Perustelut
         
         Verotustietojen julkisuus ja salassapito
         
         Arvioinnin lähtökohtia.
         
          Verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annettua lakia
            ehdotetaan muutettavaksi ensinnäkin siten, että jokaisella
            on oikeus saada Verohallinnon ylläpitämästä verovelkarekisteristä siihen
            talletettu tieto yritys- ja yhteisötietojärjestelmään
            rekisteröitävän muun yrityksen kuin luonnollisen
            henkilön ja kuolinpesän verovelasta. Näitä yrityksiä koskevat
            verovelkarekisterin tiedot ovat julkisia, ja ne luovutetaan yleisen
            tietoverkon välityksellä.
         
         
         Lisäksi lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Verohallinto
            voi salassapitosäännösten estämättä antaa
            tilaajavastuulaissa tarkoitetulle tilaajalle ja julkisista hankinnoista
            annetussa laissa tarkoitetulle hankintayksikölle verovelkarekisterissä olevat
            tiedot sellaisesta yritys- ja yhteisötietojärjestelmään
            rekisteröidystä luonnollisesta henkilöstä ja
            kuolinpesästä, joka on merkitty kaupparekisteriin
            tai arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Näitä henkilöitä koskevat
            tiedot ovat siis salassapidettäviä, ja niitä luovutetaan
            vain laissa tarkoitetuille tahoille.
         
         
         Sekä yleisöjulkisuutta että tietojen
            salassapitoa ja luovutettavuutta koskevaa sääntelyä on
            arvioitava perustuslain 12 §:n 2 momentin
            ja 10 §:n 1 momentin kannalta. Perustuslain 12 §:n 2
            momentin mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut
            tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien
            syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Perustuslain 10 §:n
            1 momentti sisältää yksityiselämän suojaa
            koskevan yleislausekkeen samoin kuin säännöksen
            henkilötietojen suojaamisesta lailla.
         
         
         Yritysten verovelkatietojen julkisuus.
         
          Yrityksiä koskevien verovelkarekisterissä olevien
            tietojen julkisuus on perustuslain 12 §:n 2 momentin mukaisen
            julkisuusperiaatteen mukainen perusratkaisu.
         
         
         Yksityiselämää ja henkilötietojen
            suojaa koskevan perustuslain säännöksen
            kannalta lähtökohtana on se, että oikeushenkilöt
            eivät kuulu säännöksen soveltamisalaan.
            Toisaalta perustuslain mainittua säännöstä tulkittaessa
            on huomattava, että sekä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
            että Euroopan unionin tuomioistuin ovat Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            8 artiklaa ja Euroopan unionin perusoikeuskirjan 7 ja 8 artiklaa
            koskevassa oikeuskäytännössään
            katsoneet, että oikeus yksityiselämän
            kunnioittamiseen henkilötietojen käsittelyssä koskee
            kaikenlaisia tunnistettua tai tunnistettavissa olevaa luonnollista
            henkilöä koskevia tietoja. Ilmaisua "yksityiselämä" ei
            tältä osin pidä tulkita suppeasti, eikä siten
            mikään periaatteellinen syy salli sitä, että ammattitoiminta
            jätettäisiin yksityiselämän käsitteen
            ulkopuolelle (ks. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomiot
            Amann v. Sveitsi, 16.2.2000, tuomion kohta 65 ja Rotaru v. Romania,
            4.5.2000, tuomion kohta 43 sekä Euroopan unionin tuomioistuimen
            tuomio yhdistetyissä asioissa C-92/09 ja C-93/09,
            Volker und Markus Schecke ja Hartmut Eifert, 9.11.2010, tuomion
            kohdat 52 ja 59). Euroopan unionin tuomioistuimen käytännössä on
            kuitenkin katsottu, että oikeushenkilöt voivat
            vedota perusoikeuskirjan 7 ja 8 artiklan suojaan oikeushenkilön
            nimen julkaisua internettietokannassa vastaan vain siltä osin
            kuin oikeushenkilön virallisessa nimessä yksilöidään
            yksi tai usea luonnollinen henkilö. Tällöinkään
            henkilötietojen suojaa koskevan loukkauksen vakavuus ei
            ole oikeushenkilöiden osalta sama kuin luonnollisten henkilöiden
            osalta, minkä tuomioistuin on ottanut huomioon asian suhteellisuusharkinnassa
            (ks. C-92/09 ja C-93/09 Eifert, tuomion kohdat
            53 ja 87).
         
