Täysistunnon pöytäkirja 16/2005 vp

PTK 16/2005 vp

Tarkistetu versio 2.0

16. PERJANTAINA 25. HELMIKUUTA 2005

Puhetta johtaa ensimmäinen varapuhemies Markku Koski.

Nimenhuuto

Nimenhuudossa merkitään täysistunnosta poissa oleviksi seuraavat edustajat:

  • Arja Alho /sd
  • Janina Andersson /vihr
  • Jouni Backman /sd
  • Eva Biaudet /r
  • Tarja Cronberg /vihr
  • Jan-Erik Enestam /r
  • Merikukka Forsius-Harkimo /vihr
  • Tuula Haatainen /sd
  • Heidi Hautala /vihr
  • Lasse Hautala /kesk
  • Eero Heinäluoma /sd
  • Liisa Hyssälä /kesk
  • Kauko Juhantalo /kesk
  • Antti Kaikkonen /kesk
  • Ilkka Kanerva /kok
  • Saara Karhu /sd
  • Marjukka Karttunen /kok
  • Jyrki Kasvi /vihr
  • Jyrki Katainen /kok
  • Rauno Kettunen /kesk
  • Kimmo Kiljunen /sd
  • Jari Koskinen /kok
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Kari Kärkkäinen /kd
  • Seppo Kääriäinen /kesk
  • Jere Lahti /kok
  • Reijo Laitinen /sd
  • Hannes Manninen /kesk
  • Petri Neittaanmäki /kesk
  • Olli Nepponen /kok
  • Pekka Nousiainen /kesk
  • Kalevi Olin /sd
  • Heikki A. Ollila /kok
  • Mauri Pekkarinen /kesk
  • Susanna Rahkonen /sd
  • Leena Rauhala /kd
  • Päivi Räsänen /kd
  • Suvi-Anne Siimes /vas
  • Anni Sinnemäki /vihr
  • Säde Tahvanainen /sd
  • Satu Taiveaho /sd
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Oras Tynkkynen /vihr
  • Jutta Urpilainen /sd
  • Unto Valpas /vas
  • Matti Vanhanen /kesk
  • Pekka Vilkuna /kesk
  • Tuula Väätäinen /sd

Eduskuntatyöhön liittyvissä tehtävissä olevat edustajat

Merkitään, että puhemiesneuvosto on käsitellyt seuraavan ilmoituksen poissaolosta täysistunnosta eduskuntatyöhön liittyvän tehtävän vuoksi:

25.2. edustaja

  • Mauri Pekkarinen /kesk

Sairauspoissaolot

Merkitään, että puhemiesneuvosto on käsitellyt seuraavan ilmoituksen poissaolosta täysistunnosta sairauden vuoksi:

25.2. edustaja

  • Kalevi Lamminen /kok

Poissaololuvat

Merkitään, että puhemiesneuvosto on myöntänyt seuraavat luvat poissaoloon täysistunnosta muun syyn vuoksi:

25.2. edustajat

  • Tarja Cronberg /vihr
  • Lasse Hautala /kesk
  • Eero Heinäluoma /sd
  • Kauko Juhantalo /kesk
  • Jari Koskinen /kok
  • Irina Krohn /vihr
  • Jere Lahti /kok
  • Olli Nepponen /kok
  • Pekka Nousiainen /kesk
  • Susanna Rahkonen /sd
  • Suvi-Anne Siimes /vas
  • Jutta Urpilainen /sd

__________

Kirjalliset kysymykset

Merkitään saapuneiksi vastaukset kirjallisiin kysymyksiin KK 949, 959, 973, 976, 992—994, 997, 999—1003, 1006—1010, 1014, 1015, 1028, 1029, 1045/2004 vp.

__________

Välikysymys 1/2005 vp: Eriarvoisuuden ja köyhyyden poistaminen

Ensimmäinen varapuhemies:

Ulkopuolella päiväjärjestyksen ilmoitetaan, että ed. Korhonen ja 27 muuta edustajaa ovat tänään 25. päivänä helmikuuta 2005 tehneet valtioneuvostolle välikysymyksen n:o 1 eriarvoisuuden ja köyhyyden poistamisesta (VK 1/2005 vp).

Annan nyt puheenvuoron välikysymyksen ensimmäiselle allekirjoittajalle ed. Korhoselle välikysymyksen esittämistä varten.

