Perustelut
         
         Rikosasian käsittely kirjallisessa menettelyssä
         
         Yleistä.
         
         
         
          Rikosasia voidaan 1. lakiehdotuksen 5 a luvun 1 §:n
            perusteella ratkaista käräjäoikeudessa
            pääkäsittelyä toimittamatta
            kirjallisessa menettelyssä, jos mistään
            syytteessä tarkoitetusta yksittäisestä rikoksesta
            ei ole säädetty ankarampaa rangaistusta kuin sakko
            tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Kirjallisessa
            menettelyssä voidaan tuomita sakkorangaistus tai enintään yhdeksän
            kuukauden pituinen vankeusrangaistus. Lakiehdotuksen 5 a luvun 5 §:n
            mukaan vastaajaa ei voida tuomita kirjallisessa menettelyssä ankarampaan
            rangaistukseen kuin kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen varaamatta hänelle
            tilaisuutta suullisen lausuman antamiseen. Menettelyn käyttämisen
            edellytyksinä ovat lisäksi vastaajan tunnustus
            sekä vastaajan ja asianomistajan suostumus. Menettelyä ei
            voida käyttää, jos vastaaja on teon tehdessään
            ollut alaikäinen.
         
         
         Kirjallinen menettely merkitsee, että rikosasian
            oikeudenkäynti ensimmäisen asteen tuomioistuimessa
            ei ole julkinen eikä suullinen. Sääntely
            on merkityksellistä perustuslain 21 §:n samoin
            kuin Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan sekä kansalaisoikeuksia
            ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen
            (KP-sopimuksen) 14 artiklan kannalta.
         
         
         Jokaisella on perustuslain 21 §:n 1 momentin nojalla
            oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman
            aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa. Oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin takeet, kuten käsittelyn julkisuus
            ja oikeus tulla kuulluksi, turvataan saman pykälän
            2 momentin mukaan lailla. Myös esimerkiksi vaatimus käsittelyn suullisuudesta
            kuuluu oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeisiin. Perustuslain
            säännös ei estä säätämästä lailla
            vähäisiä poikkeuksia oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin takeisiin, kunhan tällaiset poikkeukset
            eivät muuta oikeusturvatakeiden asemaa pääsääntönä eivätkä vaaranna
            yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
            (ks. HE 309/1993 vp, s. 74, PeVL
               35/2002 vp, s. 2/II). 
         
         
         Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen mukaan
            jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen
            ja julkiseen oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa
            riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa silloin, kun
            päätetään hänen oikeuksistaan
            ja velvollisuuksistaan tai häntä vastaan nostetusta
            rikossyytteestä. Pääsääntönä on,
            että ainakin yhdessä oikeusasteessa on järjestettävä julkinen
            suullinen käsittely, jollei 6 artiklan 1 kappaleen
            toisen virkkeen mukaisista näkökohdista muuta
            johdu. Toisaalta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä tähän
            pääsääntöön
            on hyväksytty pitkällekin meneviä poikkeuksia.Ks.
            Matti Pellonpää, Euroopan ihmisoikeussopimus, Helsinki
            2005, s. 364—365. 
            
         
         
         Syytetyllä on myös KP-sopimuksen 14 artiklan
            1 kappaleen mukaan oikeus rehelliseen ja julkiseen oikeudenkäyntiin
            laillisesti perustetun toimivaltaisen, riippumattoman ja puolueettoman
            tuomioistuimen edessä. 
         
         
         Suostumuksen merkitys.
         
          Kirjallisen menettelyn käyttämisen edellytyksinä ovat
            muun muassa vastaajan tunnustus syyllistymisestään
            syytteessä kuvattuun tekoon ja suostumus asian ratkaisemiseen
            kirjallisessa menettelyssä. Kirjallisen menettelyn muiden
            edellytysten täyttyessä vastaajaa kehotetaan haasteen
            tai haastehakemuksen tiedoksiannon yhteydessä kirjallisesti
            määräajassa ilmoittamaan, tunnustaako
            hän syytteessä kuvatun teon ja suostuuko hän
            asian ratkaisemiseen ilman pääkäsittelyä.
            Asia voidaan ratkaista kirjallisessa menettelyssä vain,
            jos vastaaja toimittaa käräjäoikeudelle
            kyseisen ilmoituksen. Kirjallisen menettelyn edellytyksenä on lisäksi
            asianomistajan esitutkinnassa tai kirjallisesti myöhemmin
            tekemä ilmoitus luopua oikeudesta pääkäsittelyyn.
         
