Perustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa, että selonteko on kattava kuvaus
ilmastonmuutoksen torjumiseen ja muutoksiin sopeutumiseen liittyvistä pitkän
aikavälin kysymyksistä. Valtioneuvoston tulevaisuusselonteon
päätavoitteena on vähentää kasvihuonekaasuja
Suomessa 80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Esitettyjen
skenaarioiden mukaan päästöjä on
mahdollista vähentää hyvin monin eri
keinoin.
Ilmastonmuutos tuo suuria haasteita ja muutoksia myös
maaseudulle ja maaseutuelinkeinoille, mutta luo myös uusia
tulevaisuuden mahdollisuuksia. Valiokunta korostaa kotimaisen ruoantuotannon
keskeistä arvoa ilmaston, huoltovarmuuden sekä kansainvälisen
ruokaturvan kannalta. Uusiutuvien luonnonvarojen ja energian
raaka-aineiden kestävän käytön
lisääminen ovat myös merkittävässä osassa
rakennettaessa Suomesta vähäpäästöistä yhteiskuntaa.
Maa- ja metsätalouden kannalta ilmastonmuutoksella
on sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia.
Myönteisiä vaikutuksia ovat esimerkiksi kasvukauden
pidentyminen, uusien lajien ja lajikkeiden käyttöönottomahdollisuudet, satotasojen
nousu ja metsien kasvun nopeutuminen. Ilmastonmuutoksen arvioituja
kielteisiä vaikutuksia maa- ja metsätaloudelle
ovat esimerkiksi kasvi- ja eläintautien sekä tuholaisten ennustettu
lisääntyminen, voimistuvat sateet ja tuulet sekä puunkorjuun
vaikeutuminen.
Valiokunta katsoo, että bioenergia-alan ja hajautetun
energiatalouden kokonaisvaltaisesta kehittämisestä tulee
muodostaa maa- ja metsätalouden sekä koko
maaseudun keskeinen panos ilmastonmuutoksen torjunnassa. Kasvihuonekaasupäästöjen
vähentäminen uusiutuvien energialähteiden
käyttöä lisäämällä luo
erinomaisia mahdollisuuksia kotimaiselle maa- ja metsätaloussektorille
sekä koko maaseudulle elinvoimaisuuden kasvattamiseen ja
maaseudun asuttuna pitämiseen. Bioenergia-alan ja hajautetun energiatalouden
kehittämisestä tulee biokaasutuotanto mukaan lukien
muodostaa maa- ja metsätalouden sekä koko maaseudun
keskeinen panos ilmastonmuutoksen torjunnassa. Valiokunta toteaa
ilmastonmuutoksen hillinnän korostavan bioenergiantuotannossa
pitkälläkin aikavälillä hajautettujen
lähienergiajärjestelmien etuja.
Maa- ja metsätalouden avulla voidaan tuottaa laajasti
raaka-aineita, joilla voidaan korvata ilmaston kannalta haitallisempia
uusiutumattomia luonnonvaroja. Uusiutuvien luonnonvarojen kestävän
käytön ja ravinteiden kierrätykseen perustuvien
elinkeinojen toiminta-alue on nimenomaan maaseudulla. Valiokunta
korostaa, että yhteiskunta- ja ilmastopolitiikkaa tulee
ohjata suuntaan, joka tukee pitkäjänteisesti maaseudun
elinkeinojen kehittymistä. Tähän liittyy myös
vähäpäästöisten liikennöintivälineiden
ja uusiutuvaan energiaan perustuvien liikenteen polttoaineiden kehittämistyö.
Julkisia hankintoja tulee suunnata tukemaan lähiruoan käyttöä, lähipalveluja
ja bioenergian lisääntyvää hyödyntämistä.
Maatalous
Valiokunta viittaa lausuntoonsa pitkän aikavälin
ilmasto ja energiastrategiasta (MmVL 7/2009 vp — VNS
6/2008 vp) ja korostaa, että ilmastopolitiikan
tulee olla yhdenmukaista kotimaisen maataloustuotannon turvaamisen
kanssa. Jos kulutustottumukset pysyvät Suomessa ennallaan, maataloustuotannon
vähentäminen Suomessa ei vähennä kasvihuonekaasupäästöjä globaalilla tasolla
tarkasteltuna, koska kotimainen lähiruokatuotanto korvautuisi
tuontielintarvikkeilla. Pidentyneet kuljetusmatkat jopa lisäävät
päästöjä. Lähiruoan
tuottaminen ja sen käytön lisääminen vähentävät
kasvihuonekaasupäästöjä. Kotimaisen
huoltovarmuuden ylläpitäminen on ensisijaisen
tärkeätä ilmastonmuutokseen sopeutumisen kannalta.
