Yleisperustelut
Yleistä
Esityksen perustelujen mukaan uudistuksen yleistavoitteena on
saada aikaan kansalais- ja asiakaslähtöisesti,
tehokkaasti ja tuloksellisesti toimiva aluehallinto. Valiokunta
pitää tavoitetta hyvänä katsoen,
että hallintoa tulee samalla selkeyttää ja
byrokratiaa karsia.
Valiokunta toteaa, että sen toimialan kannalta esityksen
vaikutukset kohdistuvat työ- ja elinkeinokeskuksissa (TE-keskukset)
sekä alueellisissa ympäristökeskuksissa
nykyisin hoidettaviin maataloutta, kalataloutta ja maaseudun kehittämistä sekä vesivarojen
käyttöä ja hoitoa koskeviin tehtäviin.
Nämä toiminnot kuuluisivat jatkossa elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) elinkeinot,
työvoima, osaaminen ja kulttuuri -vastuualueelle lukuun
ottamatta vesivarojen käytön ja hoidon tehtäviä,
jotka kuuluisivat ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueelle.
Lisäksi eräitä maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalaan kuuluvia tehtäviä, kuten ympäristöterveydenhuolto,
siirtyisi lääninhallituksista virastoihin. Valiokunta
painottaa sitä, että muutokset eivät
saa heikentää näiden toimintojen ja tehtävien
painoarvoa. Sisäisessä organisoinnissa vastuualueiden
välille on myös luotava toimivat yhteistyökäytännöt,
jotta asiakkaita voidaan palvella entistä paremmin. Esimerkiksi
erityisympäristötukien hallinnoinnissa nykyisin
käytetystä TE-keskusten ja ympäristökeskusten
välisestä lausuntomenettelystä voidaan
nyt luopua, mutta samalla on varmistettava, että ELY-organisaation
eri vastuualueiden välille syntyy toimivat yhteistyömenettelyt
ja sopimusten teon edellyttämä asiantuntemus saadaan
laajasti ja oikea-aikaisesti asiakkaita palvelevaan käyttöön.
Lisäksi on varmistettava, että yleinen edunvalvonta
esimerkiksi kalatalouden osalta lupa-asioissa voidaan hoitaa ELY-organisaatiossa
puolueettomasti.
Esityksen mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
johtajana toimisi keskuksen yhden vastuualueen johtaja oman toimensa
ohella. Valiokunta katsoo, että ratkaisua puoltaa pyrkimys
välttää uusien johtamistasojen luomista, mutta
ottaen huomioon keskuksissa käsiteltävien
erityyppisten tehtävien ja keskuksen henkilöstön
suuri määrä valiokunta ei saamansa selvityksen
perusteella pidä ratkaisua onnistuneena. Samalla valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että vastuualueiden
ja keskuksen johtajan ratkaisuvaltasuhteet muodostuisivat varsin
monimutkaisiksi, mikä toisaalta voi olla ongelmallista keskusten
ohjauksen kannalta sekä toisaalta vaikeuttaa yhtenäisten
toimintatapojen kehittämistä ja joustavaa voimavarojen
käyttöä keskuksissa.
Esityksen hyväksyminen muuttaisi myös valiokunnan
toimialalla hallinnon toimintojen ministeriötason ohjaustapoja.
Ohjaustavat on esityksessä jaettu strategiseen ja toiminnalliseen ohjaukseen.
Strateginen ohjaus ehdotetaan toteutettavaksi siten, että jatkossa
työ- ja elinkeinoministeriö yhteistyössä eri
toimialoja edustavien ministeriöiden kanssa laatisi keskuksille strategiset
tulosasiakirjat. Vastaavasti aluehallintovirastojen osalta vastuussa
olisi valtiovarainministeriö. Tältä osin
valiokunta pitää keskeisenä sen varmistamista,
että ehdotuksen mukainen yhteistyö toteutuu myös
käytännön tasolla. Tämä on
tärkeää erityisesti siksi, että jatkossa
maataloutta, kalataloutta ja maaseudun kehittämistä koskevat
toiminnot ovat vain osa elinkeinot, työvoima, osaaminen
ja kulttuuri -vastuualueen toimintaa. Yhteisten tavoitteiden saavuttaminen
ja eri hallinnonalojen tehtävien tarkoituksenmukainen ja
tasapainoinen hoitaminen edellyttävät ohjausta
koordinoivalta ministeriöltä kuuntelevaa ja tasapuolista
suhtautumista sekä eri hallinnonalojen keskinäistä luottamusta.
