Perustelut
         
         Yleistä
         
         Perusopetuksessa on tavoitteena, että oppimistulokset
            ovat parhaiden joukossa kansainvälisissä vertailuissa,
            suurten opetusryhmien määrä vähenee,
            perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta välittömästi
            jatko-opintoihin siirtyvien osuus nousee ja ammatillisesta koulutuksesta
            työelämään ja jatko-opintoihin
            siirtyvien osuus lisääntyy. Korkea-asteella tavoitteena
            on, että koulutuksen ja tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus
            paranevat ja ovat kansainvälisesti kilpailukykyisiä.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että yliopistoille varmiste-taan uuden yliopistolain mukaiset
            toimintaedellytykset. Valiokunta pitää tärkeänä myös,
            että tutkinnon suorittamiseen käytetty aika lyhenee ja
            koulutuksen läpäisy ja korkeakoulujen opiskelija-opettajasuhde
            paranevat. Valiokunta kiinnittää huomiota myös
            siihen, että vastavalmistuneiden työllistymistä edistetään.
         
         
         Valtion aluehallinto uudistuu vuoden 2010 alusta. Opetusministeriön
            hallinnonalan alueellisia tehtäviä hoidetaan sekä aluehallintovirastoissa
            että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa.
            Heikentyvä kuntatalous edellyttää kuntarakenteen
            ja kuntien palvelurakenteiden uudistamisen jatkamista. Esi- ja perusopetuksen,
            yleisten kirjastojen, yleisen kulttuuritoimen ja asukaskohtaisen
            taiteen perusopetuksen valtionosuusperusteet siirretään
            kuntien valtionosuuslakiin. Valiokunta painottaa sitä,
            että opetusministeriö asettaa jatkossakin toimialojen
            politiikkalinjaukset, toiminnalliset tavoitteet ja kehittämistavoitteet,
            vaikka valtionosuudet yhdistetään valtiovarainministeriön
            pääluokkaan. 
         
         
         Perusopetus paremmaksi -ohjelmaan esitetään
            suunnattavaksi ensi vuonna yhteensä 62 miljoonaa euroa.
            Tästä ryhmäkokojen pienentämiseen
            suunnataan 30 miljoonaa euroa ja erityisopetuksen vahvistamiseen
            15 miljoonaa euroa. Lisäksi kerhotoiminnan tukemiseen ohjataan
            8 miljoonaa euroa. Myös taiteen perusopetuksen, joustavan
            perusopetuksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä vieraskielisten
            oppilaiden äidinkielen ja suomi/ruotsi toisena
            kielenä -opetuksen voimavaroja lisätään.
            Osana elvytystoimenpiteitä yleissivistävien oppilaitosten
            perustamishankkeiden valtuutta korotetaan 49 miljoonalla eurolla.
         
         
         Ammatillista koulutusta esitetään lisättäväksi
            sekä syksyn lisäbudjetissa että ensi
            vuoden talousarviossa yhteensä noin 1300 uudella opiskelijapaikalla.
            Aikuisväestön osaamisen kehittämiseksi
            ja työllisyyden parantamiseksi lisätään sekä oppilaitos-
            että oppisopimusmuotoista ammatillista lisäkoulutusta
            ja oppisopimustyyppistä täydennyskoulutusta korkeakoulutetuille. 
         
         
         Valiokunta toteaa tyydytyksellä, että talousarvioesityksessä taiteen
            ja kulttuurin sekä liikunnan ja nuorisotyön määrärahat
            nousevat yhteensä 51,1 milj. euroa (9,8 %).  Veikkausvoittovarojen
            määrä kasvaa kaikilla sektoreilla. Veikkausvoittovaroja
            arvioidaan olevan käytettävissä vuonna
            2010 yhteensä noin 462,7 miljoonaa euroa. 
         
         
         Nuorisotyön 59 miljoonan euron määrärahoihin
            sisältyvä 7 miljoonan euron lisäys kohdennetaan
            nuorten aktiivisen kansalaisuuden edistämiseen, sosiaaliseen
            vahvistamiseen ja elinolojen parantamiseen sekä erityisesti
            syrjäytymisen ehkäisyssä tehokkaaseen
            nuorten työpajatoimintaan ja etsivään
            työparitoimintaan. Etsivän nuorisotyön
            määrärahat lähes kaksinkertaistetaan 4,65
            miljoonaan euroon.
         
