Yleisperustelut
Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen tavoitteena
on sisällyttää nykyisin voimassa olevaan
kalastusvakuutustukijärjestelmään 11.1.2012
tehdyn EU:n komission päätöksen asettamat
reunaehdot tukijärjestelmän soveltumisesta sisämarkkinoille.
Komissio hyväksyi tukijärjestelmän jatkamisen
sillä edellytyksellä, että tukea maksetaan
ainoastaan Suomen rannikon erityisistä olosuhteista aiheutuneiden
vahinkojen perusteella. Tällaisia erityisiä olosuhteita
ovat komission mukaan voimakkaat myrskyt, karikkoinen rannikko,
lumi- tai jääolosuhteet sekä hylkeiden ja
merimetsojen aiheuttamat vahingot. Keskeiset komission päätöksestä aiheutuvat
kalastusvakuutusjärjestelmän muutostarpeet rajaavat varsin
laajasti tukijärjestelmän piiriin kuuluvia merialueita,
vakuutuskohteita ja vahingon aiheuttaneita olosuhteita.
Valiokunta korostaa, että sisävesikalastuksen
turvaamisen ja kehittämisen kannalta tulee selvittää mahdollisuudet ulottaa
vakuutuskorvausjärjestelmä koskemaan tulevaisuudessa
myös sisävesien ammattikalastajia.
Kalastusvakuutuksen piirissä oli Suomessa 1.1.2012
yhteensä 738 alusta, joista 679 oli rannikkoaluksia ja
59 avomerialuksia. Komission päätöksessä tukijärjestelmän
reunaehdoista edellytetään, että tukijärjestelmän
ulkopuolelle rajataan avomerialuksille aiheutuneet vahingot. Lisäksi
jatkossa kalastusvakuutustukea voidaan maksaa ainoastaan Suomen
aluevesillä tai talousvyöhykkeellä aiheutuneille
vahingoille. Nykyisten säännösten mukaan
avustusta maksetaan koko Itämeren alueella tapahtuneiden
vahinkojen korvaamiseen.
Valiokunta pitää rannikkokalastuksen jatkuvuuden
turvaamisen kannalta välttämättömänä, että aluksia
ja kalastusvälineitä koskevissa vahinkotapauksissa
voidaan jatkossakin tarjota riittävää turvaa.
Valiokunta korostaa, että rannikkokalastuksen vakuutustuen
jatkuminen on erittäin tärkeää ammattikalastuksemme
tulevaisuuden kannalta, koska rannikkokalastus on viime vuosina
ollut vakavissa vaikeuksissa. Kasvaneet hyljekannat ovat monin tavoin
vaikeuttaneet kalastusta ja aiheuttaneet kannattavuusongelmia. Myös
merimetsot ovat aiheuttaneet kasvavia ongelmia rannikkokalastukselle,
samoin kuin vesien rehevöityminen, joka on vahvistanut
särkikalakantoja ja heikentänyt useita arvokalakantoja.
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos arvioi vuonna 2010 hylkeiden
vahingoittaman ammattikalastuksen saaliin määräksi
117 tonnia, mutta todellinen määrä on
todennäköisesti vieläkin suurempi, koska
vahingoitetuista kaloista ei aina jää pyydykseen
jäännöksiä. Valiokunta korostaa,
että pitkällä tähtäimellä hylkeiden
ammattikalastukselle aiheuttamia merkittäviä vahinkoja tulee
pyrkiä ratkomaan ensisijaisesti muilla keinoilla kuin vahinkojen
ja tappioiden korvaamisella. Valiokunta edellyttääkin,
että hyljekantojen hoitosuunnitelmä päivitetään (Valiokunnan lausumaehdotus
2). Tehokkain keino on helpottaa harmaahylkeen metsästystä koskevia
säännöksiä ja kääntää harmaahyljekannan
kasvu ja sitä kautta vahinkojen määrä laskuun.
Samalla harmaahylkeiden kaupallista hyödyntämistä tulee
helpottaa. Tällä hetkellä tarvitaan kuitenkin vielä tukia
esimerkiksi hylkeenkestävien pyydysten hankintaan ja myös
nykyistä hylkeensietopalkkiojärjestelmää tulee
jatkaa.
Valtion varoista myönnetään tällä hetkellä avustuksia
kalastusvakuutusyhdistyksille. Avustukset muodostavat osan niistä korvauksista,
joita yhdistykset maksavat vakuutussopimusten nojalla ammattikalastajien
aluksille ja pyydyksille aiheutuneista vahingoista. Avustusten tarkoituksena
on alentaa ammattikalastajien vakuutusmaksuja ja turvata heille
riittävä vakuutusturva. Esityksessä kalastusvakuutusyhdistyksille maksettava
avustus ehdotetaan korvattavaksi kaupallisille kalastajille maksettavalla
vakuutustuella. Lakiehdotuksen mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
hyväksymä kalastusvakuutuslaitos maksaa vakuutustuen
kalastajalle osana kalastusvakuutuslaitoksen suorittamaa vakuutuskorvausta.