Toiminnallinen ohjaus kuuluu esityksen mukaan eri toimialoja
edustaville ministeriöille tai keskushallinnon virastoille.
Tältä osin valiokunta pitää välttämättömänä,
että jatkossakin maa- ja metsätalousministeriön
ja sen hallinnonalan keskushallintovirastojen eli Maaseutuviraston (Mavi)
ja Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) mahdollisuudet ohjata
aluehallintoa varmistetaan. Käytännön
toimintojen ohjauksen kannalta on lisäksi erityisen tärkeää,
että elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri
-vastuualueen maatalous- ja energia-asioista vastaavan yksikön
edustus on varmistettu keskuksen johtoryhmätyöskentelyssä siten
kuin se on todettu esityksen perusteluissa.
Toiminnallisen ohjauksen osalta valiokunta korostaa myös
sitä, että maa- ja metsätalousministeriön
hallinnoiman maaseudun kehittämistä sekä elinkeinokalataloutta
koskevan rahoituksen tulee säilyä nykykäytännön
mukaisesti erillään yleisestä rakennerahasto-ohjauksesta.
Maaseuturahastoon liittyvien tehtävien hallinnointi on
järjestettävä siten, ettei prosessi sirpaloidu
ja että tehtävät pystytään
hoitamaan EU-asetusten edellyttämällä integroidun
hallinto- ja valvontajärjestelmän (IACS) määräämällä tavalla.
Myös Euroopan kalatalousrahaston tukien hallinnointi elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskuksissa on järjestettävä siten,
etteivät menettelyt sirpaloidu. Samoin on huolehdittava
siitä, että varmistetaan maksajavirastovaatimusten
edellyttämät voimavarat rahoituskorjausuhkien
välttämiseksi.
Valiokunta toteaa, että ympäristöterveydenhuollossa
on tehty vuodesta 2007 alkaen Kuluttajaviraston, Sosiaali- ja terveysalan
lupa- ja valvontaviraston (Valviran) ja Eviran kesken yhteinen valtakunnallinen
valvontaohjelma. Vuoden 2010 alusta ohjelmaan tulee mukaan myös
Suomen ympäristökeskus. Kun aluehallintovirastoja
koskevan lakiehdotuksen 4 §:ssä ympäristöterveydenhuolto
on mainittu yhtenä kokonaisuutena, valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena
sitä, että edellä mainitun valvonta-ohjelman
perusteella nämä neljä virastoa laativat
yhdessä kunkin aluehallintoviraston kanssa yhden yhteisen
toiminnallisen tulossopimuksen. Siten voidaan välttää erillisten
sopimusten tekemistä, säästää voimavaroja
ja saavuttaa paremmin hallittava ympäristöterveydenhuollon
kokonaisuus.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
aluehallintovirastojen keskinäiseen yhteistyöhön
samoin kuin näiden virastojen yhteistyöhön
keskusvirastojen kanssa. Erityisen tärkeää tämä on tilanteissa,
joissa keskuksessa käsiteltävä hakemus
edellyttää samanaikaisesti virastossa käsiteltävän
lupa-asian ratkaisua. Esimerkiksi ELY-organisaatiossa hoidettavat
investointitukiin liittyvät tehtävät
ja aluehallintovirastoissa hoidettavat ympäristölupa-asiat
on jatkossa pystyttävä integroimaan toimivaksi,
asiakkaita hyvin palvelevaksi hallintoprosessiksi. Myös
elintarvikkeiden turvallisuuteen liittyvien tehtävien jakaantuminen
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksiin ja
aluehallintovirastoihin edellyttää alueella toimivien
virastojen tiivistä yhteistyötä.
