Yleisperustelut
         
         Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
            että ammattikorkeakoululainsäädännön
            kokonaisuudistus on edennyt siihen vaiheeseen, että ehdotettu
            uusi ammattikorkeakouluja koskeva laki voi tulla voimaan vuoden
            2015 alusta.
         
         
         Ehdotetut muutokset hallintoon ja rahoitukseen tukevat sivistysvaliokunnan
            arvion mukaan ammattikorkeakoulujen autonomiaa ja antavat ammattikorkeakouluille
            vakaat toimintapuitteet pitkällä aikavälillä.
            Uusi lainsäädäntö selkeyttää myös
            mahdollisuuksia jatkaa ammattikorkeakoulukentän rakenteellista
            kehittämistä. Valiokunta korostaa ammattikorkeakouluverkon
            kattavuutta ja koulutuksen korkean laadun merkitystä maamme
            koulutustason korottamiseksi vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.
         
         
         Sivistysvaliokunta korostaa erityisesti työelämälähtöisyyden
            ja alueellisten kehittämistarpeiden merkitystä ammattikorkeakoulujen
            perustehtävien hoidossa. Työ- ja elinkeinoelämän edustus
            ammattikorkeakoulun hallituksessa muodostaa tärkeän
            linkin korkeakoulun ja työelämän välille.
            Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus
               1).
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Ammattikorkeakoulut osana korkeakoululaitosta
         
         Sivistysvaliokunta korostaa, että maamme korkeakoululaitos
            muodostuu jatkossakin yliopistoista ja ammattikorkeakouluista, joilla
            on omat, toisiaan täydentävät tehtävänsä,
            profiilinsa ja tutkintonsa. Korkeakoulujen mahdollisuudet strategisiin
            valintoihin ja profiloitumiseen monipuolistavat korkeakoulujen toimintaa
            sektoreiden sisällä. Lakiesityksellä ei
            ole tarkoitus muuttaa yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen keskinäistä suhdetta.
            
         
         
         Ehdotettu itsenäinen oikeushenkilöasema parantaa
            valiokunnan saaman selvityksen mukaan ammattikorkeakoulujen mahdollisuuksia
            tehdä yhteistyötä eri tahojen kanssa
            mm. yksinkertaistamalla yhteistyöhön liittyvää päätöksentekoa. Valiokunta
            kannattaa vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden kannalta perusteltua
            tukitoimintojen tai muun vastaavan toiminnan yhteistä järjestämistä ammattikorkeakoulujen
            ja yliopistojen kesken tai muiden organisaatioiden kanssa. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että opiskelijat voivat
            jatkosssa entistä laajemmin hyödyntää koko
            korkeakoulukentän opintotarjontaa. Valiokunta toteaa kuitenkin,
            että ammattikorkeakoulut tai yliopistot eivät
            voi delegoida lakisääteisiä tehtäviään
            korkeakoulun ulkopuolelle.
         
         
         Ammattikorkeakouluosakeyhtiö
         
         Hallituksen esityksen mukaan valtioneuvosto myöntäisi
            jatkossa toimiluvan ammattikorkeakouluna toimimiseen osakeyhtiölle.
            Toimiluvan saaneesta tulisi itsenäinen ammattikorkeakouluosakeyhtiö.
            Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että uudistuksesta johtuvat toimiluvan siirrot nykyisiltä ylläpitäjiltä ammattikorkeakouluosakeyhtiöille
            toteutetaan vuoden 2015 alusta siten, että kaikkien ammattikorkeakoulujen
            toiminta voi jatkua esteettä.
         
         
          Valiokunta korostaa, että vaikka ammattikorkeakouluille
            on säädetty julkinen tehtävä,
            jota rahoitetaan julkisella rahoituksella, olisi ammattikorkeakoulujen
            oikeushenkilöasema osakeyhtiölain mukainen osakeyhtiö.
            Osakeyhtiömuoto on valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            nopeasti yleistynyt ammattikorkeakoulujen ylläpitomuotona.
            Kolmelle kuntayhtymälle ja 21 osakeyhtiölle on
            myönnetty voimassa olevan lain mukainen toimilupa ylläpitää ammattikorkeakoulua.
         