Maksamastaan vakuutustuesta kalastusvakuutuslaitos hakee puolestaan
jälkikäteen korvausta valtiolta. Vakuutustukea
maksetaan vahinkoa kärsineelle kalastajalle, jolla on vakuutussopimus
kalastusvakuutuslaitoksen kanssa. Laitoksen on tehtävä vakuutussopimus
kalastajan kanssa, joka täyttää vakuutustuen
saajaa koskevat edellytykset. Kalastusvakuutuslaitos arvioi tuen
saajaa ja vahinkotapahtumaa koskevien edellytysten täyttymisen sekä tarkastaa
ja arvioi vahingot, päättää vakuutustuen
määrästä ja sen maksamisesta.
Voimassa olevan lain mukaan valtion varoista osaksi korvattavaa
vakuutuskorvausta on voitu maksaa niille kalastajaväestöön
kuuluville, jotka saavat kalastuksesta pääasiallisen
toimeentulonsa tai osan siitä. Lakiehdotuksen mukaan mahdollisuus
kalastusvakuutustukeen oikeuttavan vakuutussopimuksen tekemiseen
rajataan sellaisiin kaupallisiin kalastajiin, joiden kalan tai kalatuotteiden
myynnistä kertynyt kolmen tilikauden liikevaihdon keskiarvo
ylittää arvonlisäverolaissa (1501/1993)
säädetyn vähäisen toiminnan
rajan, joka on tällä hetkellä 8 500 euroa.
Valiokunta toteaa, että vakuutussopimuksen tekemisen jälkeen
kaupallisen kalastuksen määrittelyn edellytysten
täyttymistä ei enää ole tarpeen
uudelleen arvioida esimerkiksi tuen maksamisen yhteydessä.
Lakiehdotuksen 3 §:n 2 momentin mukaan aloittavien kalastajien
tulee päästä tukijärjestelmän
piiriin siinäkin tapauksessa, että he täyttävät
liikevaihtoa koskevan edellytyksen vaikkapa vasta kolmantena vuotena
vakuutussopimuksen tekemisestä. Valiokunta pitää täysin
välttämättömänä,
että aloittava kalastaja pääsee joustavasti
tukijärjestelmän piiriin alkuvaiheessa vaihtelevista
kalastustuloista huolimatta.
Lakiehdotuksen yleisenä tavoitteena on myös uudistaa
tukijärjestelmän hallinnointia niin, että se
vastaa erityisesti perustuslain 124 §:stä johtuvia
vaatimuksia, jotka koskevat julkisen hallintotehtävän
antamista muulle kuin viranomaiselle. Lakiehdotukseen sisältyvät
säännökset kalastusvakuutustukea välittävien
toimijoiden hyväksynnästä ja valvonnasta
sekä muista hyvän hallinnon takeista. Tukijärjestelmään
liittyvät tehtävät siirretään
maa- ja metsätalousministeriöstä Pohjanmaan
ELY-keskukselle. Tuista nykyisten kalastusvakuutusyhdistysten toimintaan
luovutaan, koska Euroopan komissio ei ole hyväksynyt tukia
sisämarkkinoille soveltuviksi.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan esittänyt tarkennuksia
7 §:n asetuksenantovaltuuteen, kalastusvakuutuslaitoksen
hyväksymiseen ja hyväksynnän peruuttamista
koskeviin 10 §:n säännöksiin,
12 §:n 2 momentin vakuutuskorvausta koskevan päätöksen
sisältöön ja muutoksenhakua koskevaan
20 §:ään. Valiokunta ehdottaa
jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa
näiden säännösten tarkistamista
perustuslakivaliokunnan esittämällä tavalla.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että lakiehdotuksen mukaan sakkorangaistus voisi
johtaa tuen saajan toiminnan kannalta merkittävän
omaisuuserän, kuten aluksen, tuhouduttua vakuutustuen takaisinperintään.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan, ottaen huomioon
nykyisten rangaistussäännösten soveltaminen
ja alhainen syyttämättäjättämiskynnys, tällainen
käytännön tilanne on epätodennäköinen.
Tällaisen tilanteen vaatima kohtuullistamissäännös
on valiokunnan arvion mukaan kuitenkin periaatteellisesti tarpeellinen.