         
         Perustuslakivaliokunta pitää sääntelyn
            tarkoittamaa edellä mainitun kaltaista yksityiselämän
            turvaan puuttumista etenkin harmaan talouden torjuntaan liittyvään
            julkisuusintressiin nähden melko vähäisenä.
            Rajoituksen oikeasuhtaisuuteen on tästä huolimatta
            syytä kiinnittää huomiota varsinkin sen
            vuoksi, että verovelkatietojen julkaisu voi vaikuttaa sen
            kohteeksi joutuneen yrityksen liiketoimintaedellytyksiin haitallisesti
            silloinkin, kun kyse on velvoitteensa moitteettomasti hoitamaan
            pyrkivästä yrityksestä, joka on joutunut
            tilapäisiin maksuvaikeuksiin (ks. HE 204/2013
               vp, s. 9—10 ja 17—18). Tällaiset
            vaikutukset voivat olla erityisen haitallisia sellaisille pienille
            yrityksille, joiden osalta yksityiselämän suoja
            myös ammattitoiminnan osalta voi muodostua merkitykselliseksi.
            
            
         
         
         Sääntelyn yksityisiin elinkeinonharjoittajiin kohdistuvia
            mahdollisia haitallisia vaikutuksia lieventää se,
            että tietoja annetaan verovelkarekisteristä vain
            yksittäin. Lisäksi verovelkarekisteriin merkitään
            ja sieltä annetaan verkkopalvelussa verovelkaa koskevana
            tietona vain tieto siitä, onko yrityksellä verovelkaa
            yli 5 000 euroa. Tilapäisissä maksuvaikeuksissa
            olevien yritysten asemaa turvaa osaltaan se, että verovelkarekisterissä julkaisu
            ei koske verovelkoja, joista on Verohallinnon tekemä maksujärjestely.
            Suuri osa verkkopalveluna annettavista verovelkarekisterin tiedoista
            on jo nykyisin nähtävillä julkisella
            protestilistalla tai saatavilla ulosottorekisteristä. Tämänkaltaisessa
            yhteydessä sääntelyä arvioitaessa
            voidaan valiokunnan mielestä ottaa huomioon myös
            se, että julkisten ja salassapidettävien tietojen
            rajauksen perustuminen esimerkiksi luonnollisen henkilön
            nimen esiintymiseen oikeushenkilön nimessä olisi
            tulkinnallisia epäselvyyksiä ja hallinnollista
            rasitusta aiheuttava sääntelyratkaisu (vrt. Euroopan
            unionin tuomioistuimen em. tuomion kohdat 87 ja 88). Ehdotettu sääntely
            ei ole perustuslain 10 §:n 1 momentin kannalta ongelmallista.
         
         
         Yksityishenkilöitä koskevien tietojen salassapito
            ja luovuttaminen.
         
         
          Luonnollisia henkilöitä ja kuolinpesiä koskevat
            verovelkarekisterissä olevat tiedot ovat 1. lakiehdotuksen
            4 §:n 1 momentin ja 20 d §:n 1 momentin perusteella
            salassapidettäviä. Näiden yksityisten
            verovelvollisten taloudellista asemaa koskevien tietojen salassapidolla
            pyritään suojaamaan perustuslain 10 §:n 1 momentissa
            turvattua yksityiselämää. Toisen perusoikeuden
            edistäminen on sellainen välttämätön
            syy, jonka vuoksi viranomaisen hallussa olevien asiakirjojen julkisuutta
            on mahdollista perustuslain 12 §:n 2 momentin nojalla lailla erikseen
            rajoittaa. Henkilön taloudellista asemaa kuvaavat asiakirjat
            ovat salassa pidettäviä myös perustuslakivaliokunnan
            myötävaikutuksella säädetyn
            viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n
            1 momentin 23 kohdan perusteella. Ehdotettu salassapitosääntely
            ei vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen
            (ks. PeVL 2/2008 vp,
            s. 2/I ja PeVL 40/2005 vp, s. 2/II).
         
