Ehdotus
Komissio antoi esityksensä Euroopan unionin Itämeren
alueen strategiaksi ja sen liitteeksi tulevaksi toimintaohjelmaksi
kesäkuussa 2009 (KOM(2009) 248, 10.6.2009).
Komission EU:n Itämeren alueen strategiaa koskeva esitys
koostuu komission tiedonannosta ja liitteenä olevasta toimintaohjelmasta.
Toimintaohjelmaan sisältyy neljään pilariin
jaettuina 15 painopistealuetta, joiden toteuttamiseksi käynnistetään
80 lippulaivahanketta. Strategian neljä pilaria ovat Itämeren
alueen 1) ympäristön kannalta kestävä kehitys,
2) taloudellinen menestys, 3) vetovoiman ja yhteyksien kehittäminen
ja 4) turvallisuus.
Suomi on osallistunut aktiivisesti EU:n Itämeren alueen
strategian valmisteluihin ja tehnyt konkreettisia esityksiä erityisesti
meriympäristön parantamisesta ja merenkulun turvallisuuden
tehostamisesta. Suomi on toimittanut komissiolle aineistoa myös
innovaatiopolitiikasta, alueen sisäisen turvallisuuden
vahvistamisesta sekä esitellyt ajatuksiaan ulkoisen ulottuvuuden
liittämisestä strategiaan.
Suomen kansallisia toimia Itämeren suojelun parantamiseksi
ja meriturvallisuuden lisäämiseksi on käsitelty
valtioneuvoston selonteossa Itämeren haasteista ja Itämeri-politiikasta
(VNS 6/2009 vp).
EU:n Itämeren alueen strategiaa koskeva poliittinen
päätöksenteko ja toimeenpanon seuranta
esitetään hoidettavaksi Eurooppa-neuvostossa,
joka antoi komissiolle toimeksiannon strategian laatimiseksi. Strategiaa
voitaisiin käsitellä hyväksymisen jälkeen
välitarkistusten yhteydessä joka toinen vuosi.
Koska Itämeren alueen jäsenvaltioiden merkitys
on keskeinen strategian pitämisessä näkyvällä paikalla
unionin toiminnassa, rytmittynee strategian tarkastelu lähivuosina
sen mukaisesti, miten EU-puheenjohtajakausi osuu alueen valtioille.
Strategian liitteeksi tuleva toimintaohjelma on suunniteltu
avoimeksi ja neuvosto pyytänee komissiota tarkastelemaan
ja päivittämään strategiaa ja
toimintaohjelmaa säännöllisesti, jotta alueen
ajankohtaisiin tarpeisiin ja haasteisiin voidaan vastata paremmin.
Esitetyt muutokset ja täydennykset tulisivat neuvoston
vahvistettaviksi.
Komissio on jakanut alueen valtioille vastuuta toimintasuunnitelmaan
sisältyvien tavoitteiden, niin kokonaisten painopistealueiden
kuin yksittäisten hankkeiden toteuttamisesta ja koordinoinnista.
Kaikille strategian 15 painopistealueelle on löydetty seurannasta
ja koordinaatiosta vastuun ottava johtovaltio, ja komissio määrittelee
parhaillaan yhdessä jäsenmaiden kanssa vastuutahoja
lippulaivahankkeille. Koordinaattoreiden tulee raportoida komissiolle
vuosittain painopistealueen alla olevien hankkeiden toimeenpanosta
ja saavutetusta edistyksestä.
Suomella on seuranta- ja koordinaatiovastuu neljästä painopistealueesta:
rehevöitymisen vastaiset toimenpiteet yhdessä Puolan
kanssa; kestävän maa- ja metsätalouden
ja kalastuksen vahvistamista koskevat toimenpiteet, kalastuksen osalta
yhdessä Ruotsin ja/tai Liettuan kanssa; meriliikenteen
turvallisuutta ja merivalvontaa koskevat toimenpiteet yhdessä Tanskan
kanssa sekä rajat ylittävän rikollisuuden
vastaiset toimenpiteet. Koordinaatiosta vastaavat asianomaiset sektoriministeriöt.
