Perustelut
Ehdotus sisältää useita perustuslain
80 §:n 1 momentin edellyttämiä muutoksia
voimassa olevaan luonnonsuojelulakiin. Eduskunnan perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan (PeVL 29/2004 vp) katsonut kansallis-
ja luonnonpuistoja koskevan luonnonsuojelulain 16 §:n asetuksenantovaltuuden
ongelmalliseksi perustuslain 80 §:n 1 momentin ja perustuslakivaliokunnan sitä koskevan
lausuntokäytännön kannalta. Valtuus oli
perustuslakivaliokunnan arvion mukaan täysin avoin, eikä se
perustuslain näkökulmasta riittävällä tarkkuudella
rajoittanut asetuksenantajan harkintavaltaa. Kansallis- ja luonnonpuistoja
koskeva luonnonsuojelulain 16 §:n valtuussäännös
esitetäänkin ehdotuksessa kokonaan poistettavaksi.
Koska kaikki kansallispuistot ja pinta-alaltaan yli tuhannen hehtaarin
laajuiset luonnonpuistot perustetaan aina omilla erillislaeilla,
olisi näihin määrättyjä alueita
koskeviin lakeihin mahdollisuus tarvittaessa sisällyttää puistokohtaisia
tarvittavia poikkeussäännöksiä. Lakiehdotuksen
17 a §:ään sisältyy uusi valtuussäännös,
ja se koskee valtioneuvoston asetuksilla perustettavia muita luonnonsuojelualueita
kuin
kansallis- ja luonnonpuistoja. Valiokunta katsoo, että tässä yhteydessä olisi
tullut samalla tarkastella tarvetta ajanmukaistaa laajemmin niitä säännöksiä,
jotka koskevat luonnonsuojelualueilla tapahtuvaa metsästystä ja
kalastusta. Suomessa kansallispuistojen metsästysjärjestelyt
ovat olleet verrattain tiukasti määriteltyjä.
Valiokunta korostaa, että lakiehdotukseen sisältyy
metsästyksen ja riistakantojen hoidon kannalta arvioituna
asiantuntijakuulemisessa ongelmallisina pidettyjä kohtia.
Valiokunta toteaa myös, että lakiehdotuksella
on huomattava periaatteellinen merkitys, koska sillä luodaan pohjaa
sille, millaisia käyttörajoituksia luonnonsuojelulailla
suojeltaville Natura 2000 -alueille asetetaan. On tietenkin toisaalta
selvää, että luonnonsuojelualueet on
perustettu ensisijaisesti luonnon suojelemiseksi. Valiokunta kiinnittää seuraavassa
huomiota muutamiin metsästyksen ja kalastuksen kannalta
merkityksellisiin sekä osittain myös periaatteellisiin
näkökohtiin.
Luonnonsuojelulain uudistamista koskevaan ehdotukseen on sisällytetty
myös muutamia uusia säännöksiä,
jotka liittyvät erityisesti eläinkantojen sääntelyyn
luonnonsuojelualueilla. Lakiehdotuksen 15 §:n 1 momentin
2 kohdan mukaan kansallis- ja luonnonpuistossa voidaan sen perustamistarkoitusta
vaarantamatta alueen hallinnasta vastaavan viranomaisen tai laitoksen
luvalla vähentää vierasperäisten
sekä, jos laji on tullut liian runsaslukuiseksi tai käynyt
muutoin vahingolliseksi, muidenkin kasvi- ja eläinlajin yksilöiden
lukumäärää. Valiokunta toteaa,
että esityksen perustelujen mukaan vierasperäisten tai
muutoin vahingollisten eliölajien yksilöiden vähentämismahdollisuuksia
pyritään tehostamaan. Valiokunta pitää ehdotettua
uudistusta lähtökohdiltaan asianmukaisena, koska
sen perusteella voidaan jatkossa estää luonnon
monimuotoisuuden merkittäväksi uhkaksi muodostunutta
vieraslajien leviämistä ja vähentää vieraslajien
ja muiden liiaksi runsastuvien lajien haitallisia vaikutuksia kansallis-
ja luonnonpuistojen suojeluarvoille. Valiokunta katsoo, että poikkeuslupajärjestelmän
tulee olla sellainen, että sitä voidaan soveltaa
tapauskohtaisesti hyvinkin erilaisissa käytännön
tilanteissa. Useat tulokaslajit ja myös alkuperäiset
eliölajit voivat runsastua nopeasti ja vaarantaa suojelualueiden luontoarvoja,
erityisessä vaarassa ovat maassa pesivät lintulajit.
