Yleisperustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Postipalvelut kuuluvat yhteiskunnan keskeisiin peruspalveluihin.
Postipalveluiden tasa-arvoinen saatavuus on mm. kansalaisten viestintään
liittyvien oikeuksien toteutumisen ja yhteiskunnan toiminnan kannalta
välttämätöntä. Valiokunta
toteaa, että postin peruspalvelut tulee turvata yhtäläisin
periaattein kattavina ja laadukkaina kaikille kansalaisille ja yrityksille koko
maassa.
Hallituksen esityksellä ehdotetaan nykyisen postipalvelulain
(313/2001) korvaamista uudella postilailla,
jolla saatetaan myös kansallisesti täytäntöön
ns. EU:n kolmas postidirektiivi (2008/6/EY). Lisäksi
ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Maailman
postiliiton (UPU) viimeisimmät sopimusmuutokset. Esityksen
keskeisinä tavoitteina on mm. turvata postin peruspalveluiden
saatavuus, vastata toimintaympäristön muutoksiin,
helpottaa alalla toimimisen edellytyksiä ja markkinoille
tuloa sekä luoda alalle kilpailun edellytyksiä.
Postiala on kokemassa huomattavia muutoksia. Merkittävin
toimintaympäristöä muuttava tekijä on
viestinnän sähköistyminen, joka väistämättä vähitellen
vähentää välitettävien
kirjelähetysten määrää.
Erityisesti kuluttajalaskutuksen sähköistyminen
tulee vähentämään kirjejakelua
myös jatkossa. Myös lehtijakelun laskeva volyymi
aiheuttaa postitoiminnalle haasteita. Sen sijaan esimerkiksi verkkokaupan
lisääntyminen saattaa lisätä jatkossa
pakettijakelun tarvetta. Keskeinen muutostekijä on myös
alan sisäisen kilpailun syntyminen ja lisääntyminen. Asiantuntijakuulemisissa
on tuotu esille huoli siitä, että mahdollinen
kilpailun lisääntyminen ainoastaan liiketaloudellisin
perustein kannattaville alueille ja kannattavimpiin tuoteryhmiin saattaa
jatkossa vaikeuttaa mm. hintakilpailun kautta yleispalveluvelvollisen
yrityksen mahdollisuuksia hoitaa kannattamattomia haja-asutusalueiden
jakelureittejä ja haja-asutusalueiden toimipaikkaverkkoa.
Toisaalta on tuotu esille, että yleispalvelun tarjoajalla
on merkittäviä kilpailuetuja alalle tulijoihin
verrattuna, joten kilpailutilanteesta yleispalvelun tarjontaan kohdistuvat
haasteet eivät välttämättä toteudu
käytännössä niin voimakkaina
kuin joissain yhteyksissä on arvioitu.
Useat lausunnonantajat ovat tuoneet esille, että esityksen
mukainen viisipäiväinen jakelu on olennainen osa
laadukasta ja toimivaa postijärjestelmää.
Valiokunta yhtyy tähän näkemykseen ja
korostaa, että on erittäin tärkeää,
että postilailla ja sen tulkinnalla turvataan jatkossa
viisipäiväisen jakelun jatkuminen vähintään
nykyiseen tapaan. Osassa asiantuntijalausunnoista on tuotu esille,
että esityksellä laajennettaisiin viisipäiväistä jakelua
koskevia poikkeuksia. Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että sääntely pysyy tässä suhteessa
ennallaan ja poikkeusmahdollisuus säilyy edelleen varsin
suppeana.
Valiokunta pitää ehdotettua postilakia erittäin
tärkeänä ja katsoo, että postipalvelujen
tasa-arvoinen turvaaminen kohtuullisin, avoimin ja syrjimättömin
ehdoin on ensiarvoisen tärkeä tavoite. Valiokunta
toteaa, että voimaan saatettava ja Suomea sitova direktiivi
ei kuitenkaan näyttäisi kaikilta osin ottavan
riittävällä tavalla huomioon Suomen postipalveluiden
toimintaympäristöön liittyviä erityispiirteitä.
Moniin muihin EU-maihin verrattuna Suomi on harvaan asuttu ja etäisyydet
ovat pitkiä. Asutus keskittyy suurelta osin eteläiseen
Suomeen, ja Suomen laajoihin harvaan asuttuihin alueisiin kuuluu myös
järvi- ja saaristoalueita, joilla jakelukustannukset ovat
väistämättä korkeita.
Valiokunta on arvioinut monipuolisesti direktiivin mahdollistamaa
niin sanottua kansallista liikkumavaraa ja tullut siihen lopputulemaan, että hallituksen
esityksessä on pääosin käytetty se
kansallinen liikkumavara, jonka direktiivi mahdollistaa. Tästä syystä on
erittäin tärkeää, että nyt
säädettävän lain säännösten
soveltamisessa ja tulkinnassa otetaan huomioon Suomen erityisolosuhteet
siten, että laadukkaat postipalvelut saadaan turvattua
koko maahan, myös harvaan asutuille seuduille ja mm. saaristoalueille. Tämä vaatii
lakia soveltavilta ja tulkitsevilta viranomaisilta ennen kaikkea
lain tavoitteen toteuttavaa järkevää tulkintaa.
Valiokunta katsoo, että postilain mahdollistamat postiyritysten
toimilupaehdot ovat keskeinen mekanismi, jolla markkinoiden toimintaa voidaan
tarvittaessa ohjata tavoitteellisesti. Valiokunta pitää tärkeänä,
että toimilupiin asetetaan Suomen olosuhteiden ja erityistarpeiden edellyttämiä toimilupaehtoja
hyödyntäen kaikki se liikkumavara, minkä direktiivi
mahdollistaa. Näin toimimalla voidaan myös vaikuttaa
tulevien EU-tason toimilupaehtoja koskevien linjausten sisältöön.
Yleispalvelun sisältö ja laatustandardit
Hallituksen esityksessä yleispalvelun ala määritellään
15 §:ssä voimassa olevaa postipalvelulakia tarkemmin.