         
         Ammattikorkeakoulun erityispiirteistä johtuen
            ammattikorkeakoululakiin sisältyisi säännöksiä hallinnosta,
            toimielimistä ja niiden päätösvallasta
            sekä toimielinten valinnasta, jotka syrjäyttäisivät
            osakeyhtiölain mahdolliset vastaavat säännökset.
            Valiokunta korostaa erityisesti, että ammattikorkeakouluosakeyhtiön
            yhtiökokouksen osakeyhtiölain mukaista toimivaltaa
            rajoitetaan hallituksen esityksessä estämällä merkittävässä määrin
            hallitukselle kuuluvien tehtävien siirto yhtiökokouksen
            päätettäväksi.
         
         
         Sivistysvaliokunta pitää erittäin
            tärkeänä korostaa, että julkisesti
            rahoitettujen lakisääteisten tehtävien
            takia ammattikorkeakoulut olisivat voittoa tavoittelemattomia yhtiöitä.
            Ammattikorkeakoulut eivät voisi jakaa voittoa omistajilleen
            tai tuottaa muuta taloudellista etua toimintaan osallistuville.
            Yhtiötä purettaessa varat tulisi käyttää vastaavaan
            toimintaan.
         
         
         Hallituksen esityksessä korostetaan, että henkilöstö ja
            opiskelijat otetaan huomioon uuden ammattikorkeakoulun hallinnon
            järjestämisessä. Sivistysvaliokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että johtosääntö ja
            muut vastaavat ammattikorkeakoulun sisäiset määräykset
            valmistellaan avoimesti yhteistyössä opiskelijoiden
            ja henkilöstön kanssa. Näin toimien luodaan
            perusta korkeakouluyhteisön tulevalle hyvinvoinnille ja
            toiminnalliselle tehokkuudelle.
         
         
         Ammattikorkeakoulujen rahoitus
         
         Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta ehdotetaan siirrettäväksi
            kokonaan valtiolle. Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntäisi
            ammattikorkeakouluille perusrahoitusta ammattikorkeakoululaissa
            säädettyjen tehtävien toteuttamiseksi
            laskennallisin perustein ottaen huomioon toiminnan laatu, vaikuttavuus
            ja laajuus. Lisäksi rahoitusta myönnettäisiin
            muiden koulutuspolitiikan ja tutkimus-, kehittämis- ja
            investointipolitiikan tavoitteiden perusteella. Sivistysvaliokunta
            kannattaa rahoitusuudistusta ja pitää erittäin
            tärkeänä hallituksen esitykseen sisältyvää lupausta,
            että valtio turvaa ammattikorkeakouluille riittävän
            perusrahoituksen lakisääteisten tehtävien
            turvaamiseksi. Valiokunta korostaa rahoitusuudistuksen kokonaisvaikutusten selvittämisen
            tärkeyttä ja ehdottaa siitä lausumaa (Valiokunnan
               lausumaehdotus 2).
         
         
         Ammattikorkeakoulujen perusrahoitus ehdotetaan sidottavaksi
            kustannustason nousuun. Rahoituksen tarkistaminen sidottaisiin indeksiin, joka
            ottaa huomioon ammattikorkeakoulun kustannusrakenteen ja on toisaalta
            riittävän yksinkertainen. Valiokunta kannattaa
            perusrahoituksen sitomista indeksillä kustannustason nousuun
            samalla tavalla kuin yliopistojen rahoituksen osalta on tehty. Valiokunta
            ehdottaa yksityiskohtaisista perusteluista ilmenevällä tavalla eräitä täsmennyksiä
            indeksiä koskevaan
            sääntelyyn.
         
         
         Sivistysvaliokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että hallituksen esityksellä yhdenmukaistetaan
            ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen arvonlisäverokohtelu.
         
         
         Valiokunnan asiantuntijaselvityksessä on korostettu
            ammattikorkeakoulujen rahoitusjärjestelmän uudistamisen
            tärkeyttä korkeakoulusektoreiden välisen
            yhteistyön parantamiseksi. Rakenteellisen kehittämisen
            myötä yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat entistä tiiviimmässä yhteistyössä keskenään
            erilaisten tukipalvelujen, kuten kirjastojen tai opiskelijapalvelujen, osalta.
            Yhteisten palvelujen, infrastruktuurien tai rakennusten rahoitusjärjestelyt
            ovat helpompia toteuttaa, kun molempien osapuolten rahoitusperusta
            on sama.
         
