LISÄTALOUSARVIOALOITE 44/2008
vp
LTA 44/2008
vp - Matti Kangas /vas
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Vaajakosken
taajaman ohitustiehankkeeseen
Eduskunnalle
Tiejakso Kanavuoren ja Haapalahden väilllä on osa
valtateitä 4, 9, 13 ja 23. Tie on äärimmäisen kuormitettu
ja osin liittymiltään jopa katumainen. Erityisesti
valtakunnan etelän ja pohjoisen välinen raskas
liikenne käyttää tieosuutta. Samoin tiejakso
on Suomen keskeisen logistisen keskuksen Jyväskylän
eteläisen, kaakkoisen, itäisen ja koillisen liikenteen
pääväylä.
Tien liikennemäärä on jo pitkään
ollut suuri, (KVL 2005) kaksikaistaisella tiejaksolla 17 000 autoa
vuorokaudessa, kesällä yli 20 000 autoa vuorokaudessa
ja raskasta liikennettä keskimäärin 1 700
autoa vuorokaudessa. Vuoteen 2040 mennessä liikennemäärän
ennustetaan kasvavan 24 000 auton tasolle vuorokaudessa.
Onnettomuusriski on suurin liittymissä. Keskimäärin
jaksolla on jo nykyisellään yksi vakava henkilövahinkoihin
johtava onnettomuus vuodessa.
Hanke koostuu kolme kilometriä pitkän moottoritieosuuden
rakentamisesta Kanavuoresta valtateiden 4 ja 9 liittymästä Haapalahteen
nykyisen moottoritien eritasoliittymään saakka
sekä tarvittavista erotasoliittymistä ja liittyvien
teiden/katujen järjestelyistä. Nykyistä tietä tullaan kehittämään
maankäyttöä palvelevana katumaisena jaksona,
joka jää moottoritien rinnakkaisväyläksi.
Kokonaisuutena hanke on liikenne- ja viestintäministeriön
pitkän aikavälin kehittämistavoitteiden
mukainen. Se tukee valtioneuvoston alueidenkehittämistavoitteita
ja on liikenneteknisesti hyvin kannattava (hyöty-kustannussuhde
yli 2,2). Hanke edistää valtakunnallisen päätieverkon
liikenteen turvallisuutta ja toimivuutta sekä vaikuttaa
olennaisesti kasvavan Jyväskylän seudun kilpailukykyyn
ja valtakunnallisesti tärkeän Oulu—Helsinki-yhteyden
toimivuuteen.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 toiseen
lisätalousarvioon momentille 31.24.78 lisäyksenä 15 000 000
euroa Vaajakosken taajaman ohitustiehankkeeseen (Haapalahti—Kanavuori-tiejakso).
Helsingissä 27 päivänä toukokuuta
2008