Perustelut
         
         Arvioinnin lähtökohdat
         
         Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            turvallisuusselvityslaki, jolla kumotaan voimassa oleva, perustuslakivaliokunnan
            myötävaikutuksella säädetty
            turvallisuusselvityksistä annettu laki (PeVL 21/2001 vp).
            Turvallisuusselvitys voidaan turvallisuusselvityslakiehdotuksen
            mukaan tehdä paitsi henkilöistä myös
            yrityksistä. Henkilön nuhteettomuus ja luotettavuus
            varmistetaan lakiehdotuksen 23 §:n 1 momentin mukaan tarkistamalla
            henkilöä koskevat muun muassa poliisin ja oikeushallinnon
            tietojärjestelmien rekisteritiedot sekä hankkimalla
            tietoja selvityksen kohteelta ja häntä haastattelemalla. 
         
         
         Sääntelyä on arvioitava ennen muuta
            perustuslain 10 §:n 1 momentin kannalta. Momentissa turvataan
            jokaisen yksityiselämä ja edellytetään,
            että henkilötietojen suojasta säädetään
            tarkemmin lailla. Kuten perustuslakivaliokunta on aikaisemmin todennut
            (PeVL 25/1998 vp, s. 2/I), perustuslain
            lakiviittaus henkilötietojen suojasta edellyttää perusoikeusuudistuksen
            tarkoituksen mukaisesti lainsäätäjän
            säätävän tästä oikeudesta,
            mutta se jättää sääntelyn
            yksityiskohdat lainsäätäjän
            harkintaan. Tällainen perusoikeussäännös
            sitoo lainsäätäjän sisällöllistä harkintaa vähemmän
            kuin sen tapainen sääntelyvarauksen sisältävä säännös,
            jossa perusoikeuden todetaan olevan olemassa sen mukaan kuin lailla
            säädetään. Lainsäätäjän
            liikkuma-alaa rajoittaa kuitenkin se, että henkilötietojen
            suoja osittain sisältyy samassa momentissa lähtökohtaisesti
            suojatun yksityiselämän piiriin. Lainsäätäjän
            sisällöllistä harkintaa sitoo se, että henkilötietojen suojan
            kannalta tärkeitä sääntelykohteita
            valiokunnan tulkintakäytännön mukaan
            ovat ainakin rekisteröinnin tavoite, rekisteröitävien
            henkilötietojen sisältö, niiden sallitut
            käyttötarkoitukset mukaan luettuina tietojen luovutettavuus sekä tietojen
            säilytysaika henkilörekistereissä ja rekisteröidyn
            oikeusturva. Näiden seikkojen sääntelyn
            lain tasolla tulee lisäksi olla kattavaa ja yksityiskohtaista
            (PeVL 25/1998 vp, s. 2/II).
         
         
         Perustuslakivaliokunta ei ole aikaisemmin pitänyt henkilöitä koskevaa
            turvallisuusselvitysmenettelyä tai luotettavuuslausuntokäytäntöä valtiosääntöoikeudellisesti
            erityisen ongelmallisena (PeVL 21/2001 vp, PeVL 39/1997 vp, PeVL 29/1997 vp ja PeVL 8/1995 vp).
            Lakiehdotuksessa turvallisuusselvityksen laatimisen edellytyksistä,
            käytettävistä tiedoista, menettelyistä,
            selvityksen kohteen asemasta ja oikeusturvasta säädetään
            aikaisempaa täsmällisemmin. Samalla turvallisuusselvitysten
            käyttöalaa ja tietopohjaa laajennetaan nykyisestä.
         
         
         Turvallisuusselvityksen laatiminen
         
         Rajoitusperusteen hyväksyttävyys.
         
