Yleisperustelut
Eduskuntaryhmillä on keskeinen osa eduskunnan toiminnassa
ja kansanedustajien työssä. Eduskuntaryhmiä koskeva
sääntely on perinteisesti ollut kuitenkin hyvin
niukkaa. Ne mainitaan perustuslain 26 §:n säännöksessä ennenaikaisten
vaalien määräämisestä ja
perustuslain 61 §:n säännöksessä valtioneuvoston
muodostamisesta, jossa eduskuntaryhmillä on erityisrooli.
Eduskunnan työjärjestyksessä eduskuntaryhmät
mainitaan kahdessa pykälässä. Lisäksi
viime vaalikaudella säädettiin laki eduskuntaryhmien
tuesta, joka ehdotetaan nyt kumottavaksi, ja lähes vastaavien
säännösten sisällyttämistä ehdotetaan
säädettävään lakiin.
Lakialoitteen käsittelyssä valiokunta on arvioinut
niitä tarpeita, joiden vuoksi eduskuntaryhmistä on
syytä säätää lailla.
Valiokunnan mielestä sääntelyä puoltavat
lähinnä käytännön syyt.
Eduskuntaryhmien oikeudellinen luonne on ollut epäselvä,
mikä on voinut aiheuttaa hankaluuksia erityisesti kolmansien
osapuolien kannalta. Käytännön syitä korostavan
lähtökohdan vuoksi valiokunta ei ole pitänyt
tarpeellisena niin pitkälle menevää eduskuntaryhmien
sääntelyä kuin lakialoitteessa ehdotetaan.
Eduskuntaryhmät liittyvät ensisijaisesti eduskunnan
poliittiseen toimintaan ja tahdonmuodostukseen. Tällaisen
poliittisen toiminnan ja eduskuntaryhmien liian pitkälle
menevää ja yksityiskohtaista oikeudellista sääntelyä on
valiokunnan mielestä syytä välttää.
Valiokunta pitää lakialoitteen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa
selvityksen perusteella lakialoitetta tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Eduskuntaryhmän jäsenyys
Lakialoitteessa ehdotetaan, että jokaisen kansanedustajan
on kuuluttava johonkin eduskuntaryhmään. Lisäksi
ehdotuksen mukaan eduskuntaryhmän säännöissä voidaan
määrätä ryhmän jäsenelle
annettavasta huomautuksesta, varoituksesta, hänen erottamisestaan
ryhmästä määräajaksi
tai pysyvästi taikka muusta vastaavasta toimesta.
Ehdotettu sääntely on merkityksellistä perustuslain
13 §:n 2 momentin turvaaman yhdistymisvapauden ja 29 §:n
kansanedustajan riippumattomuutta koskevan sääntelyn
kannalta. Perustuslain 13 §:n 2 momentti turvaa oikeuden kuulua
tai olla kuulumatta yhdistykseen sekä osallistua yhdistyksen
toimintaan. Perustuslain turvaama yhdistymisvapaus koskee ensisijaisesti
niin sanottuja aatteellisia yhdistyksiä. Valiokunnalla
ei ole huomauttamista lakialoitteen säätämisjärjestysperusteluiden
arvioista, ettei jäsenyyttä koskeva säännös
ole perustuslain 13 §:n 2 momentin osalta ongelmallinen.
Perustuslain 29 §:ssä säädetään
kansanedustajan riippumattomuudesta. Säännös
sisältää niin sanotun imperatiivisen
mandaatin kiellon, jonka tarkoituksena on suojata kansanedustajan riippumattomuutta.
Perustuslakiuudistuksen esitöissä eduskuntatyön
todettiin perustuvan olennaisesti eduskuntaryhmien olemassaololle
ja niissä tapahtuvalle toiminnalle. Eduskuntaryhmään
liittyminen on kuitenkin vapaaehtoista, eikä kansanedustajana
toimiminen edellytä ryhmän jäsenyyttä.
Liittyessään eduskuntaryhmään kansanedustajat
ovat tietoisia ryhmän säännöistä ja
toimintatavoista. Tästä syystä eduskuntaryhmien
katsottiin esityksen perusteluissa voivan säännösten
estämättä kohdistaa jäseniinsä erilaisia
ryhmän toimintaan osallistumiseen ja ryhmän jäsenyyteen
liittyviä sääntöjensä mukaisia
seuraamuksia, jotka perustuvat ryhmän sisäiseen
toimintavapauteen (HE 1/1998 vp, s.
84).
Lakialoitteen ehdotukset jokaisen kansanedustajan kuulumisesta
johonkin eduskuntaryhmään ja kurinpitotyyppisten
toimien sääntelystä poikkeavat edellä esitetyistä perustuslain
29 §:n perusteluiden lähtökohdista. Valiokunnan
mielestä eduskuntaryhmien oikeushenkilöllistäminen
ei edellytä, että jokaisen kansanedustajan olisi
kuuluttava johonkin eduskuntaryhmään. Ehdotettu
säännös mahdollisuudesta erota eduskuntaryhmästä ja
perustaa uusi eduskuntaryhmä on sinänsä aiheellinen
perustuslain 29 §:n kannalta. Ehdotus velvoittaa kuitenkin
rekisteröimään myös yhden tai
muutaman kansanedustajan eduskuntaryhmän, laatimaan sille
säännöt ja huolehtimaan tarvittavasta
hallinnosta. Kansanedustajan toimintavapauden kannalta on asianmukaisempaa,
ettei kansanedustajaa velvoiteta lailla kuulumaan johonkin eduskuntaryhmään.
