Perustelut
Puolustusvaliokunta tukee Suomen osallistumista riittävällä panoksella
YK-johtoiseen kriisinhallintaan Suomen perinteisen YK-roolin mukaisesti.
Osallistuminen sotilaalliseen kriisinhallintaan on tärkeä osa
Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Suomen osallistumistaso
kansainvälisiin kriisinhallintaoperaatioihin on viime vuosina
laskenut ja laskee edelleen ISAF-operaation nykyisen vaiheen päättyessä vuonna 2014.
Puolustusvaliokunta totesi lausunnossaan Suomen osallistumisesta
YK:n UNIFIL-operaatioon Libanonissa pitävänsä osallistumista
tarpeellisena ja perusteltuna (PuVL 5/2011 vp). Valiokunta
pitää Suomen osallistumisen laajentamista ottamalla
suomalais-irlantilaisen pataljoonan johtovastuu ajalle 2013—2015
niin ikään tarpeellisena ja perusteltuna.
UNIFIL-operaatio (United Nations Interim Force in Lebanon) perustettiin
YK:n turvallisuusneuvoston päätöksellä vuonna
1978 tehtävänään Israelin joukkojen
vetäytymisen valvonta sekä kansainvälisen
rauhan ja turvallisuuden palauttaminen alueelle. Operaation mandaattia on
muutettu vuosina 1982, 2000 ja 2006. YK:n turvallisuusneuvosto käsittelee
operaation mandaattia vuosittain nykyisen mandaatin ollessa voimassa
20.8.2013 saakka. Operaatiossa palvelee noin 11 000 sotilasta 38
maasta. Suomalaisia sotilaita operaatiossa on palvellut noin 11 500. Operaation
voimankäyttösäännöt
perustuvat YK:n mallivoimankäyttösäännöille,
ja niitä voidaan pitää riittävinä operaation
tehtävien toteuttamiseen sekä joukkojen omasuojan
kannalta.
Nykyinen mandaatti määrittää operaation
tärkeimmiksi tehtäviksi osapuolten välisten
vihollisuuksien lopettamisen valvonnan ja paikallisen väestön
suojelun. Osapuolten suostumus on operaation menestyksellisen toiminnan
kannalta keskeinen edellytys. UNIFIL tukee Libanonin hallitusta
ja asevoimia ja valvoo yhdessä Libanonin ja Israelin asevoimien
kanssa maiden välistä rajaa, jonka kiistanalaisten
kohtien merkitsemistä ei ole voitu saattaa päätökseen.
UNIFIL on toiminnallaan edesauttanut Libanonin ja Israelin
asevoimien välisen dialogin kehittymistä tarjoamalla
muun muassa kolmikantafoorumin kiistanalaisten kysymysten ratkaisemiseksi.
UNIFIL on läsnäolollaan vakauttanut eteläisen
rajavyöhykkeen tilannetta. Lähi-idän
yleistilanne on kuitenkin jännittynyt, eikä rauhanprosessin
tasolla ole tapahtunut myönteistä kehitystä.
Syyrian ajautuminen sisällissotaan on synnyttänyt
uuden, koko alueen vakautta uhkaavan tekijän. Syyrian hajoamiskehityksen
jatkuminen on noussut Syyrian naapureiden turvallisuusuhkien listan
kärkeen, mutta erityisen suuri vaikutus sillä on
Libanonin turvallisuuteen ja vakauteen. Puolustusvaliokunta toteaa,
että Libanonin turvallisuustilanne on muuttumassa entistä hauraammaksi
ja voi nopeasti heikentyä toisiinsa vahvasti kytkeytyvistä sisäisistä ja
laajemmista alueellisista tekijöistä johtuen.
Valiokunnan mielestä UNIFILin toiminta eteläisellä rajavyöhykkeellä muodostaa
edelleen vakauttavan tekijän. Operaation toimintaedellytykset riippuvat
kuitenkin alueen yleisestä turvallisuuskehityksestä,
johon liittyvät riskit ja epävarmuustekijät
ovat valiokunnan mielestä kasvaneet sitten vuoden 2011,
jolloin Suomi päätti osallistua uudelleen UNIFILin
toimintaan.
Käsiteltävänä olevan selvityksen
mukaan Suomi aikoo laajentaa osallistumistaan Irlannin ja Suomen
muodostamaan pataljoonaan, jonka johtovastuu siirtyisi Suomelle.
Pataljoonan vahvuus on noin 500 sotilasta, joista suomalaisten osuus
on tähän saakka ollut noin 170. Johtovastuun ottamisen
myötä suomalaisten joukkojen määrä nousee
enintään 350 sotilaaseen.
Johtovastuusta ja vahvuuden lisäämisestä aiheutuvat
lisäkustannukset ovat alustavan arvion mukaan yhteensä noin
45 miljoonaa euroa vuosina 2013—2015. Ulkoasiainministeriön
osalta noin 17 miljoonan euron lisäkustannus muodostuu
noin 150 sotilaan lisäyksen aiheuttamista palkkauskustannuksista.
Puolustusministeriön noin 27 miljoonan euron lisäys
muodostuu lisäjoukon perustamisesta vuonna 2013 ja purkamisesta
vuonna 2015 sekä toiminnan aiheuttamista kuluista johtovaltion
vastattavaksi tulevasta johtamisjärjestelmästä aiheutuvat
kulut mukaan lukien.
Puolustusvaliokunta totesi lausunnossaan (PuVL 5/2011
vp) Suomen osallistumisesta YK:n UNIFIL-operaatioon Libanonissa,
että valtioneuvoston olisi pitänyt sisällyttää osallistumista
koskevaan selvitykseen tieto siitä, aikooko valtioneuvosto
ehdottaa osallistumista UNIFIL-operaatioon määräajaksi.
Puolustusvaliokunta kiinnitti lausunnossaan huomiota saamaansa selvitykseen,
jonka mukaan Irlannin lähtökohtana oli neljän
vuoden määräaikainen osallistuminen.
Valiokunta katsoi tuolloin, että valtioneuvoston olisi
pitänyt sisällyttää selvitykseen
tieto siitä, aikooko valtioneuvosto ehdottaa osallistumista
UNIFIL-operaatioon määräajaksi, koska
muutokset Irlannin osallistumisessa vaikuttaisivat olennaisella
tavalla Suomen edellytyksiin osallistua ja osallistumisen kustannuksiin.
Käsiteltävänä olevassa selvityksessä vahvistetaan,
että Irlannin tarkoituksena on joukkojensa vetäminen
pois operaatiosta toukokuussa 2015, jolloin myös suomalais-irlantilaisen
pataljoonan toiminta lakkaa. Selvitykseen sisältyvän kustannuslaskelman
perustana on vetäytyminen Irlannin kanssa keväällä 2015.
Selvityksen mukaan valtioneuvosto selvittää Suomen
mahdollisuutta osallistua UNIFIL-operaation merikomponenttiin vuoden
2015 jälkeen Pohjoismaiden yhteisenä hankkeena.
Puolustusvaliokunnan mielestä mahdollisesta osallistumisesta UNIFIL-operaatioon
vuoden 2015 jälkeen tulee tehdä erillinen päätös,
jonka yhteydessä eduskuntaa on kuultava sotilaallisesta
kriisinhallinnasta annetun lain (211/2006) 3 §:n
1 momentin mukaisesti.