         
         Valiokunnalle on tuotu esiin, että tilauskoulutukseen
            liittyvistä ongelmakohdista on laadittu selvityksiä,
            mutta ongelmakohtiin ei ole vielä puututtu. Valiokunnan
            mielestä tilauskoulutuksen esteet tulee pikaisesti selvittää. 
         
         
         Opiskelijoiden terveydenhuolto
         
         Esitys ammattikorkeakoululaiksi sisältää ehdotuksen,
            joka tarkoittaisi opiskelijoiden automaatiojäsenyyttä opiskelijakunnassa
            (41 §). Opiskelijakuntaan kuuluisivat ammattikorkeakoulun opiskelijat,
            jotka on otettu opiskelijoiksi tutkintoon johtavaan koulutukseen,
            lukuun ottamatta tilauskoulutukseen osallistuvia opiskelijoita. Ehdotuksen
            erityisenä tarkoituksena on mahdollistaa jäsenmaksuilla
            opiskelijoiden terveydenhuollon järjestäminen
            vastaavalla tavalla kuin yliopisto-opiskelijoiden osalta on tehty.
            Sivistysvaliokunta on useaan otteeseen kiinnittänyt huomiota
            ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon järjestämiseen
            liittyviin epäkohtiin.
         
         
         Eduskunnan perustuslakivaliokunta on pitänyt lausunnossaan
            PeVL 24/2014 vp opiskelijakunnan pakkojäsenyyteen
            perustuvaa ehdotusta merkityksellisenä perustuslaissa turvatun
            yhdistymisvapauden kannalta. Lausunnon mukaan yhdistymisvapauteen
            sisältyy perustuslain 13 §:n 2 momentin mukaan
            oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta
            yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan. Perustuslain
            säännöksellä on siten nimenomaisesti
            turvattu myös negatiivinen yhdistymisvapaus eli oikeus
            olla kuulumatta yhdistykseen. Tästä huolimatta
            säännös ei sen esitöiden mukaan
            (HE 309/1993 vp, s. 60) ehdottomasti estä perustamasta
            lainsäädäntöteitse julkisoikeudellisia
            yhdistyksiä julkista tehtävää varten
            eikä säätämästä lailla
            jäsenyydestä tällaisessa yhdistyksessä.
            Toisaalta esitöissä todetaan yhdistymisvapautta
            turvaavan perustuslainsäännöksen tällöinkin
            puoltavan pidättyvää suhtautumista pakkojäsenyyteen.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioinut ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan
            pakkojäsenyyttä kahdesti aiemmin ja katsonut,
            etteivät säännösehdotukset
            opiskelijakunnan pakkojäsenyydestä olleet sopusoinnussa
            perustuslaissa turvatun yhdistymisvapauden kanssa (PeVL 74/2002 vp,
            PeVL 39/2004 vp).
         
         
         Käsiteltävänä olevasta hallituksen
            esityksestä annetun perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan
            opiskelijakunnalle ehdotetut uudet tehtävät ovat
            sinänsä opiskelijakunnalle soveltuvia julkisia
            tehtäviä. Niiden hoitaminen, tai opiskelijoiden
            terveydenhuoltomaksun periminen, ei kuitenkaan edellytä,
            että jäsenyyden opiskelijakunnassa tulisi olla
            pakollista. Ehdotettu negatiivisen yhdistymisvapauden rajoitus ei
            valiokunnan mielestä täytä perusoikeusrajoituksiin kohdistuvaa
            oikeasuhtaisuuden vaatimusta, koska sinänsä hyväksyttävät
            päämäärät ovat saavutettavissa
            perusoikeuteen vähemmän puuttuvin keinoin. Säännös
            opiskelijakunnan pakkojäsenyydestä on näin
            ollen vastoin perustuslaissa turvattua yhdistymisvapautta. Sääntelyä on
            lausunnon mukaan siksi tarkistettava niin, että jäsenyys
            opiskelijakunnassa on ammattikorkeakoulun opiskelijalle vapaaehtoista.
            Tämä on lausunnon mukaan edellytys lakiehdotuksen
            käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Sivistysvaliokunta ehdottaa mietinnön yksityiskohtaisissa
            perusteluissa perustuslakivaliokunnan lausunnosta aiheutuvat muutokset
            1. lakiehdotukseen. Valiokunta pitää kuitenkin
            edelleen välttämättömänä,
            että ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuolto järjestetään
            uudelleen vastaamaan tasoltaan yliopisto-opiskelijoille järjestettyä terveydenhuoltoa.
            Vaihtoehtoisten
            ratkaisujen hakeminen edellyttää valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan hallinnonalarajat ylittävää valmistelua
            eri ministeriöiden kesken. Valmistelussa on otettava tarpeellisessa
            määrin huomioon myös valtakunnalliset
            hankkeet sosiaali- ja terveydenhuollon uudelleen järjestämiseksi.
            Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus 3).
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. lakiehdotus
         
