Yleisperustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa, että vuoden 1996 kestävän metsätalouden
rahoituksesta annettuun lakiin (1094/1996) on jo tehty
kokonaisuudistus. Uutta kestävän metsätalouden
rahoituslakia (544/2007), joka sisältää säännökset
metsätalouden tukien myöntämisen perusteista
ja yleisistä edellytyksistä, ei ole kuitenkaan
vielä saatettu voimaan. Voimaan saattamista vailla oleva
laki sisältää myös säännökset
tukien myöntämisestä, maksamisesta, valvonnasta,
takaisinperinnästä ja metsäkeskuksen
tietojensaantioikeuksista siltä osin kuin se on tarpeen
valtionavustuslain (688/2001) asianomaisten säännösten
lisäksi. Laki tullaan saattamaan voimaan valtioneuvoston
asetuksella.
Vaikka uutta kestävän metsätalouden
rahoituslakia ei vielä ole saatettu voimaan, lakia on jo aikaisemmin
esitetty muutettavaksi Euroopan yhteisön valtiontukea koskevien
säännösten vuoksi. Seuraavat asiaa koskevat
hallituksen esitykset ovat olleet eduskunnassa vireillä:
- Hallituksen esitys eduskunnalle
laiksi kestävän metsätalouden rahoituslain
muuttamisesta (HE 72/2008 vp)
- Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kestävän
metsätalouden rahoituslain muuttamisesta annetun hallituksen
esityksen (HE 72/2008 vp) täydentämisestä (HE
54/2009 vp).
Hallitus on peruuttanut mainitut hallituksen esitykset. Nyt
käsiteltävänä olevaan esitykseen
on koottu kyseisistä esityksistä ne muutosehdotukset,
jotka ovat edelleen ajankohtaisia. Kysymys on Euroopan komission
edellyttämistä muutoksista. Esityksen mukaan suunnitelman
laatimisen tukemisesta maanomistajan omana työnä luovuttaisiin.
Metsänuudistamisen tukea koskevaa säännöstä tarkistettaisiin
siten, että toimenpiteellä tulisi edistää ensisijaisesti
metsäekosysteemin ja biodiversiteetin tai perinteisen maiseman
säilyttämistä ja kunnostamista. Lakiin
esitetään myös sisällytettäviksi
säännökset muusta julkisesta tuesta ja
velvollisuudesta sallia tien virkistyskäyttö.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että esityksessä ehdotetaan
metsätalouden rahoituslaista kumottaviksi sen 14 ja 15 §,
jotka koskevat energiapuun korjuuseen ja haketukseen myönnettävää tukea.
Esitykseen sisältyvässä laissa pienpuun
energiatuesta mainitut kaksi erillistä tukea muutettaisiin
yhdeksi uudeksi tueksi (pienpuun energiatuki)
ja sitä koskevat säännökset
sisällytettäisiin uuteen lakiin. Valiokunta pitää uuden
pienpuun energiatuen sisällyttämistä erilliseen
lakiin perusteltuna, koska kyseisen tuen tavoitteet ovat erilaiset
kuin kestävän metsätalouden rahoituslain
muilla tuilla. Jatkossa kestävän metsätalouden
rahoituslain nojalla myönnettävien tukien tarkoituksena
on edistää puuntuotantoa ja turvata metsien biologista
monimuotoisuutta, kun taas uuden pienpuun energiatukea koskevan
lain tavoitteena on puun energiakäytön lisääminen.
Esityksen perusteluissa on todettu, että koska kestävän
metsätalouden rahoituslain ja pienpuun energiatukea koskevan
lain voidaan arvioida tulevan voimaan aikaisintaan 1 päivänä huhtikuuta
2011, tarvitaan voimassa olevan lainsäädännön
nojalla rahoitettavaan energiapuun korjuuseen ja haketukseen valtion
tukea ensi vuonna arviolta vähintään
10 miljoonaa euroa. Hallitus on esittänyt vuoden 2011 talousarvioesityksen
täydennyksen yhteydessä talousarvioon lisättäväksi
uusi momentti 30.60.47 (Pienpuun energiatuki) ja osoitettavaksi
sille 13,5 miljoonan euron määräraha
(HE 228/2010 vp). Samalla on esitetty vähennettäväksi
valtion talousarvion momentilta 30.60.44 (Tuki puuntuotannon kestävyyden
turvaamiseen) 3,75 miljoonaa euroa (momentin kokonaismääräraha
76,03 miljoonaa euroa). Vuoden 2012 alusta energiapuun tukemisen
arvioidaan siirtyvän kokonaan pienpuun energiatukijärjestelmän
kautta rahoitettavaksi.