Komission tarkoituksena on perustaa puheenjohdollaan toimiva
korkean tason työryhmä, jossa seurataan ja koordinoidaan
kaikkien painopistealueiden toimeenpanon edistymistä yhdessä jäsenvaltioiden
kanssa. Toimintaohjelman painopistealueiden koordinaattoreiden on
tarkoitus raportoida korkean tason työryhmälle
säännöllisesti.
Eri painopistealueiden alla olevat konkreettiset hankkeet ovat
hyvin eritasoisia ja vaihtelevat hallintojen välisen yhteistyön
tehostamisesta konkreettisten infrastruktuurihankkeiden toteuttamiseen.
Käytännön toteutuksessa ja lippulaivahankkeissa
turvaudutaan alueen eri toimijoihin. Toteuttajina toimivat alueelliset
yhteistyöverkostot ja -järjestöt (esimerkiksi
Itämeren suojelukomissio HELCOM, Itämeren valtioiden järjestö CBSS
ja Pohjoismainen ministerineuvosto), ammatillisten ja etujärjestöjen
verkostot, asiantuntijaorganisaatiot, tutkimuslaitokset ja kansalaisjärjestöt.
Tässä vaiheessa Itämeri-strategialle
ei esitetä uutta rahoitusta. Monet Itämeren alueen
ulkopuoliset EU-jäsenvaltiot ovat painottaneet sitä, että strategian
tulee olla budjettineutraali. Tiedonannossa käytetty muotoilu
("komissio ei tässä vaiheessa ehdota lisärahoitusta")
pitää sisällään ajatuksen
siitä, että unionille hyväksytty alueellinen
strategia heijastuu vuoden 2013 jälkeisen ajan ohjelma-
ja rahoituskehyskautta koskevaan suunnitteluun. Tämä ohjannee
komission omaa rahoituskehysesityksen valmistelua. Itämeren
alueen valtioiden edun mukaista on vaikuttaa siihen, että Itämeri-strategian
painopisteet heijastuvat rahoituskehysesitysten käsittelyssä.
Toimintasuunnitelman tavoitteiden ja hankkeiden toteutuksessa
tullaan nojautumaan moniin eri rahoituslähteisiin. Kyseeseen
tulevat unionin budjetti, jäsenvaltioiden kansallinen rahoitus,
yksityinen rahoitus ja kansainvälisten rahoituslaitosten
(Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki EBRD, Euroopan
investointipankki EIP ja Pohjoismainen investointipankki NIB) osallistuminen.
Komissio korostaa olemassa olevien lukuisten rahoituslähteiden
hyödyntämistä toimintasuunnitelman toteuttamisessa. Komission
aluepolitiikan pääosasto suunnittelee perustavansa
rahoituksen kartoittamisessa avustavan yhteyspisteen.
Monimuotoinen rahoitus, mukaan lukien unionin
ohjelmien rahoitusvälineet, jäsenvaltioiden kansallinen
rahoitus, muiden toimijoiden varat sekä kansainvälisten
rahoituslaitosten lainat, on välttämätön
edellytys erityisesti suurten ympäristöinvestointien
ja liikenne- ja energiaverkkojen rakentamisen toteuttamisessa.
Euroopan parlamentin aloitteesta unionin talousarvioon on vuodesta
2009 alkaen sisällytetty myös Itämeri-budjettilinja,
jonka rahoituksen suuruus ja käyttötarkoitus on
avoinna. Suomi on alustavissa budjettikannanotoissaan pitänyt
esillä myös mahdollisuutta käyttää momenttia
strategian ulkoisen ulottuvuuden tarkoittamaan yhteistyöhön
Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa.