          Turvallisuusselvityksen tarkoituksena on lakiehdotuksen 1 §:n
            mukaan parantaa mahdollisuuksia ennakolta ehkäistä toimintaa,
            joka voi vahingoittaa valtion turvallisuutta, maanpuolustusta, Suomen
            kansainvälisiä suhteita, yleistä turvallisuutta
            tai muuta niihin verrattavaa yleistä etua taikka erittäin
            merkittävää yksityistä taloudellista etua
            taikka edellä tarkoitettujen etujen suojaamiseksi toteutettavia
            turvallisuusjärjestelyjä. Suojattavat edut ja
            niitä mahdollisesti vahingoittava toiminta on määritelty
            pykälässä nykyistä lakia väljemmin,
            mutta ne täsmentyvät lain niiden säännösten
            kautta, joissa määritellään
            tehtävät ja tehtävätyypit, joissa
            toimivista turvallisuusselvitys voidaan laatia. Kysymys on ennen
            muuta julkisten intressien ja toisaalta erittäin merkittävien
            yksityisten taloudellisten etujen suojaamisesta niitä vahingoittavalta
            toiminnalta. Valiokunta katsoo, että henkilötietojen
            suojaa rajoittavan turvallisuusselvitysmenettelyn taustalla on perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävä ja painavan yhteiskunnallisen
            tarpeen vaatima peruste. 
         
         
         Suhteellisuusvaatimus.
         
          Henkilötietojen suojan rajoitusten on oltava suhteellisuusvaatimuksen mukaisia.
            Suhteellisuusvaatimuksen kannalta on oleellista, että lakiehdotuksessa
            säädetään tyhjentävästi
            niistä rekistereistä, joiden tietoja saadaan käyttää turvallisuusselvityksen
            laadinnassa sekä säädetään
            tietojen käyttörajoituksista. Lisäksi
            on merkityksellistä, että turvallisuusselvityksen
            laatiminen ei ole ensisijainen keino turvallisuuden parantamiseksi.
            Lakiehdotuksen 18 §:n 1 momentin mukaan henkilöturvallisuusselvityksen
            laatimisen yleisenä edellytyksenä on se, että selvityksen
            hakija on eri toimenpitein rajoittanut pääsyä suojattaviin
            tietoihin ja huolehtinut toimitilojen ja tietojärjestelmien
            suojaamisesta.
         
         
         Valiokunta on aikaisemmin pitänyt ongelmallisena poliisiasiain
            tietojärjestelmään sisältyvien
            rikosilmoitustietojen käyttämistä turvallisuusselvityksen
            tekemisessä, koska rikosilmoitukset voivat olla aiheettomia.
            Tämän johdosta valiokunta katsoi, että rikosilmoitustietojen käyttöä koskevaa
            sääntelyä tuli täsmentää ja
            tiukentaa (PeVL 21/2001 vp,
            s. 3). Tämä vaatimus on otettu huomioon
            ehdotuksessa asianmukaisesti siten, että rikosilmoitustietojen
            käyttö on kielletty, jos ilmoituksen perusteella
            ei ole aloitettu esitutkintaa (32 §:n 1 mom. 1 kohta).
            Lisäksi esitutkinnassa tai syyttäjällä vireillä olevaa asiaa
            koskevan tiedon käyttämiselle on asetettu selkeät
            edellytykset (32 §:n 2 mom.) Myöskään poliisiasiain
            tietojärjestelmään sisältyviä havaintotietoja
            henkilöistä tai tapahtumista, joissa on oletettu
            olevan kysymys rikollisesta toiminnasta (32 §:n 1 mom.
            2 kohta), ei saa käyttää turvallisuusselvityksen
            laatimisessa. Valiokunta pitää käyttörajoitusta
            henkilötietosuojan kannalta perusteltuna (vrt. PeVL 18/2012
               vp, s. 4/I).
         
         
         Turvallisuusselvityksen sisällöstä säädetään 42 §:n
            2 ja 3 momentissa, jotka vastaavat asiallisesti sisällöltään
            nykyistä sääntelyä, jonka valiokunta
            on todennut olevan sopusoinnussa suhteellisuusvaatimuksen kanssa
            (PeVL 21/2001 vp, s. 3/I).
         
         
         Selvityksen kohteen asema.
         
          Valiokunta on pitänyt suhteellisuusvaatimuksen kannalta
            erityisen merkityksellisenä, millaiseksi laissa järjestetään sen
            henkilön asema, jota koskevista tiedoista turvallisuusselvitys
            tehdään (PeVL 21/2001 vp, s.
            3/II). Henkilöturvallisuusselvitys perustuu rekisteritietoihin,
            joista osa on henkilötietolain 11 §:ssä tarkoitettuja
            arkaluonteisia tietoja, kuten tiedot rikollisesta teosta, rangaistuksesta
            tai muusta rikoksen seuraamuksesta. Tällaisten tietojen
            käsittelyn salliminen koskee yksityiselämään
            kuuluvan henkilötietojen suojan ydintä (esim. PeVL 37/2013 vp,
            s. 2/II). Oikeasuhtaisuusvaatimuksen kannalta on olennaista,
            että lakiehdotuksen 5 §:n mukaan turvallisuusselvityksen
            laatiminen ja selvitykseen liittyvän luotettavuuden seurannan
            toteuttaminen edellyttävät selvityksen kohteen
            etukäteen annettua kirjallista suostumusta (PeVL 21/2001
               vp, s. 3/II, PeVL 25/1998 vp,
            s. 3). 
         