Yleispalveluun kuuluisivat kirjelähetyksistä alle
kahden kilon painoiset kirjelähetykset, jotka maksetaan
tavanomaisilla käteismaksutavoilla. Paketeista yleispalveluun luettaisiin
alle 10 kilon painoiset paketit, jotka maksetaan tavanomaisilla
käteismaksutavoilla ja jotka jätetään
toimipisteeseen ja noudetaan toimipisteestä. Yleispalveluun
kuuluisivat lisäksi maahan saapuvat enintään
20 kilon painoiset postilähetykset. Käytännössä yleispalvelun
piiriin kuuluisivat jatkossa ennen kaikkea kuluttajien ja postipalvelutarpeiltaan
kuluttajaan rinnastettavien yrityskäyttäjien käyttämät
kirje- ja pakettipalvelut. Yleispalvelun ulkopuolelle jäisivät
sen sijaan sellaiset lähetykset, jotka laskutetaan asiakkaalta
erillisen sopimuksen mukaisesti, eli käytännössä esimerkiksi
suuri osa yritysten käyttämistä postipalveluista.
Hallituksen esityksen 15 §:ssä tarkennetaan sitä,
mikä on nimenomainen vähimmäistuote, jota
yleispalvelun tarjoajan tulee pitää tarjolla. Tällainen
yhtenäishinnoiteltu vakiokirje on esityksen mukaan kirjetuote,
joka tulee toimittaa perille lähettämistä seuraavana
toisena arkipäivänä. Ehdotetun 19 §:n
mukaan tämän kaltainen kirje on jaettava siten,
että lähetyksistä vähintään
95 prosenttia on perillä viimeistään
jättöpäivästä lukien
toisena arkipäivänä ja vähintään
98 prosenttia viimeistään kolmantena arkipäivänä.
Ehdotus mahdollistaa sen, että postipalvelujen tuotantoprosessi
voidaan lähtökohtaisesti rakentaa nykyistä hitaammin
kulkevan kirjetuotteen pohjalle. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
yön yli kulkunopeuden tarve on vähentynyt mm.
sähköisen viestinnän lisääntymisen myötä.
Esimerkiksi merkittävä osa yritysasiakkaista valitsee
saadun selvityksen mukaan usein jo nykyisin kirjelähetyksilleen
hitaamman kulkunopeuden, koska se on hinnaltaan edullisempaa. Muutos
parantaa mahdollisuuksia mm. sanomalehtien varhaisjakelun ja kirjepostin
päiväjakelun yhdistämiseen, mikäli
niin halutaan tehdä, mutta se ei edellytä nykyisten
käytäntöjen muuttamista. Asiantuntijakuulemisissa
on kuitenkin tuotu esille varhais- ja perusjakelun yhdistämiseen
liittyen myös huolenaiheita mm. yötyön
lisääntymisestä ja työvoiman
saatavuudesta.
Viestintäministeri Lindén on liikenne- ja viestintävaliokunnalle
11.11.2010 lähettämässään
kirjeessä todennut, että hallituksen piirissä on
käsitelty eduskunnan käsittelyssä olevan
postilakiesityksen muuttamista siltä osin, että siihen
lisättäisiin yhden yön yli kannettavaa
kirjettä koskevan kulkunopeuden laatustandardi. Kirjeen
mukaan edellä kuvattu muutos voitaisiin toteuttaa lisäämällä lakiesityksen
19 §:n 1 momenttiin seuraava teksti:
"Yleispalveluun kuuluvat kotimaan kirjelähetykset, jotka
on jätetty yleispalvelun tarjoajan välitettäviksi
ja jättöpäivää seuraavana
arkipäivänä jaettaviksi ja joista on
maksettu voimassa oleva maksu, on jaettava siten, että lähetyksistä vähintään
80 prosenttia on perillä viimeistään
jättöpäivää seuraavana
arkipäivänä."
Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö on
valiokunnalle toimittamassaan selvityksessä tuonut esille,
että kyseinen lisäys edellyttää lisäksi yleispalvelua
koskevan 15 §:n täsmentämistä siten,
että yleispalvelun tarjoajan tulee aina pitää tarjolla
lähettämistä seuraavana toisena arkipäivänä perille
toimitettavaa kirjetuotetta. Jos yleispalvelun tarjoaja tämän
lisäksi kuitenkin haluaa tarjota nopeampaa, seuraavana
arkipäivänä perille toimitettavaa kirjetuotetta,
sovelletaan siihen 19 §:n mukaista laatustandardia.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää muutosehdotuksia
perusteltuina ja esittää, että esityksen
15 ja 19 §:ään tehdään
ministeriön valiokunnalle ehdottamat muutokset.
Toimilupaehdot ja postialalle tulon edistäminen
Postidirektiivi mahdollistaa toimilupamenettelyn säilyttämisen
ja yleispalvelun ehtoja matalampitasoisten toimilupaehtojen asettamisen myös
muille kuin yleispalvelun tarjoajille. Hallituksen esityksen lähtökohtana
on, että muille kuin yleispalveluyrityksille asetetaan
velvollisuuksia direktiivin mahdollistamissa puitteissa. Belgiassa
ollaan saadun selvityksen mukaan mahdollisesti parhaillaan laatimassa
sääntelyä, jossa muille kuin yleispalvelua
tarjoaville postiyrityksille asetettaisiin jakeluvelvollisuus kahdesti
viikossa. Lisäksi postiyrityksiltä edellytetään
saadun selvityksen mukaan muun muassa, että niiden tulee
laajentaa toiminta-alueensa asteittain kattamaan 80 prosenttia maasta.
Toisaalta saadun selvityksen mukaan esim. Ruotsissa ei tulla asettamaan
postiyrityksille yleispalvelun tarjoajaa lukuun ottamatta erityisiä laatu-
tai saatavuusvaatimuksia.
Valiokunta toteaa, että toimilupaehdot ovat keskeinen
mekanismi, jolla on mahdollista vaikuttaa markkinoiden toimintaan
ja postilain tavoitteena olevan yleispalvelun tarjonnan turvaamiseen.
Valiokunta korostaa, että toimilupaehtoja tulee hyödyntää Suomen
kansallisten erityispiirteiden vaatimalla tavalla postilain tavoitteiden
toteutumisen varmistamiseksi.
Hallituksen esityksen mukaan postitoimiluvat myöntäisi
liikenne- ja viestintäministeriö. Valiokunta katsoo,
että postitoimilupien myöntäminen on
yhteiskunnalliselta painoarvoltaan erittäin merkittävä päätös,
jolla on laajoja hallinnon eri sektoreille ulottuvia vaikutuksia.