         
         Yleissivistävän koulutuksen perustamiskustannusten
            rahoitus
         
         
         Perustamishankkeiden valtionosuus on tarkoitus muuttaa valtionavustukseksi
            vuoden 2010 alusta. Muutosta on perusteltu sillä, että saadaan joustavuutta
            hallintoon. Tarkoituksena ei ole muuttaa hankekohtaista valtionrahoituksen
            tasoa.
         
         
         Yleissivistävän koulutuksen perustamishankkeisiin
            talousarvioesityksen perusteella voitaisiin myöntää valtionavustuksia
            yhteensä 86,5 miljoonaa euroa, josta 16,5 miljoonaa euroa
            toteutusaikaisena. Myönnettävillä valtionavustuksilla
            on arvioitu voitavan rakentaa tai peruskorjata tilat 16 000
            oppilaalle.
         
         
         Opetusministeriössä ollaan parhaillaan valmistelemassa
            perustamishankkeiden rahoitussuunnitelmaa vuosille 2010—2013.
            Mikäli suunnitelma olisi valmisteltu menokehysten pohjalta,
            siihen olisi voitu ottaa noin 26 % esitetyistä hankkeista.
            Suunnitelmassa tullaan nimeämään myös
            osa elvytyksen lisärahoituksella rahoitettavista hankkeista,
            mutta pääosin elvytyshankkeet on tarkoitus valita
            vuoden 2009 lopussa tehtävien valtionapuhakemusten perusteella.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että lisärahoitushankkeista päätettäessä painotetaan
            kosteus- ja homeongelmista johtuvia hankkeita, mutta myös muita
            tarpeellisia hankkeita tulee rahoittaa. Näiden hankkeiden
            valtionrahoituksen tasona valtiovarainministeriön ns. elvytystyöryhmän
            esityksen mukaisesti on noin 75 % nykyisen valtionosuuden
            tasosta.
         
         
         Valiokunta korostaa sitä, että liian suuri
            osa hankkeista jää ilman valtion tukea ja välttämättömätkin
            hankkeet lykkäytyvät tai jäävät
            kokonaan toteuttamatta. Jälkirahoitteisuus johtaa monissa
            tapauksissa samaan, koska kunnalla ei ole mahdollisuutta rahoittaa
            hanketta toteuttamisen aikana. Valiokunta korostaa rakentamishankkeiden
            työllistävää vaikutusta, minkä takia
            valtion tulisi kannustaa hankkeiden toteuttamiseen. Valiokunnan
            näkemyksen mukaan kuntia pitäisi kannustaa aikaistamaan
            hankkeita ilman, että valtionosuus pienenee aikaistuksen
            myötä. Tällä vältetään
            se, että moni tärkeä kohde jäisi
            kokonaan toteutumatta.
         
         
         Valiokunta ehdottaa perustamiskustannusten avustuksiin lisättäväksi
            3 miljoonaa euroa ja totetutumisaikaista valtuutta korotettavaksi
            vastaavasti.
         
         
         Yliopistojen rahoitus 
         
         Yliopistojen muuttuminen 1.1.2010 lukien itsenäisiksi
            julkisoikeudellisiksi laitoksiksi tai säätiölain
            mukaisiksi säätiöiksi muuttaa myös
            talousarvioehdotusta. Yliopistoista tulee itsenäisiä oikeushenkilöitä,
            ja ne ovat siten valtion budjettitalouden ulkopuolella. Valiokunta
            pitää välttämättömänä yliopistojen
            taloudellisten toimintaedellytysten turvaamista. Riittävällä valtion
            rahoituksella on suuri merkitys yliopistolain uudistuksessa yliopistoille
            asetettujen tavoitteiden toteutumisessa. 
         