         
         Vastaajan suostumus kirjallisen menettelyn käyttämiseen
            merkitsee käytännössä luopumista yksittäistapauksessa
            sekä oikeudenkäynnin suullisuudesta
            ja julkisuudesta että yleensä myös oikeudesta
            tulla kuulluksi. Tämän vuoksi sääntelyä suostumuksen
            antamisesta on arvioitava erityisesti vastaajan oikeusturvan takeiden kannalta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on katsonut (PeVL 19/2000
               vp, s. 3/II, PeVL 27/1998 vp,
            s. 2/II) perusoikeusrajoituksen kohteeksi joutuvan henkilön
            suostumuksella voivan sinänsä olla merkitystä valtiosääntöoikeudellisessa
            arvioinnissa ja pitänyt tässä suhteessa
            oleellisena sitä, mitä voidaan pitää oikeudellisesti
            relevanttina suostumuksena tietyssä tilanteessa. Valiokunta
            on toisaalta pitänyt selvänä, että perusoikeussuoja ei
            voi oikeudellisena kysymyksenä menettää aina
            merkitystään pelkästään
            siksi, että laissa säädetään
            jonkin toimenpiteen vaativan kohdehenkilön suostumuksen.
            Perusoikeussuojaa ei voida millaisessa asiassa tahansa jättää riippumaan
            asianomaisen suostumuksesta. Valiokunta on edellyttänyt
            suostumuksenvaraisesti perusoikeussuojaan puuttuvalta
            lailta muun muassa tarkkuutta ja täsmällisyyttä,
            säännöksiä suostumuksen antamisen
            ja sen peruuttamisen tavasta, suostumuksen aitouden ja vapaaseen
            tahtoon perustuvuuden varmistamista sekä sääntelyn
            välttämättömyyttä (PeVL
               19/2000 vp, s. 3/II). Suostumuksen aitouteen
            ja vapaaehtoisuuteen sekä nimenomaisuuteen on valiokunnan
            mielestä kiinnitettävä erityistä huomiota,
            kun kysymys on oikeusturvasta rikosoikeudenkäynnissä.
            Lisäksi on varmistuttava siitä, että suostumuksen
            antaja tietää ja ymmärtää suostumuksen
            merkityksen.
         
         
         Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä suostumusta
            ja julkista käsittelyä koskevan pyynnön
            puuttumista on pidetty hyväksyttävänä perusteena
            oikeudenkäynnin julkisuudesta ja suullisuudesta luopumiselle myös
            ensimmäisessä tuomioistuinasteessa (ks. esim.
            Håkansson ja Sturesson v. Ruotsi, 21.2.1990, sekä Zumtobel
            v. Itävalta, 21.9.1993). 
         
         
          Ehdotuksen tavoitteena on mahdollistaa yksinkertainen ja prosessiekonominen
            menettely tunnustettuja rikosasioita varten. Perusoikeusjärjestelmän
            kannalta on merkityksellistä, että kirjallinen
            menettely voi ajan oloon vaikuttaa asioiden käsittelyaikoihin
            ja siten edistää perustuslain 21 §:n
            1 momentissa jokaiselle turvattua oikeutta saada asiansa ilman aiheetonta
            viivytystä tuomioistuimessa käsitellyksi (vrt.
            PeVL 35/2002 vp, s. 3/II).
         