Valiokunta toteaa, että ruoantuotanto on inhimillisen elämän
perusedellytys, josta aiheutuu väistämättä aina
jonkin verran kasvihuonekaasupäästöjä.
Suomessa on pitkällä aikavälillä varauduttava
mahdollisesti jopa lisäämään
maataloustuotantoa globaalin ruokaturvan tukemiseksi. Kotimaisen
ruoantuotannon tulevaisuutta selvitetään parhaillaan
valmistelussa olevassa kansallisessa ruokastrategiassa. Ruokastrategiassa
yksi keskeinen kysymys on ilmastonmuutoksen hillintä ja
siihen sopeutuminen sekä suomalaisten oman ruokahuollon
varmistaminen näissä olosuhteissa.
Valiokunta toteaa, että Tilastokeskuksen kasvihuonekaasuinventaarion
mukainen maatalouden osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on
noin 7 prosenttia. Suomessa maatalouden kasvihuonekaasupäästöt
ovat alentuneet 20—22 prosenttia vuosina 1990—2007.
Päästövähennysten syitä ovat
nautakarjan määrän pienentyminen ja typpilannoituksen
vähentyminen. Maataloustuotannon merkittävimpiä päästöjä ovat tällä hetkellä typpilannoitteista
ilmakehään vapautuva typpioksiduuli ja märehtijöiden
ruoansulatusprosessissa syntyvä metaani. Suomalaisessa
maatilakokonaisuudessa on myös runsaasti kasvihuonekaasupäästöjä kompensoivia
ja hiiltä sitovia tekijöitä, kuten nurmiviljely,
hyvin hoidetut metsät ja puusta tehdyt rakennukset. Päästöjen
laskeva suuntaus ei kuitenkaan jatkune tulevaisuudessa ilman erityisiä toimia.
Selonteon skenaarioiden sisältämän
tulevaisuusnäkemyksen mukaan maatalous olisi suhteessa
pitkällä aikavälillä nykyistä suurempi kasvihuonekaasupäästöjä tuottava
sektori. Valiokunta huomauttaa tässä yhteydessä,
että maatalouden kasvihuonekaasunettopäästöjen
laskennassa on edelleen puutteita ja kehittämistä esimerkiksi
energiantuotannon huomioon ottamisen osalta. Maataloudessa voidaan
kuitenkin todennäköisesti myös vahvistaa
hiilinieluroolia sekä edistää peltobiomassan
energia- ja biomateriaalikäyttöä. Valiokunta
korostaa, että maatalouden päästöjä voidaan
edelleen vähentää hyvillä maatalouskäytänteillä ja
niiden kehittämisellä. Keinoja ovat esimerkiksi
viljelysmaan kasvukunnosta huolehtiminen, lannoituksen tehostaminen,
suljettujen ravinne- ja vesikiertojen rakentaminen, nurmiviljelyn
edistäminen, peltoviljelyn tuottavuuden ja kotieläinten
tuotostasojen nostaminen, kotieläinten rehujen ja ruokintamenetelmien
sekä lannan käsittelyn kehittäminen ja
turvemaiden kasvipeitteisyyden lisääminen. Myös
hyvin hitaasti hajoavan biohiilen lisääminen viljelymaahan
saattaa jatkossa olla yksi tapa lisätä maatalousmaahan
sitoutuneen hiilen määrää.
Maataloustuotannon päästöjä voidaan
vähentää myös parantamalla maatilan
energiatehokkuutta ja energiaomavaraisuutta sekä lisäämällä tilakohtaista
bioenergiatuotantoa. Vapaaehtoinen maatilojen energiansäästöohjelma
on käynnistynyt ja on voimassa vuoteen 2016. Ohjelman tavoitteena
on lisätä maatalouden energiatehokkuutta yhdeksällä prosentilla.
Valiokunta pitää tärkeänä jatkaa
maatilojen vapaaehtoista energiansäästöohjelmaa
myös nykyisen ohjelmakauden jälkeen.
Maatalouden kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämisen perusongelma on, että päästöt
syntyvät hajakuormitusluonteisesti varsin vaikeasti hallittavissa
monimutkaisissa biologisissa prosesseissa. Lisäksi on mahdollista,
että vähennettäessä maataloudessa
yhden kasvihuonekaasun päästöjä lisätään
samalla jonkin toisen kasvihuonekaasun päästöjä.
Maatalouden kasvihuonekaasupäästöjen
vähentäminen edellyttää aina
kokonaisvaltaista tarkastelua.