         
         Valtionrahoituksen määrärahat yliopistojen toimintaan
            ovat talousarvioehdotuksessa momentilla 29.40.50. Lisäys
            kuluvaan vuoteen verrattuna on 98 miljoonaa euroa. Vertaaminen edelliseen
            vuoteen on kuitenkin hankalaa, koska talousarvioesityksen sisällä on
            runsaasti myös teknisiä muutoksia ja yliopistojen
            toiminnan kehittämisen kannalta läpivirtauserinä pidettäviä lisäyksiä,
            kuten alv-kompensaatio, aiemmat palkkojen tarkistukset ja VAEL-maksun
            muutokset. Uuden yliopistolain mukainen kustannustason nousun tarkistaminen
            tapahtuu ensimmäisen kerran määriteltäessä yliopistojen
            valtion rahoitusta vuodelle 2011. 
         
         
         Talousarvioehdotuksessa ei ole esitetty määrärahaa
            yliopistojen työnantajan työttömyysvakuutusmaksuun,
            jonka arvioidaan olevan vuonna 2010 noin 35 miljoonaa euroa. Budjettiriihen yhteydessä
            hallitus
            päätti, että uusimuotoisille yliopistoille
            syntyvän työttömyysvakuutusmaksujen maksuvelvoitteen
            lykkäämistä selvitetään.
            Yliopistojen taloudellinen asema heikkenee merkittävästi,
            mikäli työttömyysvakuutusmaksujen maksuvelvoite
            tulee yliopistojen hoidettavaksi talousarvioon esitetyn kehyksen
            puitteissa. Sivistysvaliokunta pitää työttömyysvakuutusmaksun
            osalta välttämättömänä sellaista ratkaisua,
            joka ei vähennä yliopistojen toimintaan tarkoitettua
            rahoitusta. Jos tämä ei toteudu, yliopistoille
            tulee kompensoida työttömyysvakuutusmaksut. Sen
            vuoksi valiokunta esittää ehdollisesti 35 miljoonan
            euron lisäystä talousarvioon.
         
         
         Uuden yliopistolain käsittelyn yhteydessä sivistysvaliokunta
            totesi mietinnössään (SiVM 5/2009
            vp — HE 7/2009 vp), että riittävä perusrahoitus
            on perusedellytys sille, että yliopistot voivat asianmukaisesti
            hoitaa tutkimus- ja koulutusvelvoitteensa, myös taloudellisesti
            vaikeissa suhdannetilanteissa. Hyväksyessään
            lakiehdotuksen eduskunta edellytti, että koulutuksen ja tutkimuksen
            kehittämiseksi ja laadun turvaamiseksi yliopistoille turvataan
            riittävä perusrahoitus. Rahoitusta tulee kanavoida
            tasapuolisesti kaikille tieteenaloille.
         
         
         Opetusministeriöltä saadun selvityksen mukaan
            yliopistojen valtion rahoituksesta on varauduttu kohdentamaan rahoitusta
            yliopistokeskusten toimintaan yliopistokeskuksia koordinoivien yliopistojen
            kautta. Rahoituksen määrä 4 020 000
            euroa vastaa aiemmin yliopistojen yhteisistä menoista kohdennetun
            rahoituksen ja yliopistojen toimintamenoista yliopistokeskusten
            koordinaatioon osoitetun rahoituksen yhteismäärää.
            Yliopistot voivat osoittaa yliopistokeskuksille lisäksi
            rahoitusta omien päätöstensä mukaan,
            kuten muillekin toimintayksiköilleen.
         
         
         Opettajankoulutuksen rahoitus
         
         Opettajien peruskoulutus. 
         
         Yliopistouudistuken johdosta valiokunnan mielestä on
            vaarana, että yliopistojen sisällä rahoituksesta
            päätettäessä opettajankoulutus
            saa liian vähän huomiota. Yliopistojen tulee kuitenkin
            kantaa uudessa järjestelmässäkin vastuunsa
            opettajankoulutuksesta niin, että valtakunnallisesti ja
            alueellisesti koulutusta järjestetään
            riittävästi.
         