Näin ollen valiokunta ehdottaa, että postilakia
muutetaan siten, että postitoimiluvat myöntää valtioneuvosto.
Hallituksen esityksen mukaan postilain tarkoituksena on yleispalvelun
turvaamisen lisäksi edistää yleisesti
postitoimialan ja -palvelujen kehittymistä. Hallituksen
esitykseen sisältyy useita ehdotuksia, joilla pyritään
madaltamaan alalletulon kynnystä. Tällaisia ehdotuksia
ovat mm. säännökset postiyritysten pääsystä posti-infrastruktuurin
eri osiin. Esityksen 37 §:n mukaan postinumerojärjestelmää ylläpitävän
postiyrityksen tulee pitää järjestelmän
sisältämiä tietoja julkisesti nähtävillä ja
tietoja tulee myös luovuttaa muille postiyrityksille. Vastaavasti
ehdotetun 38 §:n mukaan osoiterekisteriä ylläpitävän
postiyrityksen on pyynnöstä luovutettava postin
saajan nimi- ja osoitetiedot sekä tiedot jakelun muutoksia
koskevista toimeksiannoista toiselle postiyritykselle, jos tämä tarvitsee
niitä postitoimintansa hoitamiseksi. Postiyrityksen pääsystä toisen
postiyrityksen hallinnassa olevaan postilokeroon tai vastaavaan
on säädetty ehdotetussa 39 §:ssä.
Osa lausunnonantajista on pitänyt ehdotuksen kilpailun
avaamiseen liittyvää sääntelyä riittämättömänä kilpailun
todelliseksi avaamiseksi postimarkkinoilla. Eräissä asiantuntijalausunnoissa
on myös tuotu esille, että mm. toimilupaehtojen
kautta asetettavat vaatimukset saavat aikaan epävarmuutta
alalle tuleville.
Joissakin asiantuntijalausunnoissa on myös tuotu esille,
että markkinoille tulon esteeksi saattaa muodostua se,
että uudet toimijat eivät välttämättä pääse
lukittuihin kerrostalojen rappukäytäviin. Kyseisissä lausunnoissa
on mm. ehdotettu, että kiinteistön omistajalla
tulisi olla velvollisuus luovuttaa avain tai ovikoodi postiyritykselle.
Toisaalta asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että asunto-osakeyhtiöillä ja
vastaavilla tulee olla edelleen oikeus päättää,
kenellä on oikeus päästä ja
suorittaa jakelua kiinteistön tiloissa tai lukituissa rappukäytävissä.
Valiokunta pitää perusteltuna hallituksen esityksen ratkaisua,
jonka mukaan kunkin postiyrityksen tulee hankkia oman toimintansa
tarpeisiin ovikoodi tai avain esimerkiksi kiinteistön omistajalta
sopimalla tästä asiasta erikseen.
Valiokunta toteaa, että tässä vaiheessa
on erittäin vaikeaa arvioida kaikkia postimarkkinoiden kilpailun
avaamiseen ja mahdolliseen kilpailun lisääntymiseen
liittyviä vaikutuksia. Valiokunta pitää keskeisenä,
että kilpailun lisääntyminen ei saa johtaa
haja-asutusalueiden palvelujen heikkenemiseen. Valiokunta ehdottaa,
että eduskunta hyväksyisi seuraavan lausuman:
Eduskunta edellyttää, että postimarkkinoiden
kehittymistä sekä postipalvelujen laatua ja saatavuutta
seurataan tiiviisti ja ryhdytään tarvittaessa
viipymättä toimenpiteisiin, joilla laadukkaiden
postipalvelujen tarjonta varmistetaan koko maassa. Seurannassa tulee
arvioida myös erityisesti haja-asutusalueiden jakeluhintoihin kohdistuvia
vaikutuksia. Seurannasta ja toteutetuista toimenpiteistä tulee
toimittaa liikenne- ja viestintävaliokunnalle selvitys
toukokuun 31. päivään 2013 mennessä.
Ehdotetulla lailla säädetään
Viestintävirastolle uusia tehtäviä. Valiokunta
korostaa, että lain vaikutusten seuraamisen ja lain tavoitteiden
toteutumisen kannalta on erittäin tärkeää,
että Viestintäviraston resurssien riittävyydestä huolehditaan
jatkossa.
Vaikutukset lehtijakeluun
Hallituksen esityksen 1 §:n mukaan postilakia sovelletaan
postin yleispalvelun ja muiden postipalvelujen tarjoamiseen.
Eräissä asiantuntijalausunnoissa on nostettu esille
postilailla säännellyn postitoiminnan merkitys
lehtijakelulle. Lehtijakelua ei ole hallituksen esityksessä ehdotettu
säänneltäväksi postilailla.
Osassa asiantuntijalausunnoista on esitetty, että postilailla
tulisi huolehtia siitä, että sanomalehtien ja
muiden lehtien viisipäiväinen ja kustannuksiltaan
kohtuullinen perusjakelu turvataan haja-asutusalueilla ja että myös
jakelun toteuttamisen aikatauluja tulisi säännellä.
Lehtijakelun kustannusten on arvioitu nousevan jatkossa mm. jakelun
volyymipudotuksen, yleisen kustannustason nousun ja uuden postilain
myötä syntyvän kilpailun seurauksena.
Valiokunta pitää toimivaa, kustannustehokasta
ja laadukasta lehtijakelua keskeisenä kansalaisten tasapuolisten
tiedonsaantimahdollisuuksien kannalta. Valiokunta on huolissaan
erityisesti paikallis- ja maakuntalehtien jakelun tulevaisuudesta,
mikäli jakelukustannukset nousevat jatkossa huomattavasti.
Lehtijakelun rajaaminen postilain soveltamisalan ulkopuolelle vastaa
kuitenkin nykyistä oikeustilaa. Lehtijakelu liittyy läheisesti
postinjakeluun, koska sitä toteutetaan osin samassa palvelutuotannossa
postipalveluiden kanssa. Näin ollen postilailla on selkeä välillinen
vaikutus myös lehtijakeluun, mutta valiokunnan saaman selvityksen
mukaan tämä on pyritty huomioimaan esityksen valmistelussa.
Valiokunta toteaa, että postilain soveltamisalan säilyttäminen
nykyisellään on perusteltua, mutta katsoo, että paikallis-
ja maakuntalehtien tulevaisuudesta tulee jatkossa pyrkiä huolehtimaan
muilla käytettävissä olevilla keinoilla.