Lakialoitteessa eduskuntaryhmää luonnehditaan
niin, että se on eduskunnan keskuskansliassa pidettävään
eduskuntaryhmärekisteriin merkitty eduskunnan varsinaiseen
hallinto-organisaatioon kuulumaton kansanedustajien yhteenliittymä.
Tämä luonnehdinta ei sulje pois sitä, että yksikin
kansanedustaja voi muodostaa eduskuntaryhmän (s. 4/I).
Eduskuntaryhmän jäsenyyttä koskevan säännöksen
poistaminen 1. lakiehdotuksen 6 §:n 2 momentista merkitsee,
että eduskunnassa voi olla ns. villejä edustajia.
Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että perustuslain ja
eduskunnan työjärjestyksen tarkoittamia eduskuntaryhmiä ovat
edelleen muutkin kuin eduskunnan keskuskansliassa pidettävään
eduskuntaryhmärekisteriin merkityt eduskuntaryhmät.
Eduskuntaryhmälle voidaan maksaa valtion talousarviosta
tukea vain, jos ryhmä täyttää lakiehdotuksen
mukaiset velvoitteet.
Lisäksi valiokunta pitää ryhmän
oman autonomian kannalta asianmukaisena, ettei eduskuntaryhmän
jäsenten ryhmälle maksettavista maksuista tai
kurinpitotyyppisistä toimista säädetä miltään
osin laissa, vaan niistä päättäminen
jää nykyisin tavoin kokonaan eduskuntaryhmän päätösten
ja käytäntöjen varaan.
Yksityiskohtaiset perustelut
Laki eduskuntaryhmistä
2 §. Eduskuntaryhmän tehtävät,
3 §. Eduskuntaryhmän oikeushenkilöys
ja 4 §. Säännöt.
Valiokunta ehdottaa, että pykäliin tehdään
sanonnallisia täsmennyksiä.
6 §. Eduskuntaryhmän jäsenyys.
Valiokunta ehdottaa yleisperusteluissa esitetyin perustein, että pykälän
2 momentista poistetaan säännös jokaisen
kansanedustajan kuulumisesta johonkin eduskuntaryhmään.
Tämän vuoksi momentin toiseen virkkeeseen ehdotetaan
lisättäväksi maininta, että kansanedustaja
voi jäädä eduskuntaryhmien ulkopuolelle.
Pykälän 3 momentissa ehdotetaan säädettäväksi
siitä, että eduskuntaryhmän säännöissä voidaan
määrätä eduskuntaryhmän
jäsenet suorittamaan maksuja ryhmälle. Ehdotetun
4 momentin mukaan eduskuntaryhmän säännöissä voidaan
määrätä niistä kurinpitotyyppisistä toimista,
joita ryhmä voi päätöksellään
kohdistaa jäseneensä. Valiokunta ehdottaa, että 3
ja 4 momentti poistetaan.
8 §. Rekisteröitävät tiedot.
Eduskunnan keskuskansliassa pidettävään
rekisteriin sisältyy henkilötietoja muuan muassa
eduskuntaryhmän jäsenistä. Sääntely
on merkityksellistä perustuslain 10 §:n 1 momentin
kannalta. Sen mukaan henkilötietojen suojasta säädetään
tarkemmin lailla. Perustuslakivaliokunta on vakiintuneesti pitänyt
henkilötietojen suojan kannalta tärkeinä sääntelykohteina
ainakin rekisteröinnin tavoitetta, rekisteröitävien
henkilötietojen sisältöä, niiden
sallittuja käyttötarkoituksia mukaan luettuna
tietojen luovutettavuus sekä tietojen säilytysaikaa
henkilörekisterissä ja rekisteröidyn oikeusturvaa.
Näiden seikkojen sääntelyn lain tasolla
tulee lisäksi olla kattavaa ja yksityiskohtaista (ks. esim. PeVL 38/2010
vp, s. 2—3, PeVL 25/2010
vp, s. 2/II ja PeVL 27/2006
vp, s. 2/II).
Ehdotettu sääntely vastaa pääosin
perustuslakivaliokunnan käytäntöä.
Pykälään ei kuitenkaan sisälly
säännöksiä tietojen säilytysajasta. Perusteluiden
mukaan tietoja säilytetään rekisterissä vain
niin kauan kuin ne ovat ryhmän toiminnan kannalta merkityksellisiä.
Esimerkiksi tieto ryhmän jäsenestä poistetaan
heti, jos hän ei tule eduskuntavaaleissa enää valituksi
tai kuolee kesken vaalikauden (s. 13). Valiokunta ehdottaa
perustuslain 10 §:n 1 momentista johtuvista syistä,
että pykälän 3 momenttiin lisätään säännös
tietojen poistamisesta rekisteristä.
12 §. Eduskuntaryhmän kirjanpito, tilinpäätös
ja tilintarkastus.
Valiokunta ehdottaa, että 3 momentin sanamuoto muutetaan
vastaamaan eduskuntaryhmien tuesta annetun lain 4 §:n 3
momentin sanamuotoa.
13 §. Valvonta.
Koska valiokunta ehdottaa 12 §:n 3 momenttia
muutettavaksi, on myös 13 §:n 3 momentin
salassapitovelvollisuutta koskevaa säännöstä tarkistettava.
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n
muuttamisesta
Valiokunta on edellä ehdottanut, että eduskuntaryhmän
on toimitettava vuosittain eduskunnan kansliaan tilinpäätös
liitteineen ja toimintakertomus. Näiden asiakirjojen julkisuuteen
voidaan soveltaa nykyisiä viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetun lain säännöksiä. Tämän
johdosta valiokunta ehdottaa, että lakiehdotus hylätään.