         
         Valiokunta on huolestunut siitä, että erityisesti
            yliopistollisen lastentarhanopettajakoulutuksen määrä ei
            ole riittävä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            varhaiskasvatuksen ryhmissä lastentarhanopettajan koulutuksen
            saaneiden määrä vähentyy huomattavasti.
            Tämän seurauksena ryhmissä korostuu hoiva-
            ja hoitotyö opetuksellisten ja kasvatuksellisten seikkojen
            kustannuksella.
         
         
         Ammatillisessa koulutuksessa on tällä hetkellä joillain
            aloilla pulaa pätevistä opettajista. Hakijoita
            ammatilliseen opettajankoulutukseen kuitenkin on, ja ylempi ammatillinen
            korkeakoulututkinto tulee lisäämään
            hakeutuvien määrää. Hetkellisen
            opettajapulan varjolla ei tule missään nimessä nyt
            lähteä laskemaan ammatillisen koulutuksen opettajan
            kelpoisuusvaatimuksia.
         
         
         Ruotsinkielistä opettajien peruskoulutusta annetaan Åbo
            Akademin Vaasan yksikössä. Valiokunta pitää välttämättömänä koulutuksen
            järjestämistä siten, että myös
            Etelä-Suomen kouluihin saadaan riittävästi
            päteviä ruotsinkielisiä opettajia. Tämä edellyttää myös
            panostuksia monipuoliseen, pätevyyttä antavaan
            koulutukseen Etelä-Suomessa. Tällä hetkellä vallitsee pula
            esim. pätevistä ammattiopettajista, lastentarhanopettajista
            ja joidenkin aineiden aineenopettajista.
         
         
         Harjoittelukoulujen rahoitus.
         
         Harjoittelukoulut ovat keskeinen osa suomalaista opettajankoulutusjärjestelmää.
            Uudessa yliopistolaissa harjoittelukoulujen tehtävät
            ja toiminta on säilytetty entisellään.
            Harjoittelukoulujen ongelmana on ollut jo useita vuosia kokonaisbudjettikehityksen
            pysähtyneisyys. Eduskunta on useana vuonna joutunut talousarvion
            käsittelyn yhteydessä toteamaan, että harjoittelukouluille
            varatut määrärahat ovat riittämättömät
            ja lisännyt niitä. Muun muassa kuluvan vuoden
            talousarviomietinnössään valtiovarainvaliokunta
            käsitteli niitä vaaroja ja negatiivisia seurauksia,
            joita voi syntyä, ellei harjoittelukoulujen asianmukaisesta
            rahoituksesta huolehdita.
         
         
         Harjoittelukoulujen rahoitusjärjestelmä valtion
            talousarvion sisällä muuttuu vuoden 2010 alusta.
            Harjoittelukoulujen budjetti oli aikaisemmissa talousarvioissa omana
            momenttinaan. Yliopistojen toimintamenomomentilla harjoittelukoulujen
            määrärahoihin sisältyvät
            opettajankoulutukseen kuuluvan ohjatun harjoittelun toteutukseen
            tarkoitetut määrärahat. Vuodelle 2010 harjoittelukoulujen
            ohjatussa harjoittelussa suoritettujen opintopisteiden määräksi
            esitetään talousarviossa 42 000 opintopistettä.
            Rahoituksellisesti tämä vastaa harjoittelukoulujen
            nykyisen toiminnan volyymia. Vuoden 2010 talousarvioesityksessä harjoittelukoulujen
            esi- ja perusopetuksen rahoitus 34 837 000 euroa on siirretty kuntien
            peruspalvelujen järjestämiseen tarkoitetun valtionosuuden
            piiriin. Muu harjoittelukoulujen rahoitus 43 998 000 on siirretty
            osaksi yliopistojen valtionrahoitusta eli momenttia 29.40.50.
         