Vierasperäisiä vahingollisia lajeja voivat olla
esimerkiksi pienpetoihin kuuluvat supikoira ja minkki. Etenkin ilmastonmuutos,
mutta myös ihmistoiminta voi jatkossa lisätä haitallisten
tulokaslajien määrää ja niiden kantojen
runsautta.
Valiokunta toteaa, että luonnonsuojelulain 15 §:n
1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
uusi 3 kohta, jonka mukaan kansallis- ja luonnonpuistosta olisi
mahdollista poistaa sellaisten riistaeläinlajien yksilöitä,
jotka suojelualueen ulkopuolella aiheuttavat ilmeisen uhan ihmisen
turvallisuudelle tai omaisuudelle aiheutuvasta merkittävästä taloudellisesta
vahingosta. Pyyntiluvanvaraisia riistaeläinlajeja ovat
muun muassa kaikki maasuurpedot sekä hirvi ja harmaahylje. Valiokunta
korostaa, että lakiehdotuksen 15 §:n 1 momentin
3 kohdassa esitetyn haitallisten eläinyksilöiden
poistomenettelyn luominen on lähtökohtaisesti
oikeansuuntainen. Hallituksen esityksen perusteluiden mukaan asiassa
tulee sovellettavaksi luonnonsuojelulain lisäksi myös metsästyslain
ja mahdollisesti myös poliisilain mukainen harkinta. Valiokunta
korostaa, että ehdotuksessa jää jossain
määrin epäselväksi näiden
edellä mainittujen lakien ja luonnonsuojelulain 15 §:ssä tarkoitetun
lupaharkinnan suhde, vaikka menettelyihin vaikuttaakin tapauskohtaisuus
sekä kulloinkin sovellettavat harkintaperusteet.
Kansallispuistoissa sallittaisiin ehdotuksen 15 §:n
2 momentin mukaan yleisesti hirvenajon harjoittaminen. Hirvenajo
on ollut käytännössä tähänkin
asti mahdollista useissa kansallispuistoissa, mutta asiasta on säädetty
erikseen kutakin puistoa koskevassa yksittäisessä asetuksessa.
Hirvenajon salliminen kansallispuistoissa ei valiokunnan mielestä ole
kuitenkaan riittävästi helpottanut hirvikantojen
säätelyä, koska ajon käytännön
toteutus ei ole aina tarpeeksi tehokkaasti järjestettävissä.
Alueella elävät hirvet saattavat vaeltaa ja keräytyä näille
suojelualueille. Valiokunnalle toimitetun selvityksen mukaan käytännön
hirvenmetsästyksessä on havaittu, että hirvet
oppivat hakeutumaan alueille, joilla niiden metsästäminen
ei ole mahdollista. Hirvieläinten metsästys on
etenkin eteläisessä Suomessa kokonaisuudessaan
vaikeata järjestää, koska metsästykseen
sopivia riittävän suuria yhtenäisiä alueita
on vähän. Sekä Etelä-Suomessa että paikoin
myös muualla Suomessa on kuitenkin viimeaikaisesta voimakkaasta
metsästyksestä huolimatta varsin tiheä hirvikanta.
Valiokunta katsoo, että hirvien vahinkojen torjumisen
osalta esitetty eläinten poistamismahdollisuus ei ole kaikissa
tapauksissa riittävä toimenpide. Hirviä tulisi
voida vähentää kriittiseksi käyneissä tapauksissa
kansallis- ja luonnonpuistoista myös kannansäätelynäkökulmasta eläinten
alueen ulkopuolella toistuvasti tuottamien merkittävien
vahinkojen vuoksi. Hirvien määrää tulee
voida vähentää kansallispuistoissa, jos
esimerkiksi ympäröivien alueiden liikenneonnettomuuksien
vähentäminen tai mittavat taimituhot sitä vaatisivat.