Valiokunta toteaa, että koska kestävän
metsätalouden rahoituslaki (544/2007) muutoksineen ja
pienpuun energiatukea koskeva laki on tarkoitus saattaa samanaikaisesti
voimaan ja samalla kumota vuoden 1996 rahoituslaki, määrärahojen riittävyys
ensi vuonna riippuu pitkälti uusien säädösten
voimaantulon aikataulusta. Määräraha
pienpuun energiatukeen on käytettävissä vain uuden
tukijärjestelmän nojalla tehtäviin tukipäätöksiin.
Tukijärjestelmän muutos tullee vaikuttamaan nuoren
metsän hoidon ja energiapuun korjuun rahoitushakemusten
määrän kasvamiseen vuoden 2011 aikana
ja heijastuu siten myös haketustukeen osoitettavan määrärahan
suuruuteen vuonna 2012.
Ottaen erityisesti huomioon maamme tavoitteet puuntuotannon
edistämisessä ja metsien monimuotoisuuden turvaamisessa
sekä uusiutuvan energian tuotannossa valiokunta pitää välttämättömänä,
että käsiteltävänä olevaan
esitykseen sisältyvien tukimuotojen rahoituksesta huolehditaan
tulevina vuosina. Valiokunta korostaa sitä, että metsätalouden
mahdollistaman uusiutuvan energian lisääminen
rasittaa valtiontaloutta vähemmän kuin uusiutuvan
energian vastaava lisääminen muilla tuotantomuodoilla.
Valiokunta toteaa, että energiapuun korjuun intensiteetti
ja korjuutavoitteet ovat kasvaneet erittäin voimakkaasti
lyhyen ajan sisällä. Metsätalouden kehittämiskeskus
Tapio on juuri päivittänyt suosituksensa energiapuun
korjuuseen ja kasvatukseen. Näiden suositusten laadinnassa on
noudatettu varovaisuusperiaatetta. Valiokunta kiinnittääkin
huomiota siihen, että metsävarojen energiakäytön
yhä tehostuessa käytön kestävyyden
ja metsien monimuotoisuuden varmistamisen merkitys korostuu.
Kestävän metsätalouden rahoituslaki
Valiokunta toteaa, että kestävän
metsätalouden rahoituslakiin nyt tehtävien muutosten
tavoitteena on saattaa laki Euroopan unionin valtiontukisääntöjen
ja niihin liittyen komission valtiontukea koskevien päätösten
mukaiseksi. Valtiontukisääntöihin liittyen
kestävän metsätalouden rahoituslakiin
on tarpeen tehdä tarkistuksia, jotka koskevat suunnittelua,
metsänuudistamista, metsätien tekemistä sekä kokeilu-
ja selvityshankkeiden tukea. Suunnitelman laatimisen tukemisesta
maanomistajan omana työnä luovuttaisiin ja metsänuudistamisen
tukea koskevaa säännöstä tarkistettaisiin
siten, että toimenpiteellä tulisi edistää ensisijaisesti
metsäekosysteemin ja biodiversiteetin tai perinteisen maiseman
säilyttämistä ja kunnostamista. Valiokunnalle
toimitetussa selvityksessä on tuotu esiin, että metsänuudistamista
koskevilla ehdotuksilla ei ole tosiasiallisia vaikutuksia
nykytilanteeseen. Valiokunta korostaa sitä, että nuoren
metsän hoidon pinta-alatuki tulee kohdentaa nykyistä enemmän
pienempään puustoon eli taimikoihin, jolloin hoitokustannukset
ovat alhaisemmat kuin nuoren kasvatusmetsän hoitokustannukset.