         
         Opettajaharjoittelua tapahtuu paljon myös harjoittelukoulujen
            ulkopuolella, koska esimerkiksi lastentarhanopettajat tai aikuisopetuksen opettajaksi
            opiskelevat eivät voi saada harjoittelukokemusta harjoittelukouluissa.
            Lisäksi opettajankoulutuksen keskeisiin periaatteisiin
            kuuluu, että jokaisella opettajalla tulee olla myös kokemuksia
            ns. normaalissa peruskoulussa, ja siksi kenttäharjoittelu
            täydentää normaalikoulujen harjoittelua.
            Alustavien tietojen mukaan harjoittelukoulujen ulkopuolisen harjoittelun
            laajuudeksi on suunniteltu vuonna 2010 noin 18 000 opintopistettä.
            Mikäli tämä toteutuu ilman erikseen osoitettua
            lisärahoitusta, kustannukset kohdistuvat yliopistojen toimintarahoitukseen.
         
         
         Opettajien täydennyskoulutus. 
         
         Valiokunta katsoo, että opettajien täydennyskoulutus
            on riittämätöntä. Täydennyskoulutuksen
            tarpeet ovat suuret ja järjestettävän
            täydennyskoulutuksen tulisi vastata työuran eri
            vaiheissa olevien opettajien ja rehtoreiden tarpeisiin. Täydennyskoulutuksessa
            on tärkeää ottaa huomioon muun muassa
            aineenhallinta, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, erityisopetus,
            opintojen ohjaus, kansainvälistyvä maailma ja
            siitä seuraava tarve monikulttuurisuuteen kasvamiseen ja
            kasvattamiseen sekä uudet opetusmenetelmät. Oppilaitosjohdon täydennyskoulutuksessa
            keskeisellä sijalla on henkilöstö- ja
            pedagoginen johtaminen. Myös kaikilla esiopetuksen piirissä työtään
            tekevillä tulisi olla mahdollisuus täydennyskoulutukseen. 
         
         
         Opettajien täydennyskoulutusohjelman (Osaava-ohjelman)
            rahoitukseen esitetään 8 miljoonan euron lisäpanosta,
            mikä mahdollistaa 34 000 opettajan valtiorahoitteisen
            täydennyskoulutuksen. Myös maahanmuuttajataustaisen opetushenkilökunnan
            täydennyskoulutusta lisätään.
            Valiokunta pitää Osaava-ohjelman käynnistämistä tärkeänä.
            Tärkeää on myös se, miten täydennyskoulutukseen
            osoitettavat rahat kanavoidaan alueellisten toimijoiden (ELY ja
            AVI) kesken. Täydennyskoulutuksen lisääminen
            ei saa johtaa kalliisiin rakenteisiin, vaan itse toimintaan ja esimerkiksi
            verkottumiseen.
         
         
         Jotta täydennyskoulutuksen määrää voidaan lisätä ja
            saavutettavuutta parantaa, valiokunta esittää opettajien
            täydennyskoulutuksen määrärahaa
            korotettavaksi 2 miljoonalla eurolla.
         
         
         Työpajatoiminnan kehittäminen ja etsivä nuorisotyö
         
         Vuonna 2008 Länsi-Suomen lääninhallituksen tekemässä työpajaselvityksessä laskettiin
            työpajojen asiakkaina Suomessa olleen lähes 15
            000 eri-ikäistä valmentautujaa. Nuorisotyöttömyyden
            kasvaessa voimakkaasti, työpajoissa valmentautuvien määrän
            ennakoidaan kasvavan edelleenkin. Vuoden 2010 tavoitteena on tavoittaa
            etsivän työparitoiminnan avulla 5 000 nuorta ja
            saattaa jatkotoimenpiteisiin 3 500. Tavoitteen toteutuminen vaatii
            päätöksiä myös jatkopolkujen
            ja -toimenpiteiden turvaamiseksi. Kuntien taloudelliset vaikeudet
            uhkaavat työpajatoiminnan jatkuvuutta. Monissa kunnissa
            työpajat viestivät siitä, että pajat
            ovat täynnä ja palveluihin alkaa olla jonoja.
         
         
         Valtiontalouden tarkastusviraston raportissa vuodelta 2007 nostetaan
            työpajatoiminta yhdeksi keskeisimmäksi keinoksi
            nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä. Yhteiskunnan
            näkökulmasta työpajatoiminta ei ole kallista,
            sillä oikea-aikainen toimenpide säästää yhteiskuntaa
            paljon kalliimmilta kustannuksilta.
         