         
         Lakiehdotuksen 6 §:n 1 momentin nojalla jokaisella
            on oikeus saada toimivaltaiselta viranomaiselta tieto siitä,
            onko hänestä tehty turvallisuusselvitys. Tämän
            lisäksi selvityksen kohteella on pääsääntöisesti
            oikeus saada turvallisuusselvityksen sisältämät
            tiedot. Valiokunta on luonnehtinut tällaista tiedonsaantioikeutta
            vähimmäislähtökohdaksi ja pitänyt
            tarpeellisena, että asian kokonaissääntelyssä etsitään
            tapoja kohdehenkilön aseman parantamiseksi (PeVL 21/2001
               vp, s. 3/II). Lakiehdotuksessa kohdehenkilön
            asemaa on kehitetty tämän suuntaisesti muun muassa
            siten, että hänellä on pääsäännön mukaan
            oikeus saada hänestä tehty turvallisuusselvitys
            nähtäväksi tai kopiona, jos se on annettu
            kirjallisesti. 
         
         
         Toimivaltaiset viranomaiset.
         
          Lakiehdotuksen 9 §:n 5 momentin mukaan toimivaltaiset
            viranomaiset voivat yksittäistapauksessa sopia, että toinen
            viranomainen laatii turvallisuusselvityksen tai sen osan toisen
            viranomaisen sijasta. Yksittäistapauksellinen sopiminen
            on esityksen perusteluiden mukaan tarpeen järkevän
            ja tarkoituksenmukaisen työnjaon toteuttamiseksi kulloinkin
            esillä olevan tapauksen käsittelemiseksi (s. 32).
            Mahdollisuus sopia toimivaltaisesta viranomaisesta on huomionarvoinen
            perustuslain 21 §:n sen säännöksen
            kannalta, jonka mukaan jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi lain
            mukaan toimivaltaisessa viranomaisessa. Merkityksellinen on myös
            perustuslain 2 §:n 3 momentti. Sen mukaan
            julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin ja
            kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Tehtävien
            rajoitukseton siirtäminen viranomaiselta toiselle on ongelmallista
            myös oikeusturvan kannalta (PeVL 52/2001 vp,
            s. 5/I, PeVL 14/2003 vp,
            s. 3/I).
         
         
         Perustuslakivaliokunta on käytännössään suhtautunut
            pidättyvästi mahdollisuuteen poiketa toimivaltaista
            viranomaista koskevista lain säännöksistä.
            Valiokunta on etenkin perusoikeuskytkentäisen
            sääntelyn yhteydessä pitänyt
            välttämättömänä,
            että toimivaltainen viranomainen ilmenee laista yksiselitteisesti
            (PeVL 21/2001 vp, s. 4/I)
            tai muuten täsmällisesti (PeVL 47/2001 vp,
            s. 3/II) tai että ainakin viranomaisten toimivaltasuhteiden
            lähtökohdat (PeVL 45/2001 vp,
            s. 5/I) samoin kuin toimivallan siirtämisen edellytykset
            ilmenevät laista riittävän täsmällisesti
            (PeVL 7/2001 vp, s. 4/II; ks. myös PeVL
               11/2002 vp, s. 6, PeVL 52/2001
               vp, s. 5, PeVL 47/2002 vp,
            s. 4—5, PeVL 65/2002 vp, s.
            4/II).
         
         
         Mahdollisuus sopia tehtävänsiirrosta toiselle toimivaltaiselle
            viranomaiselle on lakiehdotuksessa rajattu yksittäistapaukselliseen
            turvallisuusselvityksen tai sen osan laatimiseen taikka todistuksen
            antamiseen. Kysymyksessä ei siten ole toimivallan rajoitukseton
            siirto, ja lisäksi kyseeseen tulevat viranomaiset ilmenevät
            pykälästä. Valiokunta on pitänyt
            tällaista järjestelyä valtiosääntöoikeudellisesti
            hyväksyttävänä, kun se on ollut
            viranomaisten voimavarojen tarkoituksenmukaisen käytön
            vaatimaa (PeVL 35/2008 vp,
            s. 2/II). Ehdotettu sääntely ei vaikuta
            lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Yritysturvallisuusselvitykseen liittyvät tarkastukset.
         