         
         Verohallinto voi 1. lakiehdotuksen 20 e §:n 1 momentin
            nojalla antaa salassapitosäännösten estämättä luonnollisesta
            henkilöstä ja kuolinpesästä verovelkarekisteriin
            merkityt tiedot tilaajavastuulaissa tarkoitetulle tilaajalle ja
            hankintalaissa tarkoitetulle hankintayksikölle. Tietoja voidaan
            luovuttaa näille tahoille vain tilaajien ja hankintayksiköiden
            lakisääteisten, laissa täsmällisesti
            määriteltyjen velvollisuuksien täyttämiseksi.
            Tältä osin ehdotettu sääntely
            täyttää perusoikeusrajoituksen hyväksyttävyydelle,
            täsmällisyydelle ja tarkkarajaisuudelle sekä oikeasuhtaisuudelle
            asetetut vaatimukset. Sääntelyn oikeasuhtaisuuden
            näkökulmasta valiokunta kiinnittää huomiota
            myös siihen, että verovelkarekisteristä annetaan
            tietoja vain niiden verovelvollisten osalta, joilla on verovelkaa
            vähintään 5 000 euroa tai joiden
            veroveloista ei ole tehty maksujärjestelyä. Yksityiselämän
            suojan kannalta keskeistä on, että salassa pidettävien
            henkilötietojen käyttö ja tietojen paljastaminen
            rekisterin tarkoituksen vastaisesti on rangaistavaa siten kuin rikoslaissa,
            viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa ja henkilötietolaissa
            säädetään. Tietojen luovuttamista
            koskeva sääntely ei muodostu perustuslain kannalta ongelmalliseksi
            (ks. myös PeVL 39/2009 vp, s. 3).
         
         
         Julkisuusperiaate ja verotustietojen julkisuuslain rakenne.
         
          Verotusasiakirjat, jotka koskevat verovelvollisen taloudellista
            asemaa, sekä muut sellaiset verotusasiakirjat, joista ilmenee
            tunnistettavissa olevaa verovelvollista koskevia tietoja, on verotustietojen
            julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 4 §:n 1 momentin
            mukaan pidettävä salassa. Säännöksessä on
            lueteltu ne lain pykälät, joissa säädetään
            poikkeuksista salassapitoon. Esityksessä ehdotetaan luetteloon
            lisättäväksi viittaus uuteen 20 d §:ään,
            jossa säädetään yritysten verovelkatietojen
            julkisuudesta. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa, että verotustiedot ovat
            voimassa olevan lain 3 §:n perusteella julkisia. Käytännössä 4 §:n
            sisältämä salassapito muodostuu kuitenkin
            pääsäännöksi, koska
            lähes kaikki verohallinnon hallussa olevat yksittäistä verovelvollista
            koskevat asiakirjat ovat säännöksen perusteella
            lähtökohtaisesti salassa pidettäviä.
            Tämä käy ilmi myös verotustietojen julkisuudesta
            ja salassapidosta annetun lain esitöistä (ks. HE 149/1999 vp).
            Lakiehdotusta ei tuolloin käsitelty perustuslakivaliokunnassa.
            Perustuslakivaliokunta on kuitenkin sittemmin vuonna 2005 katsonut,
            että salassapidon pääsääntöön
            perustuva verotustietojen julkisuuslaki ilmentää perustuslain
            12 §:n 2 momentin julkisuusperiaatteen näkökulmasta
            nurinkurista lähtökohtaa. Valiokunta katsoi lausunnossaan, että suunnitellussa
            lainsäädännön jatkovalmistelussa
            oli syytä arvioida verotustietojen julkisuuslain rakennetta
            ja sen suhdetta perustuslain 12 §:n 2 momentin säännöksiin
            (PeVL 40/2005 vp, s. 2—3). 
         