Martti Korhonen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Esitämme seuraavan välikysymyksen:

"Eduskunnalle

Hallituksen harjoittama talouspolitiikka lisää kansalaisten välistä eriarvoisuutta, tuottaa lisää köyhiä ja syrjäytyneitä. Tämä ei ole kenenkään kannalta toivottavaa. Kansalaisten välistä eriarvoisuutta lisäävään kehitykseen on mahdollista puuttua verotuksen, työllisyyspolitiikan sekä sosiaaliturvan keinoin, jos tahtoa vain löytyy.

Hallituksen tähän mennessä toteuttamat toimet, kuten varallisuusveron poistaminen ja muun verotuksen ylimääräinen keventäminen, rapauttavat suomalaisen hyvinvointivaltion perustaa, koska ne lisäävät kansalaisten välistä eriarvoisuutta. Erilaisten tukien varassa elävien ihmisten elämäntilanteen parantamiseksi hallitus ei tähän mennessä ole tehnyt vielä mitään. Esimerkiksi yhä edelleen on niin, että hyvinkin pienistä työttömyyspäivärahoista ja eläkkeistä maksetaan veroa. Yhä edelleen on myös niin, että monet ensisijaisten etuuksien varassa elävät joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen.

Maamme sosiaaliturvajärjestelmän perustana ovat kaikille kuuluvat sosiaali- ja terveyspalvelut ja kattava toimeentulon turvajärjestelmä. Kunnalliset palvelut ovat kuntien talousvaikeuksien takia vakavasti uhattuina, ja vasta nyt hallitus näyttää uskaltavan tunnustaa, ettei kunnissa ole näköpiirissä käännettä parempaan. Palvelujen saannin vaikeutuminen koskettaa eniten juuri vähävaraisimpia ja jopa tavallisia palkansaajia, joilla ei ole suurituloisten tapaan mahdollisuutta itse kustantaa palveluja kokonaisuudessaan.

Suomessa on tällä hetkellä EU:ssa käytetyn määritelmän mukaan köyhiä runsaat puoli miljoonaa. Lisäksi aivan tämän rajan tuntumassa on runsas joukko pienituloisia, pätkätyöläisiä ja eläkeläisiä. Joukossa on edelleen myös viime laman ylivelkaisia, joita ulosoton vanhentuminen ei vielä ole vapauttanut veloista, eikä kaikilla ole ollut mahdollisuutta selviytyä velvoitteistaan velkajärjestelylain avulla. Myös monien opiskelijoiden asema on tukala.

Pitkään jatkuva tai toistuva työttömyys, terveyden heikkeneminen, mielenterveysongelmat, koulutuksen riittämättömyys, asunnottomuus tai muut sosiaaliset syyt ovat keskeiset köyhyyden taustalla vaikuttavat tekijät. Pätkätöiden lisääntyminen on tuonut työmarkkinoille uuden, työssäkäyvien köyhien ryhmän. Pitkittyessään kokonaan tai osittain erilaisten tukien varassa eläminen johtaa pysyvään niukkuuteen, jossa ihmisarvoisen elämän edellytysten, kuten kodin ja sosiaalisten suhteiden, ylläpitäminen vaikeutuu. Köyhyys johtaa helposti syrjäytymiseen, joka pahimmillaan periytyy sukupolvelta toiselle.

Sosiaaliturvan kannustavuutta tulee lisätä niin, että kansalainen voi ja hänen kannattaa tarttua avautuviin tilaisuuksiin, ja samalla yhteiskunnan tulee myös lisätä näitä mahdollisuuksia.

Eduskunta edellytti vuoden 2004 talousarvion yhteydessä, että hallitus arvioi ohjelmansa ja tekeillä olevien selvitysten perusteella tarpeen kaikkein vähävaraisimpien kansalaisten elämäntilanteen helpottamiseen ja tekee tarvittavat toimenpide-ehdotukset. Hallituksen toimet työttömien peruspäivärahan, työmarkkinatuen tai opintotuen tason parantamiseksi ovat olleet näennäisiä. Tavallisen eläkeläisen asemaa hallitus parantaa maaliskuussa voimaan tulevalla vain muutaman euron korotuksella. Onkin pelättävissä, että hallitus tyytyy täysin riittämättömiin ja näennäisiin toimiin, ellei eduskunta omalta osaltaan aseta hallitukselle selkeitä vaatimuksia eriarvoisuuden ja köyhyyden torjumisesta.

Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

Aikooko hallitus välittömästi vähentää eriarvoisuutta ja parantaa työttömien, opiskelijoiden, lapsiperheiden, pientä eläkettä saavien ja muiden sosiaaliturvan väliinputoajien perusturvaa sekä lisätä sosiaaliturvan kannustavuutta köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi sekä ehkäistä pitkäaikais- ja toistuvaistyöttömyyttä?

Helsingissä 25 päivänä helmikuuta 2005

  • Martti Korhonen /vas
  • Mikko Immonen /vas
  • Matti Kangas /vas
  • Minna Sirnö /vas
  • Matti Kauppila /vas
  • Suvi-Anne Siimes /vas
  • Iivo Polvi /vas
  • Erkki Virtanen /vas
  • Markus Mustajärvi /vas
  • Kari Uotila /vas
  • Outi Ojala /vas
  • Anne Huotari /vas
  • Esko-Juhani Tennilä /vas
  • Jaakko Laakso /vas
  • Annika Lapintie /vas
  • Veijo Puhjo /vas
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Jyrki Kasvi /vihr
  • Osmo Soininvaara /vihr
  • Rosa Meriläinen /vihr
  • Tuija Brax /vihr
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Ulla Anttila /vihr
  • Päivi Räsänen /kd
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Sari Essayah /kd
  • Timo Soini /ps
  • Raimo Vistbacka /ps"

Ensimmäinen varapuhemies:

Työjärjestyksen 22 §:n 1 momentin mukaisesti välikysymys lähetetään keskustelutta valtioneuvostolle vastattavaksi.

__________

PÄIVÄJÄRJESTYKSEN ASIAT:

1) Hallituksen esitys alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvään vuoden 1978 pöytäkirjaan vuonna 1997 tehdyn muutospöytäkirjan hyväksymisestä sekä laeiksi sen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisestä annetun lain muuttamisesta

Osittain ainoa, osittain toinen käsittely

Hallituksen esitys  HE 175/2004 vp

Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö  LiVM 3/2005 vp

Ensimmäinen varapuhemies:

Ensin käydään keskustelu asiasta kokonaisuudessaan. Sen jälkeen päätetään ainoassa käsittelyssä liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön ensimmäiseen ponteen sisältyvästä ehdotuksesta, joka koskee ponnessa tarkoitetun pöytäkirjan hyväksymistä. Lopuksi päätetään toisessa käsittelyssä lakiehdotuksista, jotka voidaan nyt hyväksyä tai hylätä.

Keskustelua ei synny.

Mietinnön ensimmäiseen ponteen sisältyvä ehdotus hyväksytään.

Lakiehdotukset hyväksytään.

Lakiehdotusten toinen käsittely päättyy.

Asia on loppuun käsitelty.

2) Hallituksen esitys laiksi taiteilijaprofessorin viroista ja valtion taiteilija-apurahoista annetun lain 1 ja 3 §:n muuttamisesta

Ensimmäinen käsittely

Hallituksen esitys  HE 247/2004 vp

Sivistysvaliokunnan mietintö  SiVM 1/2005 vp

Ensimmäinen varapuhemies:

Käsittelyn pohjana on sivistysvaliokunnan mietintö n:o 1. Ensin käydään asiasta yleiskeskustelu ja sen jälkeen otetaan lakiehdotus yksityiskohtaiseen käsittelyyn.

Yksityiskohtainen käsittely:

Lakiehdotuksen sisältö hyväksytään keskustelutta mietinnön mukaisena.

Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyy.

3) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2003

Mietintöjen pöydällepano

Kertomus  K 1/2004 vp

Perustuslakivaliokunnan mietintö  PeVM 2/2005 vp

Ulkoasiainvaliokunnan mietintö  UaVM 2/2005 vp

Mietinnöt pannaan pöydälle puhemiesneuvoston ehdotuksen mukaisesti seuraavaan täysistuntoon.

__________

Ensimmäinen varapuhemies:

Eduskunnan seuraava täysistunto on ensi tiistaina kello 14.

Täysistunto lopetetaan kello 13.10.

Pöytäkirjan vakuudeksi:

Seppo Tiitinen