         
         Kirjallista menettelyä voidaan käyttää vain, jos
            vastaaja itse nimenomaisesti ja kirjallisesti tunnustaa syytteessä kuvatun
            teon ja suostuu asian ratkaisemiseen ilman pääkäsittelyä.
            Esitutkinnassa annettu tunnustus ja suostumus ei olisi riittävä,
            vaan vastaajalla on mahdollisuus arvioida suostumustaan sen jälkeen,
            kun syyte on nostettu ja hänen tiedossaan. Vastaajan passiivisuus
            johtaa asian käsittelemiseen julkisessa pääkäsittelyssä.
            Vakavimmat rikosasiat on suljettu suostumuksenvaraisen kirjallisen
            menettelyn ulkopuolelle. Suostumusta kirjalliseen käsittelyyn
            ei voida lainkaan pyytää vastaajalta, joka on
            teon tehdessään ollut alaikäinen. Sääntely
            ei nämä seikat huomioon ottaen ole ristiriidassa perustuslain
            tai Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden
            kanssa. 
         
         
         Ehdotusta on valiokunnan mielestä kuitenkin aiheellista
            täydentää maininnoilla vastaajan suostumuksen
            nimenomaisuudesta ja oikeudellisesta merkityksestä muotoilemalla
            1. lakiehdotuksen 5 a luvun 1 §:n 1 momentin 2 kohta esimerkiksi
            seuraavasti: "vastaaja tunnustaa virallisen syyttäjän
            syytteessä kuvatun teon sekä käräjäoikeudelle
            antamallaan nimenomaisella ilmoituksella luopuu oikeudestaan suulliseen
            käsittelyyn ja suostuu asian ratkaisemiseen kirjallisessa
            menettelyssä". Suostumuksen merkityksestä on samaan
            tapaan aiheellista lisätä maininnat 5 a luvun
            2 §:n 1 momenttiin ja 3. lakiehdotuksen 5 §:n
            1 momentin 4 kohtaan. Perustuslakivaliokunta kiinnittää lakivaliokunnan
            huomiota vielä siihen, että esitutkinnassa annetun
            suostumuksen luonne eräänlaisena valmistelevana toimenpiteenä ei
            ole viimeksi mainitun lainkohdan sanamuodon perusteella aivan selvää.
         
         
         Oikeudenkäynnin julkisuus.
         
         
         
          Käsittelyn julkisuus mainitaan perustuslain 21 §:n
            2 momentissa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin yhtenä takeena.
            Valiokunta on yleisesti todennut julkisuusintressin olevan
            oikeudenkäynnissä vieläkin vahvempi kuin
            viranomaistoiminnassa yleensä (PeVL 43/1998
               vp, s. 7/II). Oikeudenkäynnin julkisuus
            nimittäin liittyy asianosaisen oikeusturvan lisäksi
            yleisempiin vaatimuksiin vallankäytön avoimuudesta
            ja kontrolloitavuudesta. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
            on niin ikään ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen
            tulkintakäytännössään
            korostanut oikeudenkäynnin julkisuuden merkitystä tärkeänä keinona
            ylläpitää tuomioistuimiin kohdistuvaa
            yleistä luottamusta sen lisäksi, että se
            suojaa yksittäisiä osapuolia salaiselta oikeudenkäytöltä (Axen
            v. Saksa, 8.12.1983). 
         
         
         Ehdotettu kirjallinen menettely on tarkoitettu käyttöalaltaan
            rajoitetuksi poikkeukseksi pääsääntönä edelleen
            noudatettavasta käsittelyn julkisuudesta rikosoikeudenkäynnissä.
            Kuten esityksen perusteluissa todetaan, menettelyssä käsiteltäväksi
            tulevien asioiden määrää on
            vaikea arvioida täsmällisesti, koska menettelyyn
            suostumuksensa antavien määrää ei
            voida ennakolta tietää. Kirjallinen menettely
            ei poikkeuksena pääsäännöstä pysyessään
            ole valiokunnan mielestä ongelmallinen perustuslain tai
            Suomen ihmisoikeusvelvoitteiden näkökulmasta.
            Kirjallisessa menettelyssä käsiteltävien
            asioiden määrä voi toisaalta muodostua
            hyvinkin suureksi. Tällainen soveltamiskäytäntö saattaisi
            tulevaisuudessa olla altis ihmisoikeussopimuksiin pohjautuville
            valvonta-arvioinneille.
         
