Perustelut
Valtioneuvoston selvityksen ja asiantuntijakuulemisten perusteella
valiokunta pitää valtioneuvoston linjauksia tarkoituksenmukaisina
ja perusteltuina. Tämän vuoksi valiokunta yhtyy asiassa
valtioneuvoston kantaan seuraavin tarkennuksin.
Sivistysvaliokunta toteaa, että Lissabonin uudistetussa
strategiassa määritellyt päämäärät ovat
oikeita, mutta niiden toimeenpano on ollut ongelmallista. Strategian
uskottava toteuttaminen edellyttää todellista
sitoutumista kansallisella tasolla kaikissa unionimaissa sen päämääriin
ja ennen kaikkea strategian toteutukseen.
Saadun selvityksen perusteella Lissabonin strategialla on merkittävä suora
vaikutus tutkijoiden työllisyyteen. EU-alueella voi syntyä vähintään
500 000 uutta tutkijanpaikkaa, mikäli unionialueella käytetään
tutkimus- ja kehitystoimintaan keskimäärin 3 prosenttia
bruttokansantuotteesta. Suomessa julkisia tutkimus- ja kehitysvaroja
lisätään vuosittain 5—7 prosentilla, millä pyritään
vaikuttamaan siihen, että T&K-investointien bruttokansantuoteosuus
nousisi neljään prosenttiin vuosikymmenen loppuun mennessä.
Sivistysvaliokunta korostaa, että Suomen kansantaloudelle
4 prosentin BKT-tason saavuttaminen on välttämätöntä osaamisperustaisen
kilpailukyvyn säilyttämiseksi.
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomen valtio harjoittaa johdonmukaista tiedepolitiikkaa,
johon kuuluu myös tieteen riittävä ja
ennakoitavissa oleva rahoitus sekä tiedettä edistävä lainsäädäntö.
Kaikki yritykset eivät panosta perustutkimukseen, mutta
niiden tutkimustoiminta nojaa osaltaan julkisilla varoilla rahoitettuun
tutkimukseen. Julkisella rahoituksella on merkittävä piristävä vipuvaikutus
yksityisen sektorin tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan. EU:n rakennerahastovarojen
osalta valiokunta toteaa, että niiden kohdentaminen nykyistä voimakkaammin
innovaatio- ja T&K-toimintaan on perusteltua. Rakennerahastovarat
voivat osaltaan täydentää kansallisia
tutkimus- ja kehityspanostuksia esimerkiksi soveltavan tutkimuksen
ja tuotekehitystyön muodossa; T&K panostuksia
tulee kanavoida niin, että ne hyödyttävät eri
alueita.
Saadun selvityksen mukaan Suomessa T&K-rahoitus kohdennetaan
uusille aloille, joita ovat innovatiivinen liiketoiminta, palveluinnovaatiot,
kasvuyritykset ja yritysten pääsy kansainvälisille
markkinoille. Lisärahoitus on tarkoitus pääsääntöisesti
kilpailuttaa, jotta tuki kohdistuisi parhaille hankkeille. Tutkimus-
ja kehitystoimintaan suunnattujen resurssien vaikuttavuutta pyritään
nostamaan valitsemalla entistä tarkemmin kehittämisalueet
ja luomalla kansainvälisesti kilpailukykyisiä tieteen
ja teknologian huippuyksiköitä ja osaamiskeskittymiä.
Käytännössä tämä tarkoittaa
pidemmälle menevää erikoistumista aloille,
joilla voidaan kehittää Suomeen maailmanluokan
osaamista. Korkeakoulujen tulee profiloitua vahvuuksiensa mukaisesti,
jolloin päästään rakentavaan
yhteistyöhön korkeakoulujen ja muiden toimijoiden
kanssa sen sijaan, että kilpailtaisiin samoilla aloilla.
Tämä vaatii kuitenkin sitä, että korkeakoulut
tunnistavat aiempaa paremmin omat vahvuus- ja osaamisalueensa. Huippututkijoiden
ja tutkimusintensiivisten yritysten väliseen yhteistyöhön
on kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota.