Yleispalvelun toimipisteet
Hallituksen esityksen 16 §:n mukaan yleispalvelun tarjoajan
on ylläpidettävä toimipisteitä,
joista yleispalveluun kuuluvat tuotteet ja palvelut ovat saatavilla.
Toimipisteet on sijoitettava siten, että yleispalvelun
käyttäjät voivat asioida toimipisteessä kohtuullisen
matkan päässä vakituisesta asunnostaan.
Toimipisteen sijainti ei enää olisi sidoksissa
kuntaan. Kohtuullista matkaa määriteltäessä on
otettava huomioon alueen väestötiheys ja pinta-ala,
alueella ilmenevät asiointitarpeet, palveluiden sijainti
yleensä ja muut paikalliset olosuhteet sekä uusien
postipalvelumuotojen kehittyminen.
Sääntely mahdollistaa myös liikkuvien
toimipaikkojen käytön, kunhan menettely ei vaaranna yleispalvelun
toimivuutta. Useissa asiantuntijalausunnoissa on korostettu, että lakimuutos
ei saisi johtaa toimipaikkaverkoston karsimisiin ja palvelutason
huononemiseen. Useat lausunnonantajat ovat myös esittäneet,
että kohtuullisen matkan käsitettä tulisi
tarkentaa lain tasolla.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kohtuullista matkaa on
arvioitava siten, että se suhteutetaan asuin- ja asiointialueen
mukaan. Harvaan asutulla alueella etäisyydet kaikkiin palveluihin
ovat pidempiä kuin taajamassa, joten myös kohtuullinen
matka harvaan asutulla alueella on eripituinen kuin esimerkiksi
pääkaupunkiseudulla. Valiokunta toteaa, että koska asiointimatkat
ja -olosuhteet maan eri osissa vaihtelevat merkittävästi,
ei lain tasolle ole mahdollista sisällyttää kaavamaista
kilometrimäärää. Tästä syystä on
myös perusteltua, että tarkempia säännöksiä toimipaikkaverkon
järjestämistä koskevista säännöistä voidaan
antaa 16 §:n 4 momentin mukaisesti valtioneuvoston asetuksella.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että hallituksen esityksessä ehdotettu
toimipisteiden kohtuullista välimatkaa koskeva ehdotus
ei välttämättä riitä turvaamaan
palvelujen tasoa kaikilla maamme alueilla tasavertaisesti. Tästä syystä valiokunta
ehdottaa, että kohtuullista välimatkaa koskevan
vaatimuksen lisäksi yleispalvelun tarjoajan on ylläpidettävä jokaisessa
kunnassa vähintään yksi yleispalvelua
tarjoava toimipiste.
Eräissä asiantuntijalausunnoissa on esitetty, että asiamiespostien
korvausperusteista tulisi säätää lailla,
ja tuotu esille, että asiamiesposteille maksetut korvaukset
eivät monessa tapauksessa riitä kattamaan tästä toiminnasta
syntyviä kustannuksia. Monin paikoin on luontevaa, että myös
postiasiointi voidaan hoitaa muun tavanomaisen päivittäisen
asioinnin yhteydessä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tämänkaltainen palveluntarjonta
säilyy. Voimassa olevassa postipalvelulaissa ei ole säännöksiä siitä,
miten asiamiespostitoiminta tulisi käytännössä järjestää.
Valiokunta toteaa, että tällaista lain tasoista sääntelyä ei
edelleenkään voida pitää tarkoituksenmukaisena,
koska asiamiespostitoiminta ja siitä maksettavat korvaukset
perustuvat postiyrityksen ja asiamiespostitoimintaa harjoittavan
tahon väliseen sopimukseen. Valiokunta kuitenkin korostaa,
että se pitää tärkeänä,
että postitoiminnan järjestämisessä noudatetaan
eri osapuolten kannalta kohtuullisia ehtoja myös asiamiespostitoiminnan
järjestämisessä.
Ehdotetussa 16 §:n 1 momentissa edellytetään,
että yleispalvelun tarjoaja huolehtii käytettävissään
olevin keinoin siitä, että toimipisteissä voidaan
asioida esteettömästi. Toimipaikan esteettömyys
on erityisen tärkeää erityisryhmille, kuten
näkö- tai liikuntavammaisille. Sääntely lähtee
siitä, että yleispalvelun tarjoajan tulee järjestää itse
ylläpitämiensä toimipisteiden tilat siten,
että niissä voidaan asioida esteettömästi. Sen
sijaan asiamiespostien tilat eivät ole samalla tavoin yleispalvelun
tarjoajan hallinnassa. Ehdotetun pykälän yksityiskohtaisissa
perusteluissa todetaan, että yleispalvelun tarjoajan tulee kuitenkin
ottaa esteettömyys huomioon myös asiamiespostien
kanssa tehtävissä sopimuksissa siinä määrin
kuin se on mahdollista. Valiokunta pitää toimipaikkojen
esteettömyyttä koskevaa ehdotusta kannatettavana
erityisesti vammaisten ja liikuntarajoitteisten näkökulmasta.
Valiokunta kuitenkin toteaa, että toimipaikkojen esteettömyyden
käytännön toteuttamiseen tarvitaan riittävän
pitkä aika. Valiokunta ehdottaa tästä syystä kuuden
kuukauden siirtymäaikaa velvoitteen soveltamiselle.
Yleispalveluhinnoittelun kohtuullisuus
Yleispalvelun hinnoittelun periaatteista säädetään
esityksen 26 §:ssä. Hinnoittelusääntelyn tarkoituksena
on turvata kohtuuhintaiset peruspalvelut kaikille kansalaisille.
Laissa taataan myös peruskirjetuotteen samanhintaisuus
koko maassa. Hinnoitteluvelvoitteiden toteutumista valvoo Viestintävirasto.
Eräissä asiantuntijalausunnoissa on tuotu esille,
että esityksessä ei kaikilta osin riittävästi täsmennetä kustannusten
kohdistamiseen liittyviä periaatteita. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan voimassa olevan lain mukaisesta yleispalvelun
hinnoittelusta on ollut jo pidempään toisistaan
eroavia näkemyksiä ja eräitä Viestintäviraston
hinnoittelua koskevia päätöksiä on
myös käsitelty tuomioistuimissa muutoksenhaun
johdosta.