         4 §. Tehtävät.
         
         Pykälän 2 momentissa säädetään ammattikorkeakoulujen
            tehtäväksi harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta
            palvelevaa sekä työelämää ja
            aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta
            uudistavaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
            sekä taiteellista toimintaa. Sivistysvaliokunta korostaa
            yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tehtäväjaon
            selkeää duaalimallia. Ammattikorkeakoulujen toiminnan
            tulee vastata erityisesti työelämän ja
            sen kehittämisen vaatimuksiin ja tutkimustoiminnan tulee
            tämän vuoksi suuntautua soveltavaan tutkimukseen.
            Tätä korostaen sivistysvaliokunta ehdottaa pykälän
            2 momenttia tarkennettavaksi siten, että ammattikorkeakoulujen
            tehtävänä on muun muassa harjoittaa soveltavaa
            tutkimustoimintaa.
         
         
         17 §. Hallituksen kokoonpano.
         
         Pykälän 2 momentissa ehdotetaan säädettäväksi
            hallituksen kokoonpanoon kuuluvien kahden korkeakouluyhteisöä edustavan
            jäsenen valinnasta. Ehdotuksen lähtökohtana
            oli opiskelijoiden automaatiojäsenyyteen perustuva opiskelijakunnan
            erityisasema. Perustuslakivaliokunta on ottanut kielteisen kannan
            automaatiojäsenyyteen mutta pitänyt mahdollisena,
            että opiskelijakunta järjestää vaalin
            opiskelijoiden edustajien valitsemiseksi ammattikorkeakoulun hallitukseen
            ja monijäsenisiin toimielimiin.
         
         
         Sivistysvaliokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että ammattikorkeakoulun
            hallituksessa on opiskelijajäsen, mutta ehdottaa, että pykälän
            2 momentista poistetaan nimenomainen viittaus opiskelijajäsenen
            valitsemisesta vaaleilla. Momentissa kuitenkin säilyisi
            maininta henkilöstöstä valittavan hallituksen
            jäsenen valinnasta vaaleilla. Muutettuna momentti on paremmin
            sopusoinnussa opiskelijakuntaa koskevan 41 §:n kanssa ja
            korostaa opiskelijakunnan sääntöjen merkitystä opiskelijajäsenen
            valinnassa. Muutos muun muassa mahdollistaisi opiskelijajäsenen valinnan
            opiskelijakuntien nykyisten sääntöjen mukaisesti
            eli edustajiston kokouksen toimesta.
         
         
         21 §. Hallintomenettely ja julkisuus.
         
         Pykälän 2 momentin mukaan opiskelijakunnan
            toiminnan julkisuuteen sovelletaan, mitä viranomaisten toiminnan
            julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) säädetään
            mainitun lain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun viranomaisen
            toiminnan julkisuudesta. Sivistysvaliokunta ei pidä perusteltuna
            ehdotetun laajuista julkisuusvaatimusta opiskelijakunnan osalta,
            kun ehdotettu opiskelijakunnan automaatiojäsenyys ei toteudu.
            Valiokunta ehdottaa, että edellä todettua lakia
            sovelletaan ainoastaan opiskelijakunnan ammattikorkeakoululain mukaisen
            toiminnan julkisuuteen.
         
         
         22 §. Opetus- ja tutkimushenkilöstö sekä kelpoisuusvaatimukset.
         
