Perustelut
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan Suomelle
esitetty kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisvelvoite
on vaativa, mutta mahdollinen saavuttaa. Komission ehdotuksen yleisenä tavoitteena
on löytää uusia kustannustehokkaita
tapoja saavuttaa 20 prosentin vähennystavoite vuoteen 2020
mennessä. Ilmasto- ja energiapaketin ehdotukset liittyvät
kiinteästi toisiinsa, ja ehdotusten käsittelyssä onkin
otettava huomioon yhteisvaikutukset.
Komission direktiiviehdotuksen mukaan Suomen on vähennettävä kasvihuonekaasupäästöjä
päästökaupan
ulkopuolisilla sektoreilla 16 prosentilla vuosina 2005—2020.
Valiokunta toteaa, että päästöjen
vähentämisen tulee lähteä vaihtoehtoisten
keinojen vaikutusten ja kustannustehokkuuden arvioinnista.
Valiokunta toteaa valtioneuvoston kantaan yhtyen, että alustavien arvioiden
mukaan maatalouden päästövähennyspotentiaali
on noin 10 prosentin tasolla. Valiokunta korostaa, että maataloussektorilla
tulee päästöjen vähentämisessä käyttää keinoja,
joiden avulla saavutetaan asetetut tavoitteet mahdollisimman pienin
kustannuksin vaarantamatta maatalouden kilpailukykyä ja
huoltovarmuutta, jonka merkitys on kasvanut jatkuvasti. Valiokunta
toteaa, että Euroopan ilmastossa tulee tapahtumaan muutoksia,
joiden seurauksena Euroopan eteläosien arvioidaan jatkossa
kärsivän kovasta kuivuudesta. Suomen maatalouden
merkitys ruoantuotannossa tulee huomattavasti kasvamaan nykyisestä.
Sen vuoksi maatalouden kilpailukyvyn säilyttäminen
on elintärkeää.
Maataloussektorilta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä ovat
muun muassa kotieläinten ruoansulatuksen metaanipäästöt,
lannankäsittelyn metaani- ja dityppioksidipäästöt
ja maaperän dityppioksidipäästöt.
Maataloussektorin kasvihuonekaasujen päästöjen
osuus oli vuonna 2006 noin 8 prosenttia Suomen kokonaispäästöistä.
Lisäksi maatalouden maankäyttösektorin (maankäyttö,
maankäytön muutos ja metsätalous
-sektori) päästöjä ovat maatalousmaasta, viljelemättömästä maatalousmaasta
ja kalkituksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt,
joiden osuus on noin 6 prosenttia Suomen kokonaispäästöistä.
Valiokunta toteaa, että maatalouden ja sen maankäyttösektorin
päästöjen arvioidaan olevan yhteensä noin
14 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä.
Valiokunta toteaa, että maatalouden kasvihuonekaasupäästölaskelmiin
sisältyy toistaiseksi epävarmuuksia, minkä vuoksi
tarvitaan lisää tutkimustietoja maatalouden päästöistä sekä myös
mahdollisista hiilinieluista. Valiokunta huomauttaa, että maatalouden
kasvihuonekaasupäästöt ovat jo alentuneet
vuosina 1990—2006 yhteensä noin 22 prosenttia.
Valiokunta katsoo, että tulevaisuudessa maataloudessa
päästöjen vähentämistä käytännössä voidaan
saada aikaan muun muassa peltopinta-alaan, maanmuokkaukseen ja lannoitukseen
liittyvillä toimenpiteillä sekä lannan
käsittelyä kehittämällä.
Maatalouden taloudellisen tutkimuslaitoksen tutkimusten mukaan eloperäisillä pelloilla
muiden kasvien korvaaminen nurmikasveilla on todennäköisesti
tehokkain päästöjen vähennyskeino.
Pidemmällä tähtäimellä on
tarpeen selvittää mahdollisuuksia välttyä uuden pellon
raivaamiselta turvemailla. Maatalouden energiansäästöpotentiaalia
löytyy myös työkoneiden polttoaineista.
