Perustelut
Sivistysvaliokunta esitti jo vuonna 2009 aluehallintoa uudistettaessa
yksimielisesti, että kirjastotoimen, liikuntatoimen ja
nuorisotoimen tehtävät sijoitettaisiin aluehallintovirastoihin (SiVL
8/2009 vp — HE 59/2009 vp). Hallintovaliokunta
ei kuitenkaan yhtynyt sivistysvaliokunnan näkemykseen,
ja nämä tehtävät sijoitettiin tuolloisen
hallituksen esityksen mukaisesti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksiin.
Sivistysvaliokunta katsoi, että koulutuksessa aluehallinnolla
on laajempi tehtävä alueilla kuin pelkästään
talouden vaatimusten huomioon ottaminen, ja piti epäkohtana
sitä, että osa sivistystoimesta sijoitettaisiin
kokonaisuuden kannalta epätarkoituksenmukaisesti eri viranomaisten
hoidettavaksi. Erityisesti valiokunta painotti lasten ja nuorten
osalta toiminnan järjestämistä niin,
että tehtävät voidaan hoitaa kokonaisuutena
toimivasti ja lasten ja nuorten edun mukaisesti. Valtioneuvoston
aluehallintouudistusta koskeva selonteko kuluvan vuoden alussa
vahvisti entisestään sivistysvaliokunnan aiempaa
kantaa. Lausunnossaan (SiVL 7/2013 vp — VNS 1/2013
vp) sivistysvaliokunta kiirehti kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen
sekä oppilaitosrakentamiseen liittyvien tehtävien
siirtämistä aluehallintovirastoihin.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että siirrot nyt toteutetaan, ja kannattaa sen vuoksi
hallituksen esityksen hyväksymistä. Ehdotus siitä,
että aluehallintovirastoihin siirretään
nykyisin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa
hoidettavat kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen tehtävät
sekä oppilaitosrakentamiseen liittyvät tehtävät,
on erittäin kannatettava. Tehtäviä kokoamalla
voidaan muodostaa opetus- ja kulttuuritoimen osalta nykyistä vahvempi
sekä toiminnallisesti ja hallinnollisesti tarkoituksenmukainen
ja nykyistä tehokkaampi valtion aluehallinnon kokonaisuus.
Koulutus- ja muun sivistystoimen toimialan tehtäviä hoidetaan
kaikissa kuudessa aluehallintovirastossa. Tehtävät
on nykyisin sijoitettu peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualueelle.
Vastuualueella hoidetaan myös mm. sosiaali- ja terveystoimeen
liittyvät aluehallinnon tehtävät sekä
aluehallintovirastoille kuuluva peruspalvelujen alueellisen saatavuuden
arviointi.
Valiokunta pitää oikeana hallituksen esityksen
tavoitetta siitä, että aluehallintovirastoihin siirrettäväksi
ehdotettavat nykyisin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa
hoidettavat kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen tehtävät sekä oppilaitosrakentamiseen
liittyvät tehtävät muodostaisivat aluehallintovirastoissa
jo nykyisin hoidettavien opetustoimen oikeusturva-, laillisuusvalvonta-
ja koulutustehtävien sekä lasten päivähoidon
tehtävien kanssa valtion aluehallinnon opetus- ja kulttuuritoimen
tehtävien kokonaisuuden. Tähän kokonaisuuteen
kuuluu myös kunnan kulttuurin peruspalvelujen arviointitehtävä,
jota aluehallintovirastot ovat yhteistyössä ELY-keskusten
kanssa hoitaneet osana aluehallintovirastoille kuuluvaa peruspalveluiden
arviointitehtävää.
Hallituksen esityksessä todetaan, että pääosa lausunnonantajista
on katsonut, että aluehallintovirastoissa jo olevia ja
sinne nyt siirrettäväksi esitettyjä opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tehtäviä varten
tulisi perustaa kaikkiin aluehallintovirastoihin uusi vastuualue.