Valiokunta esittääkin jäljempänä yksityiskohtaisissa
perusteluissa lakiehdotuksen muuttamista siten, että se
mahdollistaa takaisinperinnän kohtuullistamisen.
Valiokunta toteaa lisäksi, että esityksessä ehdotetut
kalastusvakuutustuen epäämistä koskevat
säännökset saattavat osaltaan muodostua kohtuuttomiksi
erityisesti siinä vaiheessa, kun EU:n uusi kalastusta koskeva
valvonta-asetus saatetaan Suomessa voimaan. Valiokunta edellyttääkin,
että EU:n valvontasäännösten
täytäntöönpanoa koskevien säännösten
valmistelun yhteydessä otetaan tarkasteluun kalastusvakuutustuen
epäämistä koskevat säännökset
siten, että rikkomusten seuraamukset ovat oikeassa suhteessa
niiden vakavuuteen. (Valiokunnan lausumaehdotus 1)
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin
huomautuksin ja seuraavin muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
6 §. Tuen epääminen.
Lakiehdotuksen 4 §:n mukaan tukea ei myönnetä,
jos rekisteröintiä koskeva edellytys ei täyty.
Valiokunta ehdottaa, että tulkintaepäselvyyksien
välttämiseksi lakiehdotuksen 6 §:n 2
momenttia täsmennetään siten, että vakuutustukea
ei maksettaisi myöskään niissä tapauksissa,
joissa tuen saaja ei täytä 4 §:n 1
momentissa säädettyä rekisteröintiä koskevaa edellytystä.
7 §. Vakuutustuen määrä.
Valiokunta toteaa, että vakuutustukena maksetaan 7 §:n
1 momentin nojalla 40 prosenttia vahingon todellisesta suuruudesta
tai 90 prosenttia, jos vahinko on aiheutunut alukselle tai erityisen
arvokkaalle pyyntivälineelle. Pykälän
3 momentti sisältää asetuksenantovaltuuden,
jonka mukaan valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin erityisen arvokkaana pidettävistä pyyntivälineistä. Perustuslakivaliokunta
totesi lausunnossaan asetuksenantovaltuuden perustuslain 80 §:n
1 momentin valossa tarpeettoman avoimeksi ja esitti valtuuden sisältöä tarkennettavaksi
hallituksen esityksen perusteluista ilmenevällä tavalla.
Hallituksen esityksen mukaan kolme pyydystyyppiä kuuluisi
korkeamman tuen piiriin. Näitä ovat trooli, nuotta
ja isorysä. Valiokunta ehdottaa edellä todetun
perusteella, että esitetty valtuussäännös
poistetaan ja arvokkaina pidettävät pyyntivälineet
(trooli, nuotta ja isorysä) luetellaan 7 §:n
1 momentissa.
9 §. Vakuutussopimusta koskevat edellytykset.
Lakiehdotuksen 9 §:ssä säädetään
vakuutussopimusta koskevista edellytyksistä. Valiokunta
toteaa, että tukea voidaan myöntää ainoastaan,
jos tähän on oikeus vakuutussopimuksen perusteella.
Tulkintaepäselvyyksien välttämiseksi
valiokunta katsoo, että 9 §:n 4 momenttia tulee
täsmentää. Valiokunta ehdottaa 9 §:n
4 momenttia täydennettäväksi siten, että sopimus
on irtisanottava, jos vakuutustuen ehtojen muuttaminen tätä edellyttää,
kalastusvakuutuslaitoksen hyväksyntä peruutetaan,
vakuutuksenottaja ei ole täyttänyt 3 §:n
2 momentissa säädettyä edellytystä,
vakuutuksenottaja ei enää täytä 4 §:ssä säädettyjä tuen
myöntämisen edellytyksiä tai vakuutussopimusta
ei ole tehty 2 momentissa edellytetyllä tavalla.
12 §. Vakuutustukea koskeva päätös.
Kalastusvakuutuslaitoksen on lakiehdotuksen 12 §:n 2
momentin mukaan annettava vakuutuskorvausta koskevassa asiassa hakijalle
kirjallinen päätös. Vakuutuskorvausta
koskevaan päätökseen on myös
merkittävä myönnetyn tuen määrä.
Perustuslakivaliokunta totesi lausunnossaan, että päätöksestä on
käytävä myös ilmi, jos tukea ei
myönnetä. Kalastusvakuutuslaitosten toimintaan
sovelletaan lakiehdotuksen 14 §:n mukaan hallintolakia
(434/2003), jonka 44 §:ssä säädetään
päätöksen sisällöstä.
