Perustelut
Valiokunta toteaa, että esityksessä ehdotetaan nykyinen
maanmittauslaitoksesta 3.3.1991 annettu laki (505/1991)
kumottavaksi ja Maanmittaushallinnosta annettavaksi uusi laki, jossa Maanmittauslaitoksen
toiminta järjestetään valtakunnallisella
toimialueella keskushallinnon alaisuudessa toimivien tuotantotoiminnan,
tukitoimintojen ja hallinnon yksiköiden kautta. Uudistuksessa
Maanmittauslaitoksen lakisääteisten tehtävien
sisältö säilyy entisenä.
Uudessa laissa säädetään
Maanmittauslaitoksen organisatorisesta hallintoasemasta, tehtävistä,
sisäisen organisaation määräytymisperusteista,
Maanmittauslaitoksen valtakunnallisista toimintayksiköistä ja
niiden tehtävistä sekä työjärjestyksistä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Maanmittauslaitoksen
uuteen organisaatiorakenteeseen ei kuulu enää hallinnollisesti itsenäisiä piirihallinnon
toimintayksikköjä ja hallinto-organisaatio muuttuu
nykyisestä kaksiportaisesta organisaatiosta yksiportaiseksi.
Piirihallinnon alueellisina toimintayksikköinä toimivat
maanmittaustoimistot kuuluvat palvelupisteverkoston osina Maanmittauslaitoksen
toimialueeltaan valtakunnalliseen tuotantotoimintayksikköön.
Kun tuotantotoimintayksikön toimialueena on koko
maa, asiakirja katsotaan määräajassa
jätetyksi, jos se on jätetty mihin tahansa Maanmittauslaitoksen
palvelupisteeseen määräajan kuluessa.
Koska toimivaltaiseksi hallinto-oikeudeksi tai käräjäoikeudeksi
on yleensä säädetty se hallinto- tai
käräjäoikeus, jonka tuomiopiiriin se
kunta, jonka alueella ko. kiinteistö sijaitsee, kuuluu,
ei piirihallinnosta luopuminen ja siirtyminen yhteen valtakunnalliseen
tuotantotoimintayksikköön aiheuta muutostarvetta Maanmittauslaitoksen
hallintopäätöksiä tai kiinteistötoimituksia
koskevaan muutoksenhakumenettelyyn.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uudistuksen jälkeenkin tulee palveluita saada
samantasoisina eri puolilla maata kattavaa palveluverkostoa hyödyntäen.
Lisäksi Maanmittauslaitoksen hallinnon ja johdon sijoittumisessa
tavoitteena tulee olla alueellistaminen. (Valiokunnan lausumaehdotus)
Esityksen mukaan Maanmittauslaitos siirtyy ehdotettuun uuteen
hallintomalliin ja valtakunnalliseen toimialueeseen vuoden 2014
alusta. Esityksen perusteluissa on todettu, että organisaatiomuutoksen
jälkeisenä siirtymäkautena on mahdollista
vähentää eläköitymisen
kautta Maanmittauslaitoksen henkilöstön kokonaismäärää sekä kohdentaa
rekrytointia uudenlaisiin tulevia tarpeita vastaaviin osaamisiin.
Hallintorakenteiden keventyminen, tehtävien päällekkäisyyksien
poistuminen ja toiminnan rationaalinen järjestäminen
tulevat tuottamaan siirtymäkauden jälkeen arviolta
noin kolmen miljoonan euron määräiset
vuotuiset kustannussäästöt. Säästöt
on huomioitu Maanmittauslaitoksen 30.70.01 momentin rahoituskehyksessä kolmen miljoonan
euron vuotuisena lisäsäästönä vuodesta
2015 alkaen.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että kartasto- ja paikkatietotehtävissä Maanmittauslaitoksen
ja kuntien yhteistyötä ollaan lisäämässä.
Tavoitteena on tarjota kuntien maankäytön prosesseissa
syntyvää paikkatietoa tehokkaasti ja mahdollisimman
ajantasaisena osana valtakunnallisia paikkatietopalveluja, jotka
ovat Maanmittauslaitoksen vastuulla. Keskeinen haaste on löytää toimiva
rahoitusmalli paikkatietoaineistojen ylläpidolle sekä jakelulle
tietopalveluverkkojen kautta. Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
että turvataan voimavarat kyseisille pyrkimyksille edistää hallinnon
avoimuutta ja jakaa julkista tietoa kaikkien käyttöön.
Esityksen perusteluissa on katsottu, että muutos keventää hallintoa
ja ammattimaistaa entisestään johtamista. Tuottavuuden
nousua saadaan johtamisen ja hallinnon tehostumisesta. Aikaisempaa
suurempi osuus yhteenlasketusta työpanoksesta voidaan toisaalta
kohdentaa substanssitoimintaan, jolloin tuottavuus paranee. Toisaalta
taas tuottavuuden ylläpito edellyttäisi osaamisen
ylläpitoa tarvittavalla tasolla, jolloin osaamisen varmistamiseen
ja ennakoiviin toimenpiteisiin on varauduttava aikaisempaa suuremmalla
panostuksella.
Esityksessä on kiinnitetty huomiota siihen, että uskotulle
miehelle voi tehtävässään sattua tapaturma
itse tehtävän hoidossa toimituskokouksessa
tai toimituskatselmuksessa taikka tehtävästä johtuvissa
olosuhteissa, kuten matkalla toimituskokoukseen tai sieltä takaisin.
Erityisesti maaoikeuden jäseninä lautamiehet ja maanmittaustoimitusten
uskotut miehet hyvin usein kulkevat runsaasti maastossa katselmuksilla.
Tämä tehtävä voi olla tapaturma-altis.
On myös mahdollista ja sattunutkin, että lautamies tai
uskottu mies joutuu tehtävässään
rikollisen teon, erityisesti asianosaisen taholta tulevan väkivaltaisen
hyökkäyksen kohteeksi. Valiokunta katsookin, että asian
järjestämiseksi ja korvauksen saamiseksi tapaturmasta,
joka aiheutuu uskotun miehen tehtävän hoitamisessa,
on tarpeen esityksen mukaisesti ottaa erillinen säännös kiinteistönmuodostamislakiin.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.