Nuoren metsän hoidon rahoitusehdoista säädetään
valtioneuvoston asetuksella. Valiokunnalle toimitetun selvityksen
mukaan asetusta säädettäessä tullaan
ottamaan huomioon, että kun uudistushakkuun jälkeen
alueelle on saatu taloudellisesti kasvatuskelpoinen taimikko, jossa
kasvatuskelpoisten puiden keskipituus on 1,3 metriä eikä niiden
kehittymistä uhkaa välittömästi
muu kasvillisuus, valtion varoja myönnetään
taimikonhoitoon aikaisintaan siinä vaiheessa, kun taimikon
keskipituus hoitotyön jälkeen on selvästi
yli velvoitteeksi asetetun 1,3 metriä.
Metsätien tekemisen tuen myöntämisen
edellytykseksi asetettaisiin, että uusi metsätie
tai perusparannettava yksityistie olisi maksutta yleisölle
avoin virkityskäyttöön. Säännöksen
mukaan käyttöä voitaisiin kuitenkin rajoittaa,
jos se on tarpeen arkojen alueiden suojelemiseksi, tien turvallisen
käytön varmistamiseksi tai sen varmistamiseksi,
että tietä voidaan käyttää asianmukaisesti
metsätalouden kuljetuksiin. Valiokunta toteaa, että säännöstä on
täsmennetty aiempaan
esitykseen (HE 72/2008 vp) nähden.
Valiokunta pitää metsätien tekemisen
tukemiseen liittyvien säännöksen muotoilussa
keskeisenä sitä, että tien käytön
rajoittamisessa asianmukainen-sanan tulkinta kytketään
tien käyttötarkoitukseen eli siihen, että voidaan
varmistaa metsätalouden kuljetukset kyseisillä teillä.
Jos moottoriajoneuvojen runsas käyttö haittaisi
metsätalouden kuljetuksia esimerkiksi kelirikkoaikana,
on tällainen virkistyskäyttö voitava
estää väliaikaisesti näinä ajankohtina.
Virkistyskäytön määrittelyn
lähtökohtana tässä ovat jokamiehenoikeudet,
joihin liittyy sekä oikeuksia että velvollisuuksia.
Moottoriajoneuvojen osalta virkistyskäytön lähtökohtana
tulee olla haitattomuus metsätien omistajan näkökulmasta
ottaen huomioon tien käyttötarkoitus. Jokamiehenoikeuksiin
ei kuulu esimerkiksi mönkijäsafari- tai moottoriurheilutapahtuma
järjestettynä toimintana. Virkistyskäyttöön
ei myöskään yleensä liity oikeutta
hyödyntää tietä elinkeinotoiminnassa.Yksityistielain
antamin valtuuksin voidaan kerätä maksu esimerkiksi
elinkeinotoimintaan liittyvästä tienkäytöstä.
Valiokunta toteaa, että marjastus-, sienestys-, retkeily-
tai muut ulkoilukohteet eivät ole aina kävely-
tai pyöräilymatkan päässä,
ja siten myös metsäautoteiden virkistyskäytöllä on
jo tällä hetkellä tärkeä merkitys
jokamiehenoikeuksien hyödyntämisen kannalta.
Valiokunta toteaa, että kestävän
metsätalouden rahoituslain 33 §:n 2 momenttiin
sisältyy säännös, joka koskee
maastotarkastuksessa havaittujen vähäisten puutteiden
korjaamista. Valiokunta katsoo, että metsätien
virkistyskäytön sallimista koskevan velvoitteen
vähäiset laiminlyönnit on perusteltua
käsitellä siten, että asiaan puututaan
ensivaiheessa neuvonnan keinoin. Valiokunta tulee jäljempänä yksityiskohtaisissa
perusteluissa ehdottamaan säännöksen
muuttamista sanotulla tavalla.