Muita päästöjen vähennyskohteita
ovat karjasuojat, asuinrakennukset ja viljan käsittely.
Biokomponenttien tuotannon laajentaminen edistää biopolttoaineiden
käyttöä myös työkoneissa.
Valiokunta katsoo, että maataloussektorilla päästöjen
vähentämisessä teknologian kehitys tarjoaa
hyvät mahdollisuudet päästöjen
kokonaisvaltaiseen vähentämiseen. Yksi esimerkki
on suorakylvötekniikan käyttöönotto.
Nykyisellään hevosenlantaan sovelletaan EY:n
jätteenpolttodirektiiviä ja kansallista valtioneuvoston
asetusta jätteen polttamisesta (362/2003), jolla
direktiivi on pantu Suomessa täytäntöön.
Asetukseen sisältyy varsin tiukkoja vaatimuksia muun muassa
polttolaitteistolle ja poltosta syntyvien päästöjen
tarkkailulle. Neuvoston direktiiviä ympäristön
pilaantumisen ehkäisemisen ja vähentämisen
yhtenäistämisestä (1996/61/EY)
eli IPPC-direktiiviä ollaan parhaillaan uudistamassa. Uudistuksessa
IPPC-direktiivi korvaa jätteenpolttodirektiivin ja muutamia
muita direktiivejä, jotka kaikki yhdistetään yhdeksi
direktiiviksi. Valiokunta pitää tärkeänä, että tässä yhteydessä direktiiviä muutetaan
siten, että IPPC-direktiivin jätteenpolttoluvussa rajattaisiin
direktiivin soveltamisalasta pois muun muassa hevosenlanta määrittelemällä ja muut
vastaavat ainekset, joita käytetään energiantuotannossa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että erityisesti puukuivikkeisen hevosenlannan energiakäytön
esteet poistetaan mahdollisimman nopealla aikataululla.
Eloperäistä eli runsaasti orgaanista ainesta
sisältävää viljelysmaata on
Suomessa noin 12 prosenttia peltoalasta eli 274 000 ha. Tästä turvemaita
on arvioitu olevan vajaa 100 000 ha. Eloperäisten maiden
päästöjä tulisi pyrkiä vähentämään
taloudellisin kannustimin. Valiokunta katsoo, että keinona
voisivat tulla kyseeseen esimerkiksi vapaaehtoiset sopimukset, jotka
palkkioin kannustaisivat viljelijöitä viljelemään
nurmikasveja tai ruokohelpeä eloperäisillä mailla. Vapaaehtoisten
sitoumusten tulisi olla pitkäaikaisia, jotta maahan sitoutunut
hiili ei pääsisi vapautumaan myöhemmin
takaisin ilmakehään. Ruokohelpikasvuston juuristo
toimii erittäin tehokkaana hiilinieluna. Arvioiden mukaan
viljan maailmanmarkkinahintataso saattaa asettua pitkäaikaisesti
nykyistä korkeammalle tasolle, jolloin ruokohelven viljelyä rajoittaisi
kilpailukykyisempi viljan tuotanto. Toisaalta energianhinnan nousu
saattaa nostaa myös ruokohelvestä maksettavaa
hintaa. Valiokunta pitää tärkeänä löytää uusia
keinoja hyödyntää ravintokäyttöön tarkoitetun
peltokasvituotannon jätteiden ja sivutuotteiden, kuten
korsien hyötykäyttöä.
Uusiutuvan energian käytön kestävä lisääminen
ja energiatehokkuuden parantaminen ovat keskeiset keinot kasvihuonekaasujen
vähentämiseen. Valiokunta katsoo, että bioenergian
käytön lisääminen on merkittävin
yksittäinen tekijä kasvihuonekaasujen vähentämisessä.
Kansallisessa metsäohjelmassa 2015 asetetaan metsähakkeen
käytölle moninkertainen kasvutavoite. Tämä on
suuri haaste koko bioenergian tuotantoketjulle.