         
         Valtion budjettiin opetusministeriön hallinnonalan
            nuorisotyön osuuteen vuodelle 2010 esitetään
            varattavaksi määrärahaa etsivään
            työparitoimintaan 4,6 miljoonaa euroa sekä nuorten
            työpajatoiminnan laajentamiseen 1,4 miljoonaa euroa. Työpajatoiminnan
            tuen perusteluissa mainitaan hallitusohjelman mukainen tavoite saada
            työpajatoiminta maan kattavaksi.
         
         
         Etsivä nuorisotyö eli työparitoiminta
            on ollut tehokas nuorille kohdennettu palvelumuoto, ja yhteistyö työpajojen
            kanssa on toiminut hyvin. Suuri osa etsivän työn
            56 työparista toimii työpajaympäristössä.
            Vuonna 2009 on löydetty lähes 2 000 nuorta,
            joista jatkopoluille ja muihin palveluihin on siirtynyt 1 400
            nuorta. Työpajat ovat tarjonneet monille nuorille hyvän
            polun alkuvaiheen, jolloin on myös voitu ennaltaehkäistä syrjäytymistä.
         
         
         Etsivän työparitoiminnan kautta löytyneistä nuorista
            osa on erityisten tukitoimenpiteiden tarpeessa. Työpajoissa
            kehitetty starttivalmennus on yksi etsivän työparitoiminnan
            ja työpajojen yhteistyön konkreettinen palvelumalli.
            Etsivä työparitoiminta soveltuu myös
            hyvin monialaiseen viranomaisyhteistyöhön.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan etsivän työparitoiminnan
            ensimmäisen toimintavuoden tulokset osoittavat, että nuoret
            tarvitsevat sellaisia palveluja, joissa toiminta ja tukipalvelut
            yhdistyvät. Opetusministeriön mukaan vain 3,5 % nuorista
            kieltäytyi kokonaan yhteistyöstä, mistä voidaan
            päätellä, että nuoret arvostavat
            ja haluavat heille suunnattuja palveluja. Hallituksen esityksessä mainitaan
            työpajatoiminnan yhdeksi tavoitteeksi, että 70 % työpajanuorista
            sijoittuu koulutukseen, työhön tai muuhun ohjattuun
            toimintaan pajajakson jälkeen.
         
         
         Aiemmista selvityksistä tiedetään,
            että ammatillisen perustutkinnon keskeyttäneet
            muodostavat suurimman ryhmän työelämän
            ja koulutuksen ulkopuolella olevista nuorista. Etsivien työparien
            ensimmäisen vuoden aikana tavoitetuista nuorista peräti
            36 % oli joko ammatillista perustutkintoa suorittamassa
            olevia nuoria tai opiskelunsa jo keskeyttäneitä nuoria.
         
         
         Riittävä rahoitus työpajoille turvaa
            osaltaan etsivän työparitoiminnan, työpajojen
            ja viranomaisten moniammatillisen yhteistyön hyvin alkaneet
            ja kehittyvät käytännöt. Ollakseen
            tehokasta etsivä työparitoiminta tarvitsee tuekseen paikkoja,
            joihin löytyneitä nuoria voidaan sijoittaa. Ilman
            työpajoja ja niiden toiminnallista ympäristöä kaikkein
            heikoimmassa asemassa oleville nuorille ei ole mitään
            vaihtoehtoisia yhteisöjä ja sijoittumispaikkoja.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä työpajatoiminnan laajentamista
            koko maata kattavaksi. Valiokunta kuitenkin painottaa sitä,
            että tarpeet eri kunnissa ovat erilaiset ja tämä tulee
            ottaa toiminnan kehittämisessä huomioon. Työpajatoiminta
            on edelleenkin valtion avustusten, kuntarahoituksen ja erilaisten
            kehittämisprojektien varassa, eivätkä kaikki
            kunnat ole voineet tai halunneet vakinaistaa toimintaa. Valiokunta
            esittää 1,1 miljoonan euron lisäystä työpajatoiminnan
            vahvistamiseen ja laajentamiseen.