         
         Oikeus kuulustella todistajia
         
         Pääkäsittelyssä voidaan
            1. lakiehdotuksen 6 luvun 3 a §:n mukaan ottaa vastaan
            todistelua, vaikka vastaaja olisi jäänyt saapumatta
            oikeuden istuntoon, jos vastaaja ei ole noudattanut hänelle
            annettua määräystä saapua henkilökohtaisesti
            tuomioistuimeen ja vastaajalle on haasteen yhteydessä ilmoitettu
            mahdollisuudesta ottaa todistelua vastaan hänen poissaolostaan
            huolimatta. 
         
         
         Ehdotus on merkityksellinen Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6
            artiklan 3 kappaleen d kohdan kannalta. Sen mukaan rikoksesta syytetyn vähimmäisoikeuksiin
            kuuluu oikeus kuulustella tai kuulustuttaa todistajia, jotka kutsutaan
            todistamaan häntä vastaan, ja saada hänen
            puolestaan esiintyvät todistajat kutsutuiksi ja kuulustelluiksi
            samoissa olosuhteissa kuin häntä vastaan todistamaan
            kutsutut todistajat. Tämä oikeus kuuluu myös
            perustuslain 21 §:n 2 momentin sisältämiin
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeisiin (HE
               309/1993 vp, s. 74/II, PeVL
               5/1999 vp, s. 6/I).
         
         
         Todistelua voidaan ottaa ehdotuksen perusteella vastaan vastaajan
            laiminlyötyä määräyksen,
            jossa hänelle on nimenomaisesti ilmoitettu todistelun vastaanottamisen
            mahdollisuudesta hänen poissaolostaan huolimatta. Todistelu
            otetaan uudelleen vastaan vastaajan pyynnöstä,
            jos hänellä on ollut laillinen este poissaoloon.
            Tuomioistuin voi myös oma-aloitteisesti päättää todistelun
            uudelleen vastaanottamisesta erityisestä syystä.
            Näin rajoitettuna sääntely ei ole ongelmallinen
            perustuslain tai Suomen ihmisoikeusvelvoitteiden kannalta.
         
         
         Vapaudenriisto
         
         Oikeuteen tuotavaksi määrätyn säilöön
            ottaminen.
         
         
          Tuomioistuimeen tuotavaksi määrätyn asianosaisen
            tai kuultavan (2. lakiehdotuksen 12 luvun 33 §)
            taikka todistajan (2. lakiehdotuksen 17 luvun 36 §) enimmäissäilöönottoaikaa ehdotetaan
            pidennettäväksi kolmesta päivästä viiteen
            vuorokauteen. Samalla sääntelyn soveltamisala
            laajenee siten, että myös todistajan säilöön
            ottamiseen voidaan ryhtyä jo sellaisessa tilanteessa, jossa
            hän ei vielä ole ollut poissa istunnosta, mutta
            hänen käyttäytymisensä perusteella
            on aihetta olettaa, ettei hän tule noudattamaan
            kutsua saapua tuomioistuimeen.
         
         
         Säilöön ottaminen merkitsee puuttumista
            perustuslain 7 §:n 1 momentissa suojattuun henkilökohtaisen
            vapauteen. Tähän oikeuteen ei perustuslain 7 §:n
            3 momentin mukaan saa puuttua mielivaltaisesti eikä ilman
            laissa säädettyä perustetta. Mielivaltaisten
            vapaudenriistojen nimenomainen kielto rajoittaa lainsäätäjän
            mahdollisuuksia säätää vapaudenriistojen
            perusteista sekä edellyttää, että laissa
            varmistetaan oikeusturvan säilyminen myös
            vapaudenmenetyksen yhteydessä (HE 309/1993
               vp, s. 48/II). 
         