Maatalouden mahdollisuudet bioenergian tuotannossa ovat metsään
verrattuna vähäisemmät, mutta silti maatalouden
bioenergiaan sisältyy huomattavia tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Valiokunta korostaa, että peltobiomassapohjaisten biomateriaalien
merkitystä kasvihuonekaasupäästöjen
vähentäjänä ei tulevaisuusselonteossa
oteta riittävässä määrin
huomioon. Vaikka peltobiomassan todellinen potentiaali tässä suhteessa
on vielä avoin, biomateriaalien merkitys voi tulevaisuudessa
olla hyvinkin merkittävä. Lisäksi valiokunta
toteaa, että maatiloilla on suuri potentiaali muunkin uusiutuvan
energian (tuulivoima, aurinkoenergia, maalämpö)
kuin pelkästään bioenergian tuotantoon.
Maatalouden tuottaman uusiutuvan energian olennainen lisääminen
edellyttää kuitenkin merkittäviä investointeja
maatiloilla ja usein myös energiaa hyödyntävässä teollisuudessa.
Valiokunta katsoo, että biokaasulla tuotetun sähkön syöttötariffin
käyttöönotto ja muut edistämistoimenpiteet
tulee saada aikaan mahdollisimman nopeasti, jotta pysähdyksissä olevat
investoinnit saadaan käynnistettyä ja markkinat
toimimaan. Käyttökelpoisten ratkaisujen löytäminen
edellyttää lisäksi teknistä kehitystyötä,
joko kokonaan uudenlaisia ratkaisuja tai olemassa olevien menetelmien
sovellettavuuden helpottamista maatilamittakaavassa. Toimiva biokaasutuotannon
mittakaava voi myös todennäköisesti osoittautua
osin sellaiseksi, että se onnistuu parhaiten hieman laajemmissa
tuotantokeskittymissä.
Valiokunta pitää tärkeänä politiikka-
ja ohjaustoimenpiteiden toteuttamista siten, että viljelijöille
taataan riittävät sopeutumisajat ja taloudelliset
edellytykset ottaa käyttöön uudet ohjaustoimet
sekä uusi teknologia. Kestävä maatalous
vaatii tutkimusta ja tuotekehitystä, joka tuottaa tilatasolla
toteutettavia ja kannattavuutta parantavia ratkaisuja ja innovaatioita
peltoviljelyyn, rehuntuotantoon, ruokintaan ja lannankäsittelyyn.
Metsätalous
Metsät ovat merkittäviä hiilinieluja,
joita aktiivisella ja kestävällä metsänhoidolla
voidaan tulevaisuudessa edelleen lisätä. Kestävä metsätalous
on keskeinen työväline ilmastonmuutoksen hillinnässä.
Puun ja maaseudun muun uusiutuvan bioenergian käytön
lisääminen on välttämätöntä ilmastonmuutoksen
hillinnässä. Metsätalouden
tuottamilla raaka-aineilla voidaan korvata ilmastollisesti haitallisempia
raaka-aineita ja vähentää riippuvuutta
fossiilisista polttoaineista.
Puurakentaminen on ilmastollisesti tehokasta hiilensidontaa.
Lisäämällä puun osuutta rakentamisessa
voidaan samalla vähentää energiankulutusta
ja kasvattaa rakennuksiin varastoitunutta hiilidioksidimäärää.
Valiokunta korostaa, että selonteossa olisi tullut huomioida
laajemmin puun käyttömahdollisuudet myös
muutoin kuin energianlähteenä. Suomella on runsaiden
ja laadukkaiden metsävarojen ja kehittyneen rakennusteknologian
vuoksi hyvät valmiudet kehittää jatkossa
ns. tuotteistavaa puurakentamista. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä puurakentamisen
tehokasta edistämistä nopealla aikataululla, mikä tulee
ottaa huomioon erityisesti julkisten hankintojen yhteydessä.
Bioenergian käyttö ei ole lisääntynyt
Suomessa tavoitteiden mukaisesti. Valiokunta toteaa, että suomalaisen
metsäteollisuuden kapasiteetin voimakas supistuminen ja
jopa osittainen romahtaminen ovat vaikuttaneet suoraan kotimaisen
uusiutuvan energian osuuden pienenemiseen etenkin mustalipeän
ja mekaanisten sivutuotteiden tuotannon laskun kautta. Valiokunta katsoo,
että uusiutuvan energian käytön tavoitteisiin
pääseminen edellyttää, että metsäteollisuutemme
toimintaedellytykset turvataan ja uudistumistoimenpiteitä tehostetaan.
Metsäbiomassan käytössä tulee
tavoitella kokonaistehokkuutta, jossa biomassa hyödynnetään
elinkaaritarkastelujen kannalta niin tehokkaasti kuin mahdollista.
Ilmastonmuutoksen torjunnan yhteydessä on huolehdittava
metsäteollisuuden kilpailukyvystä nykyistä kattavammin.
Samalla on myös kyettävä torjumaan metsäteollisuuden
hiilivuotoa maihin, joissa energiatehokkuus ja ympäristönsuojelu
ovat alemmalla tasolla. Metsäteollisuuden tulee
myös kehittää uusia innovaatioita ja
monipuolisia pitkälle jalostettuja tuotteita sekä luoda
jatkojalostukselle uusia polkuja.
Kestävä metsätalous tarvitsee metsänhoidon ja
kasvatuksen tehostamista hiilinielujen kasvattamiseksi. Tarvitaan
myös lisää tutkimustietoa metsänhoidon
eri vaihtoehtojen vaikutuksista talouteen, puun tarpeeseen sekä ympäristö-
ja ilmastovaikutuksiin. Valiokunta korostaa, että tulevaisuudessa
energia- ja raaka-ainevaroista tulee vallitsemaan niukkuutta, joten
panostus uusiutuvan metsäenergian tuotannon lisäämiseen on
pitkällä aikavälillä yhteiskunnallisesti
välttämätön toimenpide.
Turpeen osalta valiokunta viittaa lausuntoonsa pitkän
aikavälin ilmasto- ja energiastrategiasta (MmVL 7/2009
vp — VNS 66/2009 vp) ja korostaa sen mukaisesti
turpeen merkitystä kotimaisena työllistävänä seospolttoaineena
ja monipuolisena potentiaalisena raaka-aineena.
Uusiutuva energia
Suomi on sitoutunut EU:n ilmastotavoitteissa nostamaan uusiutuvan
energian osuuden nykyisestä 28 prosentista 38 prosenttiin.
Vain maaseudun bioenergialähteiden tehokkaalla käytöllä voidaan
tämä tavoite saavuttaa. Maaseudun uusiutuvan energian
tehokas hyödyntäminen edellyttää poliittisia
päätöksiä edistämistoimenpiteistä.
Valiokunta pitää keskeisenä jatkossa myös
eri ministeriöiden ja viranomaisten yhdensuuntaisia päätöksiä,
jotka liittyvät lupakäytäntöjen
yksinkertaistamiseen, vaikutusarviointeihin sekä kaavoitukseen
liittyvien hallinnollisten esteiden poistamiseen. Valiokunta pitää myös tärkeänä esimerkiksi
kotieläinten lannan jätestatuksen muuttamista
sekä polttamismahdollisuuksiin liittyvien säännösten
yksinkertaistamista ja helpottamista. Maaseudun bioenergiaosaamisesta
tulee systemaattisesti kehittää ja edistää samalla
bioenergiaosaajien ja yritysten verkostoitumista.
Tulevaisuusselonteossa valtioneuvosto linjaa, että syöttötariffit
ja muut taloudelliset ohjauskeinot tulisi toteuttaa riittävän
kattavina uusiutuvan energian lisäämistavoitteiden
kannalta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että biokaasun syöttötariffin jatkovalmistelussa
ulotetaan syöttötariffi tai muu vastaava edistämistoimenpide koskemaan
kaikkia biokaasulaitoksia, myös maatilakokoluokkaa. Pienten
yksiköiden liittämisestä valtakunnalliseen
sähköntuotantoon on olemassa toimivia ja kannattavia
ratkaisumalleja esimerkiksi Saksassa.
Valiokunta toteaa, että selonteon linjaukset ja ratkaisuehdotukset
ovat oikeansuuntaisia, mutta osin varsin yleisluonteisia. Valtioneuvoston
selonteon tavoitteet ja toimenpidelinjaukset aiotaan laajasti valtavirtaistaa
sekä jalkauttaa maakuntiin ja kuntiin. Jatkossa on tärkeää ottaa
mukaan paikallistason intressitahot tiiviisti mukaan tähän
työhön. Valiokunta pitää hyvänä sitä,
että maa- ja metsätalousministeriössä on
jo käynnistetty tavoitteiden vaatimien toimien arviointi
ja suunnittelu. Toimenpiteinä on käynnistetty
mm. maatilojen energiaohjelma ja kansallisen uusiutuvan energian
toimintasuunnitelman valmistelu biomassan osalta sekä biokaasulaitosten
investointiavustus.