         
         Perustuslakivaliokunta pitää valitettavana, että edellä mainitun
            kaltaista arviointia ei ole vieläkään
            tehty. Valiokunnan saaman tiedon mukaan Verohallinnossa on kuitenkin
            selvitetty muun muassa verotusaineistojen julkisuuden laajentamista
            yleisemmän verotustietoja koskevan informaatio-oikeudellisen
            lainsäädännön kehittämisen
            tarkastelun yhteydessä. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että valtioneuvoston piirissä selvitetään
            kokonaisvaltaisesti verotustietojen ja niitä vastaavien
            tietojen julkisuuden ja salassapidon suhdetta perustuslain julkisuusperiaatteeseen.
            Sääntelyvaihtoehtoja harkittaessa on syytä kiinnittää huomiota
            sekä sääntelyn julkisuusperiaatetta toteuttavaan
            rakenteeseen että siihen, miten säännökset
            asiallisesti toteuttavat julkisuusperiaatteen mukaista tiedonsaantioikeutta. Valiokunnan
            mielestä tässä yhteydessä on
            syytä tarkastella myös mahdollisuuksia laajentaa
            verotustietojen julkisuutta. Aiheellista on lisäksi selvittää,
            voitaisiinko verotustietojen julkisuutta ja salassapitoa koskeva
            sääntely sijoittaa viranomaisen toiminnan julkisuudesta
            annettuun lakiin.
         
         
         Voimaantulo
         
         Molempien esityksessä ehdotettujen lakien voimaantuloajankohdasta
            ehdotetaan säädettäväksi valtioneuvoston
            asetuksella lukuun ottamatta 1. lakiehdotuksen 17 §:n
            muutosta ja uutta 17 a §:ää.
            Valtuus on merkityksellinen perustuslain 79 §:n 3 momentin
            näkökulmasta. Sen mukaan laista tulee käydä ilmi,
            milloin se tulee voimaan. Erityisestä syystä laissa
            voidaan säätää, että sen
            voimaantuloajankohdasta säädetään
            asetuksella.
         
         
         Lain voimaantuloajankohdan tulee perustuslakiesityksen perustelujen
            mukaan käydä ensisijaisesti ilmi itse laista.
            Voimaantuloajankohta voidaan jättää asetuksella
            säädettäväksi vain erityisestä syystä.
            Tästä voi esitöiden perusteella olla
            kysymys esimerkiksi silloin, kun suuren lainsäädäntökokonaisuuden
            eri osien on tultava voimaan samana ajankohtana eikä tuota
            ajankohtaa ole lakia säädettäessä tarkoituksenmukaista
            tai mahdollista vielä vahvistaa (HE 1/1998
               vp, s. 130/II, ks. myös PeVL 7/2005
               vp, s. 11/II). Perustuslakivaliokunnan käytännössä erityisenä syynä on
            pidetty myös lain voimaantuloajankohdan sidonnaisuutta
            Suomen kansainvälisten velvoitteiden tai esimerkiksi Euroopan unionin
            lainsäädännön voimaantuloon
            (ks. esim. PeVL 36/2010 vp,
            s. 3/I, PeVL 21/2007 vp, s. 2/II, PeVL
               46/2006 vp, s. 4/I).
         
         
         Lakien voimaantulosta säätämistä asetuksella
            on esityksessä (s. 27/II) perusteltu sillä,
            että verovelkarekisterin käyttöönotto
            ja yksityisten elinkeinonharjoittajien tietojen luovuttamisen aloittaminen
            edellyttävät aikaa vieviä tietojärjestelmämuutoksia,
            minkä vuoksi käyttöönottoaikataulua
            ei tässä vaiheessa ole mahdollista tarkoin ennakoida.
            Perustuslakivaliokunta ei ole katsonut tämänkaltaisten
            hallinnollisten toimenpiteiden aikatauluun liittyvien syiden täyttävän perustuslain
            79 §:n 3 momentissa tarkoitetun erityisen syyn vaatimusta.
            Tällaiset toimet ovat tavanomaisia lainsäädännössä,
            ja tarvittava aika niille voidaan varata päätettäessä lain
            voimaantuloajankohdasta lakia vahvistettaessa (PeVL 7/2005
               vp, s. 11—12). Ehdotettujen lakien voimaantuloajankohdasta
            säätämistä ei siten ole mahdollista
            jättää valtioneuvoston asetuksen varaan.
            Sekä 1. että 2. lakiehdotuksen voimaantulosäännöstä on
            siten tarkistettava, jotta lakiehdotukset voidaan näiltä osin
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.