         
         Oikeus vapauteen turvataan myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            5 artiklassa, joka sisältää lisäksi
            yksityiskohtaisen luettelon vapaudenriiston hyväksyttävistä perusteista.
            Artiklan 1 kappaleen b kohdan mukaan henkilö voidaan pidättää tai
            vangita lain nojalla, "koska hän ei ole noudattanut tuomioistuimen
            laillista määräystä,
            tai jonkin lakimääräisen velvoitteen
            täyttämisen turvaamiseksi." Sopimusmääräyksen
            on katsottu soveltuvan vain verraten lyhytaikaisiin vapaudenriistoihin;
            henkilön pitäminen vangittuna pitkän,
            epämääräisen ajan voi muodostaa loukkauksen
            määräystä vastaan (PeVL
               13/2003 vp, s. 3/I).
         
         
         Nyt käsiteltävillä säännöksillä on
            perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävät
            perusteet. Sääntelyssä on kysymys siitä,
            että oikeudenkäynti ylipäätään
            voidaan järjestää myös niissä tilanteissa,
            joissa henkilö ei saavu tuomioistuimeen vapaaehtoisesti.
            Sääntely on riittävän täsmällistä.
            Oikeusturvajärjestelyistäkään
            ei ole huomautettavaa.
         
         
         Vapaudenmenetysajan enimmäispituuden pidentäminen
            kahdella vuorokaudella parantaa esityksen perustelujen mukaan edellytyksiä saada
            oikeudenkäyntiä pakoilevia henkilöitä tuomioistuimeen.
            Perusteluissa korostetaan, että suhteellisuusperiaatteen
            mukaisesti käytännössä useimmiten
            selvitään tätä aikaa lyhyemmällä säilöönotolla.
            Vapaudenmenetysajan enimmäispituuden pidentäminen
            kahdella vuorokaudella ei valiokunnan mielestä sinänsä ole
            sääntelyn oikeasuhtaisuuden kannalta
            ongelmallista. Lakivaliokunnan on kuitenkin aiheellista vielä arvioida,
            onko enimmäisajan pidentäminen tarpeellista. Myönteisessä tapauksessa
            sääntelyä on valiokunnan mielestä tärkeää täydentää maininnoilla,
            joiden mukaan säilöönotto ei saa kestää pidempään
            kuin on oikeudenkäynnin turvaamisen kannalta välttämätöntä. 
         
         
         Säilöön ottaminen oikeudenkäynnin
            häiritsemisen vuoksi. 
         
         
          Tuomioistuin voi 2. lakiehdotuksen 14 luvun 7 §:n
            2 momentin mukaan määrätä oikeuden
            istunnossa häiritsevästi käyttäytyvän otettavaksi
            välittömästi säilöön
            ja pidettäväksi siellä enintään
            24 tunnin ajan, jos saman pykälän 1 momentissa
            tarkoitettu järjestyssakko ei ole häiriön
            poistamiseksi riittävä toimenpide. Tästä oikeudenkäynnin
            häiriöttömän kulun turvaamiseksi
            määrättävästä säilöön
            ottamisesta päättää tuomioistuin.
            Säilöön otettu voi hakea muutosta säilöönottamispäätökseen.
         
         
         Ehdotus ei perustuslakivaliokunnan mielestä ole ongelmallinen
            sääntelyn hyväksyttävyyden, täsmällisyyden
            ja menettelyyn liittyvien oikeusturvakeinojen takaamisen kannalta. 
         
         
         Sääntelyn oikeasuhtaisuuden näkökulmasta
            ei ole täysin ongelmatonta, että henkilöä voidaan pitää säilössä enimmillään
            24 tuntia. Koska sääntelyn tarkoituksena on häiriön
            poistaminen eikä häiriötä aiheuttaneen
            henkilön rankaiseminen, vaikuttaa vuorokauden mittainen
            säilöön ottaminen tuomioistuimen toiminnan
            turvaamisen kannalta yleensä tarpeettoman pitkältä ajalta.
            	Säännöksiä on valiokunnan mielestä tärkeää täydentää maininnoilla,
            joiden perusteella henkilö on laskettava vapaaksi heti,
            kun hänen vapaudenriistonsa ei enää ole
            tuomioistuimen häiriöttömän
            toiminnan turvaamiseksi välttämätöntä.