Laki pienpuun energiatuesta
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Kansallisessa
metsäohjelmassa (Kansallinen metsäohjelma 2015),
ilmasto- ja energiastrategiassa (Kansallinen pitkän aikavälin
ilmasto- ja energiastrategia, VNS 6/2008 vp)
sekä uusiutuvan energian velvoitepaketissa tehtyjen linjausten mukaisesti
tavoitteena on nostaa metsähakkeen vuotuinen käyttö energiantuotannossa
13,5 miljoonaan kuutiometriin vuoteen 2020 mennessä. Pienpuuhakkeella
on arvioitu voitavan kattaa tästä tarpeesta noin
kolmannes. Valtakunnan metsien inventoinnin (VMI 10) perusteella
on arvioitu, että ensiharvennuksen tarpeessa olevien
metsien määrä on seuraavalla viisivuotiskaudella
yhteensä 1,6 miljoonaa hehtaaria eli noin 320 000 hehtaaria
vuosittain. Valiokunta toteaa, että metsänhoitotöiden
suoritemäärät ovat riippuvaisia metsien
hakkuista ja hakkuiden rakenteesta. Metsäntutkimuslaitoksen
tutkimuksen mukaan metsähakepotentiaali on 13—20
miljoonaa kuutiometriä riippuen tarkasteluajankohdasta
ja skenaariosta.
Valiokunta on edellä todennut, että ottaen huomioon
erityisesti energiapoliittiset tavoitteet valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena
erottaa energiapuun tuotannon tuki metsänhoidollisista tuista,
jollaisia kestävän metsätalouden rahoituslain
tuet lähtökohdiltaan ovat. Pienpuun energiatuki
kohdistettaisiin nuorten metsien hoito- ja ensiharvennuskohteilta
saatavaan energiapuuhun. Valiokunta katsoo, että pienpuun
korkeammat korjuukustannukset muodostavat perusteen, jonka nojalla
pienpuun käyttöä energiapuuksi on tarkoituksenmukaista
tukea valtion toimesta. Tuen tavoitteena on siten tuoda markkinoille
hakejae, joka omaa merkittävän lisäyspotentiaalin uusiutuvan
energian tuotannossa mutta joka ei muuten tule markkinoille mm.
korkeiden tuotantokustannusten vuoksi.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että uusiutuvan
energian käyttötavoitteiden saavuttamiseksi pienpuun
energiatuen saajien piiri on muodostumassa laajemmaksi kuin mikä oli
alun perin tarkoituksena kestävän metsätalouden
rahoituslaissa. Esityksen mukaan pienpuun energiatuki kohdistettaisiin
kaikkien metsänomistajien metsistä kerättyyn
energiapuuhun. Valiokunnalle toimitetun selvityksen mukaan tarkoituksena
on valtioneuvoston asetuksella säätää, että julkisyhteisöjen
metsistä saatavalle energiapuulle tukea myönnettäisiin
kuitenkin puolet siitä, mitä se olisi yksityismetsänomistajien
kohteilta saatavalle energiapuulle, koska korjuun järjestämisen
kustannukset ovat korkeammat yksityismetsien pienialaisilla kohteilla
kuin suurten omistajien kohteilla.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että valtioneuvoston
asetuksella säädettäisiin tuen määrästä ja
sen määräytymisen perusteista sekä tuen
määräytymisen perusteena olevasta pienpuun
hehtaarikohtaisesta enimmäismäärästä. Enimmäiskertymä,
jolle pienpuun energiatukea maksetaan, on 45 kiintokuutiometriä energiapuuta
hehtaaria kohden yhdeltä kiinteistöltä korjattuna.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on lisäksi
todettu tarkoituksena olevan, että tuen taso olisi 10
euroa kiintokuutiometriä kohden. Lakiehdotuksessa tuettavan
energiapuuerän vähimmäismäärä on
40 kiintokuutiometriä. Erä voi koostua useammalta