Valiokunta korostaakin, että hirvien erityisesti liikenteelle
ja nuorille metsille aiheuttamien taimituhojen torjumisessa poistopyyntinä toteutettavaa
metsästystä saatetaan joissakin tapauksissa tarvita.
Kansallispuistoissa elävien hirvien suoranaisista vaikutuksista
liikenneonnettomuuksiin on vielä toistaiseksi vähän
suoranaista tutkimusaineistoa, mutta esimerkiksi Karkkilassa lähellä Liesjärven
kansallispuistoa arvioidaan käytännön
kokemuksen perusteella tapahtuvan normaalia enemmän hirvionnettomuuksia.
Kansallis- ja luonnonpuistoja laajennettaessa ongelmat saattavat lisääntyä nykyisestäkin.
Valiokunta
esittää edellä sanotun perusteella ympäristövaliokunnalle 15 §:n
1 momentin 3 kohdan sanamuotoa selkeytettäväksi
siten, että 3 momentin mukaan voitaisiin poistaa sellaisten
pyyntiluvanvaraisten riistaeläinten yksilöitä,
jotka suojelualueen ulkopuolella aiheuttavat ilmeisen uhan ihmisen
turvallisuudelle tai merkittävän taloudellisen
uhan omaisuudelle.
Valiokunta tähdentää sitä,
että jatkossa myös muut lajit kuin hirvi saattavat
aiheuttaa ongelmia ja tarpeen tulevaisuudessa mahdollistaa tiettyjen
yksilöiden poistamisen kansallis- ja luonnonpuistoista.
Näin voi tapahtua myös ilmastonmuutoksesta johtuen.
Säädökset tulee sopeuttaa tämä kokonaistilanne
huomioon ottaviksi.
Valiokunta katsoo, että esitykseen sisältyy kansallis-
ja luonnonpuistoissa tapahtuvan kalastuksen kannalta pienimuotoisia
täydentämistarpeita, jotka edellyttävät
luonnonsuojelulain yleiskalastusoikeuksia koskevien säännösten tarkistamista
ja saattamista ajan tasalle. Lakiehdotuksen 15 §:n 5 kohdan
mukaan alueen hallinnasta vastaavan viranomaisen tai laitoksen luvalla
voidaan kansallispuistoissa ja luonnonpuistossa kalastaa muutoinkin
kuin onkimalla ja pilkkimällä. Valiokunta toteaa,
että kyseinen jokamiehenoikeuksien nojalla tapahtuvaa kalastusta
koskeva luonnonsuojelulain lainkohta on ehdotuksessa edelleen samassa
muodossa kuin nykyisessä luonnonsuojelulaissa, joka on
valmisteltu ennen kuin kalastuslakiin (286/1982) tehtiin
vuonna 1997 lisäys koskien läänikohtaisella
viehekalastusluvalla tapahtuvan yleiskalastuksen rinnastamista onkimiseen
ja pilkkimiseen.
Kalastuslain nykyisin voimassa olevan 8 §:n 1 momentin
nojalla jokaisella on oikeus harjoittaa onkimista, pilkkimistä sekä yhdellä vavalla,
kelalla ja vieheellä viehekalastusta. Poikkeuksen onkimis-
pilkkimis- ja viehekalastusoikeudesta muodostavat kalastuslain 8 §:ssä mainitut
kohteet, kuten lohi- ja siikapitoisten vesistöjen virta-
ja koskipaikat, sekä kalastuslain 11 §:n nojalla
erikseen päätetyt kalastuskieltoalueet. Yhdellä vavalla,
kelalla ja vieheellä tapahtuva läänikohtainen
viehekalastus on jokamiehenoikeuksiin rinnastettava yleiskalastusoikeus,
jolla riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen tekemien seurantatutkimusten
valossa ei ole ollut lainkaan vaikutusta kalakantoihin.
Kalastuslain systematiikassa onkimista, pilkkimistä ja
läänikohtaisella viehekalastusluvalla koskevaa
kalastusta koskevat täsmälleen samanlaiset rajoitukset.