Tarkemmat kustannustehokkuusvertailut päästövähennyskeinojen
kesken ovat maatalouden osalta vielä tekemättä,
ja onkin tärkeää varmistaa, että maataloudessa
pystytään tuottamaan päästövähennyksiä kilpailukykyisin
kustannuksin. Ilmastopolitiikka voi myös tarjota merkittäviä mahdollisuuksia
esimerkiksi bioenergian tuotannossa. Valiokunta korostaa, että huoltovarmuuden
ylläpito on maataloudessa erittäin keskeistä.
Valiokunta toteaa, että biokaasun tai muiden päästövähennyskeinojen
vaikutuksia kaasupäästöihin ja maatalouden
tuotantoon pitkällä aikavälillä tulisi
selvittää yksityiskohtaisemmin ja systemaattisemmin
ennen päätöksiä politiikkakeinoista.
Tarvitaan pikaisia selvityksiä eri keinojen kustannustehokkuudesta
ja tarvittavista tukijärjestelmistä. Bioenergian,
kuten metsähakkeen tai biokaasun polton, hyödyntäminen
maatiloilla on pitkällä aikajänteellä järkevää sekä kaasupäästöjen
että maatilojen talouden kannalta. Bioenergian käytön
lisääminen vaatii kuitenkin suuria kertainvestointeja,
minkä vuoksi edistämistoimien kehittäminen
on tarpeen.
Metsät ja metsätalous eivät liity
suoraan ehdotuksen päästövähennystavoitteeseen,
mutta välillisesti Kioton pöytäkirjan
kaudella vuosina 2008—2012 ja erittäin todennäköisesti
myös sen jälkeen metsä on merkittävässä asemassa
ilmastopolitiikan toteuttamisessa Suomessa. Metsätalous
voi vaikuttaa hiilen kiertoon ja sitä kautta ilmastonmuutoksen
hillitsemiseen suojelemalla ja lisäämällä olemassa
olevia hiilivarastoja ja -nieluja, perustamalla uusia varastoja
ja nieluja, sekä korvaamalla fossiilista energiaa, raaka-aineita
ja tuotteita uusiutuvalla biomassalla. Metsiä istuttamalla
ja hoitamalla voidaan lisätä hiilidioksidia sitovaa
ja varastoivaa kasvibiomassaa. Tästä syystä on
tärkeää, että metsäntutkimuksen
tulevaisuus turvataan. Puutuotteilla puolestaan on keskeinen merkitys
ilmastonmuutoksen hillinnässä: puutuotteet ovat
hiilen varasto, ja puutuotteiden energiakäyttö vähentää fossiilisten
polttoaineiden käyttöä sekä siten
päästöjä. Lisäksi puutuotteiden
materiaalikäyttö vähentää välillisesti
fossiilisten polttoaineiden päästöjä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että puutuotteiden eri käyttömuodot sovitetaan
yhteen.
Motiva valmistelee parhaillaan maa- ja metsätalousministeriön
sekä työ- ja elinkeinoministeriön tilaamaa
maatilojen energiaohjelmaa (MENO). Tavoitteena on maataloutta koskeva energiatehokkuussopimus,
joka pitää sisällään myös
uusiutuvan energian käytön lisäämisen
ja tuottamisen. Valiokunta toteaa, että uudella maatilojen
energiaohjelmalla pyritään vähentämään
maatalouden kasvihuonepäästöjä.
Valiokunta korostaa, että viestinnän ja koulutuksen merkitys
kasvaa, kun uusiutuvan energian hyödyistä ja käyttömahdollisuuksista
sekä energian säästömahdollisuuksista
tiedotetaan.
Valiokunta yhtyen valtioneuvoston kantaan pitää hyvänä päästökehityksen
seurannan ja raportoinnin kehittämistä sekä niiden
liittämistä oleelliseksi osaksi tehtäviä päätöksiä.
Valiokunta pitää järjestelmän
uskottavuuden kannalta välttämättömänä,
että tilastot ovat vertailukelpoisia ja sanktiojärjestelmät
riittävän tehokkaita.