteet on saavutettu
tai ollaan saavuttamassa varsin hyvin, ja että myös
laajakaistastrategian toteutuminen on edennyt hyvin. Asiantuntijakuulemisen mukaan
Lissabonin strategian kiinteä kytkeytyminen tietoyhteiskuntaan
selittää sen, että ohjelmassa on erikseen
mainittu myös tuleva siirtyminen digitelevisioon.
Valiokunta kiinnittää huomiota tietoturvallisuusnäkökohtiin
ja katsoo, että strategiassa tulee kiinnittää huomiota
verkkoturvallisuuden kehittämiseen. Kehittämistä tulee
tehdä teknisin ja lainsäädännöllisin
keinoin, mutta myös valistuksella sekä esimerkillisellä toiminnalla.
Valiokunta korostaa, että sisältöpalveluiden
ja laajakaistan käyttöä jarruttavan virus-
ja roskapostiongelman vastaisia toimia tulee jatkaa EU-tasolla.
EU-tasolla tulee edistää toimia, joilla voidaan
lisätä kuluttajien luottamusta verkkoliiketoimintaan
mm. panemalla täytäntöön rakenteellisia
ratkaisuja virusten ja roskapostin torjuntaan.
Liikenneväylien rakentamista toimenpideohjelmassa on
tarkasteltu suppeasti vuoden 2006 osalta. Hallitus on sopinut monivuotisesta
ohjelmasta, jonka puitteissa hankkeita toteutetaan, ja konkreettisten
hankkeiden esittelyä on vältetty, koska hankelistat
elävät käytännön tarpeiden mukaan.
Toimenpideohjelmassa todetaan, että julkisen talouden
vakaus ja kestävyys edellyttävät julkisten
menojen kasvun hillintää, tuottavuuden kohottamista
sekä talouden kasvupotentiaalin vahvistamista. Valiokunta
pitää näitä hyvinä päämäärinä mutta
painottaa, että resurssien vähyys esimerkiksi
suhteessa TEN-verkoston kunnianhimoisiin päämääriin
helposti johtaa ongelmiin ohjelman toteuttamisessa.
Tämän lisäksi valiokunta korostaa,
että myös tietoyhteiskuntaohjelmien toteuttaminen
edellyttää riittäviä voimavaroja.