kohteelta ja hehtaaria suuremmaltakin alalta kerätystä pienpuusta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hehtaarikohtainen enimmäiskertymä,
jolle tuki voidaan myöntää, on katsottu
perustelluksi asettaa, koska siten voidaan toisaalta varmistaa valtiontuen
riittävyys ja toisaalta kohdentaa tukea. Valiokunta toteaa,
että valtion tuen tarve on suurin pienempiläpimittaisilla
nuoren metsän hoitokohteilla, joilla korjattava kertymä on
alhaisempi ja korjuun kannattavuus siten kriittisin. Erityisesti
kohteilla, joilla jäävän puuston läpimitta
ja kertymä ovat suuremmat, on useimmiten mielekästä korjata
samanaikaisesti sekä aines- että energiapuuta
(ns. integroitu korjuu), mikä puolestaan turvaa tällaisten
kohteiden korjuun kannattavuuden, vaikka tuki korjattua energiapuukuutiota
kohden laskettuna jäisikin pienemmäksi. Tukijärjestelmä onkin
rakennettu olettaen, että ensiharvennuksissa energiapuuta
todennäköisesti kertyy enemmän kuin mistä tukea
maksetaan, jolloin tuen määrä korjattua
energiapuukiintokuutiometriä kohden on alhaisempi kuin 10
euroa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että luovuttamisella
esityksessä tarkoitetaan, että puuerä täytyy
luovuttaa sivulliselle. Laissa määriteltäisiin
ne luonnollisten henkilöiden väliset luovutukset,
joita ei katsottaisi pienpuun energiatukeen oikeuttaviksi luovutuksiksi.
Taloudellinen sidos määräytyisi sen mukaan,
onko kyse kirjanpitolain (1336/1997) 5 §:ssä tarkoitetusta määräysvallasta.
Maanomistajan ja energiapuuerän energiakäyttöön
ottavan tahon välillä ei siten saisi olla esitetyssä laissa
tarkoitettua perhe- tai taloudellista sidosta. Tuettavaa toimintaa
on sellainen, jossa esimerkiksi useamman maanomistajan muodostama
yhtiö, johon kuuluvat yhtiömiehet omistavat metsää,
toimittaa yhtiömiesten metsistä energiapuuta lämpölaitokselle.
Valiokunta pitää tärkeänä lähtökohtana
varmistaa, ettei tukijärjestelmä aiheuta häiriötä puumarkkinoilla.
Sellu- ja paperiteollisuus on merkittävä bioenergian
tuottaja, joten jo uusiutuvan energian tavoitteen saavuttamisen
näkökulmasta on välttämätöntä jatkossakin
turvata ainespuun saanti ensiharvennuskohteilta sellu- ja paperiteollisuuden
tarpeisiin. Tukijärjestelmän laajentuessa kattamaan
ensiharvennuksissa korjattavan energiapuun, tulee tuen tasoa ja
asetettavaa hehtaarikohtaista enimmäiskertymää määriteltäessä ottaa
huomioon myös muut metsähakkeen kilpailukykyyn
vaikuttavat uudet tukijärjestelmät. Uuden lain
vaikutuksia on seurattava ja tukitasoja ja -ehtoja tarvittaessa
korjattava valtioneuvoston asetusta muuttamalla.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä olevin
huomautuksin ja jäljempänä esitettävin
muutosehdotuksin. Valiokunta edellyttää, että pienpuun
energiatuesta annettavan lain vaikutuksia seurataan. (Lausumaehdotus)
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki kestävän metsätalouden rahoituslain muuttamisesta
10 §. Nuoren metsän hoito. (Uusi).
Säännöksessä on määritelty
nuoren metsän hoidon tukiehdot. Tarkoituksena on ollut
jatkaa nykykäytäntöä siten,
että tuen saamisen edellytyksenä kohteelta on
poistettava vähimmäismäärä puita.
Valiokunta pitää säännöstä kuitenkin
tulkinnavaraisena. Valiokunta ehdottaakin säännöksen
selkeyttämistä täydentävällä lisäyksellä.
33 §. Metsäkeskuksen valvontatehtävä.
(Uusi).