Yksi tärkeä elementti tämän
yhteistyösuhteen tiivistämisessä on korkeakoulujen
ja yritysten yhteisprofessuurien perustaminen; niiden avulla saataisiin
esimerkiksi tutkimustieto nopeammin kaupallistettua.
Pienen väestöpohjansa vuoksi suomalainen tiedepohja
on varsin kapea. Tietty yksittäinen innovaatio jää helposti
painoarvoltaan vähäiseksi. Suomalaistutkijoiden
innovaatioiden paremmassa hyödyntämisessä on
välttämätöntä verkottua
kansainvälisten partnereiden kanssa. Erityisen tärkeää on
yhteydenpito aasialaisten huippukorkeakoulujen kanssa.
Suomalaisyritysten kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla
riippuu olennaisesti niiden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta. Sivistysvaliokunta
korostaa, että osaamiseen ja innovaatioihin perustuva toimintalinja
on Suomelle ainoa mahdollinen globaalissa kilpailussa pärjäämiseksi.
Tämä strategia pohjautuu olemassa oleville vahvuuksille,
kuten toimivalle koulutus- ja tutkimusjärjestelmälle.
Usea unionimaa on seuraamassa Suomen esimerkkiä, mutta
samoin tekevät myös muut maat esimerkiksi Aasiassa.
Globalisaation kiihtyessä kilpailu parhaista yrityksistä ja
osaajista lisääntyy entisestään.
Sivistysvaliokunta toteaa, että teknologian kehitys
vaatii myös kulttuurien, asenteiden, historian ja jopa
erilaisten maailmankatsomusten ymmärtämistä,
jotta teknologiasta saataisiin toivottua sosiaalista ja taloudellista
hyötyä. Tämän vuoksi panostukset
yhteiskunta- ja humanistisiin tieteisiin ovat osa innovaatioiden
tukemista ja tulosten hyödyntämistä.
Sosiaalisten ja kulttuuristen taitojen osaaminen on myös
suomalaisille suuri haaste.
Rakenteellisen työttömyyden ennaltaehkäiseminen
tulee jatkossa olemaan entistä haastavampi tehtävä elinkeinoelämän
rakenteiden ja osaamisvaatimusten jatkuvasti muuttuessa. Elinikäinen
oppiminen ja työuran aikana tapahtuva täydentävä koulutus
nousevat entistä tärkeämmäksi
ulottuvuudeksi. Sivistysvaliokunta toteaa, että tämä edellyttää etenkin
aikuiskoulutuksen toimintamallien uudelleen tarkastelua ja kytkemistä tiiviimmin
innovaatiojärjestelmän muihin toimintoihin, kuten
työelämän kehittämiseen, tutkimus-
ja kehittämistoimintaan sekä yrittäjyyteen.
Yrittäjyyden edistämisessä hallituksen
yrittäjyyden politiikkaohjelma on keskeinen tekijä.
Ohjelman tavoitteena on nostaa Suomi yrittäjyyden toimintaedellytysten
suhteen Euroopan kärkimaiden joukkoon. Yritysten rahoitusympäristö on
eräs tärkeä kehittämisen kohde.
Erityisesti yritysten riskirahoituksen edellytyksiä tulee
parantaa.
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomi on riittävän houkutteleva
sijoituspaikka korkeaa osaamista vaativalle tutkimus-, kehitys-,
innovaatio- ja yritystoiminnalle. Suomen houkuttelevuutta voidaan
merkittävästi lisätä synnyttämällä kansallisen
tason osaamiskeskittymiä maamme eri osiin. Suomen vahvuuksia
on kyettävä hyödyntämään
selvästi aiempaa laajempana kokonaisuutena, jossa yhdistyvät
korkeatasoinen tiedeosaaminen, hedelmällinen innovaatioympäristö,
korkeatasoiset hyvinvointiyhteiskunnan palvelut sekä puhdas
ja viihtyisä elinympäristö. Myös
politiikkatoimien kokonaisuutta on tarkasteltava vastaavasti yhtenä kokonaisuutena,
jossa yhdistyvät erilaiset lainsäädännölliset,
rakenteelliset, verotukselliset ja kannusteisiin perustuvat ratkaisut.