Sen mukaan päätöksestä on käytävä ilmi,
mihin asianosainen on oikeutettu. Tuen osuus korvauksesta on se
määrä, johon voidaan myöhemmässä vaiheessa
kohdistaa takaisinperintä, jos tuen maksamisen jälkeen käy
ilmi, ettei oikeutta tukeen ole syntynyt. Tämän
vuoksi tuen osuus olisi käytävä ilmi
päätöksestä erikseen. Vakuutuskorvauksen
määrä ei ole riittävän
yksityiskohtainen tieto tuen saajan kannalta. Valiokunta esittää selvyyden
vuoksi pykälän 2 momenttia täydennettäväksi
tuen epäämisen osalta siten, että jos
tuki evätään kokonaan tai osittain, päätöksestä on
käytävä ilmi, miltä osin tukea
ei makseta sekä lisäksi perustelut tuen epäämiselle.
17 §. Tuen takaisinperintä.
Valiokunta toteaa, että sakkorangaistus voisi johtaa
tuen saajan toiminnan kannalta merkittävän omaisuuserän,
kuten aluksen, tuhouduttua tuen takaisinperintään. Ottaen
huomioon nykyisten rangaistussäännösten
soveltaminen ja alhainen syyttämättäjättämiskynnys,
tilanne on kuitenkin epätodennäköinen.
Tällaisen tilanteen vaatima kohtuullistamissäännös
on valiokunnan arvion mukaan kuitenkin tarpeellinen. Perusteena
takaisinperinnän kohtuullistamiseen voitaisiin pitää sellaisia
tilanteita, joissa rikkomus on ollut lievä suhteessa vahingon
taloudelliseen arvoon ja tuen takaisinperintä vaarantaisi
kalastusta koskevan elinkeinotoiminnan jatkamisen edellytykset.
Valiokunta ehdottaa edellä todetun perusteella pykälään lisättäväksi
uuden 2 momentin, jonka mukaan tuki voitaisiin jättää kokonaan
tai osin perimättä takaisin, jos teosta ei ole
tuomittu sakkoa ankarampaa rangaistusta ja tuen saajalle aiheutuneen vahingon
taloudellinen arvo huomioon ottaen takaisinperintä vaarantaisi
tuen saajan elinkeinotoiminnan jatkamisen edellytykset.
18 §. Takaisinperinnän menettelyt.
Valiokunta ehdottaa 18 §:n 1 momenttiin sisältyvän
viittaussäännöksen tarkistamista siten,
että siinä viitataan 17 §:n 3 momentissa
tarkoitettuun korkoon.
20 §. Muutoksenhaku.
Valiokunta toteaa, että esityksen muutoksenhakua koskevan
20 §:n mukaan tuen saaja ei voi hakea oikaisua muiden seikkojen
kuin lakiehdotuksen 4—6 §:ssä säädettyjen
tuen edellytysten osalta. Näin ollen oikaisuvaatimuksen
sekä valituksen alan ulkopuolelle rajautuisivat muun muassa
menettelyssä tapahtuneet virheet. Perustuslakivaliokunnan
lausunnossa todetaan, että muutoksenhakusäännöksestä on
ilmettävä, että päätöksistä,
joita kalastusvakuutuslaitos tekee julkista hallintotehtävää hoitaessaan,
voidaan hakea muutosta suoraan tai oikaisuvaatimuksen jälkeen.
Valiokunta toteaa, että ehdotetun muotoilun tarkoituksena
on ollut rajata oikaisuvaatimuksen ja valituksen ulkopuolelle seikat,
jotka koskevat vakuutuksenantajan ja vakuutuksenottajan välisen
sopimuksen sellaisia ehtoja, joilla ei ole merkitystä itse
laissa säädettyjen tuen edellytysten kannalta.
Täten ELY-keskuksella ei olisi yleistä toimivaltaa
ratkaista yksityisoikeudellisen sopimuksen soveltamista koskevia
kysymyksiä, jotka ratkaistaan vakuutussopimuksen ehdoissa
määrätyssä menettelyssä.
Oikaisuvaatimuksen tekijän olisi perusteltava vaatimuksensa tuen
edellytysten olemassaolon kannalta arvioituna. Tietynlainen muutoksenhaun
rajaus on kuitenkin edelleen tarpeellinen. Valiokunta katsoo riittävänä rajauksena
voitavan pitää sitä, että mahdollisuus
hakea oikaisua rajataan nimenomaisesti sellaisiin asiaratkaisuihin,
jotka koskevat ehdotetun lain soveltamista. Viitaten edellä todettuun
valiokunta ehdottaa, että pykälää täsmennetään
siten, että 1 momentissa viitataan tämän
lain soveltamista koskevaan päätökseen
ja 2 momentti poistetaan.