Esityksen perusteluissa todetaan, että koska uuden vastuualueen
perustaminen aluehallintovirastoihin kuuluu asetustasoisen sääntelyn
alaan, on tarkoituksena, että se toteutetaan esityksen
johdosta tehtävien asetusmuutosten yhteydessä.
Sivistysvaliokunta esittää hallintovaliokunnalle, että se
mietinnössään hyväksyisi lausuman,
jossa edellytetään, että kaikkiin aluehallintovirastoihin
muodostetaan tässä laissa tarkoitettujen tehtävien
siirron yhteydessä uudet opetus- ja kulttuuritoimen vastuualueet.
Tehtävien kokoamisella nykyistä suurempiin kokonaisuuksiin
pyritään varmistamaan opetus- ja kulttuuritoimen
asiantuntijuuden säilyminen ja ylläpitäminen
valtion aluehallinnossa sekä tehtävien kokonaispainoarvon
lisääntyminen aluehallinnossa. Valiokunta painottaa,
että kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen tehtävien
hoitaminen edellyttää riittävää asiantuntijuutta
ja avustavaa henkilöstöä. Näillä kolmella
toimialalla ei ole muita viranomaisia, joten aluehallinto on erittäin
tärkeä voimavara, jolle kirjasto-, liikunta- ja
nuorisotoimen substanssilainsäädännössä on
annettu laajat tehtävät niiden vastatessa valtiolle
kuuluvien tehtävien alueellisesta toimeenpanosta.
Aluetasolla vastuu nuorisopolitiikan yhteensovittamisesta kuuluu
jatkossa aluehallintovirastolle. Valiokunta korostaa, että tämä ei
muuta sitä valiokunnan aiemmissa lausunnoissaan korostamaa
asiaa, että nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi
tavoitteena on eri toimijoiden kokonaisuus, jossa nuorisotyö,
koulu, työhallinto ja sosiaali- ja terveystoimi toimivat
yhdessä. Yhteistyön mahdollisuudet tulee hyödyntää ja parantaa
yhteistoimintaa opetus-, sosiaali- ja terveyssektoreiden sekä työhallinnon
välillä mm. poistamalla esteet tiedonvaihdosta.
Näiden tärkeiden tavoitteiden toteuttaminen edellyttää moniammatillista
viranomaisyhteistyötä. Siksi sivistysvaliokunta
pitää aluetasollakin tärkeänä, että aluehallintovirastoissa
on näistä hyvinvointikysymyksistä monialainen
kokonaisvaltainen näkemys. Valiokunta katsoo edelleen,
että nyt tehtävistä muutoksista huolimatta
on yhteistyö aluetason kaikkien toimijoiden kesken välttämätöntä myös
nuorisotakuun toteutumiseksi. Siten esim. yhteistyö aluehallintovirastojen
ja ELY-keskusten nuorisotakuutyöryhmien kesken on jatkossakin
luontevaa ja tärkeää.
Valiokunta viittaa lausuntoonsa SiVL 7/2013 vp mm.
neuvonnan tehostamisesta ja asianhallinnassa olevien puutteiden
poistamisesta. Valiokunta korostaa, että näistä uusista
aluehallinnon viranomaismuutoksista tulee kansalaisille tiedottaa
riittävästi ja selkeästi.
Aluehallintovirastoissa on yksi ruotsinkielinen opetustoimen
palveluyksikkö, jonka toimialueeseen kuuluu koko maa. Ruotsinkielisen opetustoimen
palveluyksikkö toimii Länsi- ja Sisä-Suomen
aluehallintovirastossa sen vastuualueista erillisenä yksikkönä.
Palveluyksikön tehtävänä on
hoitaa aluehallintovirastojen toimialaan kuuluvat ruotsinkielisen
opetustoimen tehtävät. Sivistysvaliokunta katsoo,
että asetusmuutosten yhteydessä tulee huolehtia
siitä, että aluehallintovirastoissa on riittävästi
ruotsinkielisen kirjastotoimen asiantuntemusta.
Erityisesti sivistysvaliokunnan toimialalle kuuluvien 4.—7.
lakiehdotusten yksityiskohtien osalta valiokunnalla ei ole huomautettavaa.