          Toimivaltainen viranomainen voi lakiehdotuksen 39 §:n
            2 momentin nojalla tarkastaa tarvittavassa laajuudessa muun muassa
            yrityksen toimitilojen turvallisuusjärjestelyt. Tarkastusta
            ei saa suorittaa pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyissä tiloissa. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on käytännössään kiinnittänyt
            huomiota siihen, että yrityksiin kohdistuvien valvontatyyppisten
            tarkastusten sääntelyssä on syytä selkeyden
            vuoksi viitata hallintolain tarkastuksia koskeviin 39 §:n
            yleissäännöksiin (PeVL 14/2013
               vp, s. 5/I, PeVL 11/2013 vp,
            s. 2/II, PeVL 5/2013 vp,
            s. 3/II, PeVL 32/2010 vp, s.
            10—11, PeVL 5/2010 vp,
            s. 3). Tämän vuoksi lakiehdotukseen on tässäkin
            tapauksessa syytä lisätä viittaus hallintolain 39 §:ään
            (ks. kaivoslain 153 §:n 1 momentti ja valmistusverotuslain
            96 §:n 1 momentti). Jos esimerkiksi tarkastusten luonteesta
            johtuu tarve toimia joltakin osin hallintolain säännöksistä poikkeavasti,
            on tästä säädettävä perustuslain vaatimukset
            täyttävällä tavalla (ks. erit. PeVL 5/2010
               vp) erikseen.
         
         
         Henkilörekistereiden yhdistäminen.
         
          Lakiehdotuksen 50 §:n 3 momentissa ja 51 §:ssä säädetään
            rekisteritietojen yhdistämisestä. Ehdotettu sääntely
            vastaa muutoin lailla säätämiselle asetettuja
            vaatimuksia, mutta lakiehdotukseen on aiheellista ottaa säännös
            kiellosta luovuttaa yhdistettyjä henkilötietoja
            edelleen (PeVL 17/2007 vp, s. 3/II, PeVL
               30/2005 vp, 4/II).
         
         
         Oikeusturva.
         
          Oikeusturvajärjestelyt perustuvat lakiehdotuksen 62 §:ssä yleiseen
            muutoksenhakuoikeuteen, jossa valitus tehdään
            ensi vaiheessa hallinto-oikeuteen. Viranomaisen päätökseen,
            jolla on kieltäydytty laatimasta turvallisuusselvitystä,
            ei saa pykälän 2 momentin mukaan hakea valittamalla
            muutosta. Ehdotetusta sääntelystä ei
            ole aiemman lausunnon valossa huomautettavaa (PeVL 21/2001
               vp, s. 4/I).
         
         
         Saman momentin mukaan päätökseen,
            jolla on kieltäydytty antamasta turvallisuusselvitystodistusta,
            saa hakea valittamalla muutosta vain, jos turvallisuusselvitystodistus
            on lain tai sen nojalla annetun säännöksen
            mukaan edellytyksenä virkaan tai tehtävään
            valitsemiselle taikka sellaisen viran tai tehtävän
            hoitoa varten, johon valittavalla on kansainvälisen tietoturvallisuusvelvoitteen
            mukaan oltava turvallisuusselvitystodistus. Turvallisuusselvitystodistus
            on joko 43 §:n mukainen henkilöturvallisuusselvitystodistus
            tai 46 §:n mukainen yritysturvallisuusselvitystodistus.
            Lakiehdotuksen 62 §:n 2 momentin mukaan muutosta ei saisi
            hakea päätökseen, jolla on kieltäydytty
            antamasta yritysturvallisuusselvitystodistusta. Valiokunnan mielestä on aiheellista
            vielä harkita, onko asianmukaisinta ulottaa momentin mukainen
            valitusoikeus koskemaan myös yritysturvallisuusselvitystodistusta
            koskevaa kielteistä päätöstä,
            koska kielteisellä päätöksellä voi
            olla vaikutusta yrityksen oikeuteen tai etuun.