Perustelut
Yleistä
Sivistysvaliokunta pitää ehdotettua lasten
kanssa toimivien vapaaehtoisten rikostaustan selvittämistä koskevaa
lakiehdotusta erittäin tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Ehdotetulla lailla edistetään osaltaan lapsen
turvallisen kasvuympäristön tavoitetta sekä lapsen
perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Valiokunta toteaa, että esityksen tavoitteena on luoda
menettely, jolla turvataan alaikäisten turvallisuutta,
mutta ei kuitenkaan vaikeuteta vapaaehtoistoiminnan järjestämistä.
Sivistysvaliokunta pitää erittäin tärkeänä,
että hallituksen esityksessä on esitetty vapaaehtoistoiminnan järjestäjille
velvollisuus laatia menettelyohjeita tai -ohjelmia, joiden perusteella
toiminta järjestettäisiin lapsen kannalta turvallisella
tavalla. Organisaation yleiset ja jatkuvassa käytössä olevat
suojelutoimet ovat rikostaustaotteiden tarkistamista tehokkaampia
ennaltaehkäiseviä keinoja lasten suojelemiseksi.
Valiokunta painottaa myös lasten oman turvataitokasvatuksen merkitystä.
Valiokunta korostaa lisäksi myös vapaaehtoistoimintaan
osallistuvien henkilöiden yksityisyyden ja henkilötietojen
suojaa.
Sivistysvaliokunta on tässä lausunnossaan
arvioinut lakiehdotuksen toimivuutta ja mahdollisia muutostarpeita
ennen kaikkea lapsen edun kannalta.
Vapaaehtoisuus vai pakko
Vapaaehtoistehtävän järjestäjällä olisi
1. lakiehdotuksen 5 §:n mukaan oikeus, mutta ei velvollisuutta
pyytää rikosrekisteriotetta. Otteen saaminen edellyttäisi,
että pykälään kirjatut kolme vapaaehtoistehtävää kuvaavaa
edellytystä täyttyvät. Rikosrekisteriotteen
pyytämisen edellytyksenä on aina myös
vapaaehtoistoimijan antama kirjallinen suostumus.
Asiantuntijakuulemisessa on viitattu jo voimassa olevaan lainsäädäntöön
lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä (504/2002)
ja sen toimivuudesta tehtyyn työ- ja elinkeinoministeriön
selvitykseen (TEM julkaisuja 28/2013), jonka mukaan suhtautuminen
lakiin pakkosäännöksineen on ollut myönteistä. Suurin
osa selvitykseen vastanneista koki lain estäneen ainakin
jossain määrin epäsopivien henkilöiden
pääsyn työskentelemään
lasten ja nuorten parissa. Kolmannes vastaajista näki lain vaikutuksen
ennaltaehkäisevänä. Osa vastaajista toi
myös esille, että lain voimaan tulon jälkeen
ja vastaavan lain puuttuessa vapaaehtoistoiminnasta sinne voivat
hakeutua juuri ne henkilöt, jotka vääristä syistä haluavat
päästä tekemisiin lasten kanssa.
Sivistysvaliokunta pitää käsiteltävänä olevan 1.
lakiehdotuksen 5 §:ään kirjattuja rikostaustaotteen
saamisen edellytyksiä riittävän selkeinä. Valiokunta
katsoo kuitenkin, että vapaaehtoisuuteen perustuva otteiden
pyytämisjärjestelmä ei ole riittävän
tehokas, kun ottaa huomioon, että uudistuksen erityisenä tarkoituksena
on edistää lasten etua ja ehkäistä vaaratilanteita,
joiden seuraukset voivat haitata lapsen elämää loppuiän.
Valiokunta ehdottaa lakivaliokunnalle, että se harkitsisi
1. lakiehdotuksen 5 §:n muuttamista siten, että 1
momentissa todettujen vapaaehtoistehtävän edellytysten
täyttyessä vapaaehtoistehtävän
järjestäjällä olisi velvollisuus
pyytää rikosrekisteriote vapaaehtoisesta.