         Pykälän 2 momentin mukaan opettajien kelpoisuusvaatimuksista
            ja tehtävistä voidaan säätää valtioneuvoston
            asetuksella. Voimassa olevan lain mukaan ammattikorkeakoulun opettajien
            kelpoisuusvaatimuksista ja tehtävistä säädetään
            tarvittaessa valtioneuvoston asetuksella.
         
         
         Sivistysvaliokunta korostaa ammattikorkeakoulujen opettajien
            oman osaamisen tason suurta merkitystä ammattikorkeakouluissa
            annettavalle opetukselle. Valiokunta ei pidä hyvänä ehdotusta,
            joka valiokunnan arvion mukaan lieventäisi nykyisestään
            tarvetta säätää asetuksella opettajien
            kelpoisuusvaatimuksista. Valiokunta ehdottaa tämän
            vuoksi, että opettajien kelpoisuusvaatimuksista ja tarvittaessa
            tehtävistä säädetään
            valtioneuvoston asetuksella.
         
         
         23 §. Rikosoikeudellinen virka- ja vahingonkorvausvastuu.
         
         Saamansa selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa, että pykälään
            lisätään teknisluontoisena korjauksena
            siitä puuttuva sana "säännöksiä".
         
         
         41 §. Opiskelijakunta.
         
         Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi
            ammattikorkeakoulun opiskelijakunnasta. Opiskelijakuntaan kuuluisivat
            suoraan pykälän 2 momentin nojalla ammattikorkeakoulun
            opiskelijat, jotka on otettu opiskelijoiksi tutkintoon johtavaan
            koulutukseen, lukuun ottamatta tilauskoulutukseen osallistuvia opiskelijoita. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että säännös
            opiskelijakunnan pakkojäsenyydestä on vastoin
            perustuslaissa turvattua yhdistymisvapautta eikä sitä koskevaa
            ehdotusta siten voida säätää tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon huomioon ottaen sivistysvaliokunta
            ehdottaa, että automaatiojäsenyysehdotuksen sisältänyt
            2 momentti poistetaan. Tämän seurauksena valiokunta
            ehdottaa eräitä pykälän rakenteeseen
            liittyviä ja opiskelijakunnan itsehallintoa korostavia muutoksia.
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että pykälän
            1 momentista siirretään ammattikorkeakoulun itsehallintoa
            korostava sivulause opiskelijakunnan hallintoa koskevan 4 momentin
            alkuun omaksi virkkeekseen. Ehdotuksen 4 momentti siirtyy uudeksi
            3 momentiksi, kun valiokunta ehdottaa 2 momentin poistamista. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa myös, että 1 momentin alussa
            säädetään opiskelijoista, jotka
            voivat kuulua opiskelijakuntaan, ja opiskelijakunnan mahdollisuudesta
            hyväksyä jäsenikseen myös muita ammattikorkeakoulun
            opiskelijoita.
         
         
         Pykälän 3 momentista valiokunta ehdottaa poistettavaksi
            rehtorin toimivallan vahvistaa ammattikorkeakoulun jäsenmaksu
            ja ammattikorkeakoulun tehtävän valvoa maksun
            suorittamista. Ilman automaatiojäsenyyttä nämä tehtävät
            kuuluvat luonnostaan opiskelijakunnalle. Pykälässä ei
            ole myöskään tarvetta säätää opiskelijakunnan
            sääntöihin otettavista perusteista, joilla
            opiskelijakunnan jäsen voidaan vapauttaa kokonaan tai osittain
            jäsenmaksuvelvollisuudesta. Pykälän 3
            momentti siirtyy uudeksi 2 momentiksi. 
         
         
         Pykälän 5—7 momentit siirtyvät
            uusiksi 4—6 momenteiksi.
         
         
         43 §. Valtion rahoituksen määräytymisperusteet.
         
         Pykälässä ehdotetaan otettavaksi
            käyttöön sana korkeakouluindeksi. Tätä on
            asiantuntijakuulemisessa perusteltu muun muassa mahdollisuudella
            tulevaisudessa laatia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille yhteistä lainsäädäntöä.
            Voimassa
            olevassa yliopistolaissa säädetään
            yliopistoindeksistä. Sivistysvaliokunta pitää termin
            korkeakouluindeksi käyttöönottoa ennenaikaisena
            ja mahdollisesti joissain tilanteissa harhaanjohtavana. Valiokunta
            ehdottaa, että pykälän 2 ja 6 momentissa
            säädetään ammattikorkeakouluindeksistä.
         