Viitaten edellä yleisperusteluissa todettuun valiokunta
ehdottaa pykälän 2 momenttiin lisättäväksi
säännös siitä, että jos
metsätien virkistyskäytön sallimisvelvollisuuden
laiminlyönti on vähäinen, metsäkeskuksen
tulee neuvoa maanomistajaa mainitun velvollisuuden sisällöstä ja antaa
maanomistajalle mahdollisuus laiminlyönnin korjaamiseen.
42 §. Voimaantulo.
Valiokunta toteaa, että ennen uuden rahoituslain voimaantuloa
vireille tulleisiin asioihin sovellettaisiin vuoden 1996 rahoituslakia.
Säännökset eivät mahdollista
haketustuen myöntämistä vuoden 1996 rahoituslain mukaisena,
jos haketustukea koskevaa asiaa ei ole saatettu vireille ennen uuden
lain voimaantuloa. Energiapuun korjuutuki ja haketustuki liittyvät
toisiinsa siten, että on tarkoituksenmukaista muuttaa pykälän
3 momenttia sen mahdollistamiseksi, että haketustuki voidaan
myöntää vuoden 1996 rahoituslain mukaisena,
jos kyseisen energiapuuerän korjuu tai alueen nuoren metsän
hoito on rahoitettu vuoden 1996 rahoituslain mukaisesti. Valiokunta
ehdottaa muutoksen sisällyttämistä juuri
pykälän 3 momenttiin senkin vuoksi, että se
sisältää jo nykyisellään yhden
poikkeuksen siihen, että toimenpide voidaan rahoittaa uuden
lain voimaantulon jälkeenkin vuoden 1996 rahoituslain mukaisesti.
Ehdotetussa muutoksessa käytetään
muotoilua "ratkaistaan", koska asiassa ei ole mahdollista tehdä päätöstä muun
lain kuin vuoden 1996 rahoituslain nojalla. Uudessa muotoilussa
on otettu huomioon myös se, että haketustuki voidaan
myöntää myös silloin, kun on
haettu ainoastaan nuoren metsän hoidon tukea,
mutta ei lainkaan energiapuun korjuutukea. Haketustuen myöntämisen
voimassaoloaika olisi vuoden 2012 loppuun, koska komissio on hyväksynyt haketustuen
määräaikaisena.
Haketustuen maksamista koskeva säännös
ehdotetaan otettavaksi pykälän 4 momenttiin, jossa
ovat muutkin säännökset varojen käytöstä.
2. Laki pienpuun energiatuesta
6 §. Tuen määrä ja varojen
suuntaaminen.
Valiokunnassa suoritetun asiantuntijakuulemisen perusteella
valiokunta ehdottaa, ettei tukea myönnetä, jos
energiapuuerä on peräisin valtion omistamista
metsistä. Valiokunta ehdottaa muutoksen tekemistä 1
momenttiin.
7 §. Pienpuun energiatuki.
Viitaten edellä 6 §:n kohdalla todettuun
valiokunta ehdottaa 2 momentin muuttamista.
19 §. Voimaantulo.
Valiokunta toteaa, että hallituksen esitykseen sisältyvässä lakiehdotuksessa olevan
pykälän muotoilu mahdollistaa pienpuun energiatuen
myöntämisen sellaisessa tapauksessa, joissa energiapuuerä on
peräisin nuoren metsän hoitokohteelta, jolle on
maksettu vuoden 1996 rahoituslaissa tarkoitettua nuoren metsän hoidon
tukea ja haketustukea. Näin ollen saman energiapuuerän
perusteella olisi voinut saada sekä haketustukea että pienpuun
energiatukea. Käytännössä nämä tilanteet
ovat harvinaisia. Yleisempää on, että myös
korjuutukea haetaan. Tästä syystä valiokunta
ehdottaa 2 momenttia tarkistettavaksi siten, että siinä otettaisiin
huomioon edellä kuvattu tilanne. Koska tarkoituksena on
rajoittaa tuen saamista kahden eri lain nojalla, ehdotetaan momentin
sanamuotoa samalla tarkistettavaksi siten, että tuen myöntämistä koskevat
rajoitukset jaettaisiin kahteen eri lauseeseen.