Sivistysvaliokunta toteaa, että vapaaehtoistoiminta
on tärkeää sekä lasten vapaa-ajan
toiminnan järjestämisessä että lastensuojelu-
ja nuorisotyössä, joten on sinällään
ymmärrettävää, että uudesta
menettelystä vapaaehtoistoiminnalle aiheutuvat rasitteet
halutaan esityksessä pitää pieninä.
Valiokunta asettaa kuitenkin lapsen edun sen edelle, että taloudellisista
syistä haluttaisiin minimoida pyydettävien rikosrekisteriotteiden
määrä. Tällä heikennettäisiin
valiokunnan arvion mukaan merkittävästi lain vaikutusmahdollisuuksia.
Valiokunta korostaa, että rikosrekisteriotteiden pyytäminen
vapaaehtoisesta ei saa johtaa henkilön leimautumiseen epäluotettavaksi. Tämä vältetään
parhaiten siten, että lailla säädetään
otteen pyytäminen pakolliseksi kaikilta samankaltaisiin
tehtäviin tulevilta vapaaehtoisilta. Valiokunta pitää selvänä,
että tämä muutos osaltaan helpottaisi
asiasta päättämistä erityisesti pienemmissä yhteisöissä,
joissa otteen pyytäminen lähipiirissä olevilta
henkilöiltä tai pitkään samassa
organisaatiossa toimineilta muuten olisi hankalaa.
Hallituksen esityksessä korostetaan lain ennaltaehkäisevää merkitystä.
Ehdotetun lain tultua hyväksytyksi siinä tarkoitettuun
toimintaan eivät hakeudu sellaiset henkilöt, joiden
osalta rikosrekisteriote osoittaa heidät epäsopiviksi
toimimaan lasten kanssa. Valiokunnan arvion mukaan rikosrekisteriotteen
pyytämisen pakollisuus vahvistaisi merkittävästi
lain ennalta ehkäisevää vaikutusta.
Valiokunta ei näe vaaraa siinä, että rikostaustan
selvittäminen erityisesti vaikeuttaisi vapaaehtoisten rekrytointia,
vaikka rikostaustan selvittäminen olisi asetettu velvoitteeksi.
Selvittämisen ollessa valiokunnan esittämällä tavalla pakollista
se menettelynä nopeasti vakiintuisi osaksi organisaation
normaalia toimintatapaa. Valiokunta korostaa, että näin
on jo käynyt edellä mainitun lasten kanssa työskentelevien
rikostaustan selvittämisen osalta.
Sivistysvaliokunta haluaa painottaa, että esityksellä ehdotetaan
säädettäväksi oikeudesta saada
rikosrekisteriote ainoastaan siinä vaiheessa, kun järjestäjä on
antamassa tehtävää vapaaehtoiselle tai
kun henkilö valitaan koulutukseen tai valmennukseen, joka
on edellytyksenä varsinaisen tehtävän
saamiselle. Jotta rikostaustan selvittämisellä ylipäätään
voidaan tehokkaasti turvata lapsia ja estää heitä joutumasta
sopimattoman käytöksen kohteeksi, vapaaehtoistoiminnan
järjestäjällä tulisi valiokunnan
mielestä olla oikeus tarvittaessa selvittää henkilön
rikostausta myös sinä aikana, kun vapaaehtoinen
toimii tehtävässään. Tietyin
väliajoin tehtävät rikostaustan tarkistukset
tulisi mahdollistaa sääntelyllä.
Valiokunta toteaa lisäksi, että jos rikostaustan
selvittäminen vapaaehtoistoiminnassa säädetään
valiokunnan ehdottamalla tavalla pakolliseksi, jatkossa on myös
harkittava, että velvoitteen toteuttamiseksi asetetaan
laissa sanktio. Valiokunta viittaa tältä osin
työnantajille selvittämisvelvoitteen toteuttamiseksi
asetettuun sanktioon.
Lausunnon antamisen kustannukset
Hallituksen esityksen mukaan vapaaehtoisten rikostaustaote olisi
maksullinen. Maksuvelvollinen olisi lähtökohtaisesti
otteen tilaaja eli vapaaehtoistehtävän järjestäjä.
Uusia otteita on esityksessä arvioitu pyydettävän
noin 20 000—40 000 vuodessa. Tämä edellyttäisi
2—5 henkilötyövuoden lisäämistä Oikeusrekisterikeskukseen. Aiheutuvat
henkilöstökulut katettaisiin otteista perittävillä maksuilla.