Mikäli luonnonsuojelulakiin ei tehdä yllä esitettyä muutosta,
siitä aiheutuu käytännön ongelmia,
koska kalastuslain nojalla viehekalastaessaan kansalaiset voivat
helposti tietämättään rikkoa
luonnonsuojelulakia onkimisen ja pilkkimisen ollessa kuitenkin lähtökohtaisesti sallittuja
kalastusmuotoja kansallis- ja luonnonpuistoissa. Valiokunta korostaa,
että viehekalastusta sekä onkimista ja pilkkimistä harrastetaan samalla
tavoin eikä viehekalastuksesta aiheudu onkimista tai pilkkimistä merkittävämpiä haittoja
kansallis- tai luonnonpuistoissa. Valiokunta esittääkin
ympäristövaliokunnalle, että mainittua
luonnonsuojelulain 15 §:n 5 kohtaa muutettaisiin seuraavasti
"5)
kalastaa muutoin kuin kalastuslain 8 §:n 1 momentissa säädetyillä tavoilla;". Muu
kalastus kuin yleiskalastusoikeuksien perusteella tapahtuva onkiminen,
pilkkiminen tai viehekalastus edellyttäisi jatkossakin
kansallis- tai luonnonpuistossa alueen hallinnasta vastaavan viranomaisen
tai laitoksen luvan. Luonnonsuojelulain 14 §:n 5 kohdassa
säädetään lisäksi rauhoitussäännöksiä koskevista
poikkeuksista, joiden mukaan kansallispuistoissa ja luonnonpuistoissa
saa onkia ja pilkkiä jokamiehenoikeutena. Edellä sanottuun
viitaten valiokunta esittää ympäristövaliokunnalle
myös luonnonsuojelulain 14 §:n 5 kohtaa vastaavasti
täydennettäväksi 15 §:n 5 kohtaa
vastaavaksi siten, että läänikohtaisen
viehekalastusmaksun perusteella tapahtuva kalastus rinnastettaisiin
onkimiseen ja pilkkimiseen samalla tavoin kuten nykyisessä kalastuslaissakin.
Valiokunta toteaa, että metsästystä valtion muilla
luonnonsuojelualueilla koskevat säännökset
on koottu esityksen 17 a §:ään. Ehdotettu uusi
säännös koskee muita valtionmaiden luonnonsuojelualueita
kuin kansallis- ja luonnonpuistoja, koska kansallis- ja luonnonpuistojen osalta
valtuussäännös poistettaisiin edellä todetun
mukaisesti kokonaan. Muiden luonnonsuojelualueiden kohdalla metsästyksen
sallittavuus ratkaistaisiin esityksen mukaan tapauskohtaisesti alueita
perustettaessa. Valiokunnan arvion mukaan ehdotetussa 17 a §:ssä esitetyt
metsästystä koskevat säännökset
ovat metsästyksen järjestämisen edellytyksiä jossain
määrin selkeyttäviä, mutta säännösten
soveltamisessa tarvitaan yhdenmukaisia tulkintoja.
Lähtökohtana ehdotuksessa on, että metsästyslain
8 §:n mukaisille alueille perustettavilla muilla luonnonsuojelualueilla
metsästys sallittaisiin, mutta metsästyslain 8 §:n
ulkopuolisilla alueilla puolestaan metsästys olisi pääsääntöisesti
kiellettyä. Valtioneuvosto voisi kuitenkin lain uuden valtuussäännöksen
perusteella tietyin edellytyksin rajoittaa metsästystä 8 §:n
mukaisilla alueilla. Metsästys voitaisiin sallia valtioneuvoston
erillisellä harkinnalla myös muualla kuin metsästyslain
8 §:n alueilla, jos siitä ei olisi haittaa alueen
muulle käytölle eikä sillä vaarannettaisi
alueen käyttötarkoitusta. Valiokunta pitää välttämättömänä sitä,
että metsästyksestä mahdollisesti aiheutuvaa
haittaa alueen muulle käytölle arvioidaan objektiivisin
kriteerein. Metsästyksen tulisi olla sallittua, jos siitä ei aiheutuisi
haittaa suojelualueen suojeluarvoille tai muuta merkittävää haittaa.