Liikenne- ja viestintävaliokunta katsoo, että ehdotettu
yleispalvelun hinnoittelua koskeva sääntely on
riittävän täsmällistä ja
kattavaa. Valiokunta korostaa, että olisi erittäin
tärkeää, että yleispalvelun
hinnoittelua koskeviin erimielisyyksiin saataisiin mahdollisimman
pian lopullinen ja eri osapuolia tyydyttävä ratkaisu.
Yleispalvelun rahoitus
Hallituksen esityksen lähtökohtana on, että yleispalvelua
tarjotaan tulorahoituksella markkinaehtoisesti. Esityksen 33 §:ssä säädetään
kuitenkin yleispalvelun tarjoajan oikeudesta saada korvaus sellaisista
yleispalvelun nettokustannuksista, jotka muodostavat sille kohtuuttoman taloudellisen
taakan. Lisäksi ehdotetaan sääntelyä muiden
postiyritysten velvollisuudesta osallistua näiden kustannusten
kattamiseen. Esitys lähtee siitä, että kaikkia
kustannuksia ei korvata yleispalvelun tarjoajalle, vaan ainoastaan
se osa, joka muodostaa yleispalvelun tarjoajalle kohtuuttoman taloudellisen
rasitteen.
Taloudellisen rasitteen kohtuuttomuuden arvioinnissa tulee esityksen
mukaan ottaa huomioon yrityksen koko, yritystoiminnan laatu sekä yrityksen
harjoittaman posti- ja siihen läheisesti liittyvän
muun toiminnan liikevaihto. Lisäksi tulee ottaa huomioon
muut edellä mainittuihin rinnastettavat seikat.
Kustannusten korvaaminen edellyttää, että direktiivin
mukaisia nettokustannuksia syntyy. Muiden postiyritysten tulee tällöin
osallistua erikseen lailla säädettävällä tavalla
korvattavien nettokustannusten kattamiseen. Käytännössä osallistuminen
kustannuksiin tapahtuisi valiokunnan saaman selvityksen mukaan perimällä erityistä
veroa
tai maksua postitoiminnan harjoittajilta. Valiokunta toteaa, että mahdollisesta verosta
tulisi säätää erillisellä verolailla,
jossa tulee säätää mm. verovelvollisuuden
ja veron suuruuden perusteista sekä verovelvollisen oikeusturvasta
perustuslain edellyttämällä tavalla. Maksuvelvollisuuden
määräämisen tulee tapahtua avoimella
ja syrjimättömällä tavalla.
Kustannusten korvaamisessa tulee huomioida myös EU:n valtiontukia
koskeva sääntely. Valiokunta toteaa, että ehdotuksessa
säädetään tärkeä rahoitusmekanismi
ja menettelyt, joilla yleispalvelun tarjonta voidaan pyrkiä viime
kädessä turvaamaan. Valiokunta ehdottaa, että kustannusten korvaamista
koskevaan esityksen 33 §:ään
tehdään eräitä täsmennyksiä.
Valiokunta korostaa liikenne- ja viestintäministeriön
asettaman yleispalvelun rahoitusjärjestelyä pohtivan
työryhmän merkitystä ja toteaa, että kyseistä työtä olisi
syytä pyrkiä mahdollisuuksien mukaan kiirehtimään
mm. ennakoitavuuden parantamiseksi. Valiokunta ehdottaa eduskunnan
hyväksyttäväksi seuraavan lausuman:
Eduskunta edellyttää, että postitoiminnan
yleispalvelun rahoitus tulee varmistaa tilanteissa, joissa yleispalvelun
tarjoaminen johtaisi nettokustannuksiin, jotka muodostavat kohtuuttoman
taloudellisen rasitteen yleispalvelun tarjoajalle. Rahoituksen turvaamiseksi
toteutetuista toimenpiteistä tulee toimittaa liikenne-
ja viestintävaliokunnalle selvitys syyskuun 1. päivään
2012 mennessä.
Saaristoalueiden postipalvelut
Postinkulku on muiden harvaan asuttujen seutujen lisäksi
erityisen tärkeää ulkosaaristossa. Tämä johtuu
mm. siitä, että postinjakelulle ei useinkaan ole
ulkosaaristossa muita kaupallisia vaihtoehtoja tarjolla. Lisäksi
esim. nopeita internet-yhteyksiä ei välttämättä ole
kaikkialla saatavilla, mikä taas saattaa rajoittaa sähköisen
viestinnän käyttöä vaihtoehtona
perinteiselle postinjakelulle. Luotettava postinkulku ja toimiva
yhteysalusliikenne ovat saaristossa nykyisin välttämättömiä edellytyksiä elinkeinotoiminnan
harjoittamiselle
ja saariston säilymiselle elinkelpoisena.
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että postinjakelua
voitaisiin tehostaa saaristoalueilla yhteensovittamalla yhteysalusliikenteen
ja postinjakelun toimintaa. Toisaalta valiokunta on pyytänyt
ja saanut selvityksen, jonka mukaan postinjakelussa saaristoalueella
hyödynnetään yhteysalusliikenteen tarjoamat
mahdollisuudet. Valiokunta katsoo, että näiden
kahden toiminnon tulisi toimia saaristoalueiden vaikeissa olosuhteissa
riittävän koordinoidusti. Valiokunta toteaa, että saaristoliikenteen
järjestämisessä tulee huomioida myös
postinjakelun tarpeet, jotta saariston postinjakelu pystytään
järjestämään järkevällä ja
kustannustehokkaalla tavalla. Saaristoliikenteen järjestäminen
kuuluu Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
(Varsinais-Suomen ELY-keskus).
Arvonlisäveroa koskevat liitynnät
Eräissä asiantuntijalausunnoissa on katsottu, että esityksen
ehdotettu yleispalvelun rajaaminen käteismaksullisiin lähetyksiin
on direktiivin vastaista. Esitetty näkemys liittyy arvonlisäverolain
muuttamista koskevaan hallituksen esitykseen (HE 210/2010
vp), joka on samanaikaisesti eduskunnan käsittelyssä ja
jonka on tarkoitus tulla voimaan yhtä aikaa postilain kanssa. Kyseisessä esityksessä
rajataan
postipalvelujen verottomuus postilain 15 §:n yleispalvelun
määrittelyn mukaisesti.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella postidirektiivin
3 artiklan mukaan yleispalveluna tulee turvata alle kahden kilon
painoiset kirjeet ja alle kymmenen kilon painoiset paketit. Direktiivissä ei
kuitenkaan määritellä sitä,
että kaikkien näiden painorajojen piiriin kuuluvien tuotteiden
tulee olla yleispalvelua. Postilakiehdotuksessa yleispalvelu turvataan
postimerkkikirjein ja peruspaketein. Näin ollen esityksessä tehty
yleispalvelutuotteiden määrittely on valiokunnan
saaman selvityksen mukaan postidirektiivin mukainen.