Oikeusrekisterikeskukselle aiheutuvien keskimääräisten
kustannusten on laskettu olevan 13,40 euroa otetta kohden. Otemaksun
suuruuteen kohdistuu kuitenkin korotuspaineita.
Sivistysvaliokunta toteaa, että otteiden pyytäminen
ei saa muodostua monimutkaiseksi, tai muuten niitä ei pyydetä niissäkään
tilanteissa, joissa se olisi perusteltua. Menettelytapojen toimivuutta
ja mahdollisia kehitystarpeita tulee arvioida ja kehittää yhdessä vapaaehtoistoiminnan
järjestäjien kanssa. Valiokunta korostaa mahdollisuutta
siirtyä sähköiseen rikosrekisteriotteen
pyytämis- ja luovuttamisjärjestelmään, joka
perustuisi riittävän vahvaan tunnistautumiseen.
Järjestelmän nopeus mahdollistaisi otteen pyytämisen
myös lasten kanssa lyhytaikaisissa vapaaehtoistehtävissä toimivien
osalta. Sähköinen menettely parantaisi myös
toiminnan kustannustehokkuutta.
Sivistysvaliokunta korostaa, että jos otteen pyytäminen
säädetään pakolliseksi, pyydettävien
otteiden määrä tulee nousemaan hallituksen
esityksessä ehdotetusta. Pyydettävien otteiden
määrää lisäisi myös
valiokunnan ehdotus, että otetta voisi pyytää määräajoin
vapaaehtoistoiminnan aikana. Erityisesti pienille, lähinnä jäsenistönsä talkootyöhön
nojaaville järjestöille otteiden pyytämisestä tuleva
kustannusrasite voisi nousta liian korkealle. Sivistysvaliokunta pitää sen
vuoksi erittäin tärkeänä, että vapaaehtoistoiminnan
merkitys lapsille suunnattujen palvelujen tuottajina tunnustetaan
ja että hallituksen esityksessä tarkoitetut rikosrekisteriotteet
säädetään maksuttomiksi.
Muut huomiot
Sivistysvaliokunta korostaa saamansa asiantuntijaselvityksen
perusteella, että jatkossa tarvitaan ohjeistusta ja toimintamalleja,
joiden avulla vapaaehtoistoiminta voidaan järjestää sellaiseksi,
että kaikilla toimijoilla on selkeä tieto ja ymmärrys
epäasiallisesta tai laittomasta toiminnasta sekä siitä,
kuinka lapselle turvallista toimintaympäristöä voidaan
ylläpitää ja kehittää. Erityisesti
vammaisille lapsille vapaaehtoistoimintaa järjestettäessä olisi
syytä kiinnittää huomiota alaikäisten
henkilökohtaista koskemattomuutta turvaavien toimien suunnitteluun,
toteutukseen ja toimijoiden koulutukseen.
Välittömästi lain voimaan tullessa
on käynnistettävä lain toimivuuden seurantatyö.
Tietoa olisi hankittava mm. siitä, kuinka laajasti oikeutta
käytetään ja miten menettelyä olisi
kehitettävä, jotta voitaisiin varmistaa, että laissa
säädetyt toimenpiteet tosiasiallisesti vaikuttaisivat
lasten turvallisuutta ja hyvinvointia parantavasti kaikissa toimintamuodoissa.
Saadun selvityksen mukaan jatkossa on tärkeää kehittää sääntelyä siten,
että myös lasten kanssa tekemisissä olevat
yritystoiminnan harjoittajat tulevat selvitysmenettelyn piiriin.
On aiheellista harkita rikostaustan selvittämisen sääntelyä myös
niiden henkilöiden osalta, jotka asuvat tai oleskelevat
säännöllisesti samoissa tiloissa, joissa
alaikäisen kasvatus, opetus, hoito tai muu huolenpito tapahtuu.
Sivistysvaliokunta korostaa, että lasten turvallisuuden
ja hyvinvoinnin tosiasiallinen varmistaminen edellyttää,
että missään toimintamuodossa ei laiminlyödä toimenpiteitä,
joilla sitä voidaan edistää.