Näillä edellytyksillä tavoitteena voidaan
pitää suojelualueen monikäyttöisyyttä.
Valiokunta korostaa, että eri moninaiskäyttömuodot
yhteen sovittamalla voidaan yhdistää esimerkiksi
luonnossa liikkumisen ja metsästyksen tarpeet samanaikaisesti.
Voimassa oleva luonnonsuojelulaki lähtee siitä,
että metsästys on lähtökohtaisesti
kielletty kaikilla luonnonsuojelualueilla. Valiokunta toteaa,
että käytäntö on kuitenkin ollut
se, että osalla valtion luonnonsuojelualueista metsästys on
jo tällä hetkellä sallittua muodossa
tai toisessa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että uusia luonnonsuojelualueita perustettaessa ja vanhoja
laajennettaessa ratkaistaan aidosti tapauskohtaisesti valtioneuvoston
periaatepäätöksen mukaisesti se, miten
metsästykseen alueella suhtaudutaan. Suojelualueita koskevilla
ajallisilla ja alueellisilla metsästysrajoituksilla voidaan
sovittaa eri käyttötarpeet yhteen ja turvata kaikki
suojelualueisiin liittyvät intressit. Tästä on
olemassa jo hyviä käytännön
esimerkkejä Lapista. Suomessa harrastetaan retkeilyä,
marjastusta ja sienestystä laajasti suojelualueiden ulkopuolella
ja yleisesti ottaen metsästäjät ja muut
luonnonkäyttäjät ovat ilman ongelmia
sopineet samoille alueille.
Valiokunta toteaa, että ehdotetussa 17 a §:ssä ei
ole säädetty erikseen metsästyslain 7 §:n
mukaisista oikeuksista yleisellä vesialueella ja Suomen
talousvyöhykkeellä. Eräisiin merikansallispuistoihin
sisältyy myös laajoja vesialueita, joissa useimmiten
on sallittu rajoitettu metsästys. Valiokunta pitää tärkeänä,
että metsästys merialueella yleisellä vesialueella
ja talousvyöhykkeellä säilyy jatkossakin
lähtökohtaisesti sallittuna. Merialueella yleisellä vesialueella
ja talousvyöhykkeellä tapahtuva vesilintujen
metsästys mahdollistaa monille metsästysoikeuksia omistamattomille
laajan pyyntialueen hyödyntämisen, joka ei ole
mahdollista yksityisillä vesialueilla. Valiokunta katsookin,
ettei nykyisiä metsästyskäytäntöjä ole
tarpeen näillä vesialueilla muuttaa.
Luonnonsuojelulakia esitetään ehdotuksen 22 §:ssä muutettavaksi
siten, että siihen lisättäisiin säännös,
jonka mukaan suojelualueeseen voidaan liittää Metsähallituksesta
annetun lain 14 §:ssä tarkoitettua julkisten hallintotehtävien alaista
omaisuutta Metsähallituksen hakemuksesta. Alue luettaisiin
kuulumaan luonnonsuojelualueeseen siitä alkaen, kun liittämisestä on tehty
merkintä kiinteistörekisteriin, jolloin myös rauhoitusmääräykset
tulisivat samalla voimaan. Hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa
perusteluissa todetaan, että hakemuksesta tapahtuvaa alueen
liittämistä käytettäisiin tilanteissa,
joissa muuhun luonnonsuojelualueeseen liitettävän alueen
suojelun tavoitteet soveltuvat olemassa olevan luonnonsuojelualueen
rauhoitussäännösten mukaisiin suojelutavoitteisiin,
eivätkä nämä rauhoitussäännökset
olennaisella tavalla muuttaisi liitettävän alueen
metsästyskäytäntöjä.
Valiokunta katsoo, että metsästystä tulisi
lähtökohtaisesti voida jatkaa liitettävillä alueilla, ellei
kieltoon olisi suojelutavoitteiden kannalta nimenomaista tarvetta.