Hallituksen esityksen HE 210/2010 vp mukainen
verokohtelu tarkoittaa käytännössä mm.
sitä, että postimerkkeihin ei sisälly
arvonlisäveroa. Postilain hallituksen esityksen perusteluissa
on tuotu virheellisesti esille, että verkkokaupassa maksamista
ei pidetä yleispalvelusäännöksessä tarkoitettuna
käteismaksamisena. Liikenne- ja viestintävaliokunta
toteaa selvyyden vuoksi, että sillä ei ole oikeudellista
merkitystä, onko postimerkki ostettu verkkokaupasta vai jostain
muualta.
Suoramarkkinoinnin kieltäminen
Jo nykyisin on mahdollista kieltää omien henkilötietojen
käyttö suoramarkkinointitarkoituksiin. Suoramarkkinoinnilla
tarkoitetaan sellaista markkinointia, jolla lähestytään
kuluttajaa joko postitse, puhelimitse tai sähköisesti.
Suoramarkkinointia käyttävät yritykset
hankkivat kuluttajien osoitetietoja eri lähteistä ja
suoramarkkinoijan tulee kertoa esim. markkinointikirjeessä, mistä kuluttajan
yhteystiedot on saatu.
Suoramarkkinoinnin kieltotapa vaihtelee suoramarkkinointimuodon
mukaan. Suoramarkkinointia voi rajoittaa ilmoittamalla markkinointikiellosta
suoraan markkinoijalle tai myyjälle, jolloin kielto koskee
kyseistä yritystä. Lisäksi markkinointia
voi rajoittaa kieltämällä nimi- ja osoitetietojen
luovutuksen viranomaisten ylläpitämistä rekistereistä tai
ilmoittamalla kiellosta keskitettyyn suoramarkkinoinnin rajoituspalveluun.
Valiokunta katsoo, että kilpailun lisääntyminen
postimarkkinoilla ja alalla toimivien yritysten määrän
kasvu eivät saa haitata myöskään käytännössä suoramarkkinoinnin
rajoittamista koskevien keinojen käyttöä.
Tarvittaessa tulee järjestää suoramarkkinointikieltoa
koskevien tietojen siirtäminen eri toimijoiden välillä.
Maailman postiliiton yleissopimuksen hyväksyminen
Eduskunta hyväksyy perustuslain 94 §:n 1 momentin
mukaan sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset
velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön
alaan kuuluvia määräyksiä tai ovat
muutoin merkitykseltään huomattavia taikka vaativat
perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen.
Postiliiton yleissopimus on ns. jaetun toimivallan sopimus, jonka määräykset
kuuluvat osin EU:n ja osin jäsenvaltion toimivaltaan. Valiokunta
esittää, että eduskunta hyväksyy
hallituksen esityksessä tarkoitetun Postiliiton yleissopimuksen
siltä osin kuin se kuuluu Suomen toimivaltaan.
Voimaantulo
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lain voimaantuloajankohta määritellään
siten, että toimijoille varataan riittävä aika
varautua lain voimaantuloon. Lisäksi valiokunta esittää,
että toimipisteiden esteettömyyttä koskevaa
16 §:n säännöstä sovelletaan
alkaen kuusi kuukautta tämän lain voimaantulosta.
Yksityiskohtaiset perustelut
4 §. Toimilupaviranomainen ja toimilupamenettely.
Valiokunta katsoo, että postitoimilupien myöntäminen
on yhteiskunnalliselta painoarvoltaan erittäin merkittävä päätös,
jolla on laajoja hallinnon eri sektoreille ulottuvia vaikutuksia. Näin
ollen valiokunta katsoo olevan perusteltua, että postitoimiluvat
myöntää valtioneuvosto.
5 §. Toimilupahakemuksen sisältö.
Viitaten edellä 4 §:n yksityiskohtaisissa
perusteluissa todettuun valiokunta ehdottaa, että liikenne-
ja viestintäministeriön tilalle pykälän
tekstissä muutetaan valtioneuvosto.
6 §. Toimiluvan myöntämisen edellytykset.
Viitaten edellä 4 §:n yksityiskohtaisissa
perusteluissa todettuun valiokunta ehdottaa, että liikenne-
ja viestintäministeriön tilalle pykälän
tekstissä muutetaan valtioneuvosto.
9 §. Toimiluvan sisältö.
Viitaten edellä 4 §:n yksityiskohtaisissa
perusteluissa todettuun valiokunta ehdottaa, että toimilupaehdot
asettaa liikenne- ja viestintäministeriön sijasta
toimiluvan myöntäjä eli valtioneuvosto.
Perustuslakivaliokunta toi lausunnossaan (PeVL
56/2010 vp) esille, että ehdotetun 9 §:n 2 momentin
5 kohta on syytä poistaa, koska korvauksesta tulee säätää erikseen
ehdotetussa 33 §:ssä tarkoitetulla verolailla.
Toimilupaehdoissa ei näin ollen ole tarpeen määrätä velvollisuudesta
maksaa tukiosuus. Valiokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan näkemykseen
asiassa ja esittää, että 9 §:n
2 momentin 5 kohta poistetaan, jolloin ehdotettu 6 kohta siirtyy
5 kohdaksi. Valiokunta ehdottaa myös, että 2 momentin sanamuotoa
"voi asettaa" muotoillaan siten, että toimilupaehdot tulee
asettaa.