         
         Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen mukaisesti pykälän
            2 momentin tarkentamista myös siten, että määrärahaa
            korotetaan kertaluonteisia eriä lukuun ottamatta ammattikorkeakouluindeksin
            vuotuista kustannustason nousua vastaavasti. 
         
         
         68 §. Voimaantulo ja siirtymäsäännökset.
         
         
              Sivistysvaliokunta on 42 §:n kohdalla ehdottanut pykälän
            2 momentin poistamista. Tämän vuoksi valiokunta
            ehdottaa poistettavaksi myös 68 §:n 5 momentin
            tarpeettomana, sillä siinä on ehdotettu säädettäväksi
            ehdotuksen 42 §:n 2 momentin soveltamisesta vain ehdotetun
            lain voimaantulon jälkeen opintonsa aloittaneisiin opiskelijoihin. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ammattikorkeakoulu-uudistuksen
            eri vaiheiden aikataulu on viivästynyt suunnitellusta,
            ja tämä aiheuttaa sen toteuttamiselle lisähaasteita.
            Ohjeistuksesta ja esitarkastuksista huolimatta näyttäisi edelleen
            siltä, että ammattikorkeakoulujen osakassopimuksissa
            ja yhtiöjärjestyksissä löytyy eräitä lain
            kanssa ristiriitaisia kohtia. Kunnallisella puolella muutosten tekeminen
            vaatii riittävän määräajan,
            jotta eri päätöksentekoportaat ehditään
            läpikäydä. Kun kysymyksessä on
            esimerkiksi yhtiöjärjestyksessä oleva
            kohta, joka ei suoranaisesti ole este ammattikorkeakoulutoiminnan
            harjoittamiseen ja jonka on muutoinkin katsottava olevan teknisesti
            helposti korjattavissa, voisi valtioneuvosto määräaikaisen
            toimiluvan sijasta asettaa toimilupaan ehdon siitä, että muutos
            on tehtävä toimiluvassa asetetussa määräajassa.
            Tämä olisi myös edellä mainituissa
            tapauksissa ammattikorkeakoulua kohtaan mielekkäämpi
            ja kohtuullisempi tapa vaadittavien korjausten hoitamiseksi, kuin
            myöntää koko toimilupa määräaikaisena.
            Edellä sanotun vuoksi valiokunta ehdottaa muutoksia pykälän
            7 ja 9 momenttiin.
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että 7 momentin viimeisen virkkeen
            loppuun lisätään sivulause "tai
            toistaiseksi voimassa olevassa toimiluvassa asetetaan määräaika
            puutteiden korjaamiseksi".
         
         
         Valiokunta ehdottaa myös, että 9 momentin loppuun
            lisätään uusi virke, jonka mukaan, jos muu
            kuin osakeyhtiömuotoinen ylläpitäjä,
            joka on hakenut osakeyhtiölle myönnettävää toimilupaa,
            ei ole toimittanut opetus- ja kulttuuriministeriölle tämän
            lain mukaista yhtiöjärjestystä ja osakassopimusta
            ministeriön määräämään
            ajankohtaan mennessä, toimilupa myönnetään
            määräaikaisena yhtiöjärjestyksen
            ja osakassopimuksen saattamiseksi tämän lain mukaisiksi
            tai toistaiseksi voimassa olevassa toimiluvassa asetetaan määräaika
            puutteiden korjaamiseksi.
         
         
         Edellä ehdotetulla 9 momentin muutoksella huomioitaisiin
            nykyisin kuntayhtyminä ylläpidetyt ammattikorkeakoulut,
            joiden tulee hakea osakeyhtiölle myönnettävää toimilupaa
            ammattikorkeakoulutoimintaan. Momentin muutos antaa valtioneuvostolle
            sen toimilupaharkinnassa mahdollisuuden myöntää 7
            momenttia vastaavasti perustetulle osakeyhtiölle toimilupa
            määräaikaisesti tai määrätä toistaiseksi
            voimassa olevassa toimiluvassa määräaika
            puutteiden korjaamiseksi. 
         
         
         Valiokunnan ehdottaman 5 momentin poiston seurauksena ehdotuksen
            6—14 momentit siirtyvät uusiksi 5—13
            momenteiksi.