Valiokunnan mielestä pääsääntönä on
yksiselitteisesti oltava, että olemassa olevia suojelualueita
laajennettaessa suojelualueen rauhoitusmääräykset
tarkistetaan ja otetaan samalla alueellisesti huomioon metsästysmahdollisuuksien
säilyminen sekä sovitetaan metsästys
mahdollisuuksien mukaan yhteen suojelutavoitteiden kanssa. Tämä on
erityisesti tarpeen nyt, kun pääasiassa Natura
2000 -alueita liitetään olemassa oleviin suojelualueisiin,
joissa rauhoitusmääräykset saattavat
olla parinkymmenen vuoden takaisia. Valiokunta kiinnittää lisäksi
erityistä huomiota siihen, että esimerkiksi määräaikaisten
metsästyssopimusten umpeutuessa alueella ei olisi periaatteessa
sillä hetkellä mitään metsästyskäytäntöä ja
tämä voisi johtaa siihen, että alue voitaisiin
liittää jo perustettuun suojelualueeseen suoraan
kiinteistöteknisesti. Tällaisissa tapauksissa
tulisi kuitenkin arvioida alueen edeltävä metsästyskäytäntö pitemmältä aikajaksolta.
Metsähallituksen hallinnassa on varsin paljon soidensuojelu-,
rantojensuojelu-, lehtojensuojelu-, lintuvesien suojelu- ja vanhojen
metsien suojeluohjelmiin sekä kansallis- ja luonnonpuistojen
kehittämisohjelmaan, Natura 2000 -ohjelmaan ja useisiin
päällekkäisiin suojeluohjelmiin kuuluvia
kiinteistöjä, joista ei ole vielä muodostettu
suojelualueita. Valiokunta toteaa, että perustamattomia
suojeluohjelma- ja Natura-kohteita on arvioiden mukaan kaikkiaan
noin 1 600 kpl (pinta-ala noin 740 000 ha), kaavojen luonnonsuojeluvarauksia
noin 150 kpl (pinta-ala noin 6 400 ha) ja ns. dialogikohteita noin
80 kpl (pinta-ala noin 16 700 ha). Nykyisiin luonnonsuojelualueisiin
on tarkoitus liittää säädöksin
tai kiinteistöteknisesti yhteensä noin 388 000
hehtaaria. Ympäristöministeriön asettaman
säädösvalmistelun projektiryhmän
laatiman säädösvalmistelun ja kiinteistönmuodostamisen
työohjelman mukaan aiemmin tehtyjen suojelupäätösten toteuttaminen
edellyttää vielä noin 950—1
000 luonnonsuojelualueen perustamista ja lisäksi runsasta
kahtasataa jo perustettua luonnonsuojelualuetta tulisi laajentaa.
Valiokunta katsookin edellä esitettyyn viitaten, että suojelualueiden liittämisessä
on
kyse merkittävästä asiasta. Tällöin
on tapauskohtaisesti arvioitava suojelualueen laajentamisen
mahdolliset vaikutukset metsästykseen ja säilytettävä metsästysmahdollisuudet,
ellei alueen suojelutavoitteiden toteuttaminen vaadi metsästyksen
kieltämistä.
Valiokunta toteaa, että ehdotetun 22 §:n mukaisesti
luonnonsuojelualueisiin liitettyjä alueita koskisivat kaikilta
osin samat yhteneväiset rauhoitussäännökset
kuin "emoalueita"; metsästyksen osalta niin sen sallittavuuden
kuin niitä koskevien rajoitustenkin suhteen. Esitetyn 22 §:n
vaikutukset metsästykseen on kokonaisuuden kannalta arvioitu
hallituksen esityksen perusteluissa varsin vähäisiksi.
Valiokunta pitää tärkeänä lähtökohtana
sitä, etteivät alkuperäisen alueen rauhoitussäännökset
tiukenna liitettävän alueen metsästyskäytäntöjä.
Muussa tapauksessa luonnonsuojelualueeseen liittämisen
tulee tapahtua säädösteitse. Valiokunta
korostaa myös sitä, että liitettävän
alueen tulee soveltua olemassa olevan luonnonsuojelualueen suojelutavoitteisiin.