Esityksen 9 §:n 2 momentin 1—4 kohta koskee
pääasiassa yleispalveluvelvollista, joten käytännössä muille
postiyrityksille asetettavat toimilupaehdot tulee esityksen mukaan
asettaa 2 momentin 6 kohdan perusteella. Kyseisen säännöksen
mukaan liikenne- ja viestintäministeriö voi asettaa
toimiluvassa ehtoja, jotka täydentävät
tämän lain säännöksiä tai
sen nojalla annettuja säädöksiä ja
jotka koskevat muita näihin verrattavia palvelujen laadun,
saatavuuden tai tehokkuuden turvaamiseksi välttämättömiä ehtoja.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan postidirektiivi mahdollistaa
postitoiminnan järjestämistä koskevien
vähimmäisvaatimusten tai palvelun saatavuuden,
laadun ja tehokkuuden turvaamiseksi välttämättömien
toimilupaehtojen asettamisen myös muille postiyrityksille kuin
yleispalvelun tarjoajalle, kunhan nämä vaatimukset
eivät ole vastaavantasoisia kuin yleispalvelun tarjoajalle
asetettavat vaatimukset. Lisäksi osallistumisvelvollisuus
yleispalvelun kustannuksiin ja laatuvaatimusten asettaminen ovat
direktiivin mukaan vaihtoehtoisia vain silloin, jos laatuvaatimuksilla
ymmärretään yleispalvelua vastaavien
tai niihin rinnastettavien vaatimusten asettamista. Sen sijaan selkeästi matalampitasoisten,
esim. viikoittaista jakelua koskevien vaatimusten asettaminen ei
direktiivin mukaan sulje pois sitä mahdollisuutta, että samalle
toimijalle asetettaisiin myös vaatimus osallistua yleispalvelun
kustannuksiin. Toimilupaehdoissa voidaan siten direktiivin estämättä asettaa
esim. viikoittaista keräilyn ja jakelun tiheyttä tai
palvelun alueellista saatavuutta koskeva vaatimus myös
muille postiyrityksille kuin yleispalvelun tarjoajalle. Muita näihin
verrattavia ehtoja voivat olla esimerkiksi ehdot, jotka koskevat
keräilypistetiheyttä. Asetettavilla toimilupaehdoilla
ei ole tarkoitus nostaa alalle tulon kynnystä, vaan turvata
palvelujen saatavuus, laatu ja tehokkuus.
Toimiluvassa määritetään
aina postiyrityksen maantieteellinen toimialue. Palvelujen saatavuudella
voidaan tarkoittaa muun muassa palvelun viikoittaista ja alueellista
saatavuutta. Esimerkkinä tämänkaltaisista
ehdoista toimilupaehdoilla voidaan turvata esimerkiksi tietyn maantieteellisen
alueen, koko toimilupa-alueen taikka esim. toimilupa-alueen harvaan
asuttujen osien palveluita. Jos esimerkiksi toimilupa-alueeseen
sisältyy sekä harvaan asuttuja alueita että kaupunkitaajamia,
palvelun saatavuutta koskeva toimilupaehto voi olla välttämätön
osalle aluetta. Tällöin toimiluvassa voidaan asettaa
esimerkiksi ehto, joka koskee viikoittaista jakelu- ja keräilytiheyttä harvaan
asutulla toimilupa-alueen osalla. Yleispalveluun sisältyy
velvoite viisipäiväisestä jakelusta ja
keräilystä. Muille postiyrityksille voidaan taas
asettaa velvoite selkeästi tätä harvemmin
tapahtuvasta keräilystä ja jakelusta. Selkeästi
harvempana voidaan esimerkiksi pitää vaatimusta
jakelusta ja keräilystä kerran tai mahdollisesti
kahdesti viikossa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan postidirektiiviä sovellettaessa
joissakin maissa on otettu käyttöön myös
muuntyyppisiä toimilupaehtoja. Palvelun laatua on pyritty
turvaamaan esimerkiksi asettamalla toimilupaehto, jolla vaaditaan
toimiluvanhaltijaa tarjoamaan postipalvelunsa luotettavasti. Palvelun
saatavuutta taas edistäisi ehto, jonka nojalla postiyrityksen
on taattava palvelun tarjollaolo toimilupa-alueellaan. Tämäntyyppisillä ehdoilla
voitaisiin velvoittaa postiyritystä huolehtimaan siitä,
että toimiluvan mukaisia palveluita todella on tarjolla myös
käytännössä.
Valiokunta ehdottaa, että esityksen 9 §:n 4 momentin
sanamuotoa tarkistetaan siten, että säännöksestä käy
selkeämmin ilmi direktiivin lähtökohta,
jonka mukaan rinnakkaisia toimilupiin perustuvia velvoitteita, kuten
esimerkiksi jakeluvelvoitteita, voidaan asettaa, mutta nämä velvoitteet
eivät saa olla vastaavantasoisia kuin yleispalveluvelvoitteet.
Valiokunta pitää toimilupaehtoja keskeisenä mekanismina,
joilla markkinoiden mahdollisia ongelmia voidaan ehkäistä.
Toimilupaehdoilla tulee myös tarvittaessa ohjata toimintaa
siten, etteivät harvaan asutut alueet joudu postipalveluiden
suhteen eriarvoiseen asemaan. Hallituksen esityksen perusteluissa
on toimilupaehtojen asettamiskynnys asetettu varsin tiukaksi. Valiokunta
toteaa, että esim. palvelun saatavuutta, laatua ja tehokkuutta
koskevia toimilupaehtoja tulee voida asettaa ja myös tarvittaessa
muuttaa, mikäli se on tarpeen markkinoiden toiminnan ja
postilain tavoitteiden turvaamiseksi.
11 §. Toimiluvan peruuttaminen.
Viitaten edellä 4 §:n yksityiskohtaisissa
perusteluissa todettuun valiokunta ehdottaa, että liikenne-
ja viestintäministeriön tilalle pykälän
tekstissä muutetaan valtioneuvosto.
12 §. Toimiluvan siirtäminen.
Viitaten edellä 4 §:n yksityiskohtaisissa
perusteluissa todettuun valiokunta ehdottaa, että liikenne-
ja viestintäministeriön tilalle pykälän
tekstissä muutetaan valtioneuvosto.
13 §. Toimenpiteet postitoiminnan lopettamisen johdosta.
Viitaten edellä 4 §:n yksityiskohtaisissa
perusteluissa todettuun valiokunta ehdottaa, että liikenne-
ja viestintäministeriön tilalle pykälän
tekstissä muutetaan valtioneuvosto.
15 §. Yleispalveluun kuuluvat postilähetykset.
Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella, että yleispalvelun
sisältöä koskevaa pykälän
1 momentin 1 kohtaa täsmennetään siten,
että kotimaan kirjelähetyksistä on pidettävä tarjolla
ainakin sellaista jättöpäivästä lukien
toisena arkipäivänä jaettavaksi tarkoitettua
kirjetuotetta, johon sovelletaan 19 §:ssä määriteltyä yleispalvelun
laatustandardia. Täsmennys tarkoittaisi sitä,
että 19 §:ään lisättäväksi
ehdotettavan nopeamman, seuraavana arkipäivänä perille toimitettavaksi
tarkoitetun kirjeen tarjoaminen olisi yleispalvelun tarjoajan omassa
harkinnassa.
16 §. Toimipisteet.
Valiokunta katsoo, että hallituksen esityksessä ehdotettu
toimipisteiden kohtuullista välimatkaa koskeva ehdotus
ei välttämättä riitä turvaamaan
palvelujen yhdenmukaista saatavuutta maan kaikilla alueilla. Tästä syystä valiokunta
ehdottaa, että yleispalvelun tarjoajan on lisäksi
ylläpidettävä jokaisessa kunnassa vähintään
yksi yleispalvelua tarjoava toimipiste.
19 §. Yleispalvelun laatustandardi.
Edellä yleisperusteluissa esille tuoduilla perusteilla
valiokunta esittää saamansa selvityksen pohjalta, että 19 §:n
1 momenttiin lisätään jättöpäivää seuraavana
arkipäivänä jaettavaa kirjelähetystä koskeva
laatustandardi, jonka mukaan tällaiset kirjeet on jaettava
siten, että lähetyksistä vähintään
80 prosenttia on perillä viimeistään
jättöpäivää seuraavana
arkipäivänä.
33 §. Kustannusten korvaaminen yleispalvelun tarjoajalle.
Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että ehdotetun
2 momentin sanamuotoa täsmennetään ja
kyseisessä momentissa tuodaan esille, että säännöksessä tarkoitetussa
myöhemmin mahdollisesti säädettävässä verolaissa
säädetään muiden postiyritysten
maksaman korvauksen määräytymisestä ja
perusteista. Maksuosuus voidaan jakaa erikseen lailla säädetyllä tavalla
muiden postiyritysten kesken esimerkiksi yrityksen liikevaihdon
tai lähetysmäärien välisessä suhteessa.
37 §. Postinumerojärjestelmä.
Viitaten edellä 4 §:n yksityiskohtaisissa
perusteluissa todettuun valiokunta ehdottaa, että liikenne-
ja viestintäministeriön tilalle pykälän
tekstissä muutetaan valtioneuvosto.
43 §. Jakelu.
Ehdotetun 43 §:n 2 momentin mukaan henkilökohtaisista
erityistarpeista postin saajan liikuntaesteisyys ja vähintään
75 vuoden ikä on otettava huomioon siten kuin Viestintäviraston
määräyksessä tarkemmin määrätään. Säännöksen
tarkoituksena on saattaa liikuntaesteiset ja iäkkäät
henkilöt postinjakelussa samaan asemaan muiden kanssa.
Valiokunta kuitenkin katsoo saamansa selvityksen perusteella, että ehdotetun
sääntelyn sanamuoto luo vaikutelman siitä,
että sääntelyn sisältö jää merkittävästi
riippumaan Viestintäviraston määräyksestä.
Valiokunta ehdottaa kyseisen säännöksen
sanamuotoa täsmennettäväksi siten, että kyseiset seikat
tulee ottaa selkeästi huomioon nimenomaan ehdotetun lain
tasoisen säännöksen perusteella mutta
Viestintäviraston 48 §:n mukaisessa määräyksessä tarkemmin
määritetyllä tavalla.
48 §. Viestintäviraston määräyksenantovaltuus.
Valiokunta ehdottaa, että Viestintäviraston
määräyksenantovaltuutta koskevaa säännöstä täsmennetään
vastaamaan 43 §:n sanamuotoa.
51 §. Vastuun rajoitukset.
Esityksen 51 §:n 1—3 momentissa
säädetään postiyrityksen korvausten
enimmäismääristä ja korvauksen
sovittelusta ja 4 momentissa siitä, että laissa
säädettyjä enimmäismääriä voidaan
tarkistaa valtioneuvoston asetuksella. Valiokunta katsoo, että asetuksella
ei voida muuttaa laissa säädettyjä enimmäismääriä,
ja ehdottaa, että hallituksen esityksessä ehdotettu
4 momentti poistetaan.
52 §. Muistutus ja vanhentuminen.
Ehdotetun 52 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan
korvauksen vanhentumisaika lähtee kulumaan siitä,
kun lähetyksen katoamisesta on ilmoitettu vastaanottajalle.
Ehdotetun 49 §:n 3 momentin mukaan katoamistapauksissa
on korvaukseen kuitenkin oikeutettu lähettäjä.
Valiokunta esittää saamansa selvityksen perusteella,
että myös 52 §:n 2 momentin
2 kohdassa vanhentumisajan tulisi alkaa siitä, kun ilmoitus
on tehty lähettäjälle tai kun lähettäjän
olisi pitänyt havaita katoaminen.
57 §. Perillesaamattomien lähetysten käsittely Viestintävirastossa.
Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella, että 57 §:n
3 momentin 2 kohdassa ehdotetun perusteen soveltamiskynnys "on syytä"
yhtenäistetään ehdotetun 3 kohdan sanamuodon
kanssa muotoon "on ilmeistä".
80 §. Muutoksenhaku.
Viitaten edellä 4 §:n yksityiskohtaisissa
perusteluissa todettuun valiokunta ehdottaa, että muutoksenhalua
koskevaan pykälään lisätään
myös valtioneuvosto toimilupaviranomaisena.
83 §. Voimaantulo.
Valiokunta ehdottaa, että esityksen 83 §:n
3 momenttiin tehdään lakitekninen korjaus kyseisessä momentissa
viitattuun lain nimikkeeseen.
84 §. Siirtymäsäännös.
Valiokunta katsoo, että sinänsä kannatettavan
toimipisteiden esteettömyyttä koskevan ehdotuksen
käytännön toteuttamiseen tulee varata
riittävästi aikaa. Valiokunta ehdottaa, että tätä velvoitetta
koskevaa 16 §:n säännöstä sovelletaan
alkaen kuusi kuukautta tämän lain voimaantulosta.