Vaikka Itämeri-strategia on unionin sisäinen väline,
tarvitaan sen tavoitteiden saavuttamiseksi tiivistä yhteistyötä alueen
EU:n ulkopuolisten maiden kanssa. Suomen tavoitteiden mukaisesti komissio
esittää ensisijaiseksi välineeksi tähän pohjoista
ulottuvuutta ja sen valmistelu- ja päätöksentekorakenteita.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että Itämeri-strategian toimeenpano aloitetaan
välittömästi. Valtioneuvosto kiinnittää strategian
jatkovalmistelussa ja toimeenpanossa erityistä huomiota
siihen, että Itämeren alueen ympäristöhaasteisiin vastaaminen
ja taloudellisen dynamiikan hyödyntäminen edellyttävät
kunnianhimoisia, määrätietoisia ja konkreettisia
toimia sekä yksityiskohtaista tavoitetason määrittelyä.
Valtioneuvosto painottaa Itämeren alueen sisältökysymyksiä ja
haasteisiin vastaamista EU-tason toimin mukaanlukien sitovat säädökset. Erityisesti
merelliseen ympäristöön liittyvien ongelmien
ratkaiseminen ja toimet rehevöitymisen pysäyttämiseksi
sekä meriturvallisuuden parantaminen ovat tärkeitä painopistealueita.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että EU-strategiassa painotetaan ja strategialla tehostetaan HELCOMin
Itämeri-toimintaohjelman ja Itämeren alueen energiaverkkoja
koskevan toimintaohjelman toimeenpanoa täysimääräisesti.
Valtioneuvosto tukee sitä, että komissio säilyttää jäsenmaiden
ohella keskeisen roolin strategian seurannassa ja hallinnoinnissa.
Korkean tason työryhmän perustaminen komission
puheenjohdolla toisi strategian seurantaan ja toimintaohjelman toteutukseen
ja ohjelman täydentämiseen jatkuvuutta ja pysyvyyttä.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että unionilta löytyy riittävät
voimavarat Itämeri-politiikan tavoitteita tukevien hankkeiden
toteuttamiseen. Strategian toimeenpano edellyttää unionin
olemassa olevien varojen ja ohjelmien käyttöä yhdessä jäsenvaltioiden
ja yksityisten avustusvarojen kanssa sekä tukeutumista
kansainvälisiin rahoituslaitoksiin.
Strategian jatkotyössä on selvitettävä vielä tarkemmin,
millä keinoin strategiassa esitettyjen toimien riittävä,
tehokas, oikein kohdennettu ja samalla joustava rahoitus voidaan
parhaiten turvata. Valtioneuvosto katsoo, että komission
ehdottama korkean tason työryhmä voisi kartoittaa
ja koordinoida eri rahoitusvaihtoehtoja, jotta voidaan turvata toimintasuunnitelman
hankkeiden
toteutukseen tarvittava rahoitus.
Itämeri-strategia valmistuu sopivasti ennen kuin uusi
komissio aloittaa toimikautensa, ja strategia tulisi ottaa huomioon
komission painopisteissä ja ohjelmissa. Strategia antaa
suuntaviivoja, kun komissio alkaa valmistella unionin seuraavia
rahoituskehyksiä vuoden 2013 jälkeiselle ajalle,
jolloin unionin ohjelmien suunnittelussa voidaan ottaa huomioon
myös Itämeri-strategian sisältöpainotukset
ja alueellinen näkökulma.
Valtioneuvosto pitää hyvänä,
että pohjoinen ulottuvuus muodostaa unionin sisäisen
strategian ulkoisen ulottuvuuden, joka edellyttää tiivistä yhteistyötä Venäjän,
Valko-Venäjän ja Norjan kanssa. Pohjoinen ulottuvuus
ja Itämeri-strategia tukevat toisiaan ja vahvistavat Itämeren
alueella toteutettavaa politiikkaa niin unionin sisällä kuin
kolmansien maiden kanssa.