Esityksen valmistelun yhteydessä on myös pohdittu
muun muassa metsäkeskusten, maanmittaushallinnon ja riistanhoitopiirien
mahdollista liittämistä nyt perustettaviin viranomaisiin. Tältä osin
valiokunta pitää tärkeänä,
ettei näitä tahoja kytketä tämän
esityksen käsittelyyn, koska näiden tahojen hoitamia
tehtäviä koskevat selvitykset ovat kesken. On
kuitenkin huolehdittava siitä, että ELY-organisaatio
ja metsäkeskukset voivat toimia tiiviissä yhteistyössä yhteisten
strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Aluehallintouudistuksen yhteydessä ympäristölupien
käsittely siirtyy alueellisilta ympäristökeskuksilta
aluehallintovirastoille. Valiokunta katsoo, että uudistuksen
yhteydessä on erityistä huomiota kiinnitettävä ympäristölupien
käsittelyyn liittyneisiin ongelmiin ja niiden ratkaisemiseen
varaamalla lupa-asioiden käsittelyyn riittävät
voimavarat lupien viivytyksettömän ja asiantuntevan
käsittelyn turvaamiseksi.
Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on käynyt
ilmi, että aluehallintovirastojen sisäisessä valmistelussa
on laadittu ensimmäinen luonnos aluehallintovirastojen
strategiseksi asiakirjaksi vuosille 2010—2011. Tuolloin
aluehallintovirastojen yleiseksi tavoitteeksi on määritelty, että aluehallintoviraston
tulee huolehtia kansalaisten ja yritysten oikeusturvan toteutumisesta käsittelemällä
kantelut,
valitukset, oikaisuvaatimukset ja luvat joutuisasti, tehokkaasti
ja laadukkaasti. Aluehallintovirastot toimisivat asiakaslähtöisesti
ja niin, että asiakkaat ovat tyytyväisiä viranomaisten
palveluun ja yhteistyökykyyn. Tätä yleistä palvelutavoitetta
tarkennettaisiin strategisessa tulossopimuksessa asettamalla sille
tavoitearvot. Tavoitteen toteutumista arvioitaisiin mm.
säännöllisesti tehtävillä asiakaskyselyillä.
Strategisessa tulossopimuksessa asetettaisiin myös palvelukohtaiset
tavoitteet ja arviointikriteerit lupa-, kantelu- ja valvonta-asioille.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että nämä tavoitteet ja menettelyt toteutuvat
myös käytännössä.
Valiokunta toteaa, että maakunnan liitoille esitetään
siirrettäviksi eräitä tehtäviä valtionhallinnosta.
Nämä esitykset lisäävät
maakunnan liittojen tehtäviä ja vastuuta, minkä vuoksi
tulee huolehtia myös siitä, että liitot
saavat riittävät voimavarat uusien tehtävien
hoitamiseen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maakunnan
liitoilla tulee olemaan runsaasti yhteistyötä alueiden
kehittämistehtävissä erityisesti elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskusten kanssa. Jonkin
verran yhteistyötä tulee tehtäväksi
myös aluehallintovirastojen kanssa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että maakunnan liitoilla on mahdollisuus esiintyä yhtenäisenä neuvottelu-
ja yhteistyökumppanina valtion viranomaisten kanssa, vaikka
valtion viranomaisten toimialueet muodostuisivat useammasta
kuin yhdestä maakunnasta. Toisaalta valiokunta katsoo,
että yhteistoiminta-alueista ei saa luoda uutta hallinnollista
tasoa maakuntien ja valtion väliin. Yhteistoiminnassa hoidettavat
tehtävät tulee määritellä selkeästi
ja siten, että ne voidaan hoitaa joustavasti. Yhteistoiminta-alueiden
muodostaminen ei saa myöskään johtaa
siihen, että ministeriöt keskustelevat maakuntien
kanssa vain yhteistoiminta-alueiden tasolla.
Esityksessä on todettu, että ehdotusten kielellisiä vaikutuksia
on pyritty esityksessä ottamaan huomioon, jotta kansalaisille
voidaan myös tulevaisuudessa taata hallinnon palvelut molemmilla
kansallisilla kielillä ja saamen kielellä. Valiokunnalle
toimitetusta selvityksestä on kuitenkin käynyt
ilmi, että palvelujen järjestämisen suunnittelu
on tältä osin vielä kesken ja palvelujen järjestäminen
uusissa valtion aluehallintoviranomaisissa täsmentyy tältä osin
vielä syksyn aikana. Siten on muun ohella yksityiskohtaisessa valmistelussa
vielä ratkaisematta, miten ruotsinkieliset palvelut järjestetään
kalatalousasioissa Keski-Pohjanmaalla. Asiantuntijakuulemisessa on
käynyt ilmi, että nykyinen järjestely,
jossa Pohjanmaan TE-keskuksen kalatalousyksikön toimialue
muodostuu Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan
maakunnista, on ollut toimiva. Hallituksen esityksen perusteluista
käy ilmi, että ruotsinkieliset palvelut pyritään turvaamaan
mm. virastojen ja keskusten toimialuetta koskevilla säännöksillä.
Valiokunta painottaa sitä, että ruotsin kielellä annettavien palvelujen
merkitystä valiokunnan toimialaan kuuluvissa asioissa korostaa
maamme ruotsinkielisen maaseutuväestön laaja yksikielisyys. Valiokunta
toteaakin, että kaikkien perustettavien kaksikielisten
aluehallintoviranomaisten tulee pystyä palvelemaan yhtenäisellä tavalla
ja osaamisella kaikkia asiakkaita joko suomen tai ruotsin kielellä.
Siksi valiokunta korostaa sitä, että on syytä välttää yksittäisten
kaksikielisten tai yksikielisten kuntien joutumista isoon toiseen
kieliryhmään kuuluvien yksikielisten kuntien joukkoon.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uudistuksen vaikutuksia maaseudun kannalta seurataan
ja että mahdollisten epäkohtien ilmetessä ryhdytään
viivyttelemättä toimiin niiden poistamiseksi.
Yksityiskohtaiset huomautukset
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annettavan
lain (2. lakiehdotus ) 24 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
valtion edustamisesta. Maa- ja metsätalousministeriön
ohjauksessa olevissa vesivarojen käytön ja hoidon
tehtävissä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
voi olla tarpeen toimia valtion puolesta vesilain mukaisten lupien
hakijoina aluehallintovirastossa. Päätettäessä luvan
hakemisesta päätetään tosiasiallisesti
sitoutumisesta valtiolle hankkeesta myöhemmin aiheutuviin
menoihin, kun hanke toteutetaan lupamääräysten
mukaisesti. Asiasta säädetään
nykyisin alueellisista ympäristökeskuksista annetun
valtioneuvoston asetuksen 9 §:ssä. Valiokunnalle
onkin todettu, että vastaava säännös
tulee ottaa selvyyden vuoksi ehdotetun lain 24 §:ään
uudeksi momentiksi.
Valtion aluehallinnon uudistamista koskevan lainsäädännön
voimaanpanosta annettavan lain (10. lakiehdotus ) 7 §:ssä ehdotetaan
säädettäväksi elinkeino-, liikenne
ja ympäristökeskusten tehtäviä ja
toimivaltaa koskevista siirtymäsäännöksistä.
Pykälän mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
edeltäjäorganisaatioiden vastuulla olevat sopimukset
ja sitoumukset ja niistä johtuvat oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille.
Maa- ja metsätalousministeriön ohjauksessa
olevissa vesivarojen käytön ja hoidon tehtävissä alueelliset
ympäristökeskukset vastaavat myös valtion
puolesta vesioikeudellisista luvista sekä niihin liittyvistä yksityisoikeudellisista
sopimuksista. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä onkin
todettu, että myös näiden lupien sekä niihin
liittyvien oikeuksien ja velvollisuuksien siirtymisestä elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskusten vastuulle on tarpeen
säätää lailla. Samalla on myös
kiinnitetty huomiota siihen, ettei ilmaisu "sopimukset ja sitoumukset" kata
vesioikeudellisia lupia.